Światła awaryjne

Światła awaryjne ostrzegają innych kierowców. Informują one o konieczności zachowania szczególnej ostrożności podczas zbliżania się, wyprzedzania lub mijania pojazdu z włączonymi światłami awaryjnymi.

Światła awaryjne należy włączać zawsze przed rozpoczęciem wykonywania naprawy na drodze lub po zatrzymaniu pojazdu przy krawędzi jezdni.

Aby włączyć lub wyłączyć światła awaryjne należy nacisnąć ich włącznik. Światła awaryjne można włączać i wyłączać w dowolnym stanie stacyjki. Włącznik świateł awaryjnych znajduje się na konsoli centralnej. Po włączeniu świateł awaryjnych migają jednocześnie wszystkie kierunkowskazy pojazdu.

• Włącznik świateł awaryjnych działa bez względu na to, czy pojazd jedzie, czy stoi.

• Po włączeniu świateł awaryjnych nie działają kierunkowskazy.

Awaria na drodze

Wyłączenie się silnika podczas jazdy

• Stopniowo wytracać prędkość, jadąc na wprost. Ostrożnie zjechać z drogi i zatrzymać pojazd w bezpiecznym miejscu.

• Włączyć światła awaryjne.

• Spróbować uruchomić silnik. W przypadku niemożności uruchomienia silnika należy skontaktować się z Autoryzowaną Stacją Obsługi (ASO) Hyundai.

Wyłączenie się silnika na skrzyżowaniu lub przejeździe kolejowym

Jeżeli silnik wyłączył się na skrzyżowaniu lub na przejeździe kolejowym, należy ustawić dźwignię zmiany biegów w położeniu neutralnym (mech. skrzynia biegów)/ustawić selektor w położeniu N (aut./dwusprzęgłowa skrzynia biegów) i przepchnąć pojazd w bezpieczne miejsce.

Przebicie opony podczas jazdy

Jeżeli podczas jazdy z opony uszło powietrze należy:

• Zdjąć stopę z pedału przyspieszenia i jadąc rozpędem na wprost zaczekać, aż pojazd samodzielnie się zatrzyma. Nie hamować gwałtownie ani nie próbować szybko zjechać z drogi, ponieważ może to doprowadzić do utraty panowania nad pojazdem i wypadku. Kiedy pojazd zwolni w wystarczającym stopniu, delikatnie zahamować i zjechać z drogi. Zjechać jak najdalej od jezdni i zatrzymać pojazd na twardym, równym podłożu. Jeżeli powietrze uszło z opony podczas jazdy po autostradzie, nie należy stawać na środkowym pasie zieleni, rozdzielającym pasy ruchu w przeciwnych kierunkach.

• Po zatrzymaniu pojazdu włączyć światła awaryjne, ustawić dźwignię zmiany biegów w położeniu neutralnym (mech. skrzynia biegów)/ustawić selektor skrzyni biegów w położeniu P (aut./dwusprzęgłowa skrzynia biegów), włączyć hamulec postojowy i wyłączyć stacyjkę (stan LOCK/OFF).

• Wszyscy pasażerowie muszą wysiąść z samochodu. Pasażerowie powinni wysiadać z pojazdu od strony przeciwnej do pasa ruchu.

• Zmienić koło zgodnie z wytycznymi podanymi dalej w niniejszym rozdziale.

Niemożność uruchomienia silnika

Wał korbowy silnika nie obraca się lub obraca się powoli

• Upewnić się, że selektor znajduje się w położeniu N lub P (aut./dwusprzęgłowa skrzynia biegów). Silnik można uruchomić wyłącznie przy selektorze w położeniu N lub P.

• Sprawdzić, czy zaciski akumulatora są czyste i ściśle przylegają do biegunów.

• Włączyć oświetlenie wewnętrzne. Jeżeli podczas włączania rozrusznika lampki przygasają lub gasną, oznacza to rozładowanie akumulatora.

Nie podejmować prób uruchomienia pojazdu, pchając go lub ciągnąc. Może to spowodować uszkodzenie pojazdu. Zapoznać się ze wskazówkami podanymi w podrozdziale „Rozruch z użyciem zewnętrznego źródła zasilania” w niniejszym rozdziale.

OSTROŻNIE

Wielokrotne próby uruchamiania metodą pchania lub ciągnięcia pojazdu mogą spowodować przepełnienie katalizatora spalin i doprowadzić do uszkodzenia układu kontroli emisji.

Wał korbowy silnika obraca się normalnie, ale silnik nie uruchamia się

• Sprawdzić poziom paliwa i w razie potrzeby zatankować.

Jeżeli silnik nadal nie uruchamia się, należy skontaktować się z Autoryzowaną Stacją Obsługi (ASO) Hyundai.

Rozruch z użyciem zewnętrznego źródła zasilania

Nieprawidłowe podłączenie zewnętrznego źródła zasilania może być niebezpieczne. Aby uniknąć obrażeń i/lub uszkodzenia pojazdu, postępować zgodnie z procedurą rozruchu z użyciem zewnętrznego źródła zasilania, podaną w niniejszym rozdziale. W przypadku wątpliwości dotyczących sposobu prawidłowego rozruchu z użyciem zewnętrznego źródła zasilania należy wezwać pomoc drogową.

OSTRZEŻENIE

Aby uniknąć POWAŻNEGO ZAGROŻENIA DLA ZDROWIA LUB ŻYCIA własnego lub osób znajdujących się w pobliżu, podczas wszelkich prac przy akumulatorze zawsze przestrzegać poniższych zaleceń:

Przed rozpoczęciem prac przy akumulatorze przeczytać tę ins­trukcję i stosować się do niej.

Zakładać okulary chroniące oczy przed rozpryskami elektrolitu.

Nie zbliżać się do akumulatora z otwartym ogniem, urządzeniami iskrzącymi ani wydzielającymi dym.

W ogniwach akumulatora zaw­sze występuje wysoce wybuchowy wodór.

Chronić akumulatory przed dziećmi.

Elektrolit akumulatorów zawiera silnie żrący kwas siarkowy. Chronić oczy, skórę i odzież przed kontaktem z elektrolitem.

Jeżeli elektrolit dostał się do oczu, należy przez co najmniej 15 minut przemywać je czystą wodą, a następnie natychmiast zasięgnąć porady lekarza. Jeżeli elektrolit zetknął się ze skórą, należy dokładnie przemyć dane miejsce wodą. Jeżeli doszło do poparzenia lub odczuwalny jest ból, należy natychmiast zasięgnąć porady lekarza.

Siły działające na plastikową obudowę akumulatora podczas jego przenoszenia mogą spowodować wyciek elektrolitu. Podnosić akumulator za przeciwległe naroża lub za pomocą specjalnych uchwytów.

Jeżeli akumulator pojazdu zamarzł, nie podejmować prób uruchomienia pojazdu z użyciem zewnętrznego źródła zasilania.

NIGDY nie próbować ładować akumulatora przy podłączonych zacis­kach.

W układzie zapłonowym pojazdu panuje wysokie napięcie. NIGDY nie dotykać elementów układu zapłonowego przy pracującym silniku lub włączonej stacyjce (stan ON).

Nie dopuszczać do zetknięcia się przewodu dodatniego (+) z ujemnym (–), podłączonych do zewnętrznego źródła zasilania. Może to spowodować iskrzenie.

Nie podejmować prób rozruchu z użyciem zewnętrznego źródła zasilania w przypadku, kiedy akumulator pojazdu jest całkowicie rozładowany lub zamarznięty. Może to spowodować przerwanie połączeń lub eksplozję akumulatora.

UWAGA
Aby uniknąć uszkodzenia pojazdu:

• Podczas rozruchu z użyciem zew­nętrznego źródła zasilania używać wyłącznie zasilania 12 V (akumulatora lub innego źródła).

• Nie podejmować prób uruchomienia pchając pojazd.

Informacja

Zużyty akumulator niepoddany utylizacji może stanowić zagrożenie dla środowiska naturalnego i zdrowia. Akumulatory należy poddawać utylizacji zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Procedura rozruchu z użyciem zewnętrznego źródła zasilania

1. Ustawić pojazd w odległości umożliwiającej podłączenie przewodów zewnętrznego źródła zasilania. Jeżeli zewnętrznym źródłem zasilania jest akumulator innego pojazdu, uważać by pojazdy nie stykały się ze sobą.

2. Poczekać, aż zatrzymają się wentylatory i inne elementy poruszające się w przedziale silnika nawet po wyłączeniu pojazdu.

3. Wyłączyć wszystkie urządzenia elektryczne, takie jak radioodbiornik, światła, układ klimatyzacji itp. Ustawić selektor skrzyni biegów w położeniu P (aut./dwusprzęgłowa skrzynia biegów) lub dźwignię zmiany biegów w położeniu neutralnym (mech. skrzynia biegów) i włączyć hamulec postojowy. Jeżeli zewnętrznym źródłem zasilania jest akumulator innego pojazdu, w podobny sposób unieruchomić drugi pojazd. Wyłączyć obydwa pojazdy.

4. Podłączyć przewody rozruchowe, ściśle przestrzegając kolejności podanej na ilustracji. Najpierw podłączyć przewód do czerwonego, dodatniego (+) zacisku (1) akumulatora własnego pojazdu.

5. Podłączyć drugi koniec przewodu do czerwonego dodatniego (+) zacisku (2) akumulatora drugiego pojazdu lub zewnętrznego źródła zasilania.

6. Podłączyć drugi przewód do czarnego ujemnego (–) zacisku (3) akumulatora drugiego pojazdu lub zewnętrznego źród­ła zasilania.

7. Podłączyć drugi koniec przewodu do czarnego ujemnego (–) zacisku (4) akumulatora własnego pojazdu.

Uważać, by zakończenia przewodów rozruchowych nie stykały się z niczym poza biegunami akumulatorów lub masą. Podczas podłączania przewodów nie pochylać się nad akumulatorem.

8. Uruchomić silnik drugiego pojazdu i przez kilka minut utrzymywać jego prędkość obrotową na poziomie 2000 obr./min. Następnie podjąć próbę uruchomienia własnego pojazdu.

Jeżeli po kilku próbach pojazdu nie można uruchomić, prawdopodobnie wymaga on obsługi serwisowej. W takim przypadku należy wezwać wykwalifikowaną pomoc. Jeżeli powód rozładowania akumulatora nie jest oczywisty, samochód powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.

Odłączyć przewody rozruchowe w kolejnoś­ci odwrotnej do podłączania:

1. Odłączyć przewód od czarnego ujemnego (–) zacisku (4) akumulatora własnego pojazdu.

2. Odłączyć drugi koniec przewodu od czarnego ujemnego (–) zacisku (3) akumulatora drugiego pojazdu lub zewnętrznego źródła zasilania.

