Pojazd elektryczny

Pojazd elektryczny

Pojazd elektryczny jest napędzany silnikiem elektrycznym zasilanym z akumulatora wysokiego napięcia. Pojazd z napędem konwencjonalnym wykorzystuje silnik spalinowy zasilany benzyną lub olejem napędowym, natomiast pojazd elektryczny wykorzystuje silnik elektryczny zasilany energią elektryczną magazynowaną w akumulatorze wysokiego napięcia. Dzięki temu pojazdy elektryczne są przyjazne dla środowiska, ponieważ nie wymagają paliwa i nie emitują spalin.

Cechy pojazdu elektrycznego

1. Niniejszy pojazd jest napędzany energią elektryczną magazynowaną w akumulatorze wysokiego napięcia. Taki sposób napędu nie powoduje zanieczyszczenia powietrza, ponieważ pojazd nie spala paliwa, takiego jak benzyna lub olej napędowy i nie emituje spalin.

2. W niniejszym pojeździe zastosowano silnik elektryczny o wysokich osiągach. Poziom hałasu i drgań wytwarzanych przez silnik elektryczny jest dużo niższy niż w przypadku konwencjonalnych silników spalinowych.

3. Podczas zwalniania lub zjeżdżania z pochyłości hamowanie z odzyskiem energii powoduje ładowanie akumulatora wysokiego napięcia. Rozwiązanie takie minimalizuje straty energii i zwiększa zasięg pojazdu.

4. Jeżeli poziom naładowania akumulatora wysokiego napięcia jest niewystarczający, można go naładować, stosując ładowanie prądem przemiennym, ładowanie prądem stałym lub ładowanie wolne (szczegóły — patrz rozdział „Rodzaje ładowania”).

Informacja

Hamowanie z odzyskiem energii

Podczas zwalniania i hamowania układ hamulcowy korzysta z silnika elektrycznego, który przetwarza energię kinetyczną pojazdu w energię elektryczną. Wytworzony w ten sposób prąd elektryczny ładuje akumulator wysokiego napięcia (podczas zwalniania zmienia się kierunek przekazywania momentu obrotowego — powoduje to powstawanie siły hamującej i generowanie energii elektrycznej).

Informacje dotyczące akumulatorów

• Pojazd jest wyposażony w akumulator wysokiego napięcia (który zasila napędowy silnik elektryczny i sprężarkę układu klimatyzacji) oraz w akumulator 12 V (który zasila światła, silniki wycieraczek, system audio itp.).

• W trybie gotowości () pojazdu oraz podczas ładowania akumulatora wysokiego napięcia akumulator 12 V ładuje się automatycznie.

Główne podzespoły pojazdu elektrycznego

Główne podzespoły pojazdu elektrycznego

• Ładowarka pokładowa (OBC): urządzenie służące do ładowania akumulatora wysokiego napięcia poprzez przetwarzanie prądu przemiennego z sieci elektrycznej na prąd stały.

• Falownik: zamienia prąd stały na prąd przemienny konieczny do zasilania silnika elektrycznego, a także zamienia prąd przemienny na prąd stały konieczny do ładowania akumulatora wysokiego napięcia.

• Przetwornica LDC: obniża napięcie prądu płynącego z akumulatora wysokiego napięcia do wartości 12 V koniecznej do zasilania różnych układów pojazdu.

• Silnik elektryczny: wykorzystuje energię elektryczną magazynowaną w akumulatorze wysokiego napięcia do napędzania pojazdu (jego funkcja jest podobna do funkcji silnika spalinowego w pojeździe z napędem konwencjonalnym).

• Przekładnia redukcyjna: przenosi siłę napędową silnika elektrycznego w postaci odpowiedniej prędkości obrotowej i momentu obrotowego na koła.

• Akumulator wysokiego napięcia (polimer litowo-jonowy): magazynuje energię elektryczną i zasila napęd pojazdu (inne układy, takie jak światła, silniki wycieraczek itp. zasila akumulator 12 V).

Ładowarka OBC: ładowarka pokładowa

Przetwornica LDC: przetwornica DC-DC niskiego napięcia

OSTRZEŻENIE

Nie wymontowywać i nie rozmontowywać elementów układu wysokiego napięcia, a także złączy ani przewodów akumulatora wysokiego napięcia. Uważać również, by nie uszkodzić elementów układu wysokiego napięcia i/lub akumulatora wysokiego napięcia. Może to spowodować poważne zagrożenie życia i negatywnie wpłynąć na osiągi oraz trwałość pojazdu.

Przeglądy i czynności obsługowe układu wysokiego napięcia oraz akumulatora wysokiego napięcia powinna wykonywać Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.

Akumulator wysokiego napięcia (polimer litowo-jonowy)

• Poziom naładowania akumulatora wysokiego napięcia może stopniowo spadać, nawet jeżeli pojazd nie jeździ.

• Pojemność akumulatora wysokiego napięcia może spadać w wysokich lub niskich temperaturach.

• Zasięg pojazdu przy danym poziomie naładowania akumulatora wysokiego napięcia może zmieniać się w zależności od warunków jazdy. Pobór energii z akumulatora wysokiego napięcia może wzrastać podczas jazdy szybkiej lub jazdy pod górę. W takich warunkach zasięg pojazdu może się zmniejszać.

• Układy klimatyzacji i ogrzewania pobierają energię z akumulatora wysokiego napięcia. Dlatego używanie tych układów może zmniejszać zasięg pojazdu. Podczas korzystania z układu klimatyzacji lub ogrzewania należy pamiętać o ustawianiu umiarkowanej temperatury.

• Wraz z upływem czasu stan akumulatora wysokiego napięcia obniża się w sposób naturalny. Może to zmniejszać zasięg pojazdu.

• Jeżeli pojemność akumulatora wysokiego napięcia oraz zasięg pojazdu spadają systematycznie, pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.

• Jeżeli pojazd nie jest używany przez dłuższy czas, należy zapobiegać całkowitemu rozładowaniu akumulatora wysokiego napięcia, ładując go raz na 3 miesiące. Jeżeli poziom naładowania nadmiernie spadnie, akumulator wysokiego napięcia należy natychmiast naładować całkowicie.

• Aby utrzymywać akumulator wysokiego napięcia w optymalnym stanie, zalecane jest ładowanie prądem przemiennym.

Jeżeli poziom naładowania akumulatora wysokiego napięcia jest niższy niż 20%, optymalny stan akumulatora można utrzymać, ładując go do 100% (zalecana częstotliwość wynosi raz w miesiącu lub częściej).

OSTROŻNIE

Do ładowania akumulatora wysokiego napięcia używać wyłącznie wymaganych ładowarek. Użycie ładowarki innego typu może poważnie obniżyć trwałość pojazdu.

Nie dopuszczać, by wskazanie wskaźnika poziomu naładowania akumulatora wysokiego napięcia spadało do poziomu „0”. Utrzymywanie przez dłuższy czas niskiego poziomu naładowania może spowodować uszkodzenie akumulatora wysokiego napięcia i konieczność jego wymiany.

Jeżeli pojazd uległ wypadkowi, Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai powinna sprawdzić prawidłowość podłączenia akumulatora wysokiego napięcia.

Układ podgrzewania akumulatora wysokiego napięcia

Układ podgrzewania akumulatora wysokiego napięcia zapobiega spadkowi energii wyjściowej przy niskich temperaturach. Po podłączeniu gniazda ładowania układ podgrzewania włącza się automatycznie w zależności od temperatury akumulatora.

Układ podgrzewania skraca czas ładowania akumulatora wysokiego napięcia. Działanie układu podgrzewania może jednak zwiększać pobór energii elektrycznej.

OSTROŻNIE

Układ podgrzewania akumulatora wysokiego napięcia włącza się po podłączeniu ładowarki do pojazdu.

Jeżeli temperatura akumulatora wysokiego napięcia jest niższa niż –35°C, układ podgrzewania może nie włączyć się.

Tryb EV (napęd elektryczny)

Aby przejść w tryb napędu elektrycznego, na ekranie głównym należy wybrać pozycję „EV”.

Szczegółowy opis trybu EV znajduje się w oddzielnej Instrukcji systemu multimedialnego.

Menu trybu EV zawiera 5 pozycji. Są to: „Nearby station” (stacje ładowania w pobliżu), „Energy information” (informacje dotyczące energii), „Charge management” (zarządzanie ładowaniem), „ECO driving” (jazda ekonomiczna) i „EV settings” (ustawienia napędu elektrycznego).

Menu trybu EV może różnić się w zależności od funkcji faktycznie występujących w danym pojeździe.

Nearby Stations (stacje ładowania w pobliżu)

Na ekranie wybrać pozycje „EV” (napęd elektryczny) „Map” (mapa) „Charging stations” (stacje ładowania). Funkcja ta umożliwia wyszukiwanie stacji ładowania wokół aktualnej lokalizacji pojazdu. Aby wyświetlić szczegółowe informacje dotyczące danej stacji, wybrać tę stację.

Energy Information (informacje dotyczące energii)

Na ekranie wybrać pozycje „EV” (napęd elektryczny) „Energy information” (informacje dotyczące energii).

Funkcja ta umożliwia sprawdzenie parametrów dotyczących akumulatora wysokiego napięcia i zużycia energii.

Battery Information (parametry dotyczące akumulatora)

Funkcja ta umożliwia sprawdzenie zasięgu pojazdu, poziomu naładowania akumulatora wysokiego napięcia oraz szacowanego czasu dla każdego rodzaju ładowania.

• System oblicza zasięg przy aktualnym poziomie naładowania akumulatora wysokiego napięcia na podstawie rzeczywistego zużycia energii podczas jazdy. W przypadku zmiany sposobu jazdy zasięg może się zmieniać.

• Zasięg może się zmieniać w zależności od zmian sposobu jazdy nawet przy takim samym ustawionym docelowym poziomie naładowania akumulatora wysokiego napięcia.

Energy consumption (zużycie energii)

Funkcja ta umożliwia sprawdzanie aktualnego zużycia energii przez poszczególne układy pojazdu.

Pozycja „Driving” (podczas jazdy) podaje chwilowe i całkowite zużycie energii przez elektryczny silnik napędowy oraz energię odzyskiwaną podczas hamowania.

Pozycja „Climate” (układ klimatyzacji) podaje chwilowe i całkowite zużycie energii przez układ ogrzewania lub klimatyzacji.

Pozycja „Electronics” (układy elektryczne i elektroniczne) podaje chwilowe i całkowite zużycie energii przez układy pojazdu obejmujące zestaw wskaźników, system informacyjny i rozrywkowy (głośniki i system nawigacji), światła przednie, moduł sterowania pojazdem itp.

Pozycja „Battery care” (ochrona akumulatora wysokiego napięcia) podaje chwilowe i całkowite zużycie energii w następujących przypadkach:

• Działania w trybie zimowym w celu podniesienia temperatury akumulatora wysokiego napięcia i zwiększenia jego sprawności przy niskich temperaturach.

• Chłodzenie akumulatora wysokiego napięcia przy wysokich temperaturach w celu zabezpieczenia go przed przegrzaniem.

Charge Management (zarządzanie ładowaniem)

Na ekranie wybrać pozycje „EV” (napęd elektryczny) „Charge management” (zarządzanie ładowaniem). Funkcja ta umożliwia ustawienie daty i godziny ładowania akumulatora wysokiego napięcia, włączenia układu klimatyzacji, wybór opcji zależnych od lokalizacji i innych ustawień.

Charging and climate (ładowanie i układ klimatyzacji)

Funkcja ta umożliwia zaprogramowanie dat i godzin rozpoczęcia ładowania akumulatora wysokiego napięcia oraz ustawień układu klimatyzacji. Można również wybrać czas ładowania w godzinach obowiązywania niskiej taryfy za prąd.

Departure time (godzina wyjazdu)

1. Funkcja ta umożliwia ustawienie przewidywanej godziny wyjazdu w celu zaplanowania ładowania i osiągnięcia zadanej temperatury.

2. Aby włączyć planowane ładowanie i osiąganie zadanej temperatury dla przewidywanej godziny wyjazdu, należy wybrać dzień tygodnia.

Target temperature settings (ustawianie zadanej temperatury)

1. Ustawić zadaną temperaturę.

Off-peak time settings (ustawienia w czasie obowiązywania niskich taryf)

1. Zaznaczenie tej opcji powoduje rozpoczynanie ładowania wyłącznie poza godzinami obowiązywania wysokich taryf za prąd. Usunięcie zaznaczenia tej opcji powoduje rozpoczynanie ładowania zgodnie z zaprogramowanym harmonogramem.

2. Wybór godziny zakończenia ładowania w czasie obowiązywania niskich taryf za prąd.

3.

• Off-peak tariffs priorised (priorytet w czasie obowiązywania niskich taryf): zaznaczenie tej opcji powoduje rozpoczynanie ładowania poza godzinami obowiązywania wysokich taryf za prąd (możliwość przekroczenia tego przedziały czasowego w celu osiągnięcia 100% poziomu naładowania).

• Off-peak tariffs only (tylko w czasie obowiązywania niskich taryf): zaznaczenie tej opcji powoduje wykonywanie ładowania wyłącznie poza godzinami obowiązywania wysokich taryf za prąd (możliwość przerwania ładowania przed osiągnięciem 100% poziomu naładowania).

Charging location (miejsce ładowania)

W przypadku wyboru ładowania zależnego od lokalizacji funkcja planowanego ładowanie i osiągania zadanej temperatury aktywuje się wyłącznie w miejscu ustalonym przez kierowcę. W przypadku ładowania za pomocą ładowarki prądu przemiennego można również wybierać prąd ładowania.

Aby funkcja planowanego ładowania i osiągania zadanej temperatury aktywowała się w przypadku wyboru ładowania zależnego od lokalizacji, musi ona być włączona.

Charging limit (wartość graniczna ładowania)

• Podczas ładowania za pomocą ładowarki prądu przemiennego lub prądu stałego można wybierać poziom naładowania akumulatora wysokiego napięcia.

• Poziom naładowania można zmieniać o 10%.

• Jeżeli docelowy poziom naładowania jest niższy niż aktualny poziom naładowania akumulatora wysokiego napięcia, ładowanie nie rozpocznie się.

Charging current (prąd ładowania)

• Funkcja ta umożliwia określanie prądu ładowania ładowarki prądu przemiennego. Należy wybrać ustawienie właściwe dla używanej ładowarki.

• Jeżeli ładowanie nie rozpocznie się lub zostanie gwałtownie przerwane, należy wybrać inny prawidłowy prąd i ponownie podjąć próbę rozpoczęcia ładowania.

• Czas ładowania zależy od wybranego prądu ładowania.

ECO Driving (jazda ekonomiczna)

Na ekranie wybrać pozycje „EV” (napęd elektryczny) „ECO Driving” (jazda ekonomiczna). Funkcja ta umożliwia sprawdzenie obniżania emisji CO2 oraz ekonomiczności aktualnej jazdy i jazd poprzednich.

CO2 reduction (obniżanie emisji CO2)

Funkcja ta umożliwia sprawdzanie informacji dotyczących obniżania emisji CO2 w porównaniu z pojazdem z silnikiem benzynowym podobnej wielkości.

Driving history (historia jazd)

Funkcja ta umożliwia sprawdzenie dat, dystansów i zużycia energii wcześniejszych przejazdów. Gwiazdka wskazuje jazdę najbardziej energooszczędną.

EV Settings (ustawienia napędu elektrycznego)

Na ekranie wybrać pozycje „EV” (napęd elektryczny) „ECO settings” (ustawienia napędu elektrycznego). Można wybierać funkcje „Winter mode” (tryb zimowy), „Warning” (ostrzeżenie) i „EV route” (trasa dla napędu elektrycznego).

Winter mode (tryb zimowy)

Funkcja ta umożliwia włączanie i wyłączanie trybu zimowego.

Z trybu zimowego należy korzystać w okresie zimowym, kiedy temperatura akumulatora wysokiego napięcia jest niska.

Tryb ten umożliwia poprawę osiągów podczas jazdy i wydajności ładowania prądem stałym w okresie zimowym poprzez podniesienie temperatury akumulatora wysokiego napięcia do odpowiedniego poziomu.

Włączenie tego trybu może jednak skracać zasięg pojazdu z powodu zużywania energii na podgrzewanie akumulatora wysokiego napięcia.

Tryb ten służy również do poprawy osiągów podczas jazdy w przypadku niskiej temperatury akumulatora wysokiego napięcia lub planowego włączenia układu klimatyzacji/ogrzewania.

Nie należy jednak korzystać z niego w celu podtrzymania zasięgu pojazdu przy niskim poziomie naładowania akumulatora niskiego napięcia.

Tryb ten jest dostępny w pojazdach wyposażonych w nagrzewnicę akumulatora wysokiego napięcia.

Warning (ostrzeżenie)

Funkcja ta umożliwia włączanie i wyłączanie ostrzeżenia o przekroczeniu zasięgu.

Range Warning (ostrzeżenie o przekroczeniu zasięgu): Jeżeli punkt docelowy ustawiony w systemie nawigacji znajduje się poza zasięgiem dla aktualnego poziomu naładowania akumulatora wysokiego napięcia, pojawia się komunikat ostrzegawczy.

EV route (trasa dla napędu elektrycznego)

Po wyborze tej opcji na trasie wyświetlanej na mapie pojawiają się informacje dotyczące napędu elektrycznego. Można sprawdzać zasięg pojazdu na tej trasie przy aktualnym poziomie naładowania akumulatora wysokiego napięcia. Na ekranie pojawia się również przycisk umożliwiający wyszukiwanie stacji ładowania znajdujących się w pobliżu.

Rodzaje ładowania pojazdu elektrycznego

Informacje dotyczące ładowania

• Ładowanie prądem przemiennym:

Ładowanie akumulatora wysokiego napięcia po podłączeniu pojazdu do ładowarki prądu przemiennego, znajdującej się w domu Użytkownika lub w publicznej stacji ładowania pojazdów elektrycznych (więcej informacji — patrz część „Ładowanie prądem przemiennym”).

• Ładowanie prądem stałym:

Istnieje możliwość szybkiego naładowania akumulatora wysokiego napięcia w publicznej stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Należy zapoznać się z Instrukcją obsługi dołączoną do używanej ładowarki prądu stałego.

Zbyt częste używanie ładowarki prądu stałego może spowodować spadek wydajności i trwałości akumulatora wysokiego napięcia.

Aby zapewnić wysoką trwałość akumulatora wysokiego napięcia, należy jak najrzadziej używać ładowarki prądu stałego.

• Ładowanie wolne:

Akumulator wysokiego napięcia można również naładować, wykorzystując energię elektryczną z domowej instalacji elektrycznej. Domowe gniazdo elektryczne musi być zgodne z obowiązującymi przepisami, a jego parametry (napięcie (V), natężenie prądu (A) i moc (W)) muszą odpowiadać parametrom znamionowym ładowarki przenośnej.

Informacje dotyczące czasu ładowania

Rodzaje ładowania

Wersja ekonomiczna

Wersja rozbudowana

Ładowanie prądem przemiennym

Ładowanie do poziomu 100% trwa w temperaturze pokojowej około 6 godzin i 10 minut.

Ładowanie do poziomu 100% trwa w temperaturze pokojowej około 9 godzin i 35 minut.

Ładowanie prądem stałym

Ładowarka o mocy
100 kW

Ładowanie do poziomu 80% trwa w temperaturze pokojowej około 54 minut. Możliwość naładowania do 100%.

Ładowanie do poziomu 80% trwa w temperaturze pokojowej około 54 minut. Możliwość naładowania do 100%.

Ładowarka o mocy
50 kW

Ładowanie do poziomu 80% trwa w temperaturze pokojowej około 57 minut. Możliwość naładowania do 100%.

Ładowanie do poziomu 80% trwa w temperaturze pokojowej około 75 minut. Możliwość naładowania do 100%.

Ładowanie wolne

Ładowanie do poziomu 100% trwa w temperaturze pokojowej około 19 godzin.

Ładowanie do poziomu 100% trwa w temperaturze pokojowej około 31 godzin.

Informacja

Czasy ładowania akumulatora wysokiego napięcia mogą zmieniać się w zależności od stanu i trwałości akumulatora, parametrów ładowarki oraz temperatury otoczenia.

Rodzaje ładowania

Rodzaj

Gniazdo ładowania (pojazd)

Złącze ładowania

Stanowisko ładowania

Sposób ładowania

Ładowanie prądem przemiennym

Ładowarka prądu przemiennego w domu lub w publicznej stacji ładowania pojazdów elektrycznych

Ładowanie prądem
stałym

Ładowarka prądu stałego w publicznej stacji ładowania pojazdów elektrycznych

Ładowanie wolne

Domowa instalacja elektryczna

• Czasy ładowania akumulatora wysokiego napięcia mogą zmieniać się w zależności od stanu i trwałości akumulatora, parametrów ładowarki oraz temperatury otoczenia.

• Rzeczywisty wygląd ładowarki oraz sposób ładowania mogą się różnić w zależności od producenta ładowarki.

Lampki sygnalizacyjne stanu ładowania pojazdu elektrycznego

Lampki sygnalizacyjne stanu ładowania

Podczas ładowania akumulatora wysokiego napięcia poziom naładowania można sprawdzać z zewnątrz pojazdu.

Lampki sygnalizacyjne stanu ładowania

Stan lampki

Szczegóły

Otwarta pokrywa gniazd ładowania
(tryb gotowości do ładowania)

biała wł.

Ładowanie

zielona wł.

Ładowanie zaplanowane

zielona
migająca

Błąd ładowania (usterka układu ładowania)

czerwona
migająca

Ładowanie akumulatora 12 V lub zaplanowane działanie układu klimatyzacji/ogrzewania

żółta wł.

Poziom naładowania

Stan lampki

Szczegóły

Przed rozpoczęciem ładowania (świeci)

Podczas ładowania
(miga)

Bardzo niski poziom naładowania akumulatora wysokiego napięcia

żółta

żółta

Niski poziom naładowania akumulatora wysokiego napięcia

zielona

zielona

Średni poziom naładowania akumulatora wysokiego napięcia

zielona

zielona

Wysoki poziom naładowania akumulatora wysokiego napięcia

zielona

zielona

Ostrzeżenie o wysokim napięciu

Stan lampki

Szczegóły

Przepływ prądu pod wysokim napięciem (ładowanie akumulatora 12 V lub zaplanowane działanie układu klimatyzacji/ogrzewania)

Ładowanie natychmiastowe

Stan lampki

Szczegóły

Przycisk wyłączania ładowania zaplanowanego. Naciśnięcie powoduje natychmiastowe rozpoczęcie ładowania.

Blokada gniazda ładowania

Tryby AUTO/LOCK gniazd ładowania

Można wybierać, czy złącze ładowania ma być zablokowane w gnieździe ładowania, czy nie.

Przełączanie pomiędzy trybem AUTO (automatyczny) a LOCK (blokada) odbywa się za pomocą przycisku .

Informacja

Podczas ładowania prądem stałym gniazdo ładowania jest zablokowane niezależnie od wybranego trybu. Gniazdo odblokowuje się po zakończeniu ładowania.

Złącze ładowania zablokowane

LOCK

AUTO

Przed ładowaniem

O

×

Podczas ładowania

O

O

Ładowanie zakończone

O

×

• Tryb LOCK (blokada) (lampka sygnalizacyjna w przycisku wył.):

Złącze ładowania blokuje się po podłączeniu go do gniazda ładowania. Złącze pozostaje zablokowane do momentu odblokowania zamków wszystkich drzwi przez kierowcę. Tryb ten zapobiega kradzieży przewodu ładowania.

– Jeżeli złącze ładowania zostanie odblokowane z powodu odblokowania zamków wszystkich drzwi, ale nie zostanie odłączone w ciągu 15 sekund, złącze automatycznie blokuje się ponownie.

– Jeżeli złącze ładowania zostanie odblokowane z powodu odblokowania zamków wszystkich drzwi, ale zamki zostaną ponownie zablokowane, złącze automatycznie blokuje się ponownie.

• Tryb AUTO (automatyczny) (lampka sygnalizacyjna w przycisku wł.):

Złącze blokuje się po rozpoczęciu ładowania. Złącze odblokowuje się po zakończeniu ładowania. Trybu tego można używać podczas ładowania w publicznej stacji ładowania pojazdów elektrycznych.

Ładowanie zaplanowane

Ładowanie zaplanowane (jeżeli funkcja występuje)

• Harmonogram ładowania pojazdu można ustawiać za pomocą systemu audio-wideo i nawigacji (AVN) lub aplikacji Blue Link.

Szczegółowe informacje dotyczące sposobu ustawiania harmonogramu ładowania podano w Instrukcji obsługi systemu AVN lub w Instrukcji obsługi aplikacji Blue Link.

• Ładowanie zaplanowane można wykonywać jedynie za pomocą ładowarki prądu przemiennego lub ładowarki przenośnej (ICCB).

• Po ustawieniu harmonogramu ładowania i podłączeniu ładowarki prądu przemiennego lub ładowarki przenośnej (ICCB) przez 3 minuty miga zielona lampka sygnalizacyjna (1) trybu ładowania. Sygnalizuje ona ustalenie harmonogramu ładowania.

• Po ustawieniu harmonogramu ładowanie nie musi rozpocząć się w momencie podłączenia ładowarki prądu przemiennego lub ładowarki przenośnej (ICCB). Jeżeli konieczne jest natychmiastowe rozpoczęcie ładowania, należy w systemie audio-wideo i nawigacji (AVN) wyłączyć harmonogram ładowania lub przez 3 sekundy naciskać przycisk wyłączania harmonogramu ładowania (2).

• W przypadku wyłączenia harmonogramu ładowania za pomocą przycisku (2) (w celu natychmiastowego rozpoczęcia ładowania) ładowanie musi rozpocząć się w ciągu 3 minut od momentu podłączenia ładowarki.

Naciśnięcie przycisku wyłączania harmonogramu ładowania (2) (w celu natychmiastowego rozpoczęcia ładowania) nie powoduje całkowitego anulowania ustawień harmonogramu. Aby całkowicie anulować ustawienia harmonogramu ładowania, należy użyć funkcji systemu audio-wideo i nawigacji (AVN).

Szczegółowe informacje dotyczące podłączania ładowarki prądu przemiennego lub ładowarki przenośnej (ICCB) podano w częściach „Ładowanie prądem przemiennym” i „Ładowanie wolne”.

Środki ostrożności podczas ładowania

Środki ostrożności podczas ładowania

Rzeczywisty wygląd ładowarki oraz sposób ładowania mogą się różnić w zależności od producenta ładowarki.

OSTRZEŻENIE

Fale elektromagnetyczne generowane przez ładowarkę mogą silnie zakłócać działanie elektrycznych urządzeń medycznych, takich jak wszczepione rozruszniki serca. W przypadku posiadania elektrycznego urządzenia medycznego, takiego jak wszczepiony rozrusznik serca, należy zapytać lekarza i producenta, czy ładowanie pojazdu elektrycznego może zakłócić działanie tego urządzenia.

Przed podłączeniem ładowarki do gniazda ładowania upewnić się, że złącze przewodu ładowania nie jest mokre ani zanieczyszczone. Podłączenie złącza mokrego lub zanieczyszczonego może spowodować pożar lub porażenie prądem elektrycznym.

OSTRZEŻENIE

Podczas podłączania przewodu ładowania do ładowarki oraz złącza ładowarki do gniazda pojazdu należy uważać, aby nie dotknąć złącza ładowania, wtyczki ani gniazda ładowania.

Aby uniknąć porażenia prądem elektrycznym podczas ładowania, należy przestrzegać następujących zasad:

– Używać ładowarek wodoszczelnych.

– Nie dotykać złącza ładowania ani wtyczki ładowania mokrymi dłońmi, a podczas podłączania przewodu ładowania unikać stania w miejscu mokrym lub na śniegu.

– Zachowywać szczególną ostrożność podczas burzy z wyładowaniami atmosferycznymi.

– Zachowywać szczególną ostrożność, kiedy złącze ładowania i/lub wtyczka są mokre.

OSTRZEŻENIE

W przypadku stwierdzenia nietypowych objawów (zapach, dym itp.) natychmiast przerwać ładowanie.

Aby uniknąć porażenia prądem elektrycznym, w przypadku uszkodzenia izolacji przewodu ładowania natychmiast wymienić przewód.

Podczas podłączania lub odłączania przewodu ładowania należy trzymać złącze ładowania za uchwyt i trzymać wtyczkę ładowania.

Ciągnięcie za przewód ładowania (bez trzymania za uchwyt) może spowodować odłączenie przewodów wewnętrznych lub uszkodzenia, a w konsekwencji doprowadzić do porażenia prądem elektrycznym lub pożaru.

OSTROŻNIE

Zawsze utrzymywać złącze i wtyczkę ładowania w stanie czystym i suchym. Chronić przewód ładowania przez wodą i wilgocią.

Do ładowania akumulatora wysokiego napięcia używać wyłącznie wymaganych ładowarek. Użycie ładowarki innego typu może spowodować usterkę.

Przed rozpoczęciem ładowania wyłączać pojazd.

Po wyłączeniu pojazdu i rozpoczęciu ładowania wentylator chłodzący w przedziale silnika elektrycznego może włączać się automatycznie. Nie dotykać wentylatora chłodzącego podczas ładowania.

Uważać, by nie upuścić złącza ładowania. Może to spowodować jego uszkodzenie.

Ładowanie pojazdu elektrycznego (ładowanie prądem przemiennym)

Ładowanie prądem przemiennym

Rzeczywisty wygląd ładowarki oraz sposób ładowania mogą się różnić w zależności od producenta ładowarki.

Sposób podłączania ładowarki prądu przemiennego

1. Wcisnąć pedał hamulca i włączyć hamulec postojowy.

2. Wyłączyć wszystkie przełączniki, włączyć tryb P przekładni redukcyjnej i wyłączyć pojazd.

W przypadku podłączenia ładowarki przy włączonym trybie innym niż P przekładni redukcyjnej ładowanie rozpocznie się dopiero po włączeniu trybu P.

3. Nacisnąć pokrywę gniazd ładowania w miejscu oznaczonym symbolem otwierania. Pokrywa gniazd ładowania otwiera się tylko przy odblokowanych drzwiach.

Informacja

Jeżeli nie można otworzyć pokrywy gniazd ładowania z powodu jej przymarznięcia, należy lekko postukać w pokrywę lub usunąć lód znajdujący się w jej pobliżu. Nie podejmować prób otwierania pokrywy gniazd ładowania na siłę.

4. Zdjąć osłonę (1) gniazda ładowania.

5. Sprawdzić, czy złącze i gniazdo ładowania nie są zanieczyszczone.

6. Trzymając za uchwyt złącza ładowania, podłączyć złącze do gniazda ładowania. Złącze należy wsunąć do oporu. Nieprawidłowe podłączenie złącza może spowodować pożar.

