Zestaw wskaźników

Regulacja podświetlenia zestawu wskaźników

Regulacja podświetlenia zestawu wskaźników (jeżeli występuje)

A: typ A, B: typ B

Intensywność podświetlenia zestawu wskaźników można regulować wtedy, gdy włączone są światła przednie lub pozycyjne.

Podczas naciskania przycisku regulacji zmienia się również intensywność podświetlenia przycisków we wnętrzu pojazdu.

OSTRZEŻENIE

Nigdy nie regulować intensywności podświetlenia zestawu wskaźników podczas jazdy. Może to doprowadzić do utraty panowania nad pojazdem, a w konsekwencji do wypadku, który może spowodować uszkodzenie pojazdu, a także zagrożenie zdrowia lub życia.

• Wyświetlacz pokazuje poziom intensywności podświetlenia zestawu wskaźników.

• Po osiągnięciu maksymalnej lub minimalnej intensywności podświetlenia rozlega się sygnał dźwiękowy.

Wskaźniki i liczniki

Prędkościomierz

Prędkościomierz podaje prędkość pojazdu w kilometrach na godzinę (km/h).

Wskaźnik poboru energii

Wskaźnik ten pełni funkcję wskaźnika ekonomiczności jazdy — podaje poziom poboru energii z akumulatora wysokiego napięcia lub poziom ładowania akumulatora podczas hamowania z odzyskiem energii.

• Zakres CHARGE: Wskazanie stopnia ładowania akumulatora wysokiego napięcia podczas hamowania z odzyskiem energii (zwalnianie lub jazda w dół). Im wyższy poziom ładowania, tym mniejsza część wskaźnika jest podświetlona (odzyskiwanie energii).

• Zakres ECO: Wskazanie poboru energii podczas jazdy w normalnych warunkach.

• Zakres POWER: Wskazanie wysokiego poziomu poboru energii podczas jazdy pod górę lub przyspieszania.

Informacja

Zależnie od położenia wskaźnika poboru energii, lampka „EV” świeci się lub gaśnie.

• Lampka „EV” świeci się: pojazd jest napędzany silnikiem elektrycznym lub silnik spalinowy jest wyłączony.

• Lampka „EV” nie świeci się: pojazd jest napędzany silnikiem spalinowym.

Wskaźnik poziomu paliwa

Wskaźnik poziomu paliwa pokazuje przybliżoną ilość paliwa, jaka pozostała w zbiorniku.

Informacja

• Pojemność zbiornika paliwa podano w rozdziale 2.

• Niski poziom paliwa sygnalizuje lampka ostrzegawcza. Lampka świeci się, gdy zbiornik paliwa jest prawie pusty.

• Na pochyłościach lub zakrętach paliwo przemieszcza się w zbiorniku. Może to spowodować zmianę położenia wskaźnika poziomu lub wcześniejsze niż zwykle włączenie się lampki ostrzegawczej niskiego poziomu paliwa.

OSTRZEŻENIE

Jazda z bardzo małą ilością paliwa może narazić użytkowników pojazdu na utknięcie w drodze.

Jeżeli świeci się lampka ostrzegawcza niskiego poziomu paliwa albo jeżeli wskazówka zbliża się do poziomu „0” lub „E”, należy możliwie jak najszybciej uzupełnić paliwo.

UWAGA

Unikać jazdy przy bardzo niskim poziomie paliwa. Brak paliwa może spowodować wypadanie zapłonów i doprowadzić do przeciążenia katalizatora, a w efekcie do jego uszkodzenia.

Wskaźnik stanu naładowania akumulatora wysokiego napięcia

Wskaźnik ten pokazuje poziom naładowania akumulatora wysokiego napięcia. Kiedy stan naładowania akumulatora wysokiego napięcia zbliża się do poziomu „0” lub „L”, silnik spalinowy uruchamia się automatycznie w celu jego naładowania.

Jeżeli przy wskaźniku stanu naładowania w pobliżu poziomu „0” lub „L” włączy się lampka ostrzegawcza () i lampka usterki silnika spalinowego (MIL) (), pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.

UWAGA

Nigdy nie podejmować próby uruchomienia pojazdu, jeżeli zbiornik paliwa jest pusty. W takiej sytuacji silnik spalinowy nie może ładować akumulatora wysokiego napięcia. Podjęcie próby uruchomienia pojazdu przy pustym zbiorniku paliwa spowoduje rozładowanie i uszkodzenie akumulatora wysokiego napięcia.

Wskaźnik temperatury zewnętrznej

Wskaźnik ten podaje aktualną temperaturę panującą na zewnątrz, z dokładnością do 1°C (1°F).

Należy pamiętać, że zmiana wskazania temperatury na wyświetlaczu LCD może nie być równie szybka jak rzeczywista zmiana temperatury zewnętrznej (może występować niewielkie opóźnienie wskazania).

Jednostkę temperatury można zmieniać pomiędzy °C i °F w trybie ustawień użytkownika w zestawie wskaźników:

– Przejść do trybu „User settings” (ustawienia użytkownika) „Other” (inne) „Temperature unit” (jednostka temperatury).

W przypadku pojazdów z klimatyzacją automatyczną jednostkę temperatury można również zmieniać w następujący sposób:

– Przez 3 sekundy naciskać przycisk [AUTO] na panelu sterowania układem klimatyzacji równocześnie z przyciskiem [OFF].

Powoduje to zmianę jednostki temperatury w zestawie wskaźników i na panelu sterowania układem klimatyzacji.

Licznik przebiegu

Licznik przebiegu podaje całkowity przejechany dystans. Należy z niego korzystać do określania konieczności wykonywania przeglądów okresowych.

Szacowany zasięg z aktualną ilością paliwa

• Szacowany zasięg z aktualną ilością paliwa to przybliżony dystans, jaki można przejechać do wyczerpania paliwa.

• Jeżeli szacowany zasięg jest mniejszy niż 1 km (1 mila), na wyświetlaczu komputera pokładowego pojawia się wskazanie „---”.

Informacja

• Jeżeli samochód nie stoi na płaskim podłożu lub wystąpiła przerwa w zasilaniu, wskazanie zasięgu z aktualną ilością paliwa może być nieprawidłowe.

• Ponieważ zasięg z aktualną ilością paliwa jest wartością szacunkową, może on być inny niż zasięg rzeczywisty.

• Komputer pokładowy może nie uwzględniać dodatkowego paliwa, jeżeli do zbiornika dolano mniej niż 6 litrów paliwa.

• Zasięg zależy w znacznym stopniu od warunków jazdy, techniki jazdy i stanu pojazdu.

Wskazanie przełożenia dwusprzęgłowej skrzyni biegów (DCT)

Wskaźnik podaje położenie selektora skrzyni biegów lub włączony bieg w trybie manualnym.

Podpowiedź przełożenia w trybie ręcznej zmiany biegów (jeżeli występuje)

W trybie ręcznej zmiany biegów wskaźnik informuje o optymalnym przełożeniu skrzyni biegów, zapewniającym w danym momencie najniższe zużycie paliwa.

– Proponowana zmiana biegu na wyższy: 2, 3, 4, 5, 6

– Proponowana zmiana biegu na niższy: 1, 2, 3, 4, 5

Na przykład:

: Sugeruje zmianę biegu na 3. (aktualnie włączony jest 2. lub 1. bieg).

: Sugeruje redukcję biegu na 3. (aktualnie włączony jest 4., 5. lub 6. bieg).

Jeżeli układ nie działa prawidłowo, wskazania ani podpowiedzi nie pojawiają się.

Wskazanie trybu skrzyni biegów

Po przesunięciu selektora zestaw wskaźników przez 2 sekundy informuje o jego aktualnym położeniu (P/R/N/D).

Funkcję informowania o trybie skrzyni biegów można włączać lub wyłączać w trybie ustawień użytkownika wyświetlacza LCD.

Lampki ostrzegawcze i sygnalizacyjne

Informacja

Po uruchomieniu pojazdu należy sprawdzić, czy nie świeci się żadna lampka ostrzegawcza. Jeżeli którakolwiek z lampek ostrzegawczych nie gaśnie, oznacza to sytuację, która wymaga uwagi.

Lampka ostrzegawcza niezapięcia pasa bezpieczeństwa

Lampka ta informuje, że pas bezpieczeństwa nie jest zapięty.

Więcej informacji podano w podrozdziale „Pasy bezpieczeństwa” w rozdziale 3.

Lampka ostrzegawcza układu poduszek powietrznych (SRS-Airbag)

Lampka ta świeci się:

• Po włączeniu stacyjki (stan ON).

– Lampka ostrzegawcza układu poduszek powietrznych świeci się przez około 6 sekund, a następnie gaśnie po wykonaniu wszystkich kontroli automatycznych.

• Lampka świeci się w przypadku usterki układu poduszek powietrznych (SRS-Airbag).

W takim przypadku pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.

