Pojazd elektryczny
Pojazd elektryczny
Pojazd elektryczny jest napędzany silnikiem elektrycznym zasilanym z akumulatora wysokiego napięcia. Pojazd z napędem konwencjonalnym wykorzystuje silnik spalinowy zasilany benzyną lub olejem napędowym, natomiast pojazd elektryczny wykorzystuje silnik elektryczny zasilany energią elektryczną magazynowaną w akumulatorze wysokiego napięcia. Dzięki temu pojazdy elektryczne są przyjazne dla środowiska, ponieważ nie wymagają paliwa i nie emitują spalin.
Cechy pojazdu elektrycznego
1. Niniejszy pojazd jest napędzany energią elektryczną magazynowaną w akumulatorze wysokiego napięcia. Taki sposób napędu nie powoduje zanieczyszczenia powietrza, ponieważ pojazd nie spala paliwa, takiego jak benzyna lub olej napędowy i nie emituje spalin.
2. W niniejszym pojeździe zastosowano silnik elektryczny o wysokich osiągach. Poziom hałasu i drgań wytwarzanych przez silnik elektryczny jest dużo niższy niż w przypadku konwencjonalnych silników spalinowych.
3. Podczas zwalniania lub zjeżdżania z pochyłości hamowanie z odzyskiem energii powoduje ładowanie akumulatora wysokiego napięcia. Rozwiązanie takie minimalizuje straty energii i zwiększa zasięg pojazdu.
4. Jeżeli poziom naładowania akumulatora wysokiego napięcia jest niewystarczający, można go naładować, stosując ładowanie zwykłe, ładowanie szybkie lub ładowanie wolne (szczegóły — patrz rozdział „Rodzaje ładowania”).

Hamowanie z odzyskiem energii
Podczas zwalniania i hamowania układ hamulcowy wykorzystuje silnik elektryczny, który przetwarza energię kinetyczną pojazdu w energię elektryczną. Wytworzony w ten sposób prąd elektryczny ładuje akumulator wysokiego napięcia (podczas zwalniania zmienia się kierunek przekazywania momentu obrotowego — powoduje to powstawanie siły hamującej i generowanie energii elektrycznej).
Informacje dotyczące akumulatorów
• Pojazd jest wyposażony w akumulator wysokiego napięcia, który zasila napędowy silnik elektryczny i sprężarkę układu klimatyzacji, oraz w akumulator 12 V, który zasila światła, silniki wycieraczek, system audio itp.
• W trybie gotowości () pojazdu oraz podczas ładowania akumulatora wysokiego napięcia akumulator 12 V ładuje się automatycznie.
Główne podzespoły pojazdu elektrycznego
Główne podzespoły pojazdu elektrycznego

• Ładowarka pokładowa (OBC): urządzenie zewnętrzne (ładowania wolnego) do ładowania akumulatora wysokiego napięcia.
• Falownik: zamienia prąd stały na prąd przemienny konieczny do zasilania silnika elektrycznego, a także zamienia prąd przemienny na prąd stały konieczny do ładowania akumulatora wysokiego napięcia.
• Przetwornica LDC: obniża napięcie prądu płynącego z akumulatora wysokiego napięcia do wartości 12 V koniecznej do zasilania różnych układów pojazdu.
• Silnik elektryczny: wykorzystuje energię elektryczną magazynowaną w akumulatorze wysokiego napięcia do napędzania pojazdu (jego funkcja jest podobna do funkcji silnika spalinowego w pojeździe z napędem konwencjonalnym).
• Przekładnia redukcyjna: przenosi siłę napędową silnika elektrycznego w postaci odpowiedniej prędkości obrotowej i momentu obrotowego na koła.
• Akumulator wysokiego napięcia (polimer litowo-jonowy): magazynuje energię elektryczną i zasila napęd pojazdu (inne układy, takie jak światła, silniki wycieraczek itp. zasila akumulator 12 V).
OBC: ładowarka pokładowa
LDC: przetwornica DC-DC niskiego napięcia

• Nie wymontowywać i nie rozmontowywać elementów układu wysokiego napięcia, a także złączy ani przewodów akumulatora wysokiego napięcia. Uważać również, by nie uszkodzić elementów układu wysokiego napięcia i/lub akumulatora wysokiego napięcia. Może to spowodować poważne zagrożenie dla życia i negatywnie wpłynąć na osiągi oraz trwałość pojazdu.
• Przeglądy i czynności obsługowe układu wysokiego napięcia oraz akumulatora wysokiego napięcia powinna wykonywać Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.
Akumulator wysokiego napięcia (polimer litowo-jonowy)

• Poziom naładowania akumulatora wysokiego napięcia może stopniowo spadać, nawet jeżeli pojazd nie jeździ.
• Pojemność akumulatora wysokiego napięcia może spadać w wysokich lub niskich temperaturach.
• Zasięg pojazdu dla danego poziomu naładowania akumulatora wysokiego napięcia może się zmieniać w zależności od warunków jazdy. Pobór energii z akumulatora wysokiego napięcia może wzrastać podczas jazdy szybkiej lub jazdy pod górę. W takich warunkach zasięg pojazdu może się zmniejszać.
• Układy klimatyzacji i ogrzewania pobierają energię z akumulatora wysokiego napięcia. Dlatego używanie tych układów może zmniejszać zasięg pojazdu. Podczas korzystania z układu klimatyzacji lub ogrzewania należy pamiętać o ustawianiu umiarkowanej temperatury.
• Wraz z upływem czasu stan akumulatora wysokiego napięcia obniża się w sposób naturalny. Może to zmniejszać zasięg pojazdu.
• Jeżeli pojemność akumulatora wysokiego napięcia oraz zasięg pojazdu spadają systematycznie, pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.
• Aby utrzymywać akumulator wysokiego napięcia w optymalnym stanie, zalecane jest ładowanie zwykłe.
Jeżeli poziom naładowania akumulatora wysokiego napięcia jest niższy niż 20%, optymalny stan akumulatora można utrzymać, ładując go do 100% (zalecana częstotliwość wynosi raz w miesiącu lub częściej).
• Jeżeli pojazd nie jest używany przez dłuższy czas, należy zapobiegać całkowitemu rozładowaniu akumulatora wysokiego napięcia, ładując go raz na 3 miesiące. Jeżeli poziom naładowania nadmiernie spadnie, akumulator wysokiego napięcia należy natychmiast naładować całkowicie.

• Do ładowania akumulatora wysokiego napięcia używać wyłącznie wymaganych ładowarek. Użycie ładowarki innego typu może poważnie obniżyć trwałość pojazdu.
• Nie dopuszczać, by wskazanie wskaźnika poziomu naładowania akumulatora wysokiego napięcia spadało do poziomu „0”. Utrzymywanie przez dłuższy czas niskiego poziomu naładowania może spowodować uszkodzenie akumulatora wysokiego napięcia i konieczność jego wymiany.
• Jeżeli pojazd uległ wypadkowi, Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai powinna sprawdzić prawidłowość podłączenia akumulatora wysokiego napięcia.
Układ podgrzewania akumulatora wysokiego napięcia
Układ podgrzewania akumulatora wysokiego napięcia zapobiega spadkowi energii wyjściowej przy niskich temperaturach. Po podłączeniu gniazda ładowania układ podgrzewania włącza się automatycznie w zależności od temperatury akumulatora.
Układ podgrzewania skraca czas ładowania akumulatora wysokiego napięcia. Działanie układu podgrzewania może jednak zwiększać pobór energii elektrycznej.

Układ podgrzewania akumulatora wysokiego napięcia włącza się po podłączeniu ładowarki do pojazdu.
Jeżeli temperatura akumulatora wysokiego napięcia jest niższa niż –35°C, układ podgrzewania może się nie włączyć.
Tryb EV (napęd elektryczny)
Tryb EV (napęd elektryczny)

Aby włączyć tryb EV (napęd elektryczny), należy wybrać menu „EV” (napęd elektryczny) na ekranie głównym systemu audio-wideo i nawigacji (AVN) lub nacisnąć przycisk „EV” po prawej stronie panelu sterowania układem klimatyzacji.
Szczegółowy opis trybu EV znajduje się w oddzielnej Instrukcji systemu multimedialnego.

Menu trybu EV zawiera 7 pozycji.
Są to: „Range” (zasięg), „Nearby Stations” (stacje ładowania w pobliżu), „Energy Information” (informacje dotyczące energii), „Drive Mode Settings” (ustawienia trybu jazdy), „ECO Driving” (jazda ekonomiczna), „Charging/Climate Settings” (ustawienia ładowania i klimatyzacji) oraz „EV Settings” (ustawienia napędu elektrycznego).
Range (zasięg)

Opis |
|
1 |
Obszary w zasięgu |
2 |
Obszary na granicy zasięgu (dojechanie niepewne, w zależności od okoliczności) |
3 |
Obszary poza zasięgiem |
Nearby stations (stacje ładowania w pobliżu)

Funkcja ta umożliwia wyszukiwanie stacji ładowania wokół aktualnej lokalizacji pojazdu. Kolor symbolu stacji oznacza jej kategorię: „Reachable” (w zasięgu), „Risky” (ryzykowna), „Unreachable” (poza zasięgiem).
Energy Information (informacje dotyczące energii)

Funkcja ta umożliwia sprawdzenie parametrów dotyczących akumulatora wysokiego napięcia i zużycia energii.
Battery Information
(parametry dotyczące akumulatora)
Funkcja ta umożliwia sprawdzenie zasięgu pojazdu, poziomu naładowania akumulatora wysokiego napięcia oraz szacowanego czasu dla każdego rodzaju ładowania.

