INSTRUKCJA OBSŁUGI

Użytkowanie

Przeglądy i czynności obsługowe

Dane techniczne

Wszystkie informacje zawarte w Instrukcji obsługi są aktualne na dzień jej wydania. Firma Hyundai zastrzega sobie prawo do dokonywania zmian w dowolnym momencie, zgodnie z polityką ciągłego udoskonalania wytwarzanych pojazdów.

Instrukcja obsługi ma zastosowanie do wszystkich wersji tego modelu, dlatego zawiera opisy i objaśnienia wyposażenia standardowego oraz opcjonalnego. W Instrukcji mogą znajdować się fragmenty, które nie dotyczą konkretnego egzemplarza.

Ostrożnie: modyfikacje pojazdu hyundai

Nie modyfikować pojazdu. Modyfikacje mogą wpływać negatywnie na jego trwałość lub bezpieczeństwo jazdy. Wprowadzenie modyfikacji może również stanowić naruszenie warunków gwarancji na pojazd. Ponadto dokonanie niektórych modyfikacji może oznaczać naruszenie obowiązujących przepisów prawa.

Instalacja dla radiostacji nadawczo-odbiorczej (cb radio) lub telefonu komórkowego

Pojazd jest wyposażony w układ wtryskowy sterowany elektronicznie i inne podzespoły elektroniczne. Nieprawidłowe wykonanie lub regulacja instalacji radiostacji nadawczo-odbiorczej (tzw. CB radia) albo telefonu komórkowego może wpływać negatywnie na układy elektroniczne samochodu. W przypadku montażu tego typu urządzenia należy dokładnie przestrzegać Instrukcji dostarczonej przez jego producenta lub zasięgnąć porady Autoryzowanej Stacji Obsługi (ASO) Hyundai. Przedstawi ona wytyczne wykonania takiej instalacji i poinformuje o niezbędnych środkach ostrożności.

Ostrzeżenia dotyczące bezpieczeństwa oraz możliwości uszkodzenia pojazdu

Instrukcja zawiera fragmenty zatytułowane „NIEBEZPIECZEŃSTWO”, „OSTRZEŻENIE”, „OSTROŻNIE” i „UWAGA”. Znaczenie tych tytułów jest następujące:

NIEBEZPIECZEŃSTWO

Fragmenty zatytułowane „NIEBEZPIECZEŃSTWO” przedstawiają sytuacje, w których — w przypadku zlekceważenia ostrzeżenia — występuje poważne zagrożenie zdrowia lub życia.

OSTRZEŻENIE

Fragmenty zatytułowane „OSTRZEŻENIE” przedstawiają sytuacje, w których — w przypadku zlekceważenia ostrzeżenia — może wystąpić poważne zagrożenie zdrowia lub życia.

OSTROŻNIE

Fragmenty zatytułowane „OSTROŻNIE” przedstawiają sytuacje, w których — w przypadku zlekceważenia ostrzeżenia — może dojść do odniesienia lekkich lub umiarkowanych obrażeń.

UWAGA

Fragmenty zatytułowane „UWAGA” przedstawiają sytuacje, w których — w przypadku zlekceważenia ostrzeżenia — może dojść do uszkodzenia pojazdu.

Wstęp

Dziękujemy za zakup samochodu marki Hyundai. Witamy w rosnącym gronie użytkowników naszych pojazdów i gratulujemy wyboru! Jesteśmy przekonani, że połączenie elegancji i najnowocześniejszych rozwiązań technicznych z niezawodnością pojazdów marki Hyundai przyniesie Państwu wiele satysfakcji.

Instrukcja obsługi przedstawia zasady prawidłowej eksploatacji, wymogi bezpieczeństwa, harmonogramy przeglądów oraz inne wskazówki, dotyczące codziennego użytkowania. Przed rozpoczęciem jazdy należy dokładnie zapoznać się z Instrukcją, ponieważ może to w znacznym stopniu przyczynić się do podniesienia satysfakcji z eksploatacji.

Instrukcja obsługi zawiera ważne informacje dotyczące układów bezpieczeństwa oraz wyposażenia, ułatwiające wygodne i bezpieczne użytkowanie samochodu.

Zawiera również wytyczne dotyczące przeglądów okresowych i czynności obsługowych, wpływających na bezpieczną eksploatację. Zalecamy, by wszelkie czynności kontrolne i obsługowe wykonywała Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai. Zapewnia ona najwyższy poziom czynności kontrolnych i obsługowych oraz innych usług, koniecznych podczas eksploatacji samochodu.

Instrukcja obsługi stanowi integralną część Państwa pojazdu i powinna być dostępna dla jego użytkownika w dowolnym momencie. W przypadku odsprzedaży pojazdu Instrukcję obsługi należy przekazać nowemu Właścicielowi.

Zespół Hyundai

OSTROŻNIE

Stosowanie paliw, smarów, olejów i pozostałych płynów eksploatacyjnych o parametrach innych niż wskazane przez firmę Hyundai może spowodować poważne uszkodzenia silnika i/lub skrzyni biegów. Należy zawsze stosować wysokiej jakości paliwa, smary, oleje i płyny eksploatacyjne, spełniające normy podane w rozdziale 2 Instrukcji.

Copyright 2021 HYUNDAI Motor Company. Wszelkie prawa zastrzeżone. Żadna część niniejszej Instrukcji nie może być tłumaczona, powielana ani kopiowana w całości, we fragmentach, pod żadną postacią ani w żaden inny sposób, czy to mechaniczny czy elektroniczny, włączając w to wykonywanie fotokopii, nagrywanie i przechowywanie, bez uzyskania pisemnej zgody firmy HYUNDAI Motor Company.

Sposób korzystania z instrukcji

Dążymy do tego, by eksploatacja pojazdu sprawiała jak najwięcej satysfakcji. Instrukcja obsługi może być w tym pomocna. Dlatego zdecydowanie zalecamy uważną lekturę całej Instrukcji. Aby ograniczyć ryzyko zagrożenia zdrowia lub życia, należy uważnie przeczytać wszystkie fragmenty zatytułowane „NIEBEZPIECZEŃSTWO”, „OSTRZEŻENIE” i „OSTROŻNIE”.

