Światła awaryjne

Światła awaryjne ostrzegają innych kierowców. Informują one o konieczności zachowania szczególnej ostrożności podczas zbliżania się, wyprzedzania lub mijania niesprawnego pojazdu.
Światła awaryjne należy włączać zawsze przed rozpoczęciem wykonywania naprawy na drodze lub po zatrzymaniu pojazdu przy krawędzi jezdni.
Aby włączyć lub wyłączyć światła awaryjne, należy nacisnąć ich włącznik. Światła awaryjne można włączać i wyłączać w dowolnym stanie stacyjki. Włącznik świateł awaryjnych znajduje się na konsoli centralnej. Po włączeniu świateł awaryjnych migają jednocześnie wszystkie kierunkowskazy pojazdu.
• Włącznik świateł awaryjnych działa bez względu na to, czy pojazd jedzie, czy stoi.
• Po włączeniu świateł awaryjnych nie działają kierunkowskazy.
Awaria na drodze
Wyłączenie się pojazdu podczas jazdy
• Stopniowo wytracać prędkość, jadąc na wprost. Ostrożnie zjechać z drogi i zatrzymać pojazd w bezpiecznym miejscu.
• Włączyć światła awaryjne.
• Spróbować uruchomić pojazd. W przypadku niemożności uruchomienia pojazdu należy skontaktować się z Autoryzowaną Stacją Obsługi (ASO) Hyundai.
Wyłączenie się pojazdu na skrzyżowaniu lub przejeździe kolejowym
Jeżeli pojazd wyłączył się na skrzyżowaniu lub na przejeździe kolejowym, należy ustawić selektor skrzyni biegów w położeniu N i przepchnąć pojazd w bezpieczne miejsce.
Przebicie opony podczas jazdy
Jeżeli podczas jazdy z opony uszło powietrze należy:
• Zdjąć stopę z pedału przyspieszenia i jadąc rozpędem na wprost zaczekać, aż pojazd samodzielnie się zatrzyma. Nie hamować gwałtownie ani nie próbować szybko zjechać z drogi, ponieważ może to doprowadzić do utraty panowania nad pojazdem i wypadku. Kiedy pojazd zwolni w wystarczającym stopniu, delikatnie zahamować i zjechać z drogi. Zjechać jak najdalej od jezdni i zatrzymać pojazd na twardym, równym podłożu. Jeżeli powietrze uszło z opony podczas jazdy po autostradzie, nie należy stawać na środkowym pasie zieleni, rozdzielającym pasy ruchu w przeciwnych kierunkach.
• Po zatrzymaniu pojazdu włączyć światła awaryjne, ustawić selektor skrzyni biegów w położeniu P, włączyć hamulec postojowy i wyłączyć stacyjkę (stan LOCK/OFF).
• Wszyscy pasażerowie muszą wysiąść z samochodu. Pasażerowie powinni wysiadać z pojazdu od strony przeciwnej do pasa ruchu.
• Zmienić koło zgodnie z wytycznymi podanymi dalej w tym rozdziale.
Niemożność uruchomienia pojazdu
Pojazd z napędem hybrydowym
• Upewnić się, że selektor skrzyni biegów znajduje się w położeniu P. Pojazd można uruchomić wyłącznie przy selektorze w położeniu P.
• Ten pojazd nie jest wyposażony w zwykły akumulator 12 V, który wymaga okresowej wymiany. Jest on wyposażony w akumulator polimerowy litowo-jonowy zintegrowany z akumulatorem wysokiego napięcia. Aby zapobiegać całkowitemu rozładowaniu akumulatora 12 V, pojazd jest wyposażony w układ zabezpieczający akumulator, który odłącza go od układów pojazdu. Jeżeli pojazdu nie można uruchomić, najpierw należy podjąć próbę ponownego podłączenia akumulatora 12 V poprzez naciśnięcie przycisku resetowania akumulatora 12 V (po lewej stronie kierownicy, obok przycisku otwierania pokrywy wlewu paliwa). Próbę uruchomienia pojazdu należy podjąć w ciągu 15 sekund od naciśnięcia przycisku. Po uruchomieniu pojazdu aby całkowicie naładować akumulator 12 V, należy ustawić pojazd w trybie gotowości w bezpiecznym miejscu na zewnątrz i/lub jechać przez 30 minut.

Próba uruchomienia metodą pchania lub ciągnięcia pojazdu może spowodować przepełnienie katalizatora spalin i doprowadzić do uszkodzenia układu kontroli emisji.
• Sprawdzić poziom paliwa i w razie potrzeby zatankować.
Jeżeli pojazd nadal nie uruchamia się, należy skontaktować się z Autoryzowaną Stacją Obsługi (ASO) Hyundai.
Pojazd z napędem hybrydowym typu „plug-in”
• Upewnić się, że selektor skrzyni biegów znajduje się w położeniu P. Pojazd można uruchomić wyłącznie przy selektorze w położeniu P.
• Sprawdzić, czy zaciski akumulatora 12 V są czyste i ściśle przylegają do biegunów.
• Włączyć oświetlenie wewnętrzne. Jeżeli podczas włączania rozrusznika lampki przygasają lub gasną, oznacza to rozładowanie akumulatora.
Nie podejmować prób uruchomienia pojazdu, pchając go lub ciągnąc. Może to spowodować uszkodzenie pojazdu. Zapoznać się ze wskazówkami podanymi w podrozdziale „Rozruch z użyciem zewnętrznego źródła zasilania” tego rozdziału.

Wielokrotne próby uruchamiania metodą pchania lub ciągnięcia pojazdu mogą spowodować przepełnienie katalizatora spalin i doprowadzić do uszkodzenia układu kontroli emisji.
• Sprawdzić poziom paliwa i w razie potrzeby zatankować.
Jeżeli pojazd nadal nie uruchamia się, należy skontaktować się z Autoryzowaną Stacją Obsługi (ASO) Hyundai.
Rozładowanie się akumulatora 12 V (pojazd z napędem hybrydowym)
Przed rozruchem z użyciem zewnętrznego źródła zasilania
Ten pojazd nie jest wyposażony w zwykły akumulator 12 V, który wymaga okresowej wymiany. Jest on wyposażony w akumulator polimerowy litowo-jonowy zintegrowany z akumulatorem wysokiego napięcia. Aby zapobiegać całkowitemu rozładowaniu akumulatora 12 V, pojazd jest wyposażony w układ zabezpieczający akumulator, który odłącza go od układów pojazdu.
Użycie przycisku resetowania akumulatora 12 V

1. Aby ponownie podłączyć akumulator 12 V, nacisnąć przycisk resetowania akumulatora 12 V.
2. W ciągu 15 sekund od naciśnięcia przycisku resetowania akumulatora 12 V uruchomić pojazd.
3. Po uruchomieniu pojazdu (włączona lampka sygnalizacyjna ) aby całkowicie naładować akumulator 12 V, należy ustawić pojazd w trybie gotowości w bezpiecznym miejscu na zewnątrz i/lub jechać przez 30 minut.
Jeżeli uruchomienie pojazdu nie nastąpi natychmiast po naciśnięciu przycisku resetowania akumulatora 12 V, po kilku sekundach zasilanie z akumulatora 12 V odłącza się automatycznie. Ma to na celu ochronę akumulatora 12 V przed dalszym rozładowaniem. Jeżeli akumulator 12 V odłączy się przed uruchomieniem pojazdu, należy ponownie nacisnąć przycisk resetowania akumulatora 12 V i natychmiast uruchomić pojazd zgodnie z powyższymi wskazówkami.
Powtarzalne naciskanie przycisku resetowania akumulatora 12 V bez odpowiednio długiego czasu pracy silnika spalinowego (co najmniej 30 minut) pomiędzy kolejnymi naciśnięciami może spowodować nadmierne rozładowanie akumulatora 12 V i uniemożliwienie uruchomienia pojazdu. Jeżeli akumulator 12 V jest rozładowany w takim stopniu, że resetowanie nie przynosi skutku, należy spróbować uruchomić pojazd z użyciem zewnętrznego źródła zasilania.

Po uruchomieniu pojazdu (włączona lampka sygnalizacyjna ) akumulator 12 V ładuje się niezależnie od tego, czy silnik spalinowy jest uruchomiony, czy nie. Mimo że nie słychać odgłosów pracy silnika spalinowego, nie należy naciskać pedału przyspieszenia.
Odłączenie lub zupełne rozładowanie akumulatora 12 V powoduje zresetowanie ustawień niektórych układów pojazdu. Dlatego po ponownym podłączeniu akumulatora należy zaprogramować następujące układy (patrz rozdziały 3 i 4):
• Szyby sterowane elektrycznie,
• Komputer pokładowy,
• Układ klimatyzacji,
• Zegar,
• System audio,
• Okno dachowe,
• Pamięć ustawień.
Zewnętrzne akcesoria elektryczne zasilane z akumulatora 12 V
Użycie zewnętrznych akcesoriów elektrycznych może spowodować spadek osiągów pojazdu oraz mieć negatywny wpływ na jego działanie. W szczególności korzystanie z kamery mocowanej na desce rozdzielczej może spowodować wyłączenie zasilania pojazdu przed automatycznym wyłączeniem się kamery.
W przypadku wyłączenia zasilania pojazdu należy podjąć próbę uruchomienia w sposób opisany powyżej (patrz punkt „Użycie przycisku resetowania akumulatora 12 V”).
Rozruch z użyciem zewnętrznego źródła zasilania
Jeżeli akumulator 12 V pojazdu nadal nie jest sprawny (sprawdzić, czy włączają się światła zewnętrzne), można podjąć próbę uruchomienia pojazdu z użyciem zewnętrznego źródła zasilanie. Należy w tym celu skorzystać z zewnętrznego zasilacza 12 V typu „booster” lub akumulatora 12 V innego pojazdu. Zewnętrzne źródło zasilania należy podłączyć za pomocą przewodów rozruchowych do przewidzianych w tym celu zacisków w przedziale silnika.

Nieprawidłowe podłączenie zewnętrznego źródła zasilania może być niebezpieczne. Aby uniknąć obrażeń i/lub uszkodzenia pojazdu, postępować zgodnie z procedurą rozruchu z użyciem zewnętrznego źródła zasilania, podaną w tym rozdziale. W przypadku wątpliwości dotyczących sposobu prawidłowego rozruchu z użyciem zewnętrznego źródła zasilania należy wezwać pomoc drogową.
1. Ustawić pojazd w odległości umożliwiającej podłączenie przewodów zewnętrznego źródła zasilania. Jeżeli zewnętrznym źródłem zasilania jest akumulator innego pojazdu, uważać by pojazdy nie stykały się ze sobą.
2. Poczekać, aż zatrzymają się wentylatory i inne elementy, poruszające się w przedziale silnika nawet po wyłączeniu pojazdu.
3. Wyłączyć wszystkie urządzenia elektryczne, takie jak radioodbiornik, światła, układ klimatyzacji itp. Ustawić selektor w położeniu P i włączyć hamulec postojowy. Jeżeli zewnętrznym źródłem zasilania jest akumulator innego pojazdu, w podobny sposób unieruchomić drugi pojazd. Wyłączyć obydwa pojazdy.

