Światła awaryjne
Światła awaryjne ostrzegają innych kierowców. Informują o konieczności zachowania szczególnej ostrożności podczas zbliżania się do stojącego pojazdu.
Światła awaryjne należy włączać zawsze po zatrzymaniu pojazdu na jezdni lub przy jej krawędzi, w szczególnej sytuacji, np. przed rozpoczęciem wykonywania naprawy na drodze albo w razie awarii czy wypadku.
Aby włączyć lub wyłączyć światła awaryjne, należy nacisnąć ich włącznik. Światła awaryjne można włączać i wyłączać w dowolnym stanie stacyjki. Włącznik świateł awaryjnych znajduje się na konsoli centralnej. Po włączeniu świateł awaryjnych migają równocześnie wszystkie kierunkowskazy pojazdu.
• Włącznik świateł awaryjnych działa bez względu na to, czy pojazd jedzie, czy stoi.
• Po włączeniu świateł awaryjnych nie działają kierunkowskazy.
Awaria na drodze
Wyłączenie się silnika podczas jazdy
• Stopniowo wytracać prędkość, jadąc na wprost. Ostrożnie zjechać na pobocze i zatrzymać pojazd w bezpiecznym miejscu.
• Włączyć światła awaryjne.
• Spróbować uruchomić silnik. W przypadku niemożności uruchomienia silnika należy skontaktować się z Autoryzowaną Stacją Obsługi (ASO) Hyundai.
Wyłączenie się silnika na skrzyżowaniu lub na przejeździe kolejowym
Jeżeli pojazd wyłączył się na skrzyżowaniu lub na przejeździe kolejowym, należy ustawić selektor w położeniu N i przepchnąć pojazd w bezpieczne miejsce.
Przebicie opony podczas jazdy
Jeżeli podczas jazdy z opony uszło powietrze, należy:
• Zdjąć stopę z pedału przyspieszenia i jechać rozpędem na wprost wytracając prędkość. Nie hamować gwałtownie ani nie próbować szybko zjechać na pobocze, ponieważ może to doprowadzić do utraty panowania nad pojazdem i wypadku. Kiedy pojazd zwolni w wystarczającym stopniu, delikatnie zahamować i zjechać na pobocze. Zatrzymać samochód w bezpiecznej odległości od jadących pojazdów, na twardym, równym podłożu. Jeżeli powietrze uszło z opony podczas jazdy po drodze szybkiego ruchu, nie należy stawać na środkowym pasie zieleni rozdzielającym pasy ruchu w przeciwnych kierunkach.
• Po zatrzymaniu pojazdu włączyć światła awaryjne, włączyć tryb P skrzyni biegów, włączyć hamulec postojowy i wyłączyć stacyjkę (stan LOCK/OFF).
• Wszyscy pasażerowie muszą wysiąść z samochodu. Pasażerowie powinni wysiadać z pojazdu od strony przeciwnej do pasa ruchu.
• Zmienić koło zgodnie z wytycznymi podanymi dalej w tym rozdziale.
Niemożność uruchomienia silnika
Wał korbowy silnika nie obraca się lub obraca się powoli
• Upewnić się, że selektor znajduje się w położeniu N lub P (aut./inteligentna bezstopniowa/dwusprzęgłowa skrzynia biegów)/ dźwignia zmiany biegów znajduje się w położeniu neutralnym (mechaniczna skrzynia biegów). Silnik można uruchomić wyłącznie przy selektorze w położeniu N lub P (aut./inteligentna bezstopniowa/dwusprzęgłowa skrzynia biegów)/ dźwigni zmiany biegów w położeniu neutralnym (mechaniczna skrzynia biegów).
• Sprawdzić, czy zaciski akumulatora są czyste i ściśle przylegają do biegunów.
• Włączyć oświetlenie wewnętrzne. Jeżeli podczas włączania rozrusznika lampki przygasają lub gasną, oznacza to rozładowanie akumulatora.
Nie podejmować prób uruchomienia pojazdu, pchając go lub ciągnąc. Może to spowodować uszkodzenie pojazdu. Zapoznać się ze wskazówkami podanymi w podrozdziale „Rozruch z użyciem zewnętrznego źródła zasilania” tego rozdziału.
Próba uruchomienia metodą pchania lub ciągnięcia pojazdu może spowodować przepełnienie katalizatora spalin i doprowadzić do uszkodzenia układu kontroli emisji.
Wał korbowy silnika obraca się normalnie, ale silnik nie uruchamia się
• Sprawdzić poziom paliwa i w razie potrzeby zatankować.
Jeżeli silnik nadal nie uruchamia się, należy skontaktować się z Autoryzowaną Stacją Obsługi (ASO) Hyundai.
Rozruch z użyciem zewnętrznego źródła zasilania
Nieprawidłowe podłączenie zewnętrznego źródła zasilania może być niebezpieczne. Aby uniknąć obrażeń i/lub uszkodzenia pojazdu, postępować zgodnie z procedurą rozruchu z użyciem zewnętrznego źródła zasilania, podaną w tym rozdziale. W przypadku wątpliwości dotyczących sposobu prawidłowego rozruchu z użyciem zewnętrznego źródła zasilania należy wezwać pomoc drogową.
Aby ograniczyć RYZYKO POWAŻNYCH OBRAŻEŃ lub ZAGROŻENIA ŻYCIA własnego albo osób znajdujących się w pobliżu, podczas wszelkich prac przy akumulatorze należy przestrzegać poniższych środków ostrożności:
Przed rozpoczęciem prac przy akumulatorze przeczytać tę Instrukcję i stosować się do niej.
Zakładać okulary chroniące oczy przed rozpryskami elektrolitu.
Nie zbliżać się do akumulatora z otwartym ogniem, urządzeniami iskrzącymi ani wydzielającymi dym.
W ogniwach akumulatora zawsze występuje wysoce wybuchowy wodór.
Chronić akumulatory przed dziećmi.
Elektrolit akumulatorów zawiera silnie żrący kwas siarkowy. Chronić oczy, skórę i odzież przed kontaktem z elektrolitem.
Jeżeli elektrolit dostał się do oczu, należy przez co najmniej 15 minut przemywać je czystą wodą, a następnie natychmiast zasięgnąć porady lekarza. Jeżeli elektrolit zetknął się ze skórą, należy dokładnie przemyć to miejsce wodą. Jeżeli doszło do poparzenia lub odczuwalny jest ból, należy natychmiast zasięgnąć porady lekarza.
• Siły działające na plastikową obudowę akumulatora podczas jego przenoszenia mogą spowodować wyciek elektrolitu. Podnosić akumulator za przeciwległe naroża lub za pomocą specjalnych uchwytów.
• Jeżeli akumulator pojazdu zamarzł, nie podejmować prób uruchomienia pojazdu z użyciem zewnętrznego źródła zasilania.
• NIGDY nie próbować ładować akumulatora przy podłączonych zaciskach.
• W układzie zapłonowym pojazdu panuje wysokie napięcie. NIGDY nie dotykać elementów układu zapłonowego przy pracującym silniku ani przy włączonej stacyjce (stan ON).
