Światła awaryjne

Światła awaryjne ostrzegają innych kierowców. Informują one o konieczności zachowania szczególnej ostrożności podczas zbliżania się, wyprzedzania lub mijania niesprawnego pojazdu.
Światła awaryjne należy włączać zawsze przed rozpoczęciem wykonywania naprawy na drodze lub po zatrzymaniu pojazdu przy krawędzi jezdni.
Aby włączyć lub wyłączyć światła awaryjne należy nacisnąć ich włącznik. Światła awaryjne można włączać i wyłączać w dowolnym stanie przycisku zasilania (POWER). Włącznik świateł awaryjnych znajduje się na konsoli centralnej. Po włączeniu świateł awaryjnych migają jednocześnie wszystkie kierunkowskazy pojazdu.
• Włącznik świateł awaryjnych działa bez względu na to, czy pojazd jedzie, czy stoi.
• Po włączeniu świateł awaryjnych nie działają kierunkowskazy.
Awaria na drodze
Wyłączenie się pojazdu podczas jazdy
• Stopniowo wytracać prędkość, jadąc na wprost. Ostrożnie zjechać z drogi i zatrzymać pojazd w bezpiecznym miejscu.
• Włączyć światła awaryjne.
• Spróbować uruchomić pojazd. W przypadku niemożności uruchomienia pojazdu należy skontaktować się z Autoryzowaną Stacją Obsługi (ASO) Hyundai.
Wyłączenie się pojazdu na skrzyżowaniu lub przejeździe kolejowym
Jeżeli pojazd wyłączył się na skrzyżowaniu lub na przejeździe kolejowym, należy włączyć tryb N przekładni redukcyjnej i przepchnąć pojazd w bezpieczne miejsce.
Przebicie opony podczas jazdy
Jeżeli podczas jazdy z opony uszło powietrze należy:
• Zdjąć stopę z pedału przyspieszenia i jadąc rozpędem na wprost zaczekać, aż pojazd samodzielnie się zatrzyma. Nie hamować gwałtownie, ale zmniejszyć prędkość pojazdu, zwiększając za pomocą przełącznika łopatkowego (przełącznik lewy) poziom odzysku energii podczas zwalniania. Nie próbować również szybko zjechać z drogi, ponieważ może to doprowadzić do utraty panowania nad pojazdem i wypadku. Kiedy pojazd zwolni w wystarczającym stopniu, delikatnie zahamować i zjechać z drogi. Zjechać jak najdalej od jezdni i zatrzymać pojazd na twardym, równym podłożu. Jeżeli powietrze uszło z opony podczas jazdy po autostradzie, nie należy stawać na środkowym pasie zieleni, rozdzielającym pasy ruchu w przeciwnych kierunkach.
• Po zatrzymaniu pojazdu włączyć świat ła awaryjne, włączyć tryb P przekładni redukcyjnej, włączyć hamulec postojowy i przełączyć przycisk zasilania (POWER) w stan OFF (wyłączona lampka przycisku).
• Wszyscy pasażerowie muszą wysiąść z samochodu. Pasażerowie powinni wysiadać z pojazdu od strony przeciwnej do pasa ruchu.
• Zmienić koło zgodnie z wytycznymi podanymi dalej w niniejszym rozdziale (patrz podrozdział „Przebicie opony” w niniejszym rozdziale).
Niemożność uruchomienia pojazdu
Pojazd nie uruchamia się lub uruchamia się z trudem
• Upewnić się, że włączony jest tryb P przekładni redukcyjnej. Pojazd można uruchomić tylko przy włączonym trybie P.
• Sprawdzić, czy zaciski akumulatora 12 V są czyste i ściśle przylegają do biegunów.
• Włączyć oświetlenie wewnętrzne. Jeżeli podczas uruchamiania pojazdu lampki przygasają lub gasną, oznacza to rozładowanie akumulatora 12 V.
Nie podejmować prób uruchomienia pojazdu, pchając go lub ciągnąc. Może to spowodować uszkodzenie pojazdu. Zapoznać się ze wskazówkami podanymi w podrozdziale „Rozruch z użyciem zewnętrznego źródła zasilania” w niniejszym rozdziale.
Rozruch z użyciem zewnętrznego źródła zasilania
Nieprawidłowe podłączenie zewnętrznego źródła zasilania może być niebezpieczne. Aby uniknąć obrażeń i/lub uszkodzenia pojazdu, postępować zgodnie z procedurą rozruchu z użyciem zewnętrznego źródła zasilania, podaną w niniejszym rozdziale. W przypadku wątpliwości dotyczących sposobu prawidłowego rozruchu z użyciem zewnętrznego źródła zasilania należy wezwać pomoc drogową.

Aby uniknąć POWAŻNEGO ZAGROŻENIA DLA ZDROWIA LUB ŻYCIA własnego lub osób znajdujących się w pobliżu, podczas wszelkich prac przy akumulatorze zawsze przestrzegać poniższych zaleceń:

Przed rozpoczęciem prac przy akumulatorze przeczytać instrukcję i stosować się do niej.