Lampka ostrzegawcza włączenia hamulca postojowego/niskiego poziomu płynu hamulcowego

Lampka ta świeci się:

• Po włączeniu stacyjki (stan ON).

– Lampka świeci się przez około 3 sekundy i gaśnie po zwolnieniu hamulca postojowego.

• Po włączeniu hamulca postojowego.

• Jeżeli poziom płynu hamulcowego w zbiorniku płynu jest zbyt niski.

– Włączenie się lampki przy wyłączonym hamulcu postojowym oznacza zbyt niski poziom płynu hamulcowego w zbiorniku płynu.

• Jeżeli hamowanie z odzyskiem energii nie działa.

Jeżeli poziom płynu hamulcowego w zbiorniku płynu jest zbyt niski:

1. Ostrożnie dojechać do najbliższego bezpiecznego miejsca i zatrzymać samochód.

2. Wyłączyć pojazd, sprawdzić poziom płynu hamulcowego i w razie potrzeby dolać płynu (więcej informacji podano w podrozdziale „Płyn hamulcowy” w rozdziale 8). Po uzupełnieniu płynu sprawdzić, czy na żadnym elemencie układu hamulcowego nie widać wycieków płynu. Jeżeli występują wycieki płynu hamulcowego, lampka ostrzegawcza nadal się świeci lub hamulce nie działają prawidłowo, nie wolno rozpoczynać ani kontynuować jazdy. W takim przypadku pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.

Dwuobwodowy krzyżowy układ hamulcowy

Samochód jest wyposażony w dwuobwodowy krzyżowy układ hamulcowy. Oznacza to, że w przypadku usterki jednego z obwodów układu zachowana zostaje możliwość hamowania dwóch przeciwległych kół.

Jeżeli działa tylko jeden obwód układu, do zatrzymania samochodu konieczne jest głębsze wciśnięcie pedału hamulca i użycie większej siły nacisku na pedał.

Ponadto przy działającej jedynie części układu hamulcowego droga hamowania samochodu wydłuża się.

W przypadku usterki układu hamulcowego podczas jazdy należy zredukować bieg (aby uzyskać dodatkowe hamowanie silnikiem) i zatrzymać samochód w najbliższym bezpiecznym miejscu.

OSTRZEŻENIE

Lampka ostrzegawcza włączenia hamulca postojowego/niskiego poziomu płynu hamulcowego

Jazda przy włączonej którejkolwiek z lampek ostrzegawczych jest niebezpieczna. Świecenie się lampki ostrzegawczej włączenia hamulca postojowego/niskiego poziomu płynu hamulcowego przy wyłączonym hamulcu postojowym oznacza zbyt niski poziom płynu hamulcowego w zbiorniku płynu.

W takim przypadku pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.

Lampka ostrzegawcza hamowania z odzyskiem energii

Lampka ta świeci się:

Jeżeli hamowanie z odzyskiem energii nie działa, a skuteczność hamulców może być niewystarczająca. Powoduje to jednoczesne włączenie się lampki ostrzegawczej układu hamulcowego (czerwonej) i lampki ostrzegawczej hamowania z odzyskiem energii (żółtej).

W takim przypadku należy prowadzić ostrożnie, a pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.

Operowanie pedałem hamulca może wymagać użycia większej siły nacisku niż zwykle, a droga hamowania samochodu może ulec wydłużeniu.

Lampka ostrzegawcza układu zapobiegającego blokowaniu kół podczas hamowania (ABS)

Lampka ta świeci się:

• Po włączeniu stacyjki (stan ON).

– Lampka świeci się przez około 3 sekundy, a następnie gaśnie.

• W przypadku usterki układu zapobiegającego blokowaniu kół podczas hamowania (ABS).

Należy pamiętać, że w przypadku usterki układu ABS hydrauliczny układ hamulcowy działa nadal.

Lampki ostrzegawcze elektronicznego układu rozdziału siły hamowania (EBD)

Świecąca lampka ostrzegawcza układu zapobiegającego blokowaniu kół podczas hamowania (ABS) i lampka ostrzegawcza włączenia hamulca postojowego oznacza problem związany z elektronicznym układem rozdziału siły hamowania (EBD).

W takim przypadku pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.

OSTRZEŻENIE

Lampki ostrzegawcze elektronicznego układu rozdziału siły hamowania (EBD)

Jeżeli lampka ostrzegawcza układu ABS i lampka ostrzegawcza włączenia hamulca postojowego/niskiego poziomu płynu hamulcowego świecą się jednocześnie, oznacza to nieprawidłowość w układzie hamulcowym, która może spowodować niebezpieczną sytuację podczas gwałtownego hamowania.

W takim przypadku należy unikać jazdy z wysoką prędkością i gwałtownego hamowania.

Pojazd powinna jak najszybciej sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.

Informacja

– Lampki ostrzegawcze elektronicznego układu rozdziału siły hamowania (EBD)

Jeżeli włączy się lampka ostrzegawcza układu ABS (również razem z lampką ostrzegawczą włączenia hamulca postojowego/niskiego poziomu płynu hamulcowego), wtedy prędkościomierz, licznik przebiegu lub licznik przebiegu dziennego mogą nie działać. Równocześnie może włączyć się lampka ostrzegawcza elektrycznego wspomagania układu kierowniczego, a siła konieczna do obracania kierownicą może zmieniać się.

W takim przypadku pojazd jak najszybciej powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.

Lampka ostrzegawcza elektrycznego wspomagania układu kierowniczego

Lampka ta świeci się:

• Po włączeniu stacyjki (stan ON).

– Lampka świeci się przez około 3 sekundy, a następnie gaśnie.

• W przypadku usterki elektrycznego wspomagania układu kierowniczego (EPS).

W takim przypadku pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.

Lampka sygnalizacji usterek (MIL)

Lampka ta świeci się:

• Po włączeniu stacyjki (stan ON).

– Lampka świeci się przez około 3 sekundy, a następnie gaśnie.

• W przypadku usterki układu kontroli emisji, silnika spalinowego lub układu przeniesienia napędu.

W takim przypadku pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.

UWAGA

Jazda z włączoną lampką sygnalizacji usterek (MIL) może spowodować uszkodzenie układów kontroli emisji, a w konsekwencji pogorszenie osiągów samochodu i/lub zwiększenie zużycia paliwa.

UWAGA

Włączenie się lampki sygnalizacji usterek (MIL) może wskazywać na usterkę katalizatora mogącą powodować spadek mocy silnika spalinowego.

W takim przypadku pojazd jak najszybciej powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.

Lampka ostrzegawcza elektrycznego hamulca postojowego (EPB)

Lampka ta świeci się:

• Po włączeniu stacyjki (stan ON).

– Lampka świeci się przez około 3 sekundy, a następnie gaśnie.

• W przypadku usterki elektrycznego hamulca postojowego (EPB).

W takim przypadku pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.

Informacja

Lampka ostrzegawcza elektrycznego hamulca postojowego (EPB) może włączać się równocześnie z lampką sygnalizacyjną układu stabilizacji toru jazdy (ESC). Oznacza to nieprawidłowe działanie układu ESC (nie oznacza usterki hamulca EPB).

Lampka ostrzegawcza braku ładowania akumulatora 12 V

Lampka ta świeci się:

W przypadku braku ładowania akumulatora 12 V przy uruchomionym silniku spalinowym. Należy natychmiast wyłączyć wszystkie odbiorniki elektryczne. Nie używać urządzeń elektrycznych, takich jak np. szyby sterowane elektrycznie. Pozostawić uruchomiony silnik spalinowy.

Pojazd powinna jak najszybciej sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.

Lampka ostrzegawcza zbyt niskiego ciśnienia oleju silnikowego

Lampka ta świeci się:

W przypadku wykrycia zbyt niskiego ciśnienia oleju silnikowego.

W przypadku wykrycia zbyt niskiego ciśnienia oleju silnikowego należy:

1. Ostrożnie dojechać do najbliższego bezpiecznego miejsca i zatrzymać samochód.

2. Niezwłocznie wyłączyć silnik i sprawdzić poziom oleju (patrz podrozdział „Olej silnikowy” w rozdziale 2). Jeżeli poziom jest zbyt niski, należy dolać odpowiednią ilość oleju.

Jeżeli po dolaniu oleju lampka ostrzegawcza świeci się nadal lub jeżeli nie ma możliwości dolania oleju, pojazd jak najszybciej powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.

UWAGA

• Niewyłączenie silnika spalinowego natychmiast po zaświeceniu się lampki ostrzegawczej niskiego ciśnienia oleju może spowodować poważne uszkodzenie silnika.

