Napęd hybrydowy (HEV)
Pojazd z napędem hybrydowym
Pojazd z napędem hybrydowym (HEV — Hybrid Electric Vehicle) jest napędzany benzynowym silnikiem spalinowym oraz silnikiem elektrycznym. Zasilanie silnika elektrycznego zapewnia akumulator wysokiego napięcia (270 V).
W zależności od warunków jazdy, sterownik napędu hybrydowego uruchamia tylko silnik elektryczny, tylko silnik spalinowy lub oba silniki równocześnie.
Kiedy silnik spalinowy pracuje na biegu jałowym lub kiedy pojazd jest napędzany przez silnik elektryczny, spada zużycie paliwa.
Aby silnik elektryczny mógł napędzać pojazd, konieczny jest odpowiedni poziom naładowania akumulatora wysokiego napięcia. Dlatego od czasu do czasu silnik spalinowy uruchamia się, by doładować akumulator wysokiego napięcia. Silnik spalinowy pełni wtedy funkcję generatora prądu.
Ładowanie akumulatora wysokiego napięcia odbywa się również podczas zwalniania lub hamowania z odzyskiem energii (tzw. hamowania regeneracyjnego).

Pojazd z napędem hybrydowym typu „plug-in”
Pojazd z napędem hybrydowym typu „plug-in” (PHEV — Plug-in Hybrid Electric Vehicle) łączy w sobie cechy konwencjonalnego pojazdu z napędem hybrydowym i pojazdu z napędem całkowicie elektrycznym.
W przypadku wykorzystywania konwencjonalnego napędu hybrydowego, sterownik napędu hybrydowego uruchamia tylko silnik elektryczny, tylko silnik spalinowy lub oba silniki równocześnie.
W przypadku wykorzystywania napędu elektrycznego (EV) pojazd jest napędzany tylko przez silnik elektryczny do momentu rozładowania akumulatora wysokiego napięcia. Dystans możliwy do pokonania w trybie EV zależy od sposobu jazdy i warunków drogowych. Aby zapewnić maksymalną moc w przypadku wykonywania gwałtownych manewrów, chwilowo uruchamia się silnik spalinowy.
Akumulator wysokiego napięcia można całkowicie naładować, podłączając złącze do zewnętrznego źródła zasilania.

Ładowanie pojazdu z napędem hybrydowym typu „plug-in”
Informacje dotyczące ładowania
• Ładowanie prądem przemiennym:
Ładowanie akumulatora wysokiego napięcia pojazdu z napędem hybrydowym typu „plug-in” odbywa się po podłączeniu pojazdu do ładowarki ładowania prądem przemiennym, znajdującej się w domu Użytkownika lub w publicznej stacji ładowania pojazdów elektrycznych (więcej informacji — patrz część „Ładowanie prądem przemiennym”).
• Ładowanie wolne:
Akumulator wysokiego napięcia można również naładować, wykorzystując energię elektryczną z domowej instalacji elektrycznej. Domowe gniazdo elektryczne musi być zgodne z obowiązującymi przepisami, a jego parametry (napięcie (V), natężenie prądu (A) i moc (W)) muszą odpowiadać parametrom znamionowym ładowarki przenośnej.
Czas ładowania
• Ładowanie prądem przemiennym:
W temperaturze pokojowej trwa około 2 godzin i 15 minut (możliwość naładowania do 100%).

Czasy ładowania akumulatora wysokiego napięcia mogą zmieniać się w zależności od stanu i trwałości akumulatora, parametrów ładowarki oraz temperatury otoczenia.
Rodzaje ładowania
Rodzaj |
Gniazdo ładowania (pojazd) |
Złącze ładowania |
Stanowisko ładowania |
Sposób ładowania |
Czas ładowania |
Ładowanie prądem przemiennym |
|
|
|
Ładowarka ładowania prądem przemiennym w domu lub w publicznej stacji ładowania pojazdów elektrycznych |
Ok. 2 godzin i 15 minut (do poziomu 100%) |
Ładowanie wolne |
|
![]() |
|
Domowa instalacja elektryczna |
Ładowanie wolne trwa dłużej, niż ładowanie prądem przemiennym. |
• Czasy ładowania akumulatora wysokiego napięcia mogą zmieniać się w zależności od stanu i trwałości akumulatora, parametrów ładowarki oraz temperatury otoczenia.
• Rzeczywisty wygląd ładowarki oraz sposób ładowania mogą się różnić w zależności od producenta ładowarki.
Lampki sygnalizacyjne stanu ładowania

Podczas ładowania akumulatora wysokiego napięcia poziom naładowania można sprawdzać od zewnątrz pojazdu.
Sposób działania lampek sygnalizacyjnych trybu ładowania |
Szczegóły |
|||
(1) |
(2) |
(3) |
||
◯ (wył.) |
◯ (wył.) |
◯ (wył.) |
Brak ładowania |
|
Miga |
◯ (wył.) |
◯ (wył.) |
Ładowanie |
0 ÷ 33% |
⬤ (wł.) |
Miga |
◯ (wył.) |
34 ÷ 66% |
|
⬤ (wł.) |
⬤ (wł.) |
Miga |
67 ÷ 99% |
|
⬤ (wł.) |
⬤ (wł.) |
⬤ (wł.) |
Całkowicie naładowany (100%) |
|
Miga |
Miga |
Miga |
Błąd podczas ładowania |
|
◯ (wył.) |
◯ (wył.) |
Miga |
Ładowanie akumulatora 12 V |
|
◯ (wył.) |
Miga |
◯ (wył.) |
Ładowanie zaplanowane w toku |
Ładowanie zaplanowane (jeżeli funkcja występuje)
• Harmonogram ładowania pojazdu można ustawiać za pomocą systemu multimedialnego lub aplikacji Blue Link.
Szczegółowe informacje dotyczące sposobu ustawiania harmonogramu ładowania podano w Instrukcji obsługi systemu multimedialnego lub w Instrukcji obsługi aplikacji Blue Link.
• Ładowanie zaplanowane można wykonywać jedynie za pomocą ładowarki ładowania prądem przemiennym lub ładowarki przenośnej.

• Po ustawieniu harmonogramu ładowania i podłączeniu ładowarki ładowania prądem przemiennym lub ładowarki przenośnej przez 3 minuty miga środkowa lampka sygnalizacyjna trybu ładowania. Sygnalizuje ona, że został ustalony harmonogram ładowania.
• Po ustawieniu harmonogramu ładowania, ładowanie nie musi rozpocząć się w momencie podłączenia ładowarki ładowania prądem przemiennym lub ładowarki przenośnej. Jeżeli konieczne jest natychmiastowe rozpoczęcie ładowania, należy w systemie multimedialnym wyłączyć harmonogram ładowania lub nacisnąć przycisk wyłączania harmonogramu ładowania ().

• W przypadku wyłączenia harmonogramu ładowania za pomocą przycisku (w celu natychmiastowego rozpoczęcia ładowania) ładowanie musi rozpocząć się w ciągu 3 minut od momentu podłączenia ładowarki.
Naciśnięcie przycisku wyłączania harmonogramu ładowania () (w celu natychmiastowego rozpoczęcia ładowania) nie powoduje całkowitego anulowania ustawień harmonogramu. Aby całkowicie anulować ustawienia harmonogramu ładowania, należy użyć funkcji systemu multimedialnego.
Szczegółowe informacje dotyczące podłączania ładowarki ładowania prądem przemiennym lub ładowarki przenośnej podano w częściach „Ładowanie prądem przemiennym” i „Ładowanie wolne”.
Tryby AUTO/LOCK gniazd ładowania

Można wybierać, czy złącze ładowania ma być zablokowane w gnieździe ładowania, czy nie.
Przełączanie pomiędzy trybem AUTO (automatyczny) a LOCK (blokada) odbywa się za pomocą przycisku .
Złącze ładowania zablokowane
Tryb LOCK (blokada) |
Tryb AUTO |
|
Przed ładowaniem |
O |
X |
Podczas ładowania |
O |
O |
Ładowanie zakończone |
O |
X |
• Tryb LOCK (blokada) (lampka sygnalizacyjna w przycisku wył.):
Złącze ładowania blokuje się po podłączeniu go do gniazda ładowania. Złącze pozostaje zablokowane do momentu odblokowania zamków wszystkich drzwi przez kierowcę. Tryb ten zapobiega kradzieży przewodu ładowania.
– Jeżeli złącze ładowania zostanie odblokowane z powodu odblokowania zamków wszystkich drzwi, ale nie zostanie odłączone w ciągu 15 sekund, złącze automatycznie blokuje się ponownie.
– Jeżeli złącze ładowania zostanie odblokowane z powodu odblokowania zamków wszystkich drzwi, ale zamki zostaną ponownie zablokowane, złącze automatycznie blokuje się ponownie.
• Tryb AUTO (automatyczny) (lampka sygnalizacyjna w przycisku wł.):
Złącze blokuje się po rozpoczęciu ładowania. Złącze odblokowuje się po zakończeniu ładowania. Trybu tego można używać podczas ładowania w publicznej stacji ładowania pojazdów elektrycznych.
Środki ostrożności podczas ładowania

Rzeczywisty wygląd ładowarki oraz sposób ładowania mogą się różnić w zależności od producenta ładowarki.

