Światła awaryjne

Światła awaryjne ostrzegają innych kierowców. Informują o konieczności zachowania szczególnej ostrożności podczas zbliżania się do stojącego pojazdu.
Światła awaryjne należy włączać zawsze po zatrzymaniu pojazdu na jezdni lub przy jej krawędzi, w szczególnej sytuacji, np. przed rozpoczęciem wykonywania naprawy na drodze albo w razie awarii czy wypadku.
Aby włączyć lub wyłączyć światła awaryjne, należy nacisnąć ich włącznik. Światła awaryjne można włączać i wyłączać w dowolnym stanie przycisku Start/Stop. Włącznik świateł awaryjnych znajduje się w środkowej części deski rozdzielczej. Po włączeniu świateł awaryjnych migają równocześnie wszystkie kierunkowskazy pojazdu.
• Włącznik świateł awaryjnych działa bez względu na to, czy pojazd jedzie, czy stoi.
• Po włączeniu świateł awaryjnych nie działają kierunkowskazy.
Awaria na drodze
Wyłączenie się pojazdu podczas jazdy
• Stopniowo wytracać prędkość, jadąc na wprost. Ostrożnie zjechać na pobocze i zatrzymać pojazd w bezpiecznym miejscu.
• Włączyć światła awaryjne.
• Spróbować uruchomić pojazd. W przypadku niemożności uruchomienia pojazdu należy skontaktować się z Autoryzowaną Stacją Obsługi (ASO) Hyundai.
Wyłączenie się pojazdu na skrzyżowaniu lub na przejeździe kolejowym
Jeżeli pojazd wyłączył się na skrzyżowaniu lub na przejeździe kolejowym, należy włączyć tryb N przekładni redukcyjnej i przepchnąć pojazd w bezpieczne miejsce.
Przebicie opony podczas jazdy
Jeżeli podczas jazdy z opony uszło powietrze, należy:
• Zdjąć stopę z pedału przyspieszenia i jechać rozpędem na wprost wytracając prędkość. Nie hamować gwałtownie ani nie próbować szybko zjechać na pobocze, ponieważ może to doprowadzić do utraty panowania nad pojazdem i wypadku. Kiedy pojazd zwolni w wystarczającym stopniu, delikatnie zahamować i zjechać na pobocze. Zatrzymać samochód w bezpiecznej odległości od jadących pojazdów, na twardym, równym podłożu. Jeżeli powietrze uszło z opony podczas jazdy po drodze szybkiego ruchu, nie należy stawać na środkowym pasie zieleni rozdzielającym pasy ruchu w przeciwnych kierunkach.
• Po zatrzymaniu pojazdu włączyć światła awaryjne, włączyć tryb P przekładni redukcyjnej, włączyć hamulec postojowy i przełączyć przycisk Start/Stop w stan OFF.
• Wszyscy pasażerowie muszą wysiąść z samochodu. Pasażerowie powinni wysiadać z pojazdu od strony przeciwnej do pasa ruchu.
• Zmienić koło zgodnie z wytycznymi podanymi dalej w tym rozdziale.
Niemożność uruchomienia pojazdu
Sprawdzanie poziomu naładowania akumulatora wysokiego napięcia
• Upewnić się, że włączony jest tryb P przekładni redukcyjnej. Pojazd można uruchomić tylko przy włączonym trybie P.
• Sprawdzić, czy zaciski akumulatora 12 V są czyste i ściśle przylegają do biegunów.
• Włączyć oświetlenie wewnętrzne. Jeżeli podczas włączania pojazdu lampki przygasają lub gasną, oznacza to rozładowanie akumulatora 12 V.
Nie podejmować prób uruchomienia pojazdu, pchając go lub ciągnąc. Może to spowodować uszkodzenie pojazdu.
Zapoznać się ze wskazówkami podanymi w podrozdziale „Uruchomienie z użyciem zewnętrznego źródła zasilania” tego rozdziału.
Uruchomienie z użyciem zewnętrznego źródła zasilania (akumulator 12 V)
Nieprawidłowe podłączenie zewnętrznego źródła zasilania może być niebezpieczne. Aby uniknąć obrażeń i/lub uszkodzenia pojazdu, postępować zgodnie z procedurą uruchomienia z użyciem zewnętrznego źródła zasilania, podaną w tym rozdziale. W przypadku wątpliwości dotyczących sposobu prawidłowego rozruchu z użyciem zewnętrznego źródła zasilania należy wezwać pomoc drogową.

Aby ograniczyć RYZYKO POWAŻNYCH OBRAŻEŃ lub ZAGROŻENIA ŻYCIA własnego albo osób znajdujących się w pobliżu, podczas wszelkich prac przy akumulatorze należy przestrzegać poniższych środków ostrożności:

Przed rozpoczęciem prac przy akumulatorze przeczytać tę Instrukcję i stosować się do niej.

Zakładać okulary chroniące oczy przed rozpryskami elektrolitu.

Nie zbliżać się do akumulatora z otwartym ogniem, urządzeniami iskrzącymi ani wydzielającymi dym.

W ogniwach akumulatora zawsze występuje wysoce wybuchowy wodór.

Chronić akumulatory przed dziećmi.

Elektrolit akumulatorów zawiera silnie żrący kwas siarkowy. Chronić oczy, skórę i odzież przed kontaktem z elektrolitem.
Jeżeli elektrolit dostał się do oczu, należy przez co najmniej 15 minut przemywać je czystą wodą, a następnie natychmiast zasięgnąć porady lekarza. Jeżeli elektrolit zetknął się ze skórą, należy dokładnie przemyć to miejsce wodą. Jeżeli doszło do poparzenia lub odczuwalny jest ból, należy natychmiast zasięgnąć porady lekarza.
Siły działające na plastikową obudowę akumulatora podczas jego przenoszenia mogą spowodować wyciek elektrolitu. Podnosić akumulator za przeciwległe naroża lub za pomocą specjalnych uchwytów.
• Jeżeli akumulator pojazdu zamarzł, nie podejmować prób uruchomienia pojazdu z użyciem zewnętrznego źródła zasilania.
• NIGDY nie próbować ładować akumulatora przy podłączonych zaciskach.
• W układzie napędowym pojazdu panuje wysokie napięcie. NIGDY nie dotykać elementów tego układu przy świecącej się lampce sygnalizacyjnej lub przycisku Start/Stop w stanie ON.
• Nie dopuszczać do zetknięcia się przewodu dodatniego (+) z ujemnym (–), podłączonych do zewnętrznego źródła zasilania. Może to spowodować iskrzenie.
• W przypadku całkowitego rozładowania lub zamarznięcia akumulatora nie podejmować prób uruchomienia z użyciem zewnętrznego źródła zasilania. Może to spowodować przerwanie połączeń lub eksplozję akumulatora.
Aby uniknąć uszkodzenia pojazdu:
• Podczas uruchamiania z użyciem zewnętrznego źródła zasilania używać wyłącznie zasilania 12 V (akumulatora lub innego źródła).
• Nie podejmować prób uruchomienia pojazdu poprzez pchanie.


Zużyty akumulator niepoddany utylizacji może stanowić zagrożenie dla środowiska naturalnego i zdrowia. Akumulatory należy poddawać utylizacji zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
Procedura uruchamiania z użyciem zewnętrznego źródła zasilania
1. Ustawić pojazd w odległości umożliwiającej podłączenie przewodów zewnętrznego źródła zasilania. Jeżeli zewnętrznym źródłem zasilania jest akumulator innego pojazdu, uważać, by pojazdy nie stykały się ze sobą.
2. Poczekać, aż zatrzymają się wentylatory i inne elementy poruszające się w przedziale silnika nawet po wyłączeniu pojazdu.
3. Wyłączyć wszystkie urządzenia elektryczne, takie jak radioodbiornik, światła, układ klimatyzacji itp. Włączyć tryb P przekładni redukcyjnej i włączyć hamulec postojowy. Jeżeli zewnętrznym źródłem zasilania jest akumulator innego pojazdu, w podobny sposób unieruchomić drugi pojazd. Wyłączyć obydwa pojazdy.

4. Podłączyć przewody rozruchowe, ściśle przestrzegając kolejności podanej na ilustracji. Najpierw podłączyć przewód do czerwonego, dodatniego (+) zacisku (1) własnego pojazdu.
5. Podłączyć drugi koniec przewodu do czerwonego dodatniego (+) zacisku (2) akumulatora drugiego pojazdu lub zewnętrznego źródła zasilania.
6. Podłączyć drugi przewód do czarnego ujemnego (–) zacisku (3) akumulatora drugiego pojazdu lub zewnętrznego źródła zasilania.
7. Podłączyć drugi koniec przewodu do czarnego ujemnego (–) zacisku masowego (4) własnego pojazdu.
Uważać, by zakończenia przewodów rozruchowych nie stykały się z niczym poza biegunami akumulatorów lub masą. Podczas podłączania przewodów nie pochylać się nad akumulatorem.
8. Uruchomić silnik drugiego pojazdu i przez kilka minut utrzymywać jego prędkość obrotową na poziomie 2000 obr./min. Następnie uruchomić własny pojazd.
Jeżeli po kilku próbach pojazdu nie można uruchomić, prawdopodobnie wymaga on obsługi serwisowej. W takim przypadku należy wezwać wykwalifikowaną pomoc. Jeżeli powód rozładowania akumulatora nie jest oczywisty, samochód powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.
Odłączyć przewody rozruchowe w kolejności odwrotnej do podłączania:
1. Odłączyć przewód od czarnego ujemnego (–) zacisku (4) własnego pojazdu.
2. Odłączyć drugi koniec przewodu od czarnego ujemnego (–) zacisku (3) akumulatora drugiego pojazdu lub zewnętrznego źródła zasilania.
3. Odłączyć drugi przewód od czerwonego dodatniego (+) zacisku (2) akumulatora drugiego pojazdu lub zewnętrznego źródła zasilania.
4. Odłączyć drugi koniec przewodu od czerwonego dodatniego (+) zacisku (1) własnego pojazdu.
Układ monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS)

1. Lampka ostrzegawcza niskiego ciśnienia w oponach/usterki układu TPMS
2. Wskazanie opony z niskim ciśnieniem (na wyświetlaczu LCD)
Sprawdzanie ciśnienia w oponach (jeżeli funkcja występuje)

• Ciśnienie w oponach można sprawdzać w zestawie wskaźników w trybie wspomagania.
• Patrz „Tryby wyświetlacza LCD” w rozdziale 4.
• Ciśnienie wyświetla się po kilku minutach jazdy od momentu uruchomienia pojazdu.
• Jeżeli pojazd stoi, układ nie podaje ciśnienia. Zamiast niego pojawia się komunikat „Drive to display” (Aby wyświetlić ciśnienie, rozpocząć jazdę). Po zakończeniu jazdy sprawdzać ciśnienie w oponach.
• Wyświetlane ciśnienie może różnić się od ciśnienia mierzonego za pomocą miernika.
• Jednostkę ciśnienia można zmieniać w trybie „User Settings” (Ustawienia użytkownika) zestawu wskaźników.
– Wybór obejmuje następujące jednostki: psi, kPa, bar. Patrz „Tryb ustawień użytkownika” w rozdziale 4.
Układ monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS)

Zbyt niskie lub zbyt wysokie ciśnienie powietrza w oponach może obniżyć trwałość opon, negatywnie wpłynąć na precyzję prowadzenia pojazdu i doprowadzić do uszkodzenia opony, a w konsekwencji do wypadku.
Co miesiąc należy sprawdzać, czy we wszystkich oponach (kiedy są zimne, włącznie z oponą koła zapasowego) panuje wymagane ciśnienie. Jest ono podane na naklejce znajdującej się w dolnej części środkowego lewego słupka oraz w tej instrukcji. Jeżeli w pojeździe założono opony o rozmiarze innym niż podany na naklejce lub w Instrukcji, należy określić ciśnienie właściwe dla tych opon.
Aby podnieść bezpieczeństwo jazdy, pojazd wyposażony jest w układ monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS). Ostrzega on o zdecydowanie zbyt niskim ciśnieniu w oponie. Kiedy świeci się lampka układu, należy jak najszybciej zatrzymać pojazd, sprawdzić opony i dopompować je do uzyskania prawidłowego ciśnienia. Jazda ze zdecydowanie zbyt niskim ciśnieniem w oponie powoduje jej przegrzewanie i może doprowadzić do nagłego uszkodzenia opony. Zbyt niskie ciśnienie w oponie powoduje również wzrost zużycia energii elektrycznej, a także może pogorszyć własności jezdne i skuteczność hamowania.
Należy wiedzieć, że układ TPMS nie zapewnia prawidłowego ciśnienia w oponach. Jego utrzymywanie należy do obowiązków kierowcy — również wtedy, kiedy ciśnienie w oponie nie osiąga wartości progowej wskazywanej przez układ.
Funkcja autodiagnozy informuje o ewentualnych usterkach układu TPMS. Usterka sygnalizowana jest włączeniem się lampki ostrzegawczej układu. W przypadku niesprawności lampka ostrzegawcza miga przez ok. minutę, a następnie świeci się ciągle. Opisana sekwencja ostrzegania realizowana jest po każdym uruchomieniu pojazdu, aż do momentu przywrócenia sprawności układu.
Po włączeniu się lampki ostrzegawczej układ może nie wykrywać lub nie wskazywać opony ze zbyt niskim ciśnieniem.
Nieprawidłowe działanie układu TPMS może mieć wiele przyczyn. Jedną z nich może być założenie opon lub obręczy kół nieodpowiednich do tego pojazdu. Aby upewnić się, że układ TPMS działa prawidłowo, po każdej wymianie opony lub obręczy koła należy sprawdzić, czy nie świeci się lampka ostrzegawcza układu.
W przypadku wystąpienia jednego z poniższych objawów pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai:
1. Lampka ostrzegawcza niskiego ciśnienia w oponach/usterki układu TPMS nie świeci się przez 3 sekundy po przełączeniu przycisku Start/Stop w stan ON lub po uruchomieniu pojazdu (świecąca lampka ).
2. Lampka ostrzegawcza usterki układu TPMS miga przez około 1 minutę, a następnie pozostaje włączona.
3. Wskazanie opony z niskim ciśnieniem pozostaje włączone.
Lampka ostrzegawcza niskiego ciśnienia w oponach

Wskazanie opony z niskim ciśnieniem i wskazanie ciśnienia w oponach

Jednoczesne włączenie się lampki ostrzegawczej układu TPMS oraz pojawienie się komunikatu ostrzegawczego na wyświetlaczu LCD wskazuje na zdecydowanie zbyt niskie ciśnienie w co najmniej jednej oponie. Druga z lampek wskazuje, w której oponie ciśnienie jest zbyt niskie.
W takim przypadku należy natychmiast zmniejszyć prędkość, unikać szybkiego pokonywania zakrętów i być przygotowanym na wydłużenie drogi hamowania. Należy również jak najszybciej zatrzymać się i sprawdzić opony. Następnie należy dopompować oponę do uzyskania ciśnienia podanego w tej Instrukcji oraz na naklejce zlokalizowanej u dołu lewego środkowego słupka. Jeżeli z opony uchodzi powietrze, a nie można dojechać do najbliższej stacji obsługi, należy wymienić to koło na zapasowe.
Po wymianie koła na zapasowe, podczas jazdy z prędkością powyżej 25 km/h przez około 10 minut mogą występować następujące objawy:
• Lampka ostrzegawcza usterki układu TPMS miga przez około 1 minutę, a następnie pozostaje włączona, ponieważ w kole zapasowym nie jest zamontowany czujnik ciśnienia.

Jeżeli opona lub opony pojazdu zostały dopompowane do właściwego ciśnienia przy wysokich temperaturach otoczenia, w niskich temperaturach otoczenia mogą włączyć się lampki układu TPMS. Nie oznacza to usterki układu, ponieważ niższa temperatura oznacza proporcjonalnie niższe ciśnienie w oponach.
Jeżeli temperatura zewnętrzna znacznie wzrosła lub spadła (podczas zmiany pogody lub przejazdu pomiędzy zimnymi i ciepłymi obszarami), należy zmierzyć ciśnienie panujące w oponach i wyregulować je do wymaganego poziomu.

Usterki opon spowodowane niskim ciśnieniem
Zdecydowanie zbyt niskie ciśnienie w oponach powoduje niestabilność pojazdu i może być przyczyną wydłużenia drogi hamowania lub utraty panowania nad pojazdem.
Ponadto jazda na zbyt słabo napompowanej oponie może spowodować jej przegrzanie i trwałe uszkodzenie.
Lampka ostrzegawcza usterki układu TPMS

W przypadku usterki układu lampka ostrzegawcza usterki układu TPMS miga przez ok. 1 minutę, a następnie świeci się stale.
W takim przypadku układ powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.
Lampka ostrzegawcza usterki układu TPMS może włączyć się podczas przejazdu obok linii wysokiego napięcia lub nadajników radiowych — komend policji, instytucji rządowych, stacji nadawczych, instalacji wojskowych, portów lotniczych, wież przekaźnikowych itp.
Lampka ostrzegawcza usterki układu TPMS może włączyć się także podczas jazdy z założonymi łańcuchami śniegowymi lub jeżeli w pojeździe używane jest zewnętrzne urządzenie elektroniczne, takie jak pilot radiowy zdalnego sterowania, system nawigacji satelitarnej, ładowarka, laptop itp. Urządzenia takie mogą zakłócać prawidłowe działanie układu TPMS.
Wymiana koła w pojeździe z układem TPMS
Jeżeli z opony uszło powietrze, świeci się lampka ostrzegawcza niskiego ciśnienia w oponach/usterki układu TPMS oraz wskazanie opony ze zbyt niskim ciśnieniem. W takim przypadku należy wymienić koło na zapasowe, a oponę powinna jak najszybciej naprawić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.

Nie zaleca się stosowania środków uszczelniających przebicia opon ani zestawów naprawczych niedopuszczonych przez firmę Hyundai. Niezatwierdzone środki uszczelniające mogą uszkodzić czujnik ciśnienia układu TPMS.
Po założeniu oryginalnego koła z czujnikiem układu TPMS i oponą, w której panuje prawidłowe ciśnienie, obie lampki układu gasną po kilku minutach jazdy.
Każde koło (z wyjątkiem dojazdowego koła zapasowego) wyposażone jest w czujnik ciśnienia w oponie, znajdujący się za jej zaworem. Z tego powodu w pojazdach wyposażonych w układ TPMS można stosować wyłącznie odpowiednie obręcze kół. Serwisowanie opon należy powierzać Autoryzowanej Stacji Obsługi (ASO) Hyundai.
Jeżeli po kilku minutach jazdy lampki nie gasną, należy skontaktować się z Autoryzowaną Stacją Obsługi (ASO) Hyundai.
Stanu napompowania opony nie można oceniać wyłącznie po jej wyglądzie. Do pomiaru ciśnienia należy zawsze używać wysokiej jakości miernika. Należy pamiętać, że ciśnienie w oponie rozgrzanej (podczas jazdy) jest wyższe niż w oponie zimnej.
Określenie „opony zimne” oznacza opony pojazdu, który stał przez ostatnie 3 godziny lub przejechał w tym czasie mniej niż 1,6 km.
Przed pomiarem ciśnienia należy poczekać na ostygnięcie opony. Przed rozpoczęciem pompowania opony do wymaganego ciśnienia należy zawsze upewnić się, że jest ona zimna.