• Nie dopuszczać do zetknięcia się przewodu dodatniego (+) z ujemnym (–), podłączonych do zewnętrznego źródła zasilania. Może to spowodować iskrzenie.
• W przypadku całkowitego rozładowania lub zamarznięcia akumulatora nie podejmować prób rozruchu z użyciem zewnętrznego źródła zasilania. Może to spowodować przerwanie połączeń lub eksplozję akumulatora.
Aby uniknąć uszkodzenia pojazdu:
• Podczas uruchamiania z użyciem zewnętrznego źródła zasilania używać wyłącznie zasilania 12 V (akumulatora lub innego źródła).
• Nie podejmować prób uruchomienia pojazdu poprzez pchanie.
Zużyty akumulator niepoddany utylizacji może stanowić zagrożenie dla środowiska naturalnego i zdrowia. Akumulator należy poddać utylizacji zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
Procedura rozruchu z użyciem zewnętrznego źródła zasilania
1. Ustawić pojazd w odległości umożliwiającej podłączenie przewodów zewnętrznego źródła zasilania. Jeżeli zewnętrznym źródłem zasilania jest akumulator innego pojazdu, uważać, by pojazdy nie stykały się ze sobą.
2. Poczekać, aż zatrzymają się wentylatory i inne elementy, poruszające się w przedziale silnika nawet po wyłączeniu pojazdu.
3. Wyłączyć wszystkie urządzenia elektryczne, takie jak radioodbiornik, światła, układ klimatyzacji itp. Włączyć tryb P skrzyni biegów i włączyć hamulec postojowy. Jeżeli zewnętrznym źródłem zasilania jest akumulator innego pojazdu, w podobny sposób unieruchomić drugi pojazd. Wyłączyć obydwa pojazdy.
4. Podłączyć przewody rozruchowe, ściśle przestrzegając kolejności podanej na ilustracji. Najpierw podłączyć przewód do czerwonego, dodatniego (+) zacisku (1) własnego pojazdu.
5. Podłączyć drugi koniec przewodu do czerwonego dodatniego (+) zacisku (2) akumulatora drugiego pojazdu lub zewnętrznego źródła zasilania.
6. Podłączyć drugi przewód do czarnego ujemnego (–) zacisku (3) akumulatora drugiego pojazdu lub zewnętrznego źródła zasilania.
7. Podłączyć drugi koniec przewodu do czarnego ujemnego (–) zacisku masowego (4) własnego pojazdu.
Uważać, by zakończenia przewodów rozruchowych nie stykały się z niczym poza biegunami akumulatorów lub masą. Podczas podłączania przewodów nie pochylać się nad akumulatorem.
8. Po uruchomieniu silnika z użyciem zewnętrznego źródła zasilania, przed wyłączeniem silnika należy przez co najmniej 30 minut nieprzerwanie jechać pojazdem. Umożliwi to naładowanie rozładowanego akumulatora. Czas ten pozwoli na naładowanie akumulatora do poziomu wystarczającego do następnego uruchomienia silnika. Można również udać się do Autoryzowanej Stacji Obsługi (ASO) Hyundai w celu naładowania i sprawdzenia akumulatora.
Jeżeli po kilku próbach pojazdu nie można uruchomić, prawdopodobnie wymaga on obsługi serwisowej. W takim przypadku należy wezwać wykwalifikowaną pomoc. Jeżeli powód rozładowania akumulatora nie jest oczywisty, samochód powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.
Odłączyć przewody rozruchowe w kolejności odwrotnej do podłączania:
1. Odłączyć przewód od czarnego ujemnego (–) zacisku (4) własnego pojazdu.
2. Odłączyć drugi koniec przewodu od czarnego ujemnego (–) zacisku (3) akumulatora drugiego pojazdu lub zewnętrznego źródła zasilania.
3. Odłączyć drugi przewód od czerwonego dodatniego (+) zacisku (2) akumulatora drugiego pojazdu lub zewnętrznego źródła zasilania.
4. Odłączyć drugi koniec przewodu od czerwonego dodatniego (+) zacisku (1) własnego pojazdu.
Przegrzanie silnika
Jeżeli wskaźnik temperatury płynu chłodzącego sygnalizuje przegrzanie, może dojść do utraty mocy silnika. Przegrzewanie się silnika może również objawiać się głośnymi piskami lub stukami. W takim przypadku należy:
1. Zachowując zasady bezpieczeństwa, jak najszybciej zjechać na pobocze i zatrzymać pojazd w bezpiecznym miejscu.
2. Upewnić się, że dźwignia zmiany biegów znajduje się w położeniu neutralnym (mechaniczna skrzynia biegów)/selektor znajduje się w położeniu P (aut./inteligentna bezstopniowa/dwusprzęgłowa skrzynia biegów) i włączyć hamulec postojowy. Jeżeli klimatyzacja jest włączona, należy ją wyłączyć.
3. Jeżeli płyn chłodzący wycieka pod pojazd lub spod maski wydobywa się para, należy wyłączyć silnik. Nie otwierać maski silnika, dopóki płyn nie przestanie wyciekać pod pojazd i/lub spod maski nie przestanie wydobywać się para. Jeżeli nie widać wycieku płynu ani pary, należy pozostawić silnik pracujący i sprawdzić, czy pracuje wentylator chłodnicy. Jeżeli wentylator chłodnicy nie pracuje, należy wyłączyć silnik.
Jeżeli silnik pracuje, należy pilnować aby włosy, ręce ani żadna część ubioru nie zetknęły się z ruchomymi elementami, takimi jak wentylator chłodnicy czy paski napędowe.
4. Sprawdzić, czy nie urwał się pasek napędowy pompy płynu chłodzącego.
(1) Jeżeli pasek jest na swoim miejscu, należy sprawdzić jego napięcie.
(2) Jeżeli napięcie paska wydaje się prawidłowe, należy sprawdzić, czy płyn chłodzący nie wycieka z chłodnicy, przewodów elastycznych ani pod pojazdem (jeżeli była włączona klimatyzacja, kapanie zimnej wody z przedziału silnika to zjawisko normalne).
5. Jeżeli pasek napędowy pompy płynu chłodzącego urwał się lub płyn chłodzący wycieka, należy natychmiast wyłączyć silnik i skontaktować się z najbliższą Autoryzowaną Stacją Obsługi (ASO) Hyundai.
NIGDY nie odkręcać zakrętki chłodnicy ani korka spustowego płynu chłodzącego, zanim silnik i chłodnica nie ostygną. Z układu może wydostać się gorąca para lub płyn chłodzący pod ciśnieniem, powodując poważne obrażenia.
Wyłączyć silnik i odczekać, aż ostygnie. Podczas odkręcania zakrętki chłodnicy zachowywać szczególną ostrożność. Owinąć zakrętkę grubą tkaniną i powoli odkręcać zakrętkę w lewo, aż do pierwszego oporu. Odsunąć się od pojazdu, ponieważ w układzie chłodzenia może panować wysokie ciśnienie. Po upewnieniu się, że ciśnienie obniżyło się, należy przycisnąć zakrętkę przez tkaninę i kontynuować odkręcanie.