Tekst uzupełniono ilustracjami, które ułatwiają zrozumienie sposobu korzystania z samochodu. Instrukcja przedstawia wyposażenie pojazdu oraz ważne informacje dotyczące bezpieczeństwa. Zawiera również cenne porady dotyczące prawidłowej techniki jazdy w różnych warunkach drogowych.

Na początku Instrukcji znajduje się ogólny spis treści. Przy wyszukiwaniu konkretnych informacji zachęcamy do korzystania z indeksu, znajdującego na końcu Instrukcji, w którym wszystkie hasła-tematy zostały podane w porządku alfabetycznym.

Rozdziały: Instrukcja zawiera dziewięć rozdziałów oraz indeks. Na początku każdego rozdziału znajduje się spis treści. Ułatwia on sprawdzenie, czy dany rozdział zawiera szukane informacje.

Wytyczne dotyczące bezpieczeństwa

Najważniejsze jest bezpieczeństwo. Dlatego Instrukcja podaje liczne środki ostrożności oraz procedury obsługi. Zawiera również ostrzeżenia o potencjalnych zagrożeniach, które mogą spowodować obrażenia ciała lub uszkodzenie pojazdu.

Zagrożenia oraz instrukcje bezpiecznego postępowania podano również na naklejkach w pojeździe.

Ostrzeżenia i wskazówki podane w Instrukcji służą zapewnieniu bezpieczeństwa. Niestosowanie się do nich może spowodować poważne zagrożenie zdrowia lub życia.

Instrukcja zawiera fragmenty zatytułowane „NIEBEZPIECZEŃSTWO”, „OSTRZEŻENIE” i „OSTROŻNIE”, wyróżnione dodatkowo symbolem ostrzegawczym, oraz fragmenty zatytułowane „UWAGA”.

Ten symbol ostrzega o możliwości odniesienia obrażeń. Aby uniknąć zagrożenia zdrowia lub życia, należy postępować zgodnie ze wskazówkami oznaczonymi tym symbolem. Symbol ostrzegawczy stosowany jest zawsze w połączeniu z określeniem „NIEBEZPIECZEŃSTWO”, „OSTRZEŻENIE” lub „OSTROŻ­NIE”.

NIEBEZPIECZEŃSTWO

Fragmenty zatytułowane „NIEBEZPIECZEŃSTWO” przedstawiają sytuacje, w których — w przypadku zlekceważenia ostrzeżenia — występuje poważne zagrożenie zdrowia lub życia.

OSTRZEŻENIE

Fragmenty zatytułowane „OSTRZEŻENIE” przedstawiają sytuacje, w których — w przypadku zlekceważenia ostrzeżenia — może wystąpić poważne zagrożenie zdrowia lub życia.

OSTROŻNIE

Fragmenty zatytułowane „OSTROŻNIE” przedstawiają sytuacje, w których — w przypadku zlekceważenia ostrzeżenia — może dojść do odniesienia lekkich lub umiarkowanych obrażeń.

UWAGA

Fragmenty zatytułowane „UWAGA” przedstawiają sytuacje, w których — w przypadku zlekceważenia ostrzeżenia — może dojść do uszkodzenia pojazdu.

Wymagania dotyczące paliwa

Benzyna bezołowiowa

Aby uzyskać optymalne osiągi samochodu, należy używać benzyny bezołowiowej o liczbie oktanowej RON (Research Octane Number — liczba oktanowa ustalona badawczo) 95 lub wyższej/wartości przeciwstukowej AKI (Anti Knock Index) 91 lub wyższej. Można używać benzyny bezołowiowej o liczbie oktanowej RON 91 ÷ 94/wartości przeciwstukowej AKI 87 ÷ 90, lecz może to spowodować wyczuwalne pogorszenie osiągów samochodu. Nie stosować paliwa z dodatkiem metanolu.

Samochód jest zaprojektowany tak, aby uzyskiwać wysokie osiągi, minimalizować emisję szkodliwych składników spalin oraz osadzanie się nagaru na świecach zapłonowych

UWAGA

NIGDY NIE UŻYWAĆ BENZYNY OŁOWIOWEJ! Nawet jednokrotne użycie benzyny ołowiowej powoduje nieodwracalne uszkodzenie katalizatora, sond lambda wchodzących w skład układu sterowania silnikiem spalinowym oraz wpływa na zwiększenie emisji szkodliwych składników spalin.

Nigdy nie wlewać do zbiornika paliwa żadnych środków do czyszczenia układu paliwowego, poza środkami zalecanymi przez producenta (szczegółowe informacje można uzyskać u Autoryzowanego Dealera Hyundai).

OSTRZEŻENIE

Nie dolewać paliwa do zbiornika po automatycznym wyłączeniu się pistoletu paliwowego.

Aby nie dopuścić do rozlania paliwa zawsze sprawdzać, czy zakrętka wlewu paliwa jest prawidłowo dokręcona.

Benzyna z domieszką alkoholu

Na niektórych rynkach, obok benzyny bezołowiowej i/lub ołowiowej albo zamiast nich, sprzedawana jest mieszanka benzyny i alkoholu etylowego, zwanego etanolem lub alkoholem zbożowym albo mieszanka benzyny i alkoholu metylowego, zwanego metanolem lub alkoholem drzewnym. Ten rodzaj paliwa nazywany jest gazoholem.

Nie używać mieszanki benzyny i metanolu. Mieszankę benzyny i etanolu można stosować tylko jeżeli zawartość etanolu nie przekracza 10% (paliwo o oznaczeniu E10). Nieprzestrzeganie powyższego wymogu może spowodować pogorszenie osiągów pojazdu i uszkodzenie układu paliwowego, układu sterowania silnikiem spalinowym oraz układu kontroli emisji.

W razie wystąpienia jakichkolwiek objawów nieprawidłowej pracy silnika spalinowego należy przerwać używanie mieszanki benzyny i alkoholu (gazoholu).

Gwarancja producenta nie obejmuje usterek samochodu lub jego niewystarczających osiągów, jeżeli zostały spowodowane przez:

1. Gazohol zawierający więcej niż 10% etanolu.

2. Benzynę lub gazohol zawierające metanol.

3. Benzynę ołowiową lub gazohol ołowiowy.

UWAGA

Nigdy nie używać gazoholu zawierającego metanol. W przypadku wystąpienia jakichkolwiek objawów nieprawidłowej pracy silnika spalinowego należy zaprzestać używania gazoholu.

