Zestaw wskaźników

Regulacja podświetlenia zestawu wskaźników

Przełącznik regulacji intensywności podświetlenia zestawu wskaźników

Intensywność podświetlenia zestawu wskaźników można regulować na wyświetlaczu LCD w trybie „User Settings” (Ustawienia użytkownika) przy włączonej stacyjce (stan ON) (pozycje „Lights” (Światła) „Illumination” (Podświetlenie)). Jeżeli włączone są światła pozycyjne lub światła mijania, zmiana powoduje również zmianę intensywności podświetlenia przycisków i lampek oświetlenia nastrojowego.

Jeżeli pojazd jest wyposażony w dodatkowy system nawigacji, należy sięgnąć do oddzielnej instrukcji obsługi dostarczonej wraz z systemem.

• Wyświetlacz pokazuje poziom intensywności podświetlenia zestawu wskaźników.

• Osiągnięcie maksymalnej lub minimalnej intensywności podświetlenia jest sygnalizowane dźwiękowo.

OSTRZEŻENIE

Nigdy nie regulować intensywności podświetlenia zestawu wskaźników podczas jazdy. Może to doprowadzić do utraty panowania nad pojazdem, a w konsekwencji do wypadku, który może spowodować uszkodzenie pojazdu, a także zagrożenie zdrowia lub życia.

Wskaźniki i liczniki

Prędkościomierz

Prędkościomierz podaje prędkość pojazdu w kilometrach na godzinę (km/h).

Informacja

Prędkość maksymalna wyświetlana na prędkościomierzu może się różnić w zależności od osiągów pojazdu.

Obrotomierz

Obrotomierz pokazuje przybliżoną prędkość obrotową silnika w obrotach na minutę (obr./min).

Na podstawie jego wskazań należy dobierać prawidłowe przełożenia skrzyni biegów i nie dopuszczać do zbyt niskich ani zbyt wysokich prędkości obrotowych silnika.

UWAGA

Nie zwiększać prędkości obrotowej silnika do zakresu oznaczonego na obrotomierzu KOLOREM CZERWONYM. Może to spowodować poważne uszkodzenie silnika.

Wskaźnik temperatury płynu chłodzącego

Kiedy stacyjka jest włączona (stan ON), wskaźnik pokazuje temperaturę płynu chłodzącego silnik.

UWAGA

Jeżeli wskazówka wskaźnika przesunie się z zakresu normalnego w kierunku położenia „130”, oznacza to przegrzanie, które może spowodować uszkodzenie silnika.

W przypadku przegrzania silnika należy natychmiast przerwać jazdę. W przypadku przegrzania silnika należy zapoznać się z informacjami zawartymi w podrozdziale „Przegrzanie silnika” w rozdziale 8.

OSTRZEŻENIE

Nigdy nie odkręcać zakrętki chłodnicy ani zakrętki zbiornika wyrównawczego, gdy silnik jest gorący. Gorący płyn chłodzący pod ciśnieniem może wytrysnąć na zewnątrz i spowodować poważne poparzenia. Przed dolaniem płynu chłodzącego do zbiornika wyrównawczego poczekać, aż silnik całkowicie ostygnie.

Wskaźnik poziomu paliwa

Wskaźnik poziomu paliwa pokazuje przybliżoną ilość paliwa, jaka pozostała w zbiorniku.

Informacja

• Pojemność zbiornika paliwa podano w rozdziale 2.

• Niski poziom paliwa sygnalizuje lampka ostrzegawcza. Lampka świeci się, gdy zbiornik paliwa jest prawie pusty.

• Na pochyłościach lub zakrętach paliwo przemieszcza się w zbiorniku. Może to spowodować zmianę wskazań poziomu lub wcześniejsze niż zwykle włączenie się lampki ostrzegawczej niskiego poziomu paliwa.

OSTRZEŻENIE

Jazda z bardzo małą ilością paliwa może narazić użytkowników pojazdu na utknięcie w drodze.

Jeżeli świeci się lampka ostrzegawcza niskiego poziomu paliwa lub jeżeli wskazówka zbliża się do poziomu „0”, należy możliwie jak najszybciej uzupełnić paliwo.

UWAGA

Unikać jazdy z bardzo małą ilością paliwa. Niski poziom paliwa powoduje wypadanie zapłonów, a w efekcie uszkodzenie katalizatora spalin.

Wskaźnik temperatury zewnętrznej

Wskaźnik podaje aktualną temperaturę otoczenia w stopniach Celsjusza (°C) lub Fahrenheita (°F).

Zakres wskazań: –40°C ÷ 60°C (–40°F ÷ 140°F)

Należy pamiętać, że zmiana wskazania temperatury na wyświetlaczu LCD może nie być równie szybka jak rzeczywista zmiana temperatury zewnętrznej (może występować niewielkie opóźnienie wskazania).

Jednostkę temperatury można zmieniać w trybie „User Settings” (Ustawienia użytkownika) zestawu wskaźników. W tym celu należy wybrać pozycję:

– „Setup” (Ustawienia) „Unit” (Jednostki) „Temperature Unit” (Jednostka temperatury) „°C/°F”.

W przypadku pojazdów z klimatyzacją automatyczną jednostkę temperatury można również zmieniać w następujący sposób:

Przez 3 sekundy naciskać przycisk [AUTO] na panelu sterowania układem klimatyzacji równocześnie z przyciskiem [OFF].

Powoduje to zmianę jednostki temperatury w zestawie wskaźników i na panelu sterowania układem klimatyzacji.

Licznik przebiegu

Licznik przebiegu podaje całkowity przejechany dystans. Należy z niego korzystać do określania terminów przeglądów okresowych.

Szacowany zasięg z aktualną ilością paliwa

• Szacowany zasięg z aktualną ilością paliwa to przybliżony dystans, jaki można przejechać do wyczerpania paliwa.

• Jeżeli szacowany zasięg jest mniejszy niż 1 km, na wyświetlaczu komputera pokładowego pojawia się wskazanie „---”.

Informacja

• Jeżeli samochód nie stoi na płaskim podłożu lub wystąpiła przerwa w zasilaniu, wskazanie zasięgu z aktualną ilością paliwa może być nieprawidłowe.

• Ponieważ zasięg z aktualną ilością paliwa jest szacunkowy, zasięg rzeczywisty może być inny.

• Komputer pokładowy może nie uwzględniać dodatkowego paliwa, jeżeli do zbiornika dolano mniej niż 6 litrów paliwa.

• Zasięg zależy w znacznym stopniu od warunków i techniki jazdy oraz od stanu pojazdu.

Zużycie paliwa

Wskazanie średniego zużycia paliwa (1) i chwilowego zużycia paliwa (2) wyświetla się w dolnej części zestawu wskaźników.

Zerowanie automatyczne

Aby wskazanie średniego zużycia paliwa zerowało się automatycznie, w menu ustawień użytkownika na ekranie systemu multimedialnego, należy wybrać tryb „After Ignition” (Po wyłączeniu) lub „After Refuelling” (Po zatankowaniu).

Ustawienia trybu CUSTOM

Podstawowe ustawienia trybu CUSTOM wyświetla się w dolnej części zestawu wskaźników. Ustawienia trybu CUSTOM można zmieniać w systemie multimedialnym.

Informacja

Więcej informacji dotyczących trybu CUSTOM podano w podrozdziale „Zintegrowany układ sterowania trybami jazdy (DMICS)” w rozdziale 6.

Podpowiedź przełożenia skrzyni biegów

Wskaźnik ten informuje o zalecanym przełożeniu skrzyni biegów, zapewniającym w danym momencie najniższe zużycie paliwa.

• Proponowana zmiana biegu na wyższy: 2, 3, 4, 5, 6

• Proponowana zmiana biegu na niższy:1, 2, 3, 4, 5

Na przykład:

: Sugeruje zmianę biegu na 3. (aktualnie włączony jest 2. lub 1. bieg).

: Sugeruje redukcję biegu na 3. (aktualnie włączony jest 4., 5. lub 6. bieg).

Jeżeli układ nie działa prawidłowo, wskazania ani podpowiedzi nie pojawiają się.

Lampki ostrzegawcze i sygnalizacyjne

Informacja

Po uruchomieniu silnika należy sprawdzić, czy nie świeci się żadna lampka ostrzegawcza. Jeżeli którakolwiek z lampek ostrzegawczych nie gaśnie, oznacza to sytuację, która wymaga uwagi.

Lampka ostrzegawcza układu poduszek powietrznych (SRS-Airbag)

Lampka ta świeci się:

Po włączeniu stacyjki (stan ON). Lampka ostrzegawcza układu poduszek powietrznych świeci się przez około 6 sekund, a następnie gaśnie po wykonaniu autodiagnozy.

Lampka świeci się w przypadku usterki układu poduszek powietrznych (SRS-Airbag).

W takim przypadku pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.

Lampka ostrzegawcza niezapięcia pasów bezpieczeństwa

Lampka ta informuje, że pas bezpieczeństwa kierowcy lub pasażera z przodu nie jest zapięty.

Więcej informacji podano w podrozdziale „Pasy bezpieczeństwa” w rozdziale 3.

Lampka ostrzegawcza włączenia hamulca postojowego/niskiego poziomu płynu hamulcowego

Lampka ta świeci się:

• Po włączeniu stacyjki (stan ON).

Lampka świeci się przez około 3 sekundy i gaśnie po zwolnieniu hamulca postojowego.

• Po włączeniu hamulca postojowego.

• Jeżeli poziom płynu hamulcowego w zbiorniku płynu jest zbyt niski.

Włączenie się lampki przy wyłączonym hamulcu postojowym oznacza zbyt niski poziom płynu hamulcowego w zbiorniku płynu.

Jeżeli poziom płynu hamulcowego w zbiorniku płynu jest zbyt niski:

1. Ostrożnie dojechać do najbliższego bezpiecznego miejsca i zatrzymać samochód.

2. Wyłączyć silnik, sprawdzić poziom płynu hamulcowego i w razie potrzeby dolać płynu (więcej informacji podano w podrozdziale „Płyn hamulcowy i sterowania sprzęgłem” w rozdziale 9). Po uzupełnieniu płynu sprawdzić, czy na żadnym elemencie układu hamulcowego nie widać wycieków płynu. Jeżeli występują wycieki płynu hamulcowego, lampka ostrzegawcza nadal się świeci lub hamulce nie działają prawidłowo, nie wolno rozpoczynać ani kontynuować jazdy. W takim przypadku pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.

Dwuobwodowy krzyżowy układ hamulcowy

Samochód jest wyposażony w dwuobwodowy krzyżowy układ hamulcowy. Oznacza to, że w przypadku usterki jednego z obwodów układu zachowana zostaje możliwość hamowania dwóch przeciwległych kół.

Jeżeli działa tylko jeden obwód układu, do zatrzymania samochodu konieczne jest mocniejsze wciśnięcie pedału hamulca i użycie większej siły nacisku na pedał.

Ponadto przy działającym tylko jednym obwodzie układu hamulcowego droga hamowania wydłuża się.

W przypadku usterki układu hamulcowego podczas jazdy należy kolejno redukować biegi (aby uzyskać dodatkowe hamowanie silnikiem) i zatrzymać samochód w najbliższym bezpiecznym miejscu.

OSTRZEŻENIE

Lampka ostrzegawcza włączenia hamulca postojowego/niskiego poziomu płynu hamulcowego

Jazda z włączoną którąkolwiek lampką ostrzegawczą jest niebezpieczna. Świecenie się lampki ostrzegawczej włączenia hamulca postojowego/niskiego poziomu płynu hamulcowego przy wyłączonym hamulcu postojowym oznacza zbyt niski poziom płynu hamulcowego w zbiorniku płynu.

W takim przypadku pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.

Lampka ostrzegawcza układu zapobiegającego blokowaniu kół podczas hamowania (ABS)

Lampka ta świeci się:

• Po włączeniu stacyjki (stan ON).

Lampka świeci się przez około 3 sekundy, a następnie gaśnie.

• W przypadku usterki układu zapobiegającego blokowaniu kół podczas hamowania (ABS).

Należy pamiętać, że w przypadku usterki układu ABS hydrauliczny układ hamulcowy działa nadal.

W takim przypadku pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.

Lampki ostrzegawcze elektronicznego układu rozdziału siły hamowania (EBD)

Te dwie lampki ostrzegawcze włączają się równocześnie podczas jazdy:

• Równoczesne świecenie się lampki ostrzegawczej układu zapobiegającego blokowaniu kół podczas hamowania (ABS) i lampki ostrzegawczej włączenia hamulca postojowego może oznaczać usterkę układu elektronicznego rozdziału siły hamowania (EBD).

W takim przypadku pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.

OSTRZEŻENIE

Lampki ostrzegawcze elektronicznego układu rozdziału siły hamowania (EBD)

Jeżeli lampka ostrzegawcza układu ABS i lampka ostrzegawcza włączenia hamulca postojowego/niskiego poziomu płynu hamulcowego świecą się jednocześnie, oznacza to nieprawidłowość w układzie hamulcowym, która może spowodować niebezpieczną sytuację podczas gwałtownego hamowania.

W takim przypadku należy unikać jazdy z wysoką prędkością i gwałtownego hamowania.

Pojazd jak najszybciej powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.

Informacja

Lampki ostrzegawcze elektronicznego układu rozdziału siły hamowania (EBD)

Jeżeli włączy się lampka ostrzegawcza układu ABS (również razem z lampką ostrzegawczą włączenia hamulca postojowego/niskiego poziomu płynu hamulcowego), wtedy prędkościomierz, licznik przebiegu lub licznik przebiegu dziennego mogą nie działać. Równocześnie może włączyć się lampka ostrzegawcza elektrycznego wspomagania układu kierowniczego, a siła konieczna do obracania kierownicą może ulec zwiększeniu lub zmniejszeniu.

W takim przypadku pojazd jak najszybciej powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.

Lampka ostrzegawcza elektrycznego wspomagania układu kierowniczego

Lampka ta świeci się:

• Po włączeniu stacyjki (stan ON).

Lampka świeci się przez około 3 sekundy, a następnie gaśnie.

• W przypadku usterki elektrycznego wspomagania układu kierowniczego.

W takim przypadku pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.

Lampka sygnalizacji usterek (MIL)

Lampka ta świeci się:

• Po włączeniu stacyjki (stan ON).

Lampka świeci się przez około 3 sekundy, a następnie gaśnie.

• W przypadku usterki układu kontroli emisji, silnika lub układu przeniesienia napędu.

W takim przypadku pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.

UWAGA

• Jazda z włączoną lampką sygnalizacji usterek (MIL) może spowodować uszkodzenie układów kontroli emisji, a w konsekwencji pogorszenie osiągów i/lub zwiększenie zużycia paliwa.

• W przypadku włączenia się układu poszerzonej ochrony silnika z powodu niedostatecznej ilości oleju silnikowego następuje ograniczenie mocy silnika. Powtarzanie się tego stanu powoduje włączenie się lampki sygnalizacji usterek (MIL).

OSTROŻNIE

Włączenie się lampki sygnalizacji usterek (MIL) może wskazywać na usterkę katalizatora, która może powodować spadek mocy silnika.

W takim przypadku pojazd jak najszybciej powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.

Lampka ostrzegawcza braku ładowania akumulatora

Lampka ta świeci się:

W przypadku nieprawidłowego działania alternatora lub układu ładowania akumulatora.

W przypadku nieprawidłowego działania alternatora lub układu ładowania akumulatora:

1. Ostrożnie dojechać do najbliższego bezpiecznego miejsca i zatrzymać samochód.

2. Wyłączyć silnik i sprawdzić, czy pasek napędowy alternatora nie jest zbyt luźny ani urwany.

Jeżeli pasek jest prawidłowo napięty, usterka dotyczy któregoś z elementów obwodu elektrycznego układu ładowania akumulatora.

W takim przypadku pojazd jak najszybciej powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.

Lampka ostrzegawcza zbyt niskiego ciśnienia oleju silnikowego

Lampka ta świeci się:

W przypadku wykrycia zbyt niskiego ciśnienia oleju silnikowego.

W przypadku wykrycia zbyt niskiego ciśnienia oleju silnikowego należy:

1. Ostrożnie dojechać do najbliższego bezpiecznego miejsca i zatrzymać samochód.

2. Niezwłocznie wyłączyć silnik i sprawdzić poziom oleju (patrz podrozdział „Olej silnikowy” w rozdziale 9). Jeżeli poziom jest zbyt niski, należy dolać odpowiednią ilość oleju.

Jeżeli po dolaniu oleju lampka ostrzegawcza świeci się nadal lub jeżeli nie ma możliwości dolania oleju, pojazd jak najszybciej powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.

Informacja

W przypadku spadku ciśnienia oleju silnikowego z powodu niewystarczającej iloś­ci oleju świeci się lampka ostrzegawcza zbyt niskiego ciśnienia oleju silnikowego. Ponadto włącza się układ poszerzonej ochrony silnika, który ogranicza moc silnika. Po przywróceniu prawidłowego ciśnienia oleju lampka ostrzegawcza gaśnie, a układ poszerzonej ochrony silnika wyłącza się.

UWAGA

• Niewyłączenie silnika natychmiast po zaświeceniu się lampki ostrzegawczej zbyt niskiego ciśnienia oleju może spowodować poważne uszkodzenie silnika.

• Jeżeli lampka ostrzegawcza zbyt niskiego ciśnienia oleju świeci się przy pracującym silniku, może to oznaczać poważną nieprawidłowość lub usterkę silnika. W takim przypadku:

1. Zachowując zasady bezpieczeństwa jak najszybciej zjechać z drogi i zatrzymać samochód.

2. Wyłączyć silnik i sprawdzić poziom oleju. Jeżeli poziom oleju jest zbyt niski, uzupełnić olej do prawidłowego poziomu.

3. Uruchomić silnik. Jeżeli po uruchomieniu silnika lampka świeci się nadal, natychmiast wyłączyć silnik. W takim przypadku pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.

Lampka ostrzegawcza niskiego poziomu paliwa

Lampka ta świeci się:

Kiedy zbiornik paliwa jest prawie pusty. W takim przypadku należy możliwie jak najszybciej zatankować.

UWAGA

Jazda z włączoną lampką ostrzegawczą niskiego poziomu paliwa i/lub wskazówce wskaźnika poziomu paliwa w pobliżu położenia „0” może spowodować wypadanie zapłonów, a w konsekwencji uszkodzenie katalizatora spalin.

Główna lampka ostrzegawcza usterek

Lampka ta świeci się:

Podczas występowania następujących nieprawidłowości:

– Nieprawidłowe działanie układu wspomagającego unikanie kolizji czołowych (FCA).

– Usterka układu monitorowania „martwego pola” i ostrzegania o zderzeniu (BCW) (jeżeli występuje).

– Zablokowanie radaru układu monitorowania „martwego pola” i ostrzegania o zderzeniu (BCW) (jeżeli występuje).

– Usterka diodowych świateł przednich.

– Nieprawidłowe działanie układu asystenta świateł drogowych (HBA).

– Usterka układu monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS).

Aby zapoznać się ze szczegółami ostrzeżenia, należy odczytać komunikat na wyświetlaczu LCD.

Lampka ostrzegawcza zbyt niskiego ciśnienia w oponach

Lampka ta świeci się:

• Po włączeniu stacyjki (stan ON).

– Świeci się przez około 3 s, a następnie gaśnie.

• Jeżeli w jednej lub więcej oponach ciśnienie nadmiernie spadnie (wyświetlacz LCD wskazuje oponę, w której ciśnienie jest zbyt niskie).

Więcej informacji podano w podrozdziale „Układ monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS)” w rozdziale 8.

Ta lampka ostrzegawcza miga przez około 60 sekund, a następnie włącza się na stałe lub miga co 3 sekundy:

• W przypadku usterki układu monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS).

W takim przypadku pojazd jak najszybciej powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.

Więcej informacji podano w podrozdziale „Układ monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS)” w rozdziale 8.

OSTRZEŻENIE

Zatrzymywanie się w bezpiecznym miejscu

Układ TPMS nie ostrzega przed poważnymi i nagłymi uszkodzeniami opon, spowodowanymi czynnikami zewnętrznymi, takimi jak gwoździe, wyrwy w jezdni lub wysokie krawężniki.

Jeżeli odczuwa się niestabilność pojazdu, należy natychmiast zdjąć stopę z pedału przyspieszenia, delikatnie nacisnąć pedał hamulca, wolno zjechać z jezdni i zatrzymać pojazd w bezpiecznym miejscu.

Lampka ostrzegawcza filtra cząstek stałych silnika benzynowego (GPF)

Lampka ta świeci się:

• Lampka ta świeci się, kiedy ilość sadzy nagromadzonej w filtrze przekracza określony poziom.

• Lampka ta może automatycznie zgasnąć po trwającej około 30 minut jeździe z prędkością powyżej 80 km/h (na biegu wyższym niż 3. i z prędkością obrotową silnika 1500 ÷ 4000 obr./min).

Jeżeli pomimo spełnienia tych warunków lampka miga, a na wyświetlaczu LCD pojawia się komunikat ostrzegawczy, układ filtra GPF powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.

UWAGA

Kontynuowanie jazdy z migającą przez dłuższy czas lampką ostrzegawczą filtra GPF może spowodować zwiększenie zużycia paliwa i uszkodzenie filtra cząstek stałych.

Lampka ostrzegawcza układu stabilizacji toru jazdy (ESC)

Lampka ta świeci się:

• Po włączeniu stacyjki (stan ON).

– Lampka świeci się przez około 3 sekundy, a następnie gaśnie.

• W przypadku usterki układu stabilizacji toru jazdy (ESC).

W takim przypadku pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.

Lampka ta miga:

• Podczas ingerencji układu stabilizacji toru jazdy (ESC).

Więcej informacji podano w podrozdziale „Układ stabilizacji toru jazdy (ESC)” w rozdziale 6.

Lampka sygnalizacyjna wyłączenia układu stabilizacji toru jazdy (ESC)

Lampka ta świeci się:

• Po włączeniu stacyjki (stan ON).

Lampka świeci się przez około 3 sekundy, a następnie gaśnie.

• Po wyłączeniu układu stabilizacji toru jazdy (ESC) za pomocą wyłącznika.

Więcej informacji podano w podrozdziale „Układ stabilizacji toru jazdy (ESC)” w rozdziale 6.

Lampka sygnalizacyjna włączenia trybu ESC SPORT

Lampka ta świeci się:

• Przy włączonym trybie ESC SPORT.

Więcej informacji podano w podrozdziale „Układ stabilizacji toru jazdy (ESC)” w rozdziale 6.

Lampka sygnalizacyjna automatycznego wyłączenia silnika

Lampka ta świeci się:

Po automatycznym wyłączeniu silnika przez układ Start/Stop (ISG).

Lampka ta miga:

Podczas automatycznego uruchamiania silnika — przez 5 sekund.

Więcej informacji podano w podrozdziale „Układ Start/Stop (ISG)” w rozdziale 6.

Informacja

Podczas automatycznego uruchamiania silnika przez układ ISG niektóre lampki ostrzegawcze (układu ABS, układu ESC, wyłączenia układu ESC, elektrycznego wspomagania układu kierowniczego lub hamulca postojowego) mogą świecić się przez kilka sekund.

Jest to spowodowane niskim napięciem akumulatora i nie oznacza usterki tych układów.

Lampka sygnalizacyjna immobilizera — wersje bez inteligentnego kluczyka (jeżeli występuje)

Lampka ta świeci się:

• Po prawidłowym wykryciu immobilizera w kluczyku przy włączonej stacyjce (stan ON).

Oznacza to możliwość uruchomienia silnika.

Lampka sygnalizacyjna gaśnie po uruchomieniu silnika.

Lampka ta miga:

• W przypadku usterki immobilizera.

W takim przypadku pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.

Lampka sygnalizacyjna immobilizera — wersje z inteligentnym kluczykiem

Lampka ta świeci się przez około 30 sekund:

• Po prawidłowym wykryciu inteligentnego kluczyka wewnątrz samochodu przy przycisku Start/Stop w stanie ACC lub ON.

Oznacza to możliwość uruchomienia silnika.

Lampka sygnalizacyjna gaśnie po uruchomieniu silnika.

Lampka ta miga przez kilka sekund:

• Kiedy inteligentny kluczyk nie znajduje się wewnątrz samochodu.

Oznacza to brak możliwości uruchomienia silnika.

Lampka ta świeci się przez 2 sekundy, a następnie gaśnie:

• W przypadku niemożności wykrycia inteligentnego kluczyka, przy przycisku Start/Stop w stanie ON.

W takim przypadku pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.

Lampka ta miga:

• W przypadku usterki immobilizera.

W takim przypadku pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.

Lampki sygnalizacyjne kierunkowskazów

Lampka ta miga:

• Kiedy kierunkowskaz jest włączony.

Wystąpienie jednego z poniższych objawów oznacza nieprawidłowe działanie kierunkowskazów:

– Lampka sygnalizacyjna kierunkowskazów nie miga, ale włącza się na stałe.

– Lampka sygnalizacyjna kierunkowskazów miga z dużo wyższą częstotliwością.

– Lampka sygnalizacyjna kierunkowskazów nie włącza się wcale.

W przypadku wystąpienia dowolnego z powyższych objawów pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.

Lampka sygnalizacyjna świateł mijania

Lampka ta świeci się:

Po włączeniu świateł mijania.

Lampka sygnalizacyjna świateł drogowych

Lampka ta świeci się:

• Po włączeniu świateł drogowych.

• W momencie włączenia sygnału świetlnego (chwilowego włączenia świateł drogowych).

Lampka sygnalizacyjna asystenta świateł drogowych (HBA)

Lampka ta świeci się:

Po włączeniu świateł drogowych, jeżeli przełącznik świateł znajduje się w położeniu AUTO.

W przypadku wykrycia pojazdów nadjeżdżających z przeciwka lub poprzedzających, asystent świateł drogowych (HBA) automatycznie przełącza światła na światła mijania.

Więcej informacji podano w podrozdziale „Układ asystenta świateł drogowych (HBA)” w rozdziale 5.

Lampka sygnalizacyjna świateł

Lampka ta świeci się:

Po włączeniu świateł pozycyjnych.

Lampka sygnalizacyjna świateł przeciwmgielnych przednich

Lampka ta świeci się:

Po włączeniu świateł przeciwmgielnych przednich.

Lampka sygnalizacyjna świateł przeciwmgielnych tylnych

Lampka ta świeci się:

Po włączeniu świateł przeciwmgielnych tylnych.

Lampka ostrzegawcza układu bezpieczeństwa przed pojazdem

Lampka ta świeci się:

• Po włączeniu stacyjki (stan ON).

Lampka świeci się przez około 3 sekundy, a następnie gaśnie.

• W przypadku usterki układu wspomagającego unikanie kolizji czołowych (FCA).

W takim przypadku pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.

Więcej informacji podano w podrozdziale „Układ wspomagający unikanie kolizji czołowych (FCA)” w rozdziale 7.

Lampka sygnalizacyjna układu utrzymywania na pasie ruchu (LKA)

Lampka ta świeci się:

• Kolor zielony — jeżeli spełnione są warunki działania układu.

• Kolor biały — jeżeli warunki działania układu nie są spełnione.

• Kolor żółty — w przypadku usterki układu.

W takim przypadku pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.

Więcej informacji podano w podrozdziale „Układ utrzymywania na pasie ruchu (LKA)” w rozdziale 7.

Lampka sygnalizacyjna włączenia tempomatu

Lampka ta świeci się:

• Po włączeniu tempomatu.

Więcej informacji podano w podrozdziale „Tempomat (CC)” w rozdziale 7.

Lampka sygnalizacyjna trybu SPORT

Lampka ta świeci się:

• Po wybraniu trybu jazdy „SPORT”.

Więcej informacji podano w podrozdziale „Zintegrowany układ sterowania trybami jazdy (DMICS)” w rozdziale 6.

Lampka sygnalizacyjna trybu ECO

Lampka ta świeci się:

• Po wybraniu trybu jazdy „ECO”.

Więcej informacji podano w podrozdziale „Zintegrowany układ sterowania trybami jazdy (DMICS)” w rozdziale 6.

Lampka sygnalizacyjna trybu N

Lampka ta świeci się:

• Po wybraniu trybu jazdy „N”.

Więcej informacji podano w podrozdziale „Zintegrowany układ sterowania trybami jazdy (DMICS)” w rozdziale 6.

Lampka sygnalizacyjna trybu CUSTOM

Lampka ta świeci się:

• Po wybraniu trybu jazdy „CUSTOM”.

Więcej informacji podano w podrozdziale „Zintegrowany układ sterowania trybami jazdy (DMICS)” w rozdziale 6.

Lampka sygnalizacyjna funkcji dostosowywania prędkości obrotowej (REV)

Lampka ta świeci się:

Kolor biały — po włączeniu funkcji dostosowywania prędkości obrotowej w trybie COMFORT.

Kolor żółty — po włączeniu funkcji dostosowywania prędkości obrotowej w trybie SPORT.

Kolor czerwony — po włączeniu funkcji dostosowywania prędkości obrotowej w trybie N.

Więcej informacji podano w podrozdziale „Funkcja dostosowywania prędkości obrotowej” w rozdziale 6.

Komunikaty na wyświetlaczu LCD

Key not in vehicle (Kluczyk poza samochodem) — wersje z inteligentnym kluczykiem

Ten komunikat ostrzegawczy pojawia się, jeżeli otwarto lub zamknięto drzwi przy przycisku Start/Stop w stanie ACC lub ON, a inteligentny kluczyk znajduje się poza samochodem. Jeżeli inteligentny kluczyk znajduje się poza pojazdem i zamknięto drzwi, komunikatowi towarzyszy dźwiękowy sygnał ostrzegawczy.

Podczas próby uruchomienia pojazdu należy zawsze mieć przy sobie inteligentny kluczyk.

Key not detected (Nie wykryto kluczyka) — wersje z inteligentnym kluczykiem

Ten komunikat ostrzegawczy pojawia się, jeżeli naciśnięto przycisk Start/Stop, a inteligentny kluczyk nie został wykryty.

Press START button with key (Nacisnąć przycisk Start/Stop inteligentnym kluczykiem) — wersje z inteligentnym kluczykiem

Ten komunikat ostrzegawczy pojawia się po naciśnięciu przycisku Start/Stop przy komunikacie „Key not detected” (Nie wykryto kluczyka).

Równocześnie miga lampka sygnalizacyjna immobilizera.

Low key battery (Słaba bateria w kluczyku) — wersje z inteligentnym kluczykiem

Ten komunikat ostrzegawczy pojawia się, jeżeli podczas zmiany stanu przycisku Start/Stop na OFF wykrywane jest rozładowanie baterii inteligentnego kluczyka.

Press clutch pedal to start engine (Aby uruchomić silnik, wcisnąć pedał sprzęgła) — wersje z inteligentnym kluczykiem

Ten komunikat ostrzegawczy pojawia się, jeżeli po dwukrotnym naciśnięciu przycisku Start/Stop bez wciśnięcia pedału sprzęgła stan przycisku zmienia się na ACC.

Aby uruchomić silnik, wcisnąć pedał sprzęgła.

Press START button again (Ponownie nacisnąć przycisk Start/Stop) — wersje z inteligentnym kluczykiem

Ten komunikat pojawia się, jeżeli po naciśnięciu przycisku Start/Stop nie można uruchomić silnika.

W takim przypadku można uruchomić silnik, ponownie naciskając przycisk Start/Stop.

Jeżeli komunikat ten pojawia się po każdym naciśnięciu przycisku Start/Stop, pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.

Ostrzeżenie o otwarciu drzwi/maski silnika/klapy bagażnika

Pojawienie się tego ostrzeżenia sygnalizuje otwarcie drzwi, maski silnika lub klapy bagażnika. Ostrzeżenie to wskazuje również, który punkt dostępu jest otwarty.

OSTROŻNIE

Przed rozpoczęciem jazdy należy upewnić się, że drzwi, maska silnika i klapa bagażnika są zamknięte. Należy również sprawdzić, czy w zestawie wskaźników nie świeci się lampka ostrzegawcza otwarcia drzwi/maski silnika/klapy bagażnika i czy nie jest wyświetlany żaden komunikat.

Tryb świateł

Ten symbol wskazuje tryb świateł zewnętrznych, wybrany za pomocą przełącznika świateł.

Tryb wycieraczek

Ten symbol wskazuje tryb pracy wycieraczek, wybrany za pomocą przełącznika wycieraczek.

Low pressure (Zbyt niskie ciśnienie)

Ten komunikat ostrzegawczy pojawia się w przypadku zbyt niskiego ciśnienia w ogumieniu. Towarzyszy mu wskazanie opony ze zbyt niskim ciśnieniem.

Więcej informacji podano w podrozdziale „Układ monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS)” w rozdziale 8.

Heated Steering Wheel turned off (Podgrzewanie kierownicy wyłączone) — jeżeli występuje

Ten komunikat pojawia się po automatycznym wyłączeniu się podgrzewania kierownicy po upływie około 30 minut od włączenia.

Więcej informacji podano w podrozdziale „Podgrzewanie kierownicy” w rozdziale 5.

Low fuel (Niski poziom paliwa)

Ten komunikat ostrzegawczy pojawia się w przypadku bardzo małej ilości paliwa w zbiorniku.

Wraz z tym komunikatem świeci się lampka ostrzegawcza niskiego poziomu paliwa w zestawie wskaźników.

W takim przypadku należy możliwie jak najszybciej uzupełnić paliwo.

Low engine oil (Niski poziom oleju silnikowego) — jeżeli funkcja występuje

Ten komunikat ostrzegawczy pojawia się w przypadku konieczności sprawdzenia poziomu oleju silnikowego.

W przypadku pojawienia się tego komunikatu należy możliwie jak najszybciej sprawdzić poziom i dolać oleju wg potrzeby.

Powoli wlać konieczną ilość oleju przez lejek.

Stosować wyłącznie wymagane oleje silnikowe — patrz „Wymagane oleje i płyny eksploatacyjne” w rozdziale 2.

Nie przekraczać maksymalnego poziomu oleju. Sprawdzać, czy poziom oleju nie znajduje się powyżej oznaczenia F na wskaźniku.

UWAGA

Jeżeli po dolaniu oleju i przejechaniu około 50 ÷ 100 km przy rozgrzanym silniku komunikat nie znika, pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.

Engine has overheated (Przegrzanie silnika) — jeżeli funkcja występuje

Ten komunikat ostrzegawczy pojawia się, jeżeli temperatura płynu chłodzącego przekracza 120°C. Oznacza to przegrzanie silnika i niebezpieczeństwo jego uszkodzenia.

Jeżeli silnik przegrzał się, należy zapoznać się z informacjami zawartymi w części „Przegrzanie silnika” w rozdziale 8.

Check headlight (Sprawdzić światła przednie) — jeżeli funkcja występuje

Ten komunikat ostrzegawczy pojawia się w przypadku nieprawidłowego działania świateł przednich.

Jeżeli nieprawidłowe działanie dotyczy określonego światła (np. kierunkowskazu), pojawia się dodatkowy komunikat określający to światło. Może to oznaczać konieczność wymiany określonej żarówki.

Podczas wymiany żarówki na nową należy upewnić się, że montowana jest żarówka o takiej samej mocy.

Check brake light (Sprawdzić światła stopu) — jeżeli funkcja występuje

Ten komunikat ostrzegawczy pojawia się w przypadku nieprawidłowego działania świateł stopu. Może to oznaczać konieczność wymiany określonej żarówki.

Podczas wymiany żarówki na nową należy upewnić się, że montowana jest żarówka o takiej samej mocy.

Check ECS (Sprawdzić układ ECS)

Ten komunikat ostrzegawczy pojawia się w przypadku problemu z układem elektronicznego sterowania zawieszeniem (ECS).

W takim przypadku pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.

Więcej informacji podano w podrozdziale „Układ elektronicznego sterowania zawieszeniem (ECS)” w rozdziale 6.

Beware of engine damage when shifting while in high RPM (Możliwość uszkodzenia silnika podczas zmiany biegu przy wysokiej prędkości obrotowej)

Ten komunikat ostrzegawczy pojawia się w przypadku zbyt wysokiej wejściowej prędkości obrotowej skrzyni biegów (powyżej wartości granicznej), wynikającej ze zmiany biegu. Towarzyszy mu ostrzegawczy sygnał dźwiękowy.

Więcej informacji podano w podrozdziale „Funkcja dostosowywania prędkości obrotowej” w rozdziale 6.

Wyświetlacz LCD

Sterowanie wyświetlaczem LCD

Tryby wyświetlacza LCD można zmieniać za pomocą przełączników znajdujących się na kierownicy.

Przełącznik

Funkcja

Przycisk zmiany trybu

,

Przełącznik zmiany pozycji menu

OK

Przycisk ustawienia lub kasowania wybranej pozycji

Tryby wyświetlania

Tryby wyświetlania

Symbol

Objaśnienie

Układy wspomagające kierowcę

W tym trybie wyświetlacz pokazuje stan następujących układów:

– Układ utrzymywania na pasie ruchu (LKA).

– Układ monitorowania zmęczenia kierowcy (DAW).

– Inteligentny ogranicznik prędkości (ISLA).

Tryb sportowy

W tym trybie wyświetlacz podaje temperaturę oleju silnikowego/płynu chłodzącego, ciśnienie doładowania/moment obrotowy silnika, stoper okrążeń i przeciążenie.

Więcej informacji podano na kolejnych stronach.

Komputer pokładowy

W tym trybie wyświetlacz pokazuje informacje takie jak przebieg, zużycie energii elektrycznej itp.

Więcej informacji podano w podrozdziale „Komputer pokładowy” tego rozdziału.

Podpowiedzi systemu nawigacji (TBT)

W tym trybie wyświetlacz pokazuje podpowiedzi systemu nawigacji.

Ustawienia użytkownika (jeżeli funkcja występuje)

W tym trybie można zmieniać ustawienia sterowania zamkami drzwi, oświetleniem itp.

Ostrzeżenia

W tym trybie wyświetlacz pokazuje komunikaty ostrzegawcze dotyczące uszkodzonych świateł itp.

W tym trybie wyświetlacz pokazuje informacje dotyczące ciśnienia w oponach.

Faktyczne wyposażenie pojazdu zależy od jego wersji.

Widok układów wspomagających kierowcę

Układy LKA i ISLA

W tym trybie wyświetlacz podaje informacje układu utrzymywania na pasie ruchu (LKA) i inteligentnego ogranicznika prędkości (ISLA).

Więcej informacji podano w podrozdziałach dotyczących odpowiednich układów w rozdziale 7.

Układ monitorowania zmęczenia kierowcy (DAW)

W tym trybie wyświetlacz pokazuje informacje dotyczące układu monitorowania zmęczenia kierowcy (DAW).

Więcej informacji podano w podrozdziale „Układ monitorowania zmęczenia kierowcy (DAW)” w rozdziale 7.

Wyświetlanie trybu sportowego

Oil Temp. (Temperatura oleju silnikowego)/Engine Temp. (Temperatura płynu chłodzącego)

W tym trybie wyświetlacz podaje informacje dotyczące silnika, takie jak temperatura oleju silnikowego (1) i temperatura płynu chłodzącego (2).

Turbo (Ciśnienie doładowania)/Torque (Moment obrotowy silnika)

W tym trybie wyświetlacz podaje informacje dotyczące silnika, takie jak ciśnienie doładowania (3) i moment obrotowy (4).

Lap timer (Stoper okrążeń)

(1) Czas najszybszego okrążenia

(2) Czas bieżącego okrążenia

Włączanie (A):

Nacisnąć na krótko przycisk [OK] na kierownicy. Stoper włącza się i odmierza czas bieżącego okrążenia (2).

Zatrzymywanie (B):

Podczas pomiaru czasu bieżącego okrążenia (2) naciskać przez ponad 1 sekundę przycisk [OK].

Zerowanie (C):

Po zatrzymaniu pomiaru czasu bieżącego okrążenia (2) naciskać przez ponad 1 sekundę przycisk [OK].

Zapamiętywanie okrążeń:

Podczas pomiaru czasu bieżącego okrążenia (2) nacisnąć na krótko przycisk [OK].

Wyświetla się czas najszybszego okrążenia (1) oraz kolejne czasy okrążeń (3), do czasu nr 4.

Aby wyzerować czasy okrążeń, przez ponad 1 sekundę naciskać przycisk [OK]. Następnie można rozpocząć od nowa pomiary czasów okrążeń.

Informacja

Stoper okrążeń można włączać niezależnie od wybranego trybu (tryby zwykłe lub tryb N).

UWAGA

W przypadku przypisania w systemie multimedialnym do przycisku [N1] ([N2]) funkcji „(7) Włączanie stopera okrążeń”, do przycisku [N2] ([N1]) automatycznie przypisuje się funkcja „(8) Zatrzymywanie i zerowanie stopera okrążeń”. W takim przypadku kierowca może operować stoperem okrążeń, korzystając z przycis­ków [N1] i [N2].

Więcej informacji podano w odrębnej instrukcji systemu multimedialnego.

G-Force (Przeciążenie)

W tym trybie wyświetlacz pokazuje przeciążenie boczne pojazdu podczas jazdy.

Widok komputera pokładowego

W trybie komputera pokładowego wyświetlacz pokazuje dane dotyczące jazdy, takie jak zużycie paliwa, przebieg dzienny i prędkość pojazdu.

Więcej informacji podano w podrozdziale „Komputer pokładowy” tego rozdziału.

Widok podpowiedzi systemu nawigacji (TBT)

W tym trybie wyświetlacz pokazuje podpowiedzi systemu nawigacji.

Ostrzeżenie główne

Lampka ta świeci się w następujących sytuacjach:

– Nieprawidłowe działanie układu wspomagającego unikanie kolizji czołowych (FCA).

– Usterka układu monitorowania „martwego pola” i ostrzegania o zderzeniu (BCW) (jeżeli występuje).

– Zablokowanie radaru układu monitorowania „martwego pola” i ostrzegania o zderzeniu (BCW) (jeżeli występuje).

– Usterka świateł.

– Nieprawidłowe działanie układu asystenta świateł drogowych (HBA).

– Nieprawidłowe działanie układu monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS).

Główna lampka ostrzegawcza usterek świeci się również w przypadku równoczesnego wystąpienia kilku powyższych sytuacji.

W takim przypadku na wyświetlaczu LCD obok symbolu ustawień użytkownika () włącza się główna lampka ostrzegawcza usterek ().

Po usunięciu usterek główna lampka ostrzegawcza usterek gaśnie.

Ciśnienie w oponach

W tym trybie wyświetlacz pokazuje informacje dotyczące ciśnienia w oponach.

Więcej informacji podano w podrozdziale „Układ monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS)” w rozdziale 8.

Tryb „User Settings” (Ustawienia użytkownika) — jeżeli występuje

W tym trybie można zmieniać ustawienia zestawu wskaźników, sterowania zamkami drzwi, oświetleniem itp.

1. Driver Assistance (Układy wspomagające kierowcę)

2. Cluster (Zestaw wskaźników)

3. Lights (Światła)

4. Door (Drzwi)

5. Convenience (Komfort)

6. Units (Jednostki)

7. Language (Język)

8. Reset (Kasowanie)

Faktyczne wyposażenie pojazdu zależy od jego wersji.

Shift to P to edit settings (Aby edytować ustawienia, ustawić selektor w położeniu P)/Engage parking brake to edit settings (Aby edytować ustawienia, włączyć hamulec postojowy)

Ten komunikat ostrzegawczy pojawia się przy próbie zmiany ustawień użytkownika w czasie jazdy.

• Mechaniczna skrzynia biegów

Ze względów bezpieczeństwa zmiana ustawień użytkownika możliwa jest tylko po zaparkowaniu pojazdu i włączeniu hamulca postojowego.

Quick guide (Help) (Szybki przewodnik – pomoc)

Ten tryb służy jako krótki przewodnik po układach pojazdu, których ustawienia może zmieniać użytkownik.

Należy wybrać pozycję, a następnie nacisnąć i przytrzymać przycisk [OK].

Więcej informacji dotyczących każdego z układów podano w odpowiednich rozdziałach Instrukcji obsługi.

1. Driver Assistance (Układy wspomagające kierowcę)

Pozycja

Objaśnienie

Speed limit (Ograniczanie prędkości)

Ta pozycja służy do dostosowywania ustawień funkcji ograniczania prędkości.

• Speed limit tolerance (Tolerancja ograniczenia prędkości)

• Speed limit assist (Ogranicznik prędkości)

• SLW (Speed Limit Warning) (Ostrzeganie o ograniczeniach prędkości)

• Off (Wył.)

Więcej informacji podano w podrozdziale „Inteligentny ogranicznik prędkości (ISLA)” w rozdziale 7.

Warning timing (Czas ostrzegania)

Ta pozycja menu umożliwia ustawianie czasu ostrzegania przez układy wspomagające kierowcę.

• Normal/Late (Normalne/późne)

Warning Volume (Głośność ostrzeżeń)

Ta pozycja menu umożliwia ustawianie głośności ostrzeżeń układów wspomagających kierowcę.

• High/Medium/Low (Wysoka/średnia/niska)

DAW
(Driver attention warning) (Układ monitorowania zmęczenia kierowcy)

• Leading vehicle departure alert (Ostrzeżenie o ruszeniu pojazdu poprzedzającego)

Ta pozycja menu umożliwia włączanie/wyłączanie ostrzegania o ruszeniu pojazdu poprzedzającego.

• Swaying warning (Ostrzeganie o zbaczaniu z prostego toru jazdy)

Ta pozycja menu umożliwia włączanie/wyłączanie układu monitorowania zmęczenia kierowcy (DAW).

Więcej informacji podano w podrozdziale „Układ monitorowania zmęczenia kierowcy (DAW)” w rozdziale 7.

Forward safety (Bezpieczeństwo przed pojazdem)

Ta pozycja menu dostosowywanie ustawień układu wspomagającego unikanie kolizji czołowych (FCA).

• Active Assist/Warning Only/Off (Wspomaganie aktywne/Tylko ostrzeganie/Wył.)

Więcej informacji podano w podrozdziale „Układ wspomagający unikanie kolizji czołowych (FCA)” w rozdziale 7.

Lane safety (Utrzymywanie na pasie ruchu)

Ta pozycja menu umożliwia zmianę trybu układu utrzymywania na pasie ruchu (LKA).

• Assist/Warning Only/Off (Wspomaganie/Tylko ostrzeganie/Wył.)

Więcej informacji podano w podrozdziale „Układ utrzymywania na pasie ruchu (LKA)” w rozdziale 7.

Blind-spot safety (Bezpieczeństwo „martwego pola”)

Ta pozycja menu umożliwia włączanie/wyłączanie dźwięków ostrzegawczych układu monitorowania „martwego pola” i ostrzegania o zderzeniu (BCW).

• Warning Only/Off (Tylko ostrzeganie/Wył.)

Więcej informacji podano w podrozdziale „Układ monitorowania „martwego pola” i ostrzegania o zderzeniu (BCW)” w rozdziale 7.

Parking safety (Bezpieczeństwo podczas parkowania)

• Parking distance warning auto ON (Automatyczne włączanie układu czujników parkowania)

Więcej informacji podano w podrozdziale „Układ czujników parkowania przednich/tylnych (PDW)” w rozdziale 7.

• Rear Cross Traffic Safety (Bezpieczeństwo w strefie tylnej)

Więcej informacji podano w podrozdziale „Układ monitorowania pojazdów w strefie tylnej (RCCW)” w rozdziale 7.

Wyświetlane informacje mogą różnić się w zależności od funkcji faktycznie występujących w danym pojeździe.

2. Cluster (Zestaw wskaźników)

Pozycja

Objaśnienie

Fuel economy (Zużycie paliwa)

• After vehicle re-start (Po uruchomieniu pojazdu)

• After refuelling (Po tankowaniu)

• Average Fuel Economy (Średnie zużycie paliwa)

Więcej informacji podano w podrozdziale „Komputer pokładowy” tego rozdziału.

Fuel economy auto reset (Automatyczne zerowanie licznika średniego zużycia paliwa)

• Off (Wył.)

• At driving (Po ruszeniu)

• At refueling (Po tankowaniu)

Więcej informacji podano w podrozdziale „Komputer pokładowy” tego rozdziału.

Wiper/Lights display (Wyświetlacz trybu wycieraczek/świateł)

Ta pozycja menu umożliwia włączanie/wyłączanie wyświetlania trybu działania wycieraczek/świateł. Po włączeniu funkcji wyświetlacz LCD pokazuje zmiany trybu działania wycieraczek/świateł.

Traffic signs (Znaki drogowe)

Ta pozycja menu umożliwia ustawienie wyświetlania znaków drogowych.

Icy road warning (Ostrzeganie o oblodzonej nawierzchni)

Ta pozycja menu umożliwia włączanie/wyłączanie funkcji ostrzegania o oblodzonej nawierzchni.

Welcome sound (Dźwięk powitalny)

Ta pozycja menu umożliwia włączanie/wyłączanie funkcji dźwięku powitalnego.

Theme selection (Wybór motywu)

Ta pozycja menu umożliwia wybór motywu zestawu wskaźników.

Przełączanie pomiędzy trybem jazdy, motywem A, motywem B, motywem C i motywem D.

Wyświetlane informacje mogą różnić się w zależności od funkcji faktycznie występujących w danym pojeździe.

3. Lights (Światła)

Pozycja

Objaśnienie

Illumination (Podświetlenie)

Ta pozycja menu umożliwia regulację intensywności podświetlenia.

• Level 1 ~ 20 (Poziom 1 ÷ 20)

One touch turn indicator (Sygnalizacja jednym dotknięciem dźwigni kierunkowskazów)

• Off (Wył.): wyłączenie funkcji sygnalizacji zmiany pasa ruchu jednym dotknięciem dźwigni kierunkowskazów.

• 3, 5, 7 Flashes (3, 5, 7 mignięć): przy nieznacznym przesunięciu dźwigni kierunkowskaz miga 3, 5 lub 7 razy.

Więcej informacji podano w podrozdziale „Światła” w rozdziale 5.

Ambient light brightness
(Jasność oświetlenia nastrojowego)

• Off (Wył.)

• Level 1/2/3/4 (Poziom 1/2/3/4)

HBA (High Beam Assist)
(Asystent świateł drogowych)

Ta pozycja menu umożliwia włączanie/wyłączanie układu asystenta świateł drogowych (HBA).

Więcej informacji podano w podrozdziale „Układ asystenta świateł drogowych (HBA)” w rozdziale 5.

4. Door (Drzwi)

Pozycja

Objaśnienie

Automatically lock
(Automatyczne blokowanie)

• Enable on Speed (Wł. przy określonej prędkości): zamki wszystkich drzwi blokują się automatycznie po przekroczeniu prędkości 15 km/h.

• Off (Wył.): wyłączenie automatycznego blokowania zamków drzwi.

Automatically unlock
(Automatyczne odblokowanie)

• On key out/On vehicle off (Wyjęcie kluczyka/wyłączenie pojazdu): zamki wszystkich drzwi odblokowują się automatycznie po wyjęciu kluczyka ze stacyjki lub po wyłączeniu stacyjki (stan OFF przycisku Start/Stop).

• Off (Wył.): wyłączenie automatycznego odblokowywania zamków drzwi.

Wyświetlane informacje mogą różnić się w zależności od funkcji faktycznie występujących w danym pojeździe.

5. Convenience (Komfort)

Pozycja

Objaśnienie

Rear occupant alert (Ostrzeganie o pasażerach siedzących z tyłu)

Ta pozycja menu umożliwia włączanie/wyłączanie ostrzegania o pasażerach siedzących na siedzeniach tylnych.

Więcej informacji podano w podrozdziale „Układ ostrzegania o pasażerach siedzących z tyłu (ROA)” w rozdziale 5.

Welcome mirror
(Automatyczne rozkładanie lusterek)

• On door unlock (Przy odblokowaniu drzwi): automatyczne rozłożenie lusterek zewnętrznych po odblokowaniu drzwi.

• On driver approach (Podczas zbliżania się kierowcy): automatyczne rozłożenie lusterek zewnętrznych podczas zbliżania się do pojazdu kierowcy mającego przy sobie inteligentny kluczyk.

Więcej informacji podano w podrozdziale „System powitania” w rozdziale 5.

Wireless charging system (Ładowarka bezprzewodowa)

Ta pozycja menu umożliwia włączanie/wyłączanie ładowarki bezprzewodowej między fotelami przednimi.Więcej informacji podano w podrozdziale „Ładowarka bezprzewodowa telefonów komórkowych” w rozdziale 5.

Auto rear wiper (in R) (Automatyczne wł. wycieraczki tylnej po włączeniu biegu wstecznego)

Ta pozycja menu umożliwia włączanie/wyłączanie funkcji automatycznego włączania wycieraczki tylnej po włączeniu biegu wstecznego.Wycieraczka tylna włącza się automatycznie po włączeniu biegu wstecznego przy włączonych wycieraczkach przednich. Włączenie biegu innego niż wsteczny powoduje wyłączenie wycieraczki tylnej.

Advanced anti-theft (Zaawansowane zabezpieczenie przed kradzieżą)

Ta pozycja menu służy do włączania/wyłączania zaawansowanego zabezpieczenia przed kradzieżą.

Vehicle auto-shut Off (Automatyczne wyłączanie pojazdu)

Ta pozycja menu służy do włączania/wyłączania funkcji automatycznego wyłączania pojazdu.

Service interval
(Informacje o terminach przeglądów)

• Service interval (Informacje o terminach przeglądów)

Ta pozycja menu umożliwia włączanie/wyłączanie funkcji informacji o przeglądzie.

• Adjust interval (Ustawienie harmonogramu)

Ta pozycja menu umożliwia zmianę harmonogramu przeglądów, wyrażonego przebiegiem (km) i czasem (dni).

• Reset (Kasowanie)

Ta pozycja menu umożliwia zresetowanie harmonogramu przeglądów.

Wyświetlane informacje mogą różnić się w zależności od funkcji faktycznie występujących w danym pojeździe.

Informacja

Aby zmienić ustawienia informacji o przeglądach, należy skontaktować się z Autoryzowaną Stacją Obsługi (ASO) Hyundai.

Przy włączonej funkcji informacji o przeglądach i ustawionym czasie oraz dystansie pomiędzy przeglądami, w następujących sytuacjach po każdym włączeniu stacyjki (stan ON) na kilka sekund pojawiają się komunikaty:

– Service in (Do przeglądu pozostało): podawany jest przebieg (km) lub czas (liczba dni), który pozostał do kolejnego planowego przeglądu.

– Service required (Przegląd wymagany): taki komunikat wyświetla się w przypadku przekroczenia przebiegu lub terminu przeglądu.

Informacja

W przypadku wystąpienia jednej z poniższych sytuacji przebieg i/lub czas do kolejnego przeglądu mogą być nieprawidłowe:

– Odłączenie zacisku akumulatora.

– Rozładowanie akumulatora.

6. Units (Jednostki)

Pozycja

Objaśnienie

Speed unit (Jednostka prędkości)

Ta pozycja menu umożliwia wybór jednostki prędkości (km/h, mph).

Temperature unit
(Jednostka temperatury)

Ta pozycja menu umożliwia wybór jednostki temperatury (°C, °F).

Fuel economy unit
(Jednostka zużycia paliwa)

Ta pozycja menu umożliwia wybór jednostki zużycia paliwa (km/l, l/100 km, MPG (mile na galon)).

Tire pressure unit
(Jednostka ciśnienia w oponach)

Ta pozycja menu umożliwia wybór jednostki ciśnienia w oponach (psi, kPa, bar).

7. Language (Język) — jeżeli funkcja występuje

Pozycja

Objaśnienie

Language (Język)

Ta pozycja menu umożliwia wybór języka menu użytkownika.

8. Reset (Kasowanie)

Pozycja

Objaśnienie

Reset (Kasowanie)

Ta pozycja menu umożliwia zresetowanie ustawień użytkownika. Powoduje to przywrócenie ustawień fabrycznych menu użytkownika, z wyjątkiem ustawień języka i harmonogramu przeglądów.

Wyświetlane informacje mogą różnić się w zależności od funkcji faktycznie występujących w danym pojeździe.

Komputer pokładowy

Komputer pokładowy to sterowany mikroprocesorem system informacyjny, który podaje różne dane dotyczące jazdy.

Informacja

Odłączenie zacisku akumulatora powoduje utracenie niektórych danych, zapisanych w pamięci komputera pokładowego (np. informacji o średniej prędkości).

Tryby komputera pokładowego

Aby zmienić tryb komputera pokładowego, należy użyć przełączników „, ” na kierownicy.

Drive Info (Informacje na temat jazdy)

Wskazanie przebiegu dziennego (1), średniego zużycia paliwa (2) i całkowitego czasu jazdy (3).

Dane obliczane są dla każdego cyklu jazdy. Jednakże informacje na temat jazdy zerują się automatycznie po upływie 3 minut od momentu wyłączenia silnika.

Aby wyzerować ręcznie, należy przez ponad 1 sekundę naciskać przycisk [OK] na kierownicy, kiedy wyświetlane są informacje na temat jazdy.

Since refuelling (Po tankowaniu)

Wskazanie przebiegu (1), średniego zużycia paliwa (2) i całkowitego czasu jazdy (3) od ostatniego tankowania.

Aby wyzerować ręcznie, należy przez ponad 1 sekundę naciskać przycisk [OK] na kierownicy, kiedy wyświetlane są informacje po tankowaniu.

Accumulated Info (Łączne informacje na temat jazd)

Wskazanie przebiegu całkowitego (1), średniego zużycia paliwa (2) i całkowitego czasu jazdy (3).

Dane są obliczane od ostatniego wyzerowania wskazań.

Aby wyzerować ręcznie, należy przez ponad 1 sekundę naciskać przycisk [OK] na kierownicy kiedy wyświetlane są łączne informacje na temat jazd.

Automatyczne wyłączanie silnika

W tym trybie komputer podaje czas od momentu automatycznego wyłączenia silnika przez układ Start/Stop (ISG).

Więcej informacji podano w podrozdziale „Układ Start/Stop (ISG)” w rozdziale 6.

Prędkościomierz cyfrowy

Prędkościomierz cyfrowy wyświetla prędkość pojazdu.

Ustawienia pojazdu — system multimedialny

W menu „Vehicle Settings” (Ustawienia pojazdu) na ekranie systemu multimedialnego można zmieniać różne ustawienia, w tym sposób blokowania/odblokowywania zamków drzwi, sposób działania funkcji zwiększających wygodę, układów wspomagających kierowcę itp.

Menu „Vehicle Settings” (Ustawienia pojazdu)

1. Driver Assistance (Układy wspomagające kierowcę)

2. Cluster (Zestaw wskaźników)

3. Climate (Układ klimatyzacji)

4. Seat (Siedzenia)

5. Lights (Światła)

6. Door (Drzwi)

7. Convenience (Komfort)

8. Default (Domyślne)

Faktyczne wyposażenie pojazdu zależy od jego wersji.

OSTRZEŻENIE

Podczas prowadzenia nie koncentrować się na wybieraniu ustawień pojazdu. Może to spowodować nieuwagę i w konsekwencji doprowadzić do wypadku.

Wprowadzanie ustawień pojazdu

1. Nacisnąć przycisk [SETUP] na jednostce systemu multimedialnego.

2. Wybrać pozycję „Vehicle” (Pojazd) i zmieniać ustawienia funkcji stosownie do potrzeb.

Szczegółowe informacje podano w odrębnej Instrukcji.