6. Jeżeli nie można znaleźć przyczyny przegrzania się silnika, należy poczekać, aż temperatura silnika powróci do normalnego stanu. Następnie jeżeli płyn chłodzący wyciekł lub wyparował, należy dolać tyle płynu do zbiornika, aby jego poziom znalazł się pomiędzy oznaczeniami „MIN” i „MAX”.
7. Ostrożnie kontynuować jazdę i zwracać uwagę na ewentualne oznaki ponownego przegrzewania się silnika. W przypadku ponownego przegrzania należy skontaktować się z Autoryzowaną Stacją Obsługi (ASO) Hyundai.
• Utrata dużej ilości płynu chłodzącego wskazuje na nieszczelność w układzie chłodzenia. W takim przypadku pojazd jak najszybciej powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.
• Jeżeli silnik przegrzał się z powodu zbyt małej ilości płynu chłodzącego, nagłe dolanie płynu chłodzącego może spowodować pęknięcie bloku silnika. Aby uniknąć uszkodzeń, płyn chłodzący należy dolewać powoli, w małych ilościach.
Układ monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS)
1. Lampka ostrzegawcza niskiego ciśnienia w oponach/usterki układu TPMS
2. Wskazanie opony z niskim ciśnieniem i wskazanie ciśnienia w oponach (na wyświetlaczu LCD)
Sprawdzanie ciśnienia w oponach (jeżeli funkcja występuje)
• Ciśnienie w oponach można sprawdzać w zestawie wskaźników w trybie wspomagania.
Patrz „Tryby wyświetlacza LCD” w rozdziale 4.
• Układ podaje ciśnienie po kilku minutach jazdy od momentu uruchomienia silnika.
• Jeżeli pojazd stoi, układ nie podaje ciśnienia. Zamiast niego pojawia się komunikat „Drive to display” (Aby wyświetlić ciśnienie, rozpocząć jazdę). Po zakończeniu jazdy sprawdzać ciśnienie w oponach.
• Wyświetlane ciśnienie może różnić się od ciśnienia mierzonego za pomocą miernika.
• Jednostkę ciśnienia można zmieniać w trybie „User Settings” (Ustawienia użytkownika) zestawu wskaźników.
– Wybór obejmuje następujące jednostki: psi, kPa, bar. Patrz „Tryb ustawień użytkownika” w rozdziale 4.
Układ monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS)
Zbyt niskie lub zbyt wysokie ciśnienie powietrza w oponach może obniżyć trwałość opon, negatywnie wpłynąć na precyzję prowadzenia pojazdu i doprowadzić do uszkodzenia opony, a w konsekwencji do wypadku.
Co miesiąc należy sprawdzać, czy we wszystkich oponach (kiedy są zimne, włącznie z oponą koła zapasowego) panuje wymagane ciśnienie. Jest ono podane na naklejce znajdującej się w dolnej części środkowego lewego słupka oraz w tej instrukcji. Jeżeli w pojeździe założono opony o rozmiarze innym niż podany na naklejce lub w Instrukcji, należy określić ciśnienie właściwe dla tych opon.
Aby podnieść bezpieczeństwo jazdy, pojazd wyposażony jest w układ monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS). Ostrzega on o zdecydowanie zbyt niskim ciśnieniu w oponie. Kiedy świeci się lampka układu, należy jak najszybciej zatrzymać pojazd, sprawdzić opony i dopompować je do uzyskania prawidłowego ciśnienia. Jazda ze zdecydowanie zbyt niskim ciśnieniem w oponie powoduje jej przegrzewanie i może doprowadzić do nagłego uszkodzenia opony.
Zbyt niskie ciśnienie w oponie powoduje również wzrost zużycia paliwa, a także może pogorszyć własności jezdne i skuteczność hamowania.
Należy wiedzieć, że układ TPMS nie zapewnia prawidłowego ciśnienia w oponach. Jego utrzymywanie należy do obowiązków kierowcy — również wtedy, kiedy ciśnienie w oponie nie osiąga wartości progowej wskazywanej przez układ.
Funkcja autodiagnozy informuje o ewentualnych usterkach układu TPMS. Usterka sygnalizowana jest włączeniem się lampki ostrzegawczej układu. W przypadku niesprawności lampka ostrzegawcza miga przez ok. minutę, a następnie świeci się ciągle. Opisana sekwencja ostrzegania realizowana jest po każdym uruchomieniu silnika, aż do momentu przywrócenia sprawności układu.
Po włączeniu się lampki ostrzegawczej układ może nie wykrywać lub nie wskazywać opony ze zbyt niskim ciśnieniem. Nieprawidłowe działanie układu TPMS może mieć wiele przyczyn. Jedną z nich może być założenie opon lub obręczy kół nieodpowiednich do tego pojazdu.
Aby upewnić się, że układ TPMS działa prawidłowo, po każdej wymianie opony lub obręczy koła należy sprawdzić, czy nie świeci się lampka ostrzegawcza układu.
W przypadku wystąpienia jednego z poniższych objawów pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai:
1. Lampka ostrzegawcza niskiego ciśnienia w oponach/usterki układu TPMS nie świeci się przez 3 sekundy po włączeniu stacyjki (stan ON) lub po uruchomieniu silnika.
2. Lampka ostrzegawcza usterki układu TPMS miga przez około 1 minutę, a następnie pozostaje włączona.
3. Wskazanie opony z niskim ciśnieniem pozostaje włączone.
Lampka ostrzegawcza niskiego ciśnienia w oponach
Wskazanie opony z niskim ciśnieniem i wskazanie ciśnienia w oponach
Jednoczesne włączenie się lampki ostrzegawczej układu TPMS oraz pojawienie się komunikatu ostrzegawczego na wyświetlaczu LCD wskazuje na zdecydowanie zbyt niskie ciśnienie w co najmniej jednej oponie. Wskazanie opony z niskim ciśnieniem informuje, w której oponie panuje zbyt niskie ciśnienie.
W takim przypadku należy natychmiast zmniejszyć prędkość, unikać szybkiego pokonywania zakrętów i być przygotowanym na wydłużenie drogi hamowania. Należy również jak najszybciej zatrzymać się i sprawdzić opony. Następnie należy dopompować oponę do uzyskania ciśnienia podanego w tej Instrukcji oraz na naklejce zlokalizowanej u dołu lewego środkowego słupka.
Jeżeli z opony uchodzi powietrze i nie można dojechać do najbliższej stacji obsługi, należy wymienić dane koło na zapasowe.
Do momentu dopompowania opony do prawidłowego ciśnienia układ wskazuje oponę z niskim ciśnieniem, a lampka ostrzegawcza usterki układu TPMS miga przez minutę, a następnie pozostaje włączona (po ok. 10 minutach jazdy z prędkością ponad 25 km/h).
Koło zapasowe nie jest wyposażone w czujnik ciśnienia w oponie.
Jeżeli opona lub opony pojazdu zostały dopompowane do właściwego ciśnienia w wysokich temperaturach otoczenia, w niskich temperaturach może się włączyć lampka układu TPMS. Nie oznacza to usterki układu, ponieważ niższa temperatura oznacza proporcjonalnie niższe ciśnienie w oponach.