Zakładać okulary chroniące oczy przed rozpryskami elektrolitu.

Nie zbliżać się do akumulatora z otwartym ogniem, urządzeniami iskrzącymi ani wydzielającymi dym.

W ogniwach akumulatora zawsze występuje wodór, który jest wysoce łatwopalny i wybuchowy.

Chronić akumulatory przed dziećmi.

Elektrolit akumulatorów zawiera silnie żrący kwas siarkowy. Chronić oczy, skórę i odzież przed kontaktem z elektrolitem.
Jeżeli elektrolit dostał się do oczu, należy przez co najmniej 15 minut przemywać je czystą wodą, a następnie natychmiast zasięgnąć porady lekarza. Jeżeli elektrolit zetknął się ze skórą, należy dokładnie przemyć dane miejsce wodą. Jeżeli doszło do poparzenia lub odczuwalny jest ból, należy natychmiast zasięgnąć porady lekarza.
• Siły działające na plastikową obudowę akumulatora podczas jego przenoszenia mogą spowodować wyciek elektrolitu. Podnosić akumulator za przeciwległe naroża lub za pomocą specjalnych uchwytów.
• Jeżeli akumulator pojazdu zamarzł, nie podejmować prób uruchomienia pojazdu z użyciem zewnętrznego źródła zasilania.
• NIGDY nie próbować ładować akumulatora przy podłączonych zaciskach.
• W pojeździe znajduje się układ wysokiego napięcia. NIGDY nie dotykać elementów układu wysokiego napięcia.
• Nie dopuszczać do zetknięcia się przewodu dodatniego (+) z ujemnym (–), podłączonych do zewnętrznego źródła zasilania. Może to spowodować iskrzenie.
• Nie podejmować prób rozruchu z użyciem zewnętrznego źródła zasilania w przypadku, kiedy akumulator pojazdu jest całkowicie rozładowany lub zamarznięty. Może to spowodować przerwanie połączeń lub eksplozję akumulatora.
Aby uniknąć uszkodzenia pojazdu:
• Podczas rozruchu z użyciem zewnętrznego źródła zasilania używać wyłącznie zasilania 12 V (akumulatora lub innego źródła).
• Nie podejmować prób uruchomienia pchając pojazd.


Zużyty akumulator niepoddany utylizacji może stanowić zagrożenie dla środowiska naturalnego i zdrowia. Akumulatory należy poddawać utylizacji zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Procedura rozruchu z użyciem zewnętrznego źródła zasilania
1. Ustawić pojazd w odległości umożliwiającej podłączenie przewodów zewnętrznego źródła zasilania. Jeżeli zewnętrznym źródłem zasilania jest akumulator innego pojazdu, uważać by pojazdy nie stykały się ze sobą.
2. Poczekać, aż zatrzymają się wentylatory i inne elementy poruszające się w przedziale silnika nawet po wyłączeniu pojazdu.
3. Wyłączyć wszystkie urządzenia elektryczne, takie jak radioodbiornik, światła, układ klimatyzacji itp. Włączyć tryb P przekładni redukcyjnej i włączyć hamulec postojowy. Jeżeli zewnętrznym źródłem zasilania jest akumulator innego pojazdu, w podobny sposób unieruchomić drugi pojazd. Wyłączyć obydwa pojazdy.

4. Podłączyć przewody rozruchowe, ściśle przestrzegając kolejności podanej na ilustracji. Najpierw podłączyć przewód do czerwonego, dodatniego (+) zacisku (1) akumulatora własnego pojazdu.
5. Podłączyć drugi koniec przewodu do czerwonego dodatniego (+) zacisku (2) akumulatora drugiego pojazdu lub zewnętrznego źródła zasilania.
6. Podłączyć drugi przewód do czarnego ujemnego (–) zacisku (3) akumulatora drugiego pojazdu lub zewnętrznego źródła zasilania.
7. Podłączyć drugi koniec przewodu do czarnego ujemnego (–) zacisku (4) akumulatora własnego pojazdu.
Uważać, by zakończenia przewodów rozruchowych nie stykały się z niczym poza biegunami akumulatorów lub masą. Podczas podłączania przewodów nie pochylać się nad akumulatorem.
8. Uruchomić silnik drugiego pojazdu i przez kilka minut utrzymywać jego prędkość obrotową na poziomie 2 000 obr./min. Następnie podjąć próbę uruchomienia własnego pojazdu.
Jeżeli po kilku próbach pojazdu nie można uruchomić, prawdopodobnie wymaga on obsługi serwisowej. W takim przypadku należy wezwać wykwalifikowaną pomoc. Jeżeli powód rozładowania akumulatora nie jest jasny, samochód powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.
Odłączyć przewody rozruchowe w kolejności odwrotnej do podłączania:
1. Odłączyć przewód od czarnego ujemnego (–) zacisku (4) akumulatora własnego pojazdu.
2. Odłączyć drugi koniec przewodu od czarnego ujemnego (–) zacisku (3) akumulatora drugiego pojazdu lub zewnętrznego źródła zasilania.
3. Odłączyć drugi przewód od czerwonego dodatniego (+) zacisku (2) akumulatora drugiego pojazdu lub zewnętrznego źród ła zasilania.
4. Odłączyć drugi koniec przewodu od czerwonego dodatniego (+) zacisku (1) akumulatora własnego pojazdu.
Przegrzewanie się pojazdu
1. Zachowując zasady bezpieczeństwa jak najszybciej zjechać z drogi i zatrzymać pojazd.
2. Włączyć tryb P przekładni redukcyjnej i hamulec postojowy. Jeżeli klimatyzacja jest włączona, należy ją wyłączyć.
3. Jeżeli płyn chłodzący wycieka pod pojazdem lub spod maski wydobywa się para, należy wyłączyć pojazd. Nie otwierać maski silnika, dopóki płyn nie przestanie wyciekać pod pojazdem i/lub spod maski nie przestanie wydobywać się para. Jeżeli nie widać wycieku płynu ani pary, należy pozostawić pojazd uruchomiony i sprawdzić, czy pracuje wentylator chłodnicy. Jeżeli wentylator chłodnicy nie pracuje, należy wyłączyć pojazd.
4. Sprawdzić, czy płyn chłodzący nie wycieka z chłodnicy, przewodów elastycznych ani pod pojazd (jeżeli była włączona klimatyzacja, kapanie zimnej wody ze skraplacza układu to zjawisko normalne).

Nigdy nie odkręcać zakrętki chłodnicy ani korka spustowego płynu chłodzącego, gdy chłodnica jest rozgrzana. Z układu może wydostać się gorąca para lub płyn chłodzący pod ciśnieniem, powodując poważne oparzenia.
5. Jeżeli płyn chłodzący wycieka, pojazd należy wyłączyć i skontaktować się z Autoryzowaną Stacją Obsługi (ASO) Hyundai.
6. Jeżeli nie można znaleźć przyczyny przegrzania się silnika, należy poczekać, aż temperatura chłodnicy powróci do normalnego stanu. Następnie jeżeli płyn chłodzący wyciekł lub wyparował należy dolać tyle płynu do zbiornika, aby jego poziom znalazł się pomiędzy oznaczeniami „MIN” i „MAX”.
7. Postępować ostrożnie i zwracać uwagę na ewentualne przyszłe oznaki przegrzewania się pojazdu. W przypadku ponownego przegrzania należy skontaktować się z Autoryzowaną Stacją Obsługi (ASO) Hyundai.
• Duża utrata płynu chłodzącego wskazuje na nieszczelność w układzie chłodzenia. W takim przypadku pojazd jak najszybciej powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.
• W przypadku przegrzania z powodu nadmiernego ubytku płynu chłodzącego szybkie dolanie płynu może spowodować uszkodzenia w przedziale silnika. Aby uniknąć uszkodzeń, płyn chłodzący należy dolewać powoli, w małych ilościach.
Układ monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS)


(1) Lampka ostrzegawcza niskiego ciśnienia w oponach/lampka ostrzegawcza usterki układu TPMS
(2) Wskazanie opony z niskim ciśnieniem i wskazanie ciśnienia w oponach (na wyświetlaczu LCD)
Sprawdzanie ciśnienia w oponach (jeżeli funkcja występuje)

• Ciśnienie panujące w oponach można sprawdzać na zestawie wskaźników w trybie wspomagania.
Patrz „Tryby wyświetlacza LCD” w rozdziale 3.
• Ciśnienie wyświetla się po kilku minutach jazdy od momentu uruchomieniu pojazdu.
• Jeżeli pojazd stoi, ciśnienie nie wyświetla się. Zamiast niego pojawia się komunikat „Drive to display” (aby wyświetlić ciśnienie rozpocząć jazdę). Po zakończeniu jazdy sprawdzać ciśnienie w oponach.
• Wyświetlane ciśnienie może różnić się od ciśnienia mierzonego za pomocą miernika.
• Jednostkę ciśnienia można zmieniać w trybie „User Settings” (ustawienia użytkownika) wyświetlacza LCD.
– Wybór obejmuje następujące jednostki: psi, kPa, bar. Patrz „Tryb ustawień użytkownika” w rozdziale 3.
Układ monitorowania ciśnienia w oponach