• Jeżeli lampka ostrzegawcza niskiego ciśnienia oleju świeci się przy pracującym silniku spalinowym, może to oznaczać poważną nieprawidłowość lub usterkę silnika. W takim przypadku:

1. Zachowując zasady bezpieczeństwa jak najszybciej zjechać z drogi i zatrzymać samochód.

2. Wyłączyć silnik spalinowy i sprawdzić poziom oleju. Jeżeli poziom oleju jest zbyt niski, uzupełnić olej do prawidłowego poziomu.

3. Uruchomić silnik spalinowy. Jeżeli po uruchomieniu silnika lampka świeci się nadal, natychmiast wyłączyć silnik. W takim przypadku pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.

Lampka ostrzegawcza niskiego poziomu paliwa

Lampka ta świeci się:

Kiedy zbiornik paliwa jest prawie pusty.

W takim przypadku należy możliwie jak najszybciej zatankować.

UWAGA

Jazda przy włączonej lampce ostrzegawczej niskiego poziomu paliwa i/lub wskazówce wskaźnika poziomu paliwa w pobliżu położenia „0” lub „E” może spowodować wypadanie zapłonów, a w konsekwencji uszkodzenie katalizatora.

Lampka ostrzegawcza usterek

Lampka ta świeci się:

• Po włączeniu stacyjki (stan ON).

– Lampka ostrzegawcza usterek świeci się przez około 3 sekundy, a następnie gaśnie po wykonaniu wszystkich kontroli automatycznych.

• W przypadku usterki układu sterowania napędem hybrydowym.

Jeżeli lampka ostrzegawcza świeci się podczas jazdy lub nie gaśnie po uruchomieniu pojazdu, pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.

Lampka ostrzegawcza filtra cząstek stałych (GPF)

• Lampka ta świeci się, kiedy ilość sadzy nagromadzonej w filtrze przekracza określony poziom.

• Lampka ta może automatycznie zgasnąć po trwającej około 30 minut jeździe z prędkością powyżej 80 km/h (na biegu wyższym niż 3. i z prędkością obrotową silnika spalinowego 1500 ÷ 4000 obr./min).

Jeżeli pomimo spełnienia tych warunków lampka miga, a na wyświetlaczu LCD pojawia się komunikat ostrzegawczy, filtr GPF powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.

UWAGA

Kontynuowanie jazdy z migającą przez dłuższy czas lampką ostrzegawczą filtra GPF może spowodować zwiększenie zużycia paliwa i uszkodzenie filtra cząstek stałych.

Główna lampka ostrzegawcza usterek

Lampka ta świeci się:

Podczas występowania następujących nieprawidłowości:

– Usterka diodowych świateł przednich (jeżeli występują).

– Usterka układu wspomagającego unikanie kolizji czołowych (FCA) (jeżeli występuje).

– Zablokowanie radaru układu wspomagającego unikanie kolizji czołowych (FCA) (jeżeli występuje).

– Usterka układu monitorowania „martwego pola” i ostrzegania o zderzeniu (BCW) (jeżeli występuje).

– Zablokowanie radaru układu monitorowania „martwego pola” i ostrzegania o zderzeniu (BCW) (jeżeli występuje).

– Usterka tempomatu inteligentnego z układem Start/Stop (jeżeli występuje).

– Zablokowanie radaru tempomatu inteligentnego z układem Start/Stop (jeżeli występuje).

– Usterka świateł.

– Usterka układu asystenta świateł drogowych (HBA) (jeżeli występuje).

– Usterka układu monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS).

Aby zapoznać się ze szczegółami ostrzeżenia, należy odczytać komunikat na wyświetlaczu LCD.

Lampka ostrzegawcza niskiego ciśnienia w oponach

Lampka ta świeci się:

• Po włączeniu stacyjki (stan ON).

– Lampka świeci się przez około 3 sekundy, a następnie gaśnie.

• Jeżeli w jednej lub więcej oponach ciśnienie nadmiernie spadnie (wyświetlacz LCD wskazuje oponę, w której ciśnienie jest zbyt niskie).

Więcej informacji podano w podrozdziale „Układ monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS)” w rozdziale 7.

Ta lampka ostrzegawcza miga przez około 60 sekund, a następnie włącza się na stałe lub miga co 3 sekundy:

W przypadku usterki układu monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS).

W takim przypadku pojazd jak najszybciej powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.

Więcej informacji podano w podrozdziale „Układ monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS)” w rozdziale 7.

OSTRZEŻENIE

Zatrzymywanie się w bezpiecznym miejscu

Układ TPMS nie ostrzega przed poważnymi i nagłymi uszkodzeniami opon, spowodowanymi czynnikami zewnętrznymi, takimi jak gwoździe, wyrwy w jezdni lub wysokie krawężniki.

Jeżeli odczuwa się niestabilność pojazdu, należy natychmiast zdjąć stopę z pedału przyspieszenia, delikatnie nacisnąć pedał hamulca, wolno zjechać z jezdni i zatrzymać pojazd w bezpiecznym miejscu.

Lampka ostrzegawcza układu wspomagającego unikanie kolizji czołowych (FCA) (jeżeli występuje)

Lampka ta świeci się:

• Po włączeniu stacyjki (stan ON).

– Lampka świeci się przez około 3 sekundy, a następnie gaśnie.

• W przypadku usterki układu wspomagającego unikanie kolizji czołowych (FCA).

W takim przypadku pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.

Więcej informacji podano w podrozdziale „Układ wspomagający unikanie kolizji czołowych (FCA)” w rozdziale 6.

Lampka sygnalizacyjna układu utrzymywania na pasie ruchu (LKA)

Lampka ta świeci się:

• Kolor zielony — jeżeli spełnione są warunki działania układu.

• Kolor biały — jeżeli warunki działania układu nie są spełnione.

• Kolor żółty — w przypadku usterki układu LKA.

W takim przypadku pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.

Więcej informacji podano w podrozdziale „Układ utrzymywania na pasie ruchu (LKA)” w rozdziale 6.

Lampka ostrzegawcza diodowych świateł przednich (jeżeli występuje)

Lampka ta świeci się:

• Po włączeniu stacyjki (stan ON).

– Lampka świeci się przez około 3 sekundy, a następnie gaśnie.

• W przypadku usterki diodowych świateł przednich.

W takim przypadku pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.

Lampka ta miga:

W przypadku usterki elementu powiązanego z diodowymi światłami przednimi.

W takim przypadku pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.

UWAGA

Jazda z włączoną lub migającą lampką ostrzegawczą diodowych świateł przednich może obniżyć trwałość świateł diodowych.

Lampka ostrzegawcza oblodzonej nawierzchni (jeżeli występuje)

Ta lampka ostrzega kierowcę o możliwości wystąpienia oblodzenia drogi.

Jeżeli temperatura podawana na wskaźniku temperatury zewnętrznej jest niższa niż 4°C, lampka ostrzegawcza oblodzonej nawierzchni i wskaźnik temperatury zewnętrznej migają, a następnie włączają się na stałe. Jednocześnie włącza się pojedynczy dźwięk ostrzegawczy.

Funkcję ostrzegania o oblodzonej nawierzchni można włączać i wyłączać w trybie „User Settings” (ustawienia użytkownika) wyświetlacza LCD zestawu wskaźników.

Informacja

Po włączeniu lampki ostrzegawczej oblodzonej nawierzchni należy zwiększyć uwagę i ostrożność, unikać jazdy z nadmierną prędkością, gwałtownego przyspieszania i hamowania oraz nagłych manewrów.

Lampka sygnalizacyjna trybu gotowości

Lampka ta świeci się:

Kiedy pojazd jest gotowy do jazdy.

– Lampka świeci się: możliwa jest jazda w trybie zwykłym.

– Lampka nie świeci się: jazda w trybie zwykłym nie jest możliwa lub wystąpiła usterka.

– Lampka miga: jazda w trybie awaryjnym.

Wyłączenie lub miganie lampki sygnalizacyjnej gotowości do jazdy oznacza wystąpienie usterki. W takim przypadku pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.

Lampka sygnalizacyjna trybu elektrycznego

Lampka ta świeci się:

Kiedy pojazd jest napędzany silnikiem elektrycznym.

Lampka sygnalizacyjna układu stabilizacji toru jazdy (ESC)

Lampka ta świeci się:

• Po włączeniu stacyjki (stan ON).

– Lampka świeci się przez około 3 sekundy, a następnie gaśnie.

• W przypadku usterki układu stabilizacji toru jazdy (ESC).

W takim przypadku pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.

Lampka ta miga:

Podczas ingerencji układu stabilizacji toru jazdy (ESC).

Więcej informacji podano w podrozdziale „Układ stabilizacji toru jazdy (ESC)” w rozdziale 6.

Lampka sygnalizacyjna wyłączenia układu stabilizacji toru jazdy (ESC)

Lampka ta świeci się:

• Po włączeniu stacyjki (stan ON).

– Lampka świeci się przez około 3 sekundy, a następnie gaśnie.

• Po wyłączeniu układu stabilizacji toru jazdy (ESC) za pomocą wyłącznika.