4. Podłączyć przewody rozruchowe, ściśle przestrzegając kolejności podanej na ilustracji. Najpierw podłączyć przewód do czerwonego, dodatniego (+) zacisku (1) zasilania zewnętrznego własnego pojazdu.
5. Podłączyć drugi koniec przewodu do czerwonego dodatniego (+) zacisku (2) akumulatora drugiego pojazdu lub zewnętrznego źródła zasilania.
6. Podłączyć drugi przewód do czarnego ujemnego (–) zacisku (3) akumulatora drugiego pojazdu lub zewnętrznego źródła zasilania.
7. Podłączyć drugi koniec przewodu do czarnego ujemnego (–) zacisku (4) masowego własnego pojazdu.
Uważać, by zakończenia przewodów rozruchowych nie stykały się z niczym poza biegunami akumulatorów lub masą. Podczas podłączania przewodów nie pochylać się nad akumulatorem.

8. Nacisnąć przycisk resetowania akumulatora 12 V.
9. Uruchomić silnik drugiego pojazdu i pozwolić mu pracować przez kilka minut.
10. Jak najszybciej uruchomić własny pojazd. Po uruchomieniu pojazdu (włączona lampka sygnalizacyjna ) aby całkowicie naładować akumulator 12 V, należy ustawić pojazd w trybie gotowości w bezpiecznym miejscu na zewnątrz i/lub jechać przez 30 minut.
Jeżeli po kilku próbach pojazdu nie można uruchomić, prawdopodobnie wymaga on obsługi serwisowej. W takim przypadku należy wezwać wykwalifikowaną pomoc. Jeżeli powód rozładowania akumulatora nie jest oczywisty, samochód powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.
Odłączyć przewody rozruchowe w kolejności odwrotnej do podłączania:
1. Odłączyć przewód od czarnego ujemnego (–) zacisku (4) masowego własnego pojazdu.
2. Odłączyć drugi koniec przewodu od czarnego ujemnego (–) zacisku (3) akumulatora drugiego pojazdu lub zewnętrznego źródła zasilania.
3. Odłączyć drugi przewód od czerwonego dodatniego (+) zacisku (2) akumulatora drugiego pojazdu lub zewnętrznego źródła zasilania.
4. Odłączyć drugi koniec przewodu od czerwonego dodatniego (+) zacisku (1) zasilania zewnętrznego własnego pojazdu.

Napięcie ładowarki powinno mieścić się w zakresie 13,3 ÷ 14 V, a jej prąd powinien być niższy niż 60 A (napięcie zalecane 13,8 V).

• Użycie niewłaściwej ładowarki o napięciu i prądzie powyżej podanego zakresu może spowodować przegrzanie i uszkodzenie akumulatora 12 V.
• Użycie niewłaściwej ładowarki powoduje wyłączenie zasilania w celu ochrony akumulatora 12 V. W przypadku wyłączenia zasilania pojazdu należy zaprzestać korzystania z takiej ładowarki.


Zużyty akumulator niepoddany utylizacji może stanowić zagrożenie środowiska naturalnego i zdrowia ludzkiego. Akumulatory należy poddawać utylizacji zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Aby uniknąć uszkodzenia pojazdu:
• Podczas rozruchu z użyciem zewnętrznego źródła zasilania używać wyłącznie zasilania 12 V (akumulatora lub innego źródła).
• Nie podejmować prób uruchomienia pchając pojazd.
Rozładowanie się akumulatora 12 V (pojazd z napędem hybrydowym typu „plug-in”)
Rozruch z użyciem zewnętrznego źródła zasilania
Nieprawidłowe podłączenie zewnętrznego źródła zasilania może być niebezpieczne. Aby uniknąć obrażeń i/lub uszkodzenia pojazdu, postępować zgodnie z procedurą rozruchu z użyciem zewnętrznego źródła zasilania, podaną w tym rozdziale. W przypadku wątpliwości dotyczących sposobu prawidłowego rozruchu z użyciem zewnętrznego źródła zasilania należy wezwać pomoc drogową.

Aby uniknąć POWAŻNEGO ZAGROŻENIA ZDROWIA LUB ŻYCIA własnego lub osób znajdujących się w pobliżu, podczas wszelkich prac przy akumulatorze należy przestrzegać poniższych środków ostrożności:

Przed rozpoczęciem prac przy akumulatorze przeczytać Instrukcję i stosować się do niej.

Zakładać okulary chroniące oczy przed rozpryskami elektrolitu.

Nie zbliżać się do akumulatora z otwartym ogniem, urządzeniami iskrzącymi ani wydzielającymi dym.

W ogniwach akumulatora zawsze występuje wodór, który jest wysoce łatwopalny i wybuchowy.

Chronić akumulatory przed dziećmi.

Elektrolit akumulatorów zawiera silnie żrący kwas siarkowy. Chronić oczy, skórę i odzież przed kontaktem z elektrolitem.
Jeżeli elektrolit dostał się do oczu, należy przez co najmniej 15 minut przemywać je czystą wodą, a następnie natychmiast zasięgnąć porady lekarza. Jeżeli elektrolit zetknął się ze skórą, należy dokładnie przemyć dane miejsce wodą. Jeżeli doszło do poparzenia lub odczuwalny jest ból, należy natychmiast zasięgnąć porady lekarza.
• Siły działające na plastikową obudowę akumulatora podczas jego przenoszenia mogą spowodować wyciek elektrolitu. Podnosić akumulator za przeciwległe naroża lub za pomocą specjalnych uchwytów.
• Jeżeli akumulator pojazdu zamarzł, nie podejmować prób uruchomienia pojazdu z użyciem zewnętrznego źródła zasilania.
• NIGDY nie próbować ładować akumulatora przy podłączonych zaciskach.
• W układzie zapłonowym pojazdu panuje wysokie napięcie. NIGDY nie dotykać elementów układu zapłonowego przy pracującym silniku spalinowym lub włączonej stacyjce (stan ON).
• Nie dopuszczać do zetknięcia się przewodu dodatniego (+) z ujemnym (–), podłączonych do zewnętrznego źródła zasilania. Może to spowodować iskrzenie.
• W przypadku całkowitego rozładowania lub zamarznięcia akumulatora nie podejmować prób rozruchu z użyciem zewnętrznego źródła zasilania. Może to spowodować przerwanie połączeń lub eksplozję akumulatora.
Aby uniknąć uszkodzenia pojazdu:
• Podczas rozruchu z użyciem zewnętrznego źródła zasilania używać wyłącznie zasilania 12 V (akumulatora lub innego źródła).
• Nie podejmować prób uruchomienia pchając pojazd.


Zużyty akumulator niepoddany utylizacji może stanowić zagrożenie środowiska naturalnego i zdrowia ludzkiego. Akumulatory należy poddawać utylizacji zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Procedura rozruchu z użyciem zewnętrznego źródła zasilania
1. Ustawić pojazd w odległości umożliwiającej podłączenie przewodów zewnętrznego źródła zasilania. Jeżeli zewnętrznym źródłem zasilania jest akumulator innego pojazdu, uważać by pojazdy nie stykały się ze sobą.
2. Poczekać, aż zatrzymają się wentylatory i inne elementy, poruszające się w przedziale silnika nawet po wyłączeniu pojazdu.
3. Wyłączyć wszystkie urządzenia elektryczne, takie jak radioodbiornik, światła, układ klimatyzacji itp. Ustawić selektor w położeniu P i włączyć hamulec postojowy. Jeżeli zewnętrznym źródłem zasilania jest akumulator innego pojazdu, w podobny sposób unieruchomić drugi pojazd. Wyłączyć obydwa pojazdy.

Akumulator 12 V znajduje się w bagażniku, ale w przypadku rozruchu z użyciem zewnętrznego źródła zasilania należy użyć pokazanych na ilustracji biegunów w przedziale silnika.

4. Podłączyć przewody rozruchowe, ściśle przestrzegając kolejności podanej na ilustracji. Najpierw podłączyć przewód do czerwonego, dodatniego (+) zacisku (1) zasilania zewnętrznego własnego pojazdu.
5. Podłączyć drugi koniec przewodu do czerwonego dodatniego (+) zacisku (2) akumulatora drugiego pojazdu lub zewnętrznego źródła zasilania.
6. Podłączyć drugi przewód do czarnego ujemnego (–) zacisku (3) akumulatora drugiego pojazdu lub zewnętrznego źródła zasilania.
7. Podłączyć drugi koniec przewodu do czarnego ujemnego (–) zacisku (4) masowego własnego pojazdu.
Uważać, by zakończenia przewodów rozruchowych nie stykały się z niczym poza biegunami akumulatorów lub masą. Podczas podłączania przewodów nie pochylać się nad akumulatorem.
8. Uruchomić silnik drugiego pojazdu i przez kilka minut utrzymywać jego prędkość obrotową na poziomie 2000 obr./min. Następnie podjąć próbę uruchomienia własnego pojazdu.
Jeżeli po kilku próbach pojazdu nie można uruchomić, prawdopodobnie wymaga on obsługi serwisowej. W takim przypadku należy wezwać wykwalifikowaną pomoc. Jeżeli powód rozładowania akumulatora nie jest jasny, samochód powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.
Odłączyć przewody rozruchowe w kolejności odwrotnej do podłączania:
1. Odłączyć przewód od czarnego ujemnego (–) zacisku (4) masowego własnego pojazdu.
2. Odłączyć drugi koniec przewodu od czarnego ujemnego (–) zacisku (3) akumulatora drugiego pojazdu lub zewnętrznego źródła zasilania.
3. Odłączyć drugi przewód od czerwonego dodatniego (+) zacisku (2) akumulatora drugiego pojazdu lub zewnętrznego źródła zasilania.
4. Odłączyć drugi koniec przewodu od czerwonego dodatniego (+) zacisku (1) zasilania zewnętrznego własnego pojazdu.
Przegrzanie silnika

Jeżeli wskaźnik temperatury płynu chłodzącego sygnalizuje przegrzanie silnika, może dojść do utraty mocy silnika. Przegrzewanie się silnika może również objawiać się głośnymi piskami lub stukami. W takim przypadku należy:
1. Zachowując zasady bezpieczeństwa, jak najszybciej zjechać z drogi i zatrzymać pojazd.
2. Ustawić selektor skrzyni biegów w położeniu P i włączyć hamulec postojowy.
3. Sprawdzić, czy z przedziału silnika nie wydostaje się para. Jeżeli można to zrobić bezpiecznie, otworzyć maskę silnika i sprawdzić złącze pompy płynu chłodzącego. Jeżeli złącze pompy płynu chłodzącego jest odłączone, należy wyłączyć pojazd, podłączyć złącze i ponownie uruchomić pojazd.
4. Ustawić maksymalną temperaturę i maksymalną prędkość nawiewu, a następnie włączyć układ klimatyzacji.


Jeżeli silnik pracuje, należy pilnować aby włosy, ręce ani żadna część ubioru nie zetknęły się z ruchomymi elementami, takimi jak wentylator chłodnicy czy paski napędowe.
5. Jeżeli w zestawie wskaźników świeci się lampka ostrzegawcza usterek , należy natychmiast wyłączyć pojazd i skontaktować się z Autoryzowaną Stacją Obsługi (ASO) Hyundai. Jeżeli świeci się lampka ostrzegawcza usterek silnika spalinowego
lub jeżeli z przedziału silnika wytryskuje płyn chłodzący albo wydobywa się gorąca para, pozostawić otwartą maskę silnika i pozostawić pracujący silnik spalinowy. Pozwoli to na wentylację przedziału silnika i schłodzenie silnika.
6. Sprawdzać spadek temperatury płynu chłodzącego na wskaźniku temperatury w zestawie wskaźników. Sprawdzić poziom płynu chłodzącego. Jeżeli jest on zbyt niski, sprawdzić szczelność podłączenia przewodów płynu chłodzącego do chłodnicy, elastycznego przewodu nagrzewnicy i pompy płynu chłodzącego. Jeżeli nie ma wycieków, dolać płynu chłodzącego. Jeżeli jednak nadal występują problemy, takie jak świecące się lampki ostrzegawcze, wycieki lub usterka wentylatora chłodnicy, które mogą spowodować przegrzanie się silnika, należy natychmiast wyłączyć pojazd. W takim przypadku pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.