Zbyt niskie lub zbyt wysokie ciśnienie powietrza w oponach może obniżyć trwałość opon, negatywnie wpłynąć na precyzję prowadzenia pojazdu i doprowadzić do uszkodzenia opony, a w konsekwencji do wypadku.
Co miesiąc należy sprawdzać, czy we wszystkich oponach (kiedy są zimne, włącznie z oponą koła zapasowego) panuje wymagane ciśnienie. Ciśnienie to jest podane na tabliczce znajdującej się w dolnej części środkowego lewego słupka oraz w niniejszej Instrukcji. Jeżeli w pojeździe założono opony o rozmiarze innym, niż podany na tabliczce lub w Instrukcji, należy określić ciśnienie właściwe dla tych opon.
Aby podnieść bezpieczeństwo jazdy, pojazd wyposażony jest w układ monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS), który wskazuje oponę o zdecydowanie zbyt niskim ciśnieniu. Kiedy świecą się lampki układu należy jak najszybciej zatrzymać pojazd, sprawdzić opony i dopompować je do uzyskania prawid łowego ciśnienia. Jazda ze zdecydowanie zbyt niskim ciśnieniem w oponie powoduje jej przegrzewanie się i może doprowadzić do nagłego uszkodzenia opony.
Zbyt niskie ciśnienie w oponie powoduje również wzrost zużycia energii, a także może pogorszyć własności jezdne i skuteczność hamowania.
Należy wiedzieć, że układ TPMS nie zapewnia prawidłowego ciśnienia w oponach. Jego utrzymywanie należy do obowiązków kierowcy — również wtedy, kiedy stopień niedopompowania opony nie osiągnął poziomu progowego wskazywanego przez układ.
Układ TPMS wyposażony jest również w funkcję autodiagnozy, która informuje kierowcę o ewentualnych usterkach układu. Zwykle lampka ostrzegawcza układu włącza się razem ze wskazaniem opony. W przypadku niesprawności układu lampka ostrzegawcza układu miga przez ok. minutę, a następnie świeci się ciągle. Opisana sekwencja ostrzegania realizowana jest po każdym uruchomieniu pojazdu, aż do momentu przywrócenia sprawności układu.
Po włączeniu się lampki ostrzegawczej układ może nie wykrywać lub nie wskazywać opony ze zbyt niskim ciśnieniem. Nieprawidłowe działanie układu TPMS może mieć wiele przyczyn. Jedną z nich może być założenie opon lub obręczy kół nieodpowiednich dla tego pojazdu.
Aby upewnić się, że układ TPMS działa prawidłowo, po każdej wymianie opony lub obręczy koła należy sprawdzić, czy nie świeci się lampka ostrzegawcza układu.
W przypadku wystąpienia jednego z poniższych objawów pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai:
1. Wskazanie opony o niskim ciśnieniu/lampka ostrzegawcza usterki układu TPMS nie świeci się przez 3 sekundy po uruchomieniu pojazdu.
2. Lampka ostrzegawcza usterki układu TPMS miga przez około 1 minutę, a następnie pozostaje włączona.
3. Wskazanie opony o niskim ciśnieniu pozostaje włączone.
Lampka ostrzegawcza niskiego ciśnienia w oponach

Wskazanie opony z niskim ciśnieniem i wskazanie ciśnienia w oponach

Jednoczesne włączenie się lampki ostrzegawczej układu TPMS oraz pojawienie się komunikatu ostrzegawczego na wyświet laczu LCD wskazuje na zdecydowanie zbyt niskie ciśnienie w jednej lub kilku oponach pojazdu. Wskazanie opony z niskim ciśnieniem informuje, w której oponie panuje zbyt niskie ciśnienie.
W takim przypadku należy natychmiast zmniejszyć prędkość, unikać szybkiego pokonywania zakrętów i być przygotowanym na wydłużenie drogi hamowania. Należy również jak najszybciej zatrzymać się i sprawdzić opony. Następnie należy dopompować wskazaną oponę do uzys kania ciśnienia podanego w niniejszej Instrukcji oraz na tabliczce zlokalizowanej u dołu lewego środkowego słupka.
Jeżeli z opony uchodzi powietrze i nie można dojechać do najbliższej stacji obsługi, należy wymienić dane koło na zapasowe.
Do momentu dopompowania opony do prawidłowego ciśnienia układ wskazuje oponę z niskim ciśnieniem, a lampka ostrzegawcza usterki układu TPMS miga przez minutę, a następnie pozostaje włączona (po ok. 20 minutach jazdy z prędkością ponad 25 km/h).

Koło zapasowe nie jest wyposażone w czujnik ciśnienia w oponie.

Jeżeli opona/opony pojazdu zostały dopompowane do prawidłowego ciśnienia przy wysokich temperaturach otoczenia, w niskich temperaturach otoczenia mogą się włączyć lampki układu TPMS. Nie oznacza to usterki układu, ponieważ niższa temperatura otoczenia oznacza proporcjonalnie niższe ciśnienie w oponach.
Jeżeli temperatura zewnętrzna znacznie wzrosła lub spadła (podczas zmiany pogody lub przejazdu pomiędzy zimnymi i ciepłymi obszarami), należy zmierzyć ciśnienie panujące w oponach i wyregulować je do zalecanego poziomu.