Więcej informacji podano w podrozdziale „Układ stabilizacji toru jazdy (ESC)” w rozdziale 6.

Lampka sygnalizacyjna immobilizera — wersje bez inteligentnego kluczyka (jeżeli występuje)

Lampka ta świeci się:

Po prawidłowym wykryciu immobilizera w kluczyku przy włączonej stacyjce (stan ON).

– Oznacza to możliwość uruchomienia pojazdu.

– Lampka sygnalizacyjna gaśnie po uruchomieniu pojazdu.

Lampka ta miga:

W przypadku usterki immobilizera.

W takim przypadku pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.

Lampka sygnalizacyjna immobilizera — wersje z inteligentnym kluczykiem (jeżeli występuje)

Lampka ta świeci się przez około 30 sekund:

Po prawidłowym wykryciu inteligentnego kluczyka wewnątrz samochodu przy przycisku Start/Stop w stanie ACC lub ON.

– Po wykryciu inteligentnego kluczyka można uruchomić pojazd.

– Lampka sygnalizacyjna gaśnie po uruchomieniu pojazdu.

Lampka ta miga przez kilka sekund:

Kiedy inteligentny kluczyk nie znajduje się wewnątrz samochodu.

– Bez wykrycia inteligentnego kluczyka pojazdu nie można uruchomić.

Lampka ta świeci się przez 2 sekundy, a następnie gaśnie:

W przypadku niemożności wykrycia inteligentnego kluczyka, przy przycisku Start/Stop w stanie ON.

W takim przypadku pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.

Lampka ta miga:

W przypadku usterki immobilizera.

W takim przypadku pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.

Lampki sygnalizacyjne kierunkowskazów

Jedna z tych lampek miga:

Kiedy kierunkowskaz jest włączony.

Wystąpienie jednego z poniższych objawów oznacza nieprawidłowe działanie kierunkowskazów:

– Lampka sygnalizacyjna kierunkowskazów nie miga, ale włącza się na stałe.

– Lampka sygnalizacyjna kierunkowskazów miga z dużo wyższą częstotliwością.

– Lampka sygnalizacyjna kierunkowskazów nie włącza się wcale.

W przypadku wystąpienia dowolnego z powyższych objawów pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.

Lampka sygnalizacyjna świateł drogowych

Lampka ta świeci się:

• Po włączeniu świateł drogowych.

• W momencie włączenia sygnału świetlnego (chwilowego włączenia świateł drogowych).

Lampka sygnalizacyjna włączenia świateł

Lampka ta świeci się:

Po włączeniu świateł pozycyjnych.

Lampka sygnalizacyjna świateł przeciwmgielnych przednich (jeżeli występują)

Lampka ta świeci się:

Po włączeniu świateł przeciwmgielnych przednich.

Lampka sygnalizacyjna świateł przeciwmgielnych tylnych

Lampka ta świeci się:

Po włączeniu świateł przeciwmgielnych tylnych.

Lampka sygnalizacyjna asystenta świateł drogowych (HBA) (jeżeli występuje)

Lampka ta świeci się:

• Po włączeniu świateł drogowych, jeżeli przełącznik świateł znajduje się w położeniu AUTO.

• W przypadku wykrycia pojazdów nadjeżdżających z przeciwka lub poprzedzających, asystent świateł drogowych (HBA) automatycznie przełącza światła na światła mijania.

Więcej informacji podano w podrozdziale „Układ asystenta świateł drogowych (HBA)” w rozdziale 5.

Lampka sygnalizacyjna włączenia trybu Auto Hold (automatycznego utrzymywania)

Lampka ta świeci się:

• Kolor biały — włączenie trybu Auto Hold za pomocą włącznika.

• Kolor zielony — całkowite zatrzymanie pojazdu za pomocą pedału hamulca przy włączonym trybie Auto Hold.

• Kolor żółty — nieprawidłowe działanie trybu Auto Hold.

W takim przypadku pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.

Więcej informacji podano w podrozdziale „Tryb Auto Hold” w rozdziale 6.

Komunikaty na wyświetlaczu LCD

Shift to P to start engine (aby uruchomić pojazd ustawić selektor w położeniu P) — wersje z inteligentnym kluczykiem)

Ten komunikat pojawia się w przypadku próby uruchomienia pojazdu przy selektorze w położeniu innym niż P.

Shift to P (ustawić selektor w położeniu P) — wersje z inteligentnym kluczykiem

Ten komunikat pojawia się w przypadku próby wyłączenia pojazdu przy selektorze w położeniu innym niż P.

W takim przypadku przycisk Start/Stop zmienia stan na ACC.

Low key battery (słaba bateria w kluczyku) — wersje z inteligentnym kluczykiem

Ten komunikat pojawia się w przypadku wykrycia rozładowania baterii w inteligentnym kluczyku podczas zmiany stanu przycisku Start/Stop na OFF.

Press start button while turning wheel (nacisnąć przycisk Start/Stop obracając kierownicą) — wersje z inteligentnym kluczykiem

Ten komunikat pojawia się, jeżeli po naciś­nięciu przycisku Start/Stop kierownica nie odblokuje się prawidłowo.

Należy w takim przypadku nacisnąć przycisk Start/Stop, obracając równocześnie kierownicę w prawo i w lewo.

Check steering wheel lock system (sprawdzić blokadę kierownicy) — wersje z inteligentnym kluczykiem

Ten komunikat pojawia się, jeżeli po zmianie stanu przycisku Start/Stop na OFF kierownica nie zablokuje się prawidłowo.

Press brake pedal to start engine (aby uruchomić pojazd, wcisnąć pedał hamulca — wersje z inteligentnym kluczykiem)

Ten komunikat pojawia się, jeżeli po dwukrotnym naciśnięciu przycisku Start/Stop bez wciśnięcia pedału hamulca stan przycis­ku zmienia się na ACC.

Pojazd można uruchomić, wciskając pedał hamulca, a następnie naciskając przycisk Start/Stop.

Key not in vehicle (kluczyk poza samochodem) — wersje z inteligentnym kluczykiem

Ten komunikat pojawia się, jeżeli naciśnięto przycisk Start/Stop, a inteligentny kluczyk znajduje się poza samochodem.

Podczas próby uruchomienia pojazdu należy zawsze mieć przy sobie inteligentny kluczyk.

Key not detected (nie wykryto kluczyka) — wersje z inteligentnym kluczykiem

Ten komunikat pojawia się, jeżeli naciśnięto przycisk Start/Stop, a inteligentny kluczyk nie został wykryty.

Press START button again (ponownie nacisnąć przycisk Start/Stop) — wersje z inteligentnym kluczykiem

Ten komunikat pojawia się, jeżeli po naciś­nięciu przycisku Start/Stop nie można uruchomić pojazdu.

W takim przypadku można uruchomić pojazd, ponownie naciskając przycisk Start/Stop.

Jeżeli komunikat ten pojawia się przy każdym naciśnięciu przycisku Start/Stop, pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.

Press START button with key (nacisnąć przycisk Start/Stop inteligentnym kluczykiem) — wersje z inteligentnym kluczykiem

Ten komunikat ostrzegawczy pojawia się po naciśnięciu przycisku Start/Stop przy komunikacie „Key not detected” (nie wykryto kluczyka).

Równocześnie miga lampka sygnalizacyjna immobilizera.

Check BRAKE SWITCH fuse (sprawdzić bezpiecznik czujnika włączenia hamulców) — wersje z inteligentnym kluczykiem

Ten komunikat pojawia się w przypadku odłączenia bezpiecznika czujnika włączenia hamulców.

Przed uruchomieniem pojazdu należy wymienić bezpiecznik na nowy.

Jeżeli nie ma możliwości wymiany bezpiecznika, silnik można uruchomić, naciskając przez 10 sekund przycisk Start/Stop przy stacyjce znajdującej się w stanie ACC.

12V battery discharging due to additional electrical devices (rozładowanie akumulatora 12 V z powodu podłączenia dodatkowych urządzeń elektrycznych)

Tek komunikat pojawia się w przypadku nadmiernego spadku napięcia akumulatora 12 V z powodu podłączenia na postoju akcesoriów elektrycznych niezamontowanych fabrycznie (np. kamery na desce rozdzielczej). Uważać, by całkowicie nie rozładować akumulatora 12 V.

Jeżeli komunikat ten pojawia się po odłączeniu akcesoriów elektrycznych niezamontowanych fabrycznie, pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.

Ostrzeżenie o otwarciu drzwi/maski silnika/klapy bagażnika

Pojawienie się tego ostrzeżenia sygnalizuje otwarcie drzwi, maski silnika lub klapy bagażnika. Ostrzeżenie to wskazuje również, który punkt dostępu jest otwarty.