Jeżeli temperatura zewnętrzna znacznie wzrosła lub spadła (podczas zmiany pogody lub przejazdu pomiędzy zimnymi i ciepłymi obszarami), należy zmierzyć ciśnienie panujące w oponach i wyregulować je do wymaganego poziomu.
Usterki opon spowodowane niskim ciśnieniem
Zdecydowanie zbyt niskie ciśnienie w oponach powoduje niestabilność pojazdu i może być przyczyną wydłużenia drogi hamowania lub utraty panowania nad pojazdem.
Ponadto jazda na zbyt słabo napompowanej oponie może spowodować jej przegrzanie i trwałe uszkodzenie.
Lampka ostrzegawcza usterki układu TPMS
W przypadku usterki układu lampka ostrzegawcza układu TPMS miga przez ok. 1 minutę, a następnie świeci się stale.
Pojazd powinna jak najszybciej sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.
W przypadku usterki układu TPMS wskazanie opony z niskim ciśnieniem nie włącza się, nawet jeżeli w którejś z opon ciśnienie jest zbyt niskie.
Lampka ostrzegawcza usterki układu TPMS może włączyć się podczas przejazdu obok linii wysokiego napięcia lub nadajników radiowych — komend policji, instytucji rządowych, stacji nadawczych, instalacji wojskowych, portów lotniczych, wież przekaźnikowych itp.
Lampka ostrzegawcza usterki układu TPMS może włączyć się także podczas jazdy z założonymi łańcuchami śniegowymi lub jeżeli w pojeździe używane jest zewnętrzne urządzenie elektroniczne, takie jak pilot radiowy zdalnego sterowania, system nawigacji satelitarnej, ładowarka, laptop itp. Urządzenia takie mogą zakłócać prawidłowe działanie układu TPMS.
Wymiana koła w pojeździe z układem TPMS
Jeżeli z opony uszło powietrze, świeci się lampka ostrzegawcza niskiego ciśnienia w oponach/usterki układu TPMS oraz wskazanie opony ze zbyt niskim ciśnieniem. W takim przypadku należy wymienić koło na zapasowe, a oponę powinna jak najszybciej naprawić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.
Nie zaleca się stosowania środków uszczelniających przebicia opon ani zestawów naprawczych niedopuszczonych przez firmę Hyundai. Niezatwierdzony środek uszczelniający lub zestaw naprawczy może spowodować uszkodzenie czujnika ciśnienia w oponie.
Koło zapasowe (jeżeli występuje) nie jest wyposażone w czujnik ciśnienia w oponie. Po założeniu koła zapasowego lampka ostrzegawcza niskiego ciśnienia w oponie pozostaje włączona. Następnie po ok. 10 minutach jazdy z prędkością ponad 25 km/h lampka ostrzegawcza usterki układu TPMS miga przez 1 minutę, a następnie pozostaje włączona.
Po założeniu oryginalnego koła z czujnikiem układu TPMS i oponą, w której panuje prawidłowe ciśnienie, obie lampki układu gasną po kilku minutach jazdy.
Jeżeli po kilku minutach jazdy lampki nie gasną, należy skontaktować się z Autoryzowaną Stacją Obsługi (ASO) Hyundai.
Każde koło (z wyjątkiem dojazdowego koła zapasowego) wyposażone jest w czujnik ciśnienia w oponie, znajdujący się za jej zaworem. Z tego powodu w pojazdach wyposażonych w układ TPMS można stosować wyłącznie odpowiednie obręcze kół. Serwisowanie opon należy powierzać Autoryzowanej Stacji Obsługi (ASO) Hyundai.
Stanu napompowania opony nie można oceniać wyłącznie po jej wyglądzie. Do pomiaru ciśnienia należy zawsze używać wysokiej jakości miernika. Należy pamiętać, że ciśnienie w oponie rozgrzanej (podczas jazdy) jest wyższe niż w oponie zimnej.
Określenie „opony zimne” oznacza opony pojazdu, który stał przez ostatnie 3 godziny lub przejechał w tym czasie mniej niż 1,6 km.
Przed pomiarem ciśnienia należy poczekać na ostygnięcie opony. Przed rozpoczęciem pompowania opony do wymaganego ciśnienia należy zawsze upewnić się, że jest ona zimna.
• Układ TPMS nie ostrzega przed poważnymi nagłymi uszkodzeniami opon, spowodowanymi czynnikami zewnętrznymi, takimi jak gwoździe, wyrwy w jezdni lub wysokie krawężniki.
• Jeżeli odczuwa się niestabilność pojazdu, należy natychmiast zdjąć stopę z pedału przyspieszenia, delikatnie nacisnąć pedał hamulca, wolno zjechać z jezdni i stanąć w bezpiecznym miejscu.
Blokowanie, modyfikowanie lub dezaktywowanie elementów układu TPMS może negatywnie wpłynąć na ostrzeganie kierowcy przed zbyt niskim ciśnieniem w oponach i/lub niesprawnością układu. Blokowanie, modyfikowanie lub dezaktywowanie elementów układu TPMS może ograniczyć gwarancję na tę część pojazdu.
• Nie dokonywać w pojeździe modyfikacji, które mogą zakłócić prawidłowe działanie układu TPMS.
• Obręcze kół dostępne poza autoryzowaną siecią sprzedaży firmy Hyundai nie są wyposażone w czujniki układu TPMS.
• Ze względów bezpieczeństwa zaleca się stosowanie części zamiennych z Autoryzowanej Stacji Obsługi (ASO) Hyundai.
• W przypadku zamiaru użycia obręczy kół zakupionych poza autoryzowaną siecią sprzedaży firmy Hyundai, Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai powinna zamontować w nich czujniki układu TPMS. Jeżeli pojazd nie posiada czujników układu TPMS lub jeżeli układ TPMS nie działa prawidłowo, pojazd może nie przejść obowiązkowych badań technicznych.
• Wszystkie nowe pojazdy sprzedawane w Europie muszą być wyposażone w układ TPMS.
– Pojazdy produkowane: od 1 listopada 2012 r.
– Pojazdy rejestrowane po raz pierwszy: od 1 listopada 2014 r. (data 1. rejestracji).
Przebicie opony podczas jazdy (wersja z kołem zapasowym)
Wymiana koła może być niebezpieczna. Aby ograniczyć ryzyko poważnych obrażeń lub zagrożenia życia podczas wymiany koła, należy przestrzegać wytycznych podanych w tym rozdziale.
Podczas używania dźwigni podnośnika zachowywać bezpieczną odległość od podstawy podnośnika. Ostre krawędzie podstawy podnośnika mogą powodować zranienia.
Podnośnik wraz z narzędziami
1. Dźwignia podnośnika
2. Podnośnik
3. Klucz do kół
Podnośnik, dźwignia podnośnika i klucz nasadowy do nakrętek kół znajdują się pod podłogą bagażnika.
Podnośnik służy wyłącznie do podnoszenia pojazdu w celu wymiany koła z przebitą oponą.
Aby wyjąć koło zapasowe, należy odkręcić śrubę mocującą, obracając ją w lewo.