Informacja

Tryby AUTO/LOCK gniazd ładowania

Złącze ładowania blokuje się w gnieździe w różnych momentach, w zależności od wybranego trybu.

• Tryb LOCK (blokada): Złącze ładowania blokuje się po podłączeniu go do gniazda ładowania.

• Tryb AUTO (automatyczny): Złącze blokuje się po rozpoczęciu ładowania.

Więcej informacji podano w części „Tryby AUTO/LOCK gniazd ładowania” w tym rozdziale.

7. Aby rozpocząć ładowanie, podłączyć wtyczkę ładowania do gniazda ładowarki.

8. Sprawdzić, czy świeci się lampka sygnalizacyjna ładowania akumulatora wysokiego napięcia w zestawie wskaźników. Jeżeli lampka nie świeci się, oznacza to, że ładowanie nie rozpoczęło się.

Aby rozpocząć ładowanie w przypadku nieprawidłowego podłączenia wtyczki lub złącza ładowania, należy podłączyć je ponownie.

Informacja

• Podczas ładowania prądem przemiennym mogą występować zakłócenia odbioru sygnału radiowego.

• Podczas ładowania nie można zmienić trybu przekładni redukcyjnej.

9. Po rozpoczęciu ładowania przez ok. 1 minutę zestaw wskaźników wyświetla jego szacowany czas.

Szacowany czas ładowania wyświetla się również przez ok. 1 minutę w przypadku otwarcia drzwi kierowcy. Jeżeli ładowanie odbywa się zgodnie z harmonogramem ładowania lub ustawiony jest harmonogram włączeń układu klimatyzacji/ogrzewania, zamiast szacowanego czasu wyświetla się symbol „--”.

Informacja

Czasy ładowania akumulatora wysokiego napięcia mogą zmieniać się w zależności od stanu i trwałości akumulatora, parametrów ładowarki oraz temperatury otoczenia.

Sprawdzanie stanu ładowania

Podczas ładowania akumulatora wysokiego napięcia poziom naładowania można sprawdzać z zewnątrz pojazdu.

Stan lampki

Szczegóły

Przed rozpoczęciem ładowania (świeci)

Podczas ładowania
(miga)

Bardzo niski poziom naładowania akumulatora wysokiego napięcia

żółta

żółta

Niski poziom naładowania akumulatora wysokiego napięcia

zielona

zielona

Średni poziom naładowania akumulatora wysokiego napięcia

zielona

zielona

Wysoki poziom naładowania akumulatora wysokiego napięcia

zielona

zielona

Sposób odłączania ładowarki prądu przemiennego

1. Po zakończeniu ładowania należy odłączyć wtyczkę ładowania od gniazda ładowarki prądu przemiennego.

2. Odłączyć złącze ładowania, trzymając je za uchwyt.

Informacja

Aby zapobiec kradzieży przewodu ładowania, złącza ładowania nie można odłączyć przy zablokowanych zamkach drzwi pojazdu. Aby odłączyć złącze ładowania, należy odblokować zamki drzwi.

Jeżeli włączony jest tryb AUTO (automatyczny) gniazda ładowania, złącze odblokowuje się automatycznie po zakończeniu ładowania.

Więcej informacji podano w części „Tryby AUTO/LOCK gniazd ładowania” w tym rozdziale.

3. Pamiętać o założeniu osłony gniazda ładowania.

4. Prawidłowo zamknąć pokrywę gniazd ładowania.

Awaryjne odblokowanie złącza ładowania

Jeżeli złącza ładowania nie można odłączyć z powodu rozładowania się akumulatora 12 V lub usterki przewodów elektrycznych, należy podnieść maskę silnika i lekko pociągnąć za linkę odblokowania awaryjnego. Powoduje to odblokowanie złącza ładowania.

Ładowanie pojazdu elektrycznego (ładowanie prądem stałym)

Ładowanie prądem stałym

Istnieje możliwość szybkiego naładowania akumulatora wysokiego napięcia w publicznej stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Należy zapoznać się z Instrukcją obsługi dołączoną do używanej ładowarki prądu stałego.

Zbyt częste używanie ładowarki prądu stałego może spowodować spadek wydajności i trwałości akumulatora wysokiego napięcia.

Aby zapewnić wysoką trwałość akumulatora wysokiego napięcia, należy jak najrzadziej używać ładowarki prądu stałego.

Rzeczywisty wygląd ładowarki oraz sposób ładowania mogą się różnić w zależności od producenta ładowarki.

Informacja

Niektóre ładowarki prądu stałego po podłączeniu do pojazdu z całkowicie naładowanym akumulatorem wysokiego napięcia mogą generować komunikat błędu. Nie podejmować prób ładowania, jeżeli akumulator wysokiego napięcia jest całkowicie naładowany.

Sposób podłączania ładowarki prądu stałego

1. Wcisnąć pedał hamulca i włączyć hamulec postojowy.

2. Wyłączyć wszystkie przełączniki, włączyć tryb P przekładni redukcyjnej i wyłączyć pojazd.

3. Nacisnąć pokrywę gniazd ładowania w miejscu oznaczonym symbolem otwierania. Pokrywa gniazd ładowania otwiera się tylko przy odblokowanych drzwiach.

Informacja

Jeżeli nie można otworzyć pokrywy gniazd ładowania z powodu jej przymarznięcia, należy lekko postukać w pokrywę lub usunąć lód znajdujący się w jej pobliżu. Nie podejmować prób otwierania pokrywy gniazd ładowania na siłę.

4. Zdjąć osłonę (1) gniazda ładowania.

5. Sprawdzić, czy złącze i gniazdo ładowania nie są zanieczyszczone.

6. Trzymając za uchwyt złącza ładowania, podłączyć złącze do gniazda ładowania. Złącze należy wsunąć do oporu. Nieprawidłowe podłączenie złącza może spowodować pożar.

Zapoznać się ze sposobem ładowania i odłączania ładowarki podanym w Instrukcji obsługi danej ładowarki prądu stałego.

7. Sprawdzić, czy świeci się lampka sygnalizacyjna ładowania akumulatora wysokiego napięcia w zestawie wskaźników. Jeżeli lampka nie świeci się, oznacza to, że ładowanie nie rozpoczęło się.

Aby rozpocząć ładowanie w przypadku nieprawidłowego podłączenia złącza ładowania, należy podłączyć je ponownie.

Aby zapobiec uszkodzeniu akumulatora wysokiego napięcia, przy niskich temperaturach ładowanie prądem stałym może być niemożliwe.

Informacja

Podczas ładowania akumulator wysokiego napięcia chłodzony jest przez układ klimatyzacji. W związku z tym podczas ładowania słyszalne mogą być odgłosy działania sprężarki układu klimatyzacji i wentylatora.

Ponadto przy wysokich temperaturach zewnętrznych wydajność układu klimatyzacji może spadać z powodu wykorzystywania go do chłodzenia akumulatora wysokiego napięcia.

Informacja

Podczas ładowania nie można zmienić trybu przekładni redukcyjnej.

8. Po rozpoczęciu ładowania przez ok. 1 minutę zestaw wskaźników wyświetla jego szacowany czas.

Szacowany czas ładowania wyświetla się również przez ok. 1 minutę w przypadku otwarcia drzwi kierowcy.

Informacja

Czasy ładowania akumulatora wysokiego napięcia mogą zmieniać się w zależności od stanu i trwałości akumulatora, parametrów ładowarki oraz temperatury otoczenia.

Sprawdzanie stanu ładowania

Podczas ładowania akumulatora wysokiego napięcia poziom naładowania można sprawdzać z zewnątrz pojazdu.

Stan lampki

Szczegóły

Przed rozpoczęciem ładowania (świeci)

Podczas ładowania
(miga)

Bardzo niski poziom naładowania akumulatora wysokiego napięcia

żółta

żółta

Niski poziom naładowania akumulatora wysokiego napięcia

zielona

zielona

Średni poziom naładowania akumulatora wysokiego napięcia

zielona

zielona

Wysoki poziom naładowania akumulatora wysokiego napięcia

zielona

zielona

Sposób odłączania ładowarki prądu stałego

1. Po zakończeniu lub przerwaniu ładowania prądem stałym należy odłączyć złącze ładowania. Sposoby odłączania złącza ładowania różnych typów ładowarek prądu stałego opisano w ich Instrukcjach obsługi.

2. Pamiętać o założeniu osłony gniazda ładowania.

3. Prawidłowo zamknąć pokrywę gniazd ładowania.

Ładowanie pojazdu elektrycznego (ładowanie wolne)

Ładowanie wolne

1) Przewód zasilający i wtyczka

2) Sterownik

3) Przewód ładowania i złącze ładowania

Jeżeli ładowanie prądem przemiennym lub ładowanie prądem stałym jest niemożliwe, można skorzystać z ładowania wolnego, wykorzystując energię elektryczną z domowej instalacji elektrycznej.

Sposób ustawiania poziomu ładowania ładowarki przenośnej

1. Przed podłączeniem wtyczki do gniazda sprawdzić znamionowe natężenie gniazda.

2. Podłączyć wtyczkę do domowego gniazda elektrycznego.

3. Sprawdzić wyświetlacz sterownika.

4. Aby dostosować poziom ładowania, przez ponad sekundę naciskać przycisk (1) z tyłu sterownika (patrz rodzaj przewodu ładowania i przykład ustawień poziomu ładowania).

5. Każde naciśnięcie przycisku (1) powoduje zmianę poziomu ładowania na wyświetlaczu sterownika.

6. Po ustawieniu poziomu ładowania rozpocząć ładowanie zgodnie z procedurą ładowania wolnego.

Przykład ustawiania poziomu ładowania za pomocą ładowarki przenośnej

Podany przykład jest orientacyjny i może się zmieniać w zależności od otoczenia.

Prąd gniazda elektrycznego

Poziom ładowania ładowarki ICCB

Wskazanie na wyświetlaczu

14 ÷ 16 A

12 A

13 ÷ 12 A

10 A

11 ÷ 10 A

8 A

9 ÷ 8 A

6 A

Sposób podłączania ładowarki przenośnej (ICCB)

1. Podłączyć wtyczkę do domowego gniazda elektrycznego.

2. Sprawdzić, czy na sterowniku świeci się zielona lampka sygnalizacyjna włączonego zasilania.

3. Wcisnąć pedał hamulca i włączyć hamulec postojowy.

4. Wyłączyć wszystkie przełączniki, włączyć tryb P przekładni redukcyjnej i wyłączyć pojazd.

W przypadku podłączenia ładowarki przy włączonym trybie innym niż P przekładni redukcyjnej ładowanie rozpocznie się dopiero po włączeniu trybu P.