Nigdy nie odkręcać zakrętki zbiornika wyrównawczego płynu chłodzącego silnik spalinowy/falownik ani korka spustowego płynu chłodzącego, dopóki silnik i chłodnica nie ostygną. Z układu może wydostać się gorąca para lub płyn chłodzący pod ciśnieniem, powodując poważne obrażenia.
Wyłączyć pojazd i odczekać, aż silnik ostygnie. Podczas odkręcania zakrętki zbiornika wyrównawczego płynu chłodzącego silnik spalinowy/falownik zachowywać najwyższą ostrożność. Owinąć zakrętkę grubą tkaniną i powoli odkręcać zakrętkę w lewo, aż do pierwszego oporu. Odsunąć się od pojazdu, ponieważ w układzie chłodzenia może panować wysokie ciśnienie. Po upewnieniu się, że ciśnienie obniżyło się, należy przycisnąć zakrętkę przez tkaninę i kontynuować odkręcanie.
7. Jeżeli nie można znaleźć przyczyny przegrzania się silnika, należy poczekać, aż temperatura silnika powróci do normalnego stanu. Następnie jeżeli płyn chłodzący wyciekł lub wyparował, należy dolać tyle płynu do zbiornika, aby jego poziom znalazł się pomiędzy oznaczeniami „MIN” i „MAX”.
8. Postępować ostrożnie i zwracać uwagę na ewentualne przyszłe oznaki przegrzewania się silnika. W przypadku ponownego przegrzania należy skontaktować się z Autoryzowaną Stacją Obsługi (ASO) Hyundai.

• Duża utrata płynu chłodzącego wskazuje na nieszczelność w układzie chłodzenia. W takim przypadku pojazd jak najszybciej powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.
• Jeżeli silnik uległ przegrzaniu z powodu zbyt małej ilości płynu chłodzącego, nagłe dolanie płynu chłodzącego może spowodować pęknięcie bloku silnika. Aby uniknąć uszkodzeń, płyn chłodzący należy dolewać powoli, w małych ilościach.
Układ monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS)


(1) Lampka ostrzegawcza niskiego ciśnienia w oponach/usterki układu TPMS
(2) Wskazanie opony o niskim ciśnieniu i wskazanie ciśnienia w oponach (na wyświetlaczu LCD)
Sprawdzanie ciśnienia w oponach (jeżeli funkcja występuje)

• Ciśnienie w oponach można sprawdzać w trybie informacji () lub wspomagania (
) zestawu wskaźników.
Patrz „Tryby wyświetlacza LCD” w rozdziale 3.
• Układ podaje ciśnienie po kilku minutach jazdy od momentu uruchomieniu pojazdu.
• Jeżeli pojazd stoi, układ nie podaje ciśnienia. Zamiast niego pojawia się komunikat „Drive to display” (aby wyświetlić ciśnienie, rozpocząć jazdę). Po zakończeniu jazdy sprawdzać ciśnienie w oponach.
• Wyświetlane ciśnienie może różnić się od ciśnienia mierzonego za pomocą miernika.
• Jednostkę ciśnienia można zmieniać w trybie „User Settings” (ustawienia użytkownika) wyświetlacza LCD.
– Wybór obejmuje następujące jednostki: psi, kPa, bar. Patrz „Tryb ustawień użytkownika” w rozdziale 3.
Układ monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS)

Zbyt niskie lub zbyt wysokie ciśnienie powietrza w oponach może obniżyć trwałość opon, negatywnie wpłynąć na precyzję prowadzenia pojazdu i doprowadzić do uszkodzenia opony, a w konsekwencji do wypadku.
Co miesiąc należy sprawdzać, czy we wszystkich oponach (kiedy są zimne, włącznie z oponą koła zapasowego) panuje wymagane ciśnienie. Ciśnienie to jest podane na tabliczce, znajdującej się w dolnej części środkowego lewego słupka oraz w Instrukcji. Jeżeli w pojeździe założono opony o rozmiarze innym, niż podany na tabliczce lub w Instrukcji, należy określić ciśnienie właściwe dla tych opon.
Aby podnieść bezpieczeństwo jazdy, pojazd wyposażony jest w układ monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS). Wskazuje on oponę o zdecydowanie zbyt niskim ciśnieniu. Kiedy świecą się lampki układu, należy jak najszybciej zatrzymać pojazd, sprawdzić opony i dopompować je do uzyskania prawidłowego ciśnienia. Jazda ze zdecydowanie zbyt niskim ciśnieniem w oponie powoduje jej przegrzewanie i może doprowadzić do nagłego uszkodzenia opony.
Zbyt niskie ciśnienie w oponie powoduje również wzrost zużycia paliwa, a także może pogorszyć własności jezdne i skuteczność hamowania.
Należy wiedzieć, że układ TPMS nie zapewnia prawidłowego ciśnienia w oponach. Jego utrzymywanie należy do obowiązków kierowcy — również wtedy, kiedy stopień niedopompowania opony nie osiągnął poziomu progowego wskazywanego przez układ.
Układ TPMS wyposażony jest również w funkcję autodiagnozy, która informuje kierowcę o ewentualnych usterkach układu. Zwykle lampka ostrzegawcza układu włącza się razem ze wskazaniem opony. W przypadku niesprawności układu lampka ostrzegawcza układu miga przez ok. minutę, a następnie świeci się ciągle. Opisana sekwencja ostrzegania realizowana jest po każdym uruchomieniu pojazdu, aż do momentu przywrócenia sprawności układu.
Po włączeniu się lampki ostrzegawczej układ może nie wykrywać lub nie wskazywać opony ze zbyt niskim ciśnieniem. Nieprawidłowe działanie układu TPMS może mieć wiele przyczyn. Jedną z nich może być założenie opon lub obręczy kół nieodpowiednich do tego pojazdu.
Aby upewnić się, że układ TPMS działa prawidłowo, po każdej wymianie opony lub obręczy koła należy sprawdzić, czy nie świeci się lampka ostrzegawcza układu.
W przypadku wystąpienia jednego z poniższych objawów pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai:
1. Wskazanie opony o niskim ciśnieniu/lampka ostrzegawcza usterki układu TPMS nie świeci się przez 3 sekundy po włączeniu stacyjki (stan ON) lub trybu gotowości pojazdu ().
2. Lampka ostrzegawcza usterki układu TPMS miga przez około 1 minutę, a następnie pozostaje włączona.
3. Wskazanie opony o niskim ciśnieniu pozostaje włączone.
Lampka ostrzegawcza niskiego ciśnienia w oponach

Wskazanie opony o niskim ciśnieniu i wskazanie ciśnienia w oponach

Jednoczesne włączenie się lampki ostrzegawczej układu TPMS oraz pojawienie się komunikatu ostrzegawczego na wyświetlaczu LCD wskazuje na zdecydowanie zbyt niskie ciśnienie w jednej lub w kilku oponach pojazdu. Wskazanie opony o niskim ciśnieniu informuje, w której oponie panuje zbyt niskie ciśnienie.
W takim przypadku należy natychmiast zmniejszyć prędkość, unikać szybkiego pokonywania zakrętów i być przygotowanym na wydłużenie drogi hamowania. Należy również jak najszybciej zatrzymać się i sprawdzić opony. Następnie należy dopompować wskazaną oponę do uzyskania ciśnienia podanego w niniejszej Instrukcji oraz na tabliczce zlokalizowanej u dołu lewego środkowego słupka.
Jeżeli z opony uchodzi powietrze i nie można dojechać do najbliższej stacji obsługi, należy wymienić dane koło na zapasowe.
Do momentu dopompowania opony do prawidłowego ciśnienia układ wskazuje oponę o niskim ciśnieniu, a lampka ostrzegawcza usterki układu TPMS miga przez minutę, a następnie pozostaje włączona (po ok. 10 minutach jazdy z prędkością ponad 25 km/h).

Koło zapasowe nie jest wyposażone w czujnik ciśnienia w oponie.

Jeżeli opona lub opony pojazdu zostały dopompowane do właściwego ciśnienia przy wysokich temperaturach otoczenia, w niskich temperaturach otoczenia mogą się włączyć lampki układu TPMS. Nie oznacza to usterki układu, ponieważ niższa temperatura otoczenia oznacza proporcjonalnie niższe ciśnienie w oponach.
Jeżeli temperatura zewnętrzna znacznie wzrosła lub spadła (podczas zmiany pogody lub przejazdu pomiędzy zimnymi i ciepłymi obszarami), należy zmierzyć ciśnienie panujące w oponach i wyregulować je do wymaganego poziomu.

Usterki opon spowodowane niskim ciśnieniem
Zdecydowanie zbyt niskie ciśnienie w oponach powoduje niestabilność i może być przyczyną wydłużenia drogi hamowania lub utraty panowania nad pojazdem.
Ponadto jazda na zbyt słabo napompowanej oponie może spowodować jej przegrzanie i trwałe uszkodzenie.
Lampka ostrzegawcza usterki układu TPMS

W przypadku usterki układu lampka ostrzegawcza usterki układu TPMS miga przez ok. 1 minutę, a następnie świeci się stale.
W takim przypadku pojazd powinna jak najszybciej sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.
W przypadku usterki układu TPMS wskazanie opony o niskim ciśnieniu nie włącza się, nawet jeżeli w którejś z opon ciśnienie jest zbyt niskie.
Lampka ostrzegawcza usterki układu TPMS może włączyć się podczas przejazdu obok elektrycznych przewodów zasilających lub nadajników radiowych — komend policji, instytucji rządowych, stacji nadawczych, instalacji wojskowych, portów lotniczych, wież przekaźnikowych itp.
Lampka ostrzegawcza usterki układu TPMS może włączyć się także podczas jazdy z założonymi łańcuchami przeciwśnieżnymi lub jeżeli w pojeździe używane jest zewnętrzne urządzenie elektroniczne, takie jak piloty radiowe zdalnego sterowania, system nawigacji satelitarnej, ładowarka, laptop itp. Urządzenia takie mogą zakłócać prawidłowe działanie układu TPMS.
Wymiana koła w pojeździe z układem TPMS
Jeżeli z opony uszło powietrze, ostrzega o tym wskazanie w zestawie wskaźników. W takim przypadku należy wymienić koło na zapasowe, a oponę powinna jak najszybciej naprawić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.

Nie stosować środków uszczelniających przebicia opon ani zestawów naprawczych niedopuszczonych przez firmę Hyundai. Niezatwierdzone środki uszczelniające mogą uszkodzić czujnik ciśnienia układu TPMS.
Koło zapasowe (jeżeli występuje) nie jest wyposażone w czujnik ciśnienia w oponie. Po założeniu koła zapasowego lampka ostrzegawcza niskiego ciśnienia w oponie pozostaje włączona. Następnie po ok. 10 minutach jazdy z prędkością ponad 25 km/h lampka ostrzegawcza usterki układu TPMS miga przez 1 minutę, a następnie pozostaje włączona.
Po założeniu oryginalnego koła z czujnikiem układu TPMS i oponą, w której panuje prawidłowe ciśnienie, obie lampki układu gasną po kilku minutach jazdy.
Jeżeli po kilku minutach jazdy lampki nie gasną, należy skontaktować się z Autoryzowaną Stacją Obsługi (ASO) Hyundai.
Każde koło (z wyjątkiem dojazdowego koła zapasowego) wyposażone jest w czujnik ciśnienia w oponie, znajdujący się za jej zaworem. Z tego powodu w pojazdach wyposażonych w układ TPMS można stosować wyłącznie odpowiednie obręcze kół. Serwisowanie opon należy powierzać Autoryzowanej Stacji Obsługi (ASO) Hyundai.
Stanu napompowania opony nie można oceniać wyłącznie po jej wyglądzie. Do pomiaru ciśnienia należy zawsze używać wysokiej jakości mierników. Należy pamiętać, że ciśnienie w oponie rozgrzanej (podczas jazdy) jest wyższe niż w oponie zimnej.
Określenie „opony zimne” oznacza opony pojazdu, który stał przez ostatnie 3 godziny lub przejechał w tym czasie mniej niż 1,6 km.
Przed pomiarem ciśnienia należy poczekać na ostygnięcie opony. Przed rozpoczęciem pompowania opony do wymaganego ciśnienia należy zawsze upewnić się, że jest ona zimna.

• Układ TPMS nie ostrzega przed poważnymi nagłymi uszkodzeniami opon, spowodowanymi czynnikami zewnętrznymi, takimi jak gwoździe, wyrwy w jezdni lub wysokie krawężniki.
• Jeżeli odczuwa się niestabilność pojazdu, należy natychmiast zdjąć stopę z pedału przyspieszenia, delikatnie przycisnąć pedał hamulca, wolno zjechać z jezdni i stanąć w bezpiecznym miejscu.

Blokowanie, modyfikowanie lub dezaktywowanie elementów układu TPMS może negatywnie wpłynąć na ostrzeganie kierowcy przed zbyt niskim ciśnieniem w oponach i/lub niesprawnością układu. Blokowanie, modyfikowanie lub dezaktywowanie elementów układu TPMS może ograniczyć gwarancję na tę część pojazdu.

• Nie dokonywać w pojeździe modyfikacji, które mogą zakłócić prawidłowe działanie układu TPMS.
• Obręcze kół dostępne poza autoryzowaną siecią sprzedaży firmy Hyundai nie są wyposażone w czujniki układu TPMS.
• Ze względów bezpieczeństwa zaleca się stosowanie części zamiennych z Autoryzowanej Stacji Obsługi (ASO) Hyundai.
• W przypadku zamiaru użycia obręczy kół zakupionych poza autoryzowaną siecią sprzedaży firmy, Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai powinna zamontować w nich czujniki układu TPMS. Jeżeli pojazd nie posiada czujników układu TPMS lub jeżeli układ TPMS nie działa prawidłowo, pojazd może nie przejść obowiązkowych badań technicznych.
Wszystkie nowe pojazdy sprzedawane w Europie muszą być wyposażone w układ TPMS.
– Modele nowe: od 1 listopada 2012 r.
– Modele wcześniej wprowadzone do sprzedaży: od 1 listopada 2014 r. (w zależności od daty 1. rejestracji).
Przebicie opony (wersje z kołem zapasowym)

Wymiana koła może być niebezpieczna. Aby ograniczyć zagrożenie zdrowia lub życia podczas wymiany koła, należy przestrzegać wytycznych podanych w tym rozdziale.

Podczas używania dźwigni podnośnika zachowywać bezpieczną odległość od podstawy podnośnika. Ostre krawędzie podstawy podnośnika mogą powodować zranienia.
Podnośnik wraz z narzędziami

(1) Dźwignia podnośnika
(2) Podnośnik
(3) Klucz nasadowy do nakrętek
Podnośnik, dźwignia podnośnika i klucz nasadowy do nakrętek kół znajdują się pod podłogą bagażnika.
Podnośnik służy wyłącznie do podnoszenia pojazdu w celu wymiany koła z przebitą oponą.

Aby wyjąć koło zapasowe, należy odkręcić śrubę mocującą, obracając ją w lewo.
Po użyciu koło zapasowe należy ułożyć w tym samym miejscu i zamocować je, przykręcając śrubę mocującą (obracając w prawo).
Aby uniknąć hałasów powodowanych przez przemieszczające się koło zapasowe i narzędzia, należy je układać we właściwych miejscach.

Jeżeli ręczne poluzowanie śruby mocującej jest utrudnione, można ją łatwo poluzować za pomocą dźwigni podnośnika.
1. Wsunąć dźwignię (1) podnośnika między skrzydełka śruby mocującej.
2. Za pomocą dźwigni podnośnika obracać śrubę w lewo.
Wymiana koła

Pojazd może zsunąć się lub zjechać z podnośnika, powodując poważne zagrożenie zdrowia lub życia osób znajdujących się w pobliżu. Należy przestrzegać poniższych środków ostrożności:
• Nie wchodzić pod pojazd podparty na podnośniku.
• NIGDY nie wymieniać koła pojazdu stojącego na jezdni. Przed zmianą opony należy ZAWSZE całkowicie zjechać z jezdni i zatrzymać pojazd na płaskim i twardym podłożu. Jeżeli poza jezdnią nie można znaleźć utwardzonego podłoża, należy wezwać pomoc drogową.
• Używać wyłącznie podnośnika dostarczonego razem z pojazdem.
• Podnośnik należy ZAWSZE ustawiać pod odpowiednimi punktami podparcia pojazdu. NIGDY nie ustawiać podnośnika pod zderzakiem ani innymi częściami pojazdu.
• Nie uruchamiać ani nie pozostawiać uruchomionego pojazdu podpartego na podnośniku.
• Nie pozwalać nikomu przebywać w pojeździe podniesionym na podnośniku.
• Dzieci muszą znajdować się w bezpiecznym miejscu, z dala od drogi i pojazdu podniesionego na podnośniku.
Aby wymienić koło, należy postępować w następujący sposób:
1. Zatrzymać pojazd na poziomym i twardym podłożu.
2. Ustawić selektor skrzyni biegów w położeniu P, włączyć hamulec postojowy i wyłączyć stacyjkę (stan LOCK/OFF).
3. Włączyć światła awaryjne.
4. Wyjąć klucz nasadowy do nakrętek kół, podnośnik, dźwignię podnośnika i koło zapasowe.

5. Zablokować z przodu i z tyłu (za pomocą klinów, drewnianych klocków itp.) koło znajdujące się po przekątnej względem koła wymienianego.

6. Przestrzegając kolejności pokazanej na rysunku, poluzować nakrętki zmienianego koła o jeden obrót w lewo, ale nie odkręcać nakrętek całkowicie, dopóki pojazd nie zostanie podniesiony na podnośniku i koło nie znajdzie się w powietrzu.

7. Umieścić podnośnik pod odpowiednim punktem podparcia podwozia w pobliżu zmienianego koła. Punkty podparcia to przyspawane do podwozia płytki z dwoma nacięciami. Nigdy nie ustawiać podnośnika pod innymi częściami pojazdu. Może to spowodować uszkodzenie osłony progu.

8. Wsunąć dźwignię podnośnika w podnośnik, połączyć klucz z dźwignią i obracając kluczem w prawo podnieść pojazd na tyle, aby opona przestała dotykać podłoża. Upewnić się, że pojazd podtrzymywany przez podnośnik jest stabilny.
9. Za pomocą klucza całkowicie poluzować nakrętki, a następnie odkręcić je i zdjąć ręcznie. Zdjąć koło ze szpilek piasty i ułożyć je płasko poza drogą. Wyczyścić szpilki, powierzchnię docisku obręczy koła i obręcz.
10. Założyć koło zapasowe na szpilki piasty.
11. Założyć nakrętki na szpilki, tak by ich zwężenia znajdowały się od strony koła, a następnie przykręcić je ręcznie.
12. Opuścić pojazd na ziemię, obracając dźwignią podnośnika w lewo.

13. Za pomocą klucza dokręcić nakrętki w kolejności pokazanej na rysunku. Sprawdzić, czy nakrętki są prawidłowo dokręcone. Po wymianie koła należy jak najszybciej sprawdzić w Autoryzowanej Stacji Obsługi (ASO) Hyundai, czy zastosowano prawidłowy moment dokręcania nakrętek. Moment dokręcania nakrętek kół: 11 ÷ 13 kGm.
W przypadku posiadania miernika ciśnienia sprawdzić ciśnienie w oponie. Wymagane ciśnienia w oponach podano w podrozdziale „Opony i obręcze kół” w rozdziale 8. Jeżeli ciśnienie jest niższe od wymaganego, należy wolno dojechać do najbliższej stacji paliw lub stacji serwisowej i dopompować oponę do uzyskania prawidłowego ciśnienia. Jeżeli ciśnienie jest zbyt wysokie, należy odpowiednio spuścić powietrze z opony. Pamiętać o przykręceniu kapturka zaworu. Jeżeli kapturek zaworu nie zostanie przykręcony, z opony może uchodzić powietrze. W przypadku zgubienia kapturka należy możliwie jak najszybciej przykręcić nowy. Po wymianie koła należy zabezpieczyć zdjęte koło, a następnie schować podnośnik wraz z narzędziami do schowka.
Po założeniu koła zapasowego należy jak najszybciej sprawdzić ciśnienie w jego oponie. W razie potrzeby należy wyregulować ciśnienie.

Pojazd wyposażony jest w szpilki piast i nakrętki z gwintami metrycznymi. Podczas wymiany koła pamiętać o założeniu tych samych nakrętek, które zostały odkręcone. Jeżeli konieczna jest wymiana nakrętek, aby uniknąć uszkodzenia szpilek i zapewnić prawidłowe zamocowanie koła na piaście należy upewnić się, że mają one gwint metryczny. W celu uzyskania pomocy zaleca się konsultację z Autoryzowaną Stacją Obsługi (ASO) Hyundai.
Jeżeli podnośnik, nakrętki koła, szpilki lub inne elementy są uszkodzone lub w złym stanie, nie zmieniać koła, ale wezwać pomoc drogową.
Po przejechaniu ok. 50 km po zmianie koła ponownie sprawdzić dokręcenie nakrętek. Ponownie sprawdzić nakrętki po pokonaniu 1000 km.
Użycie dojazdowego koła zapasowego (jeżeli występuje)
Dojazdowe koło zapasowe można zakładać wyłącznie w sytuacjach awaryjnych. Podczas jazdy z założonym dojazdowym kołem zapasowym należy zachowywać szczególną ostrożność i przestrzegać dodatkowych zasad bezpieczeństwa.

Aby uniknąć uszkodzenia dojazdowego koła zapasowego, które mogłoby doprowadzić do utraty kontroli nad pojazdem i/lub wypadku, należy stosować następujące środki ostrożności:
• Zakładać dojazdowe koło zapasowe wyłącznie w sytuacjach awaryjnych.
• NIGDY nie przekraczać prędkości 80 km/h.
• Nie przekraczać dopuszczalnej całkowitej masy pojazdu ani nośności opony dojazdowej, określonej indeksem umieszczonym na jej boku.
• Nie zakładać dojazdowego koła zapasowego na stałe. Aby uniknąć uszkodzenia dojazdowego koła zapasowego, jak najszybciej naprawić lub wymienić oryginalną oponę.
Podczas jazdy z założonym dojazdowym kołem zapasowym należy stosować następujące środki ostrożności:
• Po założeniu koła zapasowego należy sprawdzić ciśnienie w jego oponie. Ciśnienie w oponie dojazdowego koła zapasowego powinno wynosić 420 kPa.
• Nie myć w myjni automatycznej pojazdu z założonym dojazdowym kołem zapasowym.
• Nie zakładać dojazdowego koła zapasowego przeznaczonego do tego pojazdu w żadnym innym pojeździe. Koło to zostało zaprojektowane specjalnie do tego pojazdu.
• Trwałość bieżnika opony dojazdowego koła zapasowego jest niższa od trwałości bieżnika zwykłej opony. Należy regularnie sprawdzać stan opony koła dojazdowego. Jeżeli jest on nieprawidłowy, należy wymienić oponę na oponę o tych samych rozmiarach i tego samego typu.
• Nie zakładać więcej niż jednego dojazdowego koła zapasowego.
• Pojazdem z założonym dojazdowym kołem zapasowym nie należy holować przyczepy.
Po założeniu oryginalnego koła pojazdu pamiętać o dokręceniu nakrętek z zastosowaniem wymaganego momentu dokręcania. Prawidłowy moment dokręcania nakrętek kół: 11 ÷ 13 kGm.

Aby uniknąć uszkodzenia dojazdowego koła zapasowego i/lub pojazdu, należy stosować następujące środki ostrożności:
• Jechać powoli i utrzymywać prędkość umożliwiającą unikanie wszelkich zagrożeń, takich jak wyrwy w nawierzchni, kamienie lub inne przedmioty na jezdni itp.
• Unikać jazdy ponad przeszkodami, np. wysoko wystającymi studzienkami. Średnica opony koła dojazdowego jest mniejsza od średnicy opony zwykłego koła i zmniejsza prześwit pojazdu o ok. 25 mm.
• Nie zakładać łańcuchów przeciwśnieżnych na oponę dojazdowego koła zapasowego. Opona koła dojazdowego jest mniejsza od zwykłej i łańcuch może do niej nie pasować.
• Opony dojazdowego koła zapasowego nie należy zakładać na obręcze zwykłych kół. Analogicznie — na obręcz koła dojazdowego nie należy zakładać zwykłych opon, opon zimowych ani kołpaków.
Etykieta podnośnika

Rzeczywisty wygląd etykiety podnośnika w pojeździe może nieznacznie odbiegać od pokazanego na ilustracji.
Więcej informacji podano na etykiecie podnośnika.
1. Model
2. Dopuszczalne obciążenie maksymalne
3. Nakaz włączenia hamulca postojowego przed użyciem podnośnika
4. Nakaz wyłączenia pojazdu przed użyciem podnośnika
5. Zakaz wchodzenia pod pojazd podparty na podnośniku
6. Wyznaczone punkty podparcia podwozia
7. Nakaz pionowego ustawiania podnośnika pod pojazdem
8. Nakaz włączania biegu wstecznego w pojazdach z mechaniczną skrzynią biegów lub ustawiania selektora w położeniu P w pojazdach z dwusprzęgłową skrzynią biegów (DCT)
9. Nakaz ustawiania podnośnika na twardym i poziomym podłożu
10. Producent podnośnika
11. Data produkcji
12. Nazwa i adres przedstawiciela
Deklaracja zgodności WE dla podnośnika

Przebicie opony podczas jazdy (wersja z zestawem naprawczym)
Typ A

Przed użyciem zestawu naprawczego uważnie przeczytać instrukcję.
(1) Sprężarka
(2) Pojemnik ze środkiem uszczelniającym
Zestaw naprawczy służy do doraźnej naprawy opony, umożliwiającej dojechanie do Autoryzowanej Stacji Obsługi (ASO) Hyundai w celu sprawdzenia i ewentualnej naprawy/wymiany opony.

Pojemnik środka uszczelniającego jest przeznaczony do jednej opony. Dlatego jeżeli przebita jest więcej niż jedna opona, zestawu naprawczego nie należy używać.

Nie używać zestawu naprawczego do naprawy przebić boków opon, ponieważ może to doprowadzić do wypadku w wyniku poważnej awarii opony podczas jazdy.

Oponę uszczelnioną za pomocą zestawu naprawczego należy jak najszybciej oddać do naprawy. Po naprawie opony za pomocą zestawu naprawczego może z niej uchodzić powietrze.
Wstęp
Dysponując zestawem naprawczym do opon (Tire Mobility Kit — TMK), można naprawić przebitą oponę bez konieczności wymiany koła na zapasowe.
W skład zestawu wchodzi sprężarka i specjalny środek, który w skuteczny i wygodny sposób uszczelnia typowe przebicia opon samochodów osobowych, powodowanych przez gwoździe i inne ostre przedmioty.
Po upewnieniu się, że opona jest prawidłowo uszczelniona, można — zachowując ostrożność — przejechać na niej do 200 km, z prędkością poniżej 80 km/h i dotrzeć do miejsca, w którym można ją wymienić.
W przypadku większych przebić lub uszkodzeń ścianek bocznych opony uszczelnienie może nie być całkowite.
Utrata powietrza w oponie może wpłynąć negatywnie na bezpieczeństwo jazdy.
Z tego powodu należy unikać gwałtownych skrętów kierownicą i innych nagłych manewrów, szczególnie jeżeli pojazd jest mocno obciążony lub ciągnie przyczepę.
Zestaw naprawczy umożliwia wyłącznie tymczasowe uszczelnienie przebicia opony i jest jednorazowy.
Poniższa instrukcja przedstawia, jak w łatwy i bezpieczny sposób tymczasowo uszczelnić przebitą oponę.
Należy zapoznać się z częścią „Zasady bezpiecznego użycia zestawu naprawczego do opon”.

Nie używać zestawu naprawczego, jeżeli opona jest poważnie uszkodzona jazdą bez powietrza lub ze zbyt niskim ciśnieniem.
Zestaw naprawczy służy wyłącznie do uszczelniania przebić w miejscu bieżnika.
Zasady bezpiecznego użycia zestawu naprawczego do opon
• Aby bezpiecznie użyć zestawu naprawczego, należy zatrzymać samochód na poboczu.
• Aby samochód nie poruszył się, zawsze należy włączać hamulec postojowy — nawet na płaskim podłożu.
• Zestaw naprawczy TMK służy wyłącznie do uszczelniania i pompowania opon samochodów osobowych. Zestaw naprawczy służy wyłącznie do uszczelniania przebić w miejscu bieżnika.
• Nie używać zestawu do naprawy opon motocykli, rowerów ani innych pojazdów.
• Jeżeli oprócz opony uszkodzona jest obręcz koła, ze względów bezpieczeństwa nie wolno używać zestawu naprawczego.
• Jeżeli średnica przebicia opony przekracza ok. 6 mm, użycie zestawu może nie być skuteczne.
Jeżeli za pomocą zestawu naprawczego nie da się naprawić opony tak, aby możliwa była dalsza jazda, należy wezwać pomoc drogową lub skontaktować się z Autoryzowaną Stacją Obsługi (ASO) Hyundai.
• Nie używać zestawu naprawczego, jeżeli opona jest poważnie uszkodzona jazdą bez powietrza lub ze zbyt niskim ciśnieniem.
• Nie wyjmować wbitych w oponę ciał obcych, takich jak gwoździe czy wkręty.
• Jeżeli pojazd stoi na otwartej przestrzeni, należy pozostawić uruchomiony silnik. W przeciwnym razie sprężarka zestawu może rozładować akumulator.
• Nigdy nie odchodzić od podłączonego/włączonego zestawu naprawczego.
• Nie włączać sprężarki zestawu na dłużej niż 10 minut, ponieważ może się przegrzać.
• Nie używać zestawu naprawczego, jeżeli temperatura otoczenia jest niższa niż –30°C.
• W przypadku kontaktu środka uszczelniającego ze skórą należy starannie umyć to miejsce dużą ilością wody. W przypadku stwierdzenia podrażnienia zasięgnąć porady lekarza.
• W przypadku kontaktu środka uszczelniającego z oczami należy przemywać oczy przez co najmniej 15 minut. W przypadku stwierdzenia podrażnienia zasięgnąć porady lekarza.
• W przypadku połknięcia środka uszczelniającego należy wypłukać usta i wypić dużą ilość wody. Jeżeli osoba poszkodowana jest nieprzytomna, nie należy podawać jej żadnych środków i natychmiast zasięgnąć porady lekarza.
• Długotrwałe narażenie na działanie środka uszczelniającego może spowodować uszkodzenia tkanek, takich jak nerki itp.
Elementy składowe zestawu naprawczego do opon

1. Naklejka ostrzegawcza o konieczności ograniczenia prędkości
2. Pojemnik ze środkiem uszczelniającym i naklejka ostrzegawcza o konieczności ograniczenia prędkości
3. Przewód elastyczny łączący pojemnik z oponą
4. Przewód ze złączem podłączanym do gniazda zasilania
5. Uchwyt na pojemnik
6. Sprężarka
7. Włącznik
8. Miernik ciśnienia w oponie
9. Przycisk zmniejszania ciśnienia w oponie
Przewód ze złączem i elastyczny przewód łączący znajdują się w obudowie sprężarki.
Należy ściśle przestrzegać podanej poniżej kolejności, ponieważ w przeciwnym razie środek uszczelniający może wydostać się pod dużym ciśnieniem na zewnątrz.

Nie używać środka uszczelniającego po upływie terminu jego przydatności do użycia (tzn. po dacie podanej na pojemniku). Może to zwiększyć ryzyko uszkodzenia opony.

• Chronić przed dziećmi.
• Unikać kontaktu z oczami.
• Nie połykać.
Sposób użycia zestawu naprawczego do opon


Odkleić naklejkę (1), ostrzegającą przed przekraczaniem prędkości, znajdującą się na pojemniku (2) i przykleić ją w dobrze widocznym miejscu w samochodzie, np. na kierownicy. Ma ona przypominać kierowcy o zachowaniu właściwej prędkości.
1. Wstrząsnąć pojemnik (2) ze środkiem uszczelniającym.

2. Przykręcić przewód elastyczny (3) do złącza (2) pojemnika.
3. Włożyć pojemnik do uchwytu (5) w sprężarce, tak aby stał pionowo.
4. Upewnić się, że przycisk (9) nie jest wciśnięty.

5. Odkręcić kapturek zaworu koła z przebitą oponą i przykręcić przewód (3) pojemnika do zaworu.
6. Upewnić się, że sprężarka jest wyłączona.

Prawidłowo podłączyć elastyczny przewód napełniania środkiem uszczelniającym do zaworu koła. W przeciwnym razie środek uszczelniający może cofnąć się i zatkać przewód.


7. Podłączyć przewód zasilający (4) sprężarki do gniazda zasilania w pojeździe.
8. Włączyć pojazd (włączona lampka sygnalizacyjna ), włączyć sprężarkę i pozostawić ją na 5 ÷ 7 minut w celu wpompowania płynu uszczelniającego pod właściwym ciśnieniem — patrz „Opony i obręcze kół” w rozdziale 8. Po napełnieniu środkiem uszczelniającym należy sprawdzić i ewentualnie skorygować ciśnienie w oponie.
Pamiętać, aby nie napompować opony nadmiernie i aby podczas pompowania pozostawać w odpowiedniej odległości od opony.

Nie jechać, jeżeli ciśnienie w którejkolwiek oponie jest niższe niż 2 bary (200 kPa). Może to doprowadzić do poważnej awarii opony podczas jazdy, a w konsekwencji do wypadku.
9. Wyłączyć sprężarkę.
10. Odłączyć przewód elastyczny łączący pojemnik z zaworem opony.
Odłączyć sprężarkę i schować w pojeździe wszystkie elementy zestawu naprawczego.

