NAPĘD HYBRYDOWY (HEV)
Pojazd z napędem hybrydowym (HEV — Hybrid Electric Vehicle) jest napędzany benzynowym silnikiem spalinowym oraz silnikiem elektrycznym. Zasilanie silnika elektrycznego zapewnia akumulator wysokiego napięcia.
W zależności od warunków jazdy, sterownik napędu hybrydowego uruchamia tylko silnik elektryczny, tylko silnik spalinowy lub oba silniki równocześnie.
Kiedy silnik spalinowy pracuje na biegu jałowym lub kiedy pojazd jest napędzany przez silnik elektryczny, spada zużycie paliwa.
Aby silnik elektryczny mógł napędzać pojazd, konieczny jest odpowiedni poziom naładowania akumulatora wysokiego napięcia. Dlatego od czasu do czasu silnik spalinowy uruchamia się, by doładować akumulator wysokiego napięcia. Silnik spalinowy pełni wtedy funkcję generatora prądu.
Ładowanie akumulatora wysokiego napięcia odbywa się również podczas zwalniania lub hamowania z odzyskiem energii (tzw. hamowania regeneracyjnego).

Jazda pojazdem z napędem hybrydowym
Uruchamianie pojazdu
Pojazdy z kluczykiem zdalnego dostępu
1. Upewnić się, że hamulec postojowy jest włączony.
2. Upewnić się, że selektor skrzyni biegów znajduje się w położeniu P.
3. Wcisnąć pedał hamulca.
4. Ustawić kluczyk w stacyjce w położeniu START. Przytrzymać kluczyk w tym położeniu (przez maksymalnie 10 sekund) do momentu włączenia się lampki sygnalizacyjnej „”, a następnie zwolnić kluczyk.
Niezależnie od tego, czy silnik spalinowy jest zimny czy rozgrzany, należy go uruchamiać bez wciskania pedału przyspieszenia.
Uruchomienie pojazdu sygnalizowane jest świeceniem się lampki „” w zestawie wskaźników. Więcej informacji podano w rozdziale 6.
Pojazdy z inteligentnym kluczykiem
1. Inteligentny kluczyk należy mieć przy sobie lub w samochodzie.
2. Upewnić się, że hamulec postojowy jest włączony.
3. Ustawić selektor skrzyni biegów w położeniu P. Przy selektorze w położeniu N uruchomienie pojazdu jest niemożliwe.
4. Wcisnąć pedał hamulca.
5. Nacisnąć przycisk Start/Stop. Po uruchomieniu pojazdu świeci się lampka sygnalizacyjna „”.
Niezależnie od tego, czy silnik spalinowy jest zimny czy rozgrzany, należy go uruchamiać bez wciskania pedału przyspieszenia.
Uruchomienie pojazdu sygnalizowane jest świeceniem się lampki „” w zestawie wskaźników. Więcej informacji podano w rozdziale 6.
EKONOMICZNA I BEZPIECZNA EKSPLOATACJA NAPĘDU HYBRYDOWEGO
• Jeździć płynnie. Przyspieszać w sposób umiarkowany i utrzymywać stałą prędkość jazdy. Unikać gwałtownego ruszania. Nie rozpędzać się nadmiernie między kolejnymi światłami sygnalizacji drogowej.
Gdy to możliwe, unikać dużego natężenia ruchu. Zawsze zachowywać bezpieczną odległość od pojazdu poprzedzającego i w ten sposób unikać niepotrzebnego hamowania. Zmniejsza to również zużycie hamulców.
• Regeneracyjny układ hamulcowy odzyskuje energię podczas hamowania.
• W przypadku niskiego poziomu naładowania akumulatora wysokiego napięcia napęd hybrydowy ładuje go automatycznie.
• Jeżeli przy pracującym silniku spalinowym selektor skrzyni biegów znajduje się w położeniu N, napęd hybrydowy nie wytwarza energii elektrycznej. Dlatego przy selektorze w położeniu N ładowanie akumulatora wysokiego napięcia jest niemożliwe.

