Ostrzeganie na drodze

Światła awaryjne

Światła awaryjne ostrzegają innych kierowców. Informują one o konieczności zachowania szczególnej ostrożności podczas zbliżania się, wyprzedzania lub mijania pojazdu z włączonymi światłami awaryjnymi.

Światła awaryjne należy włączać zawsze przed rozpoczęciem wykonywania naprawy na drodze lub po zatrzymaniu pojazdu przy krawędzi jezdni.

Światła awaryjne można włączać niezależnie od stanu stacyjki. Włącznik świateł awaryjnych zlokalizowany jest w konsoli centralnej. Po włączeniu świateł awaryjnych migają równocześnie wszystkie kierunkowskazy pojazdu.

• Włącznik świateł awaryjnych działa bez względu na to, czy pojazd jedzie, czy stoi.

• Po włączeniu świateł awaryjnych nie działają kierunkowskazy.

• Należy pamiętać, że w Polsce jazda z włączonymi światłami awaryjnymi jest zabroniona (świateł tych nie należy włączać nawet wtedy, kiedy pojazd jest holowany). Jeżeli natomiast holuje się pojazd poza granicami Polski, konieczne może być włączenie świateł awaryjnych w pojeździe holowanym (zgodnie z obowiązującymi przepisami).

Awaria na drodze

Wyłączenie się silnika podczas jazdy

1. Stopniowo wytracać prędkość, jadąc na wprost. Ostrożnie zjechać na pobocze i zatrzymać pojazd w bezpiecznym miejscu.

2. Włączyć światła awaryjne.

3. Spróbować uruchomić silnik. W przypadku niemożności uruchomienia silnika należy skontaktować się z Autoryzowaną Stacją Obsługi (ASO) Hyundai.

Wyłączenie się silnika na skrzyżowaniu lub na przejeździe kolejowym

• Jeżeli silnik pojazdu zgasł na skrzyżowaniu lub na przejeździe kolejowym, należy ustawić dźwignię zmiany biegów w położeniu neutralnym (mech. skrzynia biegów)/ustawić selektor w położeniu N (aut./dwusprzęgłowa skrzynia biegów) i przepchnąć samochód w bezpieczne miejsce.

• Jeżeli pojazd wyposażony jest w mechaniczną skrzynię biegów bez wyłącznika blokady rozrusznika sprzęgłem (czujnik włączenia sprzęgła), można go przemieścić bez wciskania pedału sprzęgła, włączając 2. lub 3. bieg i uruchamiając rozrusznik.

Przebicie opony podczas jazdy

Jeżeli podczas jazdy z opony uszło powietrze, należy:

1. Zdjąć stopę z pedału przyspieszenia i jadąc wybiegiem na wprost zaczekać, aż pojazd samodzielnie się zatrzyma. Nie hamować gwałtownie ani nie próbować szybko zjechać na pobocze, ponieważ może to doprowadzić do utraty panowania nad pojazdem. Kiedy pojazd zwolni w wystarczającym stopniu, delikatnie zahamować i zjechać na pobocze. Zatrzymać samochód w bezpiecznej odległości od jadących pojazdów, na pewnym, równym podłożu. Jeżeli powietrze uszło z opony podczas jazdy po drodze szybkiego ruchu, nie należy stawać na środkowym pasie zieleni rozdzielającym pasy ruchu w przeciwnych kierunkach.

2. Po zatrzymaniu się pojazdu włączyć światła awaryjne, hamulec postojowy i włączyć bieg wsteczny (mech. skrzynia biegów) lub ustawić selektor w położeniu P (aut./dwusprzęgłowa skrzynia biegów).

3. Wszyscy pasażerowie muszą wysiąść z pojazdu. Pasażerowie powinni wysiadać z pojazdu od strony przeciwnej do pasa ruchu.

4. Zmienić koło zgodnie z wytycznymi podanymi dalej w tym rozdziale.

Niemożność uruchomienia silnika

Wał korbowy silnika nie obraca się lub obraca się powoli

• Upewnić się, że selektor znajduje się w położeniu N lub P (aut./dwusprzęgłowa skrzynia biegów). Silnik można uruchomić wyłącznie przy selektorze w położeniu N lub P.

• Sprawdzić, czy zaciski akumulatora są czyste i ściśle przylegają do biegunów.

• Włączyć oświetlenie wewnętrzne. Jeżeli podczas włączania rozrusznika lampki przygasają lub gasną, oznacza to rozładowanie akumulatora.

Nie podejmować prób uruchomienia pojazdu, pchając go lub ciągnąc. Może to spowodować uszkodzenie pojazdu. Zapoznać się ze wskazówkami podanymi w podrozdziale „Rozruch z użyciem zewnętrznego źródła zasilania” tego rozdziału.

OSTROŻNIE

Wielokrotne próby uruchamiania metodą pchania lub ciągnięcia pojazdu mogą spowodować przepełnienie katalizatora spalin i doprowadzić do uszkodzenia układu kontroli emisji.

Wał korbowy silnika obraca się normalnie, ale silnik nie uruchamia się

• Sprawdzić poziom paliwa i w razie potrzeby zatankować.

Jeżeli silnik nadal nie uruchamia się, należy skontaktować się z Autoryzowaną Stacją Obsługi (ASO) Hyundai.

Rozruch z użyciem zewnętrznego źródła zasilania

Nieprawidłowe podłączenie zewnętrznego źródła zasilania może być niebezpieczne. Aby uniknąć obrażeń i/lub uszkodzenia pojazdu, postępować zgodnie z procedurą rozruchu z użyciem zewnętrznego źródła zasilania, podaną w tym rozdziale. W przypadku wątpliwości dotyczących sposobu prawidłowego rozruchu z użyciem zewnętrznego źródła zasilania należy wezwać pomoc drogową.

OSTRZEŻENIE

Aby uniknąć POWAŻNEGO ZAGROŻENIA ZDROWIA LUB ŻYCIA własnego lub osób znajdujących się w pobliżu, podczas wszelkich prac przy akumulatorze należy przestrzegać poniższych środków ostrożności:

Przed rozpoczęciem prac przy akumulatorze przeczytać tę Ins­trukcję i stosować się do niej.

Zakładać okulary chroniące oczy przed rozpryskami elektrolitu.

Nie zbliżać się do akumulatora z otwartym ogniem, urządzeniami iskrzącymi ani wydzielającymi dym.

W ogniwach akumulatora zaw­sze występuje wysoce wybuchowy wodór.

Chronić akumulatory przed dziećmi.

Elektrolit akumulatorów zawiera silnie żrący kwas siarkowy. Chronić oczy, skórę i odzież przed kontaktem z elektrolitem.

Jeżeli elektrolit dostał się do oczu, należy przez co najmniej 15 minut przemywać je czystą wodą, a następnie natychmiast zasięgnąć porady lekarza. Jeżeli elektrolit zetknął się ze skórą, należy dokładnie przemyć dane miejsce wodą. Jeżeli doszło do poparzenia lub odczuwalny jest ból, należy natychmiast zasięgnąć porady lekarza.

Siły działające na plastikową obudowę akumulatora podczas jego przenoszenia mogą spowodować wyciek elektrolitu. Podnosić akumulator za przeciwległe naroża lub za pomocą specjalnych uchwytów.

Jeżeli akumulator pojazdu zamarzł, nie podejmować prób uruchomienia pojazdu z użyciem zewnętrznego źródła zasilania.

NIGDY nie próbować ładować akumulatora przy podłączonych zacis­kach.

W układzie zapłonowym pojazdu panuje wysokie napięcie. NIGDY nie dotykać elementów układu zapłonowego przy pracującym silniku ani przy włączonej stacyjce (stan ON).

Nie dopuszczać do zetknięcia się przewodu dodatniego (+) z ujemnym (–), podłączonych do zewnętrznego źródła zasilania. Może to spowodować iskrzenie.

W przypadku całkowitego rozładowania lub zamarznięcia akumulatora nie podejmować prób rozruchu z użyciem zewnętrznego źródła zasilania. Może to spowodować przerwanie połączeń lub eksplozję akumulatora.

UWAGA

Aby uniknąć uszkodzenia pojazdu:

• Podczas rozruchu z użyciem zewnętrznego źródła zasilania używać wyłącznie zasilania 12 V (akumulatora lub innego źródła).

• Nie podejmować prób uruchomienia pojazdu poprzez pchanie go.

Informacja

Zużyty akumulator niepoddany utylizacji może stanowić zagrożenie dla środowiska naturalnego i zdrowia ludzkiego. Akumulator należy poddać utylizacji zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.

Procedura rozruchu z użyciem zewnętrznego źródła zasilania

1. Ustawić pojazd w odległości umożliwiającej podłączenie przewodów zewnętrznego źródła zasilania. Jeżeli zewnętrznym źródłem zasilania jest akumulator innego pojazdu, uważać, by pojazdy nie stykały się ze sobą.

