
INSTRUKCJA OBSŁUGI
Użytkowanie
Przeglądy i czynności obsługowe
Dane techniczne
Wszystkie informacje zawarte w Instrukcji obsługi są aktualne na dzień jej wydania. Firma Hyundai zastrzega sobie prawo do dokonywania zmian w dowolnym momencie, zgodnie z polityką ciągłego udoskonalania wytwarzanych pojazdów.
Instrukcja obsługi ma zastosowanie do wszystkich wersji tego modelu, dlatego zawiera opisy i objaśnienia wyposażenia standardowego oraz opcjonalnego. W Instrukcji mogą znajdować się fragmenty, które nie dotyczą konkretnego egzemplarza.
Ostrożnie: modyfikacje pojazdu hyundai
Nie modyfikować pojazdu. Modyfikacje mogą wpływać negatywnie na jego trwałość lub bezpieczeństwo jazdy. Wprowadzenie modyfikacji może również stanowić naruszenie warunków gwarancji na pojazd. Ponadto dokonanie niektórych modyfikacji może oznaczać naruszenie obowiązujących przepisów prawa.
Instalacja dla radiostacji nadawczo-odbiorczej (cb radio) lub telefonu komórkowego
Pojazd jest wyposażony w podzespoły elektroniczne. Nieprawidłowe wykonanie lub regulacja instalacji radiostacji nadawczo-odbiorczej (tzw. CB radia) albo telefonu komórkowego może wpływać negatywnie na układy elektroniczne samochodu. W przypadku montażu tego typu urządzenia należy dokładnie przestrzegać Instrukcji dostarczonej przez jego producenta lub zasięgnąć porady Autoryzowanej Stacji Obsługi (ASO) Hyundai. Przedstawi ona wytyczne wykonania takiej instalacji
Ostrzeżenie (jeżeli występuje)
Pojazd jest wyposażony w urządzenie ogólnoeuropejskiego systemu wezwań alarmowych eCall. Wszelkie samodzielne lub niedozwolone modyfikacje urządzenia systemu eCall, układów pojazdu lub ich podzespołów, montaż wyposażenia niezalecanego przez producenta pojazdu i/lub montaż wyposażenia poza Autoryzowanymi Stacjami Obsługi (ASO) Hyundai mogą spowodować nieprawidłowe działanie systemu eCall, a w konsekwencji błędne wezwania lub uszkodzenie urządzenia w pojeździe i niemożność skorzystania z niego w razie wypadku lub potrzeby pomocy.
Może to stanowić zagrożenie zdrowia lub życia!
Ostrzeżenia dotyczące bezpieczeństwa oraz możliwości uszkodzenia pojazdu
Instrukcja zawiera fragmenty zatytułowane „NIEBEZPIECZEŃSTWO”, „OSTRZEŻENIE”, „OSTROŻNIE” i „UWAGA”. Znaczenie tych tytułów jest następujące:

Fragmenty zatytułowane „NIEBEZPIECZEŃSTWO” przedstawiają sytuacje, w których — w przypadku zlekceważenia ostrzeżenia — występuje poważne zagrożenie zdrowia lub życia.

Fragmenty zatytułowane „OSTRZEŻENIE” przedstawiają sytuacje, w których — w przypadku zlekceważenia ostrzeżenia — może wystąpić poważne zagrożenie zdrowia lub życia.

Fragmenty zatytułowane „OSTROŻNIE” przedstawiają sytuacje, w których — w przypadku zlekceważenia ostrzeżenia — może dojść do odniesienia lekkich lub umiarkowanych obrażeń.
Fragmenty zatytułowane „UWAGA” przedstawiają sytuacje, w których — w przypadku zlekceważenia ostrzeżenia — może dojść do uszkodzenia pojazdu.
Wstęp
Dziękujemy za zakup samochodu marki Hyundai. Witamy w rosnącym gronie użytkowników naszych pojazdów i gratulujemy wyboru! Jesteśmy przekonani, że połączenie elegancji i najnowocześniejszych rozwiązań technicznych z niezawodnością pojazdów marki Hyundai przyniesie Państwu wiele satysfakcji.
Instrukcja obsługi przedstawia zasady prawidłowej eksploatacji, wymogi bezpieczeństwa, harmonogramy przeglądów oraz inne wskazówki, dotyczące codziennego użytkowania. Przed rozpoczęciem jazdy należy dokładnie zapoznać się z Instrukcją, ponieważ może to w znacznym stopniu przyczynić się do podniesienia satysfakcji z eksploatacji.
Instrukcja obsługi zawiera ważne informacje dotyczące układów bezpieczeństwa oraz wyposażenia, ułatwiające wygodne i bezpieczne użytkowanie samochodu.
Zawiera również wytyczne dotyczące przeglądów okresowych i czynności obsługowych, wpływających na bezpieczną eksploatację. Zalecamy, by wszelkie czynności kontrolne i obsługowe wykonywała Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai. Zapewnia ona najwyższy poziom czynności kontrolnych i obsługowych oraz innych usług, koniecznych podczas eksploatacji samochodu.
Instrukcja obsługi stanowi integralną część Państwa pojazdu i powinna być dostępna dla jego użytkownika w dowolnym momencie. W przypadku odsprzedaży pojazdu Instrukcję obsługi należy przekazać nowemu Właścicielowi.
Zespół Hyundai

Stosowanie olejów i pozostałych płynów eksploatacyjnych o parametrach innych niż wskazane przez firmę Hyundai może spowodować poważne uszkodzenia pojazdu. Należy zawsze stosować wysokiej jakości smary, oleje i płyny eksploatacyjne, spełniające normy podane w rozdziale 2 niniejszej Instrukcji.
Copyright 2021 HYUNDAI Motor Company. Wszelkie prawa zastrzeżone. Żadnej części niniejszej Instrukcji nie wolno tłumaczyć, powielać ani kopiować w całości, we fragmentach, pod żadną postacią ani w żaden inny sposób, czy to mechaniczny czy elektroniczny, włączając w to wykonywanie fotokopii, nagrywanie i przechowywanie, bez uzyskania pisemnej zgody firmy HYUNDAI Motor Company.
Sposób korzystania z instrukcji
Dążymy do tego, by eksploatacja pojazdu sprawiała jak najwięcej satysfakcji. Instrukcja obsługi może być w tym pomocna. Dlatego zdecydowanie zalecamy uważną lekturę całej Instrukcji. Aby ograniczyć ryzyko zagrożenia zdrowia lub życia, należy uważnie przeczytać wszystkie fragmenty zatytułowane „NIEBEZPIECZEŃSTWO”, „OSTRZEŻENIE” i „OSTROŻNIE”.
Tekst uzupełniono ilustracjami, które ułatwiają zrozumienie sposobu korzystania z samochodu. Instrukcja przedstawia wyposażenie pojazdu oraz ważne informacje dotyczące bezpieczeństwa. Zawiera również cenne porady dotyczące prawidłowej techniki jazdy w różnych warunkach drogowych.
Na początku Instrukcji znajduje się ogólny spis treści. Przy wyszukiwaniu konkretnych informacji zachęcamy do korzystania z indeksu, znajdującego na końcu Instrukcji, w którym wszystkie hasła-tematy zostały podane w porządku alfabetycznym.
Rozdziały: Instrukcja zawiera osiem rozdziałów oraz indeks. Na początku każdego rozdziału znajduje się spis treści. Ułatwia on sprawdzenie, czy dany rozdział zawiera szukane informacje.
Wytyczne dotyczące bezpieczeństwa
Najważniejsze jest bezpieczeństwo. Dlatego Instrukcja podaje liczne środki ostrożności oraz procedury obsługi. Zawiera również ostrzeżenia o potencjalnych zagrożeniach, które mogą spowodować obrażenia ciała lub uszkodzenie pojazdu.
Zagrożenia oraz instrukcje bezpiecznego postępowania podano również na naklejkach w pojeździe.
Ostrzeżenia i wskazówki podane w Instrukcji służą zapewnieniu bezpieczeństwa. Niestosowanie się do nich może spowodować poważne zagrożenie zdrowia lub życia.
Instrukcja zawiera fragmenty zatytułowane „NIEBEZPIECZEŃSTWO”, „OSTRZEŻENIE” i „OSTROŻNIE”, wyróżnione dodatkowo symbolem ostrzegawczym, oraz fragmenty zatytułowane „UWAGA”.

Ten symbol ostrzega o możliwości odniesienia obrażeń. Aby uniknąć zagrożenia zdrowia lub życia, należy postępować zgodnie ze wskazówkami oznaczonymi tym symbolem. Symbol ostrzegawczy stosowany jest zawsze w połączeniu z określeniem „NIEBEZPIECZEŃSTWO”, „OSTRZEŻENIE” lub „OSTROŻNIE”.

Fragmenty zatytułowane „NIEBEZPIECZEŃSTWO” przedstawiają sytuacje, w których — w przypadku zlekceważenia ostrzeżenia — występuje poważne zagrożenie zdrowia lub życia.

Fragmenty zatytułowane „OSTRZEŻENIE” przedstawiają sytuacje, w których — w przypadku zlekceważenia ostrzeżenia — może wystąpić poważne zagrożenie zdrowia lub życia.

Fragmenty zatytułowane „OSTROŻNIE” przedstawiają sytuacje, w których — w przypadku zlekceważenia ostrzeżenia — może dojść do odniesienia lekkich lub umiarkowanych obrażeń.
Fragmenty zatytułowane „UWAGA” przedstawiają sytuacje, w których — w przypadku zlekceważenia ostrzeżenia — może dojść do uszkodzenia pojazdu.
Modyfikacje pojazdu
• Nie należy modyfikować pojazdu. Modyfikacje mogą spowodować naruszenie obowiązujących przepisów, wpływać negatywnie na osiągi pojazdu, jego trwałość i bezpieczeństwo jazdy.
Ponadto gwarancja nie obejmuje usterek ani nieprawidłowego działania pojazdu, wynikających z jego modyfikacji.
• Używanie nieautoryzowanych urządzeń elektrycznych lub elektronicznych może spowodować nieprawidłowe działanie pojazdu, uszkodzenia instalacji elektrycznej, rozładowanie akumulatora, a nawet pożar.
Zwrot pojazdu wycofanego z użytkowania
Firma Hyundai promuje ochronę środowiska. Dlatego umożliwia zwrot wycofanego z użytkowania pojazdu marki Hyundai, zgodnie z dyrektywą europejską w sprawie pojazdów wycofanych z eksploatacji.
Szczegółowe informacje na ten temat można uzyskać na stronie internetowej HYUNDAI: http://www.hyundai.pl.
Pojazd elektryczny
Pojazd elektryczny
Pojazd elektryczny jest napędzany silnikiem elektrycznym zasilanym z akumulatora wysokiego napięcia. Pojazd z napędem konwencjonalnym wykorzystuje silnik spalinowy zasilany benzyną lub olejem napędowym, natomiast pojazd elektryczny wykorzystuje silnik elektryczny zasilany energią elektryczną magazynowaną w akumulatorze wysokiego napięcia. Pojazdy elektryczne są przyjazne dla środowiska, ponieważ nie wymagają paliwa i nie emitują spalin.
Cechy pojazdu elektrycznego
1. Ten pojazd jest napędzany energią elektryczną magazynowaną w akumulatorze wysokiego napięcia. Taki sposób napędu nie powoduje zanieczyszczenia powietrza, ponieważ pojazd nie spala paliwa, takiego jak benzyna lub olej napędowy i nie emituje spalin.
2. W tym pojeździe zastosowano silnik elektryczny o wysokich osiągach. Poziom hałasu i drgań wytwarzanych przez silnik elektryczny jest dużo niższy niż w przypadku konwencjonalnych silników spalinowych.
3. Podczas zwalniania lub zjeżdżania z pochyłości hamowanie z odzyskiem energii powoduje ładowanie akumulatora wysokiego napięcia. Rozwiązanie takie minimalizuje straty energii i zwiększa zasięg pojazdu.
4. Jeżeli poziom naładowania akumulatora wysokiego napięcia jest niewystarczający, można go naładować, stosując ładowanie prądem przemiennym, ładowanie prądem stałym lub ładowanie wolne (szczegóły — patrz rozdział „Rodzaje ładowania”).