Silnik spalinowy napędu hybrydowego uruchamia się i wyłącza automatycznie. Włączenie napędu hybrydowego sygnalizuje lampka „” w zestawie wskaźników.
Silnik spalinowy może uruchomić się automatycznie w następujących sytuacjach:
– Duże obciążenie silnika elektrycznego (dynamiczne przyspieszanie, szybka jazda itp.).
– Akumulator wysokiego napięcia wymaga naładowania.
– Określona temperatura akumulatora wysokiego napięcia.
Cechy specjalne
Dźwięki emitowane przez pojazd z napędem hybrydowym różnią się od dźwięków emitowanych przez pojazd z silnikiem spalinowym. Podczas pracy napędu hybrydowego słychać odgłosy akumulatora wysokiego napięcia, znajdującego się pod tylnymi siedzeniami. W przypadku gwałtownego naciśnięcia pedału przyspieszenia można usłyszeć nietypowe dźwięki. Po naciśnięciu pedału hamulca można usłyszeć odgłosy regeneracyjnego układu hamulcowego. Podczas włączania/wyłączania napędu hybrydowego można usłyszeć dźwięki dochodzące z przedziału silnika. Podczas powtarzalnego naciskania pedału hamulca przy włączonym napędzie hybrydowym można usłyszeć odgłosy z przedziału silnika. Żadne z powyżej wymienionych dźwięków nie oznaczają usterki. Są to odgłosy normalnego działania pojazdu z napędem hybrydowym.
W następujących przypadkach odgłosy silnika elektrycznego dochodzące z przedziału silnika są zjawiskiem normalnym:
– Zwolnienie pedału hamulca po wyłączeniu napędu hybrydowego.
– Naciśnięcie pedału hamulca przy wyłączonym napędzie hybrydowym.
– Otwarcie drzwi kierowcy.
Kiedy napęd hybrydowy jest włączony, silnik spalinowy może, ale nie musi pracować. Podczas rozruchu, pracy i wyłączania silnika spalinowego mogą być odczuwalne drgania. Nie oznaczają one usterki. Świecenie się lampki sygnalizacyjnej „” oznacza gotowość napędu hybrydowego do jazdy. Pojazdem można jechać przez cały czas, kiedy świeci się lampka „
” nawet przy wyłączonym silniku spalinowym.
Napęd hybrydowy zawiera wiele podzespołów elektronicznych. Elementy układu wysokiego napięcia, takie jak przewody i inne części, mogą emitować fale elektromagnetyczne. Mimo że pokrywy elementów układu wysokiego napięcia tłumią fale elektromagnetyczne, fale te mogą oddziaływać na urządzenia elektroniczne. Jeżeli pojazd nie jest używany przez dłuższy czas, akumulator wysokiego napięcia może się rozładować. Dlatego pojazd należy eksploatować regularnie, kilka razy w miesiącu. Zaleca się jazdę przez co najmniej 1 godzinę lub na odcinku nie krótszym niż 16 km. Jeżeli akumulator wysokiego napięcia rozładował się lub jeżeli nie można uruchomić pojazdu z użyciem zewnętrznego źródła zasilania, należy skontaktować się z Autoryzowaną Stacją Obsługi (ASO) Hyundai.

• Po włączeniu napędu hybrydowego przy selektorze skrzyni biegów w położeniu P, w zestawie wskaźników świeci się lampka sygnalizacyjna „”. Pojazdem można jechać nawet przy niepracującym silniku spalinowym.
• Opuszczając pojazd, należy wyłączyć napęd hybrydowy lub ustawić selektor skrzyni biegów w położeniu P. Jeżeli napęd hybrydowy jest włączony i selektor skrzyni biegów nie znajduje się w położeniu P, przypadkowe naciśnięcie pedału przyspieszenia może spowodować ruszenie pojazdu, a w konsekwencji poważne zagrożenie zdrowia lub życia.
Wirtualne brzmienie pracy silnika spalinowego

Jazda wyłącznie z napędem elektrycznym jest niemal bezgłośna. Dlatego podczas jazdy w trybie elektrycznym, dla zapewnienia bezpieczeństwa pieszych, specjalny układ (VESS) emituje odgłosy pracy silnika spalinowego.
• Układ ten można włączać i wyłączać naciskając przycisk [VESS].
• Układ VESS działa przy niskich prędkościach.
• Po ustawieniu selektora w położeniu R układ emituje dodatkowy dźwięk ostrzegawczy.

Ze względów bezpieczeństwa układu VESS nie należy wyłączać. W przypadku konieczności wyłączenia układu należy sprawdzić, czy wokół pojazdu nie znajdują się piesi.
Hamowanie z odzyskiem energii
Podczas zwalniania i hamowania układ hamulcowy korzysta z silnika elektrycznego, który przetwarza energię kinetyczną pojazdu w energię elektryczną. Wytworzony w ten sposób prąd elektryczny ładuje akumulator wysokiego napięcia.
Akumulator
Pojazd jest wyposażony w akumulator wysokiego napięcia (zasila napędowy silnik elektryczny i sprężarkę układu klimatyzacji) oraz w zintegrowany z nim akumulator polimerowy litowo-jonowy 12 V (zasila światła, silniki wycieraczek, system audio itp.).
Kiedy pojazd znajduje się w trybie gotowości (), wbudowany akumulator 12 V ładuje się automatycznie.
Wskaźnik napędu hybrydowego
Wskaźnik poboru energii

Wskaźnik napędu hybrydowego informuje o poziomie ekonomiczności jazdy.
• Zakres CHARGE:
Wskazanie stopnia ładowania akumulatora wysokiego napięcia podczas hamowania z odzyskiem energii (zwalnianie lub jazda w dół). Im wyższy poziom ładowania, tym mniejsza część wskaźnika jest podświetlona (odzyskiwanie energii).
• Zakres ECO:
Wskazanie poboru energii podczas jazdy w normalnych warunkach.
• Zakres POWER:
Wskazanie dużego poboru energii podczas jazdy pod górę lub przyspieszania.
Zależnie od położenia wskaźnika napędu hybrydowego lampka „EV” świeci się lub gaśnie.
– Lampka „EV” świeci się: pojazd napędzany silnikiem elektrycznym lub silnik spalinowy wyłączony.
– Lampka „EV” nie świeci się: pojazd jest napędzany silnikiem spalinowym.
Wskaźnik stanu naładowania akumulatora wysokiego napięcia

Wskaźnik ten pokazuje poziom naładowania akumulatora wysokiego napięcia. Kiedy stan naładowania akumulatora wysokiego napięcia zbliża się do poziomu „0”, silnik spalinowy uruchamia się automatycznie w celu jego naładowania.
Jeżeli przy wskaźniku stanu naładowania w pobliżu poziomu „0” lub „L” włączy się lampka ostrzegawcza () i lampka usterki silnika spalinowego (MIL) (
), pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai
Lampki ostrzegawcze i sygnalizacyjne
Lampka sygnalizacyjna trybu gotowości

Lampka ta świeci się:
Kiedy pojazd jest gotowy do jazdy.
– Lampka świeci się: możliwa jest jazda w trybie zwykłym.
– Lampka nie świeci się: jazda w trybie zwykłym nie jest możliwa lub wystąpiła usterka.
– Lampka miga: jazda w trybie awaryjnym.
Wyłączenie lub miganie lampki sygnalizacyjnej gotowości do jazdy oznacza wystąpienie usterki. W takim przypadku pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.
Lampka sygnalizacyjna trybu elektrycznego

Lampka ta świeci się:
kiedy pojazd jest napędzany silnikiem elektrycznym.
Lampka ostrzegawcza usterek

Lampka ta świeci się:
• Po włączeniu stacyjki (stan ON).
– Lampka ostrzegawcza usterek świeci się przez około 3 sekundy, a następnie gaśnie po wykonaniu wszystkich kontroli automatycznych.
• W przypadku usterki układu sterowania napędem hybrydowym.
Jeżeli lampka ostrzegawcza świeci się podczas jazdy lub nie gaśnie po uruchomieniu pojazdu, pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.
Lampka ostrzegawcza hamowania z odzyskiem energii

Lampka ta świeci się:
Jeżeli hamowanie z odzyskiem energii nie działa, a skuteczność hamulców może być niewystarczająca. Powoduje to jednoczesne włączenie się lampki ostrzegawczej układu hamulcowego (czerwonej) i lampki ostrzegawczej hamowania z odzyskiem energii (żółtej).
W takim przypadku należy prowadzić ostrożnie, a pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai. Operowanie pedałem hamulca może wymagać użycia większej siły nacisku niż zwykle, a droga hamowania samochodu może ulec wydłużeniu.
Komunikaty na wyświetlaczu LCD
Ready to start driving (gotowość do jazdy)

Komunikat ten pojawia się, kiedy pojazd jest gotowy do jazdy.
Check regenerative brakes (sprawdzić układ hamulcowy z odzyskiem energii)

Ten komunikat ostrzegawczy pojawia się w przypadku niskiej sprawności układu hamulcowego lub nieprawidłowego działania hamowania z odzyskiem energii, spowodowanego usterką układu hamulcowego.
W takim przypadku skok pedału hamulca może być większy, może być konieczne użycie większej siły nacisku na pedał hamulca, a droga hamowania może być dłuższa.
Stop vehicle and check brakes (zatrzymać pojazd i sprawdzić układ hamulcowy)

Ten komunikat ostrzegawczy pojawia się w przypadku usterki układu hamulcowego.
W takim przypadku należy zaparkować pojazd w bezpiecznym miejscu. Po odholowaniu pojazd powinna sprawdzić najbliższa Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.
Check Hybrid system (sprawdzić napęd hybrydowy)

Ten komunikat ostrzegawczy pojawia się w przypadku usterki układu sterowania napędem hybrydowym. Po pojawieniu się tego komunikatu należy powstrzymać się od jazdy.
W takim przypadku pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.
Stop safely and check Hybrid system (zatrzymać się w bezpiecznym miejscu i sprawdzić napęd hybrydowy)

Ten komunikat ostrzegawczy pojawia się w przypadku usterki układu sterowania napędem hybrydowym. Lampka „” miga, a dźwiękowy sygnał ostrzegawczy pozostaje włączony do momentu usunięcia usterki. Po pojawieniu się tego komunikatu należy powstrzymać się od jazdy.
W takim przypadku pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.
Check Hybrid system. Do not start engine (sprawdzić napęd hybrydowy, nie uruchamiać silnika spalinowego)

Ten komunikat ostrzegawczy pojawia się w przypadku niskiego poziomu naładowania akumulatora wysokiego napięcia. Dźwiękowy sygnał ostrzegawczy pozostanie włączony do momentu usunięcia usterki. Po pojawieniu się tego komunikatu należy powstrzymać się od jazdy.
W takim przypadku pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.
Stop safely and check power supply (zatrzymać się w bezpiecznym miejscu i sprawdzić zasilanie)

Ten komunikat ostrzegawczy pojawia się w przypadku usterki układu zasilania.
W takim przypadku należy zaparkować pojazd w bezpiecznym miejscu. Po odholowaniu pojazd powinna sprawdzić najbliższa Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.
Check virtual engine sound system (sprawdzić układ wirtualnego brzmienia pracy silnika)

Ten komunikat ostrzegawczy pojawia się w przypadku usterki układu wirtualnego brzmienia pracy silnika (VESS).
W takim przypadku pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.
Refuel to prevent Hybrid battery damage (aby uniknąć uszkodzenia akumulatora wysokiego napięcia zatankować paliwo)

Ten komunikat ostrzegawczy pojawia się w przypadku prawie pustego zbiornika paliwa.
Aby uniknąć uszkodzenia akumulatora wysokiego napięcia, należy zatankować paliwo.
Refill inverter coolant (uzupełnić płyn chłodzący falownik)

Ten komunikat ostrzegawczy pojawia się w przypadku prawie pustego zbiornika płynu chłodzącego falownik.
Należy uzupełnić płyn chłodzący falownik.
Park with engine On to charge battery (aby naładować akumulator wysokiego napięcia, zatrzymać pojazd z uruchomionym silnikiem spalinowym)

Ten komunikat ostrzegawczy pojawia się w przypadku niskiego poziomu naładowania akumulatora wysokiego napięcia.
W takim przypadku należy zatrzymać pojazd w bezpiecznym miejscu i poczekać, aż pracujący silnik spalinowy naładuje akumulator wysokiego napięcia.
Start engine to avoid battery discharge (aby uniknąć rozładowania akumulatora 12 V, uruchomić silnik spalinowy)

Komunikat ten ostrzega kierowcę o możliwości rozładowania się akumulatora 12 V przy włączonej stacyjce (stan ON) i wyłączonej lampce sygnalizacyjnej .
W takim przypadku aby uniknąć rozładowania akumulatora 12 V, należy przełączyć pojazd w stan gotowości ().
Przepływ energii
Pojazd informuje kierowcę o przepływie energii w aktualnym trybie pracy napędu. Podczas jazdy możliwych jest 11 trybów przepływu energii.
Pojazd stoi

Pojazd stoi (brak przepływu energii).
Napęd elektryczny pojazdu

Pojazd napędzany jest silnikiem elektrycznym (akumulator wysokiego napięcia → koła).
Wspomaganie napędu

Pojazd napędzany jest silnikiem elektrycznym i silnikiem spalinowym (akumulator wysokiego napięcia i silnik spalinowy → koła).
Napęd spalinowy

Pojazd napędzany jest tylko silnikiem spalinowym (silnik spalinowy → koła).
Wytwarzanie energii elektrycznej przez silnik spalinowy

Kiedy pojazd stoi, silnik spalinowy ładuje akumulator wysokiego napięcia (silnik spalinowy → akumulator wysokiego napięcia).
Odzysk energii

Podczas hamowania regeneracyjny układ hamulcowy ładuje akumulator wysokiego napięcia (koła → akumulator wysokiego napięcia).
Hamowanie silnikiem

Podczas hamowania silnikiem spalinowym pojazd zwalnia (koła → silnik spalinowy).
Rezerwa mocy

Silnik spalinowy jednocześnie napędza pojazd i ładuje akumulator wysokiego napięcia (silnik spalinowy → koła i akumulator wysokiego napięcia).
Wytwarzanie energii elektrycznej przez silnik spalinowy, napęd silnikiem elektrycznym

Silnik spalinowy ładuje akumulator wysokiego napięcia. Silnik elektryczny napędza pojazd (silnik spalinowy → akumulator wysokiego napięcia → koła).
Wytwarzanie energii elektrycznej przez silnik spalinowy i odzysk energii

Podczas hamowania silnik oraz regeneracyjny układ hamulcowy ładują akumulator wysokiego napięcia (silnik spalinowy i koła → akumulator wysokiego napięcia).
Hamowanie silnikiem i odzysk energii

Silnik spalinowy jednocześnie zwalnia pojazd i ładuje akumulator wysokiego napięcia (koła → silnik spalinowy i akumulator wysokiego napięcia).
Zasady bezpieczeństwa dotyczące napędu hybrydowego
Podzespoły pojazdu z napędem hybrydowym
Akumulator wysokiego napięcia


*1 W przedziale silnika.
*2 Pod siedzeniami tylnymi.

Nie dotykać elementów, w tym przewodów i złączy, w kolorze pomarańczowym lub ze znakiem wysokiego napięcia. Uszkodzenie lub zdemontowanie ich izolacji albo pokryw może spowodować porażenie prądem elektrycznym, a w konsekwencji poważne zagrożenie zdrowia lub życia.

Podczas wymiany bezpieczników w przedziale silnika nigdy nie dotykać modułu sterowania napędem hybrydowym (HPCU). Moduł HPCU jest zasilany prądem o wysokim napięciu. Dotknięcie modułu HPCU może spowodować porażenie prądem elektrycznym i poważne zagrożenie zdrowia lub życia.

Akumulator wysokiego napięcia zasila silnik elektryczny i inne elementy napędu hybrydowego prądem o wysokim napięciu. Wysokie napięcie akumulatora może być bardzo niebezpieczne.
Nie dotykać elementów napędu hybrydowego. Dotknięcie elementów napędu hybrydowego może spowodować zagrożenie zdrowia lub życia.

• Nie umieszczać ciężkich przedmiotów w bagażniku za akumulatorem wysokiego napięcia (przegrodą tylną). Podczas wypadku akumulator wysokiego napięcia może zostać uderzony i przemieścić się, co może spowodować niebezpieczeństwo i/lub spadek jego wydajności.
• Nie przyciskać obudowy akumulatora wysokiego napięcia (przegrody tylnej) nieforemnym bagażem, nie przeciążać i nie przepełniać bagażnika. Może to spowodować odkształcenie obudowy akumulatora wysokiego napięcia, a w konsekwencji niebezpieczeństwo i/lub spadek wydajności akumulatora.
• Zachowywać ostrożność w przypadku przewożenia łatwopalnych cieczy w bagażniku. Wyciek takich płynów do akumulatora wysokiego napięcia może spowodować spadek wydajności akumulatora oraz zagrożenie bezpieczeństwa.

*3 W przedziale silnika.

• Nie odłączać złącza wysokiego napięcia silnika elektrycznego. W złączu wysokiego napięcia silnika elektrycznego może występować wysokie napięcie resztkowe. Kontakt z wysokim napięciem może spowodować zagrożenie zdrowia lub życia.
• Sprawdzać i naprawiać napęd hybrydowy może jedynie Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.

• Nie demontować i nie rozmontowywać elementów układu akumulatora wysokiego napięcia. Może to spowodować porażenie prądem elektrycznym i poważne zagrożenie zdrowia lub życia.
• Samodzielne wykonywanie jakichkolwiek czynności przy elementach napędu hybrydowego może spowodować pogorszenie osiągów i obniżenie niezawodności pojazdu.
• W przypadku kontaktu elektrolitu ze skórą, odzieżą lub oczami należy natychmiast przemyć dane miejsce dużą ilością bieżącej wody. Następnie należy jak najszybciej zasięgnąć porady lekarza.

Nie demontować i nie rozmontowywać elementów układu akumulatora wysokiego napięcia.
• Wymontowanie lub rozmontowanie elementów układu akumulatora wysokiego napięcia może spowodować obniżenie trwałości i osiągów pojazdu.
• Sprawdzać układ akumulatora wysokiego napięcia może jedynie Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.
• Nie dotykać akumulatora wysokiego napięcia ani przewodu wysokiego napięcia (pomarańczowego) podłączonego do silnika elektrycznego. Dotknięcie tych elementów może spowodować poważne poparzenia i/lub porażenie prądem elektrycznym. Ze względów bezpieczeństwa nie dotykać pokryw podzespołów elektronicznych ani ich przewodów. Nie demontować pokryw podzespołów elektronicznych ani ich przewodów. Przede wszystkim nigdy nie dotykać elementów układu akumulatora wysokiego napięcia, kiedy napęd hybrydowy jest uruchomiony. Może to spowodować poważne zagrożenie zdrowia lub życia.

• Nie używać elementów napędu hybrydowego (akumulatora wysokiego napięcia, falownika, przetwornicy) do innych celów.
• Nie używać niedopuszczonych przez producenta ładowarek do ładowania akumulatora wysokiego napięcia. Może to spowodować poważne zagrożenie zdrowia lub życia.
• Nie umieszczać elementów napędu hybrydowego w pobliżu ognia ani w ogniu.
• Nie wiercić otworów w elementach napędu hybrydowego i nie uderzać ich. Może to spowodować ich uszkodzenie i/lub porażenie prądem elektrycznym stanowiące zagrożenie zdrowia lub życia.
• Podczas wygrzewania powłoki lakierowej nie przekraczać 30 minut w temperaturze 70°C lub 20 minut w temperaturze 80°C.
• Nie myć przedziału silnika wodą. Woda może spowodować zwarcie i uszkodzenie elementów elektronicznych.

W skład układu wysokiego napięcia wchodzi akumulator wysokiego napięcia i generator wysokiego napięcia. Wysokie napięcie jest bardzo niebezpieczne i może powodować poważne poparzenia oraz porażenie prądem elektrycznym, a w konsekwencji poważne zagrożenie zdrowia lub życia.
• Ze względów bezpieczeństwa nigdy nie dotykać, nie odłączać, nie wymieniać, nie demontować ani nie rozmontowywać żadnych podzespołów, przewodów ani złączy układu akumulatora wysokiego napięcia. Nieprzestrzeganie powyższego ostrzeżenia może spowodować poparzenia albo porażenie prądem elektrycznym i poważne zagrożenie zdrowia lub życia.
• Podczas pracy napędu hybrydowego akumulator wysokiego napięcia może być gorący. Zawsze zachowywać ostrożność, ponieważ wysokie napięcie może powodować poparzenia lub porażenie prądem elektrycznym.
• Uważać, by do modułu sterowania napędem hybrydowym (HPCU), rozrusznika-generatora napędu hybrydowego (HSG), silnika elektrycznego oraz bezpieczników nie dostała się woda lub inna ciecz. Kontakt elementów napędu hybrydowego z cieczami może spowodować porażenie prądem elektrycznym.
Złącze serwisowe


Nie dotykać złącza serwisowego. Złącze serwisowe jest podłączone do akumulatora wysokiego napięcia. Dotknięcie złącza serwisowego może spowodować poważne zagrożenie zdrowia lub życia.
Obsługiwać złącze serwisowe mogą jedynie przeszkoleni pracownicy Autoryzowanej Stacji Obsługi (ASO) Hyundai.
Wlot powietrza chłodzącego akumulator wysokiego napięcia
W dolnej części siedzenia lewego tylnego znajduje się wlot powietrza do kanału chłodzenia akumulatora wysokiego napięcia. Powietrze dopływające przez kanał chłodzi akumulator wysokiego napięcia. Zablokowanie wlotu do kanału chłodzenia może spowodować przegrzanie akumulatora wysokiego napięcia.
Regularnie czyścić suchą szmatką wlot powietrza do kanału chłodzenia akumulatora wysokiego napięcia.


• Nie czyścić wlotu do kanału chłodzenia akumulatora wysokiego napięcia wilgotną szmatką. Woda, która dostanie się przez kanał chłodzenia do akumulatora wysokiego napięcia, może spowodować poważne uszkodzenie i/lub porażenie prądem elektrycznym stanowiące zagrożenie zdrowia lub życia.
• W akumulatorze wysokiego napięcia zastosowano polimery litowo-jonowe. Nieprawidłowe postępowanie z akumulatorem wysokiego napięcia powoduje zagrożenie dla środowiska. Może ono również spowodować porażenie prądem elektrycznym albo poparzenia i poważne zagrożenie zdrowia lub życia.
• Nie wlewać żadnych płynów do kanału chłodzenia akumulatora wysokiego napięcia. Jest to bardzo niebezpieczne i może spowodować porażenie prądem elektrycznym lub poważne obrażenia.
• Nie zasłaniać wlotu powietrza.
• Nie wkładać żadnych przedmiotów do kanału chłodzenia akumulatora wysokiego napięcia. Może to spowodować ograniczenie ilości powietrza chłodzącego akumulator wysokiego napięcia. W przypadku zablokowania kanału chłodzenia należy natychmiast skontaktować się z Autoryzowaną Stacją Obsługi (ASO) Hyundai.
• Nigdy nie umieszczać pojemników z płynami na wlocie do kanału chłodzenia ani w jego pobliżu. Rozlanie się płynu może spowodować uszkodzenie akumulatora wysokiego napięcia, umieszczonego pod siedzeniami tylnymi.
• Aby uniknąć przemieszczania się bagażu, przed rozpoczęciem jazdy należy go zabezpieczyć w bagażniku. Uderzenie z dużą siłą lub przebicie przegrody bagażnika przez ostry lub ciężki przewożony przedmiot może spowodować bardzo niebezpieczne uszkodzenie akumulatora wysokiego napięcia.
• Nie zasłaniać wlotu powietrza.
Postępowanie w razie wypadku