• Fale elektromagnetyczne generowane przez ładowarkę mogą silnie zakłócać działanie elektrycznych urządzeń medycznych, takich jak wszczepione rozruszniki serca.
W przypadku posiadania elektrycznego urządzenia medycznego, takiego jak wszczepiony rozrusznik serca, należy zapytać lekarza i producenta, czy ładowanie pojazdu elektrycznego może zakłócić działanie tego urządzenia.
• Przed podłączeniem ładowarki do gniazda ładowania upewnić się, że złącze przewodu ładowania nie jest mokre ani zanieczyszczone. Podłączenie złącza mokrego lub zanieczyszczonego może spowodować pożar lub porażenie elektryczne.

• Podczas podłączania przewodu ładowania do ładowarki oraz złącza ładowarki do gniazda pojazdu należy uważać, aby nie dotknąć złącza ładowania, wtyczki ani gniazda ładowania.
• Aby uniknąć porażenia elektrycznego podczas ładowania, należy przestrzegać następujących zasad:
– Używać ładowarek wodoszczelnych.
– Nie dotykać złącza ładowania ani wtyczki ładowania mokrymi dłońmi, a podczas podłączania przewodu ładowania unikać stania w miejscu mokrym lub na śniegu.
– Zachowywać szczególną ostrożność podczas burzy z wyładowaniami atmosferycznymi.
– Zachowywać szczególną ostrożność, kiedy złącze ładowania i/lub wtyczka są mokre.

• W przypadku stwierdzenia nietypowych objawów (zapach, dym itp.) natychmiast przerwać ładowanie.
• Aby uniknąć porażenia elektrycznego, w przypadku uszkodzenia izolacji przewodu ładowania natychmiast wymienić przewód.
• Podczas podłączania lub odłączania przewodu ładowania należy trzymać złącze ładowania za uchwyt i trzymać wtyczkę ładowania.
Ciągnięcie za przewód ładowania (bez trzymania za uchwyt) może spowodować odłączenie przewodów wewnętrznych lub uszkodzenia, a w konsekwencji doprowadzić do porażenia elektrycznego lub pożaru.

• Zawsze utrzymywać złącze i wtyczkę ładowania w stanie czystym i suchym. Chronić przewód ładowania przez wodą i wilgocią.
• Do ładowania akumulatora wysokiego napięcia używać wyłącznie wymaganych ładowarek. Użycie ładowarki innego typu może spowodować usterkę.
• Przed rozpoczęciem ładowania wyłączać pojazd.
• Po wyłączeniu pojazdu i rozpoczęciu ładowania wentylator chłodzący w przedziale silnika elektrycznego może włączać się automatycznie. Nie dotykać wentylatora chłodzącego podczas ładowania.
• Uważać, by nie upuścić złącza ładowania. Może to spowodować jego uszkodzenie.
Ładowanie prądem przemiennym

Rzeczywisty wygląd ładowarki oraz sposób ładowania mogą się różnić w zależności od producenta ładowarki.
Sposób podłączania ładowarki ładowania prądu przemiennego
1. Wcisnąć pedał hamulca i włączyć hamulec postojowy.
2. Wyłączyć wszystkie przełączniki, ustawić selektor w położeniu P i wyłączyć pojazd.

3. Otworzyć pokrywę gniazd ładowania, naciskając jej krawędź na środku.

Pokrywa gniazd ładowania otwiera się tylko przy odblokowanych drzwiach.
4. Sprawdzić, czy złącze i gniazdo ładowania nie są zanieczyszczone.

5. Trzymając za uchwyt złącza ładowania, podłączyć złącze do gniazda ładowania prądem przemiennym. Wcisnąć złącze do zatrzaśnięcia sygnalizowanego odgłosem kliknięcia. Nieprawidłowe podłączenie złącza może spowodować pożar.

Tryby AUTO/LOCK gniazd ładowania
Złącze ładowania blokuje się w gnieździe w różnych momentach, w zależności od wybranego trybu.
• Tryb LOCK (blokada): złącze ładowania blokuje się po podłączeniu go do gniazda ładowania.
• Tryb AUTO (automatyczny): złącze blokuje się po rozpoczęciu ładowania.
Więcej informacji podano w części „Tryby AUTO/LOCK gniazd ładowania” w tym rozdziale.

6. Aby rozpocząć ładowanie, podłączyć wtyczkę ładowania do gniazda ładowarki prądu przemiennego.

7. Sprawdzić, czy świeci się lampka sygnalizacyjna ładowania akumulatora wysokiego napięcia w zestawie wskaźników. Jeżeli lampka nie świeci się, oznacza to, że ładowanie nie rozpoczęło się.
Aby rozpocząć ładowanie w przypadku nieprawidłowego podłączenia wtyczki lub złącza ładowania, należy podłączyć je ponownie.

• Mimo że ładowanie jest możliwe przy stacyjce w stanie ON/START, ze względów bezpieczeństwa należy je wykonywać przy stacyjce w stanie LOCK/OFF i selektorze w położeniu P. Po rozpoczęciu ładowania można używać urządzeń elektrycznych pojazdu, takich jak radioodbiornik. Należy w tym celu włączyć stan ACC lub ON stacyjki.
• Podczas ładowania prądem przemiennym mogą występować zakłócenia odbioru sygnału radiowego.
• Przesunięcie selektora z położenia P w położenie R, N lub D powoduje zatrzymanie ładowania.
Aby wznowić ładowanie, należy ustawić selektor w położeniu P, wyłączyć stacyjkę (stan LOCK/OFF) i odłączyć przewód ładowania. Następnie należy ponownie podłączyć przewód ładowania.

8. Po rozpoczęciu ładowania przez ok. 1 minutę zestaw wskaźników wyświetla jego szacowany czas.
Szacowany czas ładowania wyświetla się również przez ok. 1 minutę w przypadku otwarcia drzwi kierowcy.
Jeżeli ładowanie odbywa się zgodnie z harmonogramem ładowania, zamiast szacowanego czasu wyświetla się symbol „--”.

Czasy ładowania akumulatora wysokiego napięcia mogą zmieniać się w zależności od stanu i trwałości akumulatora, parametrów ładowarki oraz temperatury otoczenia.
Sprawdzanie stanu ładowania

Podczas ładowania akumulatora wysokiego napięcia poziom naładowania można sprawdzać od zewnątrz pojazdu.
Sposób działania |
Szczegóły |
|||
(1) |
(2) |
(3) |
||
(wył.) |
(wył.) |
(wył.) |
Brak ładowania |
|
Miga |
(wył.) |
(wył.) |
Ładowanie |
0 ÷ 33% |
(wł.) |
Miga |
(wył.) |
34 ÷ 66% |
|
(wł.) |
(wł.) |
Miga |
67 ÷ 99% |
|
(wł.) |
(wł.) |
(wł.) |
Całkowicie naładowany (100%) |
|
Miga |
Miga |
Miga |
Błąd podczas ładowania |
|
(wył.) |
(wył.) |
Miga |
Ładowanie akumulatora 12 V |
|
(wył.) |
Miga |
(wył.) |
Ładowanie zaplanowane w toku (gasną po 3 minutach) lub kłopoty uniemożliwiające ładowanie |
Sposób odłączania ładowarki prądu przemiennego

1. Po zakończeniu ładowania należy odłączyć wtyczkę ładowania od gniazda ładowarki prądu przemiennego.

2. Chwycić uchwyt złącza ładowania i pociągnąć złącze, naciskając równocześnie przycisk (1) zwalniania.

Aby zapobiec kradzieży przewodu ładowania, złącza ładowania nie można odłączyć przy zablokowanych zamkach drzwi pojazdu. Aby odłączyć złącze ładowania, należy odblokować zamki drzwi.
Jeżeli włączony jest tryb AUTO (automatyczny) gniazda ładowania, złącze odblokowuje się automatycznie po zakończeniu ładowania.
Więcej informacji podano w części „Tryby AUTO/LOCK gniazd ładowania” w tym rozdziale.

3. Prawidłowo zamknąć pokrywę gniazd ładowania.
Awaryjne odblokowanie złącza ładowania

Jeżeli złącza ładowania nie można odłączyć z powodu rozładowania się akumulatora 12 V lub usterki przewodów elektrycznych, należy podnieść maskę silnika i lekko pociągnąć za linkę odblokowania awaryjnego. Powoduje to odblokowanie złącza ładowania.
Ładowanie wolne

1) Przewód zasilający i wtyczka
2) Sterownik
3) Przewód ładowania i złącze ładowania
Jeżeli ładowanie prądem przemiennym jest niemożliwe, można skorzystać z ładowania wolnego, wykorzystując energię elektryczną z domowej instalacji elektrycznej.
Sposób podłączania ładowarki przenośnej

1. Podłączyć wtyczkę do domowego gniazda elektrycznego.

2. Sprawdzić, czy na sterowniku świeci się zielona lampka sygnalizacyjna włączonego zasilania.
3. Wcisnąć pedał hamulca i włączyć hamulec postojowy.
4. Wyłączyć wszystkie przełączniki, ustawić selektor w położeniu P i wyłączyć pojazd.

5. Otworzyć pokrywę gniazd ładowania, naciskając jej krawędź na środku.

Pokrywa gniazd ładowania otwiera się tylko przy odblokowanych drzwiach.
6. Sprawdzić, czy złącze i gniazdo ładowania nie są zanieczyszczone.