OSTROŻNIE

Przed rozpoczęciem jazdy należy upewnić się, że drzwi, maska silnika i klapa bagażnika są całkowicie zamknięte. Należy również sprawdzić, czy w zestawie wskaźników nie świeci się lampka ostrzegawcza otwarcia drzwi/maski silnika/klapy bagażnika i czy nie jest wyświetlany żaden komunikat.

Ostrzeżenie o otwarciu okna dachowego (jeżeli występuje)

To ostrzeżenie pojawia się po wyłączeniu pojazdu przy otwartym oknie dachowym.

Przed opuszczeniem pojazdu należy zamknąć okno dachowe.

Low pressure (niskie ciśnienie)

Ten komunikat ostrzegawczy pojawia się w przypadku niskiego ciśnienia w ogumieniu. Towarzyszy mu wskazanie opony ze zbyt niskim ciśnieniem.

Więcej informacji podano w podrozdziale „Układ monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS)” w rozdziale 7.

Tryb świateł

Ten symbol wskazuje tryb świateł zewnętrznych, wybrany za pomocą przełącznika świateł.

Funkcję wyświetlania trybu działania wycieraczek/świateł można włączać i wyłączać w trybie „User Settings” (ustawienia użytkownika) wyświetlacza LCD zestawu wskaźników.

Wycieraczki

Ten symbol wskazuje tryb pracy wycieraczek, wybrany za pomocą przełącznika wycieraczek.

Funkcję wyświetlania trybu działania wycieraczek/świateł można włączać i wyłączać w trybie „User Settings” (ustawienia użytkownika) wyświetlacza LCD zestawu wskaźników.

Low washer fluid (niski poziom płynu do spryskiwaczy) — jeżeli funkcja występuje

Ten komunikat pojawia się, jeżeli zbiornik płynu do spryskiwaczy jest prawie pusty.

Należy napełnić zbiornik płynu do spryskiwaczy.

Low fuel (niski poziom paliwa)

Ten komunikat pojawia się w przypadku bardzo małej ilości paliwa w zbiorniku.

Wraz z tym komunikatem świeci się lampka ostrzegawcza niskiego poziomu paliwa w zestawie wskaźników.

Należy możliwie jak najszybciej uzupełnić paliwo.

Engine has overheated (przegrzany silnik spalinowy)

Ten komunikat pojawia się, jeżeli temperatura płynu chłodzącego silnik spalinowy przekracza 120°C. Oznacza to przegrzanie silnika i niebezpieczeństwo jego uszkodzenia.

Jeżeli silnik uległ przegrzaniu, należy zapoznać się z informacjami zawartymi w części „Przegrzanie silnika spalinowego” w rozdziale 7.

Check exhaust system (sprawdzić układ wydechowy) — jeżeli funkcja występuje

Ten komunikat pojawia się w przypadku usterki układu filtra cząstek stałych (GPF). Równocześnie miga lampka ostrzegawcza filtra GPF. W takim przypadku pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.

Filtr GPF: filtr cząstek stałych silnika benzynowego.

Check headlight (sprawdzić światła przednie) — jeżeli funkcja występuje

Ten komunikat pojawia się w przypadku nieprawidłowego działania świateł przednich. Może to oznaczać konieczność wymiany określonej żarówki.

Podczas wymiany żarówki na nową należy upewnić się, że montowana jest żarówka o takiej samej mocy.

Check turn signal (sprawdzić kierunkowskazy) — jeżeli funkcja występuje

Ten komunikat pojawia się w przypadku nieprawidłowego działania kierunkowskazów. Może to oznaczać konieczność wymiany określonej żarówki.

Podczas wymiany żarówki na nową należy upewnić się, że montowana jest żarówka o takiej samej mocy.

Check brake light (sprawdzić światła stopu) — jeżeli funkcja występuje

Ten komunikat pojawia się w przypadku nieprawidłowego działania świateł stopu. Może to oznaczać konieczność wymiany określonej żarówki.

Podczas wymiany żarówki na nową należy upewnić się, że montowana jest żarówka o takiej samej mocy.

Check fog light (sprawdzić światła przeciwmgielne) — jeżeli funkcja występuje

Ten komunikat pojawia się w przypadku nieprawidłowego działania świateł przeciwmgielnych. Może to oznaczać konieczność wymiany określonej żarówki.

Podczas wymiany żarówki na nową należy upewnić się, że montowana jest żarówka o takiej samej mocy.

Check cornering lamp (sprawdzić światła doświetlania zakrętów) — jeżeli występują

Ten komunikat pojawia się w przypadku nieprawidłowego działania świateł doświetlania zakrętów. Może to oznaczać konieczność wymiany określonej żarówki.

Podczas wymiany żarówki na nową należy upewnić się, że montowana jest żarówka o takiej samej mocy.

Check headlamp LED (sprawdzić diodowe światła przednie) — jeżeli występują

Ten komunikat pojawia się w przypadku problemu z diodowymi światłami przednimi. W takim przypadku pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.

Check Active Air Flap System (sprawdzić układ aktywnych klap powietrza)

Ten komunikat ostrzegawczy pojawia się w następujących przypadkach:

– Usterka siłownika klap powietrza.

– Usterka sterownika siłownika klap powietrza.

– Brak otwarcia klap powietrza.

Komunikat ostrzegawczy znika po ustaniu wszystkich powyższych warunków.

Ready to start driving (gotowość do jazdy)

Komunikat ten pojawia się, kiedy pojazd jest gotowy do jazdy.

Check regenerative brakes (sprawdzić układ hamulcowy z odzyskiem energii)

Ten komunikat ostrzegawczy pojawia się w przypadku niskiej sprawności układu hamulcowego lub nieprawidłowego działania hamowania z odzyskiem energii, spowodowanego usterką układu hamulcowego.

W takim przypadku skok pedału hamulca może być większy, może być konieczne użycie większej siły nacisku na pedał hamulca, a droga hamowania może być dłuższa.

Stop vehicle and check brakes (zatrzymać pojazd i sprawdzić układ hamulcowy)

Ten komunikat ostrzegawczy pojawia się w przypadku usterki układu hamulcowego.

W takim przypadku należy zaparkować pojazd w bezpiecznym miejscu. Po odholowaniu pojazd powinna sprawdzić najbliższa Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.

Check Hybrid system (sprawdzić napęd hybrydowy)

Ten komunikat ostrzegawczy pojawia się w przypadku usterki napędu hybrydowego. Po pojawieniu się tego komunikatu należy powstrzymać się od jazdy.

W takim przypadku pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.

Stop safely and check Hybrid system (zatrzymać się w bezpiecznym miejscu i sprawdzić napęd hybrydowy)

Ten komunikat ostrzegawczy pojawia się w przypadku usterki napędu hybrydowego. Lampka „” miga, a dźwiękowy sygnał ostrzegawczy pozostaje włączony do momentu usunięcia usterki. Po pojawieniu się tego komunikatu należy powstrzymać się od jazdy.

W takim przypadku pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.

Check Hybrid system. Do not start engine (sprawdzić napęd hybrydowy, nie uruchamiać silnika spalinowego)

Ten komunikat ostrzegawczy pojawia się w przypadku niskiego poziomu naładowania akumulatora wysokiego napięcia. Dźwiękowy sygnał ostrzegawczy pozostanie włączony do momentu usunięcia usterki. Po pojawieniu się tego komunikatu należy powstrzymać się od jazdy.

W takim przypadku pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.

Stop safely and check power supply (zatrzymać się w bezpiecznym miejscu i sprawdzić zasilanie)

Ten komunikat ostrzegawczy pojawia się w przypadku usterki układu zasilania.

W takim przypadku należy zaparkować pojazd w bezpiecznym miejscu. Po odholowaniu pojazd powinna sprawdzić najbliższa Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.

Check virtual engine sound system (sprawdzić układ wirtualnego brzmienia pracy silnika)

Ten komunikat ostrzegawczy pojawia się w przypadku usterki układu wirtualnego brzmienia pracy silnika (VESS).

W takim przypadku pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.

Refuel to prevent Hybrid battery damage (aby uniknąć uszkodzenia akumulatora wysokiego napięcia, zatankować paliwo)

Ten komunikat ostrzegawczy pojawia się w przypadku prawie pustego zbiornika paliwa.

Aby uniknąć uszkodzenia akumulatora wysokiego napięcia, należy zatankować paliwo.

Refill inverter coolant (uzupełnić płyn chłodzący falownik)

Ten komunikat ostrzegawczy pojawia się w przypadku prawie pustego zbiornika płynu chłodzącego falownik.

Należy uzupełnić płyn chłodzący falownik.

Park with engine On to charge battery (aby naładować akumulator wysokiego napięcia, zatrzymać pojazd z uruchomionym silnikiem spalinowym)

Ten komunikat ostrzegawczy pojawia się w przypadku niskiego poziomu naładowania akumulatora wysokiego napięcia.

W takim przypadku należy zatrzymać pojazd w bezpiecznym miejscu i poczekać, aż pracujący silnik spalinowy naładuje akumulator wysokiego napięcia.

Start engine to avoid battery discharge (aby uniknąć rozładowania akumulatora 12 V, uruchomić silnik spalinowy)

Komunikat ten ostrzega kierowcę o możliwości rozładowania się akumulatora 12 V przy włączonej stacyjce (stan ON) i wyłączonej lampce sygnalizacyjnej .

W takim przypadku aby uniknąć rozładowania akumulatora 12 V, należy przełączyć pojazd w stan gotowości ().

Wyświetlacz LCD

Sterowanie wyświetlaczem LCD

A: typ A, B: typ B

Tryby wyświetlacza LCD można zmieniać za pomocą przełączników znajdujących się na kierownicy.

: Przycisk zmiany trybu

, : Przełącznik zmiany pozycji w menu

OK: Przycisk ustawienia lub kasowania wybranej pozycji

Tryby wyświetlacza LCD

Menu

Komputer
pokładowy

Podpowiedzi systemu nawigacji

Układy wspomagające kierowcę

Ustawienia
użytkownika

Ostrzeżenie
główne

W górę/
w dół


WHD-5001


WVI-5004


WVI-5002


WDH-5007


WVI-5006

Fuel Economy
(zużycie paliwa)

Route Guidance
(wskazówki nawigacyjne)

Lane Keeping Assist
(utrzymywanie na pasie ruchu)

Head-Up Display (wyświetlacz przezierny)

W trybie ostrzegania wyświetlacz podaje komunikaty ostrzegawcze w przypadku nieprawidłowego działania jednego lub kilku układów.

Accumulated Info (łączne informacje na temat jazdy)

Destination Info (informacje o miejscu docelowym)

Smart Cruise Control
(tempomat inteligentny)

Driver Assistance (układy wspomagające kierowcę)

Drive Info (informacje na temat jazdy)

Driver Attention Warning
(układ monitorowania zmęczenia kierowcy — DAW)

Door (drzwi)

Digital Speedometer (prędkościomierz cyfrowy)

Intelligent Speed Limit Warning (inteligentny układ ostrzegania o ograniczeniach prędkości — ISLW)

Lights (światła)

Driving Style (styl jazdy)

Tire Pressure
(ciśnienie w oponach)

Sound (dźwięki)

Energy Flow (przepływ energii)

Convenience (komfort)

Engine Coolant Temperature (temperatura płynu chłodzącego)

Service Interval (informacje o przeglądach)

Other (inne)

Language (język)

Reset (kasowanie)

Tryb komputera pokładowego

W trybie komputera pokładowego wyświetlacz pokazuje dane dotyczące jazdy, takie jak zużycie paliwa, przebieg dzienny i prędkość pojazdu.

Więcej informacji podano w podrozdziale „Komputer pokładowy” w rozdziale 5.

Tryb podpowiedzi systemu nawigacji (TBT)

W tym trybie wyświetlacz pokazuje podpowiedzi systemu nawigacji.

Tryb wspomagania

Układ SCC/LKA/DAW/ISLW

W tym trybie podawane są informacje tempomatu inteligentnego (SCC), układu utrzymywania na pasie ruchu (LKA) i układu monitorowania zmęczenia kierowcy (DAW) oraz inteligentnego układu ostrzegania o ograniczeniach prędkości (ISLW).

Więcej informacji podano w podrozdziałach dotyczących odpowiednich układów w rozdziale 6.

Tire pressure (ciśnienie w oponach)

W tym trybie wyświetlacz pokazuje informacje dotyczące ciśnienia w oponach.

Więcej informacji podano w podrozdziale „Układ monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS)” w rozdziale 7.

Główny tryb ostrzegania

Lampka ta świeci się w następujących sytuacjach:

– Usterka diodowych świateł przednich (jeżeli występują).

– Usterka układu wspomagającego unikanie kolizji czołowych (FCA) (jeżeli występuje).

– Zablokowanie radaru układu wspomagającego unikanie kolizji czołowych (FCA) (jeżeli występuje).

– Usterka układu monitorowania „martwego pola” i ostrzegania o zderzeniu (BCW) (jeżeli występuje).

– Zablokowanie radaru układu monitorowania „martwego pola” i ostrzegania o zderzeniu (BCW) (jeżeli występuje).

– Usterka tempomatu inteligentnego z układem Start/Stop (jeżeli występuje).

– Zablokowanie radaru tempomatu inteligentnego z układem Start/Stop (jeżeli występuje).

– Usterka świateł.

– Usterka układu asystenta świateł drogowych (HBA) (jeżeli występuje).

– Usterka układu monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS).

Główna lampka ostrzegawcza usterek świeci się również w przypadku równoczesnego wystąpienia kilku powyższych sytuacji. W takim przypadku symbol trybu wyświetlacza LCD zmienia się z  na .

Po rozwiązaniu problemu główna lampka ostrzegawcza usterek gaśnie, a symbol trybu wyświetlacza LCD zmienia się na wcześniejszy ().

Tryb ustawień użytkownika

W tym trybie można zmieniać ustawienia zestawu wskaźników, sterowania zamkami drzwi, oświetleniem itp.

1. Head-Up Display (wyświetlacz przezierny)

2. Driver Assistance (układy wspomagające kierowcę)

3. Door (drzwi)

4. Lights (światła)

5. Sound (dźwięki)

6. Convenience (komfort)

7. Service Interval (informacje o przeglądach)

8. Other features (inne funkcje)

9. Language (język)

10. Reset (kasowanie)

Wyświetlane informacje mogą różnić się w zależności od funkcji faktycznie występujących w danym pojeździe.

Shift to P to edit settings (aby zmieniać ustawienia, ustawić selektor w położeniu P)

Ten komunikat ostrzegawczy pojawia się po próbie zmiany ustawień użytkownika w czasie jazdy.

Ze względów bezpieczeństwa zmiana ustawień użytkownika możliwa jest tylko po zaparkowaniu pojazdu, włączeniu hamulca postojowego i ustawieniu selektora w położeniu P.

Quick guide help (szybki przewodnik – pomoc)

Ten tryb służy jako krótki przewodnik po układach pojazdu, których ustawienia może zmieniać użytkownik.

Należy wybrać pozycję, a następnie nacis­nąć i przytrzymać przycisk OK.

Więcej informacji dotyczących każdego z układów podano w odpowiednich rozdziałach Instrukcji obsługi.

1. Head-Up Display (wyświetlacz przezierny)

Pozycja

Objaśnienie

Display height (wysokość obrazu)

Ta pozycja menu umożliwia regulację wysokości obrazu na wyświetlaczu przeziernym.

Rotation (obrót)

Ta pozycja menu umożliwia regulację kąta ustawienia obrazu.

Brightness (jasność)

Ta pozycja menu umożliwia regulację jasności wyświetlanego obrazu.

Content selection (wybór zawartości)

– Ta pozycja menu umożliwia wybór wyświetlanej zawartości.

– Turn by turn (podpowiedzi systemu nawigacji).

– Traffic info (informacje o ruchu drogowym).

– Driving assist info (informacje układów wspomagających kierowcę).

– Lane safety info (informacje układu LKA).

– Blind-spot safety info (informacje układu BCW).

Speedometer size (wielkość prędkościomierza)

Ta pozycja menu umożliwia wybór wielkości wyświetlanego prędkościomierza.

– Small/Medium/Large (mała/średnia/duża).

Speedometer color (kolor prędkościomierza)

Ta pozycja menu umożliwia wybór koloru wyświetlanego prędkościomierza.

– White/Orange/Green (biały/pomarańczowy/zielony).

Więcej informacji podano w podrozdziale „Wyświetlacz przezierny (HUD)” w rozdziale 5.

Wyświetlane informacje mogą różnić się w zależności od funkcji faktycznie występujących w danym pojeździe.

2. Driver Assistance (układy wspomagające kierowcę)

Pozycja

Objaśnienie

SCC response
(reakcja tempomatu inteligentnego)

  • Fast/Normal/Slow (szybka/normalna/wolna)

    Ta pozycja menu umożliwia regulację czułości tempomatu inteligentnego.

Więcej informacji podano w podrozdziale „Tempomat inteligentny z układem Start/Stop” w rozdziale 6.

Driving Assist
(wspomaganie kierowcy)

  • Leading vehicle departure alert (ostrzeżenie o ruszeniu pojazdu poprzedzającego)

    Ta pozycja menu umożliwia włączenie/wyłączenie ostrzegania o ruszeniu pojazdu poprzedzającego.

Więcej informacji podano w podrozdziale „Ostrzeganie o ruszeniu pojazdu poprzedzającego” w rozdziale 6.

  • LFA (Lane Following Assist) (układ utrzymywania na pasie ruchu)

    Ta pozycja menu umożliwia włączanie/wyłączanie funkcji śledzenia pasa ruchu (LFA).