Energy Consumption (zużycie energii)
Funkcja ta umożliwia sprawdzenie zużycia energii przez układ napędowy, układ klimatyzacji i pozostałe układy elektryczne pojazdu.
Funkcja ta umożliwia również sprawdzenie aktualnego zasięgu po wyłączeniu układu klimatyzacji.
ECO Driving (jazda ekonomiczna)

Funkcja ta umożliwia sprawdzenie ekonomiczności aktualnej jazdy i jazd poprzednich.
ECO Level
(poziom ekonomiczności jazdy)
Funkcja ta prezentuje ocenę jazdy pod względem jej ekonomiczności (poziomy 1 ÷ 8) oraz średnie zużycie energii.

Driving History (historia jazd)
Funkcja ta umożliwia sprawdzenie dat (1), dystansów (2) i zużycia energii (3) wcześniejszych przejazdów. Gwiazdka wskazuje jazdę najbardziej ekonomiczną.
Charging and Climate Settings (ustawienia ładowania i klimatyzacji)

Funkcja ta umożliwia zaprogramowanie dat i godzin rozpoczęcia ładowania akumulatora wysokiego napięcia oraz ustawień układu klimatyzacji. Można ustawić 2 oddzielne harmonogramy.
Można również wybrać czas ładowania w godzinach obowiązywania niskiej taryfy za prąd.

Set Departure and Climate (ustawienia czasu wyjazdu i temperatury)
Opis |
|
1 |
Programowanie planowanej godziny wyjazdu po ładowaniu. |
2 |
Programowanie temperatury wewnątrz pojazdu. |
3 |
Wybór dnia tygodnia ładowania pojazdu. |

Off-peak Time Settings (ustawienia w czasie obowiązywania niskich taryf)
Opis |
|
1 |
Zaznaczenie tej opcji powoduje rozpoczynanie ładowania wyłącznie poza godzinami obowiązywania wysokich taryf za prąd. Usunięcie zaznaczenia tej opcji powoduje rozpoczynanie ładowania zgodnie z zaprogramowanym harmonogramem. |
2 |
Wybór godziny rozpoczęcia ładowania w czasie obowiązywania niskich taryf za prąd. |
3 |
Wybór godziny zakończenia ładowania w czasie obowiązywania niskich taryf za prąd. |
EV Settings (ustawienia napędu elektrycznego)

Warning (ostrzeżenie)
Funkcja ta umożliwia włączanie i wyłączanie ostrzeżenia o przekroczeniu zasięgu.
– Range Warning (ostrzeżenie o przekroczeniu zasięgu): Jeżeli punkt docelowy ustawiony w systemie nawigacji znajduje się poza zasięgiem dla aktualnego poziomu naładowania akumulatora wysokiego napięcia, pojawia się komunikat ostrzegawczy.

Charging Current (natężenie prądu ładowania)
Funkcja ta umożliwia ustawianie poziomów natężenia prądu ładowania zwykłego. Należy wybrać odpowiedni poziom natężenia prądu dla używanej ładowarki ładowania zwykłego lub ładowarki przenośnej. Jeżeli ładowanie zwykłe nie rozpocznie się lub zostanie gwałtownie przerwane, należy wybrać inny prawidłowy poziom i ponownie podjąć próbę rozpoczęcia ładowania.

Wybór niższego poziomu natężenia prądu wydłuża czas ładowania.
Rodzaje ładowania pojazdu elektrycznego
Informacje dotyczące ładowania
• Ładowanie zwykłe:
Ładowanie akumulatora wysokiego napięcia po podłączeniu pojazdu do ładowarki ładowania zwykłego, znajdującej się w domu Użytkownika lub w publicznej stacji ładowania pojazdów elektrycznych (więcej informacji — patrz część „Ładowanie zwykłe”).
• Ładowanie szybkie (jeżeli funkcja występuje):
Istnieje możliwość szybkiego naładowania akumulatora wysokiego napięcia w publicznej stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Należy zapoznać się z Instrukcją obsługi dołączoną do używanej ładowarki ładowania szybkiego.
Zbyt częste używanie ładowarki ładowania szybkiego może spowodować spadek wydajności i trwałości akumulatora wysokiego napięcia.
Aby zapewnić wysoką trwałość akumulatora wysokiego napięcia, należy jak najrzadziej używać ładowarki ładowania szybkiego.
• Ładowanie wolne:
Akumulator wysokiego napięcia można również naładować, wykorzystując energię elektryczną z domowej instalacji elektrycznej. Domowe gniazdo elektryczne musi być zgodne z obowiązującymi przepisami, a jego parametry (napięcie (V), natężenie prądu (A) i moc (W)) muszą odpowiadać parametrom znamionowym ładowarki przenośnej.
Informacje dotyczące czasu ładowania
• Ładowanie zwykłe:
W temperaturze pokojowej trwa około 4 godzin i 25 minut (możliwość naładowania do 100%).
• Ładowanie szybkie (jeżeli funkcja występuje):
– Ładowarka o mocy 50 kW: ładowanie do poziomu 80% trwa w temperaturze pokojowej około 30 minut.
– Ładowarka o mocy 100 kW: ładowanie do poziomu 80% trwa w temperaturze pokojowej około 23 minut.
Za pomocą ładowarek o mocy 50 lub 100 kW można uzyskać poziom naładowania 94%.
• Ładowanie wolne:
W temperaturze pokojowej trwa do 12 godzin (możliwość naładowania do 100%).

Czasy ładowania akumulatora wysokiego napięcia mogą się zmieniać w zależności od stanu i trwałości akumulatora, parametrów ładowarki oraz temperatury otoczenia.
Rodzaje ładowania
Rodzaj |
Gniazdo ładowania (pojazd) |
Złącze ładowania |
Stanowisko |
Sposób ładowania |
Czas ładowania |
Ładowanie zwykłe |
|
|
|
Ładowarka ładowania zwykłego w domu lub w publicznej stacji ładowania pojazdów elektrycznych |
Ok. 4 godzin i 25 minut |
Ładowanie szybkie |
|
|
|
Ładowarka ładowania szybkiego w publicznej stacji ładowania pojazdów elektrycznych |
50 kW: ok. 30 min, 100 kW: ok. 23 min (do poziomu 80%) |
Ładowanie wolne |
|
|
|
Domowa instalacja elektryczna |
Ok. 12 godzin |
• Czasy ładowania akumulatora wysokiego napięcia mogą się zmieniać w zależności od stanu i trwałości akumulatora, parametrów ładowarki oraz temperatury otoczenia.
• Rzeczywisty wygląd ładowarki oraz sposób ładowania mogą się różnić w zależności od producenta ładowarki.
Lampki sygnalizacyjne stanu ładowania pojazdu elektrycznego
Lampki sygnalizacyjne stanu ładowania

Podczas ładowania akumulatora wysokiego napięcia poziom naładowania można sprawdzać od zewnątrz pojazdu.
Sposób działania lampek |
Szczegóły |
|||
(1) |
(2) |
(3) |
||
(wył.) |
(wył.) |
(wył.) |
Brak ładowania |
|
Miga |
(wył.) |
(wył.) |
Ładowanie |
0 ÷ 33% |
(wł.) |
Miga |
(wył.) |
34 ÷ 66% |
|
(wł.) |
(wł.) |
Miga |
67 ÷ 99% |
|
(wł.) |
(wł.) |
(wł.) |
Całkowicie naładowany (100%) |
|
Miga |
Miga |
Miga |
Błąd podczas ładowania |
|
(wył.) |
(wył.) |
Miga |
Ładowanie akumulatora 12 V lub zaplanowane |
|
(wył.) |
Miga |
(wył.) |
Ładowanie zaplanowane w toku |
Blokada gniazda ładowania
Tryby AUTO/LOCK gniazd ładowania

Można wybierać, czy złącze ładowania ma być zablokowane w gnieździe ładowania, czy nie.
Przełączanie pomiędzy trybem AUTO (automatyczny) a LOCK (blokada) odbywa się za pomocą przycisku .
Złącze ładowania zablokowane
Tryb LOCK (blokada) |
Tryb AUTO (automatyczny) |
|
Przed |
O |
X |
Podczas |
O |
O |
Ładowanie |
O |
X |
• Tryb LOCK (blokada) (lampka sygnalizacyjna w przycisku wył.):
Złącze ładowania blokuje się po podłączeniu go do gniazda ładowania. Złącze pozostaje zablokowane do momentu odblokowania zamków wszystkich drzwi przez kierowcę. Tryb ten zapobiega kradzieży przewodu ładowania.
– Jeżeli złącze ładowania zostanie odblokowane z powodu odblokowania zamków wszystkich drzwi, ale nie zostanie odłączone w ciągu 10 sekund, złącze automatycznie blokuje się ponownie.
– Jeżeli złącze ładowania zostanie odblokowane z powodu odblokowania zamków wszystkich drzwi, ale zamki zostaną ponownie zablokowane, złącze automatycznie blokuje się ponownie.
• Tryb AUTO (automatyczny) (lampka sygnalizacyjna w przycisku wł.):
Złącze blokuje się po rozpoczęciu ładowania. Złącze odblokowuje się po zakończeniu ładowania. Trybu tego można używać podczas ładowania w publicznej stacji ładowania pojazdów elektrycznych.
Ładowanie zaplanowane
Ładowanie zaplanowane (jeżeli funkcja występuje)
• Harmonogram ładowania pojazdu można ustawiać za pomocą systemu audio-wideo i nawigacji (AVN) lub aplikacji Blue Link.
Szczegółowe informacje dotyczące sposobu ustawiania harmonogramu ładowania podano w Instrukcji obsługi systemu AVN lub w Instrukcji obsługi aplikacji Blue Link.
• Ładowanie zaplanowane można wykonywać jedynie za pomocą ładowarki ładowania zwykłego lub ładowarki przenośnej (ICCB).