Hamowanie z odzyskiem energii
Podczas zwalniania i podczas hamowania układ hamulcowy korzysta z silnika elektrycznego, który przetwarza energię kinetyczną pojazdu w energię elektryczną. Wytworzony w ten sposób prąd elektryczny ładuje akumulator wysokiego napięcia (podczas zwalniania zmienia się kierunek przekazywania momentu obrotowego — powoduje to powstawanie siły hamującej i generowanie energii elektrycznej).
Informacje dotyczące akumulatorów
• Pojazd jest wyposażony w akumulator wysokiego napięcia (który zasila napędowy silnik elektryczny i sprężarkę układu klimatyzacji) oraz w akumulator 12 V (który zasila światła, silniki wycieraczek, system audio itp.).
• W trybie gotowości () pojazdu oraz podczas ładowania akumulatora wysokiego napięcia akumulator 12 V ładuje się automatycznie.
Główne podzespoły pojazdu elektrycznego
Główne podzespoły pojazdu elektrycznego
• Ładowarka pokładowa (OBC): przetwarza prąd przemienny z sieci elektrycznej na prąd stały i ładuje akumulator wysokiego napięcia.
• Falownik: zamienia prąd stały na prąd przemienny konieczny do zasilania silnika elektrycznego, a w trybie hamowania z odzyskiem energii zamienia prąd przemienny na prąd stały konieczny do ładowania akumulatora wysokiego napięcia.
• Przetwornica LDC: obniża napięcie prądu płynącego z akumulatora wysokiego napięcia do wartości 12 V koniecznej do zasilania różnych układów pojazdu.
• Silnik elektryczny: wykorzystuje energię elektryczną magazynowaną w akumulatorze wysokiego napięcia do napędzania pojazdu (jego funkcja jest podobna do funkcji silnika spalinowego w pojeździe z napędem konwencjonalnym).
• Przekładnia redukcyjna: przenosi napęd z silnika elektrycznego na koła, zapewniając wymaganą prędkość obrotową i wymagany moment obrotowy.
• Akumulator wysokiego napięcia (polimer litowo-jonowy): magazynuje energię elektryczną niezbędną do zasilania napędowego silnika elektrycznego pojazdu (inne układy, takie jak światła, silniki wycieraczek itp. zasila akumulator 12 V).

• Nie wymontowywać i nie rozmontowywać elementów układu wysokiego napięcia, a także złączy ani przewodów akumulatora wysokiego napięcia. Uważać również, by nie uszkodzić elementów układu wysokiego napięcia i/lub akumulatora wysokiego napięcia. Może to spowodować poważne zagrożenie życia i negatywnie wpłynąć na osiągi oraz trwałość pojazdu.
• Przeglądy i czynności obsługowe układu wysokiego napięcia oraz akumulatora wysokiego napięcia powinna wykonywać Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.
Akumulator wysokiego napięcia (polimer litowo-jonowy)
• Poziom naładowania akumulatora wysokiego napięcia może stopniowo spadać, nawet jeżeli pojazd nie jeździ.
• Pojemność akumulatora wysokiego napięcia może spadać w wysokich lub niskich temperaturach.
• Zasięg pojazdu przy danym poziomie naładowania akumulatora wysokiego napięcia może zmieniać się w zależności od warunków jazdy. Pobór energii z akumulatora wysokiego napięcia może wzrastać podczas jazdy szybkiej lub jazdy pod górę. W takich warunkach zasięg pojazdu może się zmniejszać.
• Układy klimatyzacji i ogrzewania pobierają energię z akumulatora wysokiego napięcia. Może to zmniejszać zasięg pojazdu. Podczas korzystania z układu klimatyzacji lub ogrzewania należy pamiętać o ustawianiu umiarkowanej temperatury.
• Wraz z upływem czasu stan akumulatora wysokiego napięcia obniża się w sposób naturalny. Może to zmniejszać zasięg pojazdu.
• Jeżeli pojemność akumulatora wysokiego napięcia oraz zasięg pojazdu spadają systematycznie, pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.
• Jeżeli pojazd nie jest używany przez dłuższy czas, należy zapobiegać całkowitemu rozładowaniu akumulatora wysokiego napięcia, ładując go raz na 3 miesiące. Jeżeli poziom naładowania nadmiernie spadnie, akumulator wysokiego napięcia należy natychmiast naładować całkowicie.
• Aby utrzymywać akumulator wysokiego napięcia w optymalnym stanie, zalecane jest ładowanie prądem przemiennym.
Jeżeli poziom naładowania akumulatora wysokiego napięcia jest niższy niż 20%, optymalny stan akumulatora można utrzymać, ładując go do 100% (zalecana częstotliwość wynosi raz w miesiącu lub częściej).

• Utrzymywanie przez dłuższy czas niskiego poziomu naładowania może spowodować uszkodzenie akumulatora wysokiego napięcia i konieczność jego wymiany.
• Jeżeli pojazd uległ wypadkowi, Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai powinna sprawdzić prawidłowość podłączenia akumulatora wysokiego napięcia.
Układ podgrzewania akumulatora wysokiego napięcia
Układ podgrzewania akumulatora wysokiego napięcia zapobiega spadkowi energii wyjściowej w niskich temperaturach. Po podłączeniu gniazda ładowania układ podgrzewania włącza się automatycznie w zależności od temperatury akumulatora.
Układ podgrzewania skraca czas ładowania akumulatora wysokiego napięcia. Działanie układu podgrzewania może jednak zwiększać pobór energii elektrycznej.

Układ podgrzewania akumulatora wysokiego napięcia włącza się po podłączeniu ładowarki do pojazdu.
Jeżeli temperatura akumulatora wysokiego napięcia jest niższa niż –35°C, układ podgrzewania może nie włączyć się.
Tryb EV (napęd elektryczny)

Aby przejść w tryb napędu elektrycznego, na ekranie głównym należy wybrać pozycję „EV”.
Szczegółowy opis trybu EV znajduje się w oddzielnej Instrukcji systemu multimedialnego.

Menu trybu EV zawiera 5 pozycji. Są to: „Nearby station” (Stacje ładowania w pobliżu), „Energy information” (Informacje dotyczące energii), „Charge management” (Zarządzanie ładowaniem), „ECO driving” (Jazda ekonomiczna) i „EV settings” (Ustawienia napędu elektrycznego).
Menu trybu EV może różnić się w zależności od funkcji faktycznie występujących w danym pojeździe.
Nearby Stations (Stacje ładowania w pobliżu)


§Na ekranie wybrać pozycje „EV” (Napęd elektryczny) „Map” (Mapa) „Charging stations” (Stacje ładowania). Funkcja ta umożliwia wyszukiwanie stacji ładowania w pobliżu aktualnej lokalizacji pojazdu. Aby wyświetlić szczegółowe informacje dotyczące danej stacji, wybrać tę stację.
Energy Information (Informacje dotyczące energii)

Na ekranie wybrać pozycje „EV” (Napęd elektryczny) „Energy information” (Informacje dotyczące energii).
Funkcja ta umożliwia sprawdzenie parametrów dotyczących akumulatora wysokiego napięcia i zużycia energii.
Battery Information (Parametry akumulatora)

Funkcja ta umożliwia sprawdzenie zasięgu pojazdu, poziomu naładowania akumulatora wysokiego napięcia oraz szacowanego czasu dla każdego rodzaju ładowania.
• System oblicza zasięg przy aktualnym poziomie naładowania akumulatora wysokiego napięcia na podstawie rzeczywistego zużycia energii podczas jazdy. W przypadku zmiany sposobu jazdy zasięg może się zmieniać.
• Zasięg może się zmieniać w zależności od zmian sposobu jazdy nawet przy takim samym ustawionym docelowym poziomie naładowania akumulatora wysokiego napięcia.
Energy consumption (Zużycie energii)

Funkcja ta umożliwia sprawdzanie aktualnego zużycia energii przez poszczególne układy pojazdu.
1. Pozycja „Driving” (Podczas jazdy) podaje chwilowe i całkowite zużycie energii przez elektryczny silnik napędowy oraz energię odzyskiwaną podczas hamowania.
2. Pozycja „Climate” (Układ klimatyzacji) podaje chwilowe i całkowite zużycie energii przez układ ogrzewania lub klimatyzacji.
3. Pozycja „Electronics” (Układy elektryczne i elektroniczne) podaje chwilowe i całkowite zużycie energii przez układy pojazdu obejmujące zestaw wskaźników, system multimedialny (głośniki i system nawigacji), światła przednie, moduł sterowania pojazdem itp.
4. Pozycja „Battery care” (Ochrona akumulatora wysokiego napięcia) podaje chwilowe i całkowite zużycie energii w następujących przypadkach:
• Działania w trybie zimowym w celu podniesienia temperatury akumulatora wysokiego napięcia i zwiększenia jego sprawności w niskich temperaturach.
• Chłodzenie akumulatora wysokiego napięcia przy wysokich temperaturach w celu zabezpieczenia go przed przegrzaniem.
Charge Management (Zarządzanie ładowaniem)

Na ekranie wybrać pozycje „EV” (Napęd elektryczny) „Charge management” (Zarządzanie ładowaniem). Funkcja ta umożliwia ustawienie daty i godziny ładowania akumulatora wysokiego napięcia, włączenia układu klimatyzacji, wybór opcji zależnych od lokalizacji i innych ustawień.
Charging and climate (Ładowanie i układ klimatyzacji)

Funkcja ta umożliwia zaprogramowanie dat i godzin rozpoczęcia ładowania akumulatora wysokiego napięcia oraz ustawień układu klimatyzacji. Można również wybrać czas ładowania w godzinach obowiązywania niskiej taryfy za prąd.

Departure time (Godzina wyjazdu)
1. Funkcja ta umożliwia ustawienie przewidywanej godziny wyjazdu w celu zaplanowania ładowania i osiągnięcia zadanej temperatury.
2. Aby włączyć planowane ładowanie i osiąganie zadanej temperatury dla przewidywanej godziny wyjazdu, należy wybrać dzień tygodnia.

Target temperature settings (Ustawianie zadanej temperatury)
1. Ustawić zadaną temperaturę.
Pre-schedule heating (Planowanie wcześniejszego ogrzewania)
W przypadku ustawienia zadanej temperatury (1) przy podłączonym przewodzie ładowania temperatura ta zostanie osiągnięta we wnętrzu pojazdu o zaplanowanej godzinie wyjazdu (bez spadku poziomu naładowania akumulatora wysokiego napięcia). W niskiej temperaturze zewnętrznej funkcja ta podnosi osiągi napędu elektrycznego poprzez wcześniejsze rozgrzanie pojazdu.