3. Odłączyć drugi przewód od czerwonego dodatniego (+) zacisku (2) akumulatora drugiego pojazdu lub zewnętrznego źród­ła zasilania.

4. Odłączyć drugi koniec przewodu od czerwonego dodatniego (+) zacisku (1) akumulatora własnego pojazdu.

Przegrzewanie się silnika

Jeżeli wskaźnik temperatury płynu chłodzącego sygnalizuje przegrzanie silnika, może dojść do utraty mocy silnika. Przegrzewanie się silnika może również objawiać się głośnymi piskami lub stukami. W takim przypadku należy:

1. Zachowując zasady bezpieczeństwa, jak najszybciej zjechać z drogi i zatrzymać pojazd.

2. Ustawić selektor skrzyni biegów w położeniu P (aut./dwusprzęgłowa skrzynia biegów) lub dźwignię zmiany biegów w położeniu neutralnym (mech. skrzynia biegów) i włączyć hamulec postojowy. Jeżeli klimatyzacja jest włączona, należy ją wyłączyć.

3. Jeżeli płyn chłodzący wycieka pod pojazdem lub spod maski wydobywa się para, należy wyłączyć silnik. Nie otwierać maski silnika, dopóki płyn nie przestanie wyciekać pod pojazdem i/lub spod maski nie przestanie wydobywać się para. Jeżeli nie widać wycieku płynu ani pary, należy pozostawić silnik pracujący i sprawdzić, czy pracuje wentylator chłodnicy. Jeżeli wentylator chłodnicy nie pracuje, należy wyłączyć silnik.

OSTRZEŻENIE

Jeżeli silnik pracuje należy pilnować aby włosy, ręce ani żadna część ubioru nie zetknęły się z ruchomymi elementami, takimi jak wentylator chłodnicy czy paski napędowe.

4. Sprawdzić, czy płyn chłodzący nie wycieka z chłodnicy, przewodów elastycznych ani pod pojazd (jeżeli była włączona klimatyzacja, kapanie zimnej wody z przedziału silnika to zjawisko normalne).

5. Jeżeli płyn chłodzący wycieka należy wyłączyć silnik i skontaktować się z Autoryzowaną Stacją Obsługi (ASO) Hyundai.

OSTRZEŻENIE

NIGDY nie odkręcać zakrętki chłodnicy ani korka spustowego płynu chłodzącego, dopóki silnik i chłodnica nie ostygną. Z układu może wydostać się gorąca para lub płyn chłodzący pod ciśnieniem, powodując poważne obrażenia.

Wyłączyć silnik i odczekać, aż ostygnie. Podczas odkręcania zakrętki chłodnicy zachowywać szczególną ostrożność. Owinąć zakrętkę grubą tkaniną i powoli odkręcać zakrętkę w lewo, aż do pierwszego oporu. Odsunąć się od pojazdu, ponieważ w układzie chłodzenia może panować wysokie ciśnienie. Po upewnieniu się, że ciśnienie obniżyło się należy przycisnąć zakrętkę przez tkaninę i kontynuować odkręcanie.

6. Jeżeli nie można znaleźć przyczyny przegrzania się silnika należy poczekać, aż temperatura silnika powróci do normalnego stanu. Następnie jeżeli płyn chłodzący wyciekł lub wyparował należy dolać tyle płynu do zbiornika, aby jego poziom znalazł się pomiędzy oznaczeniami „MIN” i „MAX”.

7. Postępować ostrożnie i zwracać uwagę na ewentualne przyszłe oznaki przegrzewania się silnika. W przypadku ponownego przegrzania należy skontaktować się z Autoryzowaną Stacją Obsługi (ASO) Hyundai.

OSTROŻNIE

Duża utrata płynu chłodzącego wskazuje na nieszczelność w układzie chłodzenia. W takim przypadku pojazd jak najszybciej powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.

Jeżeli silnik uległ przegrzaniu z powodu zbyt małej ilości płynu chłodzącego, nagłe dolanie płynu chłodzącego może spowodować pęknięcie bloku silnika. Aby uniknąć uszkodzeń, płyn chłodzący należy dolewać powoli, w małych ilościach.

Układ monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS) (typ A)

(1) Lampka ostrzegawcza niskiego ciśnienia w oponach/lampka ostrzegawcza usterki układu TPMS

(2) Wskazanie opony z niskim ciśnieniem i wskazanie ciśnienia w oponach (na wyświetlaczu LCD)

Sprawdzanie ciśnienia w oponach

• Ciśnienie w oponach można sprawdzać w zestawie wskaźników w trybie wspomagania.

Patrz „Tryby wyświetlacza LCD” w rozdziale 3.

• Ciśnienie wyświetla się po kilku minutach jazdy od momentu uruchomienia pojazdu.

• Jeżeli pojazd stoi, ciśnienie nie wyświetla się. Zamiast niego pojawia się komunikat „Drive to display” (aby wyświetlić ciśnienie, rozpocząć jazdę). Po zakończeniu jazdy sprawdzać ciśnienie w oponach.

• Wyświetlane ciśnienie może różnić się od ciśnienia mierzonego za pomocą miernika.

• Jednostkę ciśnienia można zmieniać w trybie „User Settings” (ustawienia użytkownika) wyświetlacza LCD.

– Wybór obejmuje następujące jednostki: psi, kPa, bar – patrz podrozdział „Tryby wyświetlacza LCD” w rozdziale 3.

Układ monitorowania ciśnienia w oponach

OSTRZEŻENIE

Zbyt niskie lub zbyt wysokie ciśnienie powietrza w oponach może obniżyć trwałość opon, negatywnie wpłynąć na precyzję prowadzenia pojazdu i doprowadzić do uszkodzenia opony, a w konsekwencji do wypadku.

Co miesiąc należy sprawdzać, czy we wszystkich oponach (kiedy są zimne, włącznie z oponą koła zapasowego) panuje wymagane ciśnienie. Jest ono podane na tabliczce znajdującej się w dolnej części środkowego lewego słupka oraz w niniejszej Instrukcji. Jeżeli w pojeździe założono opony o rozmiarze innym, niż podany na tabliczce lub w Instrukcji, należy określić ciśnienie właściwe dla tych opon.

Aby podnieść bezpieczeństwo jazdy, pojazd wyposażony jest w układ monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS). Ostrzega on o zdecydowanie zbyt niskim ciśnieniu w oponie. Kiedy świeci się lampka układu należy jak najszybciej zatrzymać pojazd, sprawdzić opony i dopompować je do uzyskania prawid­łowego ciśnienia. Jazda ze zdecydowanie zbyt niskim ciśnieniem w oponie powoduje jej przegrzewanie się i może doprowadzić do nagłego uszkodzenia opony. Zbyt niskie ciśnienie w oponie powoduje również wzrost zużycia paliwa, a także może pogorszyć własności jezdne i skuteczność hamowania.

Należy wiedzieć, że układ TPMS nie zapewnia prawidłowego ciśnienia w oponach. Jego utrzymywanie należy do obowiązków kierowcy — również wtedy, kiedy stopień niedopompowania opony nie osiągnął poziomu progowego wskazywanego przez układ.

Funkcja autodiagnozy informuje o ewentualnych usterkach układu TPMS. Usterka sygnalizowana jest lampką ostrzegawczą układu. W przypadku niesprawności układu lampka ostrzegawcza układu miga przez ok. minutę, a następnie świeci się ciągle. Opisana sekwencja ostrzegania realizowana jest po każdym uruchomieniu silnika, aż do momentu przywrócenia sprawności układu. Po włączeniu się lampki ostrzegawczej układ może nie wykrywać lub nie wskazywać opony ze zbyt niskim ciśnieniem.

Nieprawidłowe działanie układu TPMS może mieć wiele przyczyn. Jedną z nich może być założenie opon lub obręczy kół nieodpowiednich dla tego pojazdu. Aby upewnić się, że układ TPMS działa prawidłowo, po każdej wymianie opony lub obręczy koła należy sprawdzić, czy nie świeci się lampka ostrzegawcza układu.

UWAGA
W przypadku wystąpienia jednego z poniższych objawów pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai:

1. Wskazanie opony o niskim ciśnieniu/lampka ostrzegawcza usterki układu TPMS nie świeci się przez 3 sekundy po włączeniu stacyjki (stan ON) lub po uruchomieniu silnika.

2. Lampka ostrzegawcza usterki układu TPMS miga przez około 1 minutę, a następnie pozostaje włączona.

3. Wskazanie opony o niskim ciśnieniu pozostaje włączone.

Lampka ostrzegawcza niskiego ciśnienia w oponach

Wskazanie opony z niskim ciśnieniem i wskazanie ciśnienia w oponach

Jednoczesne włączenie się lampki ostrzegawczej układu TPMS oraz pojawienie się komunikatu ostrzegawczego na wyświetlaczu LCD wskazuje na zdecydowanie zbyt niskie ciśnienie w jednej lub kilku oponach pojazdu. Druga z lampek wskazuje, w której oponie ciśnienie jest zbyt niskie.

W takim przypadku należy natychmiast zmniejszyć prędkość, unikać szybkiego pokonywania zakrętów i być przygotowanym na wydłużenie drogi hamowania. Należy również jak najszybciej zatrzymać się i sprawdzić opony. Następnie należy dopompować wskazaną oponę do uzys­kania ciśnienia podanego w niniejszej Instrukcji oraz na tabliczce zlokalizowanej u dołu lewego środkowego słupka. Jeżeli z opony uchodzi powietrze, a nie można dojechać do najbliższej stacji obsługi, należy wymienić to koło na zapasowe.

Po wymianie koła na zapasowe, podczas jazdy z prędkością powyżej 25 km/h przez około 10 minut mogą występować następujące objawy:

• Lampka ostrzegawcza usterki układu TPMS miga przez około 1 minutę, a następnie pozostaje włączona, ponieważ w kole zapasowym nie jest zamontowany czujnik ciśnienia.

UWAGA
Koło zapasowe nie jest wyposażone w czujnik ciśnienia w oponie.
OSTROŻNIE

Jeżeli opona lub opony pojazdu zostały dopompowane do właściwego ciśnienia przy wysokich temperaturach otoczenia, w niskich temperaturach otoczenia mogą się włączyć lampki układu TPMS. Nie oznacza to usterki układu, ponieważ niższa temperatura otoczenia oznacza proporcjonalnie niższe ciśnienie w oponach.