7. Trzymając za uchwyt złącza ładowania, podłączyć złącze do gniazda ładowania prądem przemiennym. Wcisnąć złącze do zatrzaśnięcia sygnalizowanego odgłosem kliknięcia. Nieprawidłowe podłączenie złącza może spowodować pożar.

Tryby AUTO/LOCK gniazd ładowania
Złącze ładowania blokuje się w gnieździe w różnych momentach, w zależności od wybranego trybu.
• Tryb LOCK (blokada): złącze ładowania blokuje się po podłączeniu go do gniazda ładowania.
• Tryb AUTO (automatyczny): złącze blokuje się po rozpoczęciu ładowania.
Więcej informacji podano w części „Tryby AUTO/LOCK gniazd ładowania” w tym rozdziale.

8. Ładowanie rozpoczyna się automatycznie (miga lampka sygnalizacyjna ładowania).

9. Sprawdzić, czy świeci się lampka sygnalizacyjna ładowania akumulatora wysokiego napięcia w zestawie wskaźników. Jeżeli lampka nie świeci się, oznacza to, że ładowanie się nie rozpoczęło.
Aby rozpocząć ładowanie w przypadku nieprawidłowego podłączenia złącza ładowania, należy podłączyć je ponownie.

• Mimo że ładowanie jest możliwe przy stacyjce w stanie ON/START, ze względów bezpieczeństwa należy je wykonywać przy stacyjce w stanie LOCK/OFF i selektorze w położeniu P.
Po rozpoczęciu ładowania można używać urządzeń elektrycznych pojazdu, takich jak radioodbiornik. Należy w tym celu włączyć stan ACC lub ON stacyjki.
• Przesunięcie selektora z położenia P w położenie R, N lub D powoduje zatrzymanie ładowania.
Aby wznowić ładowanie, należy ustawić selektor w położeniu P, wyłączyć stacyjkę (stan LOCK/OFF) i odłączyć przewód ładowania. Następnie należy ponownie podłączyć przewód ładowania.

10. Po rozpoczęciu ładowania przez ok. 1 minutę zestaw wskaźników wyświetla jego szacowany czas.
Szacowany czas ładowania wyświetla się również przez ok. 1 minutę w przypadku otwarcia drzwi kierowcy.
Jeżeli ładowanie odbywa się zgodnie z harmonogramem ładowania, zamiast szacowanego czasu wyświetla się symbol „--”.

Czasy ładowania akumulatora wysokiego napięcia mogą zmieniać się w zależności od stanu i trwałości akumulatora, parametrów ładowarki oraz temperatury otoczenia.
Sprawdzanie stanu ładowania

Podczas ładowania akumulatora wysokiego napięcia poziom naładowania można sprawdzać od zewnątrz pojazdu.
Sposób działania |
Szczegóły |
|||
(1) |
(2) |
(3) |
||
(wył.) |
(wył.) |
(wył.) |
Brak ładowania |
|
Miga |
(wył.) |
(wył.) |
Ładowanie |
0 ÷ 33% |
(wł.) |
Miga |
(wył.) |
34 ÷ 66% |
|
(wł.) |
(wł.) |
Miga |
67 ÷ 99% |
|
(wł.) |
(wł.) |
(wł.) |
Całkowicie naładowany (100%) |
|
Miga |
Miga |
Miga |
Błąd podczas ładowania |
|
(wył.) |
(wył.) |
Miga |
Ładowanie akumulatora 12 V |
|
(wył.) |
Miga |
(wył.) |
Ładowanie zaplanowane w toku (gasną po 3 minutach) lub kłopoty uniemożliwiające ładowanie |
Lampki sygnalizacyjne ładowarki przenośnej
Sterownik |
Lampka sygnalizacyjna |
Szczegóły |
|||||
|
WTYCZKA |
|
Świeci się: zasilanie wł. Miga: usterka czujnika temperatury wtyczki |
||||
|
Świeci się: zabezpieczenie wtyczki przed wysoką temperaturą Miga: ostrzeżenie o wysokiej temperaturze wtyczki |
||||||
ZASILANIE |
|
Świeci się: zasilanie wł. |
|||||
ŁADOWANIE |
|
Miga: ładowanie w trybie oszczędzania energii, świeci się tylko lampka sygnalizacyjna ładowania |
|||||
USTERKA |
|
Miga: ładowanie przerwane |
|||||
POZIOM ŁADOWANIA |
|
Typ A |
Typ B |
Typ C |
Każdorazowe naciśnięcie przycisku (1) na ponad 1 sekundę przy ładowarce podłączonej do gniazda elektrycznego, ale nie do pojazdu, powoduje zmianę prądu ładowania (3 poziomy). |
❈ Tył sterownika ![]() |
|
12 A |
10 A |
8 A |
|||||
|
10 A |
8 A |
7 A |
||||
|
8 A |
6 A |
6 A |
||||
POJAZD |
|
Złącze ładowania podłączone |
|||||
|
Ładowanie |
||||||
|
Miga: ładowanie niemożliwe |
Nr |
Sterownik |
Stan/diagnoza/środki zaradcze |
Nr |
Sterownik |
Stan/diagnoza/środki zaradcze |
1 |
|
• Złącze ładowania podłączone do pojazdu (świeci się na zielono) • Usterka czujnika temperatury wtyczki (miga na zielono) • Zabezpieczenie wtyczki przed wysoką temperaturą (miga na czerwono) • Ostrzeżenie o wysokiej temperaturze wtyczki (świeci się na czerwono) W takim przypadku należy skontaktować się z Autoryzowaną Stacją Obsługi (ASO) Hyundai. |
2 |
|
– Złącze ładowania podłączone do pojazdu (świeci się na zielono) |
3 |
|
– Podczas ładowania • Lampka sygnalizacyjna ładowania (miga na zielono) • Lampka sygnalizacyjna podłączenia do pojazdu (świeci się na niebiesko) |
4 |
|
– Przed podłączeniem złącza ładowania do pojazdu (miga na czerwono) • Nieprawidłowa temperatura • Usterka ładowarki przenośnej W takim przypadku należy skontaktować się z Autoryzowaną Stacją Obsługi (ASO) Hyundai. |
Nr |
Sterownik |
Stan/diagnoza/środki zaradcze |
Nr |
Sterownik |
Stan/diagnoza/środki zaradcze |
5 |
|
– Po podłączeniu do pojazdu • Usterka urządzenia diagnostycznego • Upływ prądu • Nieprawidłowa temperatura W takim przypadku należy skontaktować się z Autoryzowaną Stacją Obsługi (ASO) Hyundai. |
6 |
|
– Po podłączeniu złącza ładowania do pojazdu (miga na czerwono) • Usterka komunikacji W takim przypadku należy skontaktować się z Autoryzowaną Stacją Obsługi (ASO) Hyundai. |
7 |
|
• Usterka czujnika temperatury wtyczki (miga na zielono) • Zabezpieczenie wtyczki przed wysoką temperaturą (miga na czerwono) • Ostrzeżenie o wysokiej temperaturze wtyczki (świeci się na czerwono) W takim przypadku należy skontaktować się z Autoryzowaną Stacją Obsługi (ASO) Hyundai. |
8 |
|
– Tryb oszczędzania energii • Przez 3 minuty od momentu rozpoczęcia ładowania (miga na zielono) |
Sposób odłączania ładowarki przenośnej

1. Chwycić uchwyt złącza ładowania i pociągnąć złącze, naciskając równocześnie przycisk (1) zwalniania.

Aby zapobiec kradzieży przewodu ładowania, złącza ładowania nie można odłączyć przy zablokowanych zamkach drzwi pojazdu. Aby odłączyć złącze ładowania, należy odblokować zamki drzwi.
Jeżeli włączony jest tryb AUTO (automatyczny) gniazda ładowania, złącze odblokowuje się automatycznie po zakończeniu ładowania.
Więcej informacji podano w części „Tryby AUTO/LOCK gniazd ładowania” w tym rozdziale.