• Układ TPMS nie ostrzega przed poważnymi nagłymi uszkodzeniami opon, spowodowanymi czynnikami zewnętrznymi, takimi jak gwoździe, wyrwy w jezdni lub wysokie krawężniki.
• Jeżeli odczuwa się niestabilność pojazdu, należy natychmiast zdjąć stopę z pedału przyspieszenia, delikatnie przycisnąć pedał hamulca, wolno zjechać z jezdni i stanąć w bezpiecznym miejscu.

Blokowanie, modyfikowanie lub dezaktywowanie elementów układu TPMS może negatywnie wpłynąć na ostrzeganie kierowcy przed zbyt niskim ciśnieniem w oponach i/lub niesprawnością układu. Blokowanie, modyfikowanie lub dezaktywowanie elementów układu TPMS może ograniczyć gwarancję na tę część pojazdu.

• Nie dokonywać w pojeździe modyfikacji, które mogą zakłócić prawidłowe działanie układu TPMS.
• Obręcze kół dostępne poza autoryzowaną siecią sprzedaży firmy Hyundai nie są wyposażone w czujniki układu TPMS.
• Ze względów bezpieczeństwa zaleca się stosowanie części zamiennych z Autoryzowanej Stacji Obsługi (ASO) Hyundai.
• W przypadku zamiaru użycia obręczy kół zakupionych poza autoryzowaną siecią sprzedaży firmy Hyundai, Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai powinna zamontować w nich czujniki układu TPMS. Jeżeli pojazd nie posiada czujników układu TPMS lub jeżeli układ TPMS nie działa prawidłowo, pojazd może nie przejść obowiązkowych badań technicznych.
Wszystkie nowe pojazdy sprzedawane w Europie muszą być wyposażone w układ TPMS.
– Pojazdy produkowane: od 1 listopada 2012 r.
– Pojazdy rejestrowane po raz pierwszy: od 1 listopada 2014 r. (data 1. rejestracji).
Przebicie opony podczas jazdy (wersja z zestawem naprawczym)

Przed użyciem zestawu naprawczego uważnie przeczytać wytyczne w tej instrukcji.
1. Sprężarka
2. Pojemnik ze środkiem uszczelniającym
Zestaw naprawczy służy do doraźnej naprawy opony, umożliwiającej dojechanie do Autoryzowanej Stacji Obsługi (ASO) Hyundai w celu sprawdzenia i ewentualnej naprawy/wymiany opony.

Pojemnik ze środkiem uszczelniającym jest przeznaczony do jednej opony. Dlatego jeżeli przebita jest więcej niż jedna opona, zestawu naprawczego nie należy używać.

Nie używać zestawu naprawczego do naprawy przebić boków opon, ponieważ może to doprowadzić do wypadku w wyniku poważnej awarii opony podczas jazdy.

Oponę uszczelnioną za pomocą zestawu naprawczego należy jak najszybciej oddać do naprawy. Z opony naprawionej za pomocą zestawu naprawczego może uchodzić powietrze.
Wstęp
Dysponując zestawem naprawczym do opon (Tire Mobility Kit — TMK), można naprawić przebitą oponę bez konieczności wymiany koła na zapasowe.
W skład zestawu wchodzi sprężarka i specjalny środek. W skuteczny i wygodny sposób uszczelnia on typowe przebicia opon samochodów osobowych, powodowane przez gwoździe i inne ostre przedmioty.
Po upewnieniu się, że opona jest prawidłowo uszczelniona, można — zachowując ostrożność — przejechać na niej do 200 km, z prędkością poniżej 80 km/h i dotrzeć do miejsca, w którym można ją naprawić lub wymienić.
W przypadku większych przebić lub uszkodzeń ścianek bocznych opony uszczelnienie może nie być całkowite.
Utrata powietrza w oponie może wpłynąć negatywnie na bezpieczeństwo jazdy.
Z tego powodu należy unikać gwałtownego obracania kierownicą i innych nagłych manewrów, szczególnie jeżeli pojazd jest mocno obciążony lub ciągnie przyczepę.
Zestaw naprawczy umożliwia wyłącznie tymczasowe uszczelnienie przebicia opony i jest jednorazowy. Poniższa instrukcja przedstawia, jak w łatwy i bezpieczny sposób tymczasowo uszczelnić przebitą oponę.
Należy zapoznać się z częścią „Zasady bezpiecznego użycia zestawu naprawczego do opon”.

Nie używać zestawu naprawczego, jeżeli opona jest poważnie uszkodzona jazdą bez powietrza lub ze zbyt niskim ciśnieniem.
Zestaw naprawczy służy wyłącznie do uszczelniania przebić bieżnika.
Elementy zestawu naprawczego do opon

1. Naklejka ostrzegająca o konieczności ograniczenia prędkości
2. Pojemnik ze środkiem uszczelniającym
3. Elastyczny przewód napełniania
4. Przewód z wtyczką podłączaną do gniazda zasilania
5. Uchwyt na pojemnik
6. Sprężarka
7. Włącznik
8. Miernik ciśnienia w oponie
9. Przycisk zmniejszania ciśnienia w oponie
Przewód z wtyczką i elastyczny przewód napełniania znajdują się w obudowie sprężarki.
Należy ściśle przestrzegać podanej poniżej kolejności, ponieważ w przeciwnym razie środek uszczelniający może wydostać się pod dużym ciśnieniem na zewnątrz.

Przeterminowany środek uszczelniający
Nie używać środka uszczelniającego po upływie terminu jego przydatności do użycia (tzn. po dacie podanej na pojemniku). Może to zwiększyć ryzyko uszkodzenia opony.

Środek uszczelniający
• Chronić przed dziećmi.
• Unikać kontaktu z oczami.
• Nie połykać.
Korzystanie z zestawu naprawczego do opon po przebiciu opony


Odkleić naklejkę (1) ostrzegającą przed przekraczaniem prędkości, znajdującą się na pojemniku (2) i przykleić ją w dobrze widocznym miejscu w samochodzie, np. na kierownicy. Ma ona przypominać kierowcy o zachowaniu właściwej prędkości.

Jeżeli opona wymaga jedynie regulacji ciśnienia, postępować zgodnie z punktem „Sposób regulowania ciśnienia w oponach” w tym rozdziale.
Przed użyciem zestawu naprawczego do opon przeczytać opis na pojemniku środka uszczelniającego.
1. Wstrząsnąć pojemnik (2) ze środkiem uszczelniającym.

2. Podłączyć elastyczny przewód napełniania (3) do pojemnika (2) ze środkiem uszczelniającym w kierunku (A), a następnie podłączyć pojemnik ze środkiem uszczelniającym do sprężarki (6) w kierunku (B).
3. Upewnić się, że sprężarka jest wyłączona.
4. Odkręcić kapturek zaworu koła z przebitą oponą i przykręcić przewód (3) pojemnika do zaworu.


Prawidłowo podłączyć elastyczny przewód napełniania środkiem uszczelniającym do zaworu koła. W przeciwnym razie środek uszczelniający może cofnąć się i zatkać przewód.

5. Podłączyć przewód zasilający (4) sprężarki do gniazda zasilania w pojeździe.
Przewód podłączać wyłącznie do przedniego gniazda zasilania po stronie pasażera.
6. Włączyć pojazd (świeci się lampka sygnalizacyjna ), włączyć sprężarkę i odczekać 5 ÷ 7 minut na wpompowanie środka uszczelniającego pod właściwym ciśnieniem — patrz „Opony i obręcze kół” w rozdziale 8. Po napełnieniu środkiem uszczelniającym należy sprawdzić i ewentualnie skorygować ciśnienie w oponie.
Pamiętać, aby nie napompować opony nadmiernie i aby podczas pompowania pozostawać w odpowiedniej odległości od opony.

Ciśnienie w oponach
Nie jechać, jeżeli ciśnienie w którejkolwiek oponie jest niższe niż 2 bary (200 kPa). Może to doprowadzić do poważnej awarii opony podczas jazdy, a w konsekwencji do wypadku.
7. Wyłączyć sprężarkę.
8. Odłączyć elastyczny przewód napełniania.
Odłączyć sprężarkę i schować w pojeździe wszystkie elementy zestawu naprawczego.

9. Aby równomiernie rozprowadzić środek uszczelniający w oponie, należy natychmiast przejechać 7 ÷ 10 km lub jechać co najmniej przez 10 minut.
Nie przekraczać prędkości 80 km/h. Jeżeli to możliwe, nie zwalniać poniżej 20 km/h.
Jeżeli podczas jazdy odczuwalne są nietypowe drgania lub słychać hałas, należy zmniejszyć prędkość, jechać ostrożnie i w bezpiecznym miejscu zjechać na pobocze.
Następnie wezwać pomoc drogową.

10. Przejechać 7 ÷ 10 km (jechać ok. 10 minut) i zatrzymać samochód w bezpiecznym miejscu.
11. Podłączyć elastyczny przewód napełniania (3) sprężarki bezpośrednio do zaworu uszczelnionej opony.
12. Podłączyć przewód zasilający sprężarki do gniazda zasilania w pojeździe.
13. Wyregulować ciśnienie, tak aby miernik ciśnienia wskazywał wymaganą wartość.
Przy uruchomionym pojeździe (włączona lampka sygnalizacyjna ) wykonać następujące czynności:
– Aby zwiększyć ciśnienie w oponie: Włączyć sprężarkę. Aby sprawdzić ciśnienie w oponie, należy wyłączyć sprężarkę.
– Aby zmniejszyć ciśnienie w oponie: Nacisnąć przycisk (9) na sprężarce.
Nie włączać sprężarki na dłużej niż 10 minut, ponieważ może przegrzać się i uszkodzić.

Przy pracującej sprężarce miernik ciśnienia może podawać ciśnienie wyższe niż rzeczywiste. Aby dokładnie zmierzyć ciśnienie w oponie, należy wyłączyć sprężarkę.

Jeżeli powietrze uchodzi z opony, należy ponownie przejechać wymagany odcinek — patrz pkt 9.
Następnie powtórzyć czynności opisane w pkt. 1 ÷ 4.
Jeżeli średnica przebicia opony przekracza ok. 4 mm, użycie zestawu naprawczego może nie być skuteczne.
Jeżeli za pomocą zestawu naprawczego nie da się naprawić opony tak, aby możliwa była dalsza jazda, należy wezwać pomoc drogową lub skontaktować się z Autoryzowaną Stacją Obsługi (ASO) Hyundai.

Ciśnienie w oponie powinno wynosić co najmniej 220 kPa. W przeciwnym razie nie należy kontynuować jazdy.
Następnie wezwać pomoc drogową.

Czujnik ciśnienia w oponie
Podczas wymiany opony na nową należy usunąć masę uszczelniającą z czujnika ciśnienia oraz z obręczy koła. Następnie czujnik ciśnienia powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai. Zaleca się stosowanie części zamiennych z Autoryzowanej Stacji Obsługi (ASO) Hyundai.

Po założeniu koła należy dokręcić nakrętki, stosując moment dokręcania 11 ÷ 13 kGm.
Sposób regulowania ciśnienia w oponach

1. Zatrzymać pojazd w bezpiecznym miejscu.
2. Podłączyć elastyczny przewód napełniania (3) bezpośrednio do zaworu uszczelnionej opony.
3. Podłączyć przewód zasilający sprężarki do gniazda zasilania w pojeździe.
4. Wyregulować ciśnienie, tak aby miernik ciśnienia wskazywał wymaganą wartość.
Przy uruchomionym pojeździe (włączona lampka sygnalizacyjna ) wykonać następujące czynności:
– Aby zwiększyć ciśnienie w oponie: Włączyć sprężarkę. Aby sprawdzić ciśnienie w oponie, należy wyłączyć sprężarkę.
– Aby zmniejszyć ciśnienie w oponie: Nacisnąć przycisk (9) na sprężarce.
Nie włączać sprężarki na dłużej niż 10 minut, ponieważ może przegrzać się i uszkodzić.

Jeżeli opona wymaga jedynie skorygowania ciśnienia, nie używać środka uszczelniającego.

Ciśnienie w oponie powinno wynosić co najmniej 220 kPa. W przeciwnym razie nie należy kontynuować jazdy.
Następnie wezwać pomoc drogową.