• Ze względów bezpieczeństwa nie dotykać przewodów wysokiego napięcia, złączy ani elementów napędu hybrydowego. Elementy składowe układu wysokiego napięcia są oznaczone kolorem pomarańczowym.
• Wewnątrz i na zewnątrz pojazdu mogą być widoczne przewody. Nigdy nie dotykać przewodów, ponieważ może to spowodować porażenie prądem elektrycznym i poważne zagrożenie zdrowia lub życia.
• Wszelkie opary lub wycieki elektrolitu z akumulatora wysokiego napięcia i akumulatora 12 V są nie tylko trujące, lecz także łatwopalne. W przypadku stwierdzenia powyższego problemu należy natychmiast otworzyć okna i oddalić się na bezpieczną odległość od pojazdu, poza drogę.
• Natychmiast wezwać służby ratunkowe lub skontaktować się z Autoryzowaną Stacją Obsługi (ASO) Hyundai i poinformować, że problem dotyczy pojazdu z napędem hybrydowym.
• W przypadku poważnego uszkodzenia pojazdu należy zachowywać bezpieczną, wynoszącą co najmniej 15 metrów odległość pomiędzy pojazdem a innymi pojazdami/substancjami łatwopalnymi.

Postępowanie w przypadku pożaru
• W przypadku pożaru o niewielkim zasięgu można podjąć próbę ugaszenia go za pomocą gaśnicy typu ABC lub BC przeznaczonej do gaszenia pożarów instalacji elektrycznych.
Jeżeli nie można ugasić pożaru w jego początkowej fazie, należy pozostawać w bezpiecznej odległości od pojazdu i natychmiast wezwać straż pożarną. Podczas rozmowy należy poinformować, że problem dotyczy pojazdu z napędem hybrydowym.
Jeżeli pożar obejmuje akumulator wysokiego napięcia, do jego gaszenia należy użyć dużej ilości wody.
Użycie wody w małej ilości lub gaśnic nieodpowiednich do gaszenia pożarów instalacji elektrycznych może spowodować poważne zagrożenie zdrowia lub życia z powodu porażenia prądem elektrycznym.
• Jeżeli z pojazdu wydostają się jakiekolwiek iskry, gaz, płomienie lub wycieka paliwo, natychmiast wezwać służby ratunkowe lub skontaktować się z Autoryzowaną Stacją Obsługi (ASO) Hyundai. Podczas rozmowy należy poinformować, że problem dotyczy pojazdu z napędem hybrydowym.

Zalanie wodą
Zalanie pojazdu wodą może spowodować porażenie prądem elektrycznym i/lub pożar akumulatora wysokiego napięcia. Dlatego w przypadku zalania pojazdu należy wyłączyć napęd hybrydowy, zabrać ze sobą kluczyk i odejść od pojazdu w bezpieczne miejsce. Nie dotykać pojazdu zalanego wodą.
Natychmiast skontaktować się z Autoryzowaną Stacją Obsługi (ASO) Hyundai i poinformować, że problem dotyczy pojazdu z napędem hybrydowym.
Wyłączenie się napędu hybrydowego
Napęd hybrydowy może nie działać w przypadku rozładowania akumulatora wysokiego napięcia, rozładowania akumulatora 12 V lub wyczerpania paliwa. Jeżeli napęd hybrydowy wyłączył się podczas jazdy, należy wykonać następujące czynności:
1. Stopniowo zmniejszyć prędkość pojazdu. Zjechać z drogi i zatrzymać pojazd w bezpiecznym miejscu.
2. Ustawić selektor skrzyni biegów w położeniu P.
3. Włączyć światła awaryjne.
4. Wyłączyć stacyjkę (stan LOCK/OFF), a następnie spróbować ponownie włączyć napęd hybrydowy, naciskając pedał hamulca i włączając stacyjkę (stan ON).
5. Jeżeli napędu hybrydowego nie można uruchomić, patrz podrozdział „Rozładowanie się akumulatora 12 V” rozdziale w rozdziale 7.
Przed próbą uruchomienia pojazdu z użyciem zewnętrznego źródła zasilania sprawdzić poziom paliwa i dokładnie zapoznać się z procedurą uruchamiania z użyciem zewnętrznego źródła zasilania. Więcej informacji podano w podrozdziale „Rozładowanie się akumulatora 12 V opisaną w rozdziale 7. Jeżeli poziom benzyny jest niski, nie kontynuować jazdy z wykorzystaniem jedynie zasilania z akumulatora wysokiego napięcia. W takim przypadku może dojść do rozładowania akumulatora wysokiego napięcia i wyłączenia się napędu hybrydowego.