Usterki opon spowodowane niskim ciśnieniem
Zdecydowanie zbyt niskie ciśnienie w oponach powoduje niestabilność i może być przyczyną wydłużenia drogi hamowania lub utraty panowania nad pojazdem.
Ponadto jazda na zbyt słabo napompowanej oponie może spowodować jej przegrzanie i trwałe uszkodzenie.
Lampka ostrzegawcza usterki układu TPMS

W przypadku usterki układu lampka ostrzegawcza usterki układu TPMS miga przez ok. 1 minutę, a następnie świeci się stale.
W takim przypadku pojazd powinna jak najszybciej sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.
W przypadku usterki układu TPMS wskazanie opony o niskim ciśnieniu nie włącza się, nawet jeżeli w którejś z opon ciśnienie jest zbyt niskie.
Lampka ostrzegawcza usterki układu TPMS może włączyć się podczas przejazdu obok elektrycznych przewodów zasilających lub nadajników radiowych — komend policji, instytucji rządowych, stacji nadawczych, instalacji wojskowych, portów lotniczych, wież przekaźnikowych itp.
Lampka ostrzegawcza usterki układu TPMS może włączyć się także podczas jazdy z założonymi łańcuchami przeciwśnieżnymi lub jeżeli w pojeździe używane jest zewnętrzne urządzenie elektroniczne, takie jak piloty radiowe zdalnego sterowania, system nawigacji satelitarnej, ładowarka, laptop itp. Urządzenia takie mogą zakłócać prawid łowe działanie układu TPMS.
Wymiana koła w pojeździe z układem TPMS
Jeżeli z opony uszło powietrze, ostrzega o tym wskazanie w zestawie wskaźników. W takim przypadku należy wymienić koło na zapasowe, a oponę powinna jak najszybciej naprawić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.

Jeżeli pojazd wyposażony jest w układ TPMS, nie należy stosować środków uszczelniających przebicia w oponach ani zestawów naprawczych niedopuszczonych przez firmę Hyundai. Niezatwierdzone środki uszczelniające mogą uszkodzić czujnik ciśnienia układu TPMS.
Po założeniu oryginalnego koła z czujnikiem układu TPMS i oponą, w której panuje prawidłowe ciśnienie, obie lampki układu gasną po kilku minutach jazdy.
Jeżeli po kilku minutach jazdy lampki nie gasną, należy się skontaktować się z Autoryzowaną Stacją Obsługi (ASO) Hyundai.
Każde koło (z wyjątkiem koła zapasowego) wyposażone jest w czujnik ciśnienia w oponie, znajdujący się za jej zaworem. Z tego powodu w pojazdach wyposażonych w układ TPMS można stosować wyłącznie odpowiednie obręcze kół. Serwisowanie opon należy powierzać Autoryzowanej Stacji Obsługi (ASO) Hyundai.
Stanu napompowania opony nie można oceniać wyłącznie po jej wyglądzie. Do pomiaru ciśnienia należy zawsze używać wysokiej jakości mierników. Należy pamiętać, że ciśnienie w oponie rozgrzanej (podczas jazdy) jest wyższe niż w oponie zimnej.
Określenie „opony zimne” oznacza opony pojazdu, który stał przez ostatnie 3 godziny lub przejechał w tym czasie mniej niż 1,6 km.
Przed pomiarem ciśnienia należy poczekać na ostygnięcie opony. Przed rozpoczęciem pompowania opony do wymaganego ciśnienia należy zawsze się upewnić, że jest ona zimna.

• Układ TPMS nie ostrzega przed poważnymi nagłymi uszkodzeniami opon, spowodowanymi czynnikami zewnętrznymi, takimi jak gwoździe, dziury w jezdni lub wysokie krawężniki.
• Jeżeli odczuwa się niestabilność pojazdu, należy natychmiast zdjąć stopę z pedału przyspieszenia, delikatnie przycisnąć pedał hamulca, wolno zjechać z jezdni i stanąć w bezpiecznym miejscu.

Blokowanie, modyfikowanie lub dezaktywacja elementów układu TPMS może negatywnie wpłynąć na ostrzeganie kierowcy przed zbyt niskim ciśnieniem w oponach i/lub niesprawnością układu. Blokowanie, modyfikowanie lub dezaktywacja elementów układu TPMS może ograniczyć gwarancję na tę część pojazdu.

• Nie dokonywać w pojeździe modyfikacji, które mogą zakłócić prawidłowe działanie układu TPMS.
• Obręcze kół dostępne poza autoryzowaną siecią sprzedaży firmy nie są wyposażone w czujniki układu TPMS.
Ze względów bezpieczeństwa zaleca się stosowanie części zamiennych z Autoryzowanej Stacji Obsługi (ASO) Hyundai.
• W przypadku zamiaru użycia obręczy kół zakupionych poza autoryzowaną siecią sprzedaży firmy, Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai powinna zamontować w nich czujniki układu TPMS. Jeżeli pojazd nie posiada czujników układu TPMS lub jeżeli układ TPMS nie działa prawidłowo, pojazd może nie przejść obowiązkowych badań technicznych.
Wszystkie pojazdy sprzedawane w Europie w poniższych okresach muszą być wyposażone w układ TPMS.
– Modele nowe: od 1 listopada 2012 r.
– Modele wcześniej wprowadzone do sprzedaży: od 1 listopada 2014 r. (w zależności od daty 1. rejestracji).
Przebicie opony
Zestaw naprawczy do opon

Przed użyciem zestawu naprawczego uważnie przeczytać instrukcję.
Zestaw naprawczy znajduje się w schowku pod podłogą bagażnika.
(1) Sprężarka
(2) Pojemnik ze środkiem uszczelniającym
Zestaw naprawczy służy do doraźnej naprawy opony, umożliwiającej dojechanie do Autoryzowanej Stacji Obsługi (ASO) Hyundai w celu sprawdzenia i ewentualnej naprawy/wymiany opony.