Off-peak time settings (Ustawienia w czasie obowiązywania niskich taryf)
1. Zaznaczenie tej opcji powoduje rozpoczynanie ładowania wyłącznie poza godzinami obowiązywania wysokich taryf za prąd. Usunięcie zaznaczenia tej opcji powoduje rozpoczynanie ładowania zgodnie z zaprogramowanym harmonogramem.
2. Wybór godziny zakończenia ładowania w czasie obowiązywania niskich taryf za prąd.
3. • Off-peak tariffs prioritized (Priorytet w czasie obowiązywania niskich taryf): zaznaczenie tej opcji powoduje rozpoczynanie ładowania poza godzinami obowiązywania wysokich taryf za prąd (możliwość przekroczenia tego przedziały czasowego w celu osiągnięcia 100% poziomu naładowania).
• Off-peak tariffs only (Tylko w czasie obowiązywania niskich taryf): zaznaczenie tej opcji powoduje wykonywanie ładowania wyłącznie poza godzinami obowiązywania wysokich taryf za prąd (możliwość przerwania ładowania przed osiągnięciem 100% poziomu naładowania).
Charging limit (Wartość graniczna ładowania)


• Podczas ładowania za pomocą ładowarki prądu przemiennego lub prądu stałego można wybierać poziom naładowania akumulatora wysokiego napięcia.
• Poziom naładowania można zmieniać o 10%.
• Jeżeli docelowy poziom naładowania jest niższy niż aktualny poziom naładowania akumulatora wysokiego napięcia, ładowanie nie rozpocznie się.
Charging current (Prąd ładowania)

• Funkcja ta umożliwia określanie prądu ładowania ładowarki prądu przemiennego. Należy wybrać odpowiedni prąd ładowania.
• Jeżeli ładowanie nie rozpocznie się lub zostanie gwałtownie przerwane, należy wybrać inny prawidłowy prąd i ponownie podjąć próbę rozpoczęcia ładowania.
• Czas ładowania zależy od wybranego prądu ładowania.
ECO Driving (Jazda ekonomiczna)

Na ekranie wybrać pozycje „EV” (Napęd elektryczny) „ECO Driving” (Jazda ekonomiczna). Funkcja ta umożliwia sprawdzenie obniżania emisji CO2 oraz ekonomiczności aktualnej jazdy i jazd poprzednich.
CO2 reduction (Obniżanie emisji CO2)

Funkcja ta umożliwia sprawdzanie informacji dotyczących obniżania emisji CO2 w porównaniu z pojazdem z silnikiem benzynowym podobnej wielkości.
Driving history (Historia jazd)

Funkcja ta umożliwia sprawdzenie dat, dystansów i zużycia energii wcześniejszych przejazdów. Gwiazdka wskazuje jazdę najbardziej energooszczędną.
EV Settings (Ustawienia napędu elektrycznego)

Na ekranie wybrać pozycje „EV” (Napęd elektryczny) „ECO settings” (Ustawienia napędu elektrycznego). Można wybierać funkcje „Winter mode” (Tryb zimowy), „Warning” (Ostrzeżenie) i „EV route” (Trasa dla napędu elektrycznego).
Utility Mode (Tryb długotrwałego zasilania)
Tryb ten umożliwia wykorzystywanie akumulatora wysokiego napięcia zamiast akumulatora 12 V do zasilania wyposażenia pojazdu. Umożliwia korzystanie z urządzeń elektrycznych (system audio, światła, układ klimatyzacji, ogrzewanie itp.) przez długi czas na postoju (np. na kempingu).

Włączanie i sposób działania układu
Włączanie układu
Tryb długotrwałego zasilania można włączyć po spełnieniu poniższych warunków.
• Pojazd w trybie gotowości () i włączony tryb P przekładni redukcyjnej.
• Włączony elektryczny hamulec postojowy (EPB).
• Na ekranie systemu multimedialnego zaznaczona pozycja „EV Settings” (Ustawienia napędu elektrycznego) „Utility Mode” (Tryb długotrwałego zasilania).
Sposób działania układu
Po włączeniu układu:
• W zestawie wskaźników gaśnie lampka i świeci się lampka
.
• Można korzystać ze wszystkich urządzeń elektrycznych, ale nie można jeździć.
• Można wyłączyć hamulec EPB za pomocą jego przełącznika.
Nie można wybrać trybu przekładni redukcyjnej innego niż P. W przypadku próby zmiany trybu na ekranie systemu multimedialnego pojawia się komunikat „Shifting conditions not met” (Niespełnione warunki zmiany trybu).
Wyłączanie układu
Tryb długotrwałego zasilania można wyłączyć, przełączając przycisk Start/Stop w stan OFF. Trybu nie można wyłączyć w pozycji „EV Settings” (Ustawienia napędu elektrycznego).
Winter mode (Tryb zimowy)

Funkcja ta umożliwia włączanie i wyłączanie trybu zimowego.
Z trybu zimowego należy korzystać w okresie zimowym, kiedy temperatura akumulatora wysokiego napięcia jest niska.
Tryb ten umożliwia wzrost osiągów i wydajności ładowania prądem stałym w okresie zimowym poprzez podniesienie temperatury akumulatora wysokiego napięcia do odpowiedniego poziomu.
Włączenie tego trybu może jednak skracać zasięg pojazdu z powodu zużywania energii na podgrzewanie akumulatora wysokiego napięcia.
Tryb ten służy również do podniesienia osiągów podczas jazdy w przypadku niskiej temperatury akumulatora wysokiego napięcia lub planowego włączenia układu klimatyzacji/ogrzewania.
Nie należy jednak korzystać z niego w celu podtrzymania zasięgu pojazdu przy niskim poziomie naładowania akumulatora niskiego napięcia.
Tryb ten jest dostępny w pojazdach wyposażonych w nagrzewnicę akumulatora wysokiego napięcia.
Warning (Ostrzeżenie)

Funkcja ta umożliwia włączanie i wyłączanie ostrzeżenia o przekroczeniu zasięgu.
– Range Warning (Ostrzeżenie o przekroczeniu zasięgu): Jeżeli punkt docelowy ustawiony w systemie nawigacji znajduje się poza zasięgiem dla aktualnego poziomu naładowania akumulatora wysokiego napięcia, pojawia się komunikat ostrzegawczy.
EV route (Trasa dla napędu elektrycznego)

Po wyborze tej opcji na trasie wyświetlanej na mapie pojawiają się informacje dotyczące napędu elektrycznego. Można sprawdzać zasięg pojazdu na tej trasie przy aktualnym poziomie naładowania akumulatora wysokiego napięcia. Na ekranie pojawia się również przycisk umożliwiający wyszukiwanie stacji ładowania znajdujących się w pobliżu.
Rodzaje ładowania pojazdu elektrycznego
Informacje dotyczące ładowania
• Ładowanie prądem przemiennym
Ładowanie akumulatora wysokiego napięcia po podłączeniu pojazdu do ładowarki prądu przemiennego, znajdującej się w domu Użytkownika lub w publicznej stacji ładowania pojazdów elektrycznych (więcej informacji — patrz część „Ładowanie prądem przemiennym”).
• Ładowanie prądem stałym
Istnieje możliwość szybkiego naładowania akumulatora wysokiego napięcia w publicznej stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Należy zapoznać się z Instrukcją obsługi dołączoną do używanej ładowarki prądu stałego.
Zbyt częste używanie ładowarki prądu stałego może spowodować spadek wydajności i trwałości akumulatora wysokiego napięcia.
Aby zapewnić wysoką trwałość akumulatora wysokiego napięcia, należy jak najrzadziej używać ładowarki prądu stałego.
• Ładowanie za pomocą ładowarki przenośnej
Akumulator wysokiego napięcia można ró wnież naładować, wykorzystując energię elektryczną z domowej instalacji elektrycznej. Domowe gniazdo elektryczne musi być zgodne z obowiązującymi przepisami, a jego parametry (napięcie (V), natężenie prądu (A) i moc (W)) muszą odpowiadać parametrom znamionowym ładowarki przenośnej.
Informacje dotyczące czasu ładowania
Rodzaje ładowania |
Akumulator ekonomiczny |
Akumulator rozbudowany |
|
Ładowanie prądem przemiennym |
7,2 kW |
Ładowanie do poziomu 100% trwa w temperaturze pokojowej około 6 godzin. |
Ładowanie do poziomu 100% trwa w temperaturze pokojowej około 9 godzin i 15 minut. |
10,5 kW |
Ładowanie do poziomu 100% trwa w temperaturze pokojowej około 4 godzin i 20 minut. |
Ładowanie do poziomu 100% trwa w temperaturze pokojowej około 6 godzin i 50 minut. |
|
Ładowanie prądem stałym |
Ładowarka o mocy 100 kW |
Ładowanie do poziomu 80% trwa w temperaturze pokojowej około 47 minut. Możliwość naładowania do 100%. |
Ładowanie do poziomu 80% trwa w temperaturze pokojowej około 47 minut. Możliwość naładowania do 100%. |
Ładowarka o mocy 50 kW |
Ładowanie do poziomu 80% trwa w temperaturze pokojowej około 48 minut. Możliwość naładowania do 100%. |
Ładowanie do poziomu 80% trwa w temperaturze pokojowej około 64 minut. Możliwość naładowania do 100%. |
|
Ładowanie za pomocą ładowarki przenośnej |
Ładowanie do poziomu 100% trwa w temperaturze pokojowej około 17 godzin. |
Ładowanie do poziomu 100% trwa w temperaturze pokojowej około 28 godzin. |

Czasy ładowania akumulatora wysokiego napięcia mogą zmieniać się w zależności od stanu i trwałości akumulatora, parametrów ładowarki oraz temperatury otoczenia.
Rodzaje ładowania
Rodzaj |
Gniazdo ładowania |
Złącze ładowania |
Stanowisko ładowania |
Sposób ładowania |
Ładowanie prądem |
|
|
|
Ładowarka prądu przemiennego w domu lub w publicznej stacji ładowania pojazdów elektrycznych |
Ładowanie |
|
|
|
Ładowarka prądu stałego w publicznej stacji ładowania pojazdów elektrycznych |
Ładowanie za pomocą ładowarki |
|
|
|
Domowa instalacja elektryczna |
• Czasy ładowania akumulatora wysokiego napięcia mogą zmieniać się w zależności od stanu i trwałości akumulatora, parametrów ładowarki oraz temperatury otoczenia.
• Rzeczywisty wygląd ładowarki oraz sposób ładowania mogą się różnić w zależności od producenta ładowarki.
Lampki sygnalizacyjne stanu ładowania pojazdu elektrycznego
Lampki sygnalizacyjne stanu ładowania

Podczas ładowania akumulatora wysokiego napięcia poziom naładowania można sprawdzać z zewnątrz pojazdu.
1. Lampka sygnalizacyjna stanu ładowania
Stan lampki |
Szczegóły |
|
Otwarta pokrywa gniazd ładowania (tryb gotowości do ładowania) |
Biała, świeci się stale |
|
|
Ładowanie |
Zielona, świeci się stale |
|
|
Ładowanie zaplanowane |
Zielona migająca |
|
|
Błąd ładowania (usterka układu ładowania) |
Czerwona migająca |
|
|
Ładowanie akumulatora 12 V lub zaplanowane działanie układu klimatyzacji/ogrzewania |
Żółta, świeci się stale |
2. Lampki sygnalizacyjne stanu ładowania
Stan lampki |
Szczegóły |
|
Przed rozpoczęciem ładowania (świeci) |
Podczas ładowania (miga) |
|
|
|
Bardzo niski poziom naładowania akumulatora wysokiego napięcia |
żółta |
żółta |
|
|
|
Niski poziom naładowania akumulatora wysokiego napięcia |
zielona |
zielona |
|
|
|
Średni poziom naładowania akumulatora wysokiego napięcia |
zielona |
zielona |
|
|
|
Wysoki poziom naładowania akumulatora wysokiego napięcia |
zielona |
zielona |
3. Lampka sygnalizacyjna wysokiego napięcia
Stan lampki |
Szczegóły |
|
Przepływ prądu pod wysokim napięciem (ładowanie akumulatora 12 V lub zaplanowane działanie układu klimatyzacji/ogrzewania) |
4. Ładowanie natychmiastowe
|
Wyłącznik harmonogramu ładowania Naciśnięcie powoduje natychmiastowe rozpoczęcie ładowania |
Blokada gniazda ładowania
Tryby AUTO/LOCK gniazd ładowania

A: tryb AUTO (Automatyczny),
B: tryb LOCK (Blokada)
Można ustawić tryb blokady złącza ładowania w gnieździe ładowania.
Przełączanie pomiędzy trybem AUTO (Automatyczny) a LOCK (Blokada) odbywa się za pomocą przycisku .