2. Prawidłowo zamknąć pokrywę gniazd ładowania.

3. Odłączyć wtyczkę od domowego gniazda elektrycznego. Podczas odłączania wtyczki nie wolno ciągnąć za przewód.
4. Aby zabezpieczyć złącze ładowania przed dostaniem się do niego ciał obcych, założyć osłonę złącza.
5. Umieścić przewód ładowania w schowku na przewody.
Awaryjne odblokowanie złącza ładowania

Jeżeli złącza ładowania nie można odłączyć z powodu rozładowania się akumulatora 12 V lub usterki przewodów elektrycznych, należy podnieść maskę silnika i lekko pociągnąć za linkę odblokowania awaryjnego. Powoduje to odblokowanie złącza ładowania.
Środki ostrożności podczas używania ładowarki przenośnej
• Używać wyłączne ładowarek przenośnych dopuszczonych przez Hyundai Motor Corporation.
• Nie podejmować prób naprawy, rozmontowania ani regulacji ładowarki przenośnej.
• Nie używać przedłużaczy ani gniazd rozdzielających.
• W przypadku jakiejkolwiek nieprawidłowości natychmiast przerwać ładowanie.
• Nie dotykać wtyczki ani złącza ładowania mokrymi dłońmi.
• Nie dotykać styków złącza ładowania prądem przemiennym ani styków gniazda ładowania zwykłego w pojeździe.
• Nie podłączać złącza ładowania do zasilania o napięciu niezgodnym z przepisami.
• Nie używać ładowarki przenośnej, jeżeli jest ona zużyta, otwarta lub uszkodzona.
• Nie używać ładowarki przenośnej, jeżeli jej obudowa lub złącze ładowania są uszkodzone, popękane albo widoczne są nieosłonięte przewody.
• Nie pozwalać dzieciom obsługiwać ani dotykać ładowarki przenośnej.
• Chronić sterownik przed wodą.
• Chronić styki złącza ładowania prądem przemiennym i wtyczki przed zanieczyszczeniami.
• Nie stawać na przewodach. Nie ciągnąć za przewody, nie skręcać ich ani nie zginać.
• Nie ładować podczas burzy z wyładowaniami atmosferycznymi.
• Nie upuszczać sterownika i nie umieszczać na nim ciężkich przedmiotów.
• Podczas ładowania nie umieszczać w pobliżu ładowarki urządzeń mogących generować wysokie temperatury.
• Podłączenie ładowarki do uszkodzonego domowego gniazda elektrycznego może spowodować porażenie elektryczne. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości dotyczących stanu gniazda powinien je sprawdzić uprawniony elektryk.
• W przypadku przegrzewania się gniazda elektrycznego lub innych elementów albo zauważenia zapachu spalenizny natychmiast przerwać ładowanie i odłączyć ładowarkę.
Postępowanie w przypadku nagłego przerwania ładowania
Kiedy akumulator wysokiego napięcia nie ładuje się, należy wykonać następujące sprawdzenia:
1. Sprawdzić ustawienia ładowania w pojeździe. Patrz punkt „Zarządzanie ładowaniem” w tym rozdziale (np. po ustawieniu harmonogramu ładowania, ładowanie nie musi rozpocząć się w momencie podłączenia ładowarki prądu przemiennego lub ładowarki przenośnej).
2. Sprawdzić stan działania ładowarki prądu przemiennego, ładowarki przenośnej (lampki stanu ładowania ładowarki przenośnej — patrz punkt „Sprawdzanie stanu ładowania” dla ładowania wolnego w tym rozdziale).
Rzeczywisty sposób wskazywania stanu ładowania może się różnić w zależności od producenta ładowarki.
3. Jeżeli akumulator wysokiego napięcia nie ładuje się, a w zestawie wskaźników pojawia się komunikat ostrzegawczy, należy sięgnąć do odpowiedniego wyjaśnienia. Patrz punkt „Komunikaty na wyświetlaczu LCD” w tym rozdziale.
4. Jeżeli podczas korzystania z innej ładowarki ładowanie przebiega prawidłowo, skontaktować się z producentem niesprawnej ładowarki.
5. Jeżeli podczas korzystania z innej, sprawnej ładowarki ładowanie nie przebiega prawidłowo, należy skontaktować się z Autoryzowaną Stacją Obsługi (ASO) Hyundai.
Jazda pojazdem z napędem hybrydowym/hybrydowym typu „plug-in”
Uruchamianie pojazdu
Pojazdy z kluczykiem zdalnego dostępu
1. Upewnić się, że hamulec postojowy jest włączony.
2. Upewnić się, że selektor skrzyni biegów znajduje się w położeniu P.
3. Wcisnąć pedał hamulca.
4. Ustawić kluczyk w stacyjce w położeniu START. Przytrzymać kluczyk w tym położeniu (przez maksymalnie 10 sekund) do momentu włączenia się lampki sygnalizacyjnej „”, a następnie zwolnić kluczyk.
Niezależnie od tego, czy silnik spalinowy jest zimny czy rozgrzany, należy go uruchamiać bez wciskania pedału przyspieszenia.
Uruchomienie pojazdu sygnalizowane jest świeceniem się lampki „” w zestawie wskaźników.
Więcej informacji podano w rozdziale 5.
Pojazdy z inteligentnym kluczykiem
1. Inteligentny kluczyk należy mieć przy sobie lub w samochodzie.
2. Upewnić się, że hamulec postojowy jest włączony.
3. Ustawić selektor skrzyni biegów w położeniu P. Przy selektorze w położeniu N uruchomienie pojazdu jest niemożliwe.
4. Wcisnąć pedał hamulca.
5. Nacisnąć przycisk Start/Stop. Po uruchomieniu pojazdu świeci się lampka sygnalizacyjna „”.
Niezależnie od tego, czy silnik spalinowy jest zimny czy rozgrzany, należy go uruchamiać bez wciskania pedału przyspieszenia.
Uruchomienie pojazdu sygnalizowane jest świeceniem się lampki „” w zestawie wskaźników.
Więcej informacji podano w rozdziale 5.
EKONOMICZNA I BEZPIECZNA EKSPLOATACJA NAPĘDU HYBRYDOWEGO
• Jeździć płynnie. Przyspieszać w sposób umiarkowany i utrzymywać stałą prędkość jazdy. Unikać gwałtownego ruszania. Nie rozpędzać się nadmiernie między kolejnymi światłami sygnalizacji drogowej.
Gdy to możliwe, unikać dużego natężenia ruchu. Zawsze zachowywać bezpieczną odległość od pojazdu poprzedzającego i w ten sposób unikać niepotrzebnego hamowania. Zmniejsza to również zużycie hamulców.
• Regeneracyjny układ hamulcowy odzyskuje energię podczas hamowania.
• W przypadku niskiego poziomu naładowania akumulatora wysokiego napięcia napęd hybrydowy ładuje go automatycznie.
• Jeżeli przy pracującym silniku spalinowym selektor skrzyni biegów znajduje się w położeniu N, napęd hybrydowy nie wytwarza energii elektrycznej. Dlatego przy selektorze w położeniu N ładowanie akumulatora wysokiego napięcia jest niemożliwe.

Silnik spalinowy napędu hybrydowego uruchamia się i wyłącza automatycznie. Włączenie napędu hybrydowego sygnalizowane jest lampką „” w zestawie wskaźników.
Silnik spalinowy może uruchomić się automatycznie w następujących sytuacjach:
– Duże obciążenie silnika elektrycznego (dynamiczne przyspieszanie, szybka jazda itp.).
– Akumulator wysokiego napięcia wymaga naładowania.
– Określona temperatura akumulatora wysokiego napięcia.
Cechy specjalne
Dźwięki emitowane przez pojazd z napędem hybrydowym różnią się od dźwięków emitowanych przez pojazd z silnikiem spalinowym. Podczas pracy napędu hybrydowego słychać odgłosy emitowane przez akumulator wysokiego napięcia, znajdujący się pod tylnymi siedzeniami. W przypadku gwałtownego naciśnięcia pedału przyspieszenia można usłyszeć nietypowe dźwięki. Po naciśnięciu pedału hamulca można usłyszeć odgłosy regeneracyjnego układu hamulcowego. Podczas włączania/wyłączania napędu hybrydowego można usłyszeć dźwięki dochodzące z przedziału silnika. Podczas powtarzalnego naciskania pedału hamulca przy włączonym napędzie hybrydowym można usłyszeć odgłosy z przedziału silnika. Żadne z powyżej wymienionych dźwięków nie oznaczają usterki. Są to odgłosy normalnego działania pojazdu z napędem hybrydowym.
W następujących przypadkach odgłosy silnika elektrycznego dochodzące z przedziału silnika są zjawiskiem normalnym:
– Zwolnienie pedału hamulca po wyłączeniu napędu hybrydowego.
– Naciśnięcie pedału hamulca przy wyłączonym napędzie hybrydowym.
– Otwarcie drzwi kierowcy.
Kiedy napęd hybrydowy jest włączony, silnik spalinowy może, ale nie musi pracować. Podczas rozruchu, pracy i wyłączania silnika spalinowego mogą być odczuwalne drgania. Nie oznaczają one usterki. Świecenie się lampki sygnalizacyjnej „” oznacza gotowość napędu hybrydowego do jazdy. Pojazdem można jechać przez cały czas, kiedy świeci się lampka „
”, nawet przy wyłączonym silniku spalinowym.
Napęd hybrydowy zawiera wiele podzespołów elektronicznych. Elementy układu wysokiego napięcia, takie jak przewody i inne części, mogą emitować fale elektromagnetyczne. Mimo że pokrywy elementów układu wysokiego napięcia tłumią fale elektromagnetyczne, fale te mogą oddziaływać na urządzenia elektroniczne. Jeżeli pojazd nie jest używany przez dłuższy czas, akumulator wysokiego napięcia może się rozładować. Dlatego pojazd należy eksploatować regularnie, kilka razy w miesiącu. Zaleca się jazdę przez co najmniej 1 godzinę lub na odcinku nie krótszym niż 16 km. Jeżeli akumulator wysokiego napięcia rozładował się lub jeżeli nie można uruchomić pojazdu z użyciem zewnętrznego źródła zasilania, należy skontaktować się z Autoryzowaną Stacją Obsługi (ASO) Hyundai.