Domieszki do paliwa

Stosowanie domieszek do paliwa, takich jak:

– Domieszka silikonowa,

– Domieszka manganowa,

– Domieszka ferrocenowa (na bazie żelaza),

– Inne domieszki do paliwa na bazie metali,

może spowodować wypadanie zapłonów, pogorszenie osiągów, gaśnięcie silnika spalinowego, uszkodzenie lub korozję katalizatora oraz inne uszkodzenia wpływające negatywnie na trwałość jednostki napędowej.

UWAGA

Gwarancja na nowy samochód nie obejmuje usterek układu paliwowego i problemów z osiągami, które zostały spowodowane stosowaniem powyższych rodzajów paliw.

Używanie paliw z dodatkiem MTBE (eter tert-butylowo-metylowy)

Hyundai zaleca unikanie paliw zawierających objętościowo więcej niż 15% MTBE (eteru tert-butylowo-metylowego) o zawartości wagowej tlenu powyżej 2,7%.

Paliwo zawierające objętościowo więcej niż 15% MTBE (powyżej 2,7% tlenu wagowo) może spowodować powstawanie korków par paliwa w przewodach układu paliwowego, a w konsekwencji pogorszyć osiągi samochodu lub utrudnić uruchamianie silnika.

UWAGA

Gwarancja na nowy samochód nie obejmuje usterek układu paliwowego i problemów z osiągami, spowodowanych używaniem paliwa zawierającego metanol lub MTBE (eter tert-butylowo-metylowy) o stężeniu przekraczającym objętościowo 15% (zawartości wagowej tlenu powyżej 2,7%).

Nie używać metanolu

Nie wolno używać paliw zawierających metanol (alkohol drzewny). Ten rodzaj paliwa może pogorszyć osiągi samochodu i uszkodzić układ paliwowy, układ sterowania silnikiem oraz układ kontroli emisji

Domieszki i dodatki do paliwa

Hyundai zaleca używanie benzyny bezołowiowej o liczbie oktanowej RON (Research Octane Number — liczba oktanowa ustalona badawczo) 95 lub wyższej/wartości przeciwstukowej AKI (Anti Knock Index) 91 lub wyższej (w Europie). Klienci, którzy nie używają regularnie benzyn dobrej jakości i mają problemy z uruchamianiem silnika spalinowego lub obserwują, że silnik nie pracuje prawidłowo, powinni wlewać do zbiornika paliwa jedną butelkę domieszki zgodnie z harmonogramem przeglądów okresowych (patrz „Harmonogram przeglądów pojazdu użytkowanego w warunkach normalnych” w rozdziale 8).

Właściwe domieszki oraz informacje na temat sposobu ich używania są dostępne w Autoryzowanych Stacjach Obsługi (ASO) Hyundai. Nie dodawać innych domieszek.

Użytkowanie samochodu za granicą

W razie wyjazdu samochodem do innego kraju należy:

• Przestrzegać wszystkich przepisów dotyczących rejestracji samochodu i ubezpieczenia.

• Upewnić się, że dostępne jest tam właściwe paliwo.

Modyfikacje pojazdu

• Nie należy modyfikować pojazdu. Modyfikacje mogą spowodować naruszenie obowiązujących przepisów i norm czystości spalin, wpływać negatywnie na osiągi pojazdu, jego trwałość i bezpieczeństwo jazdy.

Ponadto gwarancja nie obejmuje usterek ani nieprawidłowego działania pojazdu, wynikających z jego modyfikacji.

• Używanie nieautoryzowanych urządzeń elektrycznych lub elektronicznych może spowodować nieprawidłowe działanie pojazdu, uszkodzenia instalacji elektrycznej, rozładowanie akumulatora, a nawet pożar. Ze względów bezpieczeństwa nie należy używać nieautoryzowanych urządzeń elektrycznych ani elektronicznych.

Docieranie pojazdu

Należy pamiętać, że stosowanie się do poniższych prostych zaleceń w ciągu pierwszego 1000 km przebiegu może podnieść późniejsze osiągi pojazdu, zmniejszyć zużycie paliwa oraz zwiększyć trwałość podzespołów.

• Nie zwiększać nadmiernie prędkości obrotowej silnika spalinowego.

• Podczas jazdy utrzymywać prędkość obrotową silnika w zakresie 2000 ÷ 4000 obr./min.

• Nie utrzymywać przez dłuższy czas niezmiennej prędkości obrotowej silnika — ani wysokiej, ani niskiej. Prawidłowe dotarcie silnika spalinowego wymaga zmian prędkości obrotowej.

• Aby zapewnić prawidłowe „ułożenie się” hamulców unikać ostrego hamowania — z wyjątkiem sytuacji awaryjnych.

Zwrot pojazdu wycofanego z użytkowania

Firma Hyundai promuje ochronę środowiska. Dlatego umożliwia zwrot wycofanego z użytkowania pojazdu marki Hyundai, zgodnie z dyrektywą europejską w sprawie pojazdów wycofanych z eksploatacji.

Szczegółowe informacje na ten temat można uzyskać na stronie internetowej HYUNDAI: http://www.hyundai.pl.

Napęd hybrydowy (HEV)

Pojazd z napędem hybrydowym (HEV — Hybrid Electric Vehicle) jest napędzany benzynowym silnikiem spalinowym oraz silnikiem elektrycznym. Zasilanie silnika elektrycznego zapewnia akumulator wysokiego napięcia.

W zależności od warunków jazdy, sterownik napędu hybrydowego uruchamia tylko silnik elektryczny, tylko silnik spalinowy lub oba silniki równocześnie.

Kiedy silnik spalinowy pracuje na biegu jałowym lub kiedy pojazd jest napędzany przez silnik elektryczny, spada zużycie paliwa.

Aby silnik elektryczny mógł napędzać pojazd, konieczny jest odpowiedni poziom naładowania akumulatora wysokiego napięcia. Dlatego od czasu do czasu silnik spalinowy uruchamia się, by doładować akumulator wysokiego napięcia. Silnik spalinowy pełni wtedy funkcję generatora prądu. Ładowanie akumulatora wysokiego napięcia odbywa się również podczas zwalniania lub hamowania z odzyskiem energii (tzw. hamowania regeneracyjnego).

Jazda pojazdem z napędem hybrydowym

Uruchamianie pojazdu

Pojazdy z kluczykiem zdalnego dostępu

1. Upewnić się, że hamulec postojowy jest włączony.

2. Upewnić się, że wybrano tryb P skrzyni biegów.

3. Wcisnąć pedał hamulca.

4. Ustawić kluczyk w stacyjce w położeniu START. Przytrzymać kluczyk w tym położeniu (przez maksymalnie 10 sekund) do momentu włączenia się lampki sygnalizacyjnej „”, a następnie zwolnić kluczyk.

Niezależnie od tego, czy silnik spalinowy jest zimny czy rozgrzany, należy go uruchamiać bez wciskania pedału przyspieszenia.

Uruchomienie pojazdu sygnalizowane jest świeceniem się lampki „” w zestawie wskaźników. Więcej informacji podano w rozdziale 6.

Pojazdy z inteligentnym kluczykiem

1. Inteligentny kluczyk należy mieć przy sobie lub w samochodzie.

2. Upewnić się, że hamulec postojowy jest włączony.

3. Włączyć tryb P skrzyni biegów. Przy włączonym trybie N uruchomienie pojazdu jest niemożliwe.

4. Wcisnąć pedał hamulca.

5. Nacisnąć przycisk Start/Stop. Po uruchomieniu pojazdu świeci się lampka sygnalizacyjna „”.

Niezależnie od tego, czy silnik spalinowy jest zimny czy rozgrzany, należy go uruchamiać bez wciskania pedału przyspieszenia.

Uruchomienie pojazdu sygnalizowane jest świeceniem się lampki „” w zestawie wskaźników. Więcej informacji podano w rozdziale 6.

EKONOMICZNA I BEZPIECZNA EKSPLOATACJA NAPĘDU HYBRYDOWEGO

• Jeździć płynnie. Przyspieszać w sposób umiarkowany i utrzymywać stałą prędkość jazdy. Unikać gwałtownego ruszania. Nie rozpędzać się nadmiernie między kolejnymi światłami sygnalizacji drogowej.

Gdy to możliwe, unikać dużego natężenia ruchu. Zawsze zachowywać bezpieczną odległość do pojazdu poprzedzającego i w ten sposób unikać niepotrzebnego hamowania. Zmniejsza to również zużycie hamulców.

• Regeneracyjny układ hamulcowy odzyskuje energię podczas zwalniania oraz podczas hamowania.

• W przypadku niskiego poziomu naładowania akumulatora wysokiego napięcia układ hybrydowy ładuje go automatycznie.

• Jeżeli przy pracującym silniku spalinowym wybrany jest tryb N skrzyni biegów, układ hybrydowy nie wytwarza energii elektrycznej. Dlatego przy włączonym trybie N ładowanie akumulatora wysokiego napięcia jest niemożliwe.

Informacja

Silnik spalinowy napędu hybrydowego uruchamia się i wyłącza automatycznie. Włączenie napędu hybrydowego sygnalizuje lampka „” w zestawie wskaźników.

Silnik spalinowy może uruchomić się automatycznie w następujących sytuacjach:

- Duże obciążenie silnika elektrycznego (dynamiczne przyspieszanie, szybka jazda itp.).

- Akumulator wysokiego napięcia wymaga naładowania.

- Określona temperatura akumulatora wysokiego napięcia.

Cechy charakterystyczne

Dźwięki emitowane przez pojazd z napędem hybrydowym różnią się od dźwięków emitowanych przez pojazd z silnikiem spalinowym. Podczas pracy układu hybrydowego można usłyszeć odgłosy pracy układu akumulatora wysokiego napięcia, znajdującego się pod siedzeniami tylnymi. W przypadku gwałtownego naciśnięcia pedału przyspieszenia można usłyszeć nietypowe dźwięki. Po naciśnięciu pedału hamulca można usłyszeć odgłosy pracy regeneracyjnego układu hamulcowego.

Podczas włączania/wyłączania napędu hybrydowego można usłyszeć dźwięki dochodzące z przedziału silnika. Podczas powtarzalnego naciskania pedału hamulca przy włączonym napędzie hybrydowym można usłyszeć odgłosy z przedziału silnika. Żadne z powyżej wymienionych dźwięków nie oznaczają usterki. Są to odgłosy normalnego działania pojazdu z napędem hybrydowym.

W następujących przypadkach odgłosy silnika elektrycznego dochodzące z przedziału silnika są zjawiskiem normalnym:

– Zwolnienie pedału hamulca po wyłączeniu napędu hybrydowego.

– Naciśnięcie pedału hamulca przy wyłączonym napędzie hybrydowym.

– Otwarcie drzwi kierowcy.

Kiedy napęd hybrydowy jest włączony, silnik spalinowy może, ale nie musi pracować. Podczas rozruchu, pracy i wyłączania silnika spalinowego mogą być odczuwalne drgania. Nie oznaczają one usterki. Świecenie się lampki sygnalizacyjnej „” oznacza gotowość napędu hybrydowego do jazdy. Pojazdem można jechać przez cały czas, kiedy świeci się lampka „” nawet przy wyłączonym silniku spalinowym.

UWAGA

Napęd hybrydowy zawiera wiele podzespołów elektronicznych. Elementy układu wysokiego napięcia, takie jak przewody i inne części, mogą emitować fale elektromagnetyczne. Mimo że pokrywy elementów układu wysokiego napięcia tłumią fale elektromagnetyczne, fale te mogą oddziaływać na urządzenia elektroniczne. Jeżeli pojazd nie jest używany przez dłuższy czas, akumulator wysokiego napięcia może się rozładować. Dlatego pojazd należy eksploatować regularnie, kilka razy w miesiącu. Zaleca się jazdę przez co najmniej 1 godzinę lub na odcinku nie krótszym niż 16 km. Jeżeli akumulator wysokiego napięcia rozładował się lub jeżeli nie można uruchomić pojazdu z użyciem zewnętrznego źródła zasilania, należy skontaktować się z Autoryzowaną Stacją Obsługi (ASO) Hyundai.

OSTRZEŻENIE

Po włączeniu napędu hybrydowego przy włączonym trybie P skrzyni biegów w zestawie wskaźników świeci się lampka sygnalizacyjna „”. Pojazdem można jechać nawet przy wyłączonym silniku spalinowym.

Opuszczając pojazd, należy wyłączyć napęd hybrydowy lub wybrać tryb P skrzyni biegów. Jeżeli napęd hybrydowy jest włączony i wybrany jest tryb skrzyni biegów inny niż P, przypadkowe naciśnięcie pedału przyspieszenia może spowodować ruszenie pojazdu, a w konsekwencji poważne zagrożenie zdrowia lub życia.

Hamowanie z odzyskiem energii

Podczas zwalniania i podczas hamowania układ hamulcowy korzysta z silnika elektrycznego, który przetwarza energię kinetyczną pojazdu w energię elektryczną. Wytworzony w ten sposób prąd elektryczny ładuje akumulator wysokiego napięcia.

Akumulator 12 V

• Pojazd jest wyposażony w akumulator wysokiego napięcia (zasila napędowy silnik elektryczny i sprężarkę układu klimatyzacji) oraz we współpracujący z nim akumulator polimerowy litowo-jonowy 12 V (zasila światła, silniki wycieraczek, system audio itp.).

• Kiedy pojazd znajduje się w trybie gotowości (), akumulator 12 V ładuje się automatycznie.

Wskaźnik napędu hybrydowego

Wskaźnik poboru energii

Wskaźnik napędu hybrydowego informuje na ile ekonomiczna jest jazda.

• CHARGE (Tryb ładowania):

Wskazuje, że pojazd zamienia energię kinetyczną na energię elektryczną (odzyskiwanie energii).

• ECO (Tryb Eco):

Wskazuje, że pobór energii podczas jazdy przebiega w sposób przyjazny dla środowiska.

• POWER (Tryb poboru energii):

Wskazuje, że pojazd podczas jazdy przekracza zakres poboru energii przyjazny dla środowiska.

Zależnie od położenia wskazówki wskaźnika napędu hybrydowego lampka „EV” świeci się lub gaśnie.

– Lampka „EV” świeci się: pojazd napędzany silnikiem elektrycznym lub silnik spalinowy wyłączony.

– Lampka „EV” nie świeci się: pojazd napędzany silnikiem spalinowym.

Wskaźnik stanu naładowania akumulatora wysokiego napięcia

Wskaźnik ten pokazuje poziom naładowania akumulatora wysokiego napięcia. Kiedy stan naładowania akumulatora wysokiego napięcia zbliża się do poziomu „0” lub „L”, silnik spalinowy uruchamia się automatycznie w celu jego naładowania.

Jeżeli przy wskaźniku stanu naładowania w pobliżu poziomu „0” lub „L” włączy się lampka ostrzegawcza () i lampka usterki silnika spalinowego (MIL) (), pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.

Lampki ostrzegawcze i sygnalizacyjne

Lampka sygnalizacyjna trybu gotowości

Lampka ta świeci się:

Kiedy pojazd jest gotowy do jazdy.

– Lampka świeci się: możliwa jest jazda w trybie zwykłym.

– Lampka nie świeci się: jazda w trybie zwykłym nie jest możliwa lub wystąpiła usterka.

– Lampka miga: jazda w trybie awaryjnym.

Wyłączenie lub miganie lampki sygnalizacyjnej trybu gotowości oznacza wystąpienie usterki. W takim przypadku pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.

Lampka sygnalizacyjna trybu elektrycznego

Lampka ta świeci się:

Kiedy pojazd jest napędzany silnikiem elektrycznym.

Lampka ostrzegawcza usterek

Lampka ta świeci się:

• Po włączeniu stacyjki (stan ON).

– Lampka ostrzegawcza usterek świeci się przez około 3 sekundy, a następnie gaśnie po wykonaniu wszystkich kontroli automatycznych.

• W przypadku usterki układu sterowania napędem hybrydowym.

Jeżeli lampka ostrzegawcza świeci się podczas jazdy lub nie gaśnie po uruchomieniu pojazdu, pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.

Lampka ostrzegawcza hamowania z odzyskiem energii

Lampka ta świeci się:

Jeżeli hamowanie z odzyskiem energii nie działa, a skuteczność hamulców może być niewystarczająca. Powoduje to jednoczesne włączenie się lampki ostrzegawczej układu hamulcowego (czerwonej) i lampki ostrzegawczej hamowania z odzyskiem energii (żółtej).

W takim przypadku należy prowadzić ostrożnie, a pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai. Operowanie pedałem hamulca może wymagać użycia większej siły nacisku niż zwykle, a droga hamowania samochodu może ulec wydłużeniu.

Komunikaty na wyświetlaczu LCD

Ready to start driving (Gotowość do jazdy)

Komunikat ten pojawia się, kiedy pojazd jest gotowy do jazdy.

Check regenerative brakes (Sprawdzić układ hamulcowy z odzyskiem energii)

Ten komunikat ostrzegawczy pojawia się w przypadku niskiej sprawności układu hamulcowego lub nieprawidłowego działania hamowania z odzyskiem energii, spowodowanego usterką układu hamulcowego.

W takim przypadku skok pedału hamulca może być większy, może być konieczne użycie większej siły nacisku na pedał hamulca, a droga hamowania może być dłuższa.

Stop vehicle and check brakes (Zatrzymać pojazd i sprawdzić układ hamulcowy)

Ten komunikat ostrzegawczy pojawia się w przypadku usterki układu hamulcowego.

W takim przypadku należy zaparkować pojazd w bezpiecznym miejscu. Po odholowaniu pojazd powinna sprawdzić najbliższa Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.

Check Hybrid system (Sprawdzić napęd hybrydowy)

Ten komunikat ostrzegawczy pojawia się w przypadku usterki układu sterowania napędem hybrydowym. Po pojawieniu się tego komunikatu należy powstrzymać się od jazdy.

W takim przypadku pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.

Stop safely and check Hybrid system (Zatrzymać się w bezpiecznym miejscu i sprawdzić napęd hybrydowy)

Ten komunikat ostrzegawczy pojawia się w przypadku usterki układu sterowania napędem hybrydowym. Lampka „” miga, a dźwiękowy sygnał ostrzegawczy pozostaje włączony do momentu usunięcia usterki. Po pojawieniu się tego komunikatu należy powstrzymać się od jazdy.

W takim przypadku pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.