Przy pracującej sprężarce miernik ciśnienia może podawać ciśnienie wyższe niż rzeczywiste. Aby dokładnie zmierzyć ciśnienie w oponie, należy wyłączyć sprężarkę.
Zasady bezpiecznego użycia zestawu naprawczego do opon
• Aby bezpiecznie użyć zestawu naprawczego, należy zatrzymać samochód na poboczu.
• Aby samochód nie poruszył się, zawsze należy włączać hamulec postojowy — nawet na płaskim podłożu.
• Zestaw naprawczy TMK służy wyłącznie do uszczelniania i pompowania opon samochodów osobowych. Zestaw naprawczy służy wyłącznie do uszczelniania przebić w miejscu bieżnika.
• Nie używać zestawu do naprawy opon motocykli, rowerów ani innych pojazdów.
• Jeżeli oprócz opony uszkodzona jest obręcz koła, ze względów bezpieczeństwa nie wolno używać zestawu naprawczego.
• Jeżeli średnica przebicia opony przekracza ok. 6 mm, użycie zestawu naprawczego może nie być skuteczne.
• Jeżeli za pomocą zestawu naprawczego nie da się naprawić opony tak, aby możliwa była dalsza jazda, należy wezwać pomoc drogową lub skontaktować się z Autoryzowaną Stacją Obsługi (ASO) Hyundai.
• Nie używać zestawu naprawczego, jeżeli opona jest poważnie uszkodzona jazdą bez powietrza lub ze zbyt niskim ciśnieniem.
• Nie wyjmować wbitych w oponę ciał obcych, takich jak gwoździe czy wkręty.
• Jeżeli pojazd stoi na otwartej przestrzeni, należy pozostawić pojazd włączony (włączona lampka sygnalizacyjna ). W przeciwnym razie sprężarka zestawu może rozładować akumulator 12 V.
• Nigdy nie zostawiać podłączonego/włączonego zestawu naprawczego bez nadzoru.
• Nie włączać sprężarki zestawu na dłużej niż 10 minut, ponieważ może się przegrzać.
• Nie używać zestawu naprawczego, jeżeli temperatura otoczenia jest niższa niż –30°C.
• W przypadku kontaktu środka uszczelniającego ze skórą należy starannie umyć dane miejsce dużą ilością wody. W przypadku stwierdzenia podrażnienia zasięgnąć porady lekarza.
• W przypadku kontaktu środka uszczelniającego z oczami należy przemywać oczy przez co najmniej 15 minut. W przypadku stwierdzenia podrażnienia zasięgnąć porady lekarza.
• W przypadku połknięcia środka uszczelniającego należy wypłukać usta i wypić dużą ilość wody. Jeżeli osoba poszkodowana jest nieprzytomna, nie należy podawać jej żadnych środków i natychmiast zasięgnąć porady lekarza.
• Długotrwałe narażenie na działanie środka uszczelniającego może spowodować uszkodzenia organów wewnętrznych, np. nerek.
Holowanie
Sposoby holowania

A: wózek
W razie konieczności awaryjnego holowania pojazdu zaleca się skorzystanie z pomocy Autoryzowanej Stacji Obsługi (ASO) Hyundai lub profesjonalnej firmy świadczącej usługi holowania.
Aby uchronić pojazd przed uszkodzeniem, niezbędne jest przestrzeganie zasad prawidłowego holowania/przewożenia pojazdu. Zaleca się stosowanie wózków pod koła lub lawety.
Dopuszczalne jest holowanie samochodu z tylnymi kołami na drodze (bez wózków), z podniesionymi przednimi kołami.
Jeżeli uszkodzone jest jedno z kół napędzanych, jakikolwiek element podwozia albo podczas holowania przednie koła pojazdu muszą toczyć się po drodze, pod koła przednie należy podłożyć wózki.
Jeżeli pojazd holuje profesjonalna firma świadcząca usługi holowania bez użycia wózków, należy podnieść koła przednie pojazdu, a nie tylne.


Przed rozpoczęciem holowania bez użycia wózków:
1. Wcisnąć pedał hamulca, włączyć tryb N przekładni redukcyjnej, a następnie wyłączyć pojazd. Przełączyć przycisk Start/Stop w stan ACC.
2. Zwolnić hamulec postojowy.

Holowanie pojazdu w trybie przekładni redukcyjnej innym niż N może spowodować poważne uszkodzenie pojazdu.
Demontowalny zaczep holowniczy

1. Podnieść klapę bagażnika i wyjąć zaczep holowniczy ze skrzynki narzędziowej. Skrzynka narzędziowa znajduje się w schowku pod podłogą bagażnika.

2. Wyjąć osłonę otworu zaczepu, naciskając dolną część osłony w zderzaku.
3. Wkręcić zaczep w otwór gwintowany, obracając zaczep w prawo.
4. Po użyciu wymontować zaczep i założyć osłonę otworu.
Holowanie awaryjne
W razie konieczności holowania pojazdu zaleca się skorzystanie z pomocy Autoryzowanej Stacji Obsługi (ASO) Hyundai lub profesjonalnej firmy świadczącej usługi holowania.
Jeżeli w sytuacji awaryjnej pomoc profesjonalnej firmy jest niedostępna, pojazd można holować na krótkim dystansie na lince lub na łańcuchu, zaczepionym za zaczep holowniczy znajdujący się z przodu lub z tyłu pojazdu.
Podczas holowania awaryjnego należy zachować szczególną ostrożność. W pojeździe holowanym musi znajdować się kierowca, który kieruje nim i obsługuje hamulce.
Holowanie takie może odbywać się wyłącznie na drogach utwardzonych, na krótkich dystansach i z niewielką prędkością. Ponadto koła, osie, układ napędowy, kierowniczy i hamulcowy pojazdu muszą być w dobrym stanie.

W holowanym pojeździe musi znajdować się kierowca, który kieruje pojazdem i obsługuje hamulce. W holowanym pojeździe nie mogą znajdować się inne osoby poza kierowcą.
Podczas holowania awaryjnego zawsze przestrzegać poniższych środków ostrożności:
• Wcisnąć pedał hamulca, włączyć tryb N przekładni redukcyjnej, a następnie wyłączyć pojazd. Przełączyć przycisk Start/Stop w stan ACC.
• Zwolnić hamulec postojowy.
• Ponieważ w pojeździe holowanym wyłączenie pojazdu powoduje brak wspomagania hamulców, należy w nim silniej niż zwykle wciskać pedał hamulca.
• Wyłączenie pojazdu powoduje również brak wspomagania kierownicy, a więc konieczność używania większej siły do obracania kierownicą.
• Masa pojazdu holującego musi być większa niż masa pojazdu holowanego.
• Kierowcy pojazdu holującego i holowanego powinni komunikować się ze sobą.
• Przed rozpoczęciem holowania awaryjnego należy sprawdzić, czy zaczep holowniczy nie jest urwany ani uszkodzony.
• Prawidłowo przymocować linkę lub łańcuch do zaczepu.
• Nie szarpać zaczepem. Pojazd holujący powinien ruszać oraz przyspieszać powoli i płynnie.