• Po włączeniu napędu hybrydowego przy selektorze skrzyni biegów w położeniu P, w zestawie wskaźników świeci się lampka sygnalizacyjna „”. Pojazdem można jechać nawet przy niepracującym silniku spalinowym.
• Opuszczając pojazd, należy wyłączyć napęd hybrydowy lub ustawić selektor skrzyni biegów w położeniu P. Jeżeli napęd hybrydowy jest włączony i selektor skrzyni biegów nie znajduje się w położeniu P, przypadkowe naciśnięcie pedału przyspieszenia może spowodować ruszenie pojazdu, a w konsekwencji poważne zagrożenie zdrowia lub życia.
Wirtualne brzmienie pracy silnika spalinowego

Jazda wyłącznie z napędem elektrycznym jest niemal bezgłośna. Dlatego podczas jazdy w trybie elektrycznym, dla zapewnienia bezpieczeństwa pieszych, specjalny układ emituje odgłosy pracy silnika spalinowego.
• Układ ten można włączać i wyłączać naciskając przycisk [VESS] (jeżeli występuje).
• Układ VESS działa przy niskich prędkościach.
• Po ustawieniu selektora w położeniu R układ emituje dodatkowy dźwięk ostrzegawczy.
Hamowanie z odzyskiem energii
Podczas zwalniania i hamowania układ hamulcowy korzysta z silnika elektrycznego, który przetwarza energię kinetyczną pojazdu w energię elektryczną. Wytworzony w ten sposób prąd elektryczny ładuje akumulator wysokiego napięcia.
Akumulator
• Pojazd z napędem hybrydowym
– Pojazd jest wyposażony w akumulator wysokiego napięcia (który zasila napędowy silnik elektryczny i sprężarkę układu klimatyzacji) oraz w zintegrowany z nim akumulator polimerowy litowo-jonowy 12 V (który zasila światła, silniki wycieraczek, system audio itp.).
– Kiedy pojazd znajduje się w trybie gotowości (), wbudowany akumulator 12 V ładuje się automatycznie.
• Pojazd z napędem hybrydowym typu „plug-in”
– Pojazd jest wyposażony w akumulator wysokiego napięcia 270 V (który zasila napędowy silnik elektryczny i sprężarkę układu klimatyzacji) oraz w akumulator 12 V (który zasila światła, wycieraczki, system audio itp.).
– Kiedy pojazd znajduje się w trybie gotowości (), akumulator 12 V ładuje się automatycznie.
Wskaźnik napędu hybrydowego

Wskaźnik napędu hybrydowego informuje o poziomie ekonomiczności jazdy.
• Zakres CHARGE (ładowanie):
Pojazd zamienia energię kinetyczną na energię elektryczną (odzyskiwanie energii).
• Zakres ECO (jazda ekonomiczna):
Wskazanie poboru energii podczas jazdy w normalnych warunkach.
• Zakres PWR (POWER — jazda dynamiczna):
Wskazanie wysokiego poziomu poboru energii podczas jazdy pod górę lub przyspieszania.
Zależnie od położenia wskaźnika napędu hybrydowego lampka „EV” świeci się lub gaśnie.
– Lampka „EV” świeci się: pojazd jest napędzany silnikiem elektrycznym lub silnik spalinowy jest wyłączony.
– Lampka „EV” nie świeci się: pojazd jest napędzany silnikiem spalinowym.
Wskaźnik stanu naładowania akumulatora wysokiego napięcia

Wskaźnik ten pokazuje poziom naładowania akumulatora wysokiego napięcia. Kiedy stan naładowania akumulatora wysokiego napięcia zbliża się do poziomu „0”, silnik spalinowy uruchamia się automatycznie w celu jego naładowania.
Jeżeli przy wskaźniku stanu naładowania w pobliżu poziomu „0” włączy się lampka ostrzegawcza () i lampka usterki silnika (MIL) (
), pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.
Tryb hybrydowy typu „plug-in” (pojazd z napędem hybrydowym typu „plug-in”)
Przycisk [EV/HEV]


Naciskanie przycisku [EV/HEV] powoduje przełączanie trybów napędu pomiędzy trybem napędu elektrycznego (CD) i hybrydowego (CS).
Po każdej zmianie trybu włącza się odpowiednia lampka sygnalizacyjna w zestawie wskaźników.


Lampka sygnalizacyjna trybu „plug-in” napędu hybrydowego
• Tryb CD (rozładowywanie akumulatora, napęd elektryczny): do napędzania pojazdu wykorzystywany jest akumulator wysokiego napięcia.
• Tryb AUTO: tryby CD i CS są dobierane automatycznie w zależności od warunków jazdy.
• Tryb CS (utrzymywanie poziomu naładowania, napęd hybrydowy): do napędzania pojazdu wykorzystywany jest akumulator wysokiego napięcia i silnik spalinowy.

Aby chronić układ, w niektórych sytuacjach silnik spalinowy może uruchamiać się nawet przy znacznym poziomie naładowania akumulatora wysokiego napięcia.
Ekran systemu multimedialnego (pojazd z napędem hybrydowym typu „plug-in”) (jeżeli występuje)

Naciśnięcie przycisku [PHEV] na ekranie głównym lub ekranie „All menus” (wszystkie menu) powoduje wyświetlenie wszystkich menu związanych z napędem hybrydowym typu „plug-in”: „Eco driving” (jazda ekonomiczna), „Energy information” (informacje dotyczące energii), „EV range” (zasięg z napędem elektrycznym), „Set charging times” (ustawianie czasów ładowania), „Charging stations” (stacje ładowania) i „Petrol stations” (stacje paliw).
Więcej informacji podano w oddzielnej Instrukcji obsługi systemu multimedialnego dostarczonej z pojazdem.
Funkcja ochrony akumulatora 12 V (pojazd z napędem hybrydowym typu „plug-in”)
Funkcja ochrony akumulatora 12 V (Aux. Battery Saver+) monitoruje stan naładowania akumulatora 12 V. Jeżeli poziom naładowania akumulatora 12 V jest niski, rozpoczyna się jego ładowanie z akumulatora wysokiego napięcia.

Funkcja ochrony akumulatora 12 V (Aux. Battery Saver+) jest włączona podczas przekazywania pojazdu Użytkownikowi. Można ją jednak wyłączyć w trybie „User Settings” (ustawienia Użytkownika) w zestawie wskaźników. Więcej informacji podano na następnej stronie.
Mode (tryb)
• Cycle Mode (tryb cykliczny):
Kiedy pojazd jest wyłączony i wszystkie drzwi, maska silnika oraz klapa bagażnika są zamknięte, funkcja ochrony akumulatora 12 V włącza się okresowo w zależności od stanu akumulatora 12 V.
• Automatic Mode (tryb automatyczny):
Aby zapobiec rozładowaniu akumulatora 12 V, funkcja włącza się przy włączonej stacyjce (stan ON) i podłączonym złączu ładowania, w zależności od stanu akumulatora 12 V.

• Funkcja ochrony akumulatora 12 V (Aux. Battery Saver+) włącza się na maksymalnie 20 minut. W przypadku 10 kolejnych włączeń funkcji ochrony akumulatora 12 V w trybie automatycznym funkcja wyłącza się, ponieważ uznaje, że występuje problem z akumulatorem 12 V. W takim przypadku należy jechać pojazdem przez pewien czas. Funkcja włączy się ponownie, jeżeli stan akumulatora 12 V powróci do normy.
• Funkcja ochrony akumulatora 12 V nie zapobiega rozładowaniu akumulatora, jeżeli akumulator 12 V jest uszkodzony, zużyty lub używany do zasilania niedozwolonych urządzeń elektrycznych albo elektronicznych.
• W przypadku włączenia się funkcji ochrony akumulatora 12 V poziom naładowania akumulatora wysokiego napięcia może spadać.
Ustawienia systemu

Funkcję ochrony akumulatora 12 V można włączyć po włączeniu stacyjki (stan ON) w następujący sposób:
„User Settings” (ustawienia Użytkownika) „Other Features” (inne funkcje)
„Aux. Battery Saver+” (funkcja ochrony akumulatora 12 V).
Funkcję ochrony akumulatora 12 V (Aux. Battery Saver+) można wyłączyć poprzez anulowanie powyższych ustawień.
Komunikat na wyświetlaczu LCD

Komunikat ten pojawia się, kiedy funkcja ochrony akumulatora 12 V włączyła się w uruchomionym pojeździe.
Jeżeli jednak komunikat ten pojawia się zbyt często, akumulator 12 V lub podzespoły elektryczne/elektroniczne powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.


Po włączeniu się funkcji miga 3. lampka sygnalizacyjna stanu ładowania, a w pojeździe przepływa prąd elektryczny pod wysokim napięciem. Nie dotykać przewodów elektrycznych wysokiego napięcia (pomarańczowych) ani żadnych podzespołów i urządzeń elektrycznych. Może to spowodować porażenie prądem i zagrożenie zdrowia. Nie dokonywać w pojeździe żadnych modyfikacji. Mogą one negatywnie wpływać na osiągi pojazdu i doprowadzić do wypadku.
Lampki ostrzegawcze i sygnalizacyjne
Lampka sygnalizacyjna gotowości do jazdy

Lampka ta świeci się:
Kiedy pojazd jest gotowy do jazdy.
– Wł.: możliwa jest jazda w trybie zwykłym.
– Wył.: jazda w trybie zwykłym nie jest możliwa lub wystąpiła usterka.
– Lampka miga: jazda w trybie awaryjnym.
Wyłączenie lub miganie lampki sygnalizacyjnej gotowości do jazdy oznacza wystąpienie usterki. W takim przypadku pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.
Lampka ostrzegawcza usterek

Lampka ta świeci się:
• Po włączeniu stacyjki (stan ON).
– Świeci się przez około 3 s, a następnie gaśnie.
• W przypadku usterki układu sterowania napędem hybrydowym.
Jeżeli lampka ostrzegawcza świeci się podczas jazdy lub nie gaśnie po uruchomieniu pojazdu, pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.
Lampka sygnalizacyjna trybu elektrycznego

Lampka ta świeci się, kiedy pojazd jest napędzany silnikiem elektrycznym.
Lampka sygnalizacyjna podłączonego przewodu ładowania (pojazd z napędem hybrydowym typu „plug-in”)

Lampka ta świeci się na czerwono po podłączeniu przewodu ładowania.
Lampka ostrzegawcza hamowania z odzyskiem energii

Lampka ta świeci się:
Jeżeli hamowanie z odzyskiem energii nie działa. Powoduje to jednoczesne włączenie się lampki ostrzegawczej układu hamulcowego (czerwonej) i lampki ostrzegawczej hamowania z odzyskiem energii (żółtej).
W takim przypadku należy prowadzić ostrożnie, a pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.
Hamulce działają nadal, ale operowanie pedałem hamulca może wymagać użycia większej siły nacisku niż zwykle, a droga hamowania samochodu może ulec wydłużeniu.
Komunikaty na wyświetlaczu LCD
Check Hybrid system (sprawdzić napęd hybrydowy)

Ten komunikat ostrzegawczy pojawia się w przypadku usterki układu sterowania napędem hybrydowym.
Po pojawienia się tego komunikatu należy powstrzymać się od jazdy.
W takim przypadku pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.
Check Hybrid system. Turn engine Off (sprawdzić napęd hybrydowy, wyłączyć silnik spalinowy)

Ten komunikat ostrzegawczy pojawia się w przypadku usterki napędu hybrydowego. Lampka „” będzie migać, a dźwiękowy sygnał ostrzegawczy pozostanie włączony do momentu usunięcia usterki.
W takim przypadku pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.
Check Hybrid system. Do not start engine (sprawdzić napęd hybrydowy, nie uruchamiać silnika spalinowego)

Ten komunikat ostrzegawczy pojawia się w przypadku niskiego poziomu naładowania akumulatora wysokiego napięcia. Dźwiękowy sygnał ostrzegawczy pozostanie włączony do momentu usunięcia usterki.
W takim przypadku pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.
Stop vehicle and check power supply (zatrzymać pojazd i sprawdzić zasilanie)

Ten komunikat ostrzegawczy pojawia się w przypadku usterki układu zasilania.
W takim przypadku należy zaparkować pojazd w bezpiecznym miejscu. Po odholowaniu pojazd powinna sprawdzić najbliższa Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.
Park with engine On to charge battery (zatrzymać pojazd i naładować akumulator wysokiego napięcia)

Ten komunikat ostrzegawczy pojawia się w przypadku niskiego poziomu naładowania akumulatora wysokiego napięcia.
W takim przypadku należy zatrzymać pojazd w bezpiecznym miejscu i poczekać, aż pracujący silnik spalinowy naładuje akumulator wysokiego napięcia.
Szybkość ładowania akumulatora wysokiego napięcia można zwiększyć, wciskając pedał przyspieszenia do oporu przy selektorze w położeniu P. W takim przypadku wzrasta prędkość obrotowa silnika spalinowego, ale przy pedale przyspieszenia wciśniętym do oporu jest ona ograniczana na potrzeby ładowania.
Refuel to prevent Hybrid battery damage (aby uniknąć uszkodzenia akumulatora wysokiego napięcia zatankować paliwo)

Ten komunikat ostrzegawczy pojawia się w przypadku prawie pustego zbiornika paliwa.
Aby uniknąć uszkodzenia akumulatora wysokiego napięcia, należy zatankować paliwo.
Refill inverter coolant (uzupełnić płyn chłodzący falownik)

Ten komunikat ostrzegawczy pojawia się w przypadku prawie pustego zbiornika płynu chłodzącego falownik.
Należy uzupełnić płyn chłodzący falownik.
Check regenerative brakes/Stop vehicle and check regen. brakes (sprawdzić hamowanie z odzyskiem energii/zatrzymać pojazd i sprawdzić hamowanie z odzyskiem energii)

Ten komunikat ostrzegawczy pojawia się w przypadku nieprawidłowego działania hamowania z odzyskiem energii.
W takim przypadku należy zaparkować pojazd w bezpiecznym miejscu. Po odholowaniu pojazd powinna sprawdzić najbliższa Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.
Ten komunikat ostrzegawczy pojawia się w przypadku niskiej sprawności układu hamulcowego lub nieprawidłowego działania hamowania z odzyskiem energii, spowodowanego usterką układu hamulcowego.
W takim przypadku skok pedału hamulca może być większy, może być konieczne użycie większej siły nacisku na pedał hamulca, a droga hamowania może być dłuższa.
Check Virtual Engine Sound System (sprawdzić układ wirtualnego brzmienia pracy silnika)

Ten komunikat ostrzegawczy pojawia się w przypadku usterki układu wirtualnego brzmienia pracy silnika (VESS).
W takim przypadku pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.
Unplug vehicle to start (aby uruchomić pojazd, odłączyć przewód ładowania) – pojazd z napędem hybrydowym typu „plug-in”

Ten komunikat ostrzegawczy pojawia się w przypadku próby uruchomienia pojazdu bez odłączenia przewodu ładowania. Należy w takim przypadku odłączyć przewód ładowania, a następnie uruchomić pojazd.
Charging stopped. Check the AC charger (ładowanie wstrzymane, sprawdzić ładowarkę prądu przemiennego)

• Ten komunikat ostrzegawczy pojawia się w przypadku wstrzymania ładowania z następujących powodów:
– Problem z zewnętrzną ładowarką prądu przemiennego lub stałego.
– Przerwanie ładowania przez ładowarkę prądu przemiennego.
– Uszkodzenie przewodu ładowania.
W taki przypadku należy sprawdzić, czy ładowarka prądu przemiennego lub stałego jest sprawna i czy przewód ładowania nie jest uszkodzony.
Jeżeli problem występuje podczas ładowania pojazdu za pomocą sprawnej ładowarki prądu przemiennego lub oryginalnej ładowarki przenośnej Hyundai, pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.
Charging stopped. Check the cable connection (ładowanie wstrzymane, sprawdzić podłączenie przewodu)

Ten komunikat ostrzegawczy pojawia się w przypadku przerwania ładowania z powodu nieprawidłowego podłączenia złącza ładowania do gniazda ładowania.
W takim przypadku należy odłączyć złącze ładowania i podłączyć je ponownie. Należy również sprawdzić, czy złącze i gniazdo ładowania nie są uszkodzone, zanieczyszczone itp.
Jeżeli problem występuje podczas ładowania pojazdu z użyciem wymienionego przewodu ładowania lub oryginalnej ładowarki przenośnej Hyundai, pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.
Remaining Time (pozostały czas ładowania) – pojazd z napędem hybrydowym typu „plug-in”

Komunikat ten podaje czas, który pozostał do całkowitego naładowania akumulatora wysokiego napięcia.
Wait until fuel door opens (poczekać na otwarcie pokrywy wlewu paliwa) – pojazd z napędem hybrydowym typu „plug-in”

Komunikat ten pojawia się w przypadku próby otwarcia pokrywy wlewu paliwa bez uwolnienia ciśnienia w zbiorniku paliwa. Poczekać na spadek ciśnienia w zbiorniku paliwa.

Otwarcie pokrywy wlewu paliwa może trwać do 20 sekund.
Check fuel door (sprawdzić pokrywę wlewu paliwa) – pojazd z napędem hybrydowym typu „plug-in”

Komunikat ten pojawia się w przypadku problemu z pokrywą wlewu paliwa, np. jeżeli nie otworzy się ona po 20 sekundach z powodu zablokowania lodem.

Jeżeli pokrywa wlewu paliwa jest zablokowana przez lód i nie otwiera się po upływie 20 sekund, delikatnie postukać w pokrywę i spróbować ją otworzyć. W innych przypadkach pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.
Fuel door open (pokrywa wlewu paliwa otwarta) – pojazd z napędem hybrydowym typu „plug-in”

Komunikat ten pojawia się, kiedy pokrywa wlewu paliwa otwiera się po spadku ciśnienia w zbiorniku paliwa. Po pojawieniu się tego komunikatu można rozpocząć tankowanie.
Shift to P to charge (aby rozpocząć ładowanie, ustawić selektor w położeniu P) – pojazd z napędem hybrydowym typu „plug-in”

Komunikat ten pojawia się w przypadku podłączenia złącza ładowania przy selektorze w położeniu R, N lub D. Aby rozpocząć ładowanie, należy ustawić selektor w położeniu P.
Switching to Hybrid mode to allow heating or air conditioning (przełączenie w tryb napędu hybrydowego w celu umożliwienia włączenia ogrzewania lub klimatyzacji) – pojazd z napędem hybrydowym typu „plug-in”