Po użyciu koło zapasowe należy ułożyć w tym samym miejscu i zamocować, przykręcając śrubę mocującą (obracając w prawo).
Aby uniknąć hałasów powodowanych przez przemieszczające się koło zapasowe i narzędzia, należy je układać we właściwych miejscach.
Jeżeli ręczne poluzowanie śruby mocującej jest utrudnione, można ją łatwo poluzować za pomocą dźwigni podnośnika.
1. Wsunąć dźwignię (1) podnośnika między skrzydełka śruby mocującej.
2. Za pomocą dźwigni podnośnika obracać śrubę w lewo.
Wymiana koła
Pojazd może zsunąć się albo zjechać z podnośnika, powodując poważne zagrożenie zdrowia lub życia osób znajdujących się w pobliżu. Należy przestrzegać poniższych środków ostrożności:
• Nie wchodzić pod pojazd podparty na podnośniku.
• NIGDY nie wymieniać koła pojazdu stojącego na jezdni. Przed zmianą koła należy ZAWSZE całkowicie zjechać z jezdni i zatrzymać pojazd na płaskim i twardym podłożu. Jeżeli poza jezdnią nie można znaleźć utwardzonego podłoża, należy wezwać pomoc drogową.
• Używać wyłącznie podnośnika dostarczonego razem z pojazdem.
• Podnośnik należy ZAWSZE ustawiać pod odpowiednimi punktami podparcia pojazdu. NIGDY nie ustawiać podnośnika pod zderzakiem ani innymi częściami pojazdu.
• Nie uruchamiać ani nie pozostawiać uruchomionego pojazdu podpartego na podnośniku.
• Nie pozwalać nikomu przebywać w pojeździe podniesionym na podnośniku.
• Dzieci muszą znajdować się w bezpiecznym miejscu, z dala od drogi i pojazdu podniesionego na podnośniku.
Aby wymienić koło, należy postępować w następujący sposób:
1. Zatrzymać pojazd na poziomym i twardym podłożu.
2. Włączyć tryb P skrzyni biegów (aut./inteligentna bezstopniowa/dwusprzęgłowa skrzynia biegów)/dźwignię zmiany biegów w położeniu neutralnym (mech. skrzynia biegów).
3. Włączyć światła awaryjne.
4. Wyjąć klucz nasadowy do nakrętek kół, podnośnik, dźwignię podnośnika i koło zapasowe.
A: kliny
5. Zablokować z przodu i z tyłu (za pomocą klinów, drewnianych klocków itp.) koło znajdujące się po przekątnej względem koła wymienianego.
6. Przestrzegając kolejności pokazanej na rysunku, poluzować nakrętki zmienianego koła o jeden obrót w lewo, ale nie odkręcać nakrętek całkowicie, dopóki pojazd nie zostanie podniesiony na podnośniku i koło nie znajdzie się w powietrzu.
7. Umieścić podnośnik pod odpowiednim punktem podparcia podwozia w pobliżu zmienianego koła. Punkty podparcia to przyspawane do podwozia płyty z dwoma nacięciami. Nigdy nie ustawiać podnośnika pod innymi częściami pojazdu, ponieważ może to spowodować ich uszkodzenie.
8. Wsunąć dźwignię podnośnika w ucho śruby podnośnika, połączyć klucz z dźwignią i obracając kluczem w prawo podnieść pojazd na tyle, aby opona przestała dotykać podłoża. Upewnić się, że pojazd podtrzymywany przez podnośnik jest stabilny.
9. Za pomocą klucza nasadowego poluzować nakrętki, a następnie odkręcić je i zdjąć ręcznie. Zdjąć koło ze szpilek piasty i ułożyć je płasko poza drogą. Wyczyścić szpilki, powierzchnię docisku obręczy koła i obręcz.
10. Założyć koło zapasowe na szpilki piasty.
11. Założyć nakrętki na szpilki, tak by ich stożki znajdowały się od strony obręczy, a następnie przykręcić je ręcznie.
12. Opuścić pojazd na podłoże, obracając dźwignią podnośnika w lewo.
13. Za pomocą klucza nasadowego dokręcić nakrętki w kolejności pokazanej na rysunku. Sprawdzić, czy nakrętki są prawidłowo dokręcone. Po wymianie koła należy jak najszybciej sprawdzić w Autoryzowanej Stacji Obsługi (ASO) Hyundai, czy zastosowano prawidłowy moment dokręcania nakrętek. Moment dokręcania nakrętek kół: 11 ÷ 13 kGm.
W przypadku posiadania miernika ciśnienia sprawdzić ciśnienie w oponie. Wymagane ciśnienia w oponach podano w podrozdziale „Opony i obręcze kół” w rozdziale 2. Jeżeli ciśnienie jest niższe od wymaganego, należy wolno dojechać do najbliższej stacji paliw lub stacji serwisowej i dopompować oponę do uzyskania prawidłowego ciśnienia. Jeżeli ciśnienie jest zbyt wysokie, należy odpowiednio spuścić powietrze z opony. Pamiętać o przykręceniu kapturka zaworu. Jeżeli kapturek zaworu nie zostanie przykręcony, z opony może uchodzić powietrze. W przypadku zgubienia kapturka należy możliwie jak najszybciej przykręcić nowy. Po wymianie koła należy zabezpieczyć zdjęte koło, a następnie schować podnośnik wraz z narzędziami do schowka.
• Po założeniu koła zapasowego należy jak najszybciej sprawdzić ciśnienie w jego oponie. W razie potrzeby należy wyregulować ciśnienie.
• Po przejechaniu ok. 50 km po zmianie koła ponownie sprawdzić dokręcenie nakrętek. Po przejechaniu 1000 km ponownie sprawdzić dokręcenie nakrętek.
Pojazd posiada szpilki piast i nakrętki z gwintami metrycznymi. Podczas wymiany koła pamiętać o założeniu tych samych nakrętek, które zostały odkręcone. Jeżeli konieczna jest wymiana nakrętek, aby uniknąć uszkodzenia szpilek i zapewnić prawidłowe zamocowanie koła na piaście należy upewnić się, że mają one gwint metryczny. W celu uzyskania informacji szczegółowych należy skontaktować się z Autoryzowaną Stacją Obsługi (ASO) Hyundai.
Jeżeli podnośnik, nakrętki koła, szpilki lub inne elementy są uszkodzone lub w złym stanie, nie należy zmieniać koła. W takim przypadku należy wezwać pomoc drogową.
Użycie dojazdowego koła zapasowego (jeżeli występuje)
Dojazdowe koło zapasowe można zakładać wyłącznie w sytuacjach awaryjnych. Podczas jazdy z założonym dojazdowym kołem zapasowym należy zachowywać szczególną ostrożność i przestrzegać dodatkowych zasad bezpieczeństwa.
Aby uniknąć uszkodzenia dojazdowego koła zapasowego, które mogłoby doprowadzić do utraty kontroli nad pojazdem i/lub wypadku, należy stosować następujące środki ostrożności:
• Zakładać dojazdowe koło zapasowe wyłącznie w sytuacjach awaryjnych.
• NIGDY nie przekraczać prędkości 80 km/h.