Jeżeli temperatura zewnętrza zdecydowanie zwiększyła się lub zmniejszyła (podczas zmiany pogody lub przejazdu pomiędzy zimnymi i ciepłymi obszarami), należy zmierzyć ciśnienie panujące w oponach i wyregulować je do wymaganego poziomu.

OSTRZEŻENIE

Usterki opon spowodowane niskim ciśnieniem

Zdecydowanie zbyt niskie ciśnienie w oponach powoduje niestabilność i może być przyczyną wydłużenia drogi hamowania lub utraty panowania nad pojazdem.

Ponadto jazda na zbyt słabo napompowanej oponie może spowodować jej przegrzanie i trwałe uszkodzenie.

Lampka ostrzegawcza usterki układu TPMS

W przypadku usterki układu lampka ostrzegawcza usterki układu TPMS miga przez ok. 1 minutę, a następnie świeci się stale.

W takim przypadku układ powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.

UWAGA
W przypadku usterki układu TPMS wskazanie opony z niskim ciśnieniem nie włącza się, nawet jeżeli w którejś z opon ciśnienie jest zbyt niskie.
OSTROŻNIE

Lampka ostrzegawcza usterki układu TPMS może migać przez około 1 minutę, a następnie świecić się podczas przejazdu obok elektrycznych przewodów zasilających lub nadajników radiowych — komend policji, instytucji rządowych, stacji nadawczych, instalacji wojskowych, portów lotniczych, wież przekaźnikowych itp. Mogą one zakłócać prawidłowe działanie układu TPMS.

Lampka ostrzegawcza usterki układu TPMS może migać przez około 1 minutę, a następnie świecić się podczas jazdy z założonymi łańcuchami śnieżnymi lub w przypadku używania w pojeździe zewnętrznego urządzenia elektronicznego, takiego jak laptop, ładowarka lub system nawigacji satelitarnej.

Mogą one zakłócać prawidłowe działanie układu TPMS.

Wymiana koła w pojeździe z układem TPMS

Jeżeli z opony uszło powietrze, świeci się lampka ostrzegawcza niskiego ciśnienia w oponach/usterki układu TPMS oraz wskazanie opony ze zbyt niskim ciśnieniem. W takim przypadku układ powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.

OSTROŻNIE

Nie zaleca się stosowania środków uszczelniających przebicia opon ani zestawów naprawczych niedopuszczonych przez firmę Hyundai. Niezatwierdzone środki uszczelniające mogą uszkodzić czujnik ciśnienia układu TPMS.

Każde koło (z wyjątkiem koła zapasowego) wyposażone jest w czujnik ciśnienia w oponie, znajdujący się za jej zaworem. Z tego powodu w pojazdach wyposażonych w układ TPMS można stosować wyłącznie odpowiednie obręcze kół. Serwisowanie opon należy powierzać Autoryzowanej Stacji Obsługi (ASO) Hyundai.

Po wymianie koła na zapasowe, podczas jazdy z prędkością powyżej 25 km/h przez około 10 minut mogą występować następujące objawy:

• Lampka ostrzegawcza usterki układu TPMS miga przez około 1 minutę, a następnie pozostaje włączona, ponieważ w kole zapasowym nie jest zamontowany czujnik ciśnienia.

Stanu napompowania opony nie można oceniać wyłącznie po jej wyglądzie. Do pomiaru ciśnienia należy zawsze używać wysokiej jakości mierników. Należy wiedzieć, że w oponie rozgrzanej jazdą panuje wyższe ciśnienie niż w oponie zimnej (tzn. oponie pojazdu, który przez ostatnie 3 godziny stał lub przejechał mniej niż 1,6 km).

Przed pomiarem ciśnienia należy poczekać na ostygnięcie opony. Przed rozpoczęciem pompowania opony do wymaganego ciśnienia należy zawsze się upewnić, że jest ona zimna.

Określenie „opony zimne” oznacza opony pojazdu, który stał przez ostatnie 3 godziny lub przejechał w tym czasie mniej niż 1,6 km.

OSTRZEŻENIE

• Układ TPMS nie ostrzega przed poważnymi nagłymi uszkodzeniami opon, spowodowanymi czynnikami zewnętrznymi, takimi jak gwoździe, wyrwy w jezdni lub wysokie krawężniki.

• Jeżeli odczuwa się niestabilność pojazdu, należy natychmiast zdjąć stopę z pedału przyspieszenia, delikatnie przycisnąć pedał hamulca, wolno zjechać z jezdni i stanąć w bezpiecznym miejscu.

OSTRZEŻENIE

Blokowanie, modyfikowanie lub dezaktywowanie elementów układu TPMS może negatywnie wpłynąć na ostrzeganie kierowcy przed zbyt niskim ciśnieniem w oponach i/lub niesprawnością układu. Blokowanie, modyfikowanie lub dezaktywowanie elementów układu TPMS może ograniczyć gwarancję na tę część pojazdu.

OSTRZEŻENIE

Nie dokonywać w pojeździe modyfikacji, które mogą zakłócić prawidłowe działanie układu TPMS.

Obręcze kół dostępne poza autoryzowaną siecią sprzedaży firmy Hyundai nie są wyposażone w czujniki układu TPMS.

Ze względów bezpieczeństwa zaleca się stosowanie części zamiennych z Autoryzowanej Stacji Obsługi (ASO) Hyundai.

W przypadku zamiaru użycia obręczy kół zakupionych poza autoryzowaną siecią sprzedaży firmy Hyundai, Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai powinna zamontować w nich czujniki układu TPMS. Jeżeli pojazd nie posiada czujników układu TPMS lub jeżeli układ TPMS nie działa prawidłowo, pojazd może nie przejść obowiązkowych badań technicznych.

Wszystkie pojazdy sprzedawane w Europie w poniższych okresach muszą być wyposażone w układ TPMS.

– Modele nowe: od 1 listopada 2012 r.

– Modele wcześniej wprowadzone do sprzedaży: od 1 listopada 2014 r. (w zależnoś­ci od daty 1. rejestracji).

Układ monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS) (typ B)

(1) Lampka ostrzegawcza niskiego ciśnienia w oponach/usterki układu TPMS

(2) Przycisk [TPMS SET] (ustawienia układu TPMS)

(3) Wskazanie opony z niskim ciśnieniem (na wyświetlaczu LCD)

Układ monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS) monitoruje i porównuje promień oraz charakterystyki obrotów poszczególnych kół i opon podczas jazdy. Pozwala to na wykrycie opon ze zdecydowanie zbyt niskim ciśnieniem.

Aby zapamiętać aktualne ciśnienie w oponach, należy zresetować układ za pomocą przycisku [TPMS SET] zgodnie z podaną procedurą.

Następnie w przypadku wykrycia opony ze zdecydowanie zbyt niskim ciśnieniem włącza się lampka ostrzegawcza niskiego ciśnienia w oponach i pojawia się komunikat w zestawie wskaźników.

Lampka ostrzegawcza układu TPMS włącza się również w przypadku usterki układu.

Procedura resetowania układu TPMS

Układ TPMS należy zresetować w następujących sytuacjach:

• Po naprawie lub wymianie opon (albo obręczy kół).

• Po przełożeniu kół.

• Po wyregulowaniu ciśnienia w oponach.

• Kiedy świeci się lampka ostrzegawcza niskiego ciśnienia w oponach.

• Po wymianie elementów zawieszenia lub układu ABS.

1. Ustawić pojazd na poziomym i twardym podłożu.

2. Dopompować opony do uzyskania ciśnienia podanego w niniejszej Instrukcji oraz na naklejce zlokalizowanej u dołu lewego środkowego słupka.

3. Uruchomić silnik, a następnie przez 3 sekundy naciskać przycisk [TPMS SET]. Proces resetowania odbywa się automatycznie.

4. Sprawdzić, czy lampka ostrzegawcza niskiego ciśnienia w oponach miga przez 4 sekundy, a następnie gaśnie. Sprawdzić, czy w zestawie wskaźników pojawia się komunikat „Tire pressures stored” (ciśnienia w oponach zapamiętane).

5. Aby układ zapamiętał nowe ciśnienia, po zresetowaniu układu TPMS należy jechać pojazdem przez ok. 20 minut.

W przypadku włączenia się lampki ostrzegawczej niskiego ciśnienia w oponach powtórzyć krok 3.

Podczas resetowania układu TPMS aktualne ciśnienia w oponach są zapamiętywane jako ciśnienia nominalne.

OSTROŻNIE

W przypadku zresetowania układu TPMS bez uprzedniego wyregulowania ciśnienia w oponach do wymaganej wartości układ może nie działać prawidłowo nawet w przypadku zdecydowanie zbyt niskiego ciśnienia. Przed zresetowaniem układu TPMS należy wyregulować ciśnienie w oponach do wymaganej wartości.

Układ TPMS może nie działać prawidłowo, jeżeli nie zostanie zresetowany, kiedy jest to konieczne.

Naciśnięcie przycisku [TPMS SET] podczas jazdy nie powoduje zresetowania układu TPMS. Układ TPMS należy resetować po całkowitym zatrzymaniu pojazdu.

Ciśnienie w oponach należy sprawdzać i regulować, kiedy opony są zimne.

Określenie „opony zimne” oznacza opony pojazdu, który stał przez ostatnie 3 godziny lub przejechał w tym czasie mniej niż 1,6 km.

Układ monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS)

Co miesiąc należy sprawdzać, czy we wszystkich oponach (kiedy są zimne, włącznie z oponą koła zapasowego) panuje wymagane ciśnienie. Ciśnienie to jest podane na naklejce znajdującej się w dolnej części środkowego lewego słupka oraz w Instrukcji. Jeżeli w pojeździe założono opony o rozmiarze innym niż podany na naklejce lub w Instrukcji, należy określić ciśnienie właściwe dla tych opon.

OSTRZEŻENIE

Zbyt niskie lub zbyt wysokie ciśnienie powietrza w oponach może obniżyć trwałość opon, negatywnie wpłynąć na precyzję prowadzenia pojazdu i doprowadzić do uszkodzenia opony, a w konsekwencji do wypadku.

Aby podnieść bezpieczeństwo jazdy, pojazd wyposażony jest w układ monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS). Ostrzega on o zdecydowanie zbyt niskim ciśnieniu w oponie. Kiedy świeci się lampka układu, należy jak najszybciej zatrzymać pojazd, sprawdzić opony i dopompować je do uzyskania prawidłowego ciśnienia. Jazda ze zdecydowanie zbyt niskim ciśnieniem w oponie powoduje jej przegrzewanie i może doprowadzić do nagłego uszkodzenia opony.