Komunikat ten pojawia się w przypadku automatycznego przełączenia się pojazdu w tryb HEV w celu umożliwienia włączenia ogrzewania lub klimatyzacji. Ma to miejsce po włączeniu ogrzewania lub klimatyzacji przez kierowcę przy niskiej temperaturze płynu chłodzącego (poniżej –14°C).
Kiedy temperatura płynu chłodzącego wzrośnie powyżej –14°C albo kierowca wyłączy ogrzewanie lub klimatyzację, pojazd przełącza się w tryb domyślny (EV).
Maintaining Hybrid mode to continue heating or air conditioning (utrzymywanie trybu napędu hybrydowego w celu umożliwienia włączenia ogrzewania lub klimatyzacji) – pojazd z napędem hybrydowym typu „plug-in”

Komunikat ten pojawia się w przypadku utrzymywania przez pojazd trybu HEV w celu umożliwienia włączenia ogrzewania lub klimatyzacji. Jeżeli ogrzewanie lub klimatyzacja są włączone, a temperatura płynu chłodzącego jest niższa niż –14°C, naciśnięcie przez kierowcę przycisku [HEV] w celu zmiany trybu z HEV na EV nie powoduje zmiany trybu.
Low/High system temp. Maintaining Hybrid mode (niska/wysoka temperatura układu, utrzymywanie trybu napędu hybrydowego) – pojazd z napędem hybrydowym typu „plug-in”

Komunikat ten pojawia się, kiedy temperatura akumulatora wysokiego napięcia jest zbyt niska lub zbyt wysoka. Oznacza on tryb ochrony akumulatora wysokiego napięcia i napędu hybrydowego.
Low/High System Temp. Switching to Hybrid mode (niska/wysoka temperatura układu, przełączenie w tryb napędu hybrydowego) – pojazd z napędem hybrydowym typu „plug-in”

Komunikat ten pojawia się, kiedy temperatura akumulatora wysokiego napięcia jest zbyt niska lub zbyt wysoka. Oznacza on tryb ochrony akumulatora wysokiego napięcia i napędu hybrydowego.
Switching to Hybrid mode to lubricate engine (przełączenie w tryb napędu hybrydowego w celu zapewnienia smarowania silnika spalinowego) – pojazd z napędem hybrydowym typu „plug-in”

Komunikat ten pojawia się w przypadku automatycznego przełączenia się pojazdu w tryb HEV w celu zapewnienia smarowania silnika spalinowego po włączeniu stacyjki (stan ON).
Maintaining Hybrid mode to protect engine (utrzymywanie trybu napędu hybrydowego w celu ochrony silnika spalinowego) – pojazd z napędem hybrydowym typu „plug-in”

Komunikat ten pojawia się po naciśnięciu przycisku [HEV], jeżeli przełączenie z trybu HEV w tryb EV jest niemożliwe z powodu konieczności smarowania silnika spalinowego.
Exit SPORT mode to switch to EV (aby włączyć tryb napędu elektrycznego, wyłączyć tryb SPORT) – pojazd z napędem hybrydowym typu „plug-in”

Komunikat ten pojawia się po naciśnięciu przycisku [HEV], jeżeli przełączenie z trybu HEV w tryb EV jest niemożliwe z powodu włączonego trybu SPORT.
Przepływ energii
Pojazd informuje kierowcę o przepływie energii w aktualnym trybie pracy napędu. Podczas jazdy możliwych jest 11 trybów przepływu energii.
Zatrzymanie pojazdu

Pojazd stoi (brak przepływu energii).
Napęd elektryczny pojazdu

Pojazd napędzany jest silnikiem elektrycznym (akumulator wysokiego napięcia koła).
Wspomaganie napędu

Pojazd napędzany jest silnikiem elektrycznym i silnikiem spalinowym (akumulator wysokiego napięcia i silnik spalinowy koła).
Napęd spalinowy

Pojazd napędzany jest tylko silnikiem spalinowym (silnik spalinowy koła).
Wytwarzanie energii elektrycznej przez silnik spalinowy

Kiedy pojazd stoi, silnik spalinowy ładuje akumulator wysokiego napięcia (silnik spalinowy akumulator wysokiego napięcia).
Odzysk energii

Podczas hamowania regeneracyjny układ hamulcowy ładuje akumulator wysokiego napięcia (koła akumulator wysokiego napięcia).
Hamowanie silnikiem

Podczas hamowania silnikiem spalinowym pojazd zwalnia (koła silnik spalinowy).
Rezerwa mocy

Silnik spalinowy jednocześnie napędza pojazd i ładuje akumulator wysokiego napięcia (silnik spalinowy koła i akumulator wysokiego napięcia).
Wytwarzanie energii elektrycznej przez silnik spalinowy, napęd silnikiem elektrycznym

Silnik spalinowy ładuje akumulator wysokiego napięcia. Silnik elektryczny napędza pojazd (silnik spalinowy akumulator wysokiego napięcia
koła).
Wytwarzanie energii elektrycznej przez silnik spalinowy i odzysk energii

Podczas hamowania silnik spalinowy oraz regeneracyjny układ hamulcowy ładują akumulator wysokiego napięcia (silnik spalinowy i koła akumulator wysokiego napięcia).
Hamowanie silnikiem i odzysk energii

Silnik spalinowy jednocześnie zwalnia pojazd i ładuje akumulator wysokiego napięcia (koła silnik spalinowy i akumulator wysokiego napięcia).
Zasady bezpieczeństwa dotyczące napędu hybrydowego
Środki ostrożności dotyczące elementów napędu hybrydowego
Zestaw akumulatorów wysokiego napięcia

*1 W przedziale silnika.
*2 Pod siedzeniami tylnymi.


Nie dotykać elementów, w tym przewodów i złączy, w kolorze pomarańczowym lub ze znakiem wysokiego napięcia. Uszkodzenie lub zdemontowanie ich izolacji albo pokryw może spowodować porażenie elektryczne, a w konsekwencji poważne zagrożenie zdrowia lub życia.

Podczas wymiany bezpieczników w przedziale silnika nigdy nie dotykać modułu sterowania napędem hybrydowym (HPCU). Moduł HPCU jest zasilany prądem o wysokim napięciu. Dotknięcie modułu HPCU może spowodować porażenie elektryczne i poważne zagrożenie zdrowia lub życia.

Akumulator wysokiego napięcia zasila silnik elektryczny i inne elementy napędu hybrydowego prądem o wysokim napięciu. Wysokie napięcie akumulatora może być bardzo niebezpieczne.
Nie dotykać elementów napędu hybrydowego. Dotknięcie elementów napędu hybrydowego może spowodować zagrożenie zdrowia lub życia.

• Nie umieszczać ciężkich przedmiotów w bagażniku za akumulatorem wysokiego napięcia (przegrodą tylną). Podczas wypadku akumulator wysokiego napięcia może zostać uderzony i przemieścić się, co może spowodować niebezpieczeństwo i/lub spadek jego wydajności.
• Nie przyciskać obudowy akumulatora wysokiego napięcia (przegrody tylnej) nieforemnym bagażem, nie przeciążać i nie przepełniać bagażnika. Może to spowodować odkształcenie obudowy akumulatora wysokiego napięcia, a w konsekwencji niebezpieczeństwo i/lub spadek wydajności akumulatora.
• Zachowywać ostrożność w przypadku przewożenia łatwopalnych cieczy w bagażniku. Wyciek takich płynów do akumulatora wysokiego napięcia może spowodować spadek wydajności akumulatora oraz zagrożenie bezpieczeństwa.

*3 W przedziale silnika.

• Nie odłączać złącza wysokiego napięcia silnika elektrycznego. W złączu wysokiego napięcia silnika elektrycznego może występować wysokie napięcie resztkowe. Kontakt z wysokim napięciem może spowodować zagrożenie zdrowia lub życia.
• Sprawdzać i naprawiać napęd hybrydowy może jedynie Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.

• Nie demontować i nie rozmontowywać elementów układu akumulatora wysokiego napięcia. Może to spowodować porażenie elektryczne i poważne zagrożenie zdrowia lub życia.
• Samodzielne wykonywanie jakichkolwiek czynności przy elementach napędu hybrydowego może spowodować pogorszenie osiągów i obniżenie niezawodności pojazdu.
• W przypadku kontaktu elektrolitu ze skórą, odzieżą lub oczami należy natychmiast przemyć dane miejsce dużą ilością bieżącej wody. Następnie należy jak najszybciej zasięgnąć porady lekarza.

Nie demontować i nie rozmontowywać elementów układu akumulatora wysokiego napięcia.
• Wymontowanie lub rozmontowanie elementów układu akumulatora wysokiego napięcia może spowodować obniżenie trwałości i osiągów pojazdu.
• Sprawdzać układ akumulatora wysokiego napięcia może jedynie Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.
• Nie dotykać akumulatora wysokiego napięcia ani przewodu wysokiego napięcia (pomarańczowego) podłączonego do silnika elektrycznego. Dotknięcie tych elementów może spowodować poważne poparzenia i/lub porażenie elektryczne. Ze względów bezpieczeństwa nie dotykać i nie demontować pokryw podzespołów elektronicznych ani ich przewodów.
Przede wszystkim nigdy nie dotykać elementów układu akumulatora wysokiego napięcia, kiedy napęd hybrydowy jest uruchomiony. Może to spowodować poważne zagrożenie zdrowia lub życia.