Check Hybrid system. Do not start engine (Sprawdzić napęd hybrydowy, nie uruchamiać silnika spalinowego)

Ten komunikat ostrzegawczy pojawia się w przypadku niskiego poziomu naładowania akumulatora wysokiego napięcia. Dźwiękowy sygnał ostrzegawczy pozostanie włączony do momentu usunięcia usterki. Po pojawieniu się tego komunikatu należy powstrzymać się od jazdy.

W takim przypadku pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.

Stop safely and check power supply (Zatrzymać się w bezpiecznym miejscu i sprawdzić zasilanie)

Ten komunikat ostrzegawczy pojawia się w przypadku usterki układu zasilania.

W takim przypadku należy zaparkować pojazd w bezpiecznym miejscu. Po odholowaniu pojazd powinna sprawdzić najbliższa Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.

Check virtual engine sound system (Sprawdzić układ wirtualnego brzmienia pracy silnika)

Ten komunikat ostrzegawczy pojawia się w przypadku usterki układu wirtualnego brzmienia pracy silnika (VESS).

W takim przypadku pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.

Refuel to prevent Hybrid battery damage (Aby uniknąć uszkodzenia akumulatora wysokiego napięcia, zatankować paliwo)

Ten komunikat ostrzegawczy pojawia się w przypadku prawie pustego zbiornika paliwa.

Aby uniknąć uszkodzenia akumulatora wysokiego napięcia, należy zatankować paliwo.

Refill inverter coolant (Uzupełnić płyn chłodzący falownik)

Ten komunikat ostrzegawczy pojawia się w przypadku prawie pustego zbiornika płynu chłodzącego falownik.

Należy uzupełnić płyn chłodzący falownik.

Park with engine On to charge battery (Aby naładować akumulator wysokiego napięcia, zatrzymać pojazd z uruchomionym silnikiem spalinowym)

Ten komunikat ostrzegawczy pojawia się w przypadku niskiego poziomu naładowania akumulatora wysokiego napięcia.

W takim przypadku należy zatrzymać pojazd w bezpiecznym miejscu i poczekać, aż pracujący silnik spalinowy naładuje akumulator wysokiego napięcia.

Start engine to avoid battery discharge (Aby uniknąć rozładowania akumulatora 12 V, uruchomić silnik spalinowy)

Komunikat ten ostrzega kierowcę o możliwości rozładowania się akumulatora 12 V przy włączonej stacyjce (stan ON) i wyłączonej lampce sygnalizacyjnej .

W takim przypadku aby uniknąć rozładowania akumulatora 12 V, należy włączyć tryb gotowości ().

Przepływ energii

Pojazd informuje kierowcę o przepływie energii (Energy flow) w aktualnym trybie napędu. Podczas jazdy możliwych jest 11 trybów przepływu energii.

Pojazd stoi

Pojazd stoi (brak przepływu energii).

Napęd elektryczny

Pojazd napędzany jest silnikiem elektrycznym (akumulator wysokiego napięcia koła).

Wspomaganie napędu

Pojazd napędzany jest silnikiem elektrycznym i silnikiem spalinowym (akumulator wysokiego napięcia i silnik spalinowy koła).

Napęd spalinowy

Pojazd napędzany jest tylko silnikiem spalinowym (silnik spalinowy koła).

Wytwarzanie energii elektrycznej przez silnik spalinowy

Kiedy pojazd stoi, silnik spalinowy ładuje akumulator wysokiego napięcia (silnik spalinowy akumulator wysokiego napięcia).

Odzysk energii

Podczas zwalniania i podczas hamowania regeneracyjny układ hamulcowy ładuje akumulator wysokiego napięcia (koła akumulator wysokiego napięcia).

Hamowanie silnikiem

Podczas hamowania silnikiem spalinowym pojazd zwalnia (koła silnik spalinowy).

Rezerwa mocy

Silnik spalinowy jednocześnie napędza pojazd i ładuje akumulator wysokiego napięcia (silnik spalinowy koła i akumulator wysokiego napięcia).

Wytwarzanie energii elektrycznej przez silnik spalinowy, napęd elektryczny

Silnik spalinowy ładuje akumulator wysokiego napięcia. Silnik elektryczny napędza pojazd (silnik spalinowy akumulator wysokiego napięcia koła).

Wytwarzanie energii elektrycznej przez silnik spalinowy/odzysk energii

Silnik spalinowy lub regeneracyjny układ hamulcowy ładują akumulator wysokiego napięcia (silnik spalinowy i koła akumulator wysokiego napięcia).

Hamowanie silnikiem i odzysk energii

Silnik spalinowy jednocześnie zwalnia pojazd i ładuje akumulator wysokiego napięcia (koła silnik spalinowy i akumulator wysokiego napięcia).

Zasady bezpieczeństwa dotyczące napędu hybrydowego

Podzespoły pojazdu z napędem hybrydowym

Akumulator wysokiego napięcia

*1: W przedziale silnika.

*2: Pod siedzeniami tylnymi.

OSTRZEŻENIE

Nie dotykać elementów (przewodów ani złączy) w kolorze pomarańczowym lub ze znakiem wysokiego napięcia. Uszkodzenie lub przebicie izolacji albo zdjęcie pokryw może spowodować porażenie prądem elektrycznym, a w konsekwencji poważne zagrożenie zdrowia lub życia.

OSTRZEŻENIE

Podczas wymiany bezpieczników w przedziale silnika nigdy nie dotykać jednostki sterowania napędem hybrydowym (HPCU). Jednostka HPCU jest zasilana prądem o wysokim napięciu. Dotknięcie jednostki HPCU może spowodować porażenie prądem elektrycznym i poważne zagrożenie zdrowia lub życia.

OSTRZEŻENIE

Akumulator wysokiego napięcia zasila silnik elektryczny i inne podzespoły napędu hybrydowego prądem o wysokim napięciu. Wysokie napięcie akumulatora jest bardzo niebezpieczne.

Nie dotykać elementów napędu hybrydowego. Dotknięcie elementów napędu hybrydowego może spowodować zagrożenie zdrowia lub życia.

OSTROŻNIE

Nie umieszczać ciężkich przedmiotów w bagażniku za akumulatorem wysokiego napięcia (przegrodą tylną). Podczas wypadku akumulator wysokiego napięcia może zostać uderzony i przemieścić się, co może spowodować niebezpieczeństwo i/lub spadek jego wydajności.