Zbyt niskie ciśnienie w oponie powoduje również wzrost zużycia paliwa, a także może pogorszyć własności jezdne i skuteczność hamowania.

Należy wiedzieć, że układ TPMS nie zapewnia prawidłowego ciśnienia w oponach. Jego utrzymywanie należy do obowiązków kierowcy — również wtedy, kiedy stopień niedopompowania opony nie osiągnął poziomu progowego wskazywanego przez układ.

Układ TPMS wyposażony jest również w funkcję autodiagnozy, która informuje kierowcę o ewentualnych usterkach układu. Ewentualna usterka sygnalizowana jest lampką ostrzegawczą układu. W przypadku niesprawności układu lampka ostrzegawcza układu miga przez ok. minutę, a następnie świeci się ciągle. Opisana sekwencja ostrzegania realizowana jest po każdym uruchomieniu pojazdu, aż do momentu przywrócenia sprawności układu.

Po włączeniu się lampki ostrzegawczej układ może nie wykrywać lub nie wskazywać opony ze zbyt niskim ciśnieniem. Nieprawidłowe działanie układu TPMS może mieć wiele przyczyn. Jedną z nich może być założenie opon lub obręczy kół nieodpowiednich do tego pojazdu.

Aby upewnić się, że układ TPMS działa prawidłowo, po każdej wymianie opony lub obręczy koła należy sprawdzić, czy nie świeci się lampka ostrzegawcza układu.

UWAGA

W przypadku wystąpienia jednego z poniższych objawów pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai:

1. Wskazanie opony o niskim ciśnieniu/lampka ostrzegawcza usterki układu TPMS nie świeci się przez 3 sekundy po włączeniu stacyjki (stan ON) lub po uruchomieniu pojazdu.

2. Lampka ostrzegawcza usterki układu TPMS miga przez około 1 minutę, a następnie pozostaje włączona.

3. Wskazanie opony o niskim ciśnieniu pozostaje włączone.

Lampka ostrzegawcza niskiego ciśnienia w oponach

Wskazanie opony z niskim ciśnieniem i wskazanie ciśnienia w oponach

Jednoczesne włączenie się lampki ostrzegawczej układu TPMS oraz pojawienie się komunikatu ostrzegawczego na wyświetlaczu LCD wskazuje na zdecydowanie zbyt niskie ciśnienie w co najmniej jednej oponie. Wskazanie opony z niskim ciśnieniem informuje, w której oponie panuje zbyt niskie ciśnienie.

W takim przypadku należy natychmiast zmniejszyć prędkość, unikać szybkiego pokonywania zakrętów i być przygotowanym na wydłużenie drogi hamowania. Należy również jak najszybciej zatrzymać się i sprawdzić opony. Następnie należy dopompować oponę do uzyskania ciśnienia podanego w niniejszej Instrukcji oraz na naklejce zlokalizowanej u dołu lewego środkowego słupka. Następnie należy zresetować układ TPMS zgodnie z podaną procedurą.

Jeżeli z opony uchodzi powietrze i nie można dojechać do najbliższej stacji obsługi, należy wymienić dane koło na zapasowe.

Do momentu dopompowania opony do prawidłowego ciśnienia układ wskazuje oponę z niskim ciśnieniem, a lampka ostrzegawcza usterki układu TPMS miga przez minutę, a następnie pozostaje włączona.

OSTROŻNIE

Jeżeli opona lub opony pojazdu zostały dopompowane do właściwego ciśnienia przy wysokich temperaturach otoczenia, w niskich temperaturach otoczenia mogą się włączyć lampki układu TPMS. Nie oznacza to usterki układu, ponieważ niższa temperatura otoczenia oznacza proporcjonalnie niższe ciśnienie w oponach.

Jeżeli temperatura zewnętrzna znacznie wzrosła lub spadła (podczas zmiany pogody lub przejazdu pomiędzy zimnymi i ciepłymi obszarami), należy zmierzyć ciśnienie panujące w oponach i wyregulować je do wymaganego poziomu.

Następnie należy zresetować układ TPMS zgodnie z podaną procedurą.

Kalibracja układu TPMS może nie odbyć się prawidłowo w następujących warunkach:

– Procedura resetowania układu TPMS przeprowadzona nieprawidłowo.

– Używanie nieoryginalnych opon.

– Jazda po drogach pokrytych śniegiem lub śliskich.

– Nagłe przyspieszanie, zwalnianie lub gwałtowne skręty kierownicą.

– Jazda ze zbyt niską lub zbyt wysoką prędkością.

– Wysokie nierównomiernie rozłożone obciążenie opon.

– Jazda z założonym kołem zapasowym lub łańcuchami przeciwśnieżnymi.

OSTRZEŻENIE

Usterki opon spowodowane niskim ciśnieniem

Zdecydowanie zbyt niskie ciśnienie w oponach powoduje niestabilność i może być przyczyną wydłużenia drogi hamowania lub utraty panowania nad pojazdem.

Ponadto jazda na zbyt słabo napompowanej oponie może spowodować jej przegrzanie i trwałe uszkodzenie.

Lampka ostrzegawcza usterki układu TPMS

W przypadku usterki układu lampka ostrzegawcza usterki układu TPMS miga przez ok. 1 minutę, a następnie świeci się stale.

W takim przypadku pojazd powinna jak najszybciej sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.

UWAGA

W przypadku usterki układu TPMS wskazanie opony o niskim ciśnieniu nie włącza się, nawet jeżeli w którejś z opon ciśnienie jest zbyt niskie.

Wymiana koła w pojeździe z układem TPMS

Jeżeli z opony uszło powietrze, świeci się lampka ostrzegawcza niskiego ciśnienia w oponach/usterki układu TPMS. W takim przypadku należy wymienić koło na zapasowe, a oponę powinna jak najszybciej naprawić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai. Następnie należy zresetować układ TPMS zgodnie z podaną procedurą.

OSTROŻNIE

Nie stosować środków uszczelniających przebicia opon ani zestawów naprawczych niedopuszczonych przez firmę Hyundai.

Stanu napompowania opony nie można oceniać wyłącznie po jej wyglądzie. Do pomiaru ciśnienia należy zawsze używać wysokiej jakości mierników. Należy pamiętać, że ciśnienie w oponie rozgrzanej (podczas jazdy) jest wyższe niż w oponie zimnej.

Określenie „opony zimne” oznacza opony pojazdu, który stał przez ostatnie 3 godziny lub przejechał w tym czasie mniej niż 1,6 km.

Przed pomiarem ciśnienia należy poczekać na ostygnięcie opony. Przed rozpoczęciem pompowania opony do wymaganego ciśnienia należy zawsze upewnić się, że jest ona zimna.

OSTRZEŻENIE

Układ TPMS nie ostrzega przed poważnymi nagłymi uszkodzeniami opon, spowodowanymi czynnikami zewnętrznymi, takimi jak gwoździe, wyrwy w jezdni lub wysokie krawężniki.

Jeżeli odczuwa się niestabilność pojazdu, należy natychmiast zdjąć stopę z pedału przyspieszenia, delikatnie przycisnąć pedał hamulca, wolno zjechać z jezdni i stanąć w bezpiecznym miejscu.

OSTRZEŻENIE

Blokowanie, modyfikowanie lub dezaktywowanie elementów układu TPMS może negatywnie wpłynąć na ostrzeganie kierowcy przed zbyt niskim ciśnieniem w oponach i/lub niesprawnością układu. Blokowanie, modyfikowanie lub dezaktywowanie elementów układu TPMS może ograniczyć gwarancję na tę część pojazdu.

Przebicie opony podczas jazdy (wersja z kołem zapasowym)

OSTRZEŻENIE

Wymiana koła może być niebezpieczna. Aby ograniczyć zagrożenie dla zdrowia lub życia podczas wymiany koła, należy przestrzegać zaleceń podanych w niniejszym rozdziale.

OSTROŻNIE

Podczas używania dźwigni podnośnika zachowywać bezpieczną odległość od podstawy podnośnika. Ostre krawędzie podstawy podnośnika mogą powodować zranienia.

Podnośnik wraz z narzędziami

(1) Dźwignia podnośnika

(2) Podnośnik

(3) Klucz nasadowy do nakrętek kół

Podnośnik, dźwignia podnośnika i klucz nasadowy do nakrętek kół znajdują się pod podłogą bagażnika.

Podnośnik służy wyłącznie do podnoszenia pojazdu w celu wymiany koła z przebitą oponą.

Aby wyjąć koło zapasowe, należy odkręcić śrubę mocującą, obracając ją w lewo.

Po użyciu koło zapasowe należy ułożyć w tym samym miejscu i zamocować je, przykręcając śrubę mocującą (obracając w prawo).

Aby uniknąć hałasów powodowanych przez przemieszczające się koło zapasowe i narzędzia, należy je układać we właściwych miejscach.

Jeżeli ręczne poluzowanie śruby mocującej jest utrudnione, można ją łatwo poluzować za pomocą dźwigni podnośnika.

1. Wsunąć dźwignię (1) podnośnika między skrzydełka śruby mocującej.

2. Za pomocą dźwigni podnośnika obracać śrubę w lewo.

Wymiana koła

OSTRZEŻENIE

Pojazd może się zsunąć lub zjechać z podnośnika, powodując poważne zagrożenie dla zdrowia lub życia osób znajdujących się w pobliżu. Należy przestrzegać poniższych wskazówek:

Nie wchodzić pod pojazd podparty na podnośniku.

NIGDY nie wymieniać koła pojazdu stojącego na jezdni. Przed zmianą opony należy ZAWSZE całkowicie zjechać z jezdni i zatrzymać pojazd na płaskim i twardym podłożu. Jeżeli poza jezdnią nie można znaleźć utwardzonego podłoża, należy wezwać pomoc drogową.

Używać wyłącznie podnośnika dos­tarczonego razem z pojazdem.

Podnośnik należy ZAWSZE ustawiać pod odpowiednimi punktami podparcia pojazdu. NIGDY nie ustawiać podnośnika pod zderzakiem ani innymi częściami pojazdu.

Nie uruchamiać ani nie pozostawiać uruchomionego pojazdu podpartego na podnośniku.

Nie pozwalać nikomu przebywać w pojeździe podniesionym na podnośniku.

Dzieci muszą znajdować się w bezpiecznym miejscu, z dala od drogi i pojazdu podniesionego na podnośniku.

Aby wymienić koło, należy postępować w następujący sposób:

1. Zatrzymać pojazd na poziomym i twardym podłożu.

2. Ustawić selektor skrzyni biegów w położeniu P (aut./dwusprzęgłowa skrzynia biegów) lub dźwignię zmiany biegów w położeniu neutralnym (mech. skrzynia biegów), włączyć hamulec postojowy i wyłączyć stacyjkę (stan LOCK/OFF).

3. Włączyć światła awaryjne.

4. Wyjąć klucz nasadowy do nakrętek kół, podnośnik, dźwignię podnośnika i koło zapasowe.

5. Zablokować z przodu i z tyłu (za pomocą klinów, drewnianych klocków itp.) koło znajdujące się po przekątnej względem koła wymienianego.

6. Przestrzegając kolejności pokazanej na rysunku, poluzować nakrętki zmienianego koła o jeden obrót w lewo, ale nie odkręcać nakrętek całkowicie, dopóki pojazd nie zostanie podniesiony na podnośniku i koło nie znajdzie się w powietrzu.

7. Umieścić podnośnik pod odpowiednim punktem podparcia podwozia w pobliżu zmienianego koła. Punkty podparcia to przyspawane do podwozia płytki z dwoma nacięciami. Nigdy nie ustawiać podnośnika pod innymi częściami pojazdu. Może to spowodować uszkodzenie osłony progu.

8. Wsunąć dźwignię podnośnika w ucho podnośnika, połączyć klucz z dźwignią i obracając kluczem w prawo podnieść pojazd na tyle, aby opona przestała dotykać podłoża. Upewnić się, że pojazd podtrzymywany przez podnośnik jest stabilny.

9. Za pomocą klucza całkowicie poluzować nakrętki, a następnie odkręcić je i zdjąć ręcznie. Zdjąć koło ze szpilek piasty i ułożyć je płasko poza drogą. Wyczyścić szpilki, powierzchnię docisku obręczy koła i obręcz.

10. Założyć koło zapasowe na szpilki piasty.

11. Założyć nakrętki na szpilki, tak by ich zwężenia znajdowały się od strony koła, a następnie przykręcić je ręcznie.

12. Opuścić pojazd na ziemię, obracając dźwignią podnośnika w lewo.

13. Za pomocą klucza dokręcić nakrętki w kolejności pokazanej na rysunku. Sprawdzić, czy nakrętki są prawidłowo dokręcone. Po wymianie koła należy jak najszybciej sprawdzić w Autoryzowanej Stacji Obsługi (ASO) Hyundai, czy podczas dokręcania nakrętek zastosowano prawidłowy moment dokręcania. Moment dokręcania nakrętek kół: 11 ÷ 13 kGm.

W przypadku posiadania miernika ciśnienia sprawdzić ciśnienie w oponie. Wymagane ciśnienia w oponach podano w podrozdziale „Opony i obręcze kół” w rozdziale 8. Jeżeli ciśnienie jest niższe od wymaganego, należy wolno dojechać do najbliższej stacji paliw lub stacji serwisowej i dopompować oponę do uzyskania prawidłowego ciśnienia. Jeżeli ciśnienie jest zbyt wysokie, należy odpowiednio spuścić powietrze z opony. Pamiętać o przykręceniu kapturka zaworu. Jeżeli kapturek zaworu nie zostanie przykręcony, z opony może uchodzić powietrze. W przypadku zgubienia kapturka należy możliwie jak najszybciej przykręcić nowy. Po wymianie koła należy zabezpieczyć zdjęte koło, a następnie schować podnośnik wraz z narzędziami do schowka.

UWAGA

• Po założeniu koła zapasowego należy jak najszybciej sprawdzić ciśnienie w jego oponie. W razie potrzeby należy wyregulować ciśnienie.

• Po przejechaniu ok. 50 km po zmianie koła ponownie sprawdzić dokręcenie nakrętek. Ponownie sprawdzić nakrętki po pokonaniu 1000 km.

OSTROŻNIE

Pojazd wyposażony jest w szpilki piast i nakrętki z gwintami metrycznymi. Podczas wymiany koła pamiętać o założeniu tych samych nakrętek, które zostały odkręcone. Jeżeli konieczna jest wymiana nakrętek, aby uniknąć uszkodzenia szpilek i zapewnić prawidłowe zamocowanie koła na piaście należy upewnić się, że mają one gwint metryczny. W celu uzyskania pomocy zaleca się konsultację z Autoryzowaną Stacją Obsługi (ASO) Hyundai.

Jeżeli podnośnik, nakrętki koła, szpilki lub inne elementy są uszkodzone lub w złym stanie nie zmieniać koła, ale wezwać pomoc drogową.

Użycie dojazdowego koła zapasowego (jeżeli występuje)

Dojazdowe koło zapasowe można zakładać wyłącznie w sytuacjach awaryjnych. Podczas jazdy z założonym dojazdowym kołem zapasowym należy zachowywać szczególną ostrożność i przestrzegać dodatkowych zasad bezpieczeństwa.

OSTRZEŻENIE

Aby uniknąć uszkodzenia dojazdowego koła zapasowego, które mogłoby doprowadzić do utraty kontroli nad pojazdem i/lub wypadku, należy stosować następujące środki ostrożności:

Zakładać dojazdowe koło zapasowe wyłącznie w sytuacjach awaryjnych.

NIGDY nie przekraczać prędkości 80 km/h.

Nie przekraczać dopuszczalnej całkowitej masy pojazdu ani nośności opony dojazdowej, określonej indeksem umieszczonym na jej boku.

Nie zakładać dojazdowego koła zapasowego na stałe. Aby uniknąć uszkodzenia dojazdowego koła zapasowego jak najszybciej naprawić lub wymienić oryginalną oponę.

Podczas jazdy z założonym dojazdowym kołem zapasowym należy stosować następujące środki ostrożności:

• Po założeniu koła zapasowego należy sprawdzić ciśnienie w jego oponie. Ciśnienie w oponie dojazdowego koła zapasowego powinno wynosić 4,2 bary (420 kPa).

• Nie myć w myjni automatycznej pojazdu z założonym dojazdowym kołem zapasowym.

• Nie zakładać dojazdowego koła zapasowego przeznaczonego do tego pojazdu w żadnym innym pojeździe. Koło to zostało zaprojektowane specjalnie dla tego pojazdu.

• Trwałość bieżnika opony dojazdowego koła zapasowego jest niższa od trwałości bieżnika zwykłej opony. Należy regularnie sprawdzać stan opony koła dojazdowego. Jeżeli jest on nieprawidłowy, należy wymienić oponę na oponę o tych samych rozmiarach i tego samego typu.

• Nie zakładać więcej niż jednego dojazdowego koła zapasowego.

• Pojazdem z założonym dojazdowym kołem zapasowym nie należy holować przyczepy.

UWAGA
Po założeniu oryginalnego koła pojazdu pamiętać o dokręceniu nakrętek z zas­tosowaniem wymaganego momentu dokręcania. Prawidłowy moment dokręcania nakrętek kół: 11 ÷ 13 kGm.
OSTROŻNIE

Aby uniknąć uszkodzenia dojazdowego koła zapasowego i/lub pojazdu należy stosować następujące środki ostrożności:

Jechać powoli i utrzymywać prędkość umożliwiającą unikanie wszelkich zagrożeń, takich jak wyrwy w nawierzchni, kamienie lub inne przedmioty na jezdni itp.

Unikać jazdy ponad przeszkodami, np. wysoko wystającymi studzienkami. Średnica opony koła dojazdowego jest mniejsza od średnicy opony zwykłego koła i zmniejsza prześwit pojazdu o ok. 25 mm.

Nie zakładać łańcucha przeciwśnieżnego na dojazdowe koło zapasowe. Opona koła dojazdowego jest nieznacznie mniejsza od zwykłej i łańcuch może do niej nie pasować.

Opony dojazdowego koła zapasowego nie należy zakładać na obręcze zwykłych kół. Analogicznie — na obręcz koła dojazdowego nie należy zakładać zwykłych opon, opon zimowych ani kołpaków.

Etykieta podnośnika

Rzeczywisty wygląd etykiety podnośnika w pojeździe może nieznacznie odbiegać od pokazanego na ilustracji.

Więcej informacji — patrz etykieta podnośnika.

1. Model

2. Dopuszczalne obciążenie maksymalne

3. Nakaz włączenia hamulca postojowego przed użyciem podnośnika

4. Nakaz wyłączenia silnika przed użyciem podnośnika

5. Zakaz wchodzenia pod pojazd podparty na podnośniku

6. Wyznaczone punkty podparcia podwozia

7. Nakaz pionowego ustawiania podnośnika pod pojazdem

8. Nakaz włączania biegu wstecznego w pojazdach z mechaniczną skrzynią biegów lub ustawiania selektora w położeniu P w pojazdach z automatyczną/dwusprzęgłową skrzynią biegów

9. Nakaz ustawiania podnośnika na twardym i poziomym podłożu

10. Producent podnośnika

11. Data produkcji

12. Nazwa i adres przedstawiciela

Deklaracja zgodności WE dla podnośnika

Przebicie opony podczas jazdy (wersja z zestawem naprawczym)

Przed użyciem zestawu naprawczego uważnie przeczytać instrukcję.

(1) Sprężarka

(2) Pojemnik ze środkiem uszczelniającym

Zestaw naprawczy służy do doraźnej naprawy opony, umożliwiającej dojechanie do Autoryzowanej Stacji Obsługi (ASO) Hyundai w celu sprawdzenia i ewentualnej naprawy/wymiany opony.

OSTROŻNIE

Pojemnik środka uszczelniającego jest przeznaczony dla jednej opony. Dlatego jeżeli przebita jest więcej niż jedna opona, zestawu naprawczego nie należy używać.

OSTRZEŻENIE

Nie używać zestawu naprawczego do naprawy przebić boków opon, ponieważ może to doprowadzić do wypadku w wyniku poważnej awarii opony podczas jazdy.

OSTRZEŻENIE

Oponę uszczelnioną za pomocą zestawu naprawczego należy jak najszybciej oddać do naprawy. Po naprawie opony za pomocą zestawu naprawczego może z niej uchodzić powietrze.

Wstęp

Dysponując zestawem naprawczym do opon (Tire Mobility Kit — TMK), można naprawić przebitą oponę bez konieczności wymiany koła na zapasowe.

W skład zestawu wchodzi sprężarka i spec­jalny środek. W skuteczny i wygodny sposób uszczelnia on typowe przebicia opon samochodów osobowych, powodowane przez gwoździe i inne ostre przedmioty.

Po upewnieniu się, że opona jest prawidłowo uszczelniona, można — zachowując ostrożność — przejechać na niej do 200 km, z prędkością poniżej 80 km/h i dotrzeć do miejsca, w którym można ją wymienić.

W przypadku większych przebić lub uszkodzeń ścianek bocznych opony uszczelnienie może nie być całkowite.

Utrata powietrza w oponie może wpłynąć negatywnie na bezpieczeństwo jazdy.

Z tego powodu należy unikać gwałtownych skrętów kierownicą i innych nagłych manewrów, szczególnie jeżeli pojazd jest mocno obciążony lub ciągnie przyczepę.

Zestaw naprawczy umożliwia wyłącznie tymczasowe uszczelnienie przebicia opony i jest jednorazowy. Poniższa instrukcja przedstawia, jak w łatwy i bezpieczny sposób tymczasowo uszczelnić przebitą oponę.

Należy zapoznać się z częścią „Zasady bezpiecznego użycia zestawu naprawczego do opon”.

OSTRZEŻENIE

Nie używać zestawu naprawczego, jeżeli opona jest poważnie uszkodzona jazdą bez powietrza lub ze zbyt niskim ciśnieniem.

Zestaw naprawczy służy wyłącznie do uszczelniania przebić w miejscu bieżnika.

Zasady bezpiecznego użycia zestawu naprawczego do opon

• Aby bezpiecznie użyć zestawu naprawczego, należy zatrzymać samochód na poboczu.

• Aby samochód nie poruszył się, zawsze należy włączać hamulec postojowy — nawet na płaskim podłożu.

• Zestaw naprawczy TMK służy wyłącznie do uszczelniania i pompowania opon samochodów osobowych. Zestaw naprawczy służy wyłącznie do uszczelniania przebić w miejscu bieżnika.

• Nie używać zestawu do naprawy opon motocykli, rowerów ani innych pojazdów.

• Jeżeli oprócz opony uszkodzona jest obręcz koła, ze względów bezpieczeństwa nie wolno używać zestawu naprawczego.

• Jeżeli średnica przebicia opony przekracza ok. 6 mm, użycie zestawu może nie być skuteczne.

Jeżeli za pomocą zestawu naprawczego nie da się naprawić opony tak, aby możliwa była dalsza jazda, należy wezwać pomoc drogową lub skontaktować się z Autoryzowaną Stacją Obsługi (ASO) Hyundai.

• Nie używać zestawu naprawczego, jeżeli opona jest poważnie uszkodzona jazdą bez powietrza lub ze zbyt niskim ciśnieniem.

• Nie wyjmować wbitych w oponę ciał obcych, takich jak gwoździe czy wkręty.

• Jeżeli pojazd stoi na otwartej przestrzeni, należy pozostawić uruchomiony silnik. W przeciwnym razie sprężarka zestawu może rozładować akumulator.

• Nigdy nie odchodzić od podłączonego/włączonego zestawu naprawczego.

• Nie włączać sprężarki zestawu na dłużej niż 10 minut, ponieważ może się przegrzać.

• Nie używać zestawu naprawczego, jeżeli temperatura otoczenia jest niższa niż –30°C.

• W przypadku kontaktu środka uszczelniającego ze skórą należy starannie umyć to miejsce dużą ilością wody. W przypadku stwierdzenia podrażnienia zasięgnąć porady lekarza.

• W przypadku kontaktu środka uszczelniającego z oczami należy przemywać oczy przez co najmniej 15 minut. W przypadku stwierdzenia podrażnienia zasięgnąć porady lekarza.

• W przypadku połknięcia środka uszczelniającego należy wypłukać usta i wypić dużą ilość wody. Jeżeli osoba poszkodowana jest nieprzytomna, nie należy podawać jej żadnych środków i natychmiast zasięgnąć porady lekarza.

• Długotrwałe narażenie na działanie środka uszczelniającego może spowodować uszkodzenia organów, np. nerek.

Elementy składowe zestawu naprawczego do opon

1. Naklejka ostrzegająca o konieczności ograniczenia prędkości

2. Pojemnik ze środkiem uszczelniającym i naklejka ostrzegająca o konieczności ograniczenia prędkości

3. Przewód elastyczny łączący pojemnik z oponą

4. Przewód ze złączem podłączanym do gniazda zasilania

5. Uchwyt na pojemnik

6. Sprężarka

7. Włącznik

8. Miernik ciśnienia w oponie

9. Przycisk zmniejszania ciśnienia w oponie

Przewód z wtykiem i elastyczny przewód łączący znajdują się w obudowie sprężarki.

Należy ściśle przestrzegać podanej poniżej kolejności, ponieważ w przeciwnym razie środek uszczelniający może wydostać się pod dużym ciśnieniem na zewnątrz.

OSTRZEŻENIE

Przeterminowany środek uszczelniający

Nie używać środka uszczelniającego po upływie terminu jego przydatności do użycia (tzn. po dacie podanej na pojemniku). Może to zwiększyć ryzyko uszkodzenia opony.

OSTRZEŻENIE

Środek uszczelniający

Chronić przed dziećmi.

Unikać kontaktu z oczami.

Nie połykać.

Sposób użycia zestawu naprawczego do opon

OSTROŻNIE

Odkleić naklejkę (1) ostrzegającą przed przekraczaniem prędkości, znajdującą się na pojemniku (2) i przykleić ją w dobrze widocznym miejscu w samochodzie, np. na kierownicy. Ma ona przypominać kierowcy o zachowaniu właściwej prędkości.

1. Wstrząsnąć pojemnik (2) ze środkiem usz­czelniającym.

2. Podłączyć przewód elastyczny (3) do pojemnika (2) ze środkiem uszczelniającym w kierunku (A), a następnie podłączyć pojemnik ze środkiem uszczelniającym do sprężarki (6) w kierunku (B).

3. Upewnić się, że sprężarka jest wyłączona.

4. Odkręcić kapturek zaworu koła z przebitą oponą i przykręcić przewód (3) pojemnika do zaworu.

OSTROŻNIE

Prawidłowo podłączyć elastyczny przewód napełniania środkiem uszczelniającym do zaworu koła. W przeciwnym razie środek uszczelniający może się cofnąć i zatkać przewód.

5. Podłączyć przewód zasilający (4) sprężarki do gniazda zasilania w pojeździe.

UWAGA
Przewód podłączać wyłącznie do przedniego gniazda zasilania po stronie pasażera.

6. Włączyć stacyjkę (stan ON), włączyć sprężarkę i odczekać 5 ÷ 7 minut na wpompowanie płynu uszczelniającego pod właściwym ciśnieniem — patrz „Opony i obręcze kół” w rozdziale 8. Po napełnieniu środkiem uszczelniającym należy sprawdzić i ewentualnie skorygować ciśnienie w oponie.

Pamiętać, aby nie napompować opony nadmiernie i aby podczas pompowania pozostawać w odpowiedniej odległości od opony.

OSTROŻNIE

Ciśnienie w oponach

Nie jechać, jeżeli ciśnienie w którejkolwiek oponie jest niższe niż 2 bary (200 kPa). Może to doprowadzić do poważnej awarii opony podczas jazdy, a w konsekwencji do wypadku.

7. Wyłączyć sprężarkę.

8. Odłączyć przewód elastyczny łączący pojemnik z zaworem opony.

Odłączyć sprężarkę i schować w pojeździe wszystkie elementy zestawu naprawczego.

OSTRZEŻENIE

Tlenek węgla

Nie pozostawiać pojazdu z pracującym silnikiem przez dłuższy czas w pomieszczeniach ze słabą wentylacją. Może to spowodować zatrucie tlenkiem węgla obecnym w spalinach.

Rozprowadzanie środka uszczelniającego

9. Aby równomiernie rozprowadzić środek uszczelniający w oponie, należy natychmiast przejechać odcinek ok. 7 ÷ 10 km.

Nie przekraczać prędkości 80 km/h. Jeżeli to możliwe, nie zmniejszać prędkości poniżej 20 km/h.

Jeżeli podczas jazdy odczuwalne są nietypowe drgania lub słychać hałas, należy zmniejszyć prędkość, jechać ostrożnie i w bezpiecznym miejscu zjechać na pobocze.

Wezwać pomoc drogową.

Sprawdzanie ciśnienia w oponie

1. Przejechać 7 ÷ 10 km (jechać ok. 10 minut) i zatrzymać samochód w bezpiecznym miejscu.

2. Podłączyć przewód elastyczny (3) sprężarki bezpośrednio do zaworu uszczelnionej opony.

3. Podłączyć przewód zasilający sprężarki do gniazda zasilania w pojeździe.

4. Wyregulować ciśnienie, tak aby miernik sprężarki wskazywał wymaganą wartość.

Przy włączonej stacyjce (stan ON) wykonać następujące czynności.

– Aby zwiększyć ciśnienie w oponie: Włączyć sprężarkę (przesunąć włącznik w położenie „I”). Aby sprawdzić ciśnienie w oponie, należy wyłączyć sprężarkę.

– Aby zmniejszyć ciśnienie w oponie: Nacisnąć przycisk (8) na sprężarce.

UWAGA
Nie włączać sprężarki na dłużej niż 10 minut, ponieważ może przegrzać się i uszkodzić.
Informacja

Przy pracującej sprężarce miernik ciśnienia może podawać ciśnienie wyższe niż rzeczywiste. Aby dokładnie zmierzyć ciśnienie w oponie należy wyłączyć sprężarkę.

OSTROŻNIE

Jeżeli powietrze uchodzi z opony, należy ponownie przejechać odcinek ok. 3 km — patrz „Rozprowadzanie środka uszczelniającego”. Następnie powtórzyć czynności opisane w pkt. 1 ÷ 4.

Jeżeli średnica przebicia opony przekracza ok. 4 mm, użycie zestawu może nie być skuteczne.

Jeżeli za pomocą zestawu naprawczego nie da się naprawić opony tak, aby możliwa była dalsza jazda, należy wezwać pomoc drogową lub skontaktować się z Autoryzowaną Stacją Obsługi (ASO) Hyundai.

OSTRZEŻENIE

Ciśnienie w oponie powinno wynosić co najmniej 2,2 bary (220 kPa). W przeciwnym razie nie należy kontynuować jazdy.

Wezwać pomoc drogową.

OSTROŻNIE

Czujnik ciśnienia w oponie

Podczas wymiany opony na nową należy usunąć masę uszczelniającą z czujnika ciśnienia oraz z obręczy koła. Następnie czujnik ciśnienia powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.

Po założeniu koła należy dokręcić nakrętki, stosując moment dokręcania 11 ÷ 13 kGm.

Holowanie

Sposoby holowania

W razie konieczności awaryjnego holowania pojazdu zaleca się skorzystanie z pomocy Autoryzowanej Stacji Obsługi (ASO) Hyundai lub profesjonalnej firmy świadczącej usługi holowania.