• Nie używać elementów napędu hybrydowego (akumulatora wysokiego napięcia, falownika, przetwornicy) do innych celów.
• Nie używać niedopuszczonych przez producenta ładowarek do ładowania akumulatora wysokiego napięcia. Może to spowodować poważne zagrożenie zdrowia lub życia.
• Nie umieszczać elementów napędu hybrydowego w pobliżu ognia ani w ogniu.
• Nie wiercić otworów w elementach napędu hybrydowego i nie uderzać ich. Może to spowodować ich uszkodzenie i/lub porażenie elektryczne stanowiące zagrożenie zdrowia lub życia.
• Podczas wygrzewania powłoki lakierowej nie przekraczać 30 minut w temperaturze 70°C lub 20 minut w temperaturze 80°C.
• Nie myć przedziału silnika wodą. Woda może spowodować zwarcie, a w konsekwencji porażenie prądem lub uszkodzenie elementów elektronicznych.

W skład układu wysokiego napięcia wchodzi akumulator wysokiego napięcia i generator wysokiego napięcia. Wysokie napięcie jest bardzo niebezpieczne i może powodować poważne poparzenia oraz porażenie elektryczne, a w konsekwencji poważne zagrożenie zdrowia lub życia.
• Ze względów bezpieczeństwa nigdy nie dotykać, nie odłączać, nie wymieniać, nie demontować ani nie rozmontowywać żadnych podzespołów, przewodów ani złączy układu akumulatora wysokiego napięcia.
Nieprzestrzeganie powyższego ostrzeżenia może spowodować poparzenia albo porażenie elektryczne i poważne zagrożenie zdrowia lub życia.
• Podczas pracy napędu hybrydowego akumulator wysokiego napięcia może być gorący. Zawsze zachowywać ostrożność, ponieważ wysokie napięcie może powodować poparzenia lub porażenie elektryczne.
• Uważać, by do modułu sterowania napędem hybrydowym (HPCU), rozrusznika-generatora napędu hybrydowego (HSG), silnika elektrycznego oraz bezpieczników nie dostała się woda lub inna ciecz. Elementy napędu hybrydowego są zabezpieczone pokrywami. Dostanie się wody lub innej cieczy do elementów napędu hybrydowego może spowodować porażenie elektryczne.
Złącze serwisowe


Nie dotykać złącza serwisowego. Złącze serwisowe jest podłączone do akumulatora wysokiego napięcia. Dotknięcie złącza serwisowego może spowodować poważne zagrożenie zdrowia lub życia.
Obsługiwać złącze serwisowe mogą jedynie przeszkoleni pracownicy Autoryzowanej Stacji Obsługi (ASO) Hyundai.
Kanał chłodzenia akumulatora wysokiego napięcia


W dolnej części siedzenia lewego tylnego znajduje się wlot powietrza do kanału chłodzenia akumulatora wysokiego napięcia. Powietrze dopływające przez kanał chłodzi akumulator wysokiego napięcia.
Zablokowanie wlotu do kanału chłodzenia może spowodować przegrzanie akumulatora wysokiego napięcia.
Nie zasłaniać wlotu powietrza.

• Nie czyścić wlotu do kanału chłodzenia akumulatora wysokiego napięcia wilgotną szmatką. Woda, która dostanie się przez kanał chłodzenia do akumulatora wysokiego napięcia, może spowodować poważne uszkodzenie i/lub porażenie elektryczne stanowiące zagrożenie zdrowia lub życia.
• W akumulatorze wysokiego napięcia zastosowano polimery litowo-jonowe. Nieprawidłowe postępowanie z akumulatorem wysokiego napięcia powoduje zagrożenie środowiska. Może ono również spowodować porażenie elektryczne albo poparzenia i poważne zagrożenie zdrowia lub życia.
• Nie wlewać żadnych płynów do kanału chłodzenia akumulatora wysokiego napięcia. Jest to bardzo niebezpieczne i może spowodować porażenie elektryczne lub poważne obrażenia.
• Nie zasłaniać wlotu powietrza.
• Nie wkładać żadnych przedmiotów do kanału chłodzenia akumulatora wysokiego napięcia. Może to spowodować ograniczenie ilości powietrza chłodzącego akumulator wysokiego napięcia. W przypadku zablokowania kanału chłodzenia należy natychmiast skontaktować się z Autoryzowaną Stacją Obsługi (ASO) Hyundai.
• Nigdy nie umieszczać pojemników z płynami na wlocie do kanału chłodzenia ani w jego pobliżu. Rozlanie się płynu może spowodować uszkodzenie akumulatora wysokiego napięcia, umieszczonego pod siedzeniami tylnymi.
• Aby uniknąć przemieszczania się bagażu, przed rozpoczęciem jazdy należy go zabezpieczyć w bagażniku. Uderzenie z dużą siłą lub przebicie przegrody bagażnika przez ostry lub ciężki przewożony przedmiot może spowodować bardzo niebezpieczne uszkodzenie akumulatora wysokiego napięcia.

Regularnie czyścić suchą szmatką wlot powietrza do kanału chłodzenia akumulatora wysokiego napięcia.
Postępowanie w razie wypadku

• Ze względów bezpieczeństwa nie dotykać przewodów wysokiego napięcia, złączy ani elementów napędu hybrydowego. Elementy składowe układu wysokiego napięcia są oznaczone kolorem pomarańczowym.
• Wewnątrz i na zewnątrz pojazdu mogą być widoczne przewody. Nigdy nie dotykać przewodów, ponieważ może to spowodować porażenie elektryczne i poważne zagrożenie zdrowia lub życia.
• Wszelkie opary lub wycieki elektrolitu z akumulatora wysokiego napięcia i akumulatora 12 V są nie tylko trujące, lecz także łatwopalne. W przypadku stwierdzenia powyższego problemu należy natychmiast otworzyć okna i oddalić się na bezpieczną odległość od pojazdu, poza drogę.
Natychmiast wezwać służby ratunkowe lub skontaktować się z Autoryzowaną Stacją Obsługi (ASO) Hyundai i poinformować, że problem dotyczy pojazdu z napędem hybrydowym.
• W przypadku poważnego uszkodzenia pojazdu należy zachowywać bezpieczną, wynoszącą co najmniej 15 metrów odległość pomiędzy pojazdem a innymi pojazdami/substancjami łatwopalnymi.

Postępowanie w przypadku pożaru
• W przypadku pożaru o niewielkim zasięgu można podjąć próbę ugaszenia go za pomocą gaśnicy typu ABC lub BC przeznaczonej do gaszenia pożarów instalacji elektrycznych.
Jeżeli nie można ugasić pożaru w jego początkowej fazie, należy pozostawać w bezpiecznej odległości od pojazdu i natychmiast wezwać straż pożarną.
Podczas rozmowy należy poinformować, że problem dotyczy pojazdu z napędem hybrydowym.
Jeżeli pożar obejmuje akumulator wysokiego napięcia, do jego gaszenia należy użyć dużej ilości wody.
Użycie wody w małej ilości lub gaśnic nieodpowiednich do gaszenia pożarów instalacji elektrycznych może spowodować poważne zagrożenie zdrowia lub życia z powodu porażenia elektrycznego.
• Jeżeli z pojazdu wydostają się jakiekolwiek iskry, gaz, płomienie lub wycieka paliwo, natychmiast wezwać służby ratunkowe lub skontaktować się z Autoryzowaną Stacją Obsługi (ASO) Hyundai. Podczas rozmowy należy poinformować, że problem dotyczy pojazdu z napędem hybrydowym.

Zalanie wodą
Zalanie pojazdu wodą może spowodować porażenie elektryczne i/lub pożar akumulatora wysokiego napięcia. Dlatego w przypadku zalania pojazdu należy wyłączyć napęd hybrydowy, zabrać ze sobą kluczyk i odejść od pojazdu w bezpieczne miejsce. Nie dotykać pojazdu zalanego wodą.
Natychmiast skontaktować się z Autoryzowaną Stacją Obsługi (ASO) Hyundai i poinformować, że problem dotyczy pojazdu z napędem hybrydowym.
Wyłączenie się napędu hybrydowego
Napęd hybrydowy może nie działać w przypadku rozładowania akumulatora wysokiego napięcia, rozładowania akumulatora 12 V lub wyczerpania paliwa. Jeżeli napęd hybrydowy wyłączył się podczas jazdy, należy wykonać następujące czynności:
1. Stopniowo zmniejszyć prędkość pojazdu. Zjechać z drogi i zatrzymać pojazd w bezpiecznym miejscu.
2. Ustawić selektor skrzyni biegów w położeniu P.
3. Włączyć światła awaryjne.
4. Wyłączyć stacyjkę (stan LOCK/OFF), a następnie spróbować ponownie włączyć napęd hybrydowy, naciskając pedał hamulca i włączając stacyjkę (stan ON).
5. Jeżeli napędu hybrydowego nie można uruchomić, patrz podrozdział „Rozładowanie się akumulatora 12 V” w rozdziale 6.
Przed próbą uruchomienia pojazdu z użyciem zewnętrznego źródła zasilania sprawdzić poziom paliwa i dokładnie zapoznać się z procedurą uruchamiania z użyciem zewnętrznego źródła zasilania. Więcej informacji podano w podrozdziale „Rozładowanie się akumulatora 12 V” w rozdziale 6. Jeżeli poziom benzyny jest niski, nie kontynuować jazdy z wykorzystaniem jedynie zasilania z akumulatora wysokiego napięcia. W takim przypadku może dojść do rozładowania akumulatora wysokiego napięcia i wyłączenia się napędu hybrydowego.