5. Nacisnąć pokrywę gniazd ładowania w miejscu oznaczonym symbolem otwierania. Pokrywa gniazd ładowania otwiera się tylko przy odblokowanych drzwiach.

Informacja

Jeżeli nie można otworzyć pokrywy gniazd ładowania z powodu jej przymarznięcia, należy lekko postukać w pokrywę lub usunąć lód znajdujący się w jej pobliżu. Nie podejmować prób otwierania pokrywy gniazd ładowania na siłę.

6. Zdjąć osłonę (1) gniazda ładowania.

7. Sprawdzić, czy złącze i gniazdo ładowania nie są zanieczyszczone.

8. Trzymając za uchwyt złącza ładowania, podłączyć złącze do gniazda ładowania. Złącze należy wsunąć do oporu. Nieprawidłowe podłączenie złącza może spowodować pożar.

Informacja

Tryby AUTO/LOCK gniazd ładowania

Złącze ładowania blokuje się w gnieździe w różnych momentach, w zależności od wybranego trybu.

• Tryb LOCK (blokada): Złącze ładowania blokuje się po podłączeniu go do gniazda ładowania.

• Tryb AUTO (automatyczny): Złącze blokuje się po rozpoczęciu ładowania.

Więcej informacji podano w części „Tryby AUTO/LOCK gniazd ładowania” w tym rozdziale.

9. Ładowanie rozpoczyna się automatycznie (miga lampka sygnalizacyjna ładowania).

10. Sprawdzić, czy świeci się lampka sygnalizacyjna ładowania akumulatora wysokiego napięcia w zestawie wskaźników. Jeżeli lampka nie świeci się, oznacza to, że ładowanie nie rozpoczęło się.

Aby rozpocząć ładowanie w przypadku nieprawidłowego podłączenia złącza ładowania, należy podłączyć je ponownie.

Informacja

Podczas ładowania nie można zmienić trybu przekładni redukcyjnej.

11. Po rozpoczęciu ładowania przez ok. 1 minutę zestaw wskaźników wyświetla jego szacowany czas.

Szacowany czas ładowania wyświetla się również przez ok. 1 minutę w przypadku otwarcia drzwi kierowcy. Jeżeli ładowanie odbywa się zgodnie z harmonogramem ładowania lub ustawiony jest harmonogram włączeń układu klimatyzacji/ogrzewania, zamiast szacowanego czasu wyświetla się symbol „--”.

Informacja

Czasy ładowania akumulatora wysokiego napięcia mogą zmieniać się w zależnoś­ci od stanu i trwałości akumulatora, parametrów ładowarki oraz temperatury otoczenia.

Sprawdzanie stanu ładowania

Podczas ładowania akumulatora wysokiego napięcia poziom naładowania można sprawdzać z zewnątrz pojazdu.

Stan lampki

Szczegóły

Przed rozpoczęciem ładowania (świeci)

Podczas ładowania
(miga)

Bardzo niski poziom naładowania akumulatora wysokiego napięcia

żółta

żółta

Niski poziom naładowania akumulatora wysokiego napięcia

zielona

zielona

Średni poziom naładowania akumulatora wysokiego napięcia

zielona

zielona

Wysoki poziom naładowania akumulatora wysokiego napięcia

zielona

zielona

Lampki sygnalizacyjne ładowarki przenośnej

Sterownik

Symbol

Szczegóły

WTYCZKA

Świeci się: zasilanie wł.

Miga: usterka czujnika temperatury wtyczki

Świeci się: zabezpieczenie wtyczki przed wysoką temperaturą

Miga: ostrzeżenie o wysokiej temperaturze wtyczki

ZASILANIE

Świeci się: zasilanie wł.

ŁADOWANIE

Miga: ładowanie w trybie oszczędzania energii, świeci się tylko lampka sygnalizacyjna ładowania

USTERKA

Miga: ładowanie przerwane

POZIOM ŁADOWANIA

Typ A

Typ B

Typ C

Każdorazowe naciśnięcie przycisku (1) na ponad 1 sekundę przy ładowarce podłączonej do gniazda elektrycznego, ale nie do pojazdu, powoduje zmianę prądu ładowania (3 poziomy).

12 A

10 A

8 A

10 A

8 A

7 A

8 A

6 A

6 A

POJAZD

Złącze ładowania podłączone

Ładowanie

Miga: ładowanie niemożliwe

Nr

Sterownik

Stan/diagnoza/środki zaradcze

Nr

Sterownik

Stan/diagnoza/środki zaradcze

1

• Złącze ładowania podłączone do pojazdu (świeci się na zielono)

• Usterka czujnika temperatury wtyczki
(miga na zielono)

• Zabezpieczenie wtyczki przed wysoką temperaturą (miga na czerwono)

• Ostrzeżenie o wysokiej temperaturze wtyczki (świeci się na czerwono)

Skontaktować się z Autoryzowaną Stacją Obsługi (ASO) Hyundai.

2

– Złącze ładowania podłączone do pojazdu (świeci się na zielono)

3

– Podczas ładowania

• Lampka sygnalizacyjna ładowania (miga na zielono)

• Lampka sygnalizacyjna podłączenia do pojazdu (świeci się na niebiesko)

4

– Przed podłączeniem złącza ładowania do pojazdu (miga na czerwono)

• Nieprawidłowa temperatura

• Usterka ładowarki przenośnej

Skontaktować się z Autoryzowaną Stacją Obsługi (ASO) Hyundai.

Nr

Sterownik

Stan/diagnoza/środki zaradcze

Nr

Sterownik

Stan/diagnoza/środki zaradcze

5

– Po podłączeniu do pojazdu (miga na czerwono)

• Usterka urządzenia diagnostycznego

• Upływ prądu

• Nieprawidłowa temperatura

Skontaktować się z Autoryzowaną Stacją Obsługi (ASO) Hyundai.

6

– Po podłączeniu złącza ładowania do pojazdu (miga na czerwono)

• Usterka komunikacji

Skontaktować się z Autoryzowaną Stacją Obsługi (ASO) Hyundai.

7

• Usterka czujnika temperatury wtyczki (miga na zielono)

• Zabezpieczenie wtyczki przed wysoką temperaturą (miga na czerwono)

• Ostrzeżenie o wysokiej temperaturze wtyczki (świeci się na czerwono)

Skontaktować się z Autoryzowaną Stacją Obsługi (ASO) Hyundai.

8

– Tryb oszczędzania energii

• Przez 3 minuty od momentu rozpoczęcia ładowania (miga na zielono)

Sposób odłączania ładowarki przenośnej (ICCB)

1. Odłączyć złącze ładowania, trzymając je za uchwyt.

Informacja

Aby zapobiec kradzieży przewodu ładowania, złącza ładowania nie można odłączyć przy zablokowanych zamkach drzwi pojazdu. Aby odłączyć złącze ładowania, należy odblokować zamki drzwi.

Jeżeli włączony jest tryb AUTO (automatyczny) gniazda ładowania, złącze odblokowuje się automatycznie po zakończeniu ładowania.

Więcej informacji podano w części „Tryby AUTO/LOCK gniazd ładowania” w tym rozdziale.

2. Pamiętać o założeniu osłony gniazda ładowania.

3. Prawidłowo zamknąć pokrywę gniazd ładowania.

4. Odłączyć wtyczkę od domowego gniazda elektrycznego. Podczas odłączania wtyczki nie wolno ciągnąć za przewód.

5. Aby zabezpieczyć złącze ładowania przed dostaniem się do niego ciał obcych, założyć osłonę złącza.

6. Umieścić przewód ładowania w schowku na przewody.

Awaryjne odblokowanie złącza ładowania

Jeżeli złącza ładowania nie można odłączyć z powodu rozładowania się akumulatora 12 V lub usterki przewodów elektrycznych, należy podnieść maskę silnika i lekko pociągnąć za linkę odblokowania awaryjnego. Powoduje to odblokowanie złącza ładowania.

Środki ostrożności podczas używania ładowarki przenośnej (ICCB)

• Używać wyłączne ładowarek przenośnych dopuszczonych przez Hyundai Motor Corporation.

• Nie podejmować prób naprawy, rozmontowania ani regulacji ładowarki przenośnej.

• Nie używać przedłużaczy ani gniazd rozdzielających.

• W przypadku jakiejkolwiek nieprawidłowości natychmiast przerwać ładowanie.

• Nie dotykać wtyczki ani złącza ładowania mokrymi dłońmi.

• Nie dotykać styków złącza ładowania prądem przemiennym ani styków gniazda ładowania prądem przemiennym w pojeździe.

• Nie podłączać złącza ładowania do zasilania o napięciu niezgodnym z przepisami.

• Nie używać ładowarki przenośnej, jeżeli jest ona zużyta, otwarta lub uszkodzona.

• Nie używać ładowarki przenośnej, jeżeli jej obudowa lub złącze ładowania są uszkodzone, popękane albo widoczne są nieosłonięte przewody.

• Nie pozwalać dzieciom obsługiwać ani dotykać ładowarki przenośnej.

• Chronić sterownik przed wodą.

• Chronić styki złącza ładowania zwykłego i wtyczki przed zanieczyszczeniami.

• Nie stawać na przewodach. Nie ciągnąć za przewody, nie skręcać ich ani nie zginać.

• Nie ładować podczas burzy z wyładowaniami atmosferycznymi.

• Nie upuszczać sterownika i nie umieszczać na nim ciężkich przedmiotów.

• Podczas ładowania nie umieszczać w pobliżu ładowarki urządzeń mogących generować wysokie temperatury.

• Podłączenie ładowarki do uszkodzonego domowego gniazda elektrycznego może spowodować porażenie prądem elektrycznym. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości dotyczących stanu gniazda powinien je sprawdzić uprawniony elektryk.

• W przypadku przegrzewania się gniazda elektrycznego lub innych elementów albo zauważenia zapachu spalenizny natychmiast przerwać ładowanie i odłączyć ładowarkę.

Ładowanie pojazdu elektrycznego (nagłe przerwanie)

Postępowanie w przypadku nagłego przerwania ładowania

Kiedy akumulator wysokiego napięcia nie ładuje się, należy wykonać następujące sprawdzenia:

1. Sprawdzić ustawienia ładowania w pojeździe. Patrz punkt „Zarządzanie ładowaniem” w tym rozdziale (np. po ustawieniu harmonogramu ładowania, ładowanie nie musi rozpocząć się w momencie podłączenia ładowarki prądu przemiennego lub ładowarki przenośnej (ICCB)).