Nie pozostawiać pojazdu z pracującym silnikiem przez dłuższy czas w pomieszczeniach ze słabą wentylacją. Może to spowodować zatrucie tlenkiem węgla obecnym w spalinach.

Rozprowadzanie środka uszczelniającego
11. Aby równomiernie rozprowadzić środek uszczelniający w oponie, należy natychmiast przejechać pojazdem odcinek 7 ÷ 10 km.
Nie przekraczać prędkości 80 km/h. Jeżeli to możliwe, nie zmniejszać prędkości poniżej 20 km/h.
Jeżeli podczas jazdy odczuwalne są nietypowe drgania lub słychać hałas, należy zmniejszyć prędkość, jechać ostrożnie i w bezpiecznym miejscu zjechać z drogi.
Wezwać pomoc drogową.
Sprawdzanie ciśnienia w oponie
1. Przejechać 7 ÷ 10 km (jechać ok. 10 minut) i zatrzymać samochód w bezpiecznym miejscu.

2. Podłączyć przewód elastyczny (3) bezpośrednio do sprężarki.

3. Podłączyć drugi koniec przewodu elastycznego (3) do zaworu koła.
4. Podłączyć przewód zasilający (4) sprężarki do gniazda zasilania w pojeździe.
5. Wyregulować ciśnienie, tak aby miernik sprężarki wskazywał wymaganą wartość.
Przy włączonej stacyjce (stan ON) wykonać następujące czynności.
– Aby zwiększyć ciśnienie w oponie:
Włączyć sprężarkę. Aby sprawdzić ciśnienie w oponie, należy wyłączyć sprężarkę.
– Aby zmniejszyć ciśnienie w oponie:
Nacisnąć przycisk (9) na sprężarce.

Przy pracującej sprężarce miernik ciśnienia może podawać ciśnienie wyższe niż rzeczywiste. Aby dokładnie zmierzyć ciśnienie w oponie, należy wyłączyć sprężarkę.

Czujnik ciśnienia w oponie
Podczas wymiany opony na nową należy usunąć masę uszczelniającą z czujnika ciśnienia oraz z obręczy koła. Następnie czujnik ciśnienia powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.

Po założeniu koła należy dokręcić nakrętki, stosując moment dokręcania 11 ÷ 13 kGm.
Typ B

Przed użyciem zestawu naprawczego uważnie przeczytać instrukcję.
(1) Sprężarka
(2) Pojemnik ze środkiem uszczelniającym
Zestaw naprawczy służy do doraźnej naprawy opony, umożliwiającej dojechanie do Autoryzowanej Stacji Obsługi (ASO) Hyundai w celu sprawdzenia i ewentualnej naprawy/wymiany opony.

Pojemnik środka uszczelniającego jest przeznaczony do jednej opony. Dlatego jeżeli przebita jest więcej niż jedna opona, zestawu naprawczego nie należy używać.

Nie używać zestawu naprawczego do naprawy przebić boków opon, ponieważ może to doprowadzić do wypadku w wyniku poważnej awarii opony podczas jazdy.

Oponę uszczelnioną za pomocą zestawu naprawczego należy jak najszybciej oddać do naprawy. Po naprawie opony za pomocą zestawu naprawczego może z niej uchodzić powietrze.
Wstęp
Dysponując zestawem naprawczym do opon (Tire Mobility Kit — TMK), można naprawić przebitą oponę bez konieczności wymiany koła na zapasowe.
W skład zestawu wchodzi sprężarka i specjalny środek, który w skuteczny i wygodny sposób uszczelnia typowe przebicia opon samochodów osobowych, powodowanych przez gwoździe i inne ostre przedmioty.
Po upewnieniu się, że opona jest prawidłowo uszczelniona, można — zachowując ostrożność — przejechać na niej do 200 km, z prędkością poniżej 80 km/h i dotrzeć do miejsca, w którym można ją wymienić.
W przypadku większych przebić lub uszkodzeń ścianek bocznych opony uszczelnienie może nie być całkowite.
Utrata powietrza w oponie może wpłynąć negatywnie na bezpieczeństwo jazdy.
Z tego powodu należy unikać gwałtownych skrętów kierownicą i innych nagłych manewrów, szczególnie jeżeli pojazd jest mocno obciążony lub ciągnie przyczepę.
Zestaw naprawczy umożliwia wyłącznie tymczasowe uszczelnienie przebicia opony i jest jednorazowy.
Poniższa instrukcja przedstawia, jak w łatwy i bezpieczny sposób tymczasowo uszczelnić przebitą oponę.
Należy zapoznać się z częścią „Zasady bezpiecznego użycia zestawu naprawczego do opon”.

Nie używać zestawu naprawczego, jeżeli opona jest poważnie uszkodzona jazdą bez powietrza lub ze zbyt niskim ciśnieniem.
Zestaw naprawczy służy wyłącznie do uszczelniania przebić w miejscu bieżnika.
Zasady bezpiecznego użycia zestawu naprawczego do opon
• Aby bezpiecznie użyć zestawu naprawczego, należy zatrzymać samochód na poboczu.
• Aby samochód nie poruszył się, zawsze należy włączać hamulec postojowy — nawet na płaskim podłożu.
• Zestaw naprawczy TMK służy wyłącznie do uszczelniania i pompowania opon samochodów osobowych. Zestaw naprawczy służy wyłącznie do uszczelniania przebić w miejscu bieżnika.
• Nie używać zestawu do naprawy opon motocykli, rowerów ani innych pojazdów.
• Jeżeli oprócz opony uszkodzona jest obręcz koła, ze względów bezpieczeństwa nie wolno używać zestawu naprawczego.
• Jeżeli średnica przebicia opony przekracza ok. 6 mm, użycie zestawu może nie być skuteczne.
Jeżeli za pomocą zestawu naprawczego nie da się naprawić opony tak, aby możliwa była dalsza jazda, należy wezwać pomoc drogową lub skontaktować się z Autoryzowaną Stacją Obsługi (ASO) Hyundai.
• Nie używać zestawu naprawczego, jeżeli opona jest poważnie uszkodzona jazdą bez powietrza lub ze zbyt niskim ciśnieniem.
• Nie wyjmować wbitych w oponę ciał obcych, takich jak gwoździe czy wkręty.
• Jeżeli pojazd stoi na otwartej przestrzeni, należy pozostawić go w trybie gotowości (). W przeciwnym razie sprężarka zestawu może rozładować akumulator.
• Nigdy nie odchodzić od podłączonego/włączonego zestawu naprawczego.
• Nie włączać sprężarki zestawu na dłużej niż 10 minut, ponieważ może się przegrzać.
• Nie używać zestawu naprawczego, jeżeli temperatura otoczenia jest niższa niż –30°C.
• W przypadku kontaktu środka uszczelniającego ze skórą należy starannie umyć to miejsce dużą ilością wody. W przypadku stwierdzenia podrażnienia zasięgnąć porady lekarza.
• W przypadku kontaktu środka uszczelniającego z oczami należy przemywać oczy przez co najmniej 15 minut. W przypadku stwierdzenia podrażnienia zasięgnąć porady lekarza.
• W przypadku połknięcia środka uszczelniającego należy wypłukać usta i wypić dużą ilość wody. Jeżeli osoba poszkodowana jest nieprzytomna, nie należy podawać jej żadnych środków i natychmiast zasięgnąć porady lekarza.
• Długotrwałe narażenie na działanie środka uszczelniającego może spowodować uszkodzenia tkanek, takich jak nerki itp.
Elementy składowe zestawu naprawczego do opon

1. Naklejka ostrzegawcza o konieczności ograniczenia prędkości
2. Pojemnik ze środkiem uszczelniającym i naklejka ostrzegawcza o konieczności ograniczenia prędkości
3. Przewód elastyczny łączący pojemnik z oponą
4. Przewód ze złączem podłączanym do gniazda zasilania
5. Uchwyt na pojemnik
6. Sprężarka
7. Włącznik
8. Miernik ciśnienia w oponie
9. Przycisk zmniejszania ciśnienia w oponie
Przewód ze złączem i elastyczny przewód łączący znajdują się w obudowie sprężarki.
Należy ściśle przestrzegać podanej poniżej kolejności, ponieważ w przeciwnym razie środek uszczelniający może wydostać się pod dużym ciśnieniem na zewnątrz.

Nie używać środka uszczelniającego po upływie terminu jego przydatności do użycia (tzn. po dacie podanej na pojemniku). Może to zwiększyć ryzyko uszkodzenia opony.

• Chronić przed dziećmi.
• Unikać kontaktu z oczami.
• Nie połykać.
Sposób użycia zestawu naprawczego do opon


Odkleić naklejkę (1), ostrzegającą przed przekraczaniem prędkości, znajdującą się na pojemniku (2) i przykleić ją w dobrze widocznym miejscu w samochodzie, np. na kierownicy. Ma ona przypominać kierowcy o zachowaniu właściwej prędkości.
1. Wstrząsnąć pojemnik (2) ze środkiem uszczelniającym.

2. Podłączyć przewód elastyczny (3) do pojemnika (2) ze środkiem uszczelniającym w kierunku (A), a następnie podłączyć pojemnik ze środkiem uszczelniającym do sprężarki (6) w kierunku (B).
3. Upewnić się, że sprężarka jest wyłączona.

4. Odkręcić kapturek zaworu koła z przebitą oponą i przykręcić przewód (3) pojemnika do zaworu.

Prawidłowo podłączyć elastyczny przewód napełniania środkiem uszczelniającym do zaworu koła. W przeciwnym razie środek uszczelniający może cofnąć się i zatkać przewód.


5. Podłączyć przewód zasilający (4) sprężarki do gniazda zasilania w pojeździe.
6. Włączyć pojazd (włączona lampka sygnalizacyjna ), włączyć sprężarkę i pozostawić ją na 5 ÷ 7 minut w celu wpompowania płynu uszczelniającego pod właściwym ciśnieniem — patrz „Opony i obręcze kół” w rozdziale 8. Po napełnieniu środkiem uszczelniającym należy sprawdzić i ewentualnie skorygować ciśnienie w oponie.
Pamiętać, aby nie napompować opony nadmiernie i aby podczas pompowania pozostawać w odpowiedniej odległości od opony.

Nie jechać, jeżeli ciśnienie w którejkolwiek oponie jest niższe niż 2 bary (200 kPa). Może to doprowadzić do poważnej awarii opony podczas jazdy, a w konsekwencji do wypadku.
7. Wyłączyć sprężarkę.
8. Odłączyć przewód elastyczny łączący pojemnik z zaworem opony.
Odłączyć sprężarkę i schować w pojeździe wszystkie elementy zestawu naprawczego.

Nie pozostawiać pojazdu z pracującym silnikiem przez dłuższy czas w pomieszczeniach ze słabą wentylacją. Może to spowodować zatrucie tlenkiem węgla obecnym w spalinach.

Rozprowadzanie środka uszczelniającego
9. Aby równomiernie rozprowadzić środek uszczelniający w oponie, należy natychmiast przejechać pojazdem odcinek 7 ÷ 10 km.
Nie przekraczać prędkości 80 km/h. Jeżeli to możliwe, nie zmniejszać prędkości poniżej 20 km/h.
Jeżeli podczas jazdy odczuwalne są nietypowe drgania lub słychać hałas, należy zmniejszyć prędkość, jechać ostrożnie i w bezpiecznym miejscu zjechać z drogi.
Wezwać pomoc drogową.
Sprawdzanie ciśnienia w oponie
1. Przejechać 7 ÷ 10 km (jechać ok. 10 minut) i zatrzymać samochód w bezpiecznym miejscu.