Podczas ładowania prądem stałym gniazdo ładowania jest zablokowane niezależnie od wybranego trybu. Gniazdo odblokowuje się po zakończeniu ładowania.
Blokowanie złącza ładowania
Tryb LOCK (Blokada) |
Tryb AUTO (Automatyczny) |
|
Przed |
Tak |
– |
Podczas ładowania |
Tak |
Tak |
Ładowanie zakończone |
Tak |
– |
• Tryb LOCK (Blokada) (lampka sygnalizacyjna w przycisku wył.):
Złącze ładowania blokuje się po podłączeniu go do gniazda ładowania. Złącze pozostaje zablokowane do momentu odblokowania zamków wszystkich drzwi przez kierowcę.
Tryb ten zapobiega kradzieży przewodu ładowania.
– Jeżeli złącze ładowania zostanie odblokowane z powodu odblokowania zamków wszystkich drzwi, ale nie zostanie odłączone w ciągu 15 sekund, złącze automatycznie blokuje się ponownie.
– Jeżeli złącze ładowania zostanie odblokowane z powodu odblokowania zamków wszystkich drzwi, ale zamki zostaną ponownie zablokowane, złącze automatycznie blokuje się ponownie.
• Tryb AUTO (Automatyczny) (lampka sygnalizacyjna w przycisku wł.):
Złącze blokuje się po rozpoczęciu ładowania. Złącze odblokowuje się po zakończeniu ładowania. Trybu tego można używać podczas ładowania w publicznej stacji ładowania pojazdów elektrycznych.
Ładowanie zaplanowane
Ładowanie zaplanowane (jeżeli funkcja występuje)
• Harmonogram ładowania pojazdu można ustawiać za pomocą systemu audio-wideo i nawigacji (AVN) lub aplikacji Blue Link.
Szczegółowe informacje dotyczące sposobu ustawiania harmonogramu ładowania podano w Instrukcji obsługi systemu AVN lub w Instrukcji obsługi aplikacji Blue Link.
• Ładowanie zaplanowane można wykonywać jedynie za pomocą ładowarki prądu przemiennego lub ładowarki przenośnej (ICCB) podano w częściach „Ładowanie prądem przemiennym” i „Ładowanie wolne”.

• Po ustawieniu harmonogramu ładowania i podłączeniu ładowarki prądu przemiennego lub ładowarki przenośnej (ICCB) przez 3 minuty miga zielona lampka sygnalizacyjna (1) trybu ładowania. Sygnalizuje ona ustalenie harmonogramu ładowania.
• Po ustawieniu harmonogramu ładowanie nie rozpoczyna się w momencie podłączenia ładowarki prądu przemiennego lub ładowarki przenośnej (ICCB). Jeżeli konieczne jest natychmiastowe rozpoczęcie ładowania, należy w systemie audio-wideo i nawigacji (AVN) wyłączyć harmonogram ładowania lub przez 3 sekundy naciskać przycisk wyłączania harmonogramu ładowania (2).
• W przypadku wyłączenia harmonogramu ładowania za pomocą przycisku (2) (w celu natychmiastowego rozpoczęcia ładowania) ładowanie musi rozpocząć się w ciągu 3 minut od momentu podłączenia ładowarki.
Naciśnięcie przycisku wyłączania harmonogramu ładowania (2) (w celu natychmiastowego rozpoczęcia ładowania) nie powoduje całkowitego anulowania ustawień harmonogramu. Aby całkowicie anulować ustawienia harmonogramu ładowania, należy użyć funkcji systemu audio-wideo i nawigacji (AVN).
Szczegółowe informacje dotyczące podłączania ładowarki prądu przemiennego lub ładowarki przenośnej (ICCB) podano w częściach „Ładowanie prądem przemiennym” i „Ładowanie wolne”.
Środki ostrożności podczas ładowania
Środki ostrożności podczas ładowania

Rzeczywisty wygląd ładowarki oraz sposób ładowania mogą się różnić w zależności od producenta ładowarki.

• Fale elektromagnetyczne generowane przez ładowarkę mogą silnie zakłócać działanie elektrycznych urządzeń medycznych, takich jak wszczepione rozruszniki serca.
W przypadku posiadania elektrycznego urządzenia medycznego, takiego jak wszczepiony rozrusznik serca, należy zapytać lekarza i producenta, czy ładowanie pojazdu elektrycznego może zakłócić działanie tego urządzenia.
• Przed podłączeniem ładowarki do gniazda ładowania upewnić się, że złącze przewodu ładowania nie jest mokre ani zanieczyszczone. Podłączenie złącza mokrego lub zanieczyszczonego może spowodować pożar lub porażenie prądem elektrycznym.

• Podczas podłączania przewodu ładowania do ładowarki oraz złącza ładowarki do gniazda pojazdu należy uważać, aby nie dotknąć złącza ładowania, wtyczki ani gniazda ładowania.
• Aby uniknąć porażenia prądem elektrycznym podczas ładowania, należy przestrzegać następujących zasad:
– Używać ładowarek wodoszczelnych.
– Nie dotykać złącza ładowania ani wtyczki ładowania mokrymi dłońmi, a podczas podłączania przewodu ładowania unikać stania w miejscu mokrym lub na śniegu.
– Zachowywać szczególną ostrożność podczas burzy z wyładowaniami atmosferycznymi.
– Zachowywać szczególną ostrożność, kiedy złącze ładowania i/lub wtyczka są mokre.

• W przypadku stwierdzenia nietypowych objawów (zapach, dym itp.) natychmiast przerwać ładowanie.
• Aby uniknąć porażenia prądem elektrycznym, w przypadku uszkodzenia izolacji przewodu ładowania natychmiast wymienić przewód.
• Podczas podłączania lub odłączania przewodu ładowania należy zawsze chwytać za uchwyt złącza ładowania i za wtyczkę przewodu ładowania.
Ciągnięcie za przewód ładowania (bez trzymania za uchwyt) może spowodować odłączenie przewodów wewnętrznych lub uszkodzenia, a w konsekwencji doprowadzić do porażenia prądem elektrycznym lub pożaru.

• Zawsze utrzymywać złącze i wtyczkę ładowania w stanie czystym i suchym. Chronić przewód ładowania przez wodą i wilgocią.
• Przed rozpoczęciem ładowania wyłączać pojazd.
• Po wyłączeniu pojazdu i rozpoczęciu ładowania wentylator chłodzący w przedziale silnika elektrycznego może włączać się automatycznie. Nie dotykać wentylatora chłodzącego podczas ładowania.
• Uważać, by nie upuścić złącza ładowania. Może to spowodować jego uszkodzenie.
Ładowanie pojazdu elektrycznego (ładowanie prądem przemiennym)
Ładowanie prądem przemiennym

Rzeczywisty wygląd ładowarki oraz sposób ładowania mogą się różnić w zależności od producenta ładowarki.
Sposób podłączania ładowarki prądu przemiennego
1. Wcisnąć pedał hamulca i włączyć hamulec postojowy.
2. Wyłączyć wszystkie przełączniki, włączyć tryb P przekładni redukcyjnej i wyłączyć pojazd.
W przypadku podłączenia ładowarki przy włączonym trybie innym niż P przekładni redukcyjnej ładowanie rozpocznie się dopiero po włączeniu trybu P.

3. Nacisnąć pokrywę gniazd ładowania w miejscu oznaczonym symbolem otwierania. Pokrywa gniazd ładowania otwiera się tylko przy odblokowanych drzwiach.

Jeżeli nie można otworzyć pokrywy gniazd ładowania z powodu jej przymarznięcia, należy lekko postukać w pokrywę lub usunąć lód znajdujący się w jej pobliżu. Nie podejmować prób otwierania pokrywy gniazd ładowania na siłę.

4. Zdjąć osłonę (1) gniazda ładowania.
5. Sprawdzić, czy złącze i gniazdo ładowania nie są zanieczyszczone.
6. Trzymając za uchwyt złącza ładowania, podłączyć złącze do gniazda ładowania. Złącze należy wsunąć do oporu. Nieprawidłowe podłączenie złącza może spowodować pożar.

Tryby AUTO/LOCK gniazd ładowania
Złącze ładowania blokuje się w gnieździe w zależności od wybranego trybu.
• Tryb LOCK (Blokada): Złącze ładowania blokuje się po podłączeniu do gniazda ładowania.
• Tryb AUTO (Automatyczny): Złącze blokuje się po rozpoczęciu ładowania.
Więcej informacji podano w części „Tryby AUTO/LOCK gniazd ładowania” w tym rozdziale.

7. Aby rozpocząć ładowanie, podłączyć wtyczkę ładowania do gniazda ładowarki.
8. Sprawdzić, czy świeci się lampka sygnalizacyjna ładowania akumulatora wysokiego napięcia () w zestawie wskaźników. Jeżeli lampka sygnalizacyjna ładowania (
) nie świeci się, oznacza to brak ładowania.
Aby rozpocząć ładowanie w przypadku nieprawidłowego podłączenia wtyczki lub złącza ładowania, należy podłączyć je ponownie.

• Podczas ładowania prądem przemiennym mogą występować zakłócenia odbioru sygnału radiowego.
• Podczas ładowania nie można zmienić trybu przekładni redukcyjnej.

9. Po rozpoczęciu ładowania przez ok. 1 minutę zestaw wskaźników wyświetla jego szacowany czas.
Szacowany czas ładowania wyświetla się również przez ok. 1 minutę w przypadku otwarcia drzwi kierowcy. Jeżeli ładowanie odbywa się zgodnie z harmonogramem ładowania lub ustawiony jest harmonogram włączeń układu klimatyzacji/ogrzewania, zamiast szacowanego czasu wyświetla się symbol „--”.

Czasy ładowania akumulatora wysokiego napięcia mogą zmieniać się w zależności od stanu i trwałości akumulatora, parametrów ładowarki oraz temperatury otoczenia.
Sprawdzanie stanu ładowania

Podczas ładowania akumulatora wysokiego napięcia poziom naładowania można sprawdzać z zewnątrz pojazdu.
Stan lampki |
Szczegóły |
|
Przed rozpoczęciem ładowania (świeci) |
Podczas ładowania |
|
|
|
Bardzo niski poziom naładowania akumulatora wysokiego napięcia |
żółta |
żółta |
|
|
|
Niski poziom naładowania akumulatora wysokiego napięcia |
zielona |
zielona |
|
|
|
Średni poziom naładowania akumulatora wysokiego napięcia |
zielona |
zielona |
|
|
|
Wysoki poziom naładowania akumulatora wysokiego napięcia |
zielona |
zielona |
Sposób odłączania ładowarki prądu przemiennego

1. Po zakończeniu ładowania należy odłączyć wtyczkę ładowania od gniazda ładowarki prądu przemiennego.

2. Odłączyć złącze ładowania, trzymając je za uchwyt.

Aby zapobiec kradzieży przewodu ładowania, złącza ładowania nie można odłączyć przy zablokowanych zamkach drzwi pojazdu. Aby odłączyć złącze ładowania, należy odblokować zamki drzwi.
Jeżeli włączony jest tryb AUTO (automatyczny) blokady gniazda ładowania, złącze odblokowuje się automatycznie po zakończeniu ładowania.
Więcej informacji podano w części „Tryby AUTO/LOCK gniazd ładowania” w tym rozdziale.