2. Sprawdzić stan działania ładowarki prądu przemiennego, ładowarki przenośnej i ładowarki prądu stałego (lampki stanu ładowania ładowarki przenośnej — patrz punkt „Sprawdzanie stanu ładowania” dla ładowania wolnego w tym rozdziale).

Rzeczywisty sposób wskazywania stanu ładowania może się różnić w zależności od producenta ładowarki.

3. Jeżeli akumulator wysokiego napięcia nie ładuje się, a w zestawie wskaźników pojawia się komunikat ostrzegawczy, należy sięgnąć do odpowiedniego wyjaśnienia. Patrz punkt „Komunikaty na wyświetlaczu LCD” w tym rozdziale.

4. Jeżeli podczas korzystania z innej ładowarki ładowanie przebiega prawidłowo, skontaktować się z producentem niesprawnej ładowarki.

5. Jeżeli podczas korzystania z innej ładowarki ładowanie nie przebiega prawidłowo, należy skontaktować się z Autoryzowaną Stacją Obsługi (ASO) Hyundai.

Za kierownicą pojazdu elektrycznego

Uruchamianie pojazdu

1. Usiąść na fotelu kierowcy, mając przy sobie inteligentny kluczyk.

2. Przed uruchomieniem pojazdu zapiąć pas bezpieczeństwa.

3. Sprawdzić, czy hamulec postojowy jest włączony.

4. Wyłączyć wszystkie odbiorniki prądu.

5. Wcisnąć i przytrzymać pedał hamulca.

6. Przy wciśniętym pedale hamulca włączyć tryb P przekładni redukcyjnej.

7. Trzymając wciśnięty pedał hamulca nacis­nąć przycisk zasilania (POWER).

8. Jeżeli lampka sygnalizacyjna świeci się, można rozpocząć jazdę.

Jeżeli lampka sygnalizacyjna nie świeci się, jazdy nie można rozpocząć. Spróbować ponownie uruchomić pojazd.

9. Trzymając wciśnięty pedał hamulca włączyć wybrany tryb przekładni redukcyjnej.

Informacja

Jeżeli przewód ładowania jest podłączony do pojazdu, ze względów bezpieczeństwa nie można zmienić trybu przekładni redukcyjnej.

10. Wyłączyć hamulec postojowy i powoli zwolnić pedał hamulca. Sprawdzić, czy pojazd powoli rusza, a następnie nacis­nąć pedał przyspieszenia.

Wyłączanie pojazdu

1. Po zatrzymaniu pojazdu nie zwalniać pedału hamulca.

2. Przy wciśniętym pedale hamulca włączyć tryb P przekładni redukcyjnej.

3. Trzymając wciśnięty pedał hamulca włączyć hamulec postojowy.

4. Przy wciśniętym pedale hamulca wyłączyć pojazd, naciskając przycisk zasilania (POWER).

5. Sprawdzić, czy w zestawie wskaźników zgasła lampka sygnalizacyjna .

Jeżeli lampka sygnalizacyjna świeci się i włączony jest tryb inny niż P przekładni redukcyjnej, pojazd może ruszyć po przypadkowym naciśnięciu pedału przyspieszenia.

Wirtualne brzmienie pracy silnika spalinowego

Jazda z napędem elektrycznym jest niemal bezgłośna. Dlatego podczas jazdy pojazdem elektrycznym — dla zapewnienia bezpieczeństwa pieszych — specjalny układ (VESS) emituje odgłosy pracy silnika spalinowego.

• Układ ten można włączać i wyłączać naciskając przycisk [VESS] (jeżeli występuje).

• Układ można włączyć, kiedy pojazd znajduje się w trybie gotowości () i włączony jest tryb przekładni redukcyjnej inny niż P.

• Po włączeniu trybu R przekładni redukcyjnej układ emituje dodatkowy dźwięk ostrzegawczy.

OSTROŻNIE

Silnik elektryczny pracuje bezgłośnie. Dlatego należy zwracać uwagę na otoczenie pojazdu i zachowywać ostrożność.

Przed ruszeniem sprawdzać, czy wokół pojazdu nie znajdują się żadne osoby ani przeszkody.

Przed rozpoczęciem cofania sprawdzać, czy za pojazdem nie znajdują się żadne osoby ani przeszkody. Piesi mogą nie słyszeć dźwięku jadącego pojazdu.

Szacowany zasięg przy aktualnym poziomie naładowania

Szacowany zasięg przy aktualnym poziomie naładowania wyświetla się na różne sposoby, w zależności od trybu jazdy wybranego w zintegrowanym układzie sterowania trybami jazdy (Drive Mode Integrated Control System — DMICS).

Więcej informacji podano w podrozdziale „Zintegrowany układ sterowania trybami jazdy (DMICS)” w rozdziale 5.

Niewprowadzony punkt docelowy

• Średni zasięg pojazdu wynosi około 241 km (wersja ekonomiczna) lub 400 km (wersja rozbudowana). Pewne warunki, np. włączenie układu klimatyzacji/ogrzewania, wpływają na zasięg pojazdu, który może zmieniać się w zakresie 175 ÷ 340 km (wersja ekonomiczna) lub 335 ÷ 500 km (wersja rozbudowana). Podczas używania ogrzewania przy niskich temperaturach zewnętrznych oraz podczas jazdy z wysokimi prędkościami pobór energii elektrycznej z akumulatora wysokiego napięcia jest znacznie wyższy. Może to znacznie zmniejszyć zasięg pojazdu.

• Po pojawieniu się na wskaźniku zasięgu wskazania „---” pojazd może przejechać jeszcze 3 ÷ 8 km. Dystans ten zależy od prędkości jazdy, działania układu ogrzewania/klimatyzacji, warunków atmosferycznych, techniki jazdy oraz innych czynników.

• Zasięg wyświetlany w zestawie wskaźników po zakończeniu ładowania może znacznie zmieniać się, w zależności od zapamiętanych parametrów wcześniejszej jazdy.

Jeżeli zapamiętane parametry dotyczą wcześniejszej jazdy z wysokimi prędkościami powodującymi podwyższony pobór energii z akumulatora wysokiego napięcia, szacowany zasięg jest krótszy. W przypadku niewielkiego poboru energii z akumulatora wysokiego napięcia w trybie ECO zasięg zwiększa się.

• Zasięg zależy od wielu czynników, takich jak poziom naładowania akumulatora wysokiego napięcia, warunki atmosferyczne, temperatura, trwałość akumulatora, charakterystyki geograficzne i technika jazdy.

• Wraz z upływem czasu stan akumulatora wysokiego napięcia obniża się w sposób naturalny. Dlatego używanie tych układów może zmniejszać zasięg pojazdu.

Wprowadzony punkt docelowy

Po wprowadzeniu punktu docelowego zasięg pojazdu może zmienić się. Zasięg jest przeliczany na podstawie informacji dotyczących punktu docelowego. Zasięg zależy w znacznym stopniu od warunków jazdy, techniki jazdy i stanu pojazdu.

Porady umożliwiające zwiększenie zasięgu

• Ustawianie zbyt wysokich lub zbyt niskich temperatur układu klimatyzacji/ogrzewania powoduje znaczny pobór energii z akumulatora wysokiego napięcia. Dlatego używanie tych układów może zmniejszać zasięg pojazdu. Z tego powodu zalecane jest ustawienie temperatury 22°C w trybie automatycznym. Podczas wielu prób stwierdzono, że taka temperatura zapewnia optymalne zużycie energii i odpowiedni poziom komfortu.

Jeżeli ogrzewanie lub chłodzenie wnętrza pojazdu nie jest konieczne, układ ogrzewania/klimatyzacji należy wyłączać.

• Przy włączonym ogrzewaniu lub chłodzeniu włączenie recyrkulacji powietrza zamiast dopływu powietrza zewnętrznego powoduje obniżenie zużycia energii. Tryb dopływu powietrza zewnętrznego wymaga zużycia znacznej ilości energii do ogrzania lub schłodzenia powietrza dopływającego do wnętrza pojazdu.

• W przypadku korzystania z układu ogrzewania lub klimatyzacji zaleca się korzystanie z funkcji „DRIVER ONLY” (tylko kierowca) lub planowanego działania układu klimatyzacji/ogrzewania.

• Nie należy nadmiernie wciskać pedału przyspieszenia i w miarę możliwości utrzymywać stałą prędkość jazdy.

• Podczas przyspieszania lub zwalniania pedał przyspieszenia należy wciskać lub zwalniać stopniowo.

• Zawsze utrzymywać wymagane ciśnienie w oponach.

• Podczas jazdy nie używać niepotrzebnych urządzeń elektrycznych.

• Nie przewozić zbędnych ładunków.

• Nie montować elementów, które mogą zwiększać opór powietrza.

Wskaźnik poboru energii/ładowania

Wskaźnik ten podaje poziom poboru energii z akumulatora wysokiego napięcia lub poziom ładowania akumulatora podczas hamowania z odzyskiem energii.

• Zakres PWR (zasilanie):

Wskazanie wysokiego poziomu poboru energii podczas jazdy pod górę lub przyspieszania. Im wyższy pobór energii, tym większa część wskaźnika jest podświetlona.

• Zakres CHARGE (ładowanie):

Wskazanie stopnia ładowania akumulatora wysokiego napięcia podczas hamowania z odzyskiem energii (zwalnianie lub jazda w dół). Im wyższy poziom ładowania, tym mniejsza część wskaźnika jest podświetlona.

Wskaźnik poziomu naładowania akumulatora wysokiego napięcia

• Wskaźnik ten podaje stan naładowania akumulatora wysokiego napięcia.

Wskazanie „L” lub „0” oznacza niewystarczający poziom naładowania. Wskazanie „H” lub „1” oznacza całkowite naładowanie akumulatora wysokiego napięcia.

• Przed wjazdem na autostradę lub drogę ekspresową należy odpowiednio wcześnie sprawdzić, czy akumulator wysokiego napięcia jest wystarczająco naładowany.

Jeżeli na wskaźniku poziomu naładowania świecą się tylko 2 paski (poziom zbliżony do „L” lub „0”), świeci się również lampka ostrzegawcza niskiego poziomu naładowania akumulatora wysokiego napięcia.