Więcej informacji podano w podrozdziale „Układ śledzenia pasa ruchu (LFA)” w rozdziale 6.

  • SLW (Speed Limit Warning) (ostrzeganie o ograniczeniach prędkości)

    Ta pozycja menu umożliwia włączanie/wyłączanie funkcji ostrzegania o ograniczeniach prędkości.

Więcej informacji podano w podrozdziale „Inteligentny układ ostrzegania o ograniczeniach prędkości (ISLW)” w rozdziale 6.

DAW (Driver Attention Warning)
(układ monitorowania zmęczenia kierowcy)

  • Swaying warning (ostrzeganie o zbaczaniu z prostego toru jazdy)

    Ta pozycja menu umożliwia włączanie/wyłączanie układu monitorowania zmęczenia kierowcy (DAW).

Więcej informacji podano w podrozdziale „Układ monitorowania zmęczenia kierowcy (DAW)” w rozdziale 6.

Warning timing
(czas ostrzegania)

  • Normal/Later (normalne/późne)

    Ta pozycja menu umożliwia określenie momentu ostrzegania przez układy wspomagające kierowcę.

Pozycja

Objaśnienie

Forward safety (bezpieczeństwo przed pojazdem)

  • Active assist (wspomaganie aktywne): wybór tej pozycji powoduje włączenie ingerencji przez układ w kierowanie pojazdem i emitowanie ostrzeżeń w przypadku wykrycia zagrożenia kolizją.
  • Warning only (tylko ostrzeganie): wybór tej pozycji powoduje emitowanie ostrzeżeń przez układ w przypadku wykrycia zagrożenia kolizją.
  • Off (wył.): wyłączenie układu.

Więcej informacji podano w podrozdziale „Układ wspomagający unikanie kolizji czołowych (FCA)” w rozdziale 6.

Lane Safety
(utrzymywanie na pasie ruchu)

  • Actve LKA (Lane Keeping Assist) (aktywne utrzymywanie na pasie ruchu): wybór tej pozycji powoduje włączenie bardziej czułych i precyzyjnych ingerencji przez układ w kierowanie pojazdem i emitowanie ostrzeżeń w przypadku wykrycia niezamierzonego opuszczania pasa ruchu przez pojazd.
  • LKA (Lane Keeping Assist) (utrzymywanie na pasie ruchu): wybór tej pozycji powoduje włączenie ingerencji przez układ w kierowanie pojazdem i emitowanie ostrzeżeń w przypadku wykrycia niezamierzonego opuszczania pasa ruchu przez pojazd.
  • LDW (Lane Departure Warning) (ostrzeganie o opuszczaniu pasa ruchu): wybór tej pozycji powoduje emitowanie ostrzeżeń przez układ w przypadku wykrycia niezamierzonego opuszczania pasa ruchu przez pojazd.
  • Off (wył.): wyłączanie układu LKA.

Więcej informacji podano w podrozdziale „Układ utrzymywania na pasie ruchu (LKA)” w rozdziale 6.

Blind-spot safety (bezpieczeństwo „martwego pola”)

  • Warning only (tylko ostrzeganie): wybór tej pozycji powoduje emitowanie ostrzeżeń przez układ w przypadku wykrycia zagrożenia kolizją.
  • Off (wył.): wyłączenie układu.

Więcej informacji podano w podrozdziale „Układ monitorowania „martwego pola” i ostrzegania o zderzeniu (BCW)” w rozdziale 6.

Parking safety (bezpieczeństwo podczas parkowania)

  • Rear Cross Traffic Safety (układ monitorowania pojazdów w strefie tylnej)

    Ta pozycja menu umożliwia włączenie/wyłączenie układu monitorowania pojazdów w strefie tylnej.

Więcej informacji podano w podrozdziale „Układ monitorowania pojazdów w strefie tylnej (RCCW)” w rozdziale 6.

Wyświetlane informacje mogą różnić się w zależności od funkcji faktycznie występujących w danym pojeździe.

3. Door (drzwi)

Pozycja

Objaśnienie

Auto lock (automatyczna blokada)

  • Enable on shift (wł. przy zmianie położenia selektora): zamki wszystkich drzwi blokują się automatycznie po zmianie położenia selektora z P na R, N lub D.
  • Enable on speed (wł. przy określonej prędkości): zamki wszystkich drzwi blokują się automatycznie po przekroczeniu prędkości 15 km/h.
  • Off (wył.): wyłączenie automatycznego blokowania zamków drzwi.

Auto unlock
(automatyczne odblokowanie)

  • On shift to P (położenie P selektora): zamki wszystkich drzwi odblokowują się automatycznie po ustawieniu selektora w położeniu P.
  • On key out (wyjęcie kluczyka): zamki wszystkich drzwi odblokowują się automatycznie po wyjęciu kluczyka ze stacyjki (wersje z kluczykiem zdalnego dostępu).
  • Vehicle off (wyłączenie pojazdu): zamki wszystkich drzwi odblokowują się automatycznie po wyłączeniu stacyjki (stan OFF przycisku Start/Stop) (wersje z inteligentnym kluczykiem).
  • Off (wył.): wyłączenie automatycznego odblokowywania zamków drzwi.

Horn feedback (potwierdzenie sygnałem dźwiękowym)

Ta pozycja menu umożliwia włączenie/wyłączenie potwierdzenia sygnałem dźwiękowym.

W przypadku włączonej funkcji, po zablokowaniu zamków drzwi za pomocą przycisku nadajnika zdalnego sterowania ponowne naciśnięcie tego przycisku w ciągu 4 sekund powoduje włączenie pojedynczego sygnału dźwiękowego, potwierdzającego zablokowanie wszystkich zamków (w przypadku kluczyka zdalnego dostępu).

Wyświetlane informacje mogą różnić się w zależności od funkcji faktycznie występujących w danym pojeździe.

4. Lights (światła)

Pozycja

Objaśnienie

One touch turn indicator (sygnalizacja jednym dotknięciem dźwigni)

  • Off (wył.): wyłączenie funkcji sygnalizacji zmiany pasa ruchu jednym dotknięciem dźwigni.
  • 3, 5, 7 Flashes (3, 5, 7 mignięć): przy nieznacznym przesunięciu dźwigni kierunkowskaz miga 3, 5 lub 7 razy.

Więcej informacji podano w podrozdziale „Światła” w rozdziale 5.

Head lamp delay
(opóźnione wyłączanie świateł przednich)

Ta pozycja menu umożliwia włączenie/wyłączenie funkcji opóźnionego wyłączania świateł przednich.

Więcej informacji podano w podrozdziale „Światła” w rozdziale 5.

Wyświetlane informacje mogą różnić się w zależności od funkcji faktycznie występujących w danym pojeździe.

5. Sound (dźwięki)

Pozycja

Objaśnienie

Volume for PDW
(Parking Distance Warning) (głośność dźwięków układu czujników parkowania)

Ta pozycja menu umożliwia ustawienie głośności dźwięków ostrzegawczych układu czujników parkowania

Wyświetlane informacje mogą różnić się w zależności od funkcji faktycznie występujących w danym pojeździe.

6. Convenience (komfort)

Pozycja

Objaśnienie

Welcome mirror (automatyczne rozkładanie lusterek)

Ta pozycja menu umożliwia włączenie/wyłączenie funkcji automatycznego rozkładania lusterek.

Po włączeniu funkcji lusterka zewnętrzne rozkładają się automatycznie po zbliżeniu się do pojazdu, mając przy sobie inteligentny kluczyk.

Więcej informacji podano w podrozdziale „Lusterka zewnętrzne” w rozdziale 5.

Wireless charging system (ładowarka bezprzewodowa)

Ta pozycja menu umożliwia włączenie/wyłączenie ładowarki bezprzewodowej pomiędzy fotelami przednimi.

Więcej informacji podano w podrozdziale „Ładowarka bezprzewodowa telefonów komórkowych” w rozdziale 5.

Wiper/Lights display (wyświetlacz trybu wycieraczek/świateł)

Ta pozycja menu umożliwia włączenie/wyłączenie wyświetlania trybu działania wycieraczek/świateł.

Po włączeniu funkcji wyświetlacz LCD pokazuje zmiany trybu działania wycieraczek/świateł.

Auto rear wiper (reverse) (automatyczne wł. wycieraczki tylnej po włączeniu biegu wstecznego)

Ta pozycja menu umożliwia włączenie/wyłączenie funkcji automatycznego włączania wycieraczki szyby tylnej po włączeniu biegu wstecznego przy włączonych wycieraczkach szyby czołowej.

Gear position pop-up (wskazanie wybranego trybu przekładni redukcyjnej)

Ta pozycja menu umożliwia włączenie/wyłączenie wskazania położenia selektora skrzyni biegów.

Po włączeniu wyświetlacz LCD pokazuje wybrane położenie selektora.