• Po ustawieniu harmonogramu ładowania i podłączeniu ładowarki ładowania zwykłego lub ładowarki przenośnej (ICCB) przez 3 minuty miga środkowa lampka sygnalizacyjna trybu ładowania. Sygnalizuje ona, że został ustalony harmonogram ładowania.
• Po ustawieniu harmonogramu ładowania, ładowanie nie musi rozpocząć się w momencie podłączenia ładowarki ładowania zwykłego lub ładowarki przenośnej (ICCB). Jeżeli konieczne jest natychmiastowe rozpoczęcie ładowania, należy w systemie audio-wideo i nawigacji (AVN) wyłączyć harmonogram ładowania lub nacisnąć przycisk wyłączania harmonogramu ładowania ().

• W przypadku wyłączenia harmonogramu ładowania za pomocą przycisku (w celu natychmiastowego rozpoczęcia ładowania) ładowanie musi rozpocząć się w ciągu 3 minut od momentu podłączenia ładowarki.
Naciśnięcie przycisku wyłączania harmonogramu ładowania () (w celu natychmiastowego rozpoczęcia ładowania) nie powoduje całkowitego anulowania ustawień harmonogramu. Aby całkowicie anulować ustawienia harmonogramu ładowania, należy użyć funkcji systemu audio-wideo i nawigacji (AVN).
Szczegółowe informacje dotyczące podłączania ładowarki ładowania zwykłego lub ładowarki przenośnej (ICCB) podano w częściach
„Ładowanie zwykłe” i „Ładowanie wolne”.
Środki ostrożności podczas ładowania
Środki ostrożności podczas ładowania


Rzeczywisty wygląd ładowarki oraz sposób ładowania mogą się różnić w zależności od producenta ładowarki.

• Fale elektromagnetyczne generowane przez ładowarkę mogą silnie zakłócać działanie elektrycznych urządzeń medycznych, takich jak wszczepione rozruszniki serca.
W przypadku posiadania elektrycznego urządzenia medycznego, takiego jak wszczepiony rozrusznik serca, należy zapytać lekarza i producenta, czy ładowanie pojazdu elektrycznego może zakłócić działanie tego urządzenia.
• Przed podłączeniem ładowarki do gniazda ładowania upewnić się, że złącze przewodu ładowania nie jest mokre ani zanieczyszczone. Podłączenie złącza mokrego lub zanieczyszczonego może spowodować pożar lub porażenie elektryczne.

• Podczas podłączania przewodu ładowania do ładowarki oraz złącza ładowarki do gniazda pojazdu należy uważać, aby nie dotknąć złącza ładowania, wtyczki ani gniazda ładowania.
• Aby uniknąć porażenia elektrycznego podczas ładowania, należy przestrzegać następujących zasad:
– Używać ładowarek wodoszczelnych.
– Nie dotykać złącza ładowania ani wtyczki ładowania mokrymi dłońmi, a podczas podłączania przewodu ładowania unikać stania w miejscu mokrym lub na śniegu.
– Zachowywać szczególną ostrożność podczas burzy z wyładowaniami atmosferycznymi.
– Zachowywać szczególną ostrożność, kiedy złącze ładowania i/lub wtyczka są mokre.

• W przypadku stwierdzenia nietypowych objawów (zapach, dym itp.) natychmiast przerwać ładowanie.
• Aby uniknąć porażenia elektrycznego, w przypadku uszkodzenia izolacji przewodu ładowania natychmiast wymienić przewód.
• Podczas podłączania lub odłączania przewodu ładowania należy trzymać złącze ładowania za uchwyt i trzymać wtyczkę ładowania.
Ciągnięcie za przewód ładowania (bez trzymania za uchwyt) może spowodować odłączenie przewodów wewnętrznych lub uszkodzenia, a w konsekwencji doprowadzić do porażenia elektrycznego lub pożaru.

• Zawsze utrzymywać złącze i wtyczkę ładowania w stanie czystym i suchym. Chronić przewód ładowania przez wodą i wilgocią.
• Do ładowania akumulatora wysokiego napięcia używać wyłącznie wymaganych ładowarek. Użycie ładowarki innego typu może spowodować usterkę.
• Przed rozpoczęciem ładowania wyłączać pojazd.
• Po wyłączeniu pojazdu i rozpoczęciu ładowania wentylator chłodzący w przedziale silnika elektrycznego może się włączać automatycznie. Nie dotykać wentylatora chłodzącego podczas ładowania.
• Uważać, by nie upuścić złącza ładowania. Może to spowodować jego uszkodzenie.
Ładowanie pojazdu elektrycznego (ładowanie zwykłe)
Ładowanie zwykłe

Rzeczywisty wygląd ładowarki oraz sposób ładowania mogą się różnić w zależności od producenta ładowarki.
Sposób podłączania ładowarki ładowania zwykłego

1. Wcisnąć pedał hamulca i włączyć hamulec postojowy.
2. Wyłączyć wszystkie przełączniki, włączyć tryb P przekładni redukcyjnej i wyłączyć pojazd.
W przypadku podłączenia ładowarki przy włączonym trybie innym niż P przekładni redukcyjnej ładowanie rozpocznie się dopiero po włączeniu trybu P.
3. Aby otworzyć pokrywę gniazd ładowania, nacisnąć przycisk () zwalniania blokady pokrywy. Przycisk zwalniania blokady pokrywy gniazd ładowania działa tylko przy wyłączonym pojeździe.
4. Jeżeli nie można otworzyć pokrywy gniazd ładowania z powodu jej przymarznięcia:
1) Usunąć lód znajdujący się w pobliżu pokrywy.
2) Odblokować pokrywę za pomocą linki otwierania awaryjnego.
Jeżeli pokrywa gniazd ładowania nie otwiera się, patrz część „Awaryjne odblokowanie pokrywy gniazd ładowania”.

5. Zdjąć osłonę (1) gniazda ładowania.
6. Sprawdzić, czy złącze i gniazdo ładowania nie są zanieczyszczone.

7. Trzymając za uchwyt złącza ładowania podłączyć złącze do gniazda ładowania zwykłego. Wcisnąć złącze do zatrzaśnięcia sygnalizowanego odgłosem kliknięcia. Nieprawidłowe podłączenie złącza może spowodować pożar.

Tryby AUTO/LOCK gniazd ładowania
Złącze ładowania blokuje się w gnieździe w różnych momentach, w zależności od wybranego trybu.
• Tryb LOCK (blokada): złącze ładowania blokuje się po podłączeniu go do gniazda ładowania.
• Tryb AUTO (automatyczny): złącze blokuje się po rozpoczęciu ładowania.
Więcej informacji podano w części „Tryby AUTO/LOCK gniazd ładowania” w niniejszym rozdziale.

8. Aby rozpocząć ładowanie, podłączyć wtyczkę ładowania do gniazda ładowarki.

9. Sprawdzić, czy świeci się lampka sygnalizacyjna ładowania akumulatora wysokiego napięcia w zestawie wskaźników. Jeżeli lampka się nie świeci, oznacza to, że ładowanie się nie rozpoczęło.
Aby rozpocząć ładowanie w przypadku nieprawidłowego podłączenia wtyczki lub złącza ładowania, należy podłączyć je ponownie.

• Mimo że ładowanie jest możliwe przy przycisku zasilania (POWER) w stanie ON/START (zielona lampka przycisku), ze względów bezpieczeństwa należy je wykonywać przy przycisku zasilania (POWER) w stanie OFF (wyłączona lampka przycisku) i włączonym trybie P przekładni redukcyjnej. Po rozpoczęciu ładowania można używać urządzeń elektrycznych pojazdu, takich jak radioodbiornik. Należy w tym celu włączyć stan ACC przycisku zasilania (POWER) (pomarańczowa lampka przycisku).
• Podczas ładowania zwykłego mogą występować zakłócenia odbioru sygnału radiowego.
• Podczas ładowania nie można zmieniać trybu przekładni redukcyjnej.

10. Po rozpoczęciu ładowania przez ok. 1 minutę zestaw wskaźników wyświetla jego szacowany czas.
Szacowany czas ładowania wyświetla się również przez ok. 1 minutę w przypadku otwarcia drzwi kierowcy.
Jeżeli ładowanie odbywa się zgodnie z harmonogramem ładowania, zamiast szacowanego czasu wyświetla się symbol „--”.