Pojemnik środka uszczelniającego jest przeznaczony dla jednej opony. Dlatego jeżeli przebita jest więcej niż jedna opona, zestawu naprawczego nie należy używać.

Nie używać zestawu naprawczego do naprawy przebić boków opon, ponieważ może to doprowadzić do wypadku w wyniku poważnej awarii opony podczas jazdy.

Oponę uszczelnioną za pomocą zestawu naprawczego należy jak najszybciej oddać do naprawy. Po naprawie opony za pomocą zestawu naprawczego może z niej uchodzić powietrze.
Wstęp

Dysponując zestawem naprawczym do opon (Tire Mobility Kit — TMK) można naprawić przebitą oponę, bez konieczności wymiany koła na zapasowe.
W skład zestawu wchodzi sprężarka i specjalny środek, który w skuteczny i wygodny sposób uszczelnia typowe przebicia opon samochodów osobowych, powodowanych przez gwoździe i inne ostre przedmioty.
Po upewnieniu się, że opona jest prawidłowo uszczelniona, można — zachowując ostrożność — przejechać na niej do 200 km, z prędkością poniżej 80 km/h i dotrzeć do miejsca, w którym można ją wymienić.
W przypadku większych przebić lub uszkodzeń ścianek bocznych opony uszczelnienie może nie być całkowite.
Utrata powietrza w oponie może wpłynąć negatywnie na bezpieczeństwo jazdy.
Z tego powodu należy unikać gwałtownych skrętów kierownicą i innych nagłych manewrów, szczególnie jeżeli pojazd jest mocno obciążony lub ciągnie przyczepę.
Zestaw naprawczy umożliwia wyłącznie tymczasowe uszczelnienie przebicia opony i jest jednorazowy.
Poniższa instrukcja przedstawia, jak w łatwy i bezpieczny sposób tymczasowo uszczelnić przebitą oponę.
Należy zapoznać się z częścią „Zasady bezpiecznego użycia zestawu naprawczego do opon”.
Zasady bezpiecznego użycia zestawu naprawczego do opon
• Aby bezpiecznie użyć zestawu naprawczego, należy zatrzymać samochód na poboczu.
• Aby samochód nie poruszył się, zawsze należy włączać hamulec postojowy — nawet na płaskim podłożu.
• Zestaw naprawczy TMK służy wyłącznie do uszczelniania i pompowania opon samochodów osobowych. Zestaw naprawczy służy wyłącznie do uszczelniania przebić w miejscu bieżnika.
• Nie używać zestawu do naprawy opon motocykli, rowerów ani innych pojazdów.
• Jeżeli oprócz opony uszkodzona jest obręcz koła, ze względów bezpieczeństwa nie wolno używać zestawu naprawczego.
• Jeżeli średnica przebicia opony przekracza ok. 6 mm, użycie zestawu może nie dać efektu.
Jeżeli za pomocą zestawu naprawczego nie da się naprawić opony tak, aby możliwa była dalsza jazda, należy wezwać pomoc drogową lub skontaktować się z Autoryzowaną Stacją Obsługi (ASO) Hyundai.
• Nie używać zestawu naprawczego, jeżeli opona jest poważnie uszkodzona jazdą bez powietrza lub ze zbyt niskim ciśnieniem.
• Nie wyjmować wbitych w oponę ciał obcych, takich jak gwoździe czy wkręty.
• Jeżeli pojazd stoi na otwartej przestrzeni, należy pozostawić pojazd włączony. W przeciwnym razie sprężarka zestawu może rozładować akumulator 12 V.
• Nigdy nie odchodzić od podłączonego/włączonego zestawu naprawczego.
• Nie włączać sprężarki zestawu na dłużej niż 10 minut, ponieważ może się przegrzać.
• Nie używać zestawu naprawczego, jeżeli temperatura otoczenia jest niższa niż –30°C.
Elementy składowe zestawu naprawczego do opon

0. Naklejka ostrzegawcza o konieczności ograniczenia prędkości
1. Pojemnik ze środkiem uszczelniającym i naklejka ostrzegawcza o konieczności ograniczenia prędkości
2. Przewód elastyczny łączący pojemnik z oponą
3. Przewód ze złączem podłączanym do gniazda zasilania
4. Uchwyt na pojemnik
5. Sprężarka
6. Włącznik
7. Miernik ciśnienia w oponie
8. Przycisk zmniejszania ciśnienia w oponie
Przewód ze złączem i elastyczny przewód łączący znajdują się w obudowie sprężarki.
Ściśle przestrzegać podanej poniżej kolejności, ponieważ w przeciwnym razie środek uszczelniający może wydostać się pod dużym ciśnieniem na zewnątrz

Nie używać środka uszczelniającego po upływie terminu jego przydatności do użycia (tzn. po dacie podanej na pojemniku). Może to zwiększyć ryzyko uszkodzenia opony.