• Nie przekraczać dopuszczalnej całkowitej masy pojazdu ani nośności opony dojazdowej, określonej indeksem umieszczonym na jej boku.
• Nie zakładać dojazdowego koła zapasowego na stałe. Aby uniknąć uszkodzenia dojazdowego koła zapasowego, jak najszybciej naprawić lub wymienić oryginalną oponę.
Podczas jazdy z założonym dojazdowym kołem zapasowym należy stosować następujące środki ostrożności:
• Po założeniu koła zapasowego należy sprawdzić ciśnienie w jego oponie. Ciśnienie w oponie dojazdowego koła zapasowego powinno wynosić 420 kPa.
• Nie myć pojazdu z założonym dojazdowym kołem zapasowym w myjni automatycznej.
• Nie zakładać dojazdowego koła zapasowego przeznaczonego do tego pojazdu w żadnym innym pojeździe. Koło to zostało zaprojektowane specjalnie do tego pojazdu.
• Trwałość bieżnika opony dojazdowego koła zapasowego jest niższa od trwałości bieżnika zwykłej opony. Należy regularnie sprawdzać stan opony koła dojazdowego. Jeżeli jest on nieprawidłowy, należy wymienić oponę na oponę o tych samych rozmiarach i tego samego typu.
• Nie zakładać więcej niż jednego dojazdowego koła zapasowego.
• Pojazdem z założonym dojazdowym kołem zapasowym nie należy holować przyczepy.
Po założeniu oryginalnego koła pojazdu pamiętać o dokręceniu nakrętek z zastosowaniem wymaganego momentu dokręcania. Prawidłowy moment dokręcania nakrętek kół: 11 ÷ 13 kGm.
Aby uniknąć uszkodzenia dojazdowego koła zapasowego i/lub pojazdu, należy stosować następujące środki ostrożności:
• Jechać powoli i utrzymywać prędkość umożliwiającą unikanie wszelkich zagrożeń, takich jak wyrwy w nawierzchni, kamienie lub inne przedmioty na jezdni itp.
• Unikać przejeżdżania nad przeszkodami, np. wysoko wystającymi studzienkami. Średnica opony koła dojazdowego jest mniejsza od średnicy opony zwykłego koła i zmniejsza prześwit pojazdu o ok. 25 mm.
• Nie zakładać łańcucha śniegowego na dojazdowe koło zapasowe. Opona koła dojazdowego jest mniejsza od zwykłej i łańcuch do niej nie pasuje.
• Opony dojazdowego koła zapasowego nie należy zakładać na obręcze zwykłych kół. Analogicznie — na obręcz koła dojazdowego nie należy zakładać zwykłych opon, opon zimowych ani kołpaków.
Etykieta podnośnika
Rzeczywisty wygląd etykiety podnośnika w pojeździe może nieznacznie odbiegać od pokazanego na ilustracji.
Więcej informacji podano na etykiecie podnośnika.
1. Model podnośnika.
2. Dopuszczalne obciążenie maksymalne.
3. Nakaz włączenia hamulca postojowego przed użyciem podnośnika.
4. Nakaz wyłączenia silnika przed użyciem podnośnika.
5. Zakaz wchodzenia pod pojazd podparty na podnośniku.
6. Wyznaczone punkty podparcia podwozia.
7. Nakaz pionowego ustawiania podnośnika pod pojazdem.
8. Nakaz włączania biegu wstecznego (mechaniczna skrzynia biegów) lub włączenia trybu P skrzyni biegów (aut./inteligentna bezstopniowa/dwusprzęgłowa skrzynia biegów).
9. Nakaz ustawiania podnośnika na twardym, poziomym podłożu.
10. Producent podnośnika.
11. Data produkcji.
12. Nazwa i adres przedstawicielstwa.
Deklaracja zgodności WE dla podnośnika
Holowanie
Sposoby holowania
W razie konieczności awaryjnego holowania pojazdu zaleca się skorzystanie z pomocy Autoryzowanej Stacji Obsługi (ASO) Hyundai lub profesjonalnej firmy świadczącej usługi holowania.
Aby uchronić pojazd przed uszkodzeniem, niezbędne jest przestrzeganie zasad prawidłowego holowania/przewożenia pojazdu. Zaleca się stosowanie wózków pod koła lub lawety.
Dopuszczalne jest holowanie samochodu z tylnymi kołami na drodze (bez wózków), z podniesionymi przednimi kołami.
Jeżeli uszkodzone jest jedno z kół napędzanych, jakikolwiek element podwozia albo podczas holowania przednie koła pojazdu muszą toczyć się po drodze, pod koła przednie należy podłożyć wózki.
Jeżeli pojazd holuje profesjonalna firma świadcząca usługi holowania bez użycia wózków, należy podnieść koła przednie pojazdu, a nie tylne.
• Nie holować pojazdu z przednimi kołami toczącymi się po drodze, ponieważ może to doprowadzić do jego uszkodzenia.
• Nie holować pojazdu na tzw. „żurawiku”. Używać podnośnika lub lawety.
• Pojazdów z inteligentną bezstopniową i automatyczną skrzynią biegów nie wolno holować z wszystkimi kołami stykającymi się z nawierzchnią.
Może to spowodować poważne uszkodzenie skrzyni biegów. Nie należy holować pojazdu innymi pojazdami.
Przed rozpoczęciem holowania bez użycia wózków:
1. Włączyć stan ACC stacyjki.
2. Ustawić dźwignię zmiany biegów w położeniu neutralnym (mechaniczna skrzynia biegów)/włączyć tryb N skrzyni biegów (aut./inteligentna bezstopniowa/dwusprzęgłowa skrzynia biegów).
3. Zwolnić hamulec postojowy.
Holowanie pojazdu z dźwignią zmiany biegów w położeniu innym niż neutralne (mechaniczna skrzynia biegów)/w trybie innym niż N (aut./inteligentna bezstopniowa/dwusprzęgłowa skrzynia biegów) może spowodować poważne uszkodzenie skrzyni biegów.
Demontowalny zaczep holowniczy
1. Otworzyć klapę bagażnika i wyjąć zaczep holowniczy ze skrzynki narzędziowej.
2. Wyjąć osłonę otworu zaczepu, naciskając dolną część osłony w zderzaku.
3. Wkręcić zaczep w otwór gwintowany, obracając zaczep w prawo.
4. Po użyciu wymontować zaczep i założyć osłonę otworu.
Holowanie awaryjne
W razie konieczności holowania pojazdu zaleca się skorzystanie z pomocy Autoryzowanej Stacji Obsługi (ASO) Hyundai lub profesjonalnej firmy świadczącej usługi holowania.
Jeżeli w sytuacji awaryjnej pomoc profesjonalnej firmy jest niedostępna, pojazd można holować na krótkim dystansie na lince lub na łańcuchu, zaczepionym za zaczep holowniczy znajdujący się z przodu lub z tyłu pojazdu.
Podczas holowania awaryjnego należy zachować szczególną ostrożność. W pojeździe holowanym musi znajdować się kierowca, który kieruje nim i obsługuje hamulce.
Holowanie takie może odbywać się wyłącznie na drogach utwardzonych, na krótkich dystansach i z niewielką prędkością. Ponadto koła, osie, układ napędowy, kierowniczy i hamulcowy pojazdu muszą być w dobrym stanie.
W holowanym pojeździe musi znajdować się kierowca, który kieruje pojazdem i obsługuje hamulce. W holowanym pojeździe nie mogą znajdować się inne osoby poza kierowcą.
Podczas holowania awaryjnego zawsze przestrzegać poniższych środków ostrożności:
• Włączyć stan ACC stacyjki, tak by kierownica nie była zablokowana.
• Ustawić dźwignię zmiany biegów w położeniu neutralnym (mechaniczna skrzynia biegów)/włączyć tryb N skrzyni biegów (aut./inteligentna bezstopniowa/dwusprzęgłowa skrzynia biegów).
• Zwolnić hamulec postojowy.
• Ponieważ w pojeździe holowanym wyłączenie silnika powoduje brak wspomagania hamulców, należy w nim silniej niż zwykle wciskać pedał hamulca.
• Wyłączenie silnika pojazdu powoduje również brak wspomagania kierownicy, a więc konieczność używania większej siły do obracania kierownicą.
• Masa pojazdu holującego musi być większa niż masa pojazdu holowanego.
• Kierowcy pojazdu holującego i holowanego powinni komunikować się ze sobą.
• Przed rozpoczęciem holowania awaryjnego należy sprawdzić, czy zaczep holowniczy nie jest urwany ani uszkodzony.
• Prawidłowo przymocować linkę lub łańcuch do zaczepu.
• Nie szarpać zaczepem. Pojazd holujący powinien ruszać oraz przyspieszać powoli i płynnie.
• Używać linki lub łańcucha o długości nie większej niż 5 m. Aby zapewnić widoczność linki lub łańcucha, należy pośrodku przyczepić kawałek białej lub czerwonej tkaniny o długości ok. 30 cm.
• Jechać tak, by linka/łańcuch były stale napięte.
• Przed rozpoczęciem holowania sprawdzić, czy nie ma wycieku oleju z automatycznej/dwusprzęgłowej skrzyni biegów. Jeżeli olej wycieka, należy użyć lawety lub podnośnika i wózka.
Podczas holowania należy przyspieszać i zwalniać powoli oraz stopniowo, stale utrzymując napięcie linki holowniczej lub łańcucha. W przeciwnym razie może dojść do uszkodzenia zaczepów holowniczych i pojazdu.
Aby uniknąć uszkodzenia pojazdu podczas holowania, należy stosować następujące środki ostrożności:
• W przypadku używania zaczepu holowniczego zawsze ciągnąć pojazd prosto do przodu. Nie ciągnąć pojazdu w bok ani pod kątem.
• Nie korzystać z zaczepów holowniczych do wyciągania pojazdu z błota, piasku ani w żadnych innych warunkach, w których pojazd nie może jechać samodzielnie. Może to spowodować wyrwanie zaczepu.
• Aby uniknąć poważnego uszkodzenia automatycznej skrzyni biegów, podczas holowania nie przekraczać prędkości 15 km/h i nie holować pojazdu na dystansie większym niż 1,5 km.
• Pojazdy z automatyczną/inteligentną bezstopniową skrzynią biegów można holować z kołami toczącymi się po podłożu wyłącznie jeżeli nie występują wycieki oleju. Sprawdzić, czy nie występują wycieki oleju. Holowanie pojazdu z wyciekiem oleju może spowodować poważne uszkodzenie skrzyni biegów.
Wyposażenie awaryjne (jeżeli występuje)
W pojeździe znajduje się wyposażenie pomagające w sytuacjach awaryjnych.
Gaśnica
Jeżeli płomień jest niewielki i znany jest sposób użycia gaśnicy, należy ostrożnie postępować według poniższych wytycznych:
1. Wyciągnąć sworzeń znajdujący się u góry gaśnicy uniemożliwiający przypadkowe przyciśnięcie uchwytu gaśnicy.
2. Skierować dyszę gaśnicy na źródło ognia.
3. Stanąć w odległości ok. 2,5 m od płomienia i aby rozpocząć rozpylanie środka gaśniczego, przycisnąć uchwyt gaśnicy. Zwolnienie uchwytu powoduje wstrzymanie rozpylania środka gaśniczego.
4. Zbliżać i oddalać dyszę od źródła ognia. Po zdławieniu ognia należy uważać, czy nie pojawi się ponownie.
Apteczka pierwszej pomocy
W apteczce znajdują się m.in. nożyczki, bandaż, plaster itp., które umożliwiają udzielenie pierwszej pomocy.
Odblaskowy trójkąt ostrzegawczy
Odblaskowy trójkąt ostrzegawczy należy ustawiać na drodze, aby ostrzegać kierowców nadjeżdżających pojazdów o sytuacjach potencjalnie niebezpiecznych, np. o niesprawnym pojeździe stojącym na poboczu.
Miernik ciśnienia w oponach (jeżeli występuje)
Podczas normalnego użytkowania z opon nieznacznie uchodzi powietrze. W związku z tym konieczne może być okresowe dopompowywanie opon. Potrzeba dopompowywania nie jest oznaką nieszczelności, ale normalnego zużycia opon. Ciśnienie należy sprawdzać wyłącznie w oponach zimnych, ponieważ wraz z temperaturą ciśnienie rośnie.
Aby sprawdzić ciśnienie w oponie, należy wykonać poniższe czynności:
1. Odkręcić kapturek zaworu znajdującego się w obręczy koła.
2. Mocno przycisnąć miernik ciśnienia do zaworu koła i przytrzymać w takiej pozycji. W momencie przyciskania miernika z zaworu uchodzi niewielka ilość powietrza. Nie dość mocne przyciśnięcie powoduje natomiast uchodzenie większej ilości powietrza.
3. Przyciśnięcie niepowodujące uchodzenia powietrza aktywuje miernik ciśnienia.
4. Odczytać wartość ciśnienia na mierniku i sprawdzić, czy nie jest zbyt niskie ani zbyt wysokie.
5. Wyregulować ciśnienie w oponach – patrz „Opony i obręcze kół” w rozdziale 2.
6. Przykręcić kapturek zaworu koła.
Ogólnoeuropejski system wezwań alarmowych eCall
Pojazd jest wyposażony w urządzenie* połączone z ogólnoeuropejskim systemem wezwań alarmowych eCall, który przekazuje wezwania alarmowe do odpowiednich służb. System ten automatycznie wysyła wezwanie alarmowe w przypadku wypadków drogowych lub innych** wypadków na drogach w Europie (wyłącznie w krajach, w których system jest dopuszczony do użytku).
System umożliwia kontakt z Centrum Powiadamiania Ratunkowego, które przekazuje wezwanie odpowiednim służbom ratunkowym w Europie (wyłącznie w krajach, w których system jest dopuszczony do użytku).
W warunkach określonych w Instrukcji obsługi oraz w Książce gwarancyjnej, ogólnoeuropejski system wezwań alarmowych eCall przesyła do Centrum Powiadamiania Ratunkowego informacje obejmujące lokalizację pojazdu, rodzaj i numer identyfikacyjny pojazdu (VIN).