• Używać linki lub łańcucha o długości nie większej niż 5 m. Aby zapewnić widoczność linki lub łańcucha, należy pośrodku przyczepić kawałek białej lub czerwonej tkaniny o długości ok. 30 cm.
• Jechać tak, by linka/łańcuch były stale napięte.
• Przed rozpoczęciem holowania należy sprawdzić, czy nie ma wycieku oleju z przekładni redukcyjnej. Jeżeli olej wycieka, należy użyć lawety lub podnośnika i wózka.
Podczas holowania należy przyspieszać i zwalniać powoli oraz stopniowo, stale utrzymując napięcie linki holowniczej lub łańcucha. W przeciwnym razie może dojść do uszkodzenia zaczepów holowniczych i pojazdu.
Aby uniknąć uszkodzenia pojazdu podczas holowania, należy stosować następujące środki ostrożności:
• W przypadku używania zaczepu holowniczego zawsze ciągnąć pojazd prosto do przodu. Nie ciągnąć pojazdu w bok ani pod kątem.
• Nie korzystać z zaczepów holowniczych do wyciągania pojazdu z błota, piasku ani w żadnych innych warunkach, w których pojazd nie może jechać samodzielnie. Może to spowodować wyrwanie zaczepu.
• Aby uniknąć poważnego uszkodzenia przekładni redukcyjnej, podczas holowania nie przekraczać prędkości 15 km/h i nie holować pojazdu na dystansie większym niż 1,5 km.
Ogólnoeuropejski system wezwań alarmowych eCall
Pojazd jest wyposażony w urządzenie* połączone z ogólnoeuropejskim systemem wezwań alarmowych eCall, który przekazuje wezwania alarmowe do odpowiednich służb. System ten automatycznie wysyła wezwanie alarmowe w przypadku wypadków drogowych lub innych** wypadków na drogach w Europie (wyłącznie w krajach, w których system jest dopuszczony do użytku).
System umożliwia kontakt z Centrum Powiadamiania Ratunkowego (nr 112), które przekazuje wezwanie odpowiednim służbom ratunkowym w Europie (wyłącznie w krajach, w których system jest dopuszczony do użytku).
W warunkach określonych w Instrukcji obsługi oraz w Książce gwarancyjnej, ogólnoeuropejski system wezwań alarmowych eCall przesyła do Centrum Powiadamiania Ratunkowego informacje obejmujące lokalizację pojazdu, rodzaj i numer identyfikacyjny pojazdu (VIN).

1. Wypadek drogowy
2. Sieć telefonii komórkowej
3. Centrum Powiadamiania Ratunkowego
4. Służby ratunkowe
* Określenie „ogólnoeuropejski system wezwań alarmowych eCall” opisany w tej Instrukcji obsługi oznacza zamontowane w pojeździe wyposażenie, zapewniające połączenie z ogólnoeuropejskim systemem wezwań alarmowych eCall.
** Określenie „inne wypadki” oznacza jakiekolwiek wypadki na drogach europejskich (wyłącznie w krajach, w których system jest dopuszczony do użytku), w wyniku których zostały ranne osoby i/lub konieczna jest pomoc. W przypadku zauważenia wypadku należy zatrzymać pojazd i nacisnąć przycisk [SOS] (położenie przycisku podano na ilustracji w podrozdziale „Ogólnoeuropejski system wezwań alarmowych eCall” Instrukcji obsługi. Podczas nawiązywania połączenia alarmowego system zbiera informacje na temat pojazdu z którego nawiązywane jest połączenie, a następnie łączy pojazd z Centrum Powiadamiania Ratunkowego w celu wyjaśnienia przyczyny wezwania.
Dane zapisane w systemie eCall są przesyłane do służb ratunkowych w celu prawidłowego przeprowadzenia akcji ratunkowej, a po jej zakończeniu są usuwane.
Opis systemu eCall w pojeździe

Informacje ogólne na temat systemu eCall w pojeździe, jego działania i funkcji podano w tym podrozdziale. Usługa eCall oparta na numerze alarmowym 112 to bezpłatna usługa publiczna.
System eCall pojazdu włącza się samoczynnie. W razie poważnego wypadku włącza się on automatycznie po odebraniu sygnałów czujników zamontowanych w pojeździe.
System aktywuje się automatycznie również w razie poważnego wypadku pojazdu, którego układ TPS nie działa.
W razie potrzeby system eCall pojazdu można aktywować ręcznie. Wskazówki ręcznej aktywacji systemu podano w tym podrozdziale.
W przypadku krytycznej usterki powodującej wyłączenie systemu eCall pojawiają się ostrzeżenia dla użytkowników pojazdu opisane w dalszej części tego podrozdziału.
Informacje dotyczące przetwarzania danych
Przetwarzanie danych osobowych przez system eCall jest zgodne z zasadami ochrony danych osobowych, określonymi w dyrektywach 95/46/WE (1) i 2002/58/WE (2) Parlamentu Europejskiego i Rady, a w szczególności chroni żywotne interesy osób w rozumieniu artykułu 7(d) dyrektywy 95/46/WE (3).
Przetwarzanie tych danych ogranicza się ściśle do potrzeb obsługi wezwań alarmowych za pośrednictwem systemu eCall na ogólnoeuropejski numer alarmowy 112.
Rodzaje danych i ich odbiorcy
System eCall pojazdu może zbierać i przetwarzać wyłącznie następujące dane:
– Numer identyfikacyjny pojazdu (VIN),
– Rodzaj pojazdu (samochód osobowy lub lekki samochód użytkowy),
– Rodzaj napędu pojazdu (benzynowy/wysokoprężny/gaz ziemny/gaz LPG/elektryczny/wodór),
– Ostatnie lokalizacje pojazdu i kierunek jazdy,
– Informacja o godzinie automatycznej aktywacji systemu.
– Ewentualne dane dodatkowe (jeżeli dotyczy): nie dotyczy.
Odbiorcami danych przetwarzanych przez system eCall pojazdu są odpowiednie Centra Powiadamiania Ratunkowego, wyznaczone przez władze danego kraju. Centra te jako pierwsze odbierają i przetwarzają wezwania systemu eCall za pośrednictwem ogólnoeuropejskiego numeru alarmowego 112. Informacje dodatkowe (jeżeli dostępne): nie dotyczy.
1) Dyrektywa 95/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 24 października 1995 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych i swobodnego przepływu tych danych (OJ L 281, 23.11.1995, str. 31).
2) Dyrektywa 2002/58/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 12 lipca 2002 r. dotycząca przetwarzania danych osobowych i ochrony prywatności w sektorze łączności elektronicznej (Dyrektywa o prywatności i łączności elektronicznej) (OJ L 201, 31.7.2002, str. 37).
3) Dyrektywa 95/46/WE została uchylona przez Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (OJ L 119, 4.5.2016, str. 1). Rozporządzenie obowiązuje od 25 maja 2018 r.
Sposoby przetwarzania danych
Budowa systemu eCall pojazdu uniemożliwia dostęp do danych zapisanych w pamięci systemu spoza systemu przed aktywacją wezwania alarmowego za pośrednictwem systemu eCall. Uwagi dodatkowe (jeżeli występują): nie dotyczy.
Budowa systemu eCall pojazdu uniemożliwia jego śledzenie podczas normalnego działania. Uwagi dodatkowe (jeżeli występują): nie dotyczy.
System eCall pojazdu stale automatycznie usuwa dane zapisywane w pamięci wewnętrznej systemu.
Dane dotyczące lokalizacji pojazdu są stale nadpisywane w pamięci wewnętrznej systemu, tak aby przechowywać informacje konieczne do prawidłowego działania systemu.
Rejestr danych aktywności systemu eCall pojazdu jest przechowywany nie dłużej niż to konieczne do przetwarzania wezwań alarmowych, a w żadnym przypadku nie dłużej niż przez 13 godzin od momentu zainicjowania wezwania alarmowego. Uwagi dodatkowe (jeżeli występują): nie dotyczy.
Sposoby korzystania z praw osób, których dane dotyczą
Osoba, której dane dotyczą (właściciel pojazdu) ma prawo dostępu do swoich danych oraz żądania sprostowania, usunięcia lub zablokowania danych, których przetwarzanie jest niezgodne z zapisami dyrektywy 95/46/WE. Wszelkie strony trzecie, którym dane zostały ujawnione, muszą zostać powiadomione o takim sprostowaniu, usunięciu lub zablokowaniu przeprowadzonym zgodnie z tą dyrektywą, o ile nie jest to niemożliwe lub wymaga nieproporcjonalnego wysiłku.
Osoba, której dane dotyczą ma prawo złożenia skargi do organu nadzorczego, jeżeli uzna, że w wyniku przetwarzania danych osobowych jej prawa zostały naruszone.
Służby odpowiedzialne za przetwarzanie żądania dostępu (jeżeli występują): nie dotyczy.
Ogólnoeuropejski system wezwań alarmowych eCall