2. Poczekać, aż zatrzymają się wentylatory i inne elementy, poruszające się w przedziale silnika nawet po wyłączeniu pojazdu.

3. Wyłączyć wszystkie urządzenia elektryczne, takie jak radioodbiornik, światła, układ klimatyzacji itp. Ustawić selektor skrzyni biegów w położeniu P (aut./dwusprzęgłowa skrzynia biegów) lub dźwignię zmiany biegów w położeniu neutralnym (mech. skrzynia biegów) i włączyć hamulec postojowy. Jeżeli zewnętrznym źródłem zasilania jest akumulator innego pojazdu, w podobny sposób unieruchomić drugi pojazd. Wyłączyć obydwa pojazdy.

4. Podłączyć przewody rozruchowe, ściśle przestrzegając kolejności podanej na ilustracji. Najpierw podłączyć przewód do czerwonego, dodatniego (+) zacis­ku (1) akumulatora własnego pojazdu.

5. Podłączyć drugi koniec przewodu do czerwonego dodatniego (+) zacisku (2) akumulatora drugiego pojazdu lub zewnętrznego źródła zasilania.

6. Podłączyć drugi przewód do czarnego ujemnego (–) zacisku (3) akumulatora drugiego pojazdu lub zewnętrznego źródła zasilania.

7. Podłączyć drugi koniec przewodu do czarnego ujemnego (–) zacisku (4) masowego własnego pojazdu.

Uważać, by zakończenia przewodów rozruchowych nie stykały się z niczym poza biegunami akumulatorów lub masą. Podczas podłączania przewodów nie pochylać się nad akumulatorem.

8. Uruchomić silnik drugiego pojazdu i przez kilka minut utrzymywać jego prędkość obrotową na poziomie 2000 obr./min. Następnie podjąć próbę uruchomienia własnego pojazdu.

Jeżeli po kilku próbach pojazdu nie można uruchomić, prawdopodobnie wymaga on obsługi serwisowej. W takim przypadku należy wezwać wykwalifikowaną pomoc. Jeżeli powód rozładowania akumulatora nie jest jasny, samochód powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.

Odłączyć przewody rozruchowe w kolejnoś­ci odwrotnej do podłączania:

1. Odłączyć przewód od czarnego ujemnego (–) zacisku (4) masowego własnego pojazdu.

2. Odłączyć drugi koniec przewodu od czarnego ujemnego (–) zacisku (3) akumulatora drugiego pojazdu lub zewnętrznego źródła zasilania.

3. Odłączyć drugi przewód od czerwonego dodatniego (+) zacisku (2) akumulatora drugiego pojazdu lub zewnętrznego źródła zasilania.

4. Odłączyć drugi koniec przewodu od czerwonego dodatniego (+) zacisku (1) zasilania zewnętrznego własnego pojazdu.

Przegrzanie silnika

Jeżeli wskaźnik temperatury płynu chłodzącego sygnalizuje przegrzanie silnika, może dojść do utraty mocy silnika. Przegrzewanie się silnika może również objawiać się głośnymi piskami lub stukami. W takim przypadku należy:

1. Zachowując zasady bezpieczeństwa, jak najszybciej zjechać na pobocze i zatrzymać pojazd.

2. Ustawić selektor skrzyni biegów w położeniu P (aut./dwusprzęgłowa skrzynia biegów) lub dźwignię zmiany biegów w położeniu neutralnym (mech. skrzynia biegów) i włączyć hamulec postojowy. Jeżeli klimatyzacja jest włączona, należy ją wyłączyć.

3. Jeżeli płyn chłodzący wycieka pod pojazdem lub spod maski wydobywa się para, należy wyłączyć silnik. Nie otwierać maski silnika, dopóki płyn nie przestanie wyciekać pod pojazdem i/lub spod maski nie przestanie wydobywać się para. Jeżeli nie widać wycieku płynu ani pary, należy pozostawić silnik pracujący i sprawdzić, czy pracuje wentylator chłodnicy. Jeżeli wentylator chłodnicy nie pracuje, należy wyłączyć silnik.

OSTRZEŻENIE

Jeżeli silnik pracuje, należy pilnować aby włosy, ręce ani żadna część ubioru nie zetknęły się z ruchomymi elementami, takimi jak wentylator chłodnicy czy paski napędowe.

4. Sprawdzić, czy płyn chłodzący nie wycieka z chłodnicy, przewodów elastycznych ani pod pojazd (jeżeli była włączona klimatyzacja, kapanie zimnej wody z przedziału silnika to zjawisko normalne).

5. Jeżeli płyn chłodzący wycieka, należy wyłączyć silnik i skontaktować się z Autoryzowaną Stacją Obsługi (ASO) Hyundai.

OSTRZEŻENIE

NIGDY nie odkręcać zakrętki chłodnicy ani korka spustowego płynu chłodzącego, zanim silnik i chłodnica nie ostygną. Z układu może wydostać się gorąca para lub płyn chłodzący pod ciśnieniem, powodując poważne obrażenia.

Wyłączyć silnik i odczekać, aż ostygnie. Podczas odkręcania zakrętki chłodnicy zachowywać szczególną ostrożność. Owinąć zakrętkę grubą tkaniną i powoli odkręcać zakrętkę w lewo, aż do pierwszego oporu. Odsunąć się od pojazdu, ponieważ w układzie chłodzenia może panować wysokie ciśnienie. Po upewnieniu się, że ciśnienie obniżyło się, należy przycisnąć zakrętkę przez tkaninę i kontynuować odkręcanie.

6. Jeżeli nie można znaleźć przyczyny przegrzania się silnika, należy poczekać, aż temperatura silnika powróci do normalnego stanu. Następnie jeżeli płyn chłodzący wyciekł lub wyparował, należy dolać tyle płynu do zbiornika, aby jego poziom znalazł się pomiędzy oznaczeniami „MIN” i „MAX”.

7. Postępować ostrożnie i zwracać uwagę na ewentualne przyszłe oznaki przegrzewania się silnika. W przypadku ponownego przegrzania należy skontaktować się z Autoryzowaną Stacją Obsługi (ASO) Hyundai.

OSTROŻNIE

Duża utrata płynu chłodzącego wskazuje na nieszczelność w układzie chłodzenia. W takim przypadku pojazd jak najszybciej powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.

Jeżeli silnik uległ przegrzaniu z powodu zbyt małej ilości płynu chłodzącego, nagłe dolanie płynu chłodzącego może spowodować pęknięcie bloku silnika. Aby uniknąć uszkodzeń, płyn chłodzący należy dolewać powoli, w małych ilościach.

Przebicie opony podczas jazdy (wersje z kołem zapasowym)

OSTRZEŻENIE

Wymiana koła może być niebezpieczna. Aby ograniczyć zagrożenie zdrowia lub życia podczas wymiany koła, należy przestrzegać wytycznych podanych w tym rozdziale.

Podnośnik wraz z narzędziami

Koło zapasowe, podnośnik, dźwignia podnośnika i klucz nasadowy do nakrętek kół znajdują się w bagażniku.

Aby wyjąć podnośnik umieszczony na kole zapasowym (jeżeli występuje), podnieść podłogę bagażnika.

(1) Dźwignia podnośnika

(2) Podnośnik

(3) Klucz nasadowy do nakrętek kół

Sposób użycia podnośnika

Podnośnik służy wyłącznie do podnoszenia pojazdu w celu wymiany koła z przebitą oponą.

Aby podnośnik nie przesuwał się w bagażniku i nie hałasował, należy go prawidłowo przymocować.

Aby zmniejszyć ryzyko odniesienia obrażeń, należy przestrzegać instrukcji użycia podnośnika.

OSTRZEŻENIE

Wymiana koła

Nigdy nie podejmować próby wymiany koła na pasie ruchu drogi publicznej.

Przed wymianą koła należy zawsze całkowicie zjechać z jezdni. Podnośnik ustawiać na pewnym podłożu. Jeżeli poza pasem ruchu nie można znaleźć utwardzonego podłoża, należy wezwać pomoc drogową.

Podnośnik należy zawsze ustawiać pod odpowiednimi punktami podparcia pojazdu. Nigdy nie ustawiać podnośnika pod zderzakiem ani innymi częściami pojazdu.

Pojazd może łatwo zjechać lub spaść z podnośnika, powodując poważne zagrożenie zdrowia lub życia. Nigdy nie umieszczać żadnej części ciała pod pojazdem podpartym wyłącznie na podnośniku (używać atestowanych podpórek warsztatowych).

Nie uruchamiać ani nie pozostawiać uruchomionego silnika pojazdu podpartego na podnośniku.

Nie pozwalać nikomu przebywać w pojeździe podniesionym na podnośniku.

Upewnić się, że dzieci znajdują się w bezpiecznym miejscu, z dala od drogi i pojazdu, który ma zostać podniesiony na podnośniku.