2. Podłączyć przewód elastyczny (3) bezpośrednio do sprężarki.

3. Podłączyć drugi koniec przewodu elastycznego (3) do zaworu koła.
4. Podłączyć przewód zasilający (4) sprężarki do gniazda zasilania w pojeździe.
5. Wyregulować ciśnienie, tak aby miernik sprężarki wskazywał wymaganą wartość.
Przy włączonej stacyjce (stan ON) wykonać następujące czynności.
– Aby zwiększyć ciśnienie w oponie:
Włączyć sprężarkę. Aby sprawdzić ciśnienie w oponie, należy wyłączyć sprężarkę.
– Aby zmniejszyć ciśnienie w oponie:
Nacisnąć przycisk (9) na sprężarce.
Nie włączać sprężarki na dłużej niż 10 minut, ponieważ może przegrzać się i uszkodzić.

Przy pracującej sprężarce miernik ciśnienia może podawać ciśnienie wyższe niż rzeczywiste. Aby dokładnie zmierzyć ciśnienie w oponie, należy wyłączyć sprężarkę.

Jeżeli powietrze uchodzi z opony, należy ponownie przejechać odcinek ok. 3 km — patrz „Rozprowadzanie środka uszczelniającego”. Następnie powtórzyć czynności opisane w pkt. 1 ÷ 4.
Jeżeli średnica przebicia opony przekracza ok. 4 mm, użycie zestawu może nie być skuteczne.
Jeżeli za pomocą zestawu naprawczego nie da się naprawić opony tak, aby możliwa była dalsza jazda, należy wezwać pomoc drogową lub skontaktować się z Autoryzowaną Stacją Obsługi (ASO) Hyundai.

Ciśnienie w oponie powinno wynosić co najmniej 220 kPa. W przeciwnym razie nie należy kontynuować jazdy.
Wezwać pomoc drogową.

Czujnik ciśnienia w oponie
Podczas wymiany opony na nową należy usunąć masę uszczelniającą z czujnika ciśnienia oraz z obręczy koła. Następnie czujnik ciśnienia powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.

Po założeniu koła należy dokręcić nakrętki, stosując moment dokręcania 11 ÷ 13 kGm.
Holowanie
Sposoby holowania

W razie konieczności awaryjnego holowania pojazdu zaleca się skorzystanie z pomocy Autoryzowanej Stacji Obsługi (ASO) Hyundai lub profesjonalnej firmy świadczącej usługi holowania.
Aby uchronić pojazd przed uszkodzeniem, niezbędne jest przestrzeganie zasad prawidłowego holowania/przewożenia pojazdu. Zaleca się stosowanie wózków pod koła lub lawety.
Dopuszczalne jest holowanie samochodu z tylnymi kołami na drodze (bez wózków), z podniesionymi przednimi kołami.
Jeżeli uszkodzone jest jedno z kół napędzanych, jakikolwiek element podwozia albo podczas holowania przednie koła pojazdu muszą toczyć się po drodze, pod koła przednie należy podłożyć wózki.
Jeżeli pojazd holuje profesjonalna firma świadcząca usługi holowania bez użycia wózków, należy podnieść koła przednie pojazdu, a nie tylne.



• Nie holować pojazdu z przednimi kołami toczącymi się po drodze, ponieważ może to doprowadzić do jego uszkodzenia.
• Nie holować pojazdu na tzw. „żurawiku”. Używać podnośnika lub lawety.
Przed rozpoczęciem holowania bez użycia wózków:
1. Włączyć stan ACC stacyjki.
2. Ustawić selektor w położeniu N.
3. Zwolnić hamulec postojowy.

Holowanie pojazdu z selektorem w położeniu innym niż N może spowodować poważne uszkodzenie skrzyni biegów.
Demontowalny zaczep holowniczy

1. Otworzyć klapę bagażnika i wyjąć zaczep holowniczy ze skrzynki narzędziowej.


2. Wyjąć osłonę otworu zaczepu, naciskając dolną część osłony w zderzaku.
3. Przyłożyć zaczep do otworu i wkręcić go, obracając w prawo.
4. Po użyciu wymontować zaczep i założyć osłonę jego otworu.
Holowanie awaryjne


W razie konieczności holowania pojazdu zaleca się skorzystanie z pomocy Autoryzowanej Stacji Obsługi (ASO) Hyundai lub profesjonalnej firmy świadczącej usługi holowania.
Jeżeli w sytuacji awaryjnej pomoc profesjonalnej firmy jest niedostępna, pojazd można holować na krótkim dystansie na lince lub łańcuchu, zaczepionym za zaczep holowniczy znajdujący się z przodu lub z tyłu pojazdu.
Podczas holowania na lince lub łańcuchu należy zachować szczególną ostrożność. W pojeździe holowanym musi znajdować się kierowca, który kieruje nim i obsługuje hamulce.
Holowanie takie może odbywać się wyłącznie na drogach utwardzonych, na krótkich dystansach i z niewielką prędkością. Ponadto koła, osie, układ napędowy, kierowniczy i hamulcowy pojazdu muszą być w dobrym stanie.

W holowanym pojeździe musi znajdować się kierowca, który kieruje pojazdem i obsługuje hamulce. W holowanym pojeździe nie mogą znajdować się inne osoby poza kierowcą.
Podczas holowania awaryjnego zawsze przestrzegać poniższych środków ostrożności:
• Włączyć stan ACC stacyjki, tak by kierownica nie była zablokowana.
• Ustawić selektor w położeniu N.
• Zwolnić hamulec postojowy.
• Ponieważ w pojeździe holowanym wyłączenie silnika powoduje brak wspomagania hamulców, należy w nim silniej niż zwykle wciskać pedał hamulca.
• Wyłączenie pojazdu powoduje również brak wspomagania kierownicy, a więc konieczność używania większej siły do obracania kierownicą.
• Masa pojazdu holującego musi być większa niż masa pojazdu holowanego.
• Kierowcy pojazdu holującego i holowanego powinni komunikować się ze sobą.
• Przed rozpoczęciem holowania awaryjnego należy sprawdzić, czy zaczep holowniczy nie jest urwany ani uszkodzony.
• Pewnie przymocować linkę lub łańcuch do zaczepu.
• Nie szarpać zaczepem. Pojazd holujący powinien ruszać i przyspieszać powoli i jednostajnie.

• Używać linki lub łańcucha o długości nie większej niż 5 m. Aby zapewnić widoczność linki lub łańcucha, należy pośrodku przyczepić kawałek białej lub czerwonej tkaniny o długości ok. 30 cm.
• Jechać tak, by linka/łańcuch były stale napięte.
• Przed rozpoczęciem holowania sprawdzić, czy nie ma wycieku oleju z dwusprzęgłowej skrzyni biegów (DCT). Jeżeli olej wycieka, należy użyć lawety lub podnośnika i wózka.
Podczas holowania należy przyspieszać i zwalniać powoli oraz stopniowo, stale utrzymując napięcie linki holowniczej lub łańcucha. W przeciwnym razie może dojść do uszkodzenia zaczepów holowniczych i pojazdu.
Aby uniknąć uszkodzenia pojazdu podczas holowania, należy stosować następujące środki ostrożności:
• W przypadku używania zaczepu holowniczego zawsze ciągnąć pojazd prosto do przodu. Nie ciągnąć pojazdu z boku ani pod kątem.
• Nie korzystać z zaczepów holowniczych do wyciągania pojazdu z błota, piasku ani w żadnych innych warunkach, w których pojazd nie może jechać samodzielnie. Może to spowodować wyrwanie zaczepu.
• Aby uniknąć poważnego uszkodzenia dwusprzęgłowej skrzyni biegów (DCT), podczas holowania nie przekraczać prędkości 15 km/h i nie holować pojazdu na dystansie większym niż 1,5 km.
Wyposażenie awaryjne (jeżeli występuje)
W pojeździe znajduje się wyposażenie pomagające w sytuacjach awaryjnych.
Gaśnica
Jeżeli płomień jest niewielki i znany jest sposób użycia gaśnicy, należy ostrożnie postępować według poniższych wytycznych:
1. Wyciągnąć sworzeń znajdujący się u góry gaśnicy, uniemożliwiający przypadkowe przyciśnięcie uchwytu gaśnicy.
2. Skierować dyszę gaśnicy na źródło ognia.
3. Stanąć w odległości ok. 2,5 m od płomienia i aby rozpocząć rozpylanie środka gaśniczego, przycisnąć uchwyt gaśnicy. Zwolnienie uchwytu powoduje wstrzymanie rozpylania środka gaśniczego.
4. Zbliżać i oddalać dyszę od źródła ognia. Po zdławieniu ognia należy uważać, czy nie pojawi się ponownie.
Apteczka pierwszej pomocy
W apteczce znajdują się m.in. nożyczki, bandaż, plaster itp., które umożliwiają udzielenie pierwszej pomocy.
Odblaskowy trójkąt ostrzegawczy
Odblaskowy trójkąt ostrzegawczy należy ustawiać na drodze, aby ostrzegać kierowców nadjeżdżających pojazdów o sytuacjach potencjalnie niebezpiecznych, np. o niesprawnym pojeździe stojącym na poboczu.
Miernik ciśnienia w oponach (jeżeli występuje)
Podczas normalnego użytkowania z opon nieznacznie uchodzi powietrze. W związku z tym konieczne może być okresowe dopompowywanie opon. Potrzeba dopompowywania nie jest oznaką nieszczelności, ale normalnego zużycia opon. Ciśnienie należy sprawdzać wyłącznie w oponach zimnych, ponieważ wraz z temperaturą ciśnienie rośnie.
Aby sprawdzić ciśnienie w oponie, należy wykonać poniższe czynności:
1. Odkręcić kapturek zaworu znajdującego się w obręczy koła.
2. Mocno przycisnąć miernik ciśnienia do zaworu koła i przytrzymać w takiej pozycji. W momencie przyciskania miernika z zaworu uchodzi niewielka ilość powietrza. Nie dość mocne przyciśnięcie powoduje natomiast uchodzenie większej ilości powietrza.
3. Przyciśnięcie niepowodujące uchodzenia powietrza aktywuje miernik ciśnienia.
4. Odczytać wartość ciśnienia na mierniku i sprawdzić, czy nie jest zbyt niskie ani zbyt wysokie.
5. Wyregulować ciśnienie w oponach – patrz „Opony i obręcze kół” w rozdziale 8.
6. Przykręcić kapturek zaworu koła.
Ogólnoeuropejski system wezwań alarmowych eCall (jeżeli występuje)
Pojazd jest wyposażony w urządzenie* połączone z ogólnoeuropejskim systemem wezwań alarmowych eCall, który przekazuje wezwania alarmowe do odpowiednich służb. System ten automatycznie wysyła wezwana alarmowe w przypadku wypadków drogowych lub innych** wypadków na drogach w Europie (wyłącznie w krajach, w których system jest dopuszczony do użytku).
System umożliwia kontakt z dyżurnym dyspozytorem, który przekazuje wezwanie do odpowiednich służb ratunkowych w Europie (wyłącznie w krajach, w których system jest dopuszczony do użytku).
W warunkach określonych w Instrukcji obsługi oraz Książce gwarancyjnej, ogólnoeuropejski system wezwań alarmowych eCall przesyła do publicznego punktu ratunkowego (PSAP) informacje obejmujące lokalizację pojazdu, rodzaj i numer identyfikacyjny pojazdu (VIN).