Czasy ładowania akumulatora wysokiego napięcia mogą się zmieniać w zależności od stanu i trwałości akumulatora, parametrów ładowarki oraz temperatury otoczenia.
Awaryjne odblokowanie pokrywy gniazd ładowania

Jeżeli pokrywy gniazd ładowania nie można otworzyć z powodu rozładowania się akumulatora 12 V lub usterki przewodów elektrycznych, należy podnieść klapę bagażnika i lekko pociągnąć za linkę otwierania awaryjnego pokazaną na ilustracji powyżej. Powoduje to otwarcie pokrywy gniazd ładowania.
Sprawdzanie stanu ładowania

Podczas ładowania akumulatora wysokiego napięcia poziom naładowania można sprawdzać od zewnątrz pojazdu.
Sposób działania lampek |
Szczegóły |
|||
(1) |
(2) |
(3) |
||
(wył.) |
(wył.) |
(wył.) |
Brak ładowania |
|
Miga |
(wył.) |
(wył.) |
Ładowanie |
0 ÷ 33% |
(wł.) |
Miga |
(wył.) |
34 ÷ 66% |
|
(wł.) |
(wł.) |
Miga |
67 ÷ 99% |
|
(wł.) |
(wł.) |
(wł.) |
Całkowicie naładowany (100%) |
|
Miga |
Miga |
Miga |
Błąd podczas ładowania |
|
(wył.) |
(wył.) |
Miga |
Ładowanie akumulatora 12 V lub zaplanowane |
|
(wył.) |
Miga |
(wył.) |
Ładowanie zaplanowane w toku |
Sposób odłączania ładowarki ładowania zwykłego

1. Po zakończeniu ładowania należy odłączyć wtyczkę ładowania od gniazda ładowarki ładowania zwykłego.

2. Odłączyć złącze ładowania, trzymając je za uchwyt.

Aby zapobiec kradzieży przewodu ładowania, złącza ładowania nie można odłączyć przy zablokowanych zamkach drzwi pojazdu. Aby odłączyć złącze ładowania, należy odblokować zamki drzwi.
Jeżeli włączony jest tryb AUTO (automatyczny) gniazda ładowania, złącze odblokowuje się automatycznie po zakończeniu ładowania.
Więcej informacji podano w części „Tryby AUTO/LOCK gniazd ładowania” w niniejszym rozdziale.

3. Pamiętać o założeniu osłony gniazda ładowania.
4. Prawidłowo zamknąć pokrywę gniazd ładowania.
Awaryjne odblokowanie złącza ładowania

Jeżeli złącza ładowania nie można odłączyć z powodu rozładowania się akumulatora 12 V lub usterki przewodów elektrycznych, należy podnieść klapę bagażnika i lekko pociągnąć za linkę odblokowania awaryjnego. Powoduje to odblokowanie złącza ładowania.
Ładowanie pojazdu elektrycznego (ładowanie szybkie)
Ładowanie szybkie

Istnieje możliwość szybkiego naładowania akumulatora wysokiego napięcia w publicznej stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Należy zapoznać się z Instrukcją obsługi dołączoną do używanej ładowarki ładowania szybkiego.
Zbyt częste używanie ładowarki ładowania szybkiego może spowodować spadek wydajności i trwałości akumulatora wysokiego napięcia.
Aby zapewnić wysoką trwałość akumulatora wysokiego napięcia, należy jak najrzadziej używać ładowarki ładowania szybkiego.
Rzeczywisty wygląd ładowarki oraz sposób ładowania mogą się różnić w zależności od producenta ładowarki.

Niektóre ładowarki ładowania szybkiego po podłączeniu do pojazdu z całkowicie naładowanym akumulatorem wysokiego napięcia mogą generować komunikat błędu. Nie podejmować prób ładowania, jeżeli akumulator wysokiego napięcia jest całkowicie naładowany.
Sposób podłączania ładowarki ładowania szybkiego

1. Wcisnąć pedał hamulca i włączyć hamulec postojowy.
2. Wyłączyć wszystkie przełączniki, włączyć tryb P przekładni redukcyjnej i wyłączyć pojazd.
3. Aby otworzyć pokrywę gniazd ładowania, nacisnąć przycisk () zwalniania blokady pokrywy. Przycisk zwalniania blokady pokrywy gniazd ładowania działa tylko przy wyłączonym pojeździe.
4. Jeżeli nie można otworzyć pokrywy gniazd ładowania z powodu jej przymarznięcia:
1) Usunąć lód znajdujący się w pobliżu pokrywy.
2) Odblokować pokrywę za pomocą linki otwierania awaryjnego.
Jeżeli pokrywa gniazd ładowania nie otwiera się, patrz część „Awaryjne odblokowanie pokrywy gniazd ładowania”.

5. Zdjąć osłonę (1) gniazda ładowania.
6. Sprawdzić, czy złącze i gniazdo ładowania nie są zanieczyszczone.
7. Trzymając za uchwyt złącza ładowania, podłączyć złącze do gniazda ładowania szybkiego. Wcisnąć złącze do zatrzaśnięcia sygnalizowanego odgłosem kliknięcia. Nieprawidłowe podłączenie złącza może spowodować pożar.
Zapoznać się ze sposobem ładowania i odłączania ładowarki podanym w Instrukcji obsługi danej ładowarki ładowania szybkiego.

8. Sprawdzić, czy świeci się lampka sygnalizacyjna ładowania akumulatora wysokiego napięcia w zestawie wskaźników. Jeżeli lampka się nie świeci, oznacza to, że ładowanie się nie rozpoczęło.
Aby rozpocząć ładowanie w przypadku nieprawidłowego podłączenia złącza ładowania, należy podłączyć je ponownie.
Aby zapobiec uszkodzeniu akumulatora wysokiego napięcia, przy niskich temperaturach ładowanie szybkie może być niemożliwe.

• Mimo że ładowanie jest możliwe przy przycisku zasilania (POWER) w stanie ON/START (zielona lampka przycisku), ze względów bezpieczeństwa należy je wykonywać przy przycisku zasilania (POWER) w stanie OFF (wyłączona lampka przycisku) i włączonym trybie P przekładni redukcyjnej.
Po rozpoczęciu ładowania można używać urządzeń elektrycznych pojazdu, takich jak radioodbiornik. Należy w tym celu włączyć stan ACC przycisku zasilania (POWER) (pomarańczowa lampka przycisku).
• Podczas ładowania nie można zmieniać trybu przekładni redukcyjnej.
Awaryjne odblokowanie pokrywy gniazd ładowania

Jeżeli pokrywy gniazd ładowania nie można otworzyć z powodu rozładowania się akumulatora 12 V lub usterki przewodów elektrycznych, należy podnieść klapę bagażnika i lekko pociągnąć za linkę otwierania awaryjnego pokazaną na ilustracji powyżej. Powoduje to otwarcie pokrywy gniazd ładowania.
Sprawdzanie stanu ładowania

Podczas ładowania akumulatora wysokiego napięcia poziom naładowania można sprawdzać od zewnątrz pojazdu.

Czasy ładowania akumulatora wysokiego napięcia mogą się zmieniać w zależności od stanu i trwałości akumulatora, parametrów ładowarki oraz temperatury otoczenia.
Sposób działania lampek |
Szczegóły |
|||
(1) |
(2) |
(3) |
||
(wył.) |
(wył.) |
(wył.) |
Brak ładowania |
|
Miga |
(wył.) |
(wył.) |
Ładowanie |
0 ÷ 33% |
(wł.) |
Miga |
(wył.) |
34 ÷ 66% |
|
(wł.) |
(wł.) |
Miga |
67 ÷ 99% |
|
(wł.) |
(wł.) |
(wł.) |
Całkowicie naładowany (100%) |
|
Miga |
Miga |
Miga |
Błąd podczas ładowania |
|
(wył.) |
(wył.) |
Miga |
Ładowanie akumulatora 12 V lub zaplanowane |
|
(wył.) |
Miga |
(wył.) |
Ładowanie zaplanowane w toku |
Sposób odłączania ładowarki ładowania szybkiego
1. Po zakończeniu lub przerwaniu ładowania szybkiego należy odłączyć złącze ładowania. Sposoby odłączania złącza ładowania różnych typów ładowarek ładowania szybkiego opisano w ich Instrukcjach obsługi.

2. Pamiętać o założeniu osłony gniazda ładowania.
3. Prawidłowo zamknąć pokrywę gniazd ładowania.
Ładowanie pojazdu elektrycznego (ładowanie wolne)
Ładowanie wolne

1) Przewód zasilający i wtyczka
2) Sterownik
3) Przewód ładowania i złącze ładowania
Jeżeli ładowanie zwykłe lub ładowanie szybkie jest niemożliwe, można skorzystać z ładowania wolnego, wykorzystując energię elektryczną z domowej instalacji elektrycznej.
Sposób podłączania ładowarki przenośnej (ICCB)

1. Podłączyć wtyczkę do domowego gniazda elektrycznego.

2. Sprawdzić, czy na sterowniku świeci się zielona lampka sygnalizacyjna włączonego zasilania.

3. Wcisnąć pedał hamulca i włączyć hamulec postojowy.
4. Wyłączyć wszystkie przełączniki, włączyć tryb P przekładni redukcyjnej i wyłączyć pojazd.
W przypadku podłączenia ładowarki przy włączonym trybie innym niż P przekładni redukcyjnej ładowanie rozpocznie się dopiero po włączeniu trybu P.
5. Aby otworzyć pokrywę gniazd ładowania, nacisnąć przycisk () zwalniania blokady pokrywy. Przycisk zwalniania blokady pokrywy gniazd ładowania działa tylko przy wyłączonym pojeździe.
6. Jeżeli nie można otworzyć pokrywy gniazd ładowania z powodu jej przymarznięcia:
1) Usunąć lód znajdujący się w pobliżu pokrywy.
2) Odblokować pokrywę za pomocą linki otwierania awaryjnego.
Jeżeli pokrywa gniazd ładowania nie otwiera się, patrz część „Awaryjne odblokowanie pokrywy gniazd ładowania”.