Wyjmowanie i wkładanie koła zapasowego

Obracać w lewo śrubę mocującą koło zapasowe.

Podczas wkładania koła zapasowego wykonać odwrotne czynności.

Aby koło zapasowe i narzędzia nie przesuwały się w bagażniku i nie hałasowały, należy je prawidłowo przymocować.

Wymiana koła

1. Zaparkować pojazd na płaskiej powierzchni i mocno zaciągnąć hamulec postojowy.

2. Włączyć bieg wsteczny (mechaniczna skrzynia biegów) lub ustawić selektor w położeniu P (aut./dwusprzęgłowa skrzynia biegów).

3. Włączyć światła awaryjne.

4. Wyjąć klucz nasadowy do nakrętek kół, podnośnik, dźwignię podnośnika i koło zapasowe.

5. Włożyć kliny pod oba koła, które po podniesieniu pojazdu na podnośniku pozostaną na ziemi (po przeciwnej stronie podnośnika).

OSTRZEŻENIE

Wymiana koła

Aby unieruchomić pojazd podczas zmiany koła, należy zawsze całkowicie zaciągać hamulec postojowy i zawsze wkładać kliny pod oba koła, znajdujące się po przeciwnej stronie podnośnika.

Nikt nie może przebywać w pojeździe podnoszonym lub podniesionym na podnośniku ani opuszczanym z podnośnika.

6. Aby zdjąć kołpak koła (jeżeli występuje), włożyć wkrętak w rowek kołpaka i delikatnie podważyć.

Poluzować nakrętki zmienianego koła o jeden obrót w lewo, ale nie odkręcać nakrętek całkowicie, dopóki pojazd nie zostanie podniesiony na podnośniku i koło nie znajdzie się w powietrzu.

7. Umieścić podnośnik w pobliżu zmienianego koła. Ustawić podnośnik pod podwoziem pojazdu, w miejscu wskazanym na ilustracji. Miejsca mocowania podnośnika są przyspawane od spodu podwozia — pomiędzy dwoma ogranicznikami znajduje się sworzeń blokujący podnośnik.

OSTRZEŻENIE

Umiejscowienie podnośnika

Aby zapewnić stabilne i bezpieczne podparcie pojazdu, należy stosować wyłącznie podnośnik, w który wyposażony jest pojazd, i ustawiać go wyłącznie we wskazanych miejscach. Nigdy nie ustawiać podnośnika pod innymi częściami pojazdu.

8. Wsunąć dźwignię podnośnika w podnoś­nik, połączyć klucz z dźwignią i obracając kluczem w prawo, podnieść pojazd na tyle, aby opona przestała dotykać podłoża. Prześwit pomiędzy oponą a podłożem powinien wynosić ok. 30 mm. Przed odkręceniem nakrętek zmienianego koła należy upewnić się, że pojazd jest stabilnie podparty i nie przesunie się ani nie ześlizgnie z podnośnika.

9. Odkręcić nakrętki kół. Zdjąć koło ze szpilek piasty i położyć płasko na ziemi tak, by nie odtoczyło się. Aby założyć koło na piastę, należy podnieść koło zapasowe, dopasować otwory w obręczy koła do szpilek i wsunąć na nie koło. W przypadku trudności należy nieznacznie pochylić koło i dopasować górny otwór w obręczy do górnej szpilki. Następnie aby dopasować do szpilek pozostałe otwory, należy nieznacznie przesuwać dolną część koła do przodu i do tyłu.

OSTRZEŻENIE

Obręcze kół i kołpaki mogą mieć ostre krawędzie. Podczas operowania nimi należy zachować ostrożność.

Przed założeniem koła należy upewnić się, że piasta i obręcz są czyste (wolne od błota, smoły/asfaltu, żwiru itp.) i nic nie utrudni dokładnego dopasowania koła do piasty. Usunąć wszystkie zanieczyszczenia. Jeżeli obręcz koła nie styka się prawidłowo z powierzchnią piasty, może to doprowadzić do poluzowania lub nawet odkręcenia nakrętek i zgubienia koła. Odkręcenie się koła może doprowadzić do utraty panowania nad pojazdem i spowodować poważne zagrożenie zdrowia lub życia.

10. Aby przykręcić koło, należy przytrzymać je na szpilkach, założyć nakrętki na szpilki i dokręcić je palcami. Aby sprawdzić, czy koło jest prawidłowo osadzone, należy spróbować nim poruszyć do przodu i do tyłu, a następnie ponownie — z całej siły — dokręcić nakrętki palcami.

11. Opuścić pojazd na ziemię, obracając dźwignię podnośnika w lewo.

Następnie dokręcić nakrętki koła kluczem nasadowym. Upewnić się, że nasada klucza prawidłowo obejmuje nakrętkę. Nie stawać na kluczu ani nie używać przedłużenia klucza nasadowego.

Dokręcić nakrętki koła w kolejności przedstawionej na ilustracji. Następnie dwukrotnie sprawdzić pewność dokręcenia każdej nakrętki. Po wymianie koła pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.

Moment dokręcania nakrętek kół

Obręcze stalowe i ze stopu lekkiego:

11 ÷ 13 kGm

Jeżeli dysponuje się miernikiem ciśnienia w oponach, należy odkręcić kapturek zaworu i zmierzyć ciśnienie w oponie założonego koła. Jeżeli ciśnienie jest niższe od wymaganego, należy wolno dojechać do najbliższej stacji paliw lub stacji serwisowej i dopompować oponę do uzyskania prawidłowego ciśnienia. Jeżeli ciśnienie w oponie jest zbyt wysokie, należy je wyregulować. Pamiętać o przykręceniu kapturka zaworu. Jeżeli kapturek zaworu nie zostanie przykręcony, z opony może uchodzić powietrze. W przypadku zgubienia kapturka należy możliwie jak najszybciej przykręcić nowy.

Po wymianie koła należy włożyć zdjęte koło w miejsce przeznaczone na koło zapasowe, a następnie schować podnośnik wraz z narzędziami do schowka.

UWAGA

Pojazd wyposażony jest w szpilki piast i nakrętki z gwintami metrycznymi. Podczas wymiany koła należy upewnić się, że przykręcane są te same nakrętki, które zostały odkręcone, a jeżeli przykręcane są nowe nakrętki — że mają one gwint metryczny o takim samym skoku. Przykręcenie nakrętki o gwincie innym niż metryczny spowoduje nieprawidłowe mocowanie koła i uszkodzenie szpilki piasty.

Należy wiedzieć, że większość nakrętek do kół nie ma gwintów metrycznych. Przed przykręceniem nowych nakrętek kół należy sprawdzić, czy mają właściwy rodzaj gwintu.

W przypadku jakichkolwiek wątpliwości należy skontaktować się z Autoryzowaną Stacją Obsługi (ASO) Hyundai.

OSTRZEŻENIE

Szpilki piasty

Uszkodzone szpilki piasty mogą nieprawidłowo mocować koło. Może to doprowadzić do zgubienia koła, a w konsekwencji wypadku i zagrożenia zdrowia lub życia.

Aby podnośnik wraz z narzędziami ani wymienione koło nie hałasowały podczas jazdy, należy je prawidłowo przymocować.

OSTRZEŻENIE

Nieprawidłowe ciśnienie w oponie koła zapasowego

Po założeniu koła zapasowego należy jak najszybciej sprawdzić ciśnienie w jego oponie. Jeżeli to konieczne, należy jak najszybciej wyregulować ciśnienie w oponie — patrz podrozdział „Opony i obręcze kół” w rozdziale 8.

Ważne — użycie dojazdowego koła zapasowego (jeżeli występuje)

Jeżeli pojazd jest wyposażony w dojazdowe koło zapasowe, należy wiedzieć, że zajmuje ono mniej miejsca niż koło o zwykłym rozmiarze. Opona dojazdowego koła zapasowego jest mniejsza od tradycyjnej i służy tylko do tymczasowego użycia.

UWAGA

• Podczas jazdy z założonym dojazdowym kołem zapasowym należy zachowywać szczególną ostrożność. Przy najbliższej okazji należy wymienić koło dojazdowe na zwykłe koło.

• Nie zakładać więcej niż jednego dojazdowego koła zapasowego.

OSTRZEŻENIE

Dojazdowe koło zapasowe można zakładać wyłącznie w sytuacjach awaryjnych. Jeżeli założone jest dojazdowe koło zapasowe, nie należy przekraczać prędkości 80 km/h. Aby uniknąć nagłego uszkodzenia opony koła dojazdowego, a w konsekwencji zagrożenia zdrowia lub życia, należy jak najszybciej naprawić lub wymienić uszkodzoną oponę.

Ciśnienie w oponie dojazdowego koła zapasowego powinno wynosić 420 kPa.

Informacja

Po założeniu koła zapasowego należy sprawdzić ciśnienie w jego oponie. W razie potrzeby należy wyregulować ciśnienie.