3. Pamiętać o założeniu osłony gniazda ładowania.
4. Prawidłowo zamknąć pokrywę gniazd ładowania.
Awaryjne odblokowanie złącza ładowania

Jeżeli złącza ładowania nie można odłączyć z powodu rozładowania się akumulatora 12 V lub usterki przewodów elektrycznych, należy podnieść maskę silnika i lekko pociągnąć za linkę odblokowania awaryjnego. Powoduje to odblokowanie złącza ładowania.
Ładowanie prądem stałym

Istnieje możliwość szybkiego naładowania akumulatora wysokiego napięcia w publicznej stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Należy zapoznać się z Instrukcją obsługi dołączoną do używanej ładowarki prądu stałego.
Zbyt częste używanie ładowarki prądu stałego może spowodować spadek wydajności i trwałości akumulatora wysokiego napięcia.
Aby zapewnić wysoką trwałość akumulatora wysokiego napięcia, należy jak najrzadziej używać ładowarki prądu stałego.
Rzeczywisty wygląd ładowarki oraz sposób ładowania mogą się różnić w zależności od producenta ładowarki.

Niektóre ładowarki prądu stałego po podłączeniu do pojazdu z całkowicie naładowanym akumulatorem wysokiego napięcia mogą generować komunikat błędu. Nie podejmować prób ładowania, jeżeli akumulator wysokiego napięcia jest całkowicie naładowany.
Sposób podłączania ładowarki prądu stałego
1. Wcisnąć pedał hamulca i włączyć hamulec postojowy.
2. Wyłączyć wszystkie przełączniki, włączyć tryb P przekładni redukcyjnej i wyłączyć pojazd.

3. Nacisnąć pokrywę gniazd ładowania w miejscu oznaczonym symbolem otwierania. Pokrywa gniazd ładowania otwiera się tylko przy odblokowanych drzwiach.

Jeżeli nie można otworzyć pokrywy gniazd ładowania z powodu jej przymarznięcia, należy lekko postukać w pokrywę lub usunąć lód znajdujący się w jej pobliżu. Nie podejmować prób otwierania pokrywy gniazd ładowania na siłę.

4. Zdjąć osłonę (1) gniazda ładowania.
5. Sprawdzić, czy złącze i gniazdo ładowania nie są zanieczyszczone.
6. Trzymając za uchwyt złącza ładowania, podłączyć złącze do gniazda ładowania. Złącze należy wsunąć do oporu. Nieprawidłowe podłączenie złącza może spowodować pożar.
Zapoznać się ze sposobem ładowania i odłączania ładowarki podanym w Instrukcji obsługi danej ładowarki prądu stałego.
7. Sprawdzić, czy świeci się lampka sygnalizacyjna ładowania akumulatora wysokiego napięcia () w zestawie wskaźników. Kiedy lampka sygnalizacyjna ładowania (
) nie świeci się, ładowanie nie odbywa się.
Aby rozpocząć ładowanie w przypadku nieprawidłowego podłączenia złącza ładowania, należy podłączyć je ponownie.
Aby zapobiec uszkodzeniu akumulatora wysokiego napięcia, w niskich temperaturach ładowanie prądem stałym może być niemożliwe.

Podczas ładowania akumulator wysokiego napięcia chłodzony jest przez układ klimatyzacji. W związku z tym podczas ładowania słyszalne mogą być odgłosy działania sprężarki układu klimatyzacji i wentylatora.
Ponadto przy wysokich temperaturach zewnętrznych wydajność układu klimatyzacji może spadać z powodu wykorzystywania go do chłodzenia akumulatora wysokiego napięcia.

Podczas ładowania nie można zmienić trybu przekładni redukcyjnej.

8. Po rozpoczęciu ładowania przez ok. 1 minutę zestaw wskaźników wyświetla jego szacowany czas.
Szacowany czas ładowania wyświetla się również przez ok. 1 minutę w przypadku otwarcia drzwi kierowcy.

Czasy ładowania akumulatora wysokiego napięcia mogą zmieniać się w zależności od stanu i trwałości akumulatora, parametrów ładowarki oraz temperatury otoczenia.
Sprawdzanie stanu ładowania

Podczas ładowania akumulatora wysokiego napięcia poziom naładowania można sprawdzać z zewnątrz pojazdu.
Stan lampki |
Szczegóły |
|
Przed rozpoczęciem ładowania (świeci) |
Podczas ładowania |
|
|
|
Bardzo niski poziom naładowania akumulatora wysokiego napięcia |
żółta |
żółta |
|
|
|
Niski poziom naładowania akumulatora wysokiego napięcia |
zielona |
zielona |
|
|
|
Średni poziom naładowania akumulatora wysokiego napięcia |
zielona |
zielona |
|
|
|
Wysoki poziom naładowania akumulatora wysokiego napięcia |
zielona |
zielona |
Sposób odłączania ładowarki prądu stałego
1. Po zakończeniu lub przerwaniu ładowania prądem stałym należy odłączyć złącze ładowania. Sposoby odłączania złącza ładowania różnych typów ładowarek prądu stałego opisano w ich Instrukcjach obsługi.

2. Pamiętać o założeniu osłony gniazda ładowania.
3. Prawidłowo zamknąć pokrywę gniazd ładowania.
Ładowanie za pomocą ładowarki przenośnej

1. Przewód zasilający i wtyczka
2. Sterownik
3. Przewód ładowania i złącze ładowania
Jeżeli ładowanie prądem przemiennym lub ładowanie prądem stałym jest niemożliwe, można skorzystać z ładowarki przenośnej, wykorzystując energię elektryczną z domowej instalacji elektrycznej.
Sposób ustawiania poziomu ładowania ładowarki przenośnej

1. Przed podłączeniem wtyczki do gniazda sprawdzić znamionowe natężenie gniazda.
2. Podłączyć wtyczkę do domowego gniazda elektrycznego.
3. Sprawdzić wyświetlacz sterownika.

4. Aby dostosować poziom ładowania, przez ponad sekundę naciskać przycisk (1) z tyłu sterownika (patrz rodzaj przewodu ładowania i przykład ustawień poziomu ładowania).
5. Każde naciśnięcie przycisku (1) powoduje zmianę poziomu ładowania na wyświetlaczu sterownika.
6. Po ustawieniu poziomu ładowania rozpocząć ładowanie zgodnie z procedurą ładowania z użyciem ładowarki przenośnej.
Przykład ustawiania poziomu ładowania za pomocą ładowarki przenośnej
Podany przykład jest orientacyjny i może się zmieniać w zależności od otoczenia.
Prąd gniazda elektrycznego |
Poziom ładowania ładowarki ICCB |
Wskazanie na wyświetlaczu |
14 ÷ 16 A |
12 A |
OOSEVQ018055 |
13 ÷ 12 A |
10 A |
|
11 ÷ 10 A |
8 A |
|
9 ÷ 8 A |
6 A |

Aby uniknąć przepalenia bezpiecznika, upewnić się, że wybrany poziom ładowania jest zgodny z amperażem bezpiecznika obwodu w domowej instalacji elektrycznej.
Sposób podłączania ładowarki przenośnej (ICCB)

1. Podłączyć wtyczkę do domowego gniazda elektrycznego.

2. Sprawdzić, czy na sterowniku świeci się zielona lampka sygnalizacyjna włączonego zasilania.
3. Wcisnąć pedał hamulca i włączyć hamulec postojowy.
4. Wyłączyć wszystkie przełączniki, włączyć tryb P przekładni redukcyjnej i wyłączyć pojazd.
W przypadku podłączenia ładowarki przy włączonym trybie innym niż P przekładni redukcyjnej ładowanie rozpocznie się dopiero po włączeniu trybu P.

5. Nacisnąć pokrywę gniazd ładowania w miejscu oznaczonym symbolem otwierania. Pokrywa gniazd ładowania otwiera się tylko przy odblokowanych drzwiach.

Jeżeli nie można otworzyć pokrywy gniazd ładowania z powodu jej przymarznięcia, należy lekko postukać w pokrywę lub usunąć lód znajdujący się w jej pobliżu. Nie podejmować prób otwierania pokrywy gniazd ładowania na siłę.

6. Zdjąć osłonę (1) gniazda ładowania.
7. Sprawdzić, czy złącze i gniazdo ładowania nie są zanieczyszczone.
8. Trzymając za uchwyt złącza ładowania, podłączyć złącze do gniazda ładowania. Złącze należy wsunąć do oporu. Nieprawidłowe podłączenie złącza może spowodować pożar.

Tryby AUTO/LOCK gniazd ładowania
Złącze ładowania blokuje się w gnieździe w zależności od wybranego trybu.
• Tryb LOCK (Blokada): Złącze ładowania blokuje się po podłączeniu do gniazda ładowania.
• Tryb AUTO (Automatyczny): Złącze blokuje się po rozpoczęciu ładowania.
Więcej informacji podano w części „Tryby AUTO/LOCK gniazd ładowania” w tym rozdziale.

9. Ładowanie rozpoczyna się automatycznie (miga lampka sygnalizacyjna ładowania).
10. Sprawdzić, czy świeci się lampka sygnalizacyjna ładowania akumulatora wysokiego napięcia () w zestawie wskaźników. Kiedy lampka sygnalizacyjna ładowania (
) nie świeci się, ładowanie nie odbywa się.
Aby rozpocząć ładowanie w przypadku nieprawidłowego podłączenia złącza ładowania, należy podłączyć je ponownie.

Podczas ładowania nie można zmienić trybu przekładni redukcyjnej.

11. Po rozpoczęciu ładowania przez ok. 1 minutę zestaw wskaźników wyświetla jego szacowany czas.
Szacowany czas ładowania wyświetla się również przez ok. 1 minutę w przypadku otwarcia drzwi kierowcy.
Jeżeli ładowanie odbywa się zgodnie z harmonogramem ładowania lub ustawiony jest harmonogram włączeń układu klimatyzacji/ogrzewania, zamiast szacowanego czasu wyświetla się symbol „--”.

Czasy ładowania akumulatora wysokiego napięcia mogą zmieniać się w zależności od stanu i trwałości akumulatora, parametrów ładowarki oraz temperatury otoczenia.
Sprawdzanie stanu ładowania