Elementy systemu eCall zamontowane w przedziale pasażerskim:
1. Przycisk [SOS]
2. Diody LED
naciśnięcie przycisku powoduje wysłanie wezwania alarmowego do Centrum Powiadamiania Ratunkowego.
Diody LED:
Czerwona i zielona dioda LED świecą się przez 3 sekundy po przełączeniu przycisku Start/Stop w stan ON. Następnie jeżeli system działa prawidłowo, diody gasną.
W przypadku jakiegokolwiek problemu z systemem świeci się dioda w kolorze czerwonym.
Automatyczne zgłaszanie wypadków

W razie wypadku, w celu zapewnienia prawidłowej akcji ratunkowej system eCall nawiązuje połączenie z Centrum Powiadamiania Ratunkowego.
Ponadto aby zapewnić prawidłową akcję ratunkową i wsparcie, system eCall automatycznie przesyła do Centrum Powiadamiania Ratunkowego dane dotyczące wypadku.
W takim przypadku połączenia alarmowego nie można przerwać, naciskając przycisk [SOS], a system eCall utrzymuje połączenie do momentu przerwania go przez Centrum Powiadamiania Ratunkowego.
Po drobnym wypadku bez poważnych konsekwencji (np. po tzw. stłuczce) system eCall może nie nawiązać połączenia alarmowego i nie przesłać danych. Połączenie można jednak nawiązać ręcznie, naciskając przycisk [SOS].

W przypadku braku zasięgu sieci telefonii komórkowej oraz sygnałów GPS i Galileo system nie działa.
Ręczne zgłaszanie wypadków

Ręczne połączenie alarmowe za pomocą przycisku [SOS] może zostać nawiązane zarówno przez kierowcę, jak i przez pasażerów.
Wezwanie alarmowe za pośrednictwem system eCall można anulować poprzez ponowne naciśnięcie przycisku [SOS] w ciągu 3 sekund.
Po aktywacji wezwania alarmowego w trybie ręcznym za pomocą przycisku [SOS] system eCall automatycznie przesyła dane dotyczące wypadku drogowego lub innego wypadku do Centrum Powiadamiania Ratunkowego w celu prawidłowego poinformowania służb ratunkowych.
W razie przypadkowego naciśnięcia przycisku [SOS] wezwanie można anulować poprzez ponowne naciśnięcie przycisku w ciągu 3 sekund. Po upływie tego czasu anulowanie wezwania nie jest możliwe.
Aby ręcznie wykonać wezwanie alarmowe w razie wypadku drogowego lub innego, należy:
1. Zatrzymać pojazd zgodnie z przepisami ruchu drogowego, tak by zapewnić bezpieczeństwo własne i innych uczestników ruchu.
2. Nacisnąć przycisk [SOS]. Naciśnięcie przycisku [SOS] powoduje rejestrację urządzenia w sieci telefonii komórkowej i przesłanie minimalnego zestawu danych dotyczących pojazdu oraz jego lokalizacji, zgodnie z wymaganiami technicznymi urządzenia. Następuje połączenie z Centrum Powiadamiania Ratunkowego ogólnoeuropejskiego systemu wezwań alarmowych eCall w celu podania przyczyn wezwania.
3. Po wyjaśnieniu przyczyn wezwania Centrum Powiadamiania Ratunkowego wysyła służby ratunkowe i kończy połączenie.
Wykonanie połączenia alarmowego niezgodnie z powyższą procedurą powoduje uznanie wezwania za błędne.

Awaryjne zasilanie ogólnoeuropejskiego systemu wezwań alarmowych eCall z baterii
• W przypadku odcięcia głównego źródła zasilania pojazdu z powodu kolizji, w sytuacjach awaryjnych bateria wewnętrzna systemu eCall zapewnia zasilanie systemu.
• Baterię wewnętrzną systemu eCall należy wymieniać co 3 lata. Więcej informacji podano w podrozdziale „Harmonogram przeglądów” w rozdziale 9.
Włączona dioda w kolorze czerwonym (usterka systemu)
Włączenie się czerwonej diody LED w normalnych warunkach jazdy oznacza usterkę systemu eCall. W takim przypadku pojazd natychmiast powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.
W przeciwnym przypadku nie można zagwarantować prawidłowego działania systemu eCall. Za konsekwencje nieprzestrzegania powyższych warunków odpowiada właściciel pojazdu.
Samowolny demontaż lub modyfikacja
Ogólnoeuropejski system wezwań alarmowych eCall wzywa służby ratunkowe. Dlatego samowolny demontaż systemu lub modyfikowanie jego ustawień mogą negatywnie wpływać na bezpieczeństwo. Mogą one nawet powodować wysyłanie nieprawidłowych wezwań alarmowych. Dlatego nie wolno w żaden sposób modyfikować ustawień systemu eCall zamontowanego w pojeździe.