1. Wypadek drogowy
2. Sieć telefonii komórkowej
3. Centrum Powiadamiania Ratunkowego
4. Służby ratunkowe
* Określenie „ogólnoeuropejski system wezwań alarmowych eCall” opisany w tej Instrukcji obsługi oznacza zamontowane w pojeździe wyposażenie, zapewniające połączenie z ogólnoeuropejskim systemem wezwań alarmowych eCall.
** Określenie „inne wypadki” oznacza jakiekolwiek wypadki na drogach europejskich (wyłącznie w krajach, w których system jest dopuszczony do użytku), w wyniku których zostały ranne osoby i/lub konieczna jest pomoc. W przypadku zauważenia wypadku należy zatrzymać pojazd i nacisnąć przycisk [SOS] (położenie przycisku podano na ilustracji w podrozdziale „Ogólnoeuropejski system wezwań alarmowych eCall” Instrukcji obsługi. Podczas nawiązywania połączenia alarmowego system zbiera informacje na temat pojazdu z którego nawiązywane jest połączenie, a następnie łączy pojazd z Centrum Powiadamiania Ratunkowego w celu wyjaśnienia przyczyny wezwania.
Dane zapisane w systemie eCall są przesyłane do służb ratunkowych w celu prawidłowego przeprowadzenia akcji ratunkowej, a po jej zakończeniu są usuwane.
Opis systemu eCall w pojeździe
Informacje ogólne na temat systemu eCall w pojeździe, jego działania i funkcji podano w tym podrozdziale. Usługa eCall oparta na numerze alarmowym 112 to bezpłatna usługa publiczna.
System eCall pojazdu włącza się samoczynnie. W razie poważnego wypadku włącza się on automatycznie po odebraniu sygnałów czujników zamontowanych w pojeździe.
System aktywuje się automatycznie również w razie poważnego wypadku pojazdu, którego układ TPS nie działa.
W razie potrzeby system eCall pojazdu można aktywować ręcznie. Wskazówki ręcznej aktywacji systemu podano w tym podrozdziale.
W przypadku krytycznej usterki powodującej wyłączenie systemu eCall pojawiają się ostrzeżenia dla użytkowników pojazdu opisane w dalszej części tego podrozdziału.
Informacje dotyczące przetwarzania danych
Przetwarzanie danych osobowych przez system eCall jest zgodne z zasadami ochrony danych osobowych, określonymi w dyrektywach 95/46/WE (1) i 2002/58/WE (2) Parlamentu Europejskiego i Rady, a w szczególności chroni żywotne interesy osób w rozumieniu artykułu 7(d) dyrektywy 95/46/WE (3).
Przetwarzanie tych danych ogranicza się ściśle do potrzeb obsługi wezwań alarmowych za pośrednictwem systemu eCall na ogólnoeuropejski numer alarmowy 112.
Rodzaje danych i ich odbiorcy
System eCall pojazdu może zbierać i przetwarzać wyłącznie następujące dane:
– Numer identyfikacyjny pojazdu (VIN),
– Rodzaj pojazdu (samochód osobowy lub lekki samochód użytkowy),
– Rodzaj napędu pojazdu (benzynowy/wysokoprężny/gaz ziemny/gaz LPG/elektryczny/wodór),
– Ostatnie lokalizacje pojazdu i kierunek jazdy,
– Plik dziennika automatycznych aktywacji systemu wraz ze znacznikami czasowymi,
– Ewentualne dane dodatkowe (jeżeli dotyczy): nie dotyczy.
Odbiorcami danych przetwarzanych przez system eCall pojazdu są odpowiednie Centra Powiadamiania Ratunkowego, wyznaczone przez władze danego kraju. Centra te jako pierwsze odbierają i przetwarzają wezwania systemu eCall za pośrednictwem ogólnoeuropejskiego numeru alarmowego 112. Informacje dodatkowe (jeżeli dostępne): nie dotyczy.
1. Dyrektywa 95/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 24 października 1995 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych i swobodnego przepływu tych danych (OJ L 281, 23.11.1995, str. 31).
2. Dyrektywa 2002/58/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 12 lipca 2002 r. dotycząca przetwarzania danych osobowych i ochrony prywatności w sektorze łączności elektronicznej (Dyrektywa o prywatności i łączności elektronicznej) (OJ L 201, 31.7.2002, str. 37).
3. Dyrektywa 95/46/WE została uchylona przez Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (OJ L 119, 4.5.2016, str. 1). Rozporządzenie obowiązuje od 25 maja 2018 r.
Sposoby przetwarzania danych
Budowa systemu eCall pojazdu uniemożliwia dostęp do danych zapisanych w pamięci systemu spoza systemu przed aktywacją wezwania alarmowego za pośrednictwem systemu eCall. Uwagi dodatkowe (jeżeli występują): nie dotyczy.
Budowa systemu eCall pojazdu uniemożliwia jego śledzenie podczas normalnego działania. Uwagi dodatkowe (jeżeli występują): nie dotyczy.
System eCall pojazdu stale automatycznie usuwa dane zapisywane w pamięci wewnętrznej systemu.
Dane dotyczące lokalizacji pojazdu są stale nadpisywane w pamięci wewnętrznej systemu, tak aby przechowywać najwyżej trzy ostatnie lokalizacje pojazdu konieczne do prawidłowego działania systemu.
Rejestr danych aktywności systemu eCall pojazdu jest przechowywany nie dłużej niż to konieczne do przetwarzania wezwań alarmowych, a w żadnym przypadku nie dłużej niż przez 13 godzin od momentu zainicjowania wezwania alarmowego. Uwagi dodatkowe (jeżeli występują): nie dotyczy.
Sposoby korzystania z praw osób, których dane dotyczą
Osoba, której dane dotyczą (właściciel pojazdu) ma prawo dostępu do swoich danych oraz żądania sprostowania, usunięcia lub zablokowania danych, których przetwarzanie jest niezgodne z zapisami dyrektywy 95/46/WE. Wszelkie strony trzecie, którym dane zostały ujawnione, muszą zostać powiadomione o takim sprostowaniu, usunięciu lub zablokowaniu przeprowadzonym zgodnie z tą dyrektywą, o ile nie jest to niemożliwe lub wymaga nieproporcjonalnego wysiłku.
Osoba, której dane dotyczą ma prawo złożenia skargi do organu nadzorczego, jeżeli uzna, że w wyniku przetwarzania danych osobowych jej prawa zostały naruszone.
Służby odpowiedzialne za przetwarzanie żądania dostępu (jeżeli występują): nie dotyczy.
Ogólnoeuropejski system wezwań alarmowych eCall
Elementy systemu eCall zamontowane w przedziale pasażerskim:
1. Przycisk SOS
2. Diody LED
Przycisk [SOS]: naciśnięcie przycisku powoduje wysłanie wezwania alarmowego do Centrum Powiadamiania Ratunkowego.
Diody LED: Czerwona i zielona dioda LED świecą się przez 3 sekundy po włączeniu stacyjki (stan ON). Następnie jeżeli system działa prawidłowo, diody gasną.
W przypadku jakiegokolwiek problemu z systemem świeci się dioda w kolorze czerwonym.