Po włączeniu tej lampki ostrzegawczej pojazd może przejechać 20 ÷ 30 km. Dystans zależy od prędkości jazdy, działania układu ogrzewania/klimatyzacji, warunków atmosferycznych, techniki jazdy oraz innych czynników. W takim przypadku należy naładować akumulator wysokiego napięcia.

UWAGA

Jeżeli na wskaźniku poziomu naładowania świecą się tylko 1-2 paski, prędkość pojazdu jest ograniczana lub pojazd może wyłączyć się. Należy natychmiast naładować akumulator wysokiego napięcia.

Lampki ostrzegawcze i sygnalizacyjne związane z napędem elektrycznym

Lampka sygnalizacyjna gotowości do jazdy

Lampka ta świeci się:

Kiedy pojazd jest gotowy do jazdy.

– Świeci się: możliwa jest jazda w trybie zwykłym.

– Nie świeci się: jazda w trybie zwykłym nie jest możliwa lub wystąpiła usterka.

– Lampka miga: jazda w trybie awaryjnym.

Wyłączenie lub miganie lampki sygnalizacyjnej gotowości do jazdy oznacza wystąpienie usterki. W takim przypadku pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.

Lampka ostrzegawcza usterek

Lampka ta świeci się:

• Po zmianie stanu przycisku zasilania (POWER) na ON.

– Świeci się przez około 3 s, a następnie gaśnie.

• W przypadku wystąpienia problemu związanego z elementami układu sterowania napędem elektrycznym, takimi jak czujniki itp.

Jeżeli lampka ostrzegawcza świeci się podczas jazdy lub nie gaśnie po uruchomieniu pojazdu, pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.

Lampka ostrzegawcza spadku mocy

Lampka ta świeci się:

• Po zmianie stanu przycisku zasilania (POWER) na ON.

– Świeci się przez około 3 s, a następnie gaśnie.

• W przypadku ograniczania mocy ze względów bezpieczeństwa.

Ograniczanie mocy może wystąpić w następujących przypadkach:

– Spadek poziomu naładowania akumulatora wysokiego napięcia poniżej określonej wartości lub spadek napięcia.

– Zbyt wysoka albo zbyt niska temperatura elektrycznego silnika napędowego lub akumulatora wysokiego napięcia.

– Problem związany z układem chłodzenia lub usterka, która może przerwać normalną jazdę.

UWAGA

Kiedy świeci się lampka ostrzegawcza spadku mocy, nie należy gwałtownie przyspieszać ani ruszać.

Jeżeli poziom naładowania akumulatora wysokiego napięcia jest zbyt niski, akumulator należy natychmiast naładować.

Lampka sygnalizacyjna ładowania

Lampka ta świeci się:

• Trwa ładowanie akumulatora wysokiego napięcia.

Lampka ostrzegawcza niskiego poziomu naładowania akumulatora wysokiego napięcia

Lampka ta świeci się:

• Niski poziom naładowania akumulatora wysokiego napięcia.

Jeżeli lampka świeci się, należy natychmiast naładować akumulator wysokiego napięcia.

Lampka ostrzegawcza hamowania z odzyskiem energii

Lampka ta świeci się:

Jeżeli hamowanie z odzyskiem energii nie działa, a skuteczność hamulców może być niewystarczająca. Powoduje to jednoczesne włączenie się lampki ostrzegawczej układu hamulcowego (czerwonej) i lampki ostrzegawczej hamowania z odzyskiem energii (żółtej).

W takim przypadku należy prowadzić ostrożnie, a pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.

Operowanie pedałem hamulca może wymagać użycia większej siły nacisku niż zwykle, a droga hamowania samochodu może ulec wydłużeniu.

Komunikaty na wyświetlaczu LCD

Shift to P to charge (aby rozpocząć ładowanie, włączyć tryb P)

Komunikat ten pojawia się w przypadku podłączenia przewodu ładowania przy włączonym trybie przekładni redukcyjnej innym niż P.

Przed podłączeniem przewodu ładowania należy włączyć tryb P przekładni redukcyjnej.

Remaining time (pozostały czas ładowania)

Komunikat ten podaje czas, który pozostał do naładowania akumulatora wysokiego napięcia do zadanego poziomu.

Unplug vehicle to start (aby uruchomić pojazd, odłączyć przewód ładowania)

Ten komunikat pojawia się w przypadku próby uruchomienia pojazdu bez odłączenia przewodu ładowania. Należy w takim przypadku odłączyć przewód ładowania, a następnie uruchomić pojazd.

Charging door open (otwarta pokrywa gniazd ładowania)

Komunikat ten pojawia się po rozpoczęciu jazdy z otwartą pokrywą gniazd ładowania. Przed rozpoczęciem jazdy należy zawsze pamiętać o zamknięciu pokrywy gniazd ładowania.

Charging stopped. Check the AC/DC charger (ładowanie wstrzymane, sprawdzić ładowarkę prądu przemiennego/stałego)

• Ten komunikat ostrzegawczy pojawia się w przypadku wstrzymania ładowania z następujących powodów:

– Problem z zewnętrzną ładowarką prądu przemiennego lub stałego.

– Przerwanie ładowania przez ładowarkę prądu przemiennego.

– Uszkodzenie przewodu ładowania.

W taki przypadku należy sprawdzić, czy ładowarka prądu przemiennego lub stałego jest sprawna i czy przewód ładowania nie jest uszkodzony.

Jeżeli problem występuje podczas ładowania pojazdu za pomocą sprawnej ładowarki prądu przemiennego lub oryginalnej ładowarki przenośnej Hyundai, pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.

Charging stopped. Check the cable connection (ładowanie wstrzymane, sprawdzić podłączenie przewodu)

Ten komunikat ostrzegawczy pojawia się w przypadku przerwania ładowania z powodu nieprawidłowego podłączenia złącza ładowania do gniazda ładowania.

W takim przypadku należy odłączyć złącze ładowania i podłączyć je ponownie. Należy również sprawdzić, czy złącze i gniazdo ładowania nie są uszkodzone, zanieczyszczone itp.

Jeżeli problem występuje podczas ładowania pojazdu z użyciem wymienionego przewodu ładowania lub oryginalnej ładowarki przenośnej Hyundai, pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.

Check regenerative brakes / Stop vehicle and check brakes (sprawdzić układ hamowania z odzyskiem energii/zatrzymać pojazd i sprawdzić hamulce)

Ten komunikat ostrzegawczy pojawia się w przypadku nieprawidłowego działania hamowania z odzyskiem energii.

W takim przypadku pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.

Low battery (niski poziom naładowania akumulatora wysokiego napięcia)

Ten komunikat ostrzegawczy pojawia się, kiedy poziom naładowania akumulatora wysokiego napięcia spada poniżej 8%.

Równocześnie włącza się lampka ostrzegawcza w zestawie wskaźników.

W takim przypadku należy natychmiast naładować akumulator wysokiego napięcia.

Charge immediately. Power limited (Natychmiast naładować, ograniczenie mocy)

Ten komunikat ostrzegawczy pojawia się, kiedy poziom naładowania akumulatora wysokiego napięcia spada poniżej 3%.

Powoduje to jednoczesne włączenie się lampki ostrzegawczej i lampki ostrzegawczej spadku mocy .

Aby ograniczyć pobór energii z akumulatora wysokiego napięcia, moc pojazdu zostaje ograniczona. Należy natychmiast naładować akumulator wysokiego napięcia.

Low outside temp. may limit power output. Charge EV battery/ Low battery temperature. Power limited (niska temperatura zewnętrzna może zmniejszyć moc, naładować akumulator wysokiego napięcia/niska temperatura akumulatora wysokiego napięcia, ograniczenie mocy)

A: wyświetlany podczas wyłączania pojazdu

B: wyświetlany podczas włączania pojazdu

Celem obu komunikatów ostrzegawczych jest ochrona układów pojazdu elektrycznego przy niskich temperaturach zewnętrznych. Długi postój przy niskim poziomie naładowania akumulatora wysokiego napięcia i niskich temperaturach zewnętrznych może powodować ograniczanie mocy pojazdu.

Aby przywrócić odpowiednią moc, należy przed rozpoczęciem jazdy naładować akumulator wysokiego napięcia.

UWAGA

Jeżeli komunikat ten nie znika po wzroście temperatury otoczenia, pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.

Battery overheated! Stop safely (przegrzanie akumulatora wysokiego napięcia, zatrzymać się w bezpiecznym miejscu)

Ten komunikat ostrzegawczy pojawia się w celu ochrony akumulatora wysokiego napięcia i napędu elektrycznego w przypadku zbyt wysokiej temperatury akumulatora.

Należy w takim przypadku zatrzymać i wyłączyć pojazd (stan OFF przycisku POWER).

Power limited (ograniczanie mocy)

Ten komunikat ostrzegawczy pojawia się w następujących przypadkach ograniczenia mocy ze względów bezpieczeństwa:

• Spadek poziomu naładowania akumulatora wysokiego napięcia poniżej określonej wartości lub spadek napięcia.

• Zbyt wysoka albo zbyt niska temperatura elektrycznego silnika napędowego lub akumulatora wysokiego napięcia.

• Problem związany z układem chłodzenia lub usterka, która może przerwać normalną jazdę.

UWAGA

W przypadku pojawienia się tego komunikatu ostrzegawczego nie należy gwałtownie przyspieszać ani ruszać.

Jeżeli poziom naładowania akumulatora wysokiego napięcia jest zbyt niski, akumulator należy natychmiast naładować.

Stop safely and check power (zatrzymać się w bezpiecznym miejscu i sprawdzić zasilanie)

Ten komunikat ostrzegawczy pojawia się w przypadku usterki układu zasilania.

W takim przypadku należy zaparkować pojazd w bezpiecznym miejscu. Po odholowaniu pojazd powinna sprawdzić najbliższa Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.

Check virtual engine sound system (sprawdzić układ wirtualnego brzmienia pracy silnika)

Ten komunikat ostrzegawczy pojawia się w przypadku usterki układu wirtualnego brzmienia pracy silnika (VESS).

W takim przypadku pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.

Check electric vehicle system (sprawdzić układ sterowania napędem elektrycznym)

Ten komunikat ostrzegawczy pojawia się w przypadku usterki układu sterowania napędem elektrycznym.

Po pojawieniu się tego komunikatu należy powstrzymać się od jazdy.

W takim przypadku pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.