7. Zdjąć osłonę (1) gniazda ładowania.
8. Sprawdzić, czy złącze i gniazdo ładowania nie są zanieczyszczone.

9. Trzymając za uchwyt złącza ładowania podłączyć złącze do gniazda ładowania zwykłego. Wcisnąć złącze do zatrzaśnięcia sygnalizowanego odgłosem kliknięcia. Nieprawidłowe podłączenie złącza może spowodować pożar.

Tryby AUTO/LOCK gniazd ładowania
Złącze ładowania blokuje się w gnieździe w różnych momentach, w zależności od wybranego trybu.
• Tryb LOCK (blokada): złącze ładowania blokuje się po podłączeniu go do gniazda ładowania.
• Tryb AUTO (automatyczny): złącze blokuje się po rozpoczęciu ładowania.
Więcej informacji podano w części „Tryby AUTO/LOCK gniazd ładowania” w niniejszym rozdziale.

10. Ładowanie rozpoczyna się automatycznie (miga lampka sygnalizacyjna ładowania).

11. Sprawdzić, czy świeci się lampka sygnalizacyjna ładowania akumulatora wysokiego napięcia w zestawie wskaźników. Jeżeli lampka się nie świeci, oznacza to, że ładowanie się nie rozpoczęło.
Aby rozpocząć ładowanie w przypadku nieprawidłowego podłączenia złącza ładowania, należy podłączyć je ponownie.

• Mimo że ładowanie jest możliwe przy przycisku zasilania (POWER) w stanie ON/START (zielona lampka przycisku), ze względów bezpieczeństwa należy je wykonywać przy przycisku zasilania (POWER) w stanie OFF (wyłączona lampka przycisku) i włączonym trybie P przekładni redukcyjnej.
Po rozpoczęciu ładowania można używać urządzeń elektrycznych pojazdu, takich jak radioodbiornik. Należy w tym celu włączyć stan ACC przycisku zasilania (POWER) (pomarańczowa lampka przycisku).
• Podczas ładowania nie można zmieniać trybu przekładni redukcyjnej.

12. Po rozpoczęciu ładowania przez ok. 1 minutę zestaw wskaźników wyświetla jego szacowany czas.
Szacowany czas ładowania wyświetla się również przez ok. 1 minutę w przypadku otwarcia drzwi kierowcy.
Jeżeli ładowanie odbywa się zgodnie z harmonogramem ładowania, zamiast szacowanego czasu wyświetla się symbol „--”.

Czasy ładowania akumulatora wysokiego napięcia mogą się zmieniać w zależności od stanu i trwałości akumulatora, parametrów ładowarki oraz temperatury otoczenia.
Awaryjne odblokowanie pokrywy gniazd ładowania

Jeżeli pokrywy gniazd ładowania nie można otworzyć z powodu rozładowania się akumulatora 12 V lub usterki przewodów elektrycznych, należy podnieść klapę bagażnika i lekko pociągnąć za linkę otwierania awaryjnego pokazaną na ilustracji powyżej. Powoduje to otwarcie pokrywy gniazd ładowania.
Sprawdzanie stanu ładowania

Podczas ładowania akumulatora wysokiego napięcia poziom naładowania można sprawdzać od zewnątrz pojazdu.
Sposób działania lampek |
Szczegóły |
|||
(1) |
(2) |
(3) |
||
(wył.) |
(wył.) |
(wył.) |
Brak ładowania |
|
Miga |
(wył.) |
(wył.) |
Ładowanie |
0 ÷ 33% |
(wł.) |
Miga |
(wył.) |
34 ÷ 66% |
|
(wł.) |
(wł.) |
Miga |
67 ÷ 99% |
|
(wł.) |
(wł.) |
(wł.) |
Całkowicie naładowany (100%) |
|
Miga |
Miga |
Miga |
Błąd podczas ładowania |
|
(wył.) |
(wył.) |
Miga |
Ładowanie akumulatora 12 V lub zaplanowane |
|
(wył.) |
Miga |
(wył.) |
Ładowanie zaplanowane w toku |
Lampki sygnalizacyjne ładowarki przenośnej
Sterownik |
Lampka sygnalizacyjna |
Szczegóły |
|
|
WTYCZKA |
|
Świeci się: zasilanie wł. Miga: usterka czujnika temperatury wtyczki |
|
Świeci się: zabezpieczenie wtyczki przed wysoką temperaturą Miga: ostrzeżenie o wysokiej temperaturze wtyczki |
||
ZASILANIE |
|
Świeci się: zasilanie wł. |
|
ŁADOWANIE |
|
Miga: ładowanie w trybie oszczędzania energii, świeci się tylko lampka sygnalizacyjna ładowania |
|
USTERKA |
|
Miga: ładowanie przerwane |
|
POZIOM ŁADOWANIA |
|
Natężenie prądu ładowania 9 A |
|
|
Natężenie prądu ładowania 6 A |
||
|
Natężenie prądu ładowania 8 A |
||
POJAZD |
|
Złącze ładowania podłączone |
|
|
Ładowanie |
||
|
Miga: ładowanie niemożliwe |
Nr |
Sterownik |
Stan/diagnoza/środki zaradcze |
Nr |
Sterownik |
Stan/diagnoza/środki zaradcze |
1 |
|
• Złącze ładowania podłączone do pojazdu (świeci się na zielono) • Usterka czujnika temperatury wtyczki (miga na zielono) • Zabezpieczenie wtyczki przed wysoką temperaturą (miga na czerwono) • Ostrzeżenie o wysokiej temperaturze wtyczki (świeci się na czerwono) Skontaktować się z Autoryzowaną Stacją Obsługi (ASO) Hyundai. |
2 |
|
– Złącze ładowania podłączone do pojazdu (świeci się na zielono) |
3 |
|
– Podczas ładowania • Lampka sygnalizacyjna ładowania (miga na zielono) • Lampka sygnalizacyjna podłączenia do pojazdu (świeci się na niebiesko) |
4 |
|
– Przed podłączeniem złącza ładowania do pojazdu (miga na czerwono) • Nieprawidłowa temperatura • Usterka ładowarki przenośnej Skontaktować się z Autoryzowaną Stacją Obsługi (ASO) Hyundai. |
Nr |
Sterownik |
Stan/diagnoza/środki zaradcze |
Nr |
Sterownik |
Stan/diagnoza/środki zaradcze |
5 |
|
– Po podłączeniu do pojazdu (miga na czerwono) • Usterka urządzenia diagnostycznego • Upływ prądu • Nieprawidłowa temperatura Skontaktować się z Autoryzowaną Stacją Obsługi (ASO) Hyundai. |
6 |
|
– Po podłączeniu złącza ładowania do pojazdu (miga na czerwono) • Usterka komunikacji Skontaktować się z Autoryzowaną Stacją Obsługi (ASO) Hyundai. |
7 |
|
• Usterka czujnika temperatury wtyczki (miga na zielono) • Zabezpieczenie wtyczki przed wysoką temperaturą (miga na czerwono) • Ostrzeżenie o wysokiej temperaturze wtyczki (świeci się na czerwono) Skontaktować się z Autoryzowaną Stacją Obsługi (ASO) Hyundai. |
8 |
|
– Tryb oszczędzania energii • Przez 3 minuty od momentu rozpoczęcia ładowania (miga na zielono) |
Sposób odłączania ładowarki przenośnej (ICCB)

1. Odłączyć złącze ładowania, trzymając je za uchwyt.

Aby zapobiec kradzieży przewodu ładowania, złącza ładowania nie można odłączyć przy zablokowanych zamkach drzwi pojazdu. Aby odłączyć złącze ładowania, należy odblokować zamki drzwi.
Jeżeli włączony jest tryb AUTO (automatyczny) gniazda ładowania, złącze odblokowuje się automatycznie po zakończeniu ładowania.
Więcej informacji podano w części „Tryby AUTO/LOCK gniazd ładowania” w niniejszym rozdziale.

2. Pamiętać o założeniu osłony gniazda ładowania.
3. Prawidłowo zamknąć pokrywę gniazd ładowania.

4. Odłączyć wtyczkę od domowego gniazda elektrycznego. Podczas odłączania wtyczki nie wolno ciągnąć za przewód.
5. Aby zabezpieczyć złącze ładowania przed dostaniem się do niego ciał obcych, założyć osłonę złącza.
6. Umieścić przewód ładowania w schowku na przewody.
Awaryjne odblokowanie złącza ładowania