Podczas jazdy z dojazdowym kołem zapasowym należy przestrzegać poniższych środków ostrożności:

• Nie przekraczać prędkości 80 km/h, ponieważ przy wyższej prędkości może dojść do uszkodzenia opony.

• Jechać na tyle wolno, by unikać wszystkich zagrożeń na drodze. Koło dojazdowe może uszkodzić się np. po wjechaniu w wyrwę w jezdni lub po szybkim najechaniu na wysoki krawężnik.

• Przedłużająca się jazda na dojazdowym kole zapasowym może doprowadzić do nagłego uszkodzenia opony, a w konsekwencji utraty panowania nad pojazdem i zagrożenia zdrowia lub życia.

• Nie przekraczać dopuszczalnej całkowitej masy pojazdu ani nośności opony dojazdowej, określonej indeksem umieszczonym na jej boku.

• Unikać jazdy ponad przeszkodami, np. wysoko wystającymi studzienkami. Średnica opony koła dojazdowego jest mniejsza od średnicy opony zwykłego koła i zmniejsza prześwit pojazdu o ok. 25 mm. Zwiększa to ryzyko uszkodzenia pojazdu podczas przejeżdżania nad przeszkodami.

• Nie myć w myjni automatycznej pojazdu z założonym dojazdowym kołem zapasowym.

• Nie zakładać łańcuchów przeciwśnieżnych na oponę dojazdowego koła zapasowego. Opona koła dojazdowego jest mniejsza od zwykłej i łańcuch może do niej nie pasować. Założenie łańcucha przeciwśnieżnego na koło dojazdowe może doprowadzić do uszkodzenia pojazdu i/lub zgubienia łańcucha.

• Jeżeli pojazd ma jechać po śniegu lub lodzie, dojazdowego koła zapasowego nie należy zakładać na przedniej osi.

• Nie zakładać dojazdowego koła zapasowego przeznaczonego do tego pojazdu w żadnym innym pojeździe. Koło to zostało zaprojektowane specjalnie do tego pojazdu.

• Trwałość bieżnika opony dojazdowego koła zapasowego jest niższa od trwałości bieżnika zwykłej opony. Należy regularnie sprawdzać stan opony koła dojazdowego. Jeżeli jest on nieprawidłowy, należy wymienić oponę na oponę o tych samych rozmiarach i tego samego typu.

• Opony dojazdowego koła zapasowego nie należy zakładać na obręcze zwykłych kół. Analogicznie — na obręcz koła dojazdowego nie należy zakładać zwykłych opon, opon śniegowych ani kołpaków. Może to doprowadzić do uszkodzenia tych elementów lub pojazdu.

• Nie zakładać więcej niż jednego dojazdowego koła zapasowego.

• Pojazdem z założonym dojazdowym kołem zapasowym nie należy holować przyczepy.

Etykieta podnośnika

Rzeczywisty wygląd etykiety podnośnika w pojeździe może nieznacznie odbiegać od pokazanego na ilustracji. Więcej informacji podano na etykiecie podnośnika.

1. Model

2. Dopuszczalne obciążenie maksymalne

3. Nakaz włączenia hamulca postojowego przed użyciem podnośnika

4. Nakaz wyłączenia silnika przed użyciem podnośnika

5. Zakaz wchodzenia pod pojazd podparty na podnośniku

6. Wyznaczone punkty podparcia podwozia

7. Nakaz pionowego ustawiania podnośnika pod pojazdem

8. Nakaz włączania biegu wstecznego w pojazdach z mechaniczną skrzynią biegów lub ustawiania selektora w położeniu P w pojazdach z automatyczną/dwusprzęgłową skrzynią biegów

9. Nakaz ustawiania podnośnika na twardym i poziomym podłożu

10. Producent podnośnika

11. Data produkcji

12. Nazwa i adres przedstawiciela

Deklaracja zgodności WE dla podnośnika

Przebicie opony podczas jazdy (wersja z zestawem naprawczym)

Przed użyciem zestawu naprawczego uważnie przeczytać instrukcję.

(1) Sprężarka

(2) Pojemnik ze środkiem uszczelniającym

Zestaw naprawczy służy do doraźnej naprawy opony, umożliwiającej dojechanie do Autoryzowanej Stacji Obsługi (ASO) Hyundai w celu sprawdzenia i ewentualnej naprawy/wymiany opony.

UWAGA

– Jeden pojemnik płynu uszczelniającego na jedną oponę

Pojemnik środka uszczelniającego jest przeznaczony do jednej opony. Dlatego jeżeli przebita jest więcej niż jedna opona, zestawu naprawczego nie należy używać.

OSTRZEŻENIE

Bok opony

Nie używać zestawu naprawczego do naprawy przebić boków opon, ponieważ może to doprowadzić do wypadku w wyniku poważnej awarii opony podczas jazdy.

OSTRZEŻENIE

Naprawa tymczasowa

Oponę uszczelnioną za pomocą zestawu naprawczego należy jak najszybciej oddać do naprawy. Po naprawie opony za pomocą zestawu naprawczego może z niej uchodzić powietrze.

Wstęp

Dysponując zestawem naprawczym do opon (Tire Mobility Kit — TMK), można naprawić przebitą oponę bez konieczności wymiany koła na zapasowe.

W skład zestawu wchodzi sprężarka i specjalny środek, który w skuteczny i wygodny sposób uszczelnia typowe przebicia opon samochodów osobowych, powodowane przez gwoździe i inne ostre przedmioty.

Po upewnieniu się, że opona jest prawidłowo uszczelniona, można — zachowując ostrożność — przejechać na niej do 200 km, z prędkością poniżej 80 km/h i dotrzeć do miejsca, w którym można ją wymienić.

W przypadku większych przebić lub uszkodzeń ścianek bocznych opony uszczelnienie może nie być całkowite.

Utrata powietrza w oponie może wpłynąć negatywnie na bezpieczeństwo jazdy.

Z tego powodu należy unikać gwałtownych skrętów kierownicą i innych nagłych manewrów, szczególnie jeżeli pojazd jest mocno obciążony lub ciągnie przyczepę.

Zestaw naprawczy umożliwia wyłącznie tymczasowe uszczelnienie przebicia opony i jest jednorazowy.

Poniższa instrukcja przedstawia, jak w łatwy i bezpieczny sposób tymczasowo uszczelnić przebitą oponę.

Należy zapoznać się z częścią „Zasady bezpiecznego użycia zestawu naprawczego do opon”.

Zasady bezpiecznego użycia zestawu naprawczego do opon

• Aby bezpiecznie użyć zestawu naprawczego, należy zatrzymać samochód na poboczu.

• Aby samochód nie poruszył się, zawsze należy włączać hamulec postojowy — nawet na płaskim podłożu.

• Zestaw naprawczy TMK służy wyłącznie do uszczelniania i pompowania opon samochodów osobowych. Zestaw naprawczy służy wyłącznie do uszczelniania przebić w miejscu bieżnika.

• Nie używać zestawu do naprawy opon motocykli, rowerów ani innych pojazdów.

• Jeżeli oprócz opony uszkodzona jest obręcz koła, ze względów bezpieczeństwa nie wolno używać zestawu naprawczego.

• Jeżeli średnica przebicia opony przekracza ok. 6 mm, użycie zestawu może nie być skuteczne.

W takim przypadku należy skontaktować się z Autoryzowaną Stacją Obsługi (ASO) Hyundai.

• Nie używać zestawu naprawczego, jeżeli opona jest poważnie uszkodzona jazdą bez powietrza lub ze zbyt niskim ciśnieniem.

• Nie wyjmować wbitych w oponę ciał obcych, takich jak gwoździe czy wkręty.

• Jeżeli pojazd stoi na otwartej przestrzeni, należy pozostawić uruchomiony silnik. W przeciwnym razie sprężarka zestawu może rozładować akumulator.

• Nigdy nie odchodzić od podłączonego/włączonego zestawu naprawczego.

• Nie włączać sprężarki zestawu na dłużej niż 10 minut, ponieważ może się przegrzać.

• Nie używać zestawu naprawczego, jeżeli temperatura otoczenia jest niższa niż –30°C.

Elementy składowe zestawu naprawczego do opon

0. Naklejka ostrzegająca o konieczności ograniczenia prędkości

1. Pojemnik ze środkiem uszczelniającym i naklejka ostrzegająca o konieczności ograniczenia prędkości

2. Przewód elastyczny łączący pojemnik z oponą

3. Przewód ze złączem podłączanym do gniazda zasilania

4. Uchwyt na pojemnik

5. Sprężarka

6. Włącznik

7. Miernik ciśnienia w oponie

8. Przewód elastyczny łączący sprężarkę z pojemnikiem lub z oponą

Przewód ze złączem i elastyczny przewód łączący znajdują się w obudowie sprężarki.

Należy ściśle przestrzegać podanej poniżej kolejności, ponieważ w przeciwnym razie środek uszczelniający może wydostać się pod dużym ciśnieniem na zewnątrz.

OSTRZEŻENIE

Przeterminowany środek uszczelniający

Nie używać środka uszczelniającego po upływie terminu jego przydatności do użycia (tzn. po dacie podanej na pojemniku). Może to zwiększyć ryzyko uszkodzenia opony.

OSTRZEŻENIE

Środek uszczelniający

Chronić przed dziećmi.

Unikać kontaktu z oczami.

Nie połykać.

Sposób użycia zestawu naprawczego do opon

1. Odkleić naklejkę (0), ostrzegającą przed przekraczaniem prędkości, znajdującą się na pojemniku (1) i przykleić ją w dobrze widocznym miejscu w samochodzie, np. na kierownicy. Ma ona przypominać kierowcy o zachowaniu właściwej prędkości.

2. Przykręcić przewód elastyczny (8) do złącza w pojemniku.

3. Odkręcić kapturek zaworu koła z przebitą oponą i przykręcić przewód (2) pojemnika do zaworu.

4. Włożyć pojemnik do uchwytu (4) w sprężarce, tak aby stał pionowo.

5. Upewnić się, że sprężarka jest wyłączona (jej włącznik znajduje się w położeniu 0).

6. Podłączyć przewód zasilający sprężarki do gniazda zasilania w pojeździe.

UWAGA

Prawidłowo podłączyć elastyczny przewód napełniania środkiem uszczelniającym do zaworu koła. W przeciwnym razie środek uszczelniający może cofnąć się i zatkać przewód.

7. Włączyć stacyjkę (stan ON), włączyć sprężarkę i odczekać 5 ÷ 7 minut na wpompowanie płynu uszczelniającego pod właściwym ciśnieniem — patrz „Opony i obręcze kół” w rozdziale 8. Po napełnieniu środkiem uszczelniającym należy sprawdzić i ewentualnie skorygować ciśnienie w oponie.

Pamiętać, aby nie napompować opony nadmiernie i aby podczas pompowania pozostawać w odpowiedniej odległości od opony.

UWAGA

– Ciśnienie w oponach

Nie jechać, jeżeli ciśnienie w którejś z opon jest niższe niż 200 kPa. Może to doprowadzić do poważnej awarii opony podczas jazdy, a w konsekwencji do wypadku.

8. Wyłączyć sprężarkę.

9. Odłączyć przewód elastyczny łączący pojemnik z zaworem opony.

Odłączyć sprężarkę i schować w pojeździe wszystkie elementy zestawu naprawczego.

OSTRZEŻENIE

Tlenek węgla

Nie pozostawiać pojazdu z pracującym silnikiem przez dłuższy czas w pomieszczeniach ze słabą wentylacją. Może to spowodować zatrucie tlenkiem węgla obecnym w spalinach.

Rozprowadzanie środka uszczelniającego

10. Aby równomiernie rozprowadzić środek uszczelniający w oponie, należy natychmiast przejechać odcinek ok. 7 ÷ 10 km.

Nie przekraczać prędkości 80 km/h. Jeżeli to możliwe, nie zmniejszać prędkości poniżej 20 km/h.

Jeżeli podczas jazdy odczuwalne są nietypowe drgania lub słychać hałas, należy zmniejszyć prędkość, jechać ostrożnie i w bezpiecznym miejscu zjechać na pobocze.

Wezwać pomoc drogową.

Ponieważ użycie zestawu naprawczego do opon może spowodować uszkodzenie czujnika ciśnienia w oponie lub obręczy koła, koło powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.

Sprawdzanie ciśnienia w oponie

1. Przejechać 7 ÷ 10 km (jechać ok. 10 mi­nut) i zatrzymać samochód w bezpiecznym miejscu.

2. Podłączyć przewód elastyczny (8) sprężarki bezpośrednio do zaworu uszczelnionej opony.

3. Podłączyć przewód zasilający sprężarki do gniazda zasilania w pojeździe.

4. Wyregulować ciśnienie tak, aby miernik sprężarki wskazywał wymaganą wartość.

Przy włączonej stacyjce (stan ON) wykonać następujące czynności:

– Aby zwiększyć ciśnienie w oponie: Włączyć sprężarkę. Aby sprawdzić ciśnienie w oponie, należy wyłączyć sprężarkę.

Informacja

Przy pracującej sprężarce miernik ciśnienia może podawać ciśnienie wyższe niż rzeczywiste. Aby dokładnie zmierzyć ciśnienie w oponie, należy wyłączyć sprężarkę.

UWAGA

– Czujnik ciśnienia w oponie

Zaleca się stosowanie środka uszczelniającego do zestawu naprawczego zakupionego w Autoryzowanej Stacji Obsługi (ASO) Hyundai. Podczas wymiany opony na nową należy usunąć masę uszczelniającą z czujnika ciśnienia oraz z obręczy koła. Następnie czujnik ciśnienia powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.

Układ monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS) (typ A)

Lampka ostrzegawcza niskiego ciśnienia w oponach/lampka ostrzegawcza usterki układu TPMS

Co miesiąc należy sprawdzać, czy we wszystkich oponach (kiedy są zimne, włącznie z oponą koła zapasowego) panuje wymagane ciśnienie. Ciśnienie to jest podane na tabliczce, znajdującej się w dolnej części środkowego lewego słupka oraz w Instrukcji. Jeżeli w pojeździe założono opony o rozmiarze innym niż podany na tabliczce lub w Instrukcji, należy określić ciśnienie właściwe dla tych opon.

Aby podnieść bezpieczeństwo jazdy, pojazd wyposażony jest w układ monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS). Ostrzega on o zdecydowanie zbyt niskim ciśnieniu w oponie.

Kiedy świeci się lampka układu, należy jak najszybciej zatrzymać pojazd, sprawdzić opony i dopompować je do uzyskania prawidłowego ciśnienia. Jazda ze zdecydowanie zbyt niskim ciśnieniem w oponie powoduje jej przegrzewanie i może doprowadzić do nagłego uszkodzenia opony. Zbyt niskie ciśnienie w oponie powoduje również wzrost zużycia paliwa, a także może pogorszyć własności jezdne i skuteczność hamowania.

Należy wiedzieć, że układ TPMS nie zapewnia prawidłowego ciśnienia w oponach. Jego utrzymywanie należy do obowiązków kierowcy — również wtedy, kiedy stopień niedopompowania opony nie osiągnął poziomu progowego wskazywanego przez układ.

Układ TPMS wyposażony jest również w funkcję autodiagnozy, która informuje kierowcę o ewentualnych usterkach układu. Ewentualna usterka sygnalizowana jest lampką ostrzegawczą układu. W przypadku niesprawności układu lampka ostrzegawcza układu miga przez ok. minutę, a następnie świeci się ciągle. Opisana sekwencja ostrzegania realizowana jest po każdym uruchomieniu silnika, aż do momentu przywrócenia sprawności układu. Po włączeniu się lampki ostrzegawczej układ może nie wykrywać lub nie wskazywać opony ze zbyt niskim ciśnieniem. Nieprawidłowe działanie układu TPMS może mieć wiele przyczyn. Jedną z nich może być założenie opon lub obręczy kół nieodpowiednich do tego pojazdu. Aby upewnić się, że układ TPMS działa prawidłowo, po każdej wymianie opony lub obręczy koła należy sprawdzić, czy nie świeci się lampka ostrzegawcza układu.

Informacja

Jeżeli lampka ostrzegawcza układu TPMS nie świeci się przez 3 sekundy po włączeniu stacyjki (stan ON) lub po uruchomieniu silnika albo miga przez około minutę, a następnie świeci się stale, należy skontaktować się z Autoryzowaną Stacją Obsługi (ASO) Hyundai.

Lampka ostrzegawcza niskiego ciśnienia w oponach

Włączenie się lampki układu TPMS wskazuje na zdecydowanie zbyt niskie ciśnienie w co najmniej jednej oponie.

W takim przypadku należy natychmiast zmniejszyć prędkość, unikać szybkiego pokonywania zakrętów i być przygotowanym na wydłużenie drogi hamowania. Należy również jak najszybciej zatrzymać się i sprawdzić opony. Następnie należy dopompować oponę do uzyskania ciśnienia podanego w niniejszej Instrukcji oraz na tabliczce zlokalizowanej u dołu lewego środkowego słupka. Jeżeli z opony uchodzi powietrze i nie można dojechać do najbliższej stacji obsługi, należy wymienić dane koło na zapasowe.

Po wymianie lub naprawie koła ze zbyt niskim ciśnieniem lampka ostrzegawcza niskiego ciśnienia w oponach może migać przez ok. 1 minutę, a następnie świecić ciągle jeszcze przez ok. 10 minut podczas jazdy.

UWAGA

Jeżeli opona/opony pojazdu zostały dopompowane do właściwego ciśnienia przy wysokich temperaturach otoczenia, w niskich temperaturach otoczenia mogą włączyć się lampki układu TPMS. Nie oznacza to usterki układu, ponieważ niższa temperatura otoczenia oznacza proporcjonalnie niższe ciśnienie w oponach.

Jeżeli temperatura zewnętrzna znacznie wzrosła lub spadła (podczas zmiany pogody lub przejazdu pomiędzy zimnymi i ciepłymi obszarami), należy zmierzyć ciśnienie panujące w oponach i wyregulować je do wymaganego poziomu.

OSTRZEŻENIE

Usterki opon spowodowane niskim ciśnieniem

Zdecydowanie zbyt niskie ciśnienie w oponach powoduje niestabilność i może być przyczyną wydłużenia drogi hamowania lub utraty panowania nad pojazdem.

Ponadto jazda na zbyt słabo napompowanej oponie może spowodować jej przegrzanie i trwałe uszkodzenie.

Lampka ostrzegawcza usterki układu TPMS

W przypadku usterki układu lampka ostrzegawcza usterki układu TPMS miga przez ok. 1 minutę, a następnie świeci się stale. Lampka ostrzegawcza usterki układu TPMS świeci się nawet w przypadku, kiedy pomimo usterki układ prawidłowo wykrywa zbyt niskie ciśnienie w oponie.

W takim przypadku układ powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.

UWAGA

• Lampka ostrzegawcza usterki układu TPMS może włączyć się podczas przejazdu obok elektrycznych przewodów zasilających lub nadajników radiowych — komend policji, instytucji rządowych, stacji nadawczych, instalacji wojskowych, portów lotniczych itp. Mogą one zakłócać prawidłowe działanie układu TPMS.

• Lampka ostrzegawcza usterki układu TPMS może włączyć się podczas jazdy z założonymi łańcuchami śnieżnymi lub w przypadku używania w pojeździe oddzielnie zakupionych urządzeń, takich jak laptop, ładowarka lub system nawigacji satelitarnej. Mogą one zakłócać prawidłowe działanie układu TPMS.

Wymiana koła w pojeździe z układem TPMS

Jeżeli z opony uszło powietrze, ostrzega o tym wskazanie w zestawie wskaźników. W takim przypadku oponę powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.

UWAGA

Należy używać środków uszczelniających opony dopuszczonych przez firmę Hyundai.

Podczas wymiany opony należy usunąć masę uszczelniającą z czujnika ciśnienia i z obręczy koła.

Każde koło (z wyjątkiem dojazdowego koła zapasowego) wyposażone jest w czujnik ciśnienia w oponie, znajdujący się za jej zaworem. Z tego powodu w pojazdach wyposażonych w układ TPMS można stosować wyłącznie odpowiednie obręcze kół. Serwisowanie opon należy powierzać Autoryzowanej Stacji Obsługi (ASO) Hyundai.

Nawet jeżeli koło zostało wymienione na zapasowe, lampki układu pozostają włączone do momentu założenia zwykłej opony o prawidłowym ciśnieniu.

Z powodu braku aktywacji czujnika ciśnienia w kole zapasowym po wymianie koła z oponą o niskim ciśnieniu na zapasowe wskazanie opony ze zbyt niskim ciśnieniem może świecić się jeszcze przez kilka minut.

Po założeniu koła z oponą napompowaną do uzyskania wymaganego ciśnienia lub po zamontowaniu czujnika ciśnienia w kole obie lampki układu gasną po kilku minutach jazdy.

Jeżeli lampki układu nie gasną po kilku minutach jazdy, układ powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.

UWAGA

Jeżeli oryginalne koło pojazdu zostało wymienione na zapasowe, czujnik ciśnienia koła zapasowego musi zostać aktywowany, a czujnik koła wymienionego — dezaktywowany. Czynności te powinna wykonać Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai. Jeżeli czujnik ciśnienia w oryginalnym kole — schowanym w miejscu koła zapasowego — pozostaje aktywny, układ TPMS może działać nieprawidłowo. W takim przypadku układ powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.

Stanu napompowania opony nie można oceniać wyłącznie po jej wyglądzie. Do pomiaru ciśnienia należy zawsze używać wysokiej jakości mierników. Należy pamiętać, że ciśnienie w oponie rozgrzanej (podczas jazdy) jest wyższe niż w oponie zimnej.

Określenie „opony zimne” oznacza opony pojazdu, który stał przez ostatnie trzy godziny lub przejechał w tym czasie mniej niż 1,6 km.

Przed pomiarem ciśnienia należy poczekać na ostygnięcie opony. Przed rozpoczęciem pompowania opony do wymaganego ciśnienia należy zawsze upewnić się, że jest ona zimna.

UWAGA

Ponieważ samochód jest wyposażony w układ monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS), należy używać mas uszczelniających dopuszczonych przez firmę Hyundai. Płynny środek uszczelniający może uszkodzić czujniki ciśnienia układu.

OSTRZEŻENIE

Układ TPMS

Układ TPMS nie ostrzega przed poważnymi nagłymi uszkodzeniami opon, spowodowanymi czynnikami zewnętrznymi, takimi jak gwoździe, wyrwy w jezdni lub wysokie krawężniki.

Jeżeli odczuwa się niestabilność pojazdu, należy natychmiast zdjąć stopę z pedału przyspieszenia, delikatnie przycisnąć pedał hamulca, wolno zjechać z jezdni i stanąć w bezpiecznym miejscu.

OSTRZEŻENIE

Dbałość o układ TPMS

Blokowanie, modyfikowanie lub dezaktywowanie elementów układu TPMS może negatywnie wpłynąć na ostrzeganie kierowcy przed zbyt niskim ciśnieniem w oponach i/lub niesprawnością układu. Blokowanie, modyfikowanie lub dezaktywowanie elementów układu TPMS może ograniczyć gwarancję na tę część pojazdu.

OSTRZEŻENIE

Nie dokonywać w pojeździe modyfikacji, które mogą zakłócić prawidłowe działanie układu TPMS.

Obręcze kół dostępne poza autoryzowaną siecią sprzedaży firmy Hyundai nie są wyposażone w czujniki układu TPMS.

Ze względów bezpieczeństwa zaleca się stosowanie części zamiennych z Autoryzowanej Stacji Obsługi (ASO) Hyundai.

W przypadku zamiaru użycia obręczy kół zakupionych poza autoryzowaną siecią sprzedaży firmy Hyundai, Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai powinna zamontować w nich czujniki układu TPMS. Jeżeli pojazd nie posiada czujników układu TPMS lub jeżeli układ TPMS nie działa prawidłowo, pojazd może nie przejść obowiązkowych badań technicznych.

Wszystkie nowe pojazdy sprzedawane w Europie muszą być wyposażone w układ TPMS.

– Modele nowe: od 1 listopada 2012 r.

– Modele wcześniej wprowadzone do sprzedaży: od 1 listopada 2014 r. (w zależności od daty 1. rejestracji).

Układ monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS) (typ B)

(1) Lampka ostrzegawcza niskiego ciśnienia w oponach/usterki układu TPMS

(2) Wskazanie opony z niskim ciśnieniem i wskazanie ciśnienia w oponach (na wyświetlaczu LCD)

Układ monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS)

Co miesiąc należy sprawdzać, czy we wszystkich oponach (kiedy są zimne, włącznie z oponą koła zapasowego) panuje wymagane ciśnienie. Ciśnienie to jest podane na tabliczce znajdującej się w dolnej części środkowego lewego słupka oraz w Instrukcji. Jeżeli w pojeździe założono opony o rozmiarze innym niż podany na tabliczce lub w Instrukcji, należy określić ciśnienie właściwe dla tych opon.

OSTRZEŻENIE

Zbyt niskie lub zbyt wysokie ciśnienie powietrza w oponach może obniżyć trwałość opon, negatywnie wpłynąć na precyzję prowadzenia pojazdu i doprowadzić do uszkodzenia opony, a w konsekwencji do wypadku.

Aby podnieść bezpieczeństwo jazdy, pojazd wyposażony jest w układ monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS). Wskazuje on oponę o zdecydowanie zbyt niskim ciśnieniu. Kiedy świecą się lampki układu, należy jak najszybciej zatrzymać pojazd, sprawdzić opony i dopompować je do uzyskania prawidłowego ciśnienia. Jazda ze zdecydowanie zbyt niskim ciśnieniem w oponie powoduje jej przegrzewanie i może doprowadzić do nagłego uszkodzenia opony. Zbyt niskie ciśnienie w oponie powoduje również wzrost zużycia paliwa, a także może pogorszyć własności jezdne i skuteczność hamowania.

Należy wiedzieć, że układ TPMS nie zapewnia prawidłowego ciśnienia w oponach. Jego utrzymywanie należy do obowiązków kierowcy — również wtedy, kiedy stopień niedopompowania opony nie osiągnął poziomu progowego wskazywanego przez układ.

Układ TPMS wyposażony jest również w funkcję autodiagnozy, która informuje kierowcę o ewentualnych usterkach układu. Zwykle lampka ostrzegawcza układu włącza się razem ze wskazaniem opony. W przypadku niesprawności układu lampka ostrzegawcza układu miga przez ok. minutę, a następnie świeci się ciągle. Opisana sekwencja ostrzegania realizowana jest po każdym uruchomieniu silnika, aż do momentu przywrócenia sprawności układu. Po włączeniu się lampki ostrzegawczej układ może nie wykrywać lub nie wskazywać opony ze zbyt niskim ciśnieniem.

Nieprawidłowe działanie układu TPMS może mieć wiele przyczyn. Jedną z nich może być założenie opon lub obręczy kół nieodpowiednich do tego pojazdu. Aby upewnić się, że układ TPMS działa prawidłowo, po każdej wymianie opony lub obręczy koła należy sprawdzić, czy nie świeci się lampka ostrzegawcza układu.

Informacja

W przypadku wystąpienia jednego z poniższych objawów pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai:

1. Wskazanie opony o niskim ciśnieniu/lampka ostrzegawcza usterki układu TPMS nie świeci się przez 3 sekundy po włączeniu stacyjki (stan ON) lub po uruchomieniu silnika.

2. Lampka ostrzegawcza usterki układu TPMS miga przez około 1 minutę, a następnie pozostaje włączona.

3. Wskazanie opony o niskim ciśnieniu pozostaje włączone.

Lampka ostrzegawcza niskiego ciśnienia w oponach

Wskazanie opony o niskim ciśnieniu

Jednoczesne włączenie się obu lampek układu TPMS oraz wyświetlenie komunikatu ostrzegawczego na wyświetlaczu LCD wskazuje na zdecydowanie zbyt niskie ciśnienie w co najmniej jednej oponie.

Komunikat ostrzegawczy wskazuje, w której oponie ciśnienie jest zbyt niskie.

W takim przypadku należy natychmiast zmniejszyć prędkość, unikać szybkiego pokonywania zakrętów i być przygotowanym na wydłużenie drogi hamowania. Należy również jak najszybciej zatrzymać się i sprawdzić opony.

Następnie należy dopompować oponę do uzyskania ciśnienia podanego w niniejszej Instrukcji oraz na tabliczce zlokalizowanej u dołu lewego środkowego słupka.

Jeżeli z opony uchodzi powietrze, a nie można dojechać do najbliższej stacji obsługi, należy wymienić to koło na zapasowe.

Po wymianie koła na zapasowe mogą występować następujące objawy:

• Lampka ostrzegawcza usterki układu TPMS miga przez około 1 minutę, a następnie pozostaje włączona, ponieważ w kole zapasowym nie jest zamontowany czujnik ciśnienia (zdjęte koło wyposażone w czujnik ciśnienia jest poza pojazdem).

• Lampka ostrzegawcza usterki układu TPMS świeci się podczas jazdy, ponieważ w kole zapasowym nie jest zamontowany czujnik ciśnienia (zdjęte koło wyposażone w czujnik ciśnienia jest w pojeździe).

UWAGA

Jeżeli opona/opony pojazdu zostały dopompowane do właściwego ciśnienia przy wysokich temperaturach otoczenia, w niskich temperaturach otoczenia mogą włączyć się lampki układu TPMS. Nie oznacza to usterki układu, ponieważ niższa temperatura otoczenia oznacza proporcjonalnie niższe ciśnienie w oponach.

Jeżeli temperatura zewnętrzna znacznie wzrosła lub spadła (podczas zmiany pogody lub przejazdu pomiędzy zimnymi i ciepłymi obszarami), należy zmierzyć ciśnienie panujące w oponach i wyregulować je do wymaganego poziomu.

OSTRZEŻENIE

Usterki opon spowodowane niskim ciśnieniem

Zdecydowanie zbyt niskie ciśnienie w oponach powoduje niestabilność i może być przyczyną wydłużenia drogi hamowania lub utraty panowania nad pojazdem.

Ponadto jazda na zbyt słabo napompowanej oponie może spowodować jej przegrzanie i trwałe uszkodzenie.

Lampka ostrzegawcza usterki układu TPMS

W przypadku usterki układu lampka ostrzegawcza usterki układu TPMS miga przez ok. 1 minutę, a następnie świeci się stale.

W takim przypadku układ powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.

Informacja

W przypadku usterki układu TPMS wskazanie opony o niskim ciśnieniu nie włącza się, nawet jeżeli w którejś z opon ciśnienie jest zbyt niskie.

Wymiana koła w pojeździe z układem TPMS

Jeżeli z opony uszło powietrze, świeci się lampka ostrzegawcza niskiego ciśnienia w oponach/usterki układu TPMS oraz wskazanie opony ze zbyt niskim ciśnieniem. W takim przypadku układ powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.

OSTROŻNIE

-Nie zaleca się stosowania środków uszczelniających przebicia opon ani zestawów naprawczych niedopuszczonych przez firmę Hyundai. Niezatwierdzone środki uszczelniające mogą uszkodzić czujnik ciśnienia układu TPMS.

Każde koło (z wyjątkiem dojazdowego koła zapasowego) wyposażone jest w czujnik ciśnienia w oponie, znajdujący się za jej zaworem. Z tego powodu w pojazdach wyposażonych w układ TPMS można stosować wyłącznie odpowiednie obręcze kół. Serwisowanie opon należy powierzać Autoryzowanej Stacji Obsługi (ASO) Hyundai.

Po wymianie koła na zapasowe, podczas jazdy z prędkością powyżej 25 km/h przez około 10 minut mogą występować następujące objawy:

• Lampka ostrzegawcza usterki układu TPMS miga przez około 1 minutę, a następnie pozostaje włączona, ponieważ w kole zapasowym nie jest zamontowany czujnik ciśnienia (zdjęte koło wyposażone w czujnik ciśnienia poza pojazdem).

• Lampka ostrzegawcza usterki układu TPMS świeci się podczas jazdy, ponieważ w kole zapasowym nie jest zamontowany czujnik ciśnienia (zdjęte koło wyposażone w czujnik ciśnienia w pojeździe).

Stanu napompowania opony nie można oceniać wyłącznie po jej wyglądzie. Do pomiaru ciśnienia należy zawsze używać wysokiej jakości mierników. Należy wiedzieć, że w oponie rozgrzanej jazdą panuje wyższe ciśnienie, niż w oponie zimnej (tzn. w oponie pojazdu, który przez ostatnie 3 godziny stał lub przejechał mniej niż 1,6 km).

Przed pomiarem ciśnienia należy poczekać na ostygnięcie opony. Przed rozpoczęciem pompowania opony do wymaganego ciśnienia należy zawsze upewnić się, że jest ona zimna.

Określenie „opony zimne” oznacza opony pojazdu, który stał przez ostatnie 3 godziny lub przejechał w tym czasie mniej niż 1,6 km.

UWAGA

Ponieważ samochód jest wyposażony w układ monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS), należy używać mas uszczelniających dopuszczonych przez firmę Hyundai. Płynny środek uszczelniający może uszkodzić czujniki ciśnienia układu.

OSTRZEŻENIE

Układ TPMS

Układ TPMS nie ostrzega przed poważnymi nagłymi uszkodzeniami opon, spowodowanymi czynnikami zewnętrznymi, takimi jak gwoździe, wyrwy w jezdni lub wysokie krawężniki.

Jeżeli odczuwa się niestabilność pojazdu, należy natychmiast zdjąć stopę z pedału przyspieszenia, delikatnie przycisnąć pedał hamulca, wolno zjechać z jezdni i stanąć w bezpiecznym miejscu.

OSTRZEŻENIE

Dbałość o układ TPMS

Blokowanie, modyfikowanie lub dezaktywowanie elementów układu TPMS może negatywnie wpłynąć na ostrzeganie kierowcy przed zbyt niskim ciśnieniem w oponach i/lub niesprawnością układu. Blokowanie, modyfikowanie lub dezaktywowanie elementów układu TPMS może ograniczyć gwarancję na tę część pojazdu.

OSTRZEŻENIE

Dbałość o układ TPMS

Nie dokonywać w pojeździe modyfikacji, które mogą zakłócić prawidłowe działanie układu TPMS.

Obręcze kół dostępne poza autoryzowaną siecią sprzedaży firmy Hyundai nie są wyposażone w czujniki układu TPMS.

Ze względów bezpieczeństwa zaleca się stosowanie części zamiennych z Autoryzowanej Stacji Obsługi (ASO) Hyundai.

W przypadku zamiaru użycia obręczy kół zakupionych poza autoryzowaną siecią sprzedaży firmy Hyundai, Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai powinna zamontować w nich czujniki układu TPMS. Jeżeli pojazd nie posiada czujników układu TPMS lub jeżeli układ TPMS nie działa prawidłowo, pojazd może nie przejść obowiązkowych badań technicznych.