Aby uchronić pojazd przed uszkodzeniem, niezbędne jest przestrzeganie zasad prawidłowego holowania/przewożenia pojazdu. Zaleca się stosowanie wózków pod koła lub lawety.

Dopuszczalne jest holowanie samochodu z tylnymi kołami na drodze (bez wózków), z podniesionymi przednimi kołami.

Jeżeli uszkodzone jest jedno z kół napędzanych, jakikolwiek element podwozia albo podczas holowania przednie koła pojazdu muszą toczyć się po drodze, pod koła przednie należy podłożyć wózki.

Jeżeli pojazd holuje profesjonalna firma świadcząca usługi holowania bez użycia wózków, należy podnieść koła przednie pojazdu, a nie tylne.

OSTROŻNIE

Nie holować pojazdu z przednimi kołami toczącymi się po drodze, ponieważ może to doprowadzić do jego uszkodzenia.

Nie holować pojazdu na tzw. „żurawiku”. Używać podnośnika lub lawety.

OSTRZEŻENIE

Jeżeli samochód jest wyposażony w czujnik przewrócenia się pojazdu na bok lub dach, podczas holowania go należy wyłączyć stacyjkę (stan LOCK/OFF) lub włączyć stan ACC stacyjki. Jeżeli czujnik zinterpretuje daną sytuację jako przewrócenie się samochodu (np. podczas holowania z uniesioną osią), może aktywować boczne i kurtynowe poduszki powietrzne.

Przed rozpoczęciem holowania bez użycia wózków:

1. Włączyć stan ACC stacyjki.

2. Ustawić dźwignię zmiany biegów w położeniu neutralnym (mech. skrzynia biegów)/ustawić selektor w położeniu N (aut./dwusprzęgłowa skrzynia biegów).

3. Zwolnić hamulec postojowy.

OSTROŻNIE

Holowanie pojazdu z dźwignią zmiany biegów w położeniu innym niż neutralne (mech. skrzynia biegów)/selektorem w położeniu innym niż N (aut./dwusprzęgłowa skrzynia biegów) może spowodować poważne uszkodzenie skrzyni biegów.

Demontowalny zaczep holowniczy

1. Otworzyć klapę bagażnika i wyjąć zaczep holowniczy ze skrzynki narzędziowej.

2. Wyjąć osłonę otworu zaczepu, naciskając dolną część osłony w zderzaku.

3. Przyłożyć zaczep do otworu i wkręcić go, obracając w prawo.

4. Po użyciu wymontować zaczep i założyć osłonę jego otworu.

Holowanie awaryjne

W razie konieczności holowania pojazdu zaleca się skorzystanie z pomocy Autoryzowanej Stacji Obsługi (ASO) Hyundai lub profesjonalnej firmy świadczącej usługi holowania.

Jeżeli w sytuacji awaryjnej pomoc profesjonalnej firmy jest niedostępna, pojazd można holować na krótkim dystansie na lince lub łańcuchu, zaczepionym za zaczep holowniczy znajdujący się z przodu lub z tyłu pojazdu.

Podczas holowania awaryjnego należy zachować szczególną ostrożność. W pojeździe holowanym musi znajdować się kierowca, który kieruje nim i obsługuje hamulce.

Holowanie takie może odbywać się wyłącznie na drogach utwardzonych, na krótkich dystansach i z niewielką prędkością. Ponadto koła, osie, układ napędowy, kierowniczy i hamulcowy pojazdu muszą być w dobrym stanie.

OSTROŻNIE

W holowanym pojeździe musi znajdować się kierowca, który kieruje pojazdem i obsługuje hamulce. W holowanym pojeździe nie mogą znajdować się inne osoby poza kierowcą.

Podczas holowania awaryjnego zawsze przestrzegać poniższych zaleceń:

• Włączyć stan ACC stacyjki, tak by kierownica nie była zablokowana.

• Ustawić dźwignię zmiany biegów w położeniu neutralnym (mech. skrzynia biegów)/ustawić selektor w położeniu N (aut./dwusprzęgłowa skrzynia biegów).

• Zwolnić hamulec postojowy.

• Ponieważ w pojeździe holowanym wyłączenie silnika powoduje brak wspomagania hamulców, należy w nim silniej niż zwykle wciskać pedał hamulca.

• Wyłączenie silnika powoduje również brak wspomagania kierownicy, a więc konieczność używania większej siły do obracania kierownicą.

• Masa pojazdu holującego musi być większa niż masa pojazdu holowanego.

• Kierowcy pojazdu holującego i holowanego powinni komunikować się ze sobą.

• Przed rozpoczęciem holowania awaryjnego należy sprawdzić, czy zaczep holowniczy nie jest urwany ani uszkodzony.

• Prawidłowo przymocować linę lub łańcuch do zaczepu.

• Nie szarpać zaczepem. Pojazd holujący powinien ruszać i przyspieszać powoli i jednostajnie.

• Używać liny lub łańcucha o długości nie większej niż 5 m. Aby zapewnić widoczność liny lub łańcucha, należy pośrodku przyczepić kawałek białej lub czerwonej tkaniny o długości ok. 30 cm.

• Jechać tak, by lina/łańcuch były stale napięte.

• Przed rozpoczęciem holowania sprawdzić, czy nie ma wycieku oleju z automatycznej/dwusprzęgłowej skrzyni biegów. Jeżeli olej wycieka należy użyć lawety lub podnośnika i wózka.

• Pojazd należy holować z prędkością do 25 km/h na dystansach do 20 km.

UWAGA

Podczas holowania należy przyspieszać i zwalniać powoli oraz stopniowo, stale utrzymując napięcie linki holowniczej lub łańcucha. W przeciwnym razie może dojść do uszkodzenia zaczepów holowniczych i pojazdu.

OSTROŻNIE

Aby uniknąć uszkodzenia pojazdu podczas holowania należy stosować następujące środki ostrożności:

W przypadku używania zaczepu holowniczego zawsze ciągnąć pojazd prosto do przodu. Nie ciągnąć pojazdu z boku ani pod kątem.

Nie korzystać z zaczepów holowniczych do wyciągania pojazdu z błota, piasku ani w żadnych innych warunkach, w których pojazd nie może jechać samodzielnie. Może to spowodować wyrwanie zaczepu.

Aby uniknąć poważnego uszkodzenia automatycznej skrzyni biegów, podczas holowania nie przekraczać prędkości 15 km/h i nie holować pojazdu na dystansie większym niż 1,5 km.

Ogólnoeuropejski system wezwań alarmowych eCall (jeżeli występuje)

Pojazd jest wyposażony w urządzenie* połączone z ogólnoeuropejskim systemem wezwań alarmowych eCall, który przekazuje wezwania alarmowe do odpowiednich służb. System ten automatycznie wysyła wezwanie alarmowe w przypadku wypadków drogowych lub innych** wypadków na drogach w Europie (wyłącznie w krajach, w których system jest dopuszczony do użytku).

System umożliwia kontakt z centrum wezwań alarmowych, które przekazuje wezwanie odpowiednim służbom ratunkowym w Europie (wyłącznie w krajach, w których system jest dopuszczony do użytku).

W warunkach określonych w Instrukcji obsługi oraz w Książce gwarancyjnej, ogólnoeuropejski system wezwań alarmowych eCall przesyła do centrum wezwań alarmowych informacje obejmujące lokalizację pojazdu, rodzaj i numer identyfikacyjny pojazdu (VIN).

1. Wypadek drogowy

2. Sieć telefonii komórkowej

3. Centrum wezwań alarmowych

4. Służby ratunkowe

* Określenie „ogólnoeuropejski system wezwań alarmowych eCall” opisany w tej Instrukcji obsługi oznacza zamontowane w pojeździe wyposażenie, zapewniające połączenie z ogólnoeuropejskim systemem wezwań alarmowych eCall.

** Określenie „inne wypadki” oznacza jakiekolwiek wypadki na drogach europejskich (wyłącznie w krajach, w których system jest dopuszczony do użytku), w wyniku których zostały ranne osoby i/lub konieczna jest pomoc. W przypadku zauważenia wypadku należy zatrzymać pojazd i nacisnąć przycisk [SOS] (położenie przycisku podano na ilustracji w podrozdziale „Ogólnoeuropejski system wezwań alarmowych eCall (jeżeli występuje)” Instrukcji obsługi. Podczas nawiązywania połączenia alarmowego system zbiera informacje na temat pojazdu z którego nawiązywane jest połączenie, a następnie łączy pojazd z centrum wezwań alarmowych w celu wyjaśnienia przyczyny wezwania.

Dane zapisane w systemie eCall są przesyłane do służb ratunkowych w celu prawidłowego przeprowadzenia akcji ratunkowej, a po jej zakończeniu są usuwane.

Opis systemu eCall w pojeździe

Informacje ogólne na temat systemu eCall w pojeździe, jego działaniu i funkcjach podano w tym podrozdziale. Usługa eCall oparta na numerze alarmowym 112 to bezpłatna usługa publiczna.

System eCall pojazdu włącza się samoczynnie. W razie poważnego wypadku włącza się on automatycznie po odebraniu sygnałów czujników zamontowanych w pojeździe.

System aktywuje się automatycznie również w razie poważnego wypadku pojazdu, którego układ TPS nie działa.

W razie potrzeby system eCall pojazdu można aktywować ręcznie. Wskazówki ręcznej aktywacji systemu podano w tym podrozdziale.

W przypadku krytycznej usterki powodującej wyłączenie systemu eCall pojawiają się ostrzeżenia dla użytkowników pojazdu opisane w dalszej części tego podrozdziału.

Informacje dotyczące przetwarzania danych

Przetwarzanie danych osobowych przez system eCall jest zgodne z zasadami ochrony danych osobowych, określonymi w dyrektywach 95/46/WE (1) i 2002/58/WE (2) Parlamentu Europejskiego i Rady, a w szczególności chroni żywotne interesy osób w rozumieniu artykułu 7(d) dyrektywy 95/46/WE (3).

Przetwarzanie tych danych ogranicza się ściśle do potrzeb obsługi wezwań alarmowych za pośrednictwem systemu eCall na ogólnoeuropejski numer alarmowy 112.

Rodzaje danych i ich odbiorcy

System eCall pojazdu może zbierać i przetwarzać wyłącznie następujące dane:

– Numer identyfikacyjny pojazdu (VIN),

– Rodzaj pojazdu (samochód osobowy lub lekki samochód użytkowy),

– Rodzaj napędu pojazdu (benzynowy/wysokoprężny/gaz ziemny/gaz LPG/elektryczny/wodór),

– Ostatnie lokalizacje pojazdu i kierunek jazdy,

– Plik dziennika automatycznych aktywacji systemu wraz ze znacznikami czasowymi,

– Ewentualne dane dodatkowe (jeżeli dotyczy): nie dotyczy.