Jeżeli złącza ładowania nie można odłączyć z powodu rozładowania się akumulatora 12 V lub usterki przewodów elektrycznych, należy podnieść klapę bagażnika i lekko pociągnąć za linkę odblokowania awaryjnego. Powoduje to odblokowanie złącza ładowania.
Środki ostrożności podczas używania ładowarki przenośnej (ICCB)
• Używać wyłączne ładowarek przenośnych dopuszczonych przez Hyundai Motor Corporation.
• Nie podejmować prób naprawy, rozmontowania ani regulacji ładowarki przenośnej.
• Nie używać przedłużaczy ani gniazd rozdzielających.
• W przypadku jakiejkolwiek nieprawidłowości natychmiast przerwać ładowanie.
• Nie dotykać wtyczki ani złącza ładowania mokrymi dłońmi.
• Nie dotykać styków złącza ładowania zwykłego ani styków gniazda ładowania zwykłego w pojeździe.
• Nie podłączać złącza ładowania do zasilania o napięciu niezgodnym z przepisami.
• Nie używać ładowarki przenośnej, jeżeli jest ona zużyta, otwarta lub uszkodzona.
• Nie używać ładowarki przenośnej, jeżeli jej obudowa lub złącze ładowania są uszkodzone, popękane albo widoczne są nieosłonięte przewody.
• Nie pozwalać dzieciom obsługiwać ani dotykać ładowarki przenośnej.
• Chronić sterownik przed wodą.
• Chronić styki złącza ładowania zwykłego i wtyczki przed zanieczyszczeniami.
• Nie stawać na przewodach. Nie ciągnąć za przewody, nie skręcać ich ani nie zginać.
• Nie ładować podczas burzy z wyładowaniami atmosferycznymi.
• Nie upuszczać sterownika i nie umieszczać na nim ciężkich przedmiotów.
• Podczas ładowania nie umieszczać w pobliżu ładowarki urządzeń mogących generować wysokie temperatury.
• Podłączenie ładowarki do uszkodzonego domowego gniazda elektrycznego może spowodować porażenie elektryczne. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości dotyczących stanu gniazda powinien je sprawdzić uprawniony elektryk.
• W przypadku przegrzewania się gniazda elektrycznego lub innych elementów albo zauważenia zapachu spalenizny natychmiast przerwać ładowanie i odłączyć ładowarkę.
Za kierownicą pojazdu elektrycznego
Uruchamianie pojazdu
1. Usiąść w fotelu kierowcy, mając przy sobie inteligentny kluczyk.
2. Przed uruchomieniem pojazdu zapiąć pas bezpieczeństwa.
3. Sprawdzić, czy hamulec postojowy jest włączony.
4. Wyłączyć wszystkie odbiorniki prądu.
5. Wcisnąć i przytrzymać pedał hamulca.
6. Przy wciśniętym pedale hamulca włączyć tryb P przekładni redukcyjnej.
7. Trzymając wciśnięty pedał hamulca nacisnąć przycisk zasilania (POWER).

8. Jeżeli lampka sygnalizacyjna świeci się, można rozpocząć jazdę.
Jeżeli lampka sygnalizacyjna nie świeci się, jazdy nie można rozpocząć. Spróbować ponownie uruchomić pojazd.
9. Trzymając wciśnięty pedał hamulca włączyć wybrany tryb przekładni redukcyjnej.

Jeżeli przewód ładowania jest podłączony do pojazdu, ze względów bezpieczeństwa nie można zmieniać trybu przekładni redukcyjnej.
10. Wyłączyć hamulec postojowy i powoli zwolnić pedał hamulca. Sprawdzić, czy pojazd powoli rusza, a następnie nacisnąć pedał przyspieszenia.
Wyłączanie pojazdu
1. Po zatrzymaniu pojazdu nie zwalniać pedału hamulca.
2. Przy wciśniętym pedale hamulca włączyć tryb P przekładni redukcyjnej.
3. Trzymając wciśnięty pedał hamulca włączyć hamulec postojowy.
4. Przy wciśniętym pedale hamulca wyłączyć pojazd, naciskając przycisk zasilania (POWER).

5. Sprawdzić, czy w zestawie wskaźników zgasła lampka sygnalizacyjna .
Jeżeli lampka sygnalizacyjna świeci się i włączony jest tryb inny niż P przekładni redukcyjnej, pojazd może ruszyć po przypadkowym naciśnięciu pedału przyspieszenia.
Wirtualne brzmienie pracy silnika spalinowego

Jazda z napędem elektrycznym jest niemal bezgłośna. Dlatego podczas jazdy pojazdem elektrycznym — dla zapewnienia bezpieczeństwa pieszych — specjalny układ (VESS) emituje odgłosy pracy silnika spalinowego.
• Układ ten można włączać i wyłączać naciskając przycisk VESS (jeżeli występuje).
• Układ VESS działa przy niskich prędkościach.
• Po włączeniu trybu R przekładni redukcyjnej układ emituje dodatkowy dźwięk ostrzegawczy.

• Silnik elektryczny pracuje bezgłośnie. Dlatego należy zwracać uwagę na otoczenie pojazdu i zachowywać ostrożność.
• Przed ruszeniem sprawdzać, czy wokół pojazdu nie znajdują się żadne osoby ani przeszkody.
• Przed rozpoczęciem cofania sprawdzać, czy za pojazdem nie znajdują się żadne osoby ani przeszkody. Piesi mogą nie słyszeć dźwięku jadącego pojazdu.
Szacowany zasięg przy aktualnym poziomie naładowania

Szacowany zasięg przy aktualnym poziomie naładowania wyświetla się na różne sposoby, w zależności od trybu jazdy wybranego w zintegrowanym układzie sterowania trybami jazdy (Drive Mode Integrated Control System — DMICS).
Więcej informacji znajduje się w podrozdziale „Zintegrowany układ sterowania trybami jazdy (DMICS)” w rozdziale 5.
Niewprowadzony punkt docelowy
• Średni zasięg pojazdu wynosi około 191 km. Pewne warunki, np. włączenie układu klimatyzacji/ogrzewania, wpływają na zasięg pojazdu, który może się zmieniać w zakresie 130 ÷ 290 km. Podczas używania ogrzewania przy niskich temperaturach zewnętrznych oraz podczas jazdy z wysokimi prędkościami pobór energii elektrycznej z akumulatora wysokiego napięcia jest znacznie wyższy. Może to znacznie zmniejszyć zasięg pojazdu.
• Po pojawieniu się na wskaźniku zasięgu wskazania „---” pojazd może przejechać jeszcze 3 ÷ 8 km. Dystans ten zależy od prędkości jazdy, działania układu ogrzewania/klimatyzacji, warunków atmosferycznych, techniki jazdy oraz innych czynników.
• Zasięg wyświetlany w zestawie wskaźników po zakończeniu ładowania może się znacznie zmieniać w zależności od zapamiętanych parametrów wcześniejszej jazdy.
Jeżeli zapamiętane parametry dotyczą wcześniejszej jazdy z wysokimi prędkościami powodującymi podwyższony pobór energii z akumulatora wysokiego napięcia, szacowany zasięg jest krótszy. W przypadku niewielkiego poboru energii z akumulatora wysokiego napięcia w trybie ECO zasięg zwiększa się.
• Zasięg zależy od wielu czynników, takich jak poziom naładowania akumulatora wysokiego napięcia, warunki atmosferyczne, temperatura, trwałość akumulatora, charakterystyki geograficzne i technika jazdy.
• Wraz z upływem czasu stan akumulatora wysokiego napięcia obniża się w sposób naturalny. Może to zmniejszać zasięg pojazdu.
Wprowadzony punkt docelowy
Po wprowadzeniu punktu docelowego zasięg pojazdu może się zmienić. Zasięg jest przeliczany na podstawie informacji dotyczących punktu docelowego. Zasięg zależy w znacznym stopniu od warunków jazdy, techniki jazdy i stanu pojazdu.
Porady umożliwiające zwiększenie zasięgu
• Ustawianie zbyt wysokich lub zbyt niskich temperatur układu klimatyzacji/ogrzewania powoduje znaczny pobór energii z akumulatora wysokiego napięcia. Dlatego używanie tych układów może zmniejszać zasięg pojazdu. Z tego powodu zalecane jest ustawienie dla wnętrza pojazdu temperatury 22°C w trybie automatycznym. Podczas wielu prób stwierdzono, że taka temperatura zapewnia optymalne zużycie energii i odpowiedni poziom komfortu.
Jeżeli ogrzewanie lub chłodzenie wnętrza pojazdu nie jest konieczne, układ ogrzewania/klimatyzacji należy wyłączać.
• Nie należy nadmiernie wciskać pedału przyspieszenia i w miarę możliwości utrzymywać stałą prędkość jazdy.
• Podczas przyspieszania lub zwalniania pedał przyspieszenia należy wciskać lub zwalniać stopniowo.
• Zawsze utrzymywać wymagane ciśnienie w oponach.
• Podczas jazdy nie używać niepotrzebnych urządzeń elektrycznych.
• Nie przewozić zbędnych ładunków.
• Nie montować elementów, które mogą zwiększać opór powietrza.
Wskaźnik poboru energii

Wskaźnik ten pełni funkcję wskaźnika ekonomiczności jazdy — podaje poziom poboru energii z akumulatora wysokiego napięcia lub poziom ładowania akumulatora podczas hamowania z odzyskiem energii.
• Zakres PWR (jazda dynamiczna):
Wskazanie wysokiego poziomu poboru energii podczas jazdy pod górę lub przyspieszania. Im wyższy pobór energii, tym większa część wskaźnika jest podświetlona.
• Zakres ECO (jazda ekonomiczna):
Wskazanie poboru energii podczas jazdy w normalnych warunkach.
• Zakres CHARGE (ładowanie):
Wskazanie stopnia ładowania akumulatora wysokiego napięcia podczas hamowania z odzyskiem energii (zwalnianie lub jazda w dół). Im wyższy poziom ładowania, tym mniejsza część wskaźnika jest podświetlona.
Wskaźnik poziomu naładowania akumulatora wysokiego napięcia

• Wskaźnik ten podaje stan naładowania akumulatora wysokiego napięcia.
Wskazanie „0” oznacza niewystarczający poziom naładowania. Wskazanie „1” oznacza całkowite naładowanie akumulatora wysokiego napięcia.
• Przed wjazdem na autostradę lub drogę ekspresową należy odpowiednio wcześnie sprawdzić, czy akumulator wysokiego napięcia jest wystarczająco naładowany.