Nie przyciskać obudowy akumulatora wysokiego napięcia (przegrody tylnej) nieforemnym bagażem, nie przeciążać i nie przepełniać bagażnika. Może to spowodować odkształcenie obudowy akumulatora wysokiego napięcia, a w konsekwencji niebezpieczeństwo i/lub spadek wydajności akumulatora.

Zachowywać ostrożność w przypadku przewożenia łatwopalnych cieczy w bagażniku. Wyciek takich płynów do komory akumulatora wysokiego napięcia może spowodować spadek wydajności akumulatora oraz zagrożenie bezpieczeństwa.

*3: W przedziale silnika.

OSTRZEŻENIE

Nie odłączać złącza wysokiego napięcia silnika elektrycznego. W złączu wysokiego napięcia silnika elektrycznego może występować wysokie napięcie resztkowe. Kontakt z wysokim napięciem może spowodować zagrożenie zdrowia lub życia.

Sprawdzać i naprawiać napęd hybrydowy może jedynie Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.

OSTRZEŻENIE

Nie demontować i nie rozmontowywać elementów układu akumulatora wysokiego napięcia. Może to spowodować porażenie prądem elektrycznym i poważne zagrożenie zdrowia lub życia.

Samodzielne wykonywanie jakichkolwiek czynności przy elementach napędu hybrydowego może spowodować pogorszenie osiągów i obniżenie niezawodności pojazdu.

W przypadku kontaktu elektrolitu ze skórą, odzieżą lub oczami należy natychmiast przemyć dane miejsce dużą ilością bieżącej wody. Następnie należy jak najszybciej zasięgnąć porady lekarza.

OSTRZEŻENIE

Nie demontować i nie rozmontowywać elementów układu akumulatora wysokiego napięcia.

Wymontowanie lub rozmontowanie elementów układu akumulatora wysokiego napięcia może spowodować obniżenie trwałości i osiągów pojazdu.

Sprawdzać układ akumulatora wysokiego napięcia może jedynie Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.

Nie dotykać akumulatora wysokiego napięcia ani przewodu wysokiego napięcia (pomarańczowego) podłączonego do silnika elektrycznego. Dotknięcie tych elementów może spowodować poważne poparzenia i/lub porażenie prądem elektrycznym. Ze względów bezpieczeństwa nie dotykać pokryw podzespołów elektronicznych ani ich przewodów. Nie demontować pokryw podzespołów elektronicznych ani ich przewodów. Przede wszystkim nigdy nie dotykać elementów układu akumulatora wysokiego napięcia, kiedy napęd hybrydowy jest uruchomiony. Może to spowodować poważne zagrożenie zdrowia lub życia.

OSTRZEŻENIE

Nie używać elementów napędu hybrydowego (akumulatora wysokiego napięcia, falownika, przetwornicy) do innych celów.

Nie używać niedopuszczonych przez producenta ładowarek do ładowania akumulatora wysokiego napięcia. Może to spowodować poważne zagrożenie zdrowia lub życia.

Nie umieszczać elementów napędu hybrydowego w pobliżu ognia ani w ogniu.

Nie wiercić otworów w elementach napędu hybrydowego i nie uderzać ich. Może to spowodować ich uszkodzenie i/lub porażenie prądem elektrycznym stanowiące zagrożenie zdrowia lub życia.

UWAGA

• Podczas wygrzewania powłoki lakierowej nie przekraczać 30 minut w temperaturze 70°C lub 20 minut w temperaturze 80°C.

• Nie myć przedziału silnika wodą. Woda może spowodować zwarcie, a w konsekwencji porażenie prądem lub uszkodzenie elementów elektronicznych.

OSTRZEŻENIE

W skład układu wysokiego napięcia wchodzi akumulator wysokiego napięcia i generator wysokiego napięcia. Wysokie napięcie jest bardzo niebezpieczne i może powodować poważne poparzenia oraz porażenie prądem elektrycznym, a w konsekwencji poważne zagrożenie zdrowia lub życia.

Ze względów bezpieczeństwa nigdy nie dotykać, nie odłączać, nie wymieniać, nie demontować ani nie rozmontowywać żadnych podzespołów, przewodów ani złączy układu akumulatora wysokiego napięcia. Nieprzestrzeganie powyższego ostrzeżenia może spowodować poparzenia albo porażenie prądem elektrycznym i poważne zagrożenie zdrowia lub życia.

Podczas pracy napędu hybrydowego akumulator wysokiego napięcia może być gorący. Zawsze zachowywać ostrożność, ponieważ wysokie napięcie może powodować poparzenia lub porażenie prądem elektrycznym.

Uważać, by do jednostki sterowania napędem hybrydowym (HPCU), rozrusznika-generatora napędu hybrydowego (HSG), silnika elektrycznego oraz bezpieczników nie dostała się woda lub inna ciecz. Kontakt elementów napędu hybrydowego z cieczą może spowodować porażenie prądem elektrycznym.

Złącze serwisowe

OSTRZEŻENIE

Nie dotykać złącza serwisowego. Złącze serwisowe jest podłączone do akumulatora wysokiego napięcia. Dotknięcie złącza serwisowego może spowodować poważne zagrożenie zdrowia lub życia.

Obsługiwać złącze serwisowe mogą jedynie przeszkoleni pracownicy Autoryzowanej Stacji Obsługi (ASO) Hyundai.

Wlot powietrza chłodzącego akumulator wysokiego napięcia

W dolnej części siedzenia lewego tylnego znajduje się wlot powietrza do kanału chłodzenia akumulatora wysokiego napięcia. Powietrze dopływające przez kanał chłodzi akumulator wysokiego napięcia. Zablokowanie wlotu do kanału chłodzenia może spowodować przegrzanie akumulatora wysokiego napięcia.

Regularnie czyścić suchą szmatką wlot powietrza do kanału chłodzenia akumulatora wysokiego napięcia.

OSTRZEŻENIE

Nie czyścić wlotu do kanału chłodzenia akumulatora wysokiego napięcia wilgotną szmatką. Dostanie się wody przez kanał chłodzenia do akumulatora wysokiego napięcia może spowodować poważne uszkodzenie i/lub porażenie prądem elektrycznym, a w konsekwencji zagrożenie zdrowia lub życia.