Wypadek drogowy
Sieć telefonii komórkowej
Dyżurny dyspozytor
Służby ratunkowe
* Określenie „ogólnoeuropejski system wezwań alarmowych eCall” opisany w tej Instrukcji obsługi oznacza zamontowane w pojeździe wyposażenie, zapewniające połączenie z ogólnoeuropejskim systemem wezwań alarmowych eCall.
** Określenie „inne wypadki” oznacza jakiekolwiek wypadki na drogach europejskich (wyłącznie w krajach, w których system jest dopuszczony do użytku), w wyniku których zostały ranne osoby i/lub konieczna jest pomoc. W przypadku zauważenia wypadku należy zatrzymać pojazd i nacisnąć przycisk SOS (położenie przycisku podano na ilustracji w podrozdziale „Ogólnoeuropejski system wezwań alarmowych eCall (jeżeli występuje)” Instrukcji obsługi. Podczas nawiązywania połączenia alarmowego system zbiera informacje na temat pojazdu z którego nawiązywane jest połączenie, a następnie łączy pojazd z dyżurnym dyspozytorem w celu wyjaśnienia przyczyny wezwania.
Dane zapisane w systemie eCall są przesyłane do służb ratunkowych w celu prawidłowego przeprowadzenia akcji ratunkowej, a po jej zakończeniu są usuwane.
Opis systemu eCall w pojeździe

Informacje ogólne na temat systemu eCall w pojeździe, jego działaniu i funkcjach podano w niniejszym podrozdziale. Usługa eCall oparta na numerze alarmowym 112 to bezpłatna usługa publiczna dobra ogólnego.
System eCall pojazdu włącza się samoczynnie. W razie poważnego wypadku włącza się on automatycznie po odebraniu sygnałów czujników zamontowanych w pojeździe.
System aktywuje się automatycznie również w razie poważnego wypadku pojazdu, którego układ TPS nie działa.
W razie potrzeby system eCall pojazdu oparty na numerze alarmowym 112 można aktywować ręcznie. Wskazówki ręcznej aktywacji systemu podano w tym podrozdziale.
W przypadku krytycznej usterki powodującej wyłączenie systemu eCall opartego na numerze alarmowym 112 pojawiają się ostrzeżenia dla użytkowników pojazdu opisane w dalszej części tego podrozdziału.
Informacje dotyczące przetwarzania danych
Przetwarzanie danych osobowych przez system eCall jest zgodne z zasadami określonymi w dyrektywach 95/46/WE (1) i 2002/58/WE (2) Parlamentu Europejskiego i Rady, a w szczególności chroni żywotne interesy osób w rozumieniu artykułu 7(d) dyrektywy 95/46/WE (3).
Przetwarzanie tych danych ogranicza się ściśle do potrzeb obsługi wezwań alarmowych za pośrednictwem systemu eCall na ogólnoeuropejski numer alarmowy 112.
Rodzaje danych i ich odbiorcy
System eCall pojazdu może zbierać i przetwarzać wyłącznie następujące dane:
– Numer identyfikacyjny pojazdu (VIN),
– Rodzaj pojazdu (samochód osobowy lub lekki samochód użytkowy),
– Rodzaj napędu pojazdu (benzynowy/wysokoprężny/gaz ziemny/gaz LPG/elektryczny/wodór),
– Niedawne lokalizacje pojazdu i kierunek jazdy,
– Plik dziennika automatycznych aktywacji systemu wraz ze znacznikami czasowymi,
– Ewentualne dane dodatkowe (jeżeli dotyczy): nie dotyczy.
Odbiorcami danych przetwarzanych przez system eCall pojazdu są odpowiednie publiczne służby ratunkowe wyznaczone przez właściwe władze danego kraju, które jako pierwsze odbierają i przetwarzają wezwania systemu eCall za pośrednictwem ogólnoeuropejskiego numeru alarmowego 112. Informacje dodatkowe (jeżeli dostępne): nie dotyczy.
1) Dyrektywa 95/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 1995 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych i swobodnego przepływu tych danych (OJ L 281, 23.11.1995, str. 31).
2) Dyrektywa 2002/58/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 lipca 2002 r. dotycząca przetwarzania danych osobowych i ochrony prywatności w sektorze łączności elektronicznej (dyrektywa o prywatności i łączności elektronicznej) (OJ L 201, 31.7.2002, str. 37).
3) Dyrektywa 95/46/WE została uchylona przez Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (OJ L 119, 4.5.2016, str. 1). Rozporządzenie obowiązuje od 25 maja 2018 r.
Sposoby przetwarzania danych
Architektura systemu eCall pojazdu uniemożliwia dostęp do danych zapisanych w pamięci systemu spoza systemu przed aktywacją wezwania alarmowego za pośrednictwem systemu eCall. Uwagi dodatkowe (jeżeli występują): nie dotyczy.
Architektura systemu eCall pojazdu uniemożliwia jego śledzenie podczas normalnego działania. Uwagi dodatkowe (jeżeli występują): nie dotyczy.
Architektura systemu eCall pojazdu zapewnia ciągłe automatyczne usuwanie danych zapisanych w pamięci wewnętrznej systemu.
Dane dotyczące lokalizacji pojazdu są stale nadpisywane w pamięci wewnętrznej systemu, tak aby stale przechowywać najwyżej trzy ostatnie lokalizacje pojazdu konieczne do prawidłowego działania systemu.
Rejestr danych aktywności systemu eCall pojazdu jest przechowywany nie dłużej niż to konieczne do przetwarzania wezwań alarmowych, a w żadnym przypadku nie dłużej niż przez 13 godzin od momentu zainicjowania wezwania alarmowego. Uwagi dodatkowe (jeżeli występują): nie dotyczy.
Sposoby korzystania z praw osób, których dane dotyczą
Osoba, której dane dotyczą (właściciel pojazdu) ma prawo dostępu do swoich danych oraz żądania sprostowania, usunięcia lub zablokowania danych, których przetwarzanie jest niezgodne z zapisami dyrektywy 95/46/WE. Wszelkie strony trzecie, którym dane zostały ujawnione, muszą zostać powiadomione o takim sprostowaniu, usunięciu lub zablokowaniu przeprowadzonym zgodnie z tą dyrektywą, o ile nie jest to niemożliwe lub wymaga nieproporcjonalnego wysiłku.
Osoba, której dane dotyczą ma prawo złożenia skargi do organu nadzorczego, jeżeli uzna, że w wyniku przetwarzania danych osobowych jej prawa zostały naruszone.
Służby odpowiedzialne za przetwarzanie żądania dostępu (jeżeli występują): nie dotyczy.
Ogólnoeuropejski system wezwań alarmowych eCall

Elementy systemu eCall zamontowane w przedziale pasażerskim:
Przycisk SOS
Diody LED
Przycisk SOS: naciśnięcie przycisku powoduje wysłanie wezwania alarmowego do centrum dyspozycyjnego.
Diody LED: Czerwona i zielona dioda LED świecą się przez 3 sekundy po włączeniu stacyjki (stan ON). Następnie jeżeli system działa prawidłowo, diody gasną.
W przypadku jakiegokolwiek problemu z systemem świeci się dioda w kolorze czerwonym.
Automatyczne zgłaszanie wypadków

Po drobnym wypadku bez poważnych konsekwencji (np. po tzw. stłuczce) ogólnoeuropejski system wezwań alarmowych eCall może nie wysyłać wezwania alarmowego. Wezwanie można jednak wysłać ręcznie, naciskając przycisk SOS.
W razie wypadku ogólnoeuropejski system wezwań alarmowych eCall nawiązuje połączenie alarmowe z dyżurnym dyspozytorem w celu zapewnienia prawidłowej akcji ratunkowej.
Aby zapewnić prawidłową akcję ratunkową i wsparcie, ogólnoeuropejski system wezwań alarmowych eCall automatycznie przesyła do dyżurnego dyspozytora dane dotyczące wypadku.
W takim przypadku połączenia alarmowego nie można przerwać, naciskając przycisk SOS i system eCall utrzymuje połączenie do momentu przerwania go przez dyżurnego dyspozytora.

W przypadku braku zasięgu sieci telefonii komórkowej oraz sygnałów GPS i Galileo system nie działa.
Ręczne zgłaszanie wypadków

Ręczne połączenie alarmowe za pomocą przycisku SOS może nawiązywać zarówno kierowca, jak i pasażerowie.
Wezwanie alarmowe za pośrednictwem system eCall można anulować poprzez ponowne naciśnięcie przycisku SOS jedynie przed nawiązaniem połączenia.
Po aktywacji wezwania alarmowego w trybie ręcznym za pomocą przycisku SOS system eCall automatycznie przesyła dane dotyczące wypadku drogowego lub innego do dyżurnego dyspozytora w celu prawidłowego poinformowania służb ratunkowych.
W razie przypadkowego naciśnięcia przycisku SOS wezwanie można anulować poprzez ponowne naciśnięcie przycisku.
Aby ręcznie wykonać wezwanie alarmowe w razie wypadku drogowego lub innego, należy:
1. Aby zapewnić bezpieczeństwo własne i innych uczestników ruchu drogowego, zatrzymać pojazd zgodnie z przepisami ruchu drogowego.
2. Nacisnąć przycisk SOS. Naciśnięcie przycisku SOS powoduje rejestrację urządzenia w sieci telefonii komórkowej i przesłanie minimalnego zestawu danych dotyczących pojazdu oraz jego lokalizacji, zgodnie z wymaganiami technicznymi urządzenia. Następuje połączenie z dyżurnym dyspozytorem ogólnoeuropejskiego systemu wezwań alarmowych eCall w celu podania przyczyn wezwania alarmowego.
3. Po wyjaśnieniu przyczyn wezwania alarmowego dyżurny dyspozytor wysyła służby ratunkowe i kończy połączenie alarmowe.
Wykonanie połączenia alarmowego niezgodnie z powyższą procedurą powoduje uznanie wezwania za błędne.

Awaryjne zasilanie ogólnoeuropejskiego systemu wezwań alarmowych eCall z baterii
• W przypadku odcięcia głównego źródła zasilania pojazdu z powodu kolizji, w sytuacjach awaryjnych bateria wewnętrzna systemu eCall przez 1 godzinę zapewnia zasilanie systemu.
• Baterię wewnętrzną systemu eCall należy wymieniać co 3 lata. Więcej informacji podano w podrozdziale „Harmonogram przeglądów” w rozdziale 7.
Włączona dioda w kolorze czerwonym (usterka systemu)
Włączenie się czerwonej diody LED w normalnych warunkach jazdy oznacza usterkę systemu eCall. W takim przypadku system powinna natychmiast sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai. W przeciwnym przypadku nie można zagwarantować prawidłowego działania systemu eCall. Za konsekwencje nieprzestrzegania powyższych warunków odpowiada właściciel pojazdu.
Celowy demontaż lub modyfikacja
Ogólnoeuropejski system wezwań alarmowych eCall wzywa służby ratunkowe. Dlatego celowy demontaż systemu lub modyfikacje wprowadzone w jego ustawieniach mogą negatywnie wpływać na bezpieczeństwo. Mogą one nawet powodować wysyłanie nieprawidłowych wezwań alarmowych. Dlatego nie wolno w żaden sposób modyfikować ustawień systemu eCall zamontowanego w pojeździe.