• Chronić przed dziećmi.
• Unikać kontaktu z oczami.
• Nie połykać.
Sposób użycia zestawu naprawczego do opon


Odkleić naklejkę (0), ostrzegającą przed przekraczaniem prędkości, znajdującą się na pojemniku (1) i przykleić ją w dobrze widocznym miejscu w samochodzie, np. na kierownicy. Ma ona przypominać kierowcy o zachowaniu właściwej prędkości.

1. Wstrząsnąć pojemnik ze środkiem uszczelniającym.

2. Przykręcić przewód elastyczny (2) do złącza pojemnika.
3. Upewnić się, że sprężarka jest wyłączona (włącznik w położeniu „0”).

4. Odkręcić kapturek zaworu koła z przebitą oponą i przykręcić przewód (2) pojemnika do zaworu.

Prawidłowo podłączyć elastyczny przewód napełniania środkiem uszczelniającym do zaworu koła. W przeciwnym razie środek uszczelniający może się cofnąć i zatkać przewód.


5. Włożyć pojemnik do uchwytu (4) w sprężarce, tak aby stał pionowo.
6. Upewnić się, że sprężarka jest wyłączona (włącznik w położeniu „0”).

7. Podłączyć przewód zasilający (3) sprężarki do gniazda zasilania w pojeździe.
8. Przełączyć przycisk zasilania (POWER) w stan ON (zielona lampka przycisku), włączyć sprężarkę i pozostawić ją na 5 ÷ 7 minut w celu wpompowania środka uszczelniającego pod właściwym ciśnieniem — patrz „Opony i obręcze kół” w rozdziale 8. Ciśnienie w oponie po napełnieniu środkiem uszczelniającym należy następnie sprawdzić i ewentualnie skorygować.
Pamiętać, aby nie napompować opony nadmiernie i aby podczas pompowania pozostawać w odpowiedniej odległości od opony.

Nie jechać, jeżeli ciśnienie w którejkolwiek oponie jest niższe niż 2 bary (200 kPa). Może to doprowadzić do poważnej awarii opony podczas jazdy, a w konsekwencji do wypadku.
9. Wyłączyć sprężarkę.
10. Odłączyć przewód elastyczny łączący pojemnik z zaworem opony.
Odłączyć sprężarkę i schować w pojeździe wszystkie elementy zestawu naprawczego.
Rozprowadzanie środka uszczelniającego

11. Aby równomiernie rozprowadzić środek uszczelniający w oponie, należy natychmiast przejechać pojazdem odcinek 7 ÷ 10 km.
Nie przekraczać prędkości 80 km/h. Jeżeli to możliwe, nie zmniejszać prędkości poniżej 20 km/h.
Jeżeli podczas jazdy odczuwalne są nietypowe wibracje lub słychać hałas, należy zmniejszyć prędkość, jechać ostrożnie i w bezpiecznym miejscu zjechać z drogi.
Wezwać pomoc drogową.
Ponieważ użycie zestawu naprawczego do opon może spowodować uszkodzenie czujnika ciśnienia w oponie lub obręczy koła, koło powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO).

Sprawdzanie ciśnienia w oponie
1. Przejechać 7 ÷ 10 km (jechać ok. 10 mi-nut) i zatrzymać samochód w bezpiecznym miejscu.
2. Podłączyć przewód elastyczny (2) sprężarki bezpośrednio do zaworu uszczelnionej opony.
3. Podłączyć przewód zasilający sprężarki do gniazda zasilania w pojeździe.
4. Wyregulować ciśnienie, tak aby miernik sprężarki wskazywał wymaganą wartość.
Przy przycisku zasilania (POWER) w stanie ON (zielona lampka przycisku) wykonać następujące czynności.
– Aby zwiększyć ciśnienie w oponie:
Włączyć sprężarkę (ustawić włącznik w położeniu „I”). Aby sprawdzić aktu alne ciśnienie w oponie, należy wyłączyć sprężarkę.
– Aby zmniejszyć ciśnienie w oponie:
Nacisnąć przycisk (8) na sprężarce.

Przy pracującej sprężarce miernik ciśnienia może podawać ciśnienie wyższe niż rzeczywiste. Aby dokładnie zmierzyć ciś nienie w oponie, należy wyłączyć sprężarkę.

Użycie zestawu naprawczego do opon ze środkiem uszczelniającym niedopuszczonym przez Hyundai może spowodować uszkodzenie czujnika ciśnienia w oponie. Podczas wymiany opony na nową należy usunąć masę uszczelniającą z czujnika ciśnienia oraz z obręczy koła. Następnie czujnik ciśnienia powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.
Holowanie
Sposoby holowania

W razie konieczności awaryjnego holowania pojazdu zaleca się skorzystanie z pomocy Autoryzowanej Stacji Obsługi (ASO) Hyundai lub profesjonalnej firmy świadczącej usługi holowania.
Aby uchronić pojazd przed uszkodzeniem, niezbędne jest przestrzeganie zasad prawid łowego holowania/przewożenia pojazdu. Zaleca się stosowanie wózków pod koła lub lawety.
Dopuszczalne jest holowanie samochodu z tylnymi kołami na drodze (bez wózków), z podniesionymi przednimi kołami.
Jeżeli uszkodzone jest jedno z kół napędzanych lub jakikolwiek element podwozia, albo podczas holowania przednie koła pojazdu muszą toczyć się po drodze, pod przednie koła należy podłożyć wózki.
Jeżeli pojazd holuje profesjonalna firma świadcząca usługi holowania bez użycia wózków, należy podnieść koła przednie pojazdu, a nie tylne.