Odbiorcami danych przetwarzanych przez system eCall pojazdu są odpowiednie centra wezwań alarmowych, wyznaczone przez władze danego kraju. Centra te jako pierwsze odbierają i przetwarzają wezwania systemu eCall za pośrednictwem ogólnoeuropejskiego numeru alarmowego 112. Informacje dodatkowe (jeżeli dostępne): nie dotyczy.

1) Dyrektywa 95/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 24 października 1995 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych i swobodnego przepływu tych danych (OJ L 281, 23.11.1995, str. 31).

2) Dyrektywa 2002/58/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 12 lipca 2002 r. dotycząca przetwarzania danych osobowych i ochrony prywatności w sektorze łączności elektronicznej (Dyrektywa o prywatności i łączności elektronicznej) (OJ L 201, 31.7.2002, str. 37).

3) Dyrektywa 95/46/WE została uchylona przez Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (OJ L 119, 4.5.2016, str. 1). Rozporządzenie obowiązuje od 25 maja 2018 r.

Sposoby przetwarzania danych

Budowa systemu eCall pojazdu uniemożliwia dostęp do danych zapisanych w pamięci systemu spoza systemu przed aktywacją wezwania alarmowego za pośrednictwem systemu eCall. Uwagi dodatkowe (jeżeli występują): nie dotyczy.

Budowa systemu eCall pojazdu uniemożliwia jego śledzenie podczas normalnego działania. Uwagi dodatkowe (jeżeli występują): nie dotyczy.

System eCall pojazdu stale automatycznie usuwa dane zapisywane w pamięci wewnętrznej systemu.

Dane dotyczące lokalizacji pojazdu są stale nadpisywane w pamięci wewnętrznej systemu, tak aby przechowywać najwyżej trzy ostatnie lokalizacje pojazdu konieczne do prawidłowego działania systemu.

Rejestr danych aktywności systemu eCall pojazdu jest przechowywany nie dłużej niż to konieczne do przetwarzania wezwań alarmowych, a w żadnym przypadku nie dłużej niż przez 13 godzin od momentu zainicjowania wezwania alarmowego. Uwagi dodatkowe (jeżeli występują): nie dotyczy.

Sposoby korzystania z praw osób, których dane dotyczą

Osoba, której dane dotyczą (właściciel pojazdu) ma prawo dostępu do swoich danych oraz żądania sprostowania, usunięcia lub zablokowania danych, których przetwarzanie jest niezgodne z zapisami dyrektywy 95/46/WE. Wszelkie strony trzecie, którym dane zostały ujawnione, muszą zostać powiadomione o takim sprostowaniu, usunięciu lub zablokowaniu przeprowadzonym zgodnie z tą dyrektywą, o ile nie jest to niemożliwe lub wymaga nieproporcjonalnego wysiłku.

Osoba, której dane dotyczą ma prawo złożenia skargi do organu nadzorczego, jeżeli uzna, że w wyniku przetwarzania danych osobowych jej prawa zostały naruszone.

Służby odpowiedzialne za przetwarzanie żądania dostępu (jeżeli występują): nie dotyczy.

Ogólnoeuropejski system wezwań alarmowych eCall

Elementy systemu eCall zamontowane w przedziale pasażerskim:

(1) Przycisk [SOS]

(2) Diody LED

Przycisk [SOS]: naciśnięcie przycisku powoduje wysłanie wezwania do centrum wezwań alarmowych.

Diody LED: Czerwona i zielona dioda LED świecą się przez 3 sekundy po włączeniu stacyjki (stan ON). Następnie jeżeli system działa prawidłowo, diody gasną.

W przypadku jakiegokolwiek problemu z systemem świeci się dioda w kolorze czerwonym.

Automatyczne zgłaszanie wypadków

W razie wypadku w celu zapewnienia prawidłowej akcji ratunkowej system eCall nawiązuje połączenie z centrum wezwań alarmowych. Ponadto aby zapewnić prawidłową akcję ratunkową i wsparcie, system eCall automatycznie przesyła do centrum wezwań alarmowych dane dotyczące wypadku.

W takim przypadku połączenia alarmowego nie można przerwać, naciskając przycisk [SOS] i system eCall utrzymuje połączenie do momentu przerwania go przez centrum wezwań alarmowych.

Po drobnym wypadku bez poważnych konsekwencji (np. po tzw. stłuczce) system eCall może nie nawiązać połączenia alarmowego i nie przesłać danych. Połączenie można jednak nawiązać ręcznie, naciskając przycisk [SOS].

OSTROŻNIE

W przypadku braku zasięgu sieci telefonii komórkowej oraz sygnałów GPS i Galileo system nie działa.

Ręczne zgłaszanie wypadków

Ręczne połączenie alarmowe za pomocą przycisku [SOS] może nawiązywać zarówno kierowca, jak i pasażerowie.

Wezwanie alarmowe za pośrednictwem system eCall można anulować poprzez ponowne naciśnięcie przycisku [SOS] jedynie przed nawiązaniem połączenia.

Po aktywacji wezwania alarmowego w trybie ręcznym za pomocą przycisku [SOS] system eCall automatycznie przesyła dane dotyczące wypadku drogowego lub innego do centrum wezwań alarmowych w celu prawidłowego poinformowania służb ratunkowych.

W razie przypadkowego naciśnięcia przycisku [SOS] wezwanie można anulować poprzez ponowne naciśnięcie przycisku.

Aby ręcznie wykonać wezwanie alarmowe w razie wypadku drogowego lub innego, należy:

1. Aby zapewnić bezpieczeństwo własne i innych uczestników ruchu drogowego, zatrzymać pojazd zgodnie z przepisami ruchu drogowego.

2. Nacisnąć przycisk [SOS]. Naciśnięcie przycisku [SOS] powoduje rejestrację urządzenia w sieci telefonii komórkowej i przesłanie minimalnego zestawu danych dotyczących pojazdu oraz jego lokalizacji, zgodnie z wymaganiami technicznymi urządzenia. Następuje połączenie z centrum wezwań alarmowych ogólnoeuropejskiego systemu wezwań alarmowych eCall w celu podania przyczyn wezwania.

3. Po wyjaśnieniu przyczyn wezwania centrum wezwań alarmowych wysyła służby ratunkowe i kończy połączenie.

Wykonanie połączenia alarmowego niezgodnie z powyższą procedurą powoduje uznanie wezwania za błędne.

OSTRZEŻENIE

Awaryjne zasilanie ogólnoeuropejskiego systemu wezwań alarmowych eCall z baterii

W przypadku odcięcia głównego źródła zasilania pojazdu z powodu kolizji, w sytuacjach awaryjnych bateria wewnętrzna systemu eCall przez 1 godzinę zapewnia zasilanie systemu.

Baterię wewnętrzną systemu eCall należy wymieniać co 3 lata. Więcej informacji podano w podrozdziale „Harmonogram przeglądów” w rozdziale 8.

Włączona dioda w kolorze czerwonym (usterka systemu)

Włączenie się czerwonej diody LED w normalnych warunkach jazdy oznacza usterkę systemu eCall. W takim przypadku system powinna natychmiast sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai. W przeciwnym przypadku nie można zagwarantować prawidłowego działania systemu eCall. Za konsekwencje nieprzestrzegania powyższych warunków odpowiada właściciel pojazdu.

Celowy demontaż lub modyfikacja

Ogólnoeuropejski system wezwań alarmowych eCall wzywa służby ratunkowe. Dlatego celowy demontaż systemu lub modyfikacje wprowadzone w jego ustawieniach mogą negatywnie wpływać na bezpieczeństwo. Mogą one nawet powodować wysyłanie nieprawidłowych wezwań alarmowych. Dlatego nie wolno w żaden sposób modyfikować ustawień systemu eCall zamontowanego w pojeździe.

Wyposażenie awaryjne (jeżeli występuje)

W pojeździe znajduje się wyposażenie pomagające w sytuacjach awaryjnych.

Gaśnica

Jeżeli płomień jest niewielki i znany jest sposób użycia gaśnicy, należy ostrożnie postępować według poniższych zaleceń:

1. Wyciągnąć sworzeń znajdujący się u góry gaśnicy, uniemożliwiający przypadkowe przyciśnięcie uchwytu gaśnicy.

2. Skierować dyszę gaśnicy na źródło ognia.

3. Stanąć w odległości ok. 2,5 m od płomienia i aby rozpocząć rozpylanie środka gaśniczego, przycisnąć uchwyt gaśnicy. Zwolnienie uchwytu powoduje wstrzymanie rozpylania środka gaśniczego.

4. Zbliżać i oddalać dyszę od źródła ognia. Po zdławieniu ognia należy uważać, czy nie pojawi się ponownie.

Apteczka pierwszej pomocy

W apteczce znajdują się m.in. nożyczki, bandaż, plaster itp., które umożliwiają udzielenie pierwszej pomocy.

Odblaskowy trójkąt ostrzegawczy

Odblaskowy trójkąt ostrzegawczy należy ustawiać na drodze, aby ostrzegać kierowców nadjeżdżających pojazdów o sytuacjach potencjalnie niebezpiecznych, np. o niesprawnym pojeździe stojącym na poboczu.

Miernik ciśnienia w oponach (jeżeli występuje)

Podczas normalnego użytkowania z opon nieznacznie uchodzi powietrze. W związku z tym konieczne może być okresowe dopompowywanie opon. Potrzeba dopompowywania nie jest oznaką nieszczelności, ale normalnego zużycia opon. Ciśnienie należy sprawdzać wyłącznie w oponach zimnych, ponieważ wraz z temperaturą ciśnienie rośnie.

Aby sprawdzić ciśnienie w oponie, należy wykonać poniższe czynności:

1. Odkręcić kapturek zaworu znajdującego się w obręczy koła.

2. Mocno przycisnąć miernik ciśnienia do zaworu koła i przytrzymać w takiej pozycji. W momencie przyciskania miernika z zaworu uchodzi niewielka ilość powietrza. Nie dość mocne przyciśnięcie powoduje natomiast uchodzenie większej ilości powietrza.

3. Przyciśnięcie niepowodujące uchodzenia powietrza aktywuje miernik ciśnienia.

4. Odczytać wartość ciśnienia na mierniku i sprawdzić, czy nie jest zbyt niskie ani zbyt wysokie.

5. Wyregulować ciśnienie w oponach – patrz „Opony i obręcze kół” w rozdziale 8.

6. Przykręcić kapturek zaworu koła.