Coasting guidance (podpowiedzi dotyczące jazdy rozpędem)

  • Coasting guidance (podpowiedzi dotyczące jazdy rozpędem): Ta pozycja menu umożliwia włączanie/wyłączanie funkcji podpowiedzi dotyczących jazdy rozpędem.
  • Sound (dźwięk): Ta pozycja menu umożliwia włączanie/wyłączanie dźwięku funkcji podpowiedzi dotyczących jazdy rozpędem.

Więcej informacji podano w podrozdziale „Podpowiedzi dotyczące jazdy rozpędem” w rozdziale 6.

Coasting timing
(czas jazdy rozpędem)

  • Late/Normal/Early (późny/standardowy/wczesny)

Ta pozycja menu umożliwia regulację czułości funkcji podpowiedzi dotyczących jazdy rozpędem.

Więcej informacji podano w podrozdziale „Podpowiedzi dotyczące jazdy rozpędem” w rozdziale 6.

Icy road warning (ostrzeganie o oblodzonej nawierzchni)

Ta pozycja menu umożliwia włączenie/wyłączenie funkcji ostrzegania o oblodzonej nawierzchni.

Wyświetlane informacje mogą różnić się w zależności od funkcji faktycznie występujących w danym pojeździe.

7. Service Interval (informacje o przeglądach)

Pozycja

Objaśnienie

Enable service interval (włączanie informacji o najbliższym przeglądzie)

Ta pozycja menu umożliwia włączenie/wyłączenie funkcji informacji o najbliższym przeglądzie.

Adjust Interval (ustawienie harmonogramu)

Ta pozycja menu umożliwia zmianę harmonogramu przeglądów, wyrażonego przebiegiem (km) i czasem (dni).

Przy włączonej funkcji informacji o przeglądach i ustawionym czasie oraz dystansie pomiędzy przeglądami, w następujących sytuacjach po każdym włączeniu pojazdu na kilka sekund pojawiają się komunikaty:

– Service in (do przeglądu pozostało): podawany jest przebieg (km) lub czas (liczba dni), jakie pozostały do kolejnego planowego przeglądu.

– Service required (przegląd wymagany): wyświetlany w przypadku przekroczenia przebiegu lub terminu przeglądu.

Informacja

W przypadku wystąpienia jednej z poniższych sytuacji przebieg i/lub czas do kolejnego przeglądu mogą być nieprawidłowe:

• Odłączenie przewodu akumulatora 12 V.

• Wyłączenie wyłącznika bezpieczników.

• Rozładowanie akumulatora 12 V.

8. Other (inne)

Pozycja

Objaśnienie

Fuel economy auto reset (automatyczne zerowanie licznika średniego zużycia paliwa)

Off (wył.): wskazanie średniego zużycia paliwa nie zeruje się automatycznie podczas tankowania.

After ignition (po wyłączeniu): wskazanie średniego zużycia paliwa zeruje się automatycznie po upływie 4 godzin od momentu wyłączenia silnika.

After refueling (po tankowaniu): wskazanie średniego zużycia paliwa zeruje się, kiedy prędkość pojazdu przekracza 1 km/h po dolaniu co najmniej 6 litrów paliwa.

Więcej informacji podano w podrozdziale „Komputer pokładowy” na kolejnych stronach.

Fuel economy unit (jednostka zużycia paliwa)

km/l, l/100 km.

Ta pozycja menu umożliwia wybór jednostki zużycia paliwa.

Temperature unit (jednostka temperatury)

°C/°F (stopnie Celsjusza/stopnie Fahrenheita).

Ta pozycja menu umożliwia wybór jednostki temperatury.

Tire pressure unit (jednostka ciśnienia w oponach)

psi, kPa, bar

Ta pozycja menu umożliwia wybór jednostki ciśnienia w oponach.

9. Language (język)

Pozycja

Objaśnienie

Language (język)

Ta pozycja menu umożliwia wybór języka menu.

10. Reset (kasowanie)

Pozycja

Objaśnienie

Reset (kasowanie)

Ta pozycja menu umożliwia zresetowanie ustawień użytkownika. Powoduje to przywrócenie ustawień fabrycznych menu użytkownika, z wyjątkiem ustawień języka i harmonogramu przeglądów.

Wyświetlane informacje mogą różnić się w zależności od funkcji faktycznie występujących w danym pojeździe.

Komputer pokładowy

Komputer pokładowy to sterowany mikroprocesorem system informacyjny, który podaje różne dane dotyczące jazdy.

Informacja

• Odłączenie akumulatora 12 V powoduje utracenie niektórych danych, zapisanych w pamięci komputera pokładowego (np. informacji o średniej prędkości).

• Przed ponownym przeliczeniem średniego zużycia paliwa po wyłączeniu stacyjki pojazd musi pokonać dystans minimum 300 metrów.

Tryby komputera pokładowego

A: typ A, B: typ B

Aby zmienić tryb komputera pokładowego, należy użyć przełączników „, ” na kierownicy.

Zużycie paliwa

Średnie zużycie paliwa (1)

• Średnie zużycie paliwa jest obliczane na podstawie przebiegu i zużycia paliwa od ostatniego zerowania licznika średniego zużycia paliwa.

• Wskazanie średniego zużycia paliwa można zerować automatycznie lub ręcznie.

Zerowanie ręczne

Aby wyzerować licznik średniego zużycia paliwa, należy przez ponad 1 sekundę naciskać przycisk OK na kierownicy kiedy wyświetlane jest średnie zużycie paliwa.

Zerowanie automatyczne

Aby wskazanie średniego zużycia paliwa zerowało się automatycznie, w menu ustawień użytkownika należy wybrać tryb „After Ignition” (po wyłączeniu) lub „After Refuelling” (po zatankowaniu).

– After ignition (po wyłączeniu): wskazanie średniego zużycia paliwa zeruje się automatycznie po upływie 4 godzin od momentu wyłączenia silnika.

– After refueling (po tankowaniu): wskazanie średniego zużycia paliwa zeruje się, kiedy prędkość pojazdu przekracza 1 km/h po dolaniu co najmniej 6 litrów paliwa.

Chwilowe zużycie paliwa (2)

• Podczas jazdy wyświetlacz LCD podaje chwilowe zużycie paliwa w formie wykresu paskowego.

Wyświetlacz skumulowanych informacji na temat jazdy

Wyświetlacz podaje przebieg łączny (1), średnie zużycie paliwa (2) oraz całkowity czas jazdy (3).

Dane są obliczane od ostatniego wyzerowania wskazań.

Aby wyzerować wskazania, należy nacisnąć i przytrzymać przycisk [OK], kiedy wyświetlacz pokazuje łączne informacje na temat jazdy. Przebieg dzienny, średnie zużycie paliwa i całkowity czas jazdy zerują się równocześnie.

Kiedy pojazd zatrzymuje się z pracującym silnikiem spalinowym (na przykład w korku lub na czerwonym świetle), łączne informacje na temat jazdy są nadal obliczane.

Wyświetlacz informacji na temat jazdy

Wyświetlacz podaje przebieg dzienny (1), średnie zużycie paliwa (2) oraz całkowity czas jazdy (3).

Dane obliczane są dla każdego cyklu jazdy. Jednakże informacje na temat jazdy zerują się automatycznie po upływie 4 godzin od momentu wyłączenia pojazdu.

Aby wyzerować wskazania, należy nacisnąć i przytrzymać przycisk [OK], kiedy wyświetlacz pokazuje informacje na temat jazdy. Przebieg dzienny, średnie zużycie paliwa i całkowity czas jazdy zerują się równocześnie.

Kiedy pojazd zatrzymuje się z pracującym silnikiem spalinowym (na przykład w korku lub na czerwonym świetle), informacje na temat jazdy są nadal obliczane.

Prędkościomierz cyfrowy

Prędkościomierz cyfrowy podaje prędkość pojazdu.

Styl jazdy

Dane dotyczące stylu jazdy wyświetlane są w trybie ECO.

Podczas jazdy w trybie SPORT dla każdej kategorii pojawia się wskazanie „--”.

Przepływ energii

Pojazd informuje kierowcę o przepływie energii w aktualnym trybie pracy napędu.

Podczas jazdy możliwych jest 11 trybów przepływu energii.

Więcej informacji podano w części „Przepływ energii w pojeździe HEV” rozdziału „Informacje ogólne o napędzie hybrydowym” w rozdziale 1.

Temperatura płynu chłodzącego

Kiedy silnik spalinowy jest uruchomiony, wskaźnik pokazuje temperaturę płynu chłodzącego silnik.

UWAGA

Jeżeli wskazania wykraczają poza standardowy zakres i zbliżają się do oznaczenia „H (gorący)”, oznacza to przegrzanie, które może spowodować uszkodzenie silnika spalinowego.

W przypadku przegrzania silnika należy natychmiast przerwać jazdę.

Więcej informacji podano w podrozdziale „Przegrzanie silnika spalinowego” w rozdziale 7.