Podczas ładowania akumulatora wysokiego napięcia poziom naładowania można sprawdzać z zewnątrz pojazdu.
Stan lampki |
Szczegóły |
|
Przed rozpoczęciem ładowania (świeci) |
Podczas ładowania (miga) |
|
|
|
Bardzo niski poziom naładowania akumulatora wysokiego napięcia |
żółta |
żółta |
|
|
|
Niski poziom naładowania akumulatora wysokiego napięcia |
zielona |
zielona |
|
|
|
Średni poziom naładowania akumulatora wysokiego napięcia |
zielona |
zielona |
|
|
|
Wysoki poziom naładowania akumulatora wysokiego napięcia |
zielona |
zielona |
Lampki sygnalizacyjne ładowarki przenośnej
Sterownik |
Symbol |
Szczegóły |
|||||
|
WTYCZKA |
|
Świeci się: zasilanie wł. Miga: usterka czujnika temperatury wtyczki |
||||
|
Świeci się: zabezpieczenie wtyczki przed wysoką temperaturą Miga: ostrzeżenie o wysokiej temperaturze wtyczki |
||||||
ZASILANIE |
|
Świeci się: zasilanie wł. |
|||||
ŁADOWANIE |
|
Miga: ładowanie w trybie oszczędzania energii, świeci się tylko lampka sygnalizacyjna ładowania |
|||||
USTERKA |
|
Miga: ładowanie przerwane |
|||||
POZIOM ŁADOWANIA |
|
Typ A |
Typ B |
Typ C |
Każdorazowe naciśnięcie przycisku na ponad 1 sekundę przy ładowarce podłączonej do gniazda elektrycznego, ale nie do pojazdu, powoduje zmianę prądu ładowania (3 poziomy). |
� Tył sterownika |
|
12 A |
10 A |
8 A |
|||||
|
10 A |
8 A |
7 A |
||||
|
8 A |
6 A |
6 A |
||||
POJAZD |
(zielony) |
Złącze ładowania podłączone |
|||||
(niebieski) |
Ładowanie |
||||||
(czerwony) |
Miga: ładowanie niemożliwe |
Lampki sygnalizacyjne ładowarki przenośnej
Nr |
Sterownik |
Stan/diagnoza/środki zaradcze |
Nr |
Sterownik |
Stan/diagnoza/środki zaradcze |
1 |
|
Złącze ładowania podłączone do pojazdu (świeci się na zielono) Usterka czujnika temperatury wtyczki (miga na zielono) Zabezpieczenie wtyczki przed wysoką temperaturą (miga na czerwono) Ostrzeżenie o wysokiej temperaturze wtyczki (świeci się na czerwono) Skontaktować się z Autoryzowaną Stacją Obsługi (ASO) Hyundai. |
2 |
|
Złącze ładowania podłączone do pojazdu (świeci się na zielono) |
3 |
|
Podczas ładowania Lampka sygnalizacyjna ładowania (miga na zielono) Lampka sygnalizacyjna podłączenia do pojazdu (świeci się na niebiesko) |
4 |
|
Przed podłączeniem złącza ładowania do pojazdu (miga na czerwono) Nieprawidłowa temperatura Usterka ładowarki przenośnej Skontaktować się z Autoryzowaną Stacją Obsługi (ASO) Hyundai. |
5 |
|
Po podłączeniu do pojazdu (miga na czerwono) Usterka urządzenia diagnostycznego Upływ prądu Nieprawidłowa temperatura Skontaktować się z Autoryzowaną Stacją Obsługi (ASO) Hyundai. |
6 |
|
Po podłączeniu złącza ładowania do pojazdu (miga na czerwono) Usterka komunikacji Skontaktować się z Autoryzowaną Stacją Obsługi (ASO) Hyundai. |
7 |
|
Usterka czujnika temperatury wtyczki (miga na zielono) Zabezpieczenie wtyczki przed wysoką temperaturą (miga na czerwono) Ostrzeżenie o wysokiej temperaturze wtyczki (świeci się na czerwono) Skontaktować się z Autoryzowaną Stacją Obsługi (ASO) Hyundai. |
8 |
|
Tryb oszczędzania energii Przez 3 minuty od momentu rozpoczęcia ładowania (miga na zielono) |
Sposób odłączania ładowarki przenośnej (ICCB)

1. Odłączyć złącze ładowania, trzymając je za uchwyt.

Aby zapobiec kradzieży przewodu ładowania, złącza ładowania nie można odłączyć przy zablokowanych zamkach drzwi pojazdu. Aby odłączyć złącze ładowania, należy odblokować zamki drzwi.
Jeżeli włączony jest tryb AUTO (automatyczny) blokady gniazda ładowania, złącze odblokowuje się automatycznie po zakończeniu ładowania.
Więcej informacji podano w części „Tryby AUTO/LOCK gniazd ładowania” w tym rozdziale.

2. Pamiętać o założeniu osłony gniazda ładowania.
3. Prawidłowo zamknąć pokrywę gniazd ładowania.

4. Odłączyć wtyczkę od domowego gniazda elektrycznego. Podczas odłączania wtyczki nie wolno ciągnąć za przewód.
5. Aby zabezpieczyć złącze ładowania przed dostaniem się do niego ciał obcych, założyć osłonę złącza.
6. Umieścić przewód ładowania w schowku na przewody.
Awaryjne odblokowanie złącza ładowania

Jeżeli złącza ładowania nie można odłączyć z powodu rozładowania się akumulatora 12 V lub usterki przewodów elektrycznych, należy podnieść maskę silnika i lekko pociągnąć za linkę odblokowania awaryjnego. Powoduje to odblokowanie złącza ładowania.
Środki ostrożności podczas używania ładowarki przenośnej (ICCB)
• Używać wyłączne ładowarek przenośnych dopuszczonych przez Hyundai Motor Corporation.
• Nie podejmować prób naprawy, rozmontowania ani regulacji ładowarki przenośnej.
• Nie używać przedłużaczy ani gniazd rozdzielających.
• W przypadku jakiejkolwiek nieprawidłowości natychmiast przerwać ładowanie.
• Nie dotykać wtyczki ani złącza ładowania mokrymi dłońmi.
• Nie dotykać styków złącza ładowania prądem przemiennym ani styków gniazda ładowania prądem przemiennym.
• Nie podłączać złącza ładowania do zasilania o napięciu niezgodnym z przepisami.
• Nie używać ładowarki przenośnej, jeżeli jest ona zużyta, otwarta lub uszkodzona.
• Nie używać ładowarki przenośnej, jeżeli jej obudowa lub złącze ładowania są uszkodzone, popękane albo widoczne są nieosłonięte przewody.
• Nie pozwalać dzieciom obsługiwać ani dotykać ładowarki przenośnej.
• Chronić sterownik przed wodą.
• Chronić styki złącza ładowania zwykłego i wtyczki przed zanieczyszczeniami.
• Nie stawać na przewodach. Nie ciągnąć za przewody, nie skręcać ich ani nie zginać.
• Nie ładować podczas burzy z wyładowaniami atmosferycznymi.
• Nie upuszczać sterownika i nie umieszczać na nim ciężkich przedmiotów.
• Podczas ładowania nie umieszczać w pobliżu ładowarki urządzeń mogących generować wysokie temperatury.
• Podłączenie ładowarki do uszkodzonego domowego gniazda elektrycznego może spowodować porażenie prądem elektrycznym. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości dotyczących stanu gniazda powinien je sprawdzić uprawniony elektryk.
• W przypadku przegrzewania się gniazda elektrycznego lub innych elementów albo pojawienia się zapachu spalenizny natychmiast przerwać ładowanie i odłączyć ładowarkę.
Ładowanie pojazdu elektrycznego (nagłe przerwanie ładowania)
Postępowanie w przypadku nagłego przerwania ładowania
Kiedy akumulator wysokiego napięcia nie ładuje się, należy wykonać następujące sprawdzenia:
1. Sprawdzić ustawienia ładowania w pojeździe. Patrz punkt „Zarządzanie ładowaniem” w tym rozdziale (np. po ustawieniu harmonogramu ładowania, ładowanie nie musi rozpocząć się w momencie podłączenia ładowarki prądu przemiennego lub ładowarki przenośnej (ICCB)).
2. Sprawdzić stan działania ładowarki prądu przemiennego, ładowarki przenośnej i ładowarki prądu stałego (lampki stanu ładowania ładowarki przenośnej — patrz punkt „Sprawdzanie stanu ładowania” dla ładowania wolnego w tym rozdziale).
Rzeczywisty sposób wskazywania stanu ładowania może się różnić w zależności od producenta ładowarki.
3. Jeżeli akumulator wysokiego napięcia nie ładuje się, a w zestawie wskaźników pojawia się komunikat ostrzegawczy, należy sięgnąć do odpowiedniego wyjaśnienia. Patrz punkt „Komunikaty na wyświetlaczu LCD” w tym rozdziale.
4. Jeżeli podczas korzystania z innej ładowarki ładowanie przebiega prawidłowo, skontaktować się z producentem niesprawnej ładowarki.
5. Jeżeli podczas korzystania z innej, sprawnej ładowarki ładowanie nie przebiega prawidłowo, należy skontaktować się z Autoryzowaną Stacją Obsługi (ASO) Hyundai.
6. Jeżeli ładowanie jest niemożliwe i w zestawie wskaźników świeci się lampka ostrzegawcza usterek (), należy skontaktować się z Autoryzowaną Stacją Obsługi (ASO) Hyundai.
Za kierownicą pojazdu elektrycznego
Uruchamianie pojazdu
1. Usiąść na fotelu kierowcy, mając przy sobie inteligentny kluczyk.
2. Przed uruchomieniem pojazdu zapiąć pas bezpieczeństwa.
3. Sprawdzić, czy hamulec postojowy jest włączony.
4. Wyłączyć wszystkie odbiorniki prądu.
5. Wcisnąć i przytrzymać pedał hamulca.
6. Przy wciśniętym pedale hamulca włączyć tryb P przekładni redukcyjnej.
7. Trzymając wciśnięty pedał hamulca nacisnąć przycisk Start/Stop.
8. Jeżeli lampka sygnalizacyjna świeci się, można rozpocząć jazdę.
Jeżeli lampka sygnalizacyjna nie świeci się, jazdy nie można rozpocząć. Spróbować ponownie uruchomić pojazd.
9. Trzymając wciśnięty pedał hamulca włączyć wybrany tryb przekładni redukcyjnej.

Jeżeli przewód ładowania jest podłączony do pojazdu, ze względów bezpieczeństwa nie można zmieniać trybu przekładni redukcyjnej.
10. Wyłączyć hamulec postojowy i powoli zwolnić pedał hamulca. Sprawdzić, czy pojazd powoli rusza, a następnie nacisnąć pedał przyspieszenia.
Wyłączanie pojazdu
1. Po zatrzymaniu pojazdu nie zwalniać pedału hamulca.
2. Przy wciśniętym pedale hamulca włączyć tryb P przekładni redukcyjnej.
3. Trzymając wciśnięty pedał hamulca, włączyć hamulec postojowy.
4. Trzymając wciśnięty pedał hamulca, nacisnąć przycisk Start/Stop i wyłączyć pojazd.
5. Sprawdzić, czy w zestawie wskaźników zgasła lampka sygnalizacyjna .
Jeżeli lampka sygnalizacyjna świeci się i włączony jest tryb inny niż P przekładni redukcyjnej, pojazd może ruszyć po przypadkowym naciśnięciu pedału przyspieszenia.
Wirtualne brzmienie pracy silnika spalinowego
Jazda z napędem elektrycznym jest niemal bezgłośna. Dlatego podczas jazdy pojazdem elektrycznym — dla zapewnienia bezpieczeństwa pieszych — specjalny układ (VESS) emituje odgłosy pracy silnika spalinowego.
• Układ można włączyć, kiedy pojazd znajduje się w trybie gotowości () i włączony jest tryb przekładni redukcyjnej inny niż P.
• Po włączeniu trybu R układ emituje dodatkowy dźwięk ostrzegawczy.