• Nie holować pojazdu z przednimi kołami toczącymi się po drodze, ponieważ może to doprowadzić do jego uszkodzenia.
• Nie holować pojazdu na tzw. „żurawiku”. Używać podnośnika lub lawety.
Przed rozpoczęciem holowania bez użycia wózków:
1. Wcisnąć pedał hamulca, włączyć tryb N przekładni redukcyjnej, a następnie wyłączyć pojazd. Przełączyć przycisk zasilania (POWER) w stan ACC (pomarańczowa lampka przycisku).
2. Zwolnić hamulec postojowy.
Holowanie pojazdu z włączonym trybem innym niż N może spowodować poważne uszkodzenie pojazdu.
Demontowalny zaczep holowniczy

1. Otworzyć klapę bagażnika i wyjąć zaczep holowniczy ze skrzynki narzędziowej. Skrzynka narzędziowa znajduje się w schowku pod podłogą bagażnika.


2. Wyjąć osłonę otworu zaczepu, naciskając dolną część osłony w zderzaku.
3. Przyłożyć zaczep do otworu i wkręcić go, obracając w prawo.
4. Po użyciu wymontować zaczep i założyć osłonę jego otworu.
Holowanie awaryjne
W razie konieczności holowania pojazdu zaleca się skorzystanie z pomocy Autoryzowanej Stacji Obsługi (ASO) Hyundai lub profesjonalnej firmy świadczącej usługi holowania.
Jeżeli w sytuacji awaryjnej pomoc profes jonalnej firmy nie jest dostępna, pojazd można holować na krótkim dystansie na linie lub łańcuchu, zaczepionym za zaczep holowniczy znajdujący się z przodu lub z tyłu pojazdu.
Podczas holowania na linie lub łańcuchu należy zachować szczególną ostrożność. W pojeździe holowanym musi znajdować się kierowca, który kieruje nim i obsługuje hamulce.
Holowanie takie może odbywać się wyłącznie na drogach utwardzonych, na krótkich dystansach i z niewielką prędkością. Ponadto koła, osie, układ napędowy, kierowniczy i hamulcowy pojazdu muszą być w dobrym stanie.
Podczas holowania awaryjnego zawsze przestrzegać poniższych zaleceń:
• Wcisnąć pedał hamulca, włączyć tryb N przekładni redukcyjnej, a następnie wyłączyć pojazd. Przełączyć przycisk zasilania (POWER) w stan ACC (pomarańczowa lampka przycisku).
• Zwolnić hamulec postojowy.
• Ponieważ w pojeździe holowanym wyłączenie pojazdu powoduje brak wspomagania hamulców, należy w nim silniej niż zwykle wciskać pedał hamulca.
• Wyłączenie pojazdu powoduje również brak wspomagania kierownicy, a więc konieczność używania większej siły do obracania kierownicą.
• Masa pojazdu holującego musi być większa niż masa pojazdu holowanego.
• Kierowcy pojazdu holującego i holowanego powinni komunikować się ze sobą.
• Przed rozpoczęciem holowania awaryjnego należy sprawdzić, czy zaczep holowniczy nie jest urwany ani uszkodzony.
• Pewnie przymocować linę lub łańcuch do zaczepu.

• Nie szarpać zaczepem. Pojazd holujący powinien ruszać i przyspieszać powoli i jednostajnie.
• Używać liny lub łańcucha o długości nie większej niż 5 m. Aby zapewnić widoczność liny lub łańcucha, należy pośrodku przyczepić kawałek białej lub czerwonej tkaniny o długości ok. 30 cm.
• Jechać tak, by lina/łańcuch były stale napięte.
• Przed rozpoczęciem holowania należy sprawdzić, czy nie ma wycieku oleju z przekładni redukcyjnej. Jeżeli olej wycieka, należy użyć lawety lub podnoś-nika i wózka.

Aby uniknąć uszkodzenia pojazdu podczas holowania należy stosować następujące środki ostrożności:
• W przypadku używania zaczepu holowniczego zawsze ciągnąć pojazd prosto do przodu. Nie ciągnąć pojazdu z boku ani pod kątem.
• Nie korzystać z zaczepów holowniczych do wyciągania pojazdu z błota, piasku ani w żadnych innych warunkach, w których pojazd nie może jechać samodzielnie. Może to spowodować wyrwanie zaczepu.
• Aby uniknąć poważnego uszkodzenia przekładni redukcyjnej, podczas holowania nie przekraczać prędkości 15 km/h i nie holować pojazdu na dystansie większym niż 1,5 km.