Przepływ energii

Pojazd informuje kierowcę o przepływie energii w aktualnym trybie pracy napędu. Podczas jazdy możliwe są 3 tryby przepływu energii.

Zatrzymanie pojazdu

Pojazd stoi (brak przepływu energii).

Napęd elektryczny pojazdu

Pojazd napędzany jest silnikiem elektrycznym

(akumulator wysokiego napięcia koła).

Odzysk energii

Podczas hamowania regeneracyjny układ hamulcowy ładuje akumulator wysokiego napięcia

(koła akumulator wysokiego napięcia).

Funkcja ochrony akumulatora 12 V

Funkcja ochrony akumulatora 12 V (Aux. Battery Saver+) monitoruje stan naładowania akumulatora 12 V.

Jeżeli poziom naładowania akumulatora 12 V jest niski, rozpoczyna się jego ładowanie z akumulatora wysokiego napięcia.

Informacja

Funkcja ochrony akumulatora 12 V (Aux. Battery Saver+) jest włączona podczas przekazywania pojazdu Użytkownikowi. Można ją jednak wyłączyć w trybie „User Settings” (ustawienia Użytkownika) w zestawie wskaźników. Więcej informacji podano na następnej stronie.

Tryb

• Cycle Mode (tryb cykliczny):

Kiedy przycisk zasilania (POWER) jest w stanie OFF i wszystkie drzwi, maska silnika oraz klapa bagażnika są zamknięte, funkcja ochrony akumulatora 12 V włącza się okresowo w zależności od stanu akumulatora 12 V.

• Automatic Mode (tryb automatyczny):

Aby zapobiec rozładowaniu akumulatora 12 V, funkcja włącza się przy przycisku zasilania (POWER) w stanie ON i podłączonym złączu ładowania, w zależności od stanu akumulatora 12 V.

Informacja

• Funkcja ochrony akumulatora 12 V (Aux. Battery Saver+) włącza się na maksymalnie 20 minut. W przypadku 10 kolejnych włączeń funkcji ochrony akumulatora 12 V w trybie automatycznym funkcja wyłącza się, ponieważ uznaje, że występuje problem z akumulatorem 12 V. W takim przypadku należy jechać pojazdem przez pewien czas. Funkcja włączy się ponownie, jeżeli stan akumulatora 12 V powróci do normy.

• Funkcja ochrony akumulatora 12 V nie zapobiega rozładowaniu akumulatora, jeżeli akumulator 12 V jest uszkodzony, zużyty lub używany do zasilania niedozwolonych urządzeń elektrycznych albo elektronicznych.

• W przypadku włączenia się funkcji ochrony akumulatora 12 V w zestawie wskaźników pojawia się odpowiedni komunikat, a poziom naładowania akumulatora wysokiego napięcia może spadać.

Ustawienia systemu

Funkcję ochrony akumulatora 12 V można włączyć po włączeniu stanu ON przycisku zasilania (POWER) w następujący sposób:

„User settings” (ustawienia Użytkownika) „Other features” (inne funkcje) „Aux. Battery Saver+” (funkcja ochrony akumulatora 12 V).

Funkcję ochrony akumulatora 12 V (Aux. Battery Saver+) można wyłączyć poprzez anulowanie powyższych ustawień.

Komunikat na wyświetlaczu LCD

Komunikat ten pojawia się, kiedy funkcję ochrony akumulatora 12 V włączono przy wyłączonym pojeździe.

Jeżeli jednak komunikat ten pojawia się zbyt często, akumulator 12 V lub podzespoły elektryczne/elektroniczne powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.

OSTRZEŻENIE

Po włączeniu się funkcji świeci się lampka sygnalizacyjna stanu ładowania, a w pojeździe przepływa prąd elektryczny pod wysokim napięciem. Nie dotykać przewodów elektrycznych wysokiego napięcia (pomarańczowych) ani żadnych podzespołów i urządzeń elektrycznych. Może to spowodować porażenie prądem i zagrożenie zdrowia. Nie dokonywać w pojeździe żadnych modyfikacji. Mogą one negatywnie wpływać na osiągi pojazdu i doprowadzić do wypadku.

Tryb długotrwałego zasilania

Tryb ten umożliwia wykorzystywanie akumulatora wysokiego napięcia zamiast akumulatora 12 V do zasilania wyposażenia pojazdu. Kiedy jazda nie jest konieczna lub w okresach dłuższego postoju (np. na kempingu), umożliwia ona korzystanie z urządzeń elektrycznych (system audio, światła itp.) przez długi czas.

Ustawienia i aktywacja układu

Włączanie układu

Tryb długotrwałego zasilania można włączyć po spełnieniu poniższych warunków.

• Pojazd w trybie gotowości () i włączony tryb P przekładni redukcyjnej.

• Włączony elektryczny hamulec postojowy (EPB).

• W zestawie wskaźników wybrana pozycja „User Settings” (ustawienia użytkownika) „Utility Mode” (tryb długotrwałego zasilania).

Sposób działania układu

Po włączeniu układu:

• W zestawie wskaźników gaśnie lampka i świeci się lampka .

• Można korzystać z wszystkich urządzeń elektrycznych, ale nie można jeździć pojazdem.

• Można wyłączyć hamulec EPB za pomocą jego przełącznika.

• Nie można wybrać trybu przekładni redukcyjnej innego niż P. W przypadku próby zmiany trybu, w zestawie wskaźników pojawia się komunikat „Shifting conditions not met” (niespełnione warunki zmiany trybu).

Wyłączanie układu

Tryb długotrwałego zasilania można wyłączyć, przełączając przycisk zasilania (POWER) w stan OFF. Trybu nie można wyłączyć w pozycji „User Settings” (ustawienia użytkownika).

Postępowanie w razie wypadku

OSTRZEŻENIE

W razie wypadku — jeżeli jest to możliwe — należy zatrzymać pojazd w bezpiecznym miejscu, wyłączyć go i w celu wstrzymania przepływu prądu odłączyć zacisk od akumulatora 12 V.

Jeżeli wewnątrz lub na zewnątrz pojazdu widoczne są przewody elektryczne, nie wolno ich dotykać.

Nie dotykać również przewodów elektrycznych wysokiego napięcia (pomarańczowych) ani żadnych podzespołów i urządzeń elektrycznych. Może to spowodować porażenie prądem i zagrożenie zdrowia.

OSTRZEŻENIE

W przypadku uszkodzenia akumulatora wysokiego napięcia podczas wypadku z akumulatora mogą wydostawać się szkodliwe gazy i elektrolit. Pamiętać, aby nie dotykać rozlanego płynu.

W przypadku podejrzewania możliwości wydostawania się łatwopalnych lub szkodliwych gazów należy otworzyć okna pojazdu i odejść w bezpieczne miejsce. W przypadku kontaktu rozlanego płynu z oczami lub skórą należy natychmiast dokładnie umyć dane miejsce bieżącą wodą lub roztworem soli fizjologicznej i jak najszybciej zasięgnąć porady lekarza.

OSTRZEŻENIE

W przypadku pożaru o niewielkim zasięgu można podjąć próbę ugaszenia go za pomocą gaśnicy typu ABC lub BC przeznaczonej do gaszenia pożarów instalacji elektrycznych. Jeżeli nie można ugasić pożaru w jego początkowej fazie, należy pozostawać w bezpiecznej odległości od pojazdu i natychmiast wezwać straż pożarną. Podczas rozmowy należy poinformować, że problem dotyczy pojazdu z napędem elektrycznym.

Jeżeli pożar obejmuje akumulator wysokiego napięcia, do jego gaszenia należy użyć dużej ilości wody. Użycie wody w małej ilości lub gaśnic nieodpowiednich do gaszenia pożarów instalacji elektrycznych może spowodować poważne zagrożenie zdrowia lub życia z powodu porażenia prądem elektrycznym.

OSTRZEŻENIE

Jeżeli pożaru nie można zgasić natychmiast, akumulator wysokiego napięcia może wybuchnąć. W takim przypadku należy odejść w bezpieczne miejsce i nie pozwalać innym osobom zbliżać się do pojazdu.

Wezwać straż pożarną i poinformować, że pali się pojazd elektryczny.

Jeżeli pojazd jest zalany wodą, należy go natychmiast wyłączyć i odejść w bezpieczne miejsce. Wezwać straż pożarną lub skontaktować się z Autoryzowaną Stacją Obsługi (ASO) Hyundai.

OSTRZEŻENIE

Jeżeli pojazd wymaga holowania, należy przed jego rozpoczęciem podnieść wszystkie koła pojazdu nad podłoże. Jeżeli do holowania można podnieść tylko 2 koła, należy podnieść koła przednie.

OSTRZEŻENIE

Jeżeli podczas holowania przednie koła pojazdu stykają się z podłożem, silnik elektryczny może generować prąd elektryczny. Może to spowodować uszkodzenie elementów silnika elektrycznego i/lub pożar.

W przypadku wystąpienia pożaru spowodowanego przez akumulator istnieje ryzyko ponownego powstania pożaru. W takim przypadku należy na czas holowania wezwać straż pożarną.

Inne środki ostrożności dotyczące pojazdu elektrycznego

• W przypadku lakierowania pojazdu lub wygrzewania powłoki lakierowej po wypadku wydajność akumulatora wysokiego napięcia może spadać.

W przypadku konieczności wygrzewania należy skontaktować się z Autoryzowaną Stacją Obsługi (ASO) Hyundai.

• Do czyszczenia przedziału silnika elektrycznego nie używać wody pod wysokim ciśnieniem. Może to spowodować wyładowanie akumulatora wysokiego napięcia i porażenie prądem elektrycznym lub uszkodzenie układu elektrycznego pojazdu.

• Nie używać ani nie montować nieoryginalnych części zamiennych. Mogą one spowodować uszkodzenie układu zasilania elektrycznego.

Złącze blokady serwisowej

Aby odłączyć akumulator wysokiego napięcia w sytuacji awaryjnej, należy wyrwać przewód złącza blokady serwisowej.

Złącze serwisowe

NIEBEZPIECZEŃSTWO

Nigdy nie dotykać złącza serwisowego pod siedzeniem tylnym.

Złącze serwisowe jest podłączone do akumulatora wysokiego napięcia.

Dotknięcie złącza serwisowego może spowodować poważne zagrożenie zdrowia lub życia.

Obsługiwać złącze bezpieczeństwa mogą jedynie przeszkoleni pracownicy Autoryzowanej Stacji Obsługi (ASO) Hyundai.