• Pojazd z napędem elektrycznym jest znacznie cichszy niż pojazd z silnikiem spalinowym. Dlatego należy zwracać uwagę na otoczenie pojazdu i zachowywać ostrożność.
• Przed ruszeniem sprawdzać, czy wokół pojazdu nie znajdują się żadne osoby ani przeszkody.
• Przed rozpoczęciem cofania sprawdzać, czy za pojazdem nie znajdują się żadne osoby ani przeszkody. Piesi mogą nie słyszeć dźwięku jadącego pojazdu.
Szacowany zasięg przy aktualnym poziomie naładowania

Szacowany zasięg przy aktualnym poziomie naładowania wyświetla się na różne sposoby, w zależności od trybu jazdy wybranego w zintegrowanym układzie sterowania trybami jazdy (Drive Mode Integrated Control System — DMICS).
Więcej informacji podano w podrozdziale „Zintegrowany układ sterowania trybami jazdy (DMICS)” w rozdziale 6.
Niewprowadzony punkt docelowy
• Średni zasięg pojazdu wynosi około 241 km (wersja ekonomiczna) lub 400 km (wersja rozbudowana).
• Pewne warunki, np. włączenie układu klimatyzacji/ogrzewania, wpływają na zasięg, który może zmieniać się w zakresie 175 ÷ 340 km (wersja ekonomiczna) lub 335 ÷ 500 km (wersja rozbudowana). Podczas używania ogrzewania w niskich temperaturach zewnętrznych oraz podczas jazdy z wysokimi prędkościami pobór energii elektrycznej z akumulatora wysokiego napięcia jest znacznie wyższy. Może to znacznie zmniejszyć zasięg pojazdu.
• Po pojawieniu się na wskaźniku zasięgu wskazania „---” pojazd może przejechać jeszcze 3 ÷ 8 km. Dystans ten zależy od prędkości jazdy, działania układu ogrzewania/klimatyzacji, warunków atmosferycznych, techniki jazdy oraz innych czynników.
• Zasięg wyświetlany w zestawie wskaźników po zakończeniu ładowania może znacznie zmieniać się, w zależności od zapamiętanych parametrów wcześniejszej jazdy.
Jeżeli zapamiętane parametry dotyczą wcześniejszej jazdy z wysokimi prędkościami powodującymi podwyższony pobór energii z akumulatora wysokiego napięcia, szacowany zasięg jest krótszy. W przypadku niewielkiego poboru energii z akumulatora wysokiego napięcia w trybie ECO zasięg zwiększa się.
• Zasięg zależy od wielu czynników, takich jak poziom naładowania akumulatora wysokiego napięcia, warunki atmosferyczne, temperatura, trwałość akumulatora, charakterystyki geograficzne i technika jazdy.
• Wraz z upływem czasu stan akumulatora wysokiego napięcia obniża się w sposób naturalny. Może to zmniejszać zasięg pojazdu.
Wprowadzony punkt docelowy
Po wprowadzeniu punktu docelowego zasięg pojazdu może zmienić się. Zasięg jest przeliczany na podstawie informacji dotyczących punktu docelowego. Zasięg zależy w znacznym stopniu od warunków i techniki jazdy oraz od stanu pojazdu.
Porady umożliwiające zwiększenie zasięgu
• Ustawianie zbyt wysokich lub zbyt niskich temperatur układu klimatyzacji/ogrzewania powoduje znaczny pobór energii z akumulatora wysokiego napięcia. Może to zmniejszać zasięg pojazdu. Z tego powodu zalecane jest ustawienie temperatury 22°C w trybie automatycznym. Podczas wielu prób stwierdzono, że taka temperatura zapewnia optymalne zużycie energii i odpowiedni poziom komfortu.
Jeżeli ogrzewanie lub chłodzenie wnętrza pojazdu nie jest konieczne, układ ogrzewania/klimatyzacji należy wyłączać.
• Przy włączonym ogrzewaniu lub chłodzeniu włączenie recyrkulacji powietrza zamiast dopływu powietrza zewnętrznego powoduje obniżenie zużycia energii. Tryb dopływu powietrza zewnętrznego wymaga zużycia znacznej ilości energii do ogrzania lub schłodzenia powietrza dopływającego do wnętrza pojazdu.
• W przypadku korzystania z układu ogrzewania lub klimatyzacji zaleca się korzystanie z funkcji „DRIVER ONLY” (Tylko kierowca) lub planowanego działania układu klimatyzacji/ogrzewania.
• Nie należy nadmiernie wciskać pedału przyspieszenia i w miarę możliwości utrzymywać stałą prędkość jazdy.
• Podczas przyspieszania lub zwalniania pedał przyspieszenia należy wciskać lub zwalniać stopniowo.
• Zawsze utrzymywać wymagane ciśnienie w oponach.
• Podczas jazdy nie używać niepotrzebnych urządzeń elektrycznych.
• Nie przewozić zbędnych ładunków.
• Nie montować elementów, które mogą zwiększać opór powietrza.
Wskaźnik poboru energii/ładowania

Wskaźnik ten podaje poziom poboru energii z akumulatora wysokiego napięcia lub poziom ładowania akumulatora podczas hamowania z odzyskiem energii.
• POWER (Tryb poboru energii):
Wskazanie wysokiego poziomu poboru energii podczas jazdy pod górę lub przyspieszania. Im wyższy pobór energii, tym większa część wskaźnika jest podświetlona.
• CHARGE (Tryb ładowania):
Wskazanie stopnia ładowania akumulatora wysokiego napięcia podczas hamowania z odzyskiem energii (zwalnianie lub jazda w dół). Im wyższy poziom ładowania, tym mniejsza część wskaźnika jest podświetlona.
Wskaźnik poziomu naładowania akumulatora wysokiego napięcia


• Wskaźnik ten podaje stan naładowania akumulatora wysokiego napięcia.
• Wskazanie „L” lub „0” oznacza niewystarczający poziom naładowania. Wskazanie „H” lub „1” oznacza całkowite naładowanie akumulatora wysokiego napięcia.
• Przed wjazdem na autostradę lub drogę ekspresową należy sprawdzić, czy akumulator wysokiego napięcia jest wystarczająco naładowany.
Jeżeli na wskaźniku poziomu naładowania świecą się tylko 2 paski (poziom zbliżony do „L” lub „0”), świeci się również lampka ostrzegawcza niskiego poziomu naładowania akumulatora wysokiego napięcia ().
Po włączeniu tej lampki ostrzegawczej () pojazd może przejechać 20 ÷ 30 km. Dystans zależy od prędkości jazdy, działania układu ogrzewania/klimatyzacji, warunków atmosferycznych, techniki jazdy oraz innych czynników. W takim przypadku należy naładować akumulator wysokiego napięcia.
Jeżeli na wskaźniku poziomu naładowania świecą się tylko 1-2 paski, prędkość pojazdu jest ograniczana lub pojazd może wyłączyć się. Należy natychmiast naładować akumulator wysokiego napięcia.
Lampki ostrzegawcze i sygnalizacyjne związane z napędem elektrycznym
Lampka sygnalizacyjna trybu gotowości

Lampka ta świeci się:
Kiedy pojazd jest gotowy do jazdy.
– Lampka świeci się: możliwa jest jazda w trybie zwykłym.
– Lampka nie świeci się: jazda w trybie zwykłym nie jest możliwa lub wystąpiła usterka.
– Lampka miga: jazda w trybie awaryjnym.
Wyłączenie lub miganie lampki sygnalizacyjnej trybu gotowości oznacza wystąpienie usterki. W takim przypadku pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.
Lampka ostrzegawcza usterek

Lampka ta świeci się:
• Po zmianie stanu przycisku Start/Stop na ON.
– Świeci się przez około 3 s, a następnie gaśnie.
• W przypadku wystąpienia problemu związanego z elementami układu sterowania napędem elektrycznym, takimi jak czujniki itp.
Jeżeli lampka ostrzegawcza świeci się podczas jazdy lub nie gaśnie po uruchomieniu pojazdu, pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.
Lampka ostrzegawcza spadku mocy

Lampka ta świeci się:
– Po zmianie stanu przycisku Start/Stop na ON.
– Świeci się przez około 3 s, a następnie gaśnie.
• W przypadku ograniczania mocy ze względów bezpieczeństwa. Ograniczanie mocy może wystąpić w następujących przypadkach:
– Spadek poziomu naładowania akumulatora wysokiego napięcia poniżej określonej wartości lub spadek napięcia.
– Zbyt wysoka albo zbyt niska temperatura elektrycznego silnika napędowego lub akumulatora wysokiego napięcia.
– Problem związany z układem chłodzenia lub usterka, która może przerwać normalną jazdę.
• Kiedy świeci się lampka ostrzegawcza spadku mocy, nie należy gwałtownie przyspieszać ani ruszać.
• Jeżeli poziom naładowania akumulatora wysokiego napięcia jest niski, świeci się lampka ostrzegawcza spadku mocy i moc pojazdu jest ograniczona. W takim przypadku jazda pod górę może być niemożliwa. Należy natychmiast naładować akumulator wysokiego napięcia.
Lampka sygnalizacyjna ładowania

(czerwona)
Lampka ta świeci się:
• Podczas ładowania akumulatora wysokiego napięcia.
Lampka ostrzegawcza niskiego poziomu naładowania akumulatora wysokiego napięcia

Lampka ta świeci się:
• Kiedy poziom naładowania akumulatora wysokiego napięcia jest niski.
• Jeżeli lampka świeci się, należy natychmiast naładować akumulator wysokiego napięcia.
Lampka ostrzegawcza hamowania z odzyskiem energii

(żółta)
Lampka ta świeci się:
Jeżeli hamowanie z odzyskiem energii nie działa, a skuteczność hamulców może być niewystarczająca. Powoduje to jednoczesne włączenie się lampki ostrzegawczej układu hamulcowego (czerwonej) i lampki ostrzegawczej hamowania z odzyskiem energii (żółtej).
W takim przypadku należy prowadzić ostrożnie, a pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.
Operowanie pedałem hamulca może wymagać użycia większej siły nacisku niż zwykle, a droga hamowania samochodu może ulec wydłużeniu.
Komunikaty na wyświetlaczu LCD
Shift to P to start charging/Shift to P to charge (Aby rozpocząć ładowanie, włączyć tryb P)
Komunikat ten pojawia się w przypadku podłączenia przewodu ładowania przy włączonym trybie przekładni redukcyjnej innym niż P.
Przed podłączeniem przewodu ładowania należy włączyć tryb P przekładni redukcyjnej.

Remaining time (Pozostały czas ładowania)

Komunikat ten podaje czas, który pozostał do naładowania akumulatora wysokiego napięcia do zadanego poziomu.
Unplug vehicle to start (Aby uruchomić pojazd, odłączyć przewód ładowania)

Ten komunikat pojawia się w przypadku próby uruchomienia pojazdu bez odłączenia przewodu ładowania. Należy w takim przypadku odłączyć przewód ładowania, a następnie uruchomić pojazd.

Komunikat ten pojawia się po rozpoczęciu jazdy z otwartą pokrywą gniazd ładowania. Przed rozpoczęciem jazdy należy zawsze pamiętać o zamknięciu pokrywy gniazd ładowania.
Charging stopped. Check the AC/DC charger/Charging stopped. Please check the AC/DC charger (Ładowanie wstrzymane, sprawdzić ładowarkę prądu przemiennego/stałego)


• Ten komunikat ostrzegawczy pojawia się w przypadku wstrzymania ładowania z następujących powodów:
– Problem z zewnętrzną ładowarką prądu przemiennego lub stałego.
– Przerwanie ładowania przez ładowarkę prądu przemiennego.
– Uszkodzenie przewodu ładowania.
W takim przypadku należy sprawdzić, czy ładowarka prądu przemiennego lub stałego jest sprawna i czy przewód ładowania nie jest uszkodzony. Jeżeli problem występuje podczas ładowania pojazdu za pomocą sprawnej ładowarki prądu przemiennego lub oryginalnej ładowarki przenośnej Hyundai, pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.
Charging stopped. Check the cable connection/Charging interrupted. Please check the cable connection (Ładowanie wstrzymane, sprawdzić podłączenie przewodu)

Ten komunikat ostrzegawczy pojawia się w przypadku przerwania ładowania z powodu nieprawidłowego podłączenia złącza ładowania do gniazda ładowania.
W takim przypadku należy odłączyć złącze ładowania i podłączyć je ponownie. Należy również sprawdzić, czy złącze i gniazdo ładowania nie są uszkodzone, zanieczyszczone itp.
Jeżeli problem występuje podczas ładowania pojazdu z użyciem wymienionego przewodu ładowania lub oryginalnej ładowarki przenośnej Hyundai, pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.
Check regenerative brakes/Stop vehicle and check regenerative brakes (Sprawdzić układ hamowania z odzyskiem energii/zatrzymać pojazd i sprawdzić hamulce)

Ten komunikat ostrzegawczy pojawia się w przypadku nieprawidłowego działania hamowania z odzyskiem energii.
W takim przypadku pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.
Low EV battery (Niski poziom naładowania akumulatora wysokiego napięcia)

Ten komunikat ostrzegawczy pojawia się, kiedy poziom naładowania akumulatora wysokiego napięcia spada poniżej 8%.
Równocześnie włącza się lampka ostrzegawcza w zestawie wskaźników.
W takim przypadku należy natychmiast naładować akumulator wysokiego napięcia.
Charge immediately. Power limited (Naładować natychmiast, ograniczanie mocy)