Wszystkie nowe pojazdy sprzedawane w Europie muszą być wyposażone w układ TPMS.

– Modele nowe: od 1 listopada 2012 r.

– Modele wcześniej wprowadzone do sprzedaży: od 1 listopada 2014 r. (w zależności od daty 1. rejestracji).

Holowanie

Sposoby holowania

W razie konieczności awaryjnego holowania pojazdu zaleca się skorzystanie z pomocy Autoryzowanej Stacji Obsługi (ASO) Hyundai lub profesjonalnej firmy świadczącej usługi holowania.

Aby uchronić pojazd przed uszkodzeniem, niezbędne jest przestrzeganie zasad prawidłowego holowania/przewożenia pojazdu. Zaleca się stosowanie wózków pod koła lub lawety.

Wskazówki dotyczące holowania przyczepy podano w podrozdziale „Holowanie przyczepy” w rozdziale 5.

Dopuszczalne jest holowanie samochodu z tylnymi kołami na drodze (bez wózków), z podniesionymi przednimi kołami.

Jeżeli uszkodzone jest jedno z kół napędzanych, jakikolwiek element podwozia albo podczas holowania przednie koła pojazdu muszą toczyć się po drodze, pod koła przednie należy podłożyć wózki.

Jeżeli pojazd holuje profesjonalna firma świadcząca usługi holowania bez użycia wózków, należy podnieść koła przednie pojazdu, a nie tylne.

UWAGA

• Pojazdów z automatyczną skrzynią biegów nie wolno holować z wszystkimi 4 kołami toczącymi się po podłożu. Może to spowodować poważne uszkodzenie skrzyni biegów.

• Nie holować pojazdu tyłem, z przednimi kołami toczącymi się po podłożu, ponieważ może to doprowadzić do uszkodzenia pojazdu.

• Nie holować pojazdu na tzw. „żurawiku”. Używać podnośnika lub lawety.

Przed rozpoczęciem holowania bez użycia wózków:

1. Włączyć stan ACC stacyjki.

2. Ustawić dźwignię zmiany biegów w położeniu neutralnym (mech. skrzynia biegów)/ustawić selektor w położeniu N (aut./dwusprzęgłowa skrzynia biegów).

3. Zwolnić hamulec postojowy.

UWAGA

Holowanie pojazdu z automatyczną/dwusprzęgłową skrzynią biegów z selektorem w położeniu innym niż N może spowodować poważne uszkodzenie skrzyni.

Demontowalny zaczep holowniczy (z przodu – jeżeli występuje)

1. Otworzyć klapę bagażnika i wyjąć zaczep holowniczy z torby narzędziowej.

2. Wyjąć osłonę otworu zaczepu w zderzaku przednim.

3. Przyłożyć zaczep do otworu i wkręcić go, obracając w prawo.

4. Po użyciu wymontować zaczep i założyć osłonę jego otworu.

Holowanie awaryjne

W razie konieczności holowania pojazdu zaleca się skorzystanie z pomocy Autoryzowanej Stacji Obsługi (ASO) Hyundai lub profesjonalnej firmy świadczącej usługi holowania.

Jeżeli w sytuacji awaryjnej pomoc firmy holowniczej jest niedostępna, pojazd można holować na krótkim dystansie na linie lub łańcuchu, zaczepionym za zaczep holowniczy znajdujący się z przodu lub z tyłu pojazdu. Podczas holowania należy zachować szczególną ostrożność. W pojeździe holowanym musi znajdować się kierowca, który kieruje nim i obsługuje hamulce.

Holowanie takie może odbywać się wyłącznie na drogach utwardzonych, na krótkich dystansach i z niewielką prędkością. Ponadto koła, osie, układ napędowy, kierowniczy i hamulcowy pojazdu muszą być w dobrym stanie.

Podczas holowania awaryjnego zawsze przestrzegać poniższych środków ostrożności:

• Włączyć stan ACC stacyjki, tak by kierownica nie była zablokowana.

• Ustawić dźwignię zmiany biegów w położeniu neutralnym (mech. skrzynia biegów)/ustawić selektor w położeniu N (automatyczna/dwusprzęgłowa skrzynia biegów).

• Zwolnić hamulec postojowy.

• Ponieważ w pojeździe holowanym wyłączenie silnika powoduje brak wspomagania hamulców, należy w nim silniej niż zwykle wciskać pedał hamulca.

• Wyłączenie silnika powoduje również brak wspomagania kierownicy, a więc konieczność używania większej siły do obracania kierownicą.

• Masa pojazdu holującego musi być większa niż masa pojazdu holowanego.

• Kierowcy pojazdu holującego i holowanego powinni komunikować się ze sobą.

• Przed rozpoczęciem holowania awaryjnego należy sprawdzić, czy zaczep holowniczy nie jest urwany ani uszkodzony.

• Pewnie przymocować linę lub łańcuch do zaczepu.

• Nie szarpać zaczepem. Pojazd holujący powinien ruszać i przyspieszać powoli i jednostajnie.

• Używać liny lub łańcucha o długości nie większej niż 5 m. Aby zapewnić widoczność liny lub łańcucha, należy pośrodku przyczepić kawałek białej lub czerwonej tkaniny o długości ok. 30 cm.

• Jechać tak, by lina/łańcuch były stale napięte.

• Przed rozpoczęciem holowania sprawdzić, czy nie ma wycieku oleju z automatycznej/dwusprzęgłowej skrzyni biegów. Jeżeli olej ATF wycieka, należy użyć lawety lub podnośnika i wózka.

UWAGA

Aby uniknąć uszkodzenia pojazdu podczas holowania, należy stosować następujące środki ostrożności:

• W przypadku używania zaczepu holowniczego zawsze ciągnąć pojazd prosto do przodu. Nie ciągnąć pojazdu z boku ani pod kątem.

• Nie korzystać z zaczepów holowniczych do wyciągania pojazdu z błota, piasku ani w żadnych innych warunkach, w których pojazd nie może jechać samodzielnie. Może to spowodować wyrwanie zaczepu.

• Aby uniknąć poważnego uszkodzenia automatycznej/dwusprzęgłowej skrzyni biegów (DCT), podczas holowania nie przekraczać prędkości 15 km/h i nie holować pojazdu na dystansie większym niż 1,5 km.

Wyposażenie awaryjne (jeżeli występuje)

W pojeździe znajduje się wyposażenie pomagające w sytuacjach awaryjnych.

Gaśnica

Jeżeli płomień jest niewielki i znany jest sposób użycia gaśnicy, należy ostrożnie postępować według poniższych wytycznych:

1. Wyciągnąć sworzeń znajdujący się u góry gaśnicy uniemożliwiający przypadkowe przyciśnięcie uchwytu gaśnicy.

2. Skierować dyszę gaśnicy na źródło ognia.

3. Stanąć w odległości ok. 2,5 m od płomienia i aby rozpocząć rozpylanie środka gaśniczego, przycisnąć uchwyt gaśnicy. Zwolnienie uchwytu powoduje wstrzymanie rozpylania środka gaśniczego.

4. Zbliżać i oddalać dyszę od źródła ognia. Po zdławieniu ognia należy uważać, czy nie pojawi się ponownie.

Apteczka pierwszej pomocy

W apteczce znajdują się m.in. nożyczki, bandaż, plaster itp., które umożliwiają udzielenie pierwszej pomocy.

Odblaskowy trójkąt ostrzegawczy

Odblaskowy trójkąt ostrzegawczy należy ustawiać na drodze, aby ostrzegać kierowców nadjeżdżających pojazdów o sytuacjach potencjalnie niebezpiecznych, np. o niesprawnym pojeździe stojącym na poboczu.

Miernik ciśnienia w oponach (jeżeli występuje)

Podczas normalnego użytkowania z opon nieznacznie uchodzi powietrze. W związku z tym konieczne może być okresowe dopompowywanie opon. Potrzeba dopompowywania nie jest oznaką nieszczelności, ale normalnego zużycia opon. Ciśnienie należy sprawdzać wyłącznie w oponach zimnych, ponieważ wraz z temperaturą ciśnienie rośnie.

Aby sprawdzić ciśnienie w oponie, należy wykonać poniższe czynności:

1. Odkręcić kapturek zaworu znajdującego się w obręczy koła.

2. Mocno przycisnąć miernik ciśnienia do zaworu koła i przytrzymać w takiej pozycji. W momencie przyciskania miernika z zaworu uchodzi niewielka ilość powietrza. Nie dość mocne przyciśnięcie powoduje natomiast uchodzenie większej ilości powietrza.

3. Przyciśnięcie niepowodujące uchodzenia powietrza aktywuje miernik ciśnienia.

4. Odczytać wartość ciśnienia na mierniku i sprawdzić, czy nie jest zbyt niskie ani zbyt wysokie.

5. Wyregulować ciśnienie w oponach – patrz „Opony i obręcze kół” w rozdziale 8.

6. Przykręcić kapturek zaworu koła.