Jeżeli na wskaźniku poziomu naładowania świecą się tylko 2-3 paski (poziom zbliżony do „0”), świeci się również lampka ostrzegawcza niskiego poziomu naładowania akumulatora wysokiego napięcia.
Po włączeniu tej lampki ostrzegawczej pojazd może przejechać jeszcze 20 ÷ 30 km. Dystans zależy od prędkości jazdy, działania układu ogrzewania/klimatyzacji, warunków atmosferycznych, techniki jazdy oraz innych czynników. W takim przypadku należy naładować akumulator wysokiego napięcia.
Jeżeli na wskaźniku poziomu naładowania świecą się tylko 1-2 paski, prędkość pojazdu jest ograniczana lub pojazd może się wyłączyć. W takim przypadku należy natychmiast naładować akumulator wysokiego napięcia.
Lampki ostrzegawcze i sygnalizacyjne związane z napędem elektrycznym
Lampka sygnalizacyjna gotowości do jazdy

Lampka ta świeci się:
Kiedy pojazd jest gotowy do jazdy.
– Lampka świeci się: możliwa jest jazda w trybie zwykłym.
– Lampka nie świeci się: jazda w trybie zwykłym nie jest możliwa lub wystąpiła usterka.
– Lampka miga: jazda w trybie awaryjnym.
Wyłączenie lub miganie lampki sygnalizacyjnej gotowości do jazdy oznacza wystąpienie usterki. W takim przypadku pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.
Lampka ostrzegawcza usterek

Sytuacje powodujące włączenie się lampki
• Zmiana stanu przycisku zasilania (POWER) na ON.
– Świeci się przez około 3 s, a następnie gaśnie.
• Problem związany z elementami układu sterowania napędem elektrycznym, takimi jak czujniki itp.
Jeżeli lampka ostrzegawcza świeci się podczas jazdy lub nie gaśnie po uruchomieniu pojazdu, pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.
Lampka ostrzegawcza spadku mocy

Sytuacje powodujące włączenie się lampki
• Zmiana stanu przycisku zasilania (POWER) na ON.
– Świeci się przez około 3 s, a następnie gaśnie.
• Ograniczanie mocy ze względów bezpieczeństwa.
Ograniczanie mocy może wystąpić w następujących przypadkach:
– Spadek poziomu naładowania akumulatora wysokiego napięcia poniżej określonej wartości lub spadek napięcia.
– Zbyt wysoka albo zbyt niska temperatura elektrycznego silnika napędowego lub akumulatora wysokiego napięcia.
– Problem związany z układem chłodzenia lub usterka, która może przerwać normalną jazdę.
Kiedy świeci się lampka ostrzegawcza spadku mocy, nie należy gwałtownie przyspieszać ani ruszać.
Jeżeli poziom naładowania akumulatora wysokiego napięcia jest zbyt niski, akumulator należy natychmiast naładować.
Lampka sygnalizacyjna ładowania

Sytuacje powodujące włączenie się lampki
• Kolor czerwony — ładowanie akumulatora wysokiego napięcia.
• Kolor zielony — zakończone ładowanie akumulatora wysokiego napięcia.
Lampka ostrzegawcza niskiego poziomu naładowania akumulatora wysokiego napięcia

Sytuacje powodujące włączenie się lampki
• Niski poziom naładowania akumulatora wysokiego napięcia.
Jeżeli lampka świeci się, należy natychmiast naładować akumulator wysokiego napięcia.
Lampka ostrzegawcza hamowania z odzyskiem energii

Sytuacje powodujące włączenie się lampki
Hamowanie z odzyskiem energii nie działa, a skuteczność hamulców może być niewystarczająca. Powoduje to jednoczesne włączenie się lampki ostrzegawczej układu hamulcowego (czerwonej) i lampki ostrzegawczej hamowania z odzyskiem energii (żółtej).
W takim przypadku należy prowadzić ostrożnie, a pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.
Operowanie pedałem hamulca może wymagać użycia większej siły nacisku niż zwykle, a droga hamowania samochodu może ulec wydłużeniu.
Komunikaty na wyświetlaczu LCD
Shift to P to charge (aby rozpocząć ładowanie, włączyć tryb P)

Komunikat ten pojawia się w przypadku podłączenia przewodu ładowania przy włączonym trybie przekładni redukcyjnej innym niż P.
Przed podłączeniem przewodu ładowania należy włączyć tryb P przekładni redukcyjnej.
Remaining charge time (pozostały czas ładowania)

Komunikat ten podaje czas, jaki pozostał do całkowitego naładowania akumulatora wysokiego napięcia.
Charging Door Open (otwarta pokrywa gniazd ładowania)

Komunikat ten pojawia się po rozpoczęciu jazdy z otwartą pokrywą gniazd ładowania. Przed rozpoczęciem jazdy należy zawsze pamiętać o zamknięciu pokrywy gniazd ładowania.
Charger Error! / Quick Charger Error! (błąd ładowarki!/błąd ładowarki ładowania szybkiego!)

Ten komunikat ostrzegawczy pojawia się w przypadku usterki ładowarki.
Stop vehicle and check brakes (zatrzymać pojazd i sprawdzić układ hamulcowy)

Ten komunikat ostrzegawczy pojawia się w przypadku usterki układu hamulcowego.
W takim przypadku należy zaparkować pojazd w bezpiecznym miejscu. Po odholowaniu pojazd powinna sprawdzić najbliższa Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.
Check brakes (sprawdzić układ hamulcowy)

Ten komunikat ostrzegawczy pojawia się w przypadku niskiej sprawności układu hamulcowego lub nieprawidłowego działania hamowania z odzyskiem energii, spowodowanego usterką układu hamulcowego.
W takim przypadku skok pedału hamulca może być większy, może być konieczne użycie większej siły nacisku na pedał hamulca, a droga hamowania może być dłuższa.
Low Battery (niski poziom naładowania akumulatora wysokiego napięcia)

Ten komunikat ostrzegawczy pojawia się, kiedy poziom naładowania akumulatora wysokiego napięcia spada poniżej 13%.
Równocześnie włącza się lampka ostrzegawcza w zestawie wskaźników.
W takim przypadku należy natychmiast naładować akumulator wysokiego napięcia.
Charge immediately. Power limited (naładować natychmiast, ograniczanie mocy)

Ten komunikat ostrzegawczy pojawia się, kiedy poziom naładowania akumulatora wysokiego napięcia spada poniżej 5%.
Powoduje to jednoczesne włączenie się lampki ostrzegawczej i lampki ostrzegawczej spadku mocy (
).
Aby ograniczyć pobór energii z akumulatora wysokiego napięcia, ograniczana jest moc pojazdu. Należy natychmiast naładować akumulator wysokiego napięcia.
Low Battery. Charge immediately (niski poziom naładowania akumulatora wysokiego napięcia, natychmiast naładować)

Ten komunikat ostrzegawczy pojawia się, kiedy poziom naładowania akumulatora wysokiego napięcia spada poniżej 4%.
Powoduje to jednoczesne włączenie się lampki ostrzegawczej i lampki ostrzegawczej spadku mocy (
) oraz wyświetlenie wskazania „---” na wskaźniku zasięgu pojazdu.
Aby ograniczyć pobór energii z akumulatora wysokiego napięcia, ograniczana jest moc pojazdu. Należy natychmiast naładować akumulator wysokiego napięcia.
Low Battery Temp. Power limited (niska temperatura akumulatora wysokiego napięcia, ograniczanie mocy)

Ten komunikat ostrzegawczy pojawia się w celu ochrony akumulatora wysokiego napięcia i napędu elektrycznego w przypadku zbyt niskiej temperatury akumulatora.
Jeżeli komunikat ten nie znika po wzroście temperatury otoczenia, pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.
Battery Overheated! Stop vehicle (przegrzanie akumulatora wysokiego napięcia, zatrzymać pojazd)

Ten komunikat ostrzegawczy pojawia się w celu ochrony akumulatora wysokiego napięcia i napędu elektrycznego w przypadku zbyt wysokiej temperatury akumulatora.
Należy w takim przypadku zatrzymać i wyłączyć pojazd (stan OFF przycisku POWER).
Power limited (ograniczanie mocy)

Ten komunikat ostrzegawczy pojawia się w następujących przypadkach ograniczenia mocy ze względów bezpieczeństwa:
• Spadek poziomu naładowania akumulatora wysokiego napięcia poniżej określonej wartości lub spadek napięcia.
• Zbyt wysoka albo zbyt niska temperatura elektrycznego silnika napędowego lub akumulatora wysokiego napięcia.
• Problem związany z układem chłodzenia lub usterka, która może przerwać normalną jazdę.
W przypadku pojawienia się tego komunikatu ostrzegawczego nie należy gwałtownie przyspieszać ani ruszać.
Jeżeli poziom naładowania akumulatora wysokiego napięcia jest zbyt niski, akumulator należy natychmiast naładować.
Stop vehicle and check power supply (zatrzymać pojazd i sprawdzić zasilanie)

Ten komunikat ostrzegawczy pojawia się w przypadku usterki układu zasilania.
W takim przypadku należy zaparkować pojazd w bezpiecznym miejscu. Po odholowaniu pojazd powinna sprawdzić najbliższa Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.
Check Active Air Flap System (sprawdzić układ aktywnych klap powietrza)

Ten komunikat ostrzegawczy pojawia się w następujących przypadkach:
– Usterka siłownika klap powietrza.
– Usterka sterownika siłownika klap powietrza.
– Brak otwarcia klap powietrza.
Komunikat ostrzegawczy znika po ustaniu wszystkich powyższych warunków.
Check Virtual Engine Sound System (sprawdzić układ wirtualnego brzmienia pracy silnika)