Ten komunikat ostrzegawczy pojawia się, kiedy poziom naładowania akumulatora wysokiego napięcia spada poniżej 5%.
Powoduje to jednoczesne włączenie się lampki ostrzegawczej i lampki ostrzegawczej spadku mocy
.
Aby ograniczyć pobór energii z akumulatora wysokiego napięcia, moc pojazdu zostaje ograniczona. Należy natychmiast naładować akumulator wysokiego napięcia.
Power limited due to low EV batter temperature. Charge battery (Ograniczanie mocy z powodu niskiej temperatury akumulatora wysokiego napięcia, naładować akumulator)/Low outside temperature may limit power output. Charge EV battery (Niska temperatura zewnętrzna może ograniczać moc, naładować akumulator wysokiego napięcia)

Celem obu komunikatów ostrzegawczych jest ochrona układów pojazdu elektrycznego w niskich temperaturach zewnętrznych. Długi postój przy niskim poziomie naładowania akumulatora wysokiego napięcia i niskich temperaturach zewnętrznych może powodować ograniczanie mocy pojazdu.
Aby przywrócić odpowiednią moc, należy przed rozpoczęciem jazdy naładować akumulator wysokiego napięcia.
Jeżeli podane komunikaty nie znikają po wzroście temperatury otoczenia, pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.
Battery Overheated! Stop vehicle/Battery overheated! Stop safely (Przegrzanie akumulatora wysokiego napięcia, zatrzymać pojazd w bezpiecznym miejscu)

Ten komunikat ostrzegawczy pojawia się w celu ochrony akumulatora wysokiego napięcia i napędu elektrycznego w przypadku zbyt wysokiej temperatury akumulatora.
Należy w takim przypadku zatrzymać i wyłączyć pojazd (stan OFF przycisku Start/Stop).
Power limited (Ograniczanie mocy)

Ten komunikat ostrzegawczy pojawia się w następujących przypadkach ograniczenia mocy ze względów bezpieczeństwa:
• Spadek poziomu naładowania akumulatora wysokiego napięcia poniżej określonej wartości lub spadek napięcia.
• Zbyt wysoka albo zbyt niska temperatura elektrycznego silnika napędowego lub akumulatora wysokiego napięcia.
• Problem związany z układem chłodzenia lub usterka, która może przerwać normalną jazdę.
• W przypadku pojawienia się tego komunikatu ostrzegawczego nie należy gwałtownie przyspieszać ani ruszać.
• Jeżeli poziom naładowania akumulatora wysokiego napięcia jest niski, świeci się lampka ostrzegawcza spadku mocy i moc pojazdu jest ograniczona. W takim przypadku jazda pod górę może być niemożliwa. Należy natychmiast naładować akumulator wysokiego napięcia.
Stop vehicle and check power supply/Stop safely and check power supply (Zatrzymać się w bezpiecznym miejscu i sprawdzić zasilanie)

Ten komunikat ostrzegawczy pojawia się w przypadku usterki układu zasilania.
W takim przypadku należy zaparkować pojazd w bezpiecznym miejscu. Po odholowaniu pojazd powinna sprawdzić najbliższa Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.
Check virtual engine sound system (Sprawdzić układ wirtualnego brzmienia pracy silnika)

Ten komunikat ostrzegawczy pojawia się w przypadku usterki układu wirtualnego brzmienia pracy silnika (VESS).
W takim przypadku pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.
Check electric vehicle system (Sprawdzić układ sterowania napędem elektrycznym)

Ten komunikat ostrzegawczy pojawia się w przypadku usterki układu sterowania napędem elektrycznym.
Po pojawieniu się tego komunikatu należy powstrzymać się od jazdy.
W takim przypadku pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.
Przepływ energii
Pojazd informuje kierowcę o przepływie energii (Energy flow) w aktualnym trybie napędu. Podczas jazdy możliwe są 3 tryby przepływu energii.
Pojazd stoi

Pojazd stoi (brak przepływu energii).
Napęd elektryczny

Pojazd napędzany jest silnikiem elektrycznym (akumulator wysokiego napięcia → koła).
Odzysk energii

Podczas zwalniania i podczas hamowania regeneracyjny układ hamulcowy ładuje akumulator wysokiego napięcia (koła → akumulator wysokiego napięcia).
Aux. Battery Saver+ (Funkcja ochrony akumulatora 12 V).
Funkcja ochrony akumulatora 12 V (Aux. Battery Saver+) monitoruje stan naładowania akumulatora 12 V.
Jeżeli poziom naładowania akumulatora 12 V jest niski, rozpoczyna się jego ładowanie z akumulatora wysokiego napięcia.

Funkcja ochrony akumulatora 12 V (Aux. Battery Saver+) jest włączona podczas przekazywania pojazdu użytkownikowi. Można ją jednak wyłączyć w trybie „User Settings” (Ustawienia użytkownika) w zestawie wskaźników. Więcej informacji podano na następnej stronie.
Tryb
• Cycle Mode (Tryb cykliczny):
Kiedy przycisk Start/Stop jest w stanie OFF i wszystkie drzwi, maska silnika oraz klapa bagażnika są zamknięte, funkcja ochrony akumulatora 12 V włącza się okresowo w zależności od stanu akumulatora 12 V.
• Automatic Mode (Tryb automatyczny):
Aby zapobiec rozładowaniu akumulatora 12 V, funkcja włącza się przy przycisku Start/Stop w stanie ON i podłączonym złączu ładowania, w zależności od stanu akumulatora 12 V.

• Funkcja ochrony akumulatora 12 V (Aux. Battery Saver+) włącza się na maksymalnie 20 minut. W przypadku 10 kolejnych włączeń funkcji ochrony akumulatora 12 V w trybie automatycznym funkcja wyłącza się, ponieważ uznaje, że występuje problem z akumulatorem 12 V. W takim przypadku należy jechać pojazdem przez pewien czas. Funkcja włączy się ponownie, jeżeli stan akumulatora 12 V powróci do normy.
• Funkcja ochrony akumulatora 12 V nie zapobiega rozładowaniu akumulatora, jeżeli akumulator 12 V jest uszkodzony, zużyty lub używany do zasilania niedozwolonych urządzeń elektrycznych albo elektronicznych.
• Włączenie funkcji ochrony akumulatora 12 V może spowodować spadek poziomu naładowania akumulatora wysokiego napięcia.


Po włączeniu się funkcji świeci się lampka sygnalizacyjna stanu ładowania, a w pojeździe przepływa prąd elektryczny pod wysokim napięciem. Nie dotykać przewodów elektrycznych wysokiego napięcia (pomarańczowych) ani żadnych podzespołów i urządzeń elektrycznych. Może to spowodować porażenie prądem i zagrożenie zdrowia. Nie dokonywać w pojeździe żadnych modyfikacji. Mogą one negatywnie wpływać na osiągi pojazdu i doprowadzić do wypadku.
Środki ostrożności dotyczące pojazdu elektrycznego
Postępowanie w razie wypadku

• W razie wypadku — jeżeli jest to możliwe — należy zatrzymać pojazd w bezpiecznym miejscu, wyłączyć go i w celu wstrzymania przepływu prądu odłączyć zacisk od akumulatora 12 V.
• Jeżeli wewnątrz lub na zewnątrz pojazdu widoczne są przewody elektryczne, nie wolno ich dotykać.
Nie dotykać również przewodów elektrycznych wysokiego napięcia (pomarańczowych) ani żadnych podzespołów i urządzeń elektrycznych. Może to spowodować porażenie prądem i zagrożenie zdrowia.

• W przypadku uszkodzenia akumulatora wysokiego napięcia podczas wypadku z akumulatora mogą wydostawać się szkodliwe gazy i elektrolit. Pamiętać, aby nie dotykać rozlanego płynu.
• W przypadku podejrzewania możliwości wydostawania się łatwopalnych lub szkodliwych gazów należy otworzyć okna pojazdu i odejść w bezpieczne miejsce. W przypadku kontaktu rozlanego płynu z oczami lub skórą należy natychmiast dokładnie umyć dane miejsce bieżącą wodą lub roztworem soli fizjologicznej i jak najszybciej zasięgnąć porady lekarza.

• W przypadku pożaru o niewielkim zasięgu można podjąć próbę ugaszenia go za pomocą gaśnicy typu ABC lub BC przeznaczonej do gaszenia pożarów instalacji elektrycznych. Jeżeli nie można ugasić pożaru w jego początkowej fazie, należy pozostać w bezpiecznej odległości do pojazdu i natychmiast wezwać straż pożarną. Podczas rozmowy należy poinformować, że problem dotyczy pojazdu z napędem elektrycznym.
• Jeżeli pożar obejmuje akumulator wysokiego napięcia, do jego gaszenia należy użyć dużej ilości wody. Użycie wody w małej ilości lub gaśnic nieodpowiednich do gaszenia pożarów instalacji elektrycznych może spowodować poważne zagrożenie zdrowia lub życia z powodu porażenia prądem elektrycznym.

Jeżeli pożaru nie można zgasić natychmiast, akumulator wysokiego napięcia może wybuchnąć. W takim przypadku należy odejść w bezpieczne miejsce i nie pozwalać innym osobom zbliżać się do pojazdu.
Wezwać straż pożarną i poinformować, że pali się pojazd elektryczny.
• Jeżeli pojazd jest zalany wodą, należy go natychmiast wyłączyć i odejść w bezpieczne miejsce. Wezwać straż pożarną lub skontaktować się z Autoryzowaną Stacją Obsługi (ASO) Hyundai.


• Jeżeli pojazd wymaga holowania, należy przed jego rozpoczęciem podnieść wszystkie koła pojazdu nad podłoże. Jeżeli do holowania można podnieść tylko 2 koła, należy podnieść koła przednie.


• Jeżeli podczas holowania przednie koła pojazdu stykają się z podłożem, silnik elektryczny może generować prąd elektryczny. Może to spowodować uszkodzenie elementów silnika elektrycznego i/lub pożar.
• W przypadku wystąpienia pożaru spowodowanego przez akumulator istnieje ryzyko ponownego powstania pożaru. W takim przypadku należy na czas holowania wezwać straż pożarną.
Inne środki ostrożności dotyczące pojazdu elektrycznego
• W przypadku lakierowania pojazdu lub wygrzewania powłoki lakierowej po wypadku wydajność akumulatora wysokiego napięcia może spadać.
• W przypadku konieczności wygrzewania należy skontaktować się z Autoryzowaną Stacją Obsługi (ASO) Hyundai.
• Do czyszczenia przedziału silnika elektrycznego nie używać wody pod wysokim ciśnieniem. Może to spowodować wyładowanie akumulatora wysokiego napięcia i porażenie prądem elektrycznym lub uszkodzenie układu elektrycznego pojazdu.
• Zalecamy stosowanie wyłącznie oryginalnych części Hyundai lub odpowiedników przeznaczonych do tego modelu pojazdu.
Złącze blokady serwisowej

Aby odłączyć akumulator wysokiego napięcia w sytuacji awaryjnej, należy wyjąć złącze blokady serwisowej lub przeciąć jego przewód.

Złącze blokady serwisowej należy wyjmować lub przecinać jego przewód wyłącznie w sytuacjach awaryjnych.
Wyjęcie złącza lub przecięcie przewodu uniemożliwia uruchomienie pojazdu.
Złącze serwisowe


Nigdy nie dotykać złącza serwisowego pod siedzeniem tylnym.
Złącze serwisowe jest podłączone do akumulatora wysokiego napięcia.
Dotknięcie złącza serwisowego może spowodować poważne zagrożenie zdrowia lub życia.
Obsługiwać złącze bezpieczeństwa mogą jedynie przeszkoleni pracownicy Autoryzowanej Stacji Obsługi (ASO) Hyundai.