W akumulatorze wysokiego napięcia zastosowano polimery litowo-jonowe. Nieprawidłowe postępowanie z akumulatorem wysokiego napięcia powoduje zagrożenie dla środowiska. Może ono również spowodować porażenie prądem elektrycznym albo poparzenia i poważne zagrożenie zdrowia lub życia.

Nie wlewać żadnych płynów do kanału chłodzenia akumulatora wysokiego napięcia. Jest to bardzo niebezpieczne i może spowodować porażenie prądem elektrycznym lub poważne obrażenia.

Nie zasłaniać wlotu powietrza.

Nie wkładać żadnych przedmiotów do kanału chłodzenia akumulatora wysokiego napięcia. Może to spowodować ograniczenie ilości powietrza chłodzącego akumulator wysokiego napięcia. W przypadku zablokowania kanału chłodzenia należy natychmiast skontaktować się z Autoryzowaną Stacją Obsługi (ASO) Hyundai.

Nigdy nie umieszczać pojemników z płynami na wlocie do kanału chłodzenia ani w jego pobliżu. Rozlanie się płynu może spowodować uszkodzenie akumulatora wysokiego napięcia, umieszczonego pod siedzeniami tylnymi.

Aby uniknąć przemieszczania się bagażu, przed rozpoczęciem jazdy należy go zabezpieczyć w bagażniku. Uderzenie z dużą siłą lub przebicie przegrody bagażnika przez ostry lub ciężki przewożony przedmiot może spowodować bardzo niebezpieczne uszkodzenie akumulatora wysokiego napięcia.

Nie zasłaniać wlotu powietrza.

Postępowanie w razie wypadku

OSTRZEŻENIE

Ze względów bezpieczeństwa nie dotykać przewodów wysokiego napięcia, złączy ani elementów napędu hybrydowego. Elementy składowe układu wysokiego napięcia są oznaczone kolorem pomarańczowym.

Wewnątrz i na zewnątrz pojazdu mogą być widoczne przewody. Nigdy nie dotykać przewodów, ponieważ może to spowodować porażenie prądem elektrycznym i poważne zagrożenie zdrowia lub życia.

Wszelkie pary lub wycieki elektrolitu z akumulatora wysokiego napięcia i akumulatora 12 V są nie tylko trujące, lecz także łatwopalne. W przypadku stwierdzenia powyższego problemu należy natychmiast otworzyć okna i oddalić się na bezpieczną odległość od pojazdu.

Natychmiast wezwać służby ratunkowe lub skontaktować się z Autoryzowaną Stacją Obsługi (ASO) Hyundai i poinformować, że problem dotyczy pojazdu z napędem hybrydowym.

W przypadku poważnego uszkodzenia pojazdu należy zachowywać bezpieczną, wynoszącą co najmniej 15 metrów odległość pomiędzy pojazdem a innymi pojazdami/substancjami łatwopalnymi.

OSTRZEŻENIE

Postępowanie w przypadku pożaru

W przypadku pożaru o niewielkim zasięgu można podjąć próbę ugaszenia go za pomocą gaśnicy typu ABC lub BC przeznaczonej do gaszenia pożarów instalacji elektrycznych.

Jeżeli nie można ugasić pożaru w jego początkowej fazie, należy pozostać w bezpiecznej odległości do pojazdu i natychmiast wezwać straż pożarną. Podczas rozmowy należy poinformować, że problem dotyczy pojazdu z napędem hybrydowym.

Jeżeli pożar obejmuje akumulator wysokiego napięcia, do jego gaszenia należy użyć dużej ilości wody.

Użycie wody w małej ilości lub gaśnic nieodpowiednich do gaszenia pożarów instalacji elektrycznych może spowodować poważne zagrożenie zdrowia lub życia z powodu porażenia prądem elektrycznym.

Jeżeli z pojazdu wydostają się jakiekolwiek iskry, gaz, płomienie lub wycieka paliwo, natychmiast wezwać służby ratunkowe lub skontaktować się z Autoryzowaną Stacją Obsługi (ASO) Hyundai. Podczas rozmowy należy poinformować, że problem dotyczy pojazdu z napędem hybrydowym.

OSTRZEŻENIE

Zalanie wodą

Zalanie pojazdu wodą może spowodować porażenie prądem elektrycznym i/lub pożar akumulatora wysokiego napięcia. Dlatego w przypadku zalania pojazdu należy wyłączyć napęd hybrydowy, zabrać ze sobą kluczyk i odejść od pojazdu w bezpieczne miejsce. Nie dotykać pojazdu zalanego wodą.

Natychmiast skontaktować się z Autoryzowaną Stacją Obsługi (ASO) Hyundai i poinformować, że problem dotyczy pojazdu z napędem hybrydowym.

Wyłączenie się napędu hybrydowego

Napęd hybrydowy może nie działać w przypadku rozładowania akumulatora wysokiego napięcia, rozładowania akumulatora 12 V lub wyczerpania paliwa. Jeżeli napęd hybrydowy wyłączył się podczas jazdy, należy wykonać następujące czynności:

1. Stopniowo zmniejszyć prędkość pojazdu. Zjechać z drogi i zatrzymać pojazd w bezpiecznym miejscu.

2. Ustawić selektor skrzyni biegów w położeniu P.

3. Włączyć światła awaryjne.

4. Wyłączyć stacyjkę (stan LOCK/OFF), a następnie spróbować ponownie włączyć napęd hybrydowy, naciskając pedał hamulca i włączając stacyjkę (stan ON).

5. Jeżeli napędu hybrydowego nie można uruchomić, patrz podrozdział „Rozładowanie się akumulatora 12 V” w rozdziale 7.

Przed próbą uruchomienia pojazdu z użyciem zewnętrznego źródła zasilania sprawdzić poziom paliwa i dokładnie zapoznać się z procedurą uruchamiania z użyciem zewnętrznego źródła zasilania. Więcej informacji podano w podrozdziale „Rozładowanie się akumulatora 12 V w rozdziale 7.

Jeżeli poziom paliwa jest niski, nie kontynuować jazdy z wykorzystaniem jedynie zasilania z akumulatora wysokiego napięcia. W takim przypadku może dojść do rozładowania akumulatora wysokiego napięcia i wyłączenia się napędu hybrydowego.