Ten komunikat ostrzegawczy pojawia się w przypadku usterki układu wirtualnego brzmienia pracy silnika (VESS).
W takim przypadku pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.
Check electric vehicle system (sprawdzić układ sterowania napędem elektrycznym)

Ten komunikat ostrzegawczy pojawia się w przypadku usterki układu sterowania napędem elektrycznym.
Po pojawienia się tego komunikatu należy powstrzymać się od jazdy.
W takim przypadku pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.
Przepływ energii
Pojazd informuje kierowcę o przepływie energii w aktualnym trybie pracy napędu. Podczas jazdy możliwe są 3 tryby przepływu energii.
Zatrzymanie pojazdu

Pojazd stoi (brak przepływu energii).
Napęd elektryczny pojazdu

Pojazd napędzany jest silnikiem elektrycznym z akumulatora wysokiego napięcia (akumulator koła).
Odzysk energii

Podczas hamowania regeneracyjny układ hamulcowy ładuje akumulator wysokiego napięcia (koła akumulator).
Funkcja ochrony akumulatora 12 V
Funkcja ochrony akumulatora 12 V (Aux. Battery Saver+) monitoruje stan naładowania akumulatora 12 V.
Jeżeli poziom naładowania akumulatora 12 V jest niski, rozpoczyna się jego ładowanie z akumulatora wysokiego napięcia.

Funkcja ochrony akumulatora 12 V (Aux. Battery Saver+) jest włączona podczas przekazywania pojazdu użytkownikowi. Można ją jednak wyłączyć w trybie „User Settings” (ustawienia użytkownika) w zestawie wskaźników. Więcej informacji podano na następnej stronie.
Mode (tryb)
• Cycle Mode (tryb cykliczny):
Kiedy pojazd jest wyłączony i wszystkie drzwi, maska silnika oraz klapa bagażnika są zamknięte, funkcja ochrony akumulatora 12 V włącza się co 72 godziny w zależności od stanu akumulatora 12 V.
• Automatic Mode (tryb automatyczny):
Aby zapobiec rozładowaniu akumulatora 12 V, funkcja włącza się przy uruchomionym pojeździe i podłączonym złączu ładowania, w zależności od stanu akumulatora 12 V.

• Funkcja ochrony akumulatora 12 V (Aux. Battery Saver+) włącza się na maksymalnie 20 minut. W przypadku 10 kolejnych włączeń funkcji ochrony akumulatora 12 V funkcja wyłącza się, ponieważ uznaje, że występuje problem z akumulatorem 12 V. W takim przypadku należy jechać pojazdem przez pewien czas. Funkcja włączy się ponownie, jeżeli stan akumulatora 12 V powróci do normy.
• Funkcja ochrony akumulatora 12 V nie zapobiega rozładowaniu akumulatora, jeżeli akumulator 12 V jest uszkodzony, zużyty lub używany do zasilania niedozwolonych urządzeń elektrycznych albo elektronicznych.
• W przypadku włączenia się funkcji ochrony akumulatora 12 V w zestawie wskaźników pojawia się odpowiedni komunikat, a poziom naładowania akumulatora wysokiego napięcia może spadać.
Środki ostrożności dotyczące pojazdu elektrycznego
Ustawienia systemu

Funkcję ochrony akumulatora 12 V można włączyć po włączeniu stanu ON przycisku zasilania (POWER) (zielona lampka przycisku) w następujący sposób:
„User Settings” (ustawienia użytkownika) „Other Features” (inne funkcje)
„Aux. Battery Saver+” (funkcja ochrony akumulatora 12 V).
Funkcję ochrony akumulatora 12 V (Aux. Battery Saver+) można wyłączyć poprzez anulowanie powyższych ustawień.
Komunikat na wyświetlaczu LCD

Komunikat ten pojawia się, kiedy funkcja ochrony akumulatora 12 V włączyła się w uruchomionym pojeździe.
Jeżeli jednak komunikat ten pojawia się zbyt często, akumulator 12 V lub podzespoły elektryczne/elektroniczne powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.


Po włączeniu się funkcji miga 3. lampka sygnalizacyjna stanu ładowania, a w pojeździe przepływa prąd elektryczny pod wysokim napięciem. Nie dotykać przewodów elektrycznych wysokiego napięcia (pomarańczowych) ani żadnych podzespołów i urządzeń elektrycznych. Może to spowodować porażenie prądem i zagrożenie dla zdrowia. Nie dokonywać w pojeździe żadnych modyfikacji. Mogą one negatywnie wpływać na osiągi pojazdu i doprowadzić do wypadku.
Postępowanie w razie wypadku

• W razie wypadku — jeżeli jest to możliwe — należy zatrzymać pojazd w bezpiecznym miejscu, wyłączyć go i w celu wstrzymania przepływu prądu odłączyć zacisk od akumulatora 12 V.
• Jeżeli wewnątrz lub na zewnątrz pojazdu widoczne są przewody elektryczne, nie wolno ich dotykać.
Nie dotykać również przewodów elektrycznych wysokiego napięcia (pomarańczowych) ani żadnych podzespołów i urządzeń elektrycznych. Może to spowodować porażenie prądem i zagrożenie dla zdrowia.

• W przypadku uszkodzenia akumulatora wysokiego napięcia podczas wypadku z akumulatora mogą wydostawać się szkodliwe gazy i elektrolit. Pamiętać, aby nie dotykać rozlanego płynu.
W przypadku podejrzewania możliwości wydostawania się łatwopalnych lub szkodliwych gazów należy otworzyć okna pojazdu i odejść w bezpieczne miejsce. W przypadku kontaktu rozlanego płynu z oczami lub skórą należy natychmiast dokładnie umyć dane miejsce bieżącą wodą lub roztworem soli i jak najszybciej zasięgnąć porady lekarza.

• W przypadku pożaru o niewielkim zasięgu można podjąć próbę zgaszenia go za pomocą gaśnicy typu ABC lub BC przeznaczonej do gaszenia pożarów instalacji elektrycznych. Jeżeli nie można zgasić pożaru w jego fazie początkowej, należy pozostawać w bezpiecznej odległości od pojazdu i natychmiast wezwać straż pożarną. Podczas rozmowy należy poinformować, że problem dotyczy pojazdu z napędem elektrycznym.
Jeżeli pożar obejmuje akumulator wysokiego napięcia, do jego gaszenia należy użyć dużej ilości wody. Użycie wody w małej ilości lub gaśnic nieodpowiednich do gaszenia pożarów instalacji elektrycznych może spowodować poważne zagrożenie dla zdrowia lub życia z powodu porażenia elektrycznego.

Jeżeli pożaru nie można zgasić natychmiast, akumulator wysokiego napięcia może wybuchnąć. Należy w takim przypadku odejść w bezpieczne miejsce i nie pozwalać innym osobom zbliżać się do pojazdu.
Wezwać straż pożarną i poinformować, że pali się pojazd elektryczny.
• Jeżeli pojazd jest zalany wodą, należy go natychmiast wyłączyć i odejść w bezpieczne miejsce. Wezwać straż pożarną lub skontaktować się z Autoryzowaną Stacją Obsługi (ASO) Hyundai.


• Jeżeli pojazd wymaga holowania, należy przed jego rozpoczęciem podnieść wszystkie koła pojazdu nad podłoże. Jeżeli do holowania można podnieść tylko 2 koła, należy podnieść koła przednie.


• Jeżeli podczas holowania przednie koła pojazdu stykają się z podłożem, silnik elektryczny może generować prąd elektryczny. Może to spowodować uszkodzenie elementów silnika elektrycznego i/lub pożar.
• W przypadku wystąpienia pożaru spowodowanego przez akumulator istnieje ryzyko ponownego powstania pożaru. W takim przypadku należy na czas holowania wezwać straż pożarną.
Inne środki ostrożności dotyczące pojazdu elektrycznego
• W przypadku lakierowania pojazdu lub wygrzewania powłoki lakierowej po wypadku wydajność akumulatora wysokiego napięcia może spadać.
W przypadku konieczności wygrzewania należy skontaktować się z Autoryzowaną Stacją Obsługi (ASO) Hyundai.
• Do czyszczenia przedziału silnika elektrycznego nie używać wody pod wysokim ciśnieniem. Może to spowodować wyładowanie akumulatora wysokiego napięcia i porażenie elektryczne lub uszkodzenie układu elektrycznego pojazdu.
• Nie używać ani nie montować nieoryginalnych części zamiennych. Mogą one spowodować uszkodzenie układu zasilania elektrycznego.

• Pośrodku dolnej części kanapy tylnej znajduje się wlot powietrza do kanału chłodzenia akumulatora wysokiego napięcia. Powietrze dopływające przez kanał chłodzi akumulator wysokiego napięcia. Zablokowanie wlotu do kanału chłodzenia może spowodować przegrzanie akumulatora wysokiego napięcia. Nie zasłaniać wlotu powietrza.
Złącze serwisowe


Nigdy nie dotykać złącza serwisowego w bagażniku. Złącze serwisowe jest podłączone do akumulatora wysokiego napięcia.
Dotknięcie złącza serwisowego może spowodować poważne zagrożenie dla zdrowia lub życia.
Obsługiwać złącze bezpieczeństwa mogą jedynie przeszkoleni pracownicy Autoryzowanej Stacji Obsługi (ASO).