Zestaw wskaźników
Regulacja podświetlenia zestawu wskaźników
Nigdy nie regulować intensywności podświetlenia zestawu wskaźników podczas jazdy. Może to doprowadzić do utraty panowania nad pojazdem, a w konsekwencji do wypadku, który może spowodować uszkodzenie pojazdu, a także zagrożenie zdrowia lub życia.
Wskaźniki i liczniki
Prędkościomierz
Prędkościomierz podaje prędkość pojazdu w kilometrach na godzinę (km/h).
Obrotomierz
Obrotomierz pokazuje przybliżoną prędkość obrotową silnika w obrotach na minutę (obr./min).
Na podstawie jego wskazań należy dobierać prawidłowe przełożenia skrzyni biegów i nie dopuszczać do zbyt niskich ani zbyt wysokich prędkości obrotowych silnika.
Nie zwiększać prędkości obrotowej silnika do zakresu oznaczonego na obrotomierzu KOLOREM CZERWONYM. Może to spowodować poważne uszkodzenie silnika.
Wskaźnik temperatury płynu chłodzącego
Kiedy stacyjka jest włączona (stan ON) wskaźnik pokazuje temperaturę płynu chłodzącego silnik.
Jeżeli wskazówka wskaźnika przesunie się z zakresu normalnego w kierunku położenia „130”, oznacza to przegrzanie, które może spowodować uszkodzenie silnika.
W przypadku przegrzania silnika należy natychmiast przerwać jazdę. W przypadku przegrzania silnika należy zapoznać się z informacjami zawartymi w podrozdziale „Przegrzanie silnika” w rozdziale 7.
Nigdy nie odkręcać zakrętki chłodnicy ani zakrętki zbiornika wyrównawczego, gdy silnik jest gorący. Gorący płyn chłodzący pod ciśnieniem może wytrysnąć na zewnątrz i spowodować poważne poparzenia. Przed dolaniem płynu chłodzącego do zbiornika wyrównawczego poczekać, aż silnik całkowicie ostygnie.
Wskaźnik poziomu paliwa
Wskaźnik poziomu paliwa pokazuje przybliżoną ilość paliwa, jaka pozostała w zbiorniku.
• Pojemność zbiornika paliwa podano w rozdziale 2.
• Niski poziom paliwa sygnalizuje lampka ostrzegawcza. Lampka świeci się, gdy zbiornik paliwa jest prawie pusty.
• Na pochyłościach lub zakrętach paliwo przemieszcza się w zbiorniku. Może to spowodować zmianę położenia wskaźnika poziomu lub wcześniejsze niż zwykle włączenie się lampki ostrzegawczej niskiego poziomu paliwa.
Jazda z bardzo małą ilością paliwa może narazić użytkowników pojazdu na utknięcie w drodze.
Jeżeli świeci się lampka ostrzegawcza niskiego poziomu paliwa lub jeżeli wskazówka zbliża się do poziomu „0”, należy możliwie jak najszybciej uzupełnić paliwo.
Unikać jazdy przy bardzo niskim poziomie paliwa. Brak paliwa może spowodować wypadanie zapłonów i doprowadzić do przeciążenia katalizatora, a w efekcie do jego uszkodzenia.
Wskaźnik temperatury zewnętrznej
Wskaźnik ten podaje aktualną temperaturę otoczenia w stopniach Celsjusza (°C) lub Fahrenheita (°F).
– Zakres wskazań:
–40°C ÷ 60°C (–40°F ÷ 140°F)
Aby nie odwracać uwagi kierowcy, po wykryciu zmiany temperatura na wyświetlaczu może nie zmieniać się natychmiast.
Jednostki temperatury można zmieniać (ze stopni Celsjusza na stopnie Fahrenheita i odwrotnie) w następujący sposób:
– W trybie ustawień użytkownika zestawu wskaźników: wybrać opcję „User settings” (ustawienia Użytkownika) → „Other features” (inne funkcje) → „Temperature unit” (jednostka temperatury).
– Klimatyzacja automatyczna: Trzymając naciśnięty przycisk [OFF], przez co najmniej 3 sekundy naciskać przycisk [AUTO].
Powoduje to zmianę jednostki temperatury w zestawie wskaźników i układzie klimatyzacji.
Licznik przebiegu
Licznik przebiegu podaje całkowity przejechany dystans. Należy z niego korzystać do określania konieczności wykonywania przeglądów okresowych.
Szacowany zasięg z aktualną ilością paliwa
• Szacowany zasięg z aktualną ilością paliwa to przybliżony dystans, jaki można przejechać do wyczerpania paliwa.
• Jeżeli szacowany zasięg jest mniejszy niż 1 km, na wyświetlaczu komputera pokładowego pojawia się wskazanie „---”.
• Jeżeli samochód nie stoi na płaskim podłożu lub wystąpiła przerwa w zasilaniu, wskazanie zasięgu z aktualną ilością paliwa może być nieprawidłowe.
• Ponieważ zasięg z aktualną ilością paliwa jest wartością szacunkową, może on być inny niż zasięg rzeczywisty.
• Komputer pokładowy może nie uwzględniać dodatkowego paliwa, jeżeli do zbiornika dolano mniej niż 6 litrów paliwa.
• Zasięg zależy w znacznym stopniu od warunków jazdy, techniki jazdy i stanu pojazdu.
Wskazanie przełożenia/trybu skrzyni biegów (jeżeli występuje)
Wskazanie trybu zautomatyzowanej mechanicznej skrzyni biegów (jeżeli występuje)
Wskaźnik podaje położenie selektora zautomatyzowanej mechanicznej skrzyni biegów lub wybrany bieg w trybie manualnej zmiany biegów.
• Bieg wsteczny: R
• Położenie neutralne: N
• Tryb jazdy: D1, D2, D3, D4, D5
• Tryb manualnej zmiany biegów: 1, 2, 3, 4, 5
Wskazanie trybu skrzyni biegów
Po przesunięciu selektora zestaw wskaźników przez 2 sekundy informuje o jego aktualnym położeniu (R/N/D).
Funkcję informowania o trybie skrzyni biegów można włączać lub wyłączać w trybie ustawień użytkownika wyświetlacza LCD.
Podpowiedź optymalnego biegu w trybie manualnej zmiany biegów (jeżeli występuje)
Wskaźnik ten informuje o optymalnym przełożeniu skrzyni biegów, zapewniającym w danym momencie najniższe zużycie paliwa.
• Proponowana zmiana biegu na wyższy: p2, p3,pp4, p5
• Proponowana zmiana biegu na niższy: q1, q2, q3, q4
Na przykład:
Sugeruje zmianę biegu na 3. (aktualnie włączony jest 2. lub 1. bieg).
Sugeruje redukcję biegu na 3. (aktualnie włączony jest 4. lub 5. bieg).
Lampki ostrzegawcze i sygnalizacyjne
Po uruchomieniu pojazdu należy sprawdzić, czy nie świeci się żadna lampka ostrzegawcza. Jeżeli którakolwiek z lampek ostrzegawczych nie gaśnie, oznacza to sytuację, która wymaga uwagi.
Lampka ostrzegawcza układu poduszek powietrznych
Lampka ta świeci się:
• Po włączeniu stacyjki (stan ON).
– Świeci się przez około 6 s, a następnie gaśnie.
• W przypadku usterki układu poduszek powietrznych (SRS-Airbag).
• W takim przypadku pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.
Lampka ostrzegawcza niezapięcia pasów bezpieczeństwa
Lampka ta informuje, że pas bezpieczeństwa kierowcy i pasażera z przodu nie jest zapięty.
Więcej informacji podano w podrozdziale „Pasy bezpieczeństwa” w rozdziale 3.
Lampka ostrzegawcza włączenia hamulca postojowego/niskiego poziomu płynu hamulcowego
Lampka ta świeci się:
• Po włączeniu stacyjki (stan ON).
– Przez około 3 s.
– Stale, gdy włączony jest hamulec postojowy.
• Po włączeniu hamulca postojowego.
• Jeżeli poziom płynu hamulcowego w zbiorniku płynu jest zbyt niski.
– Włączenie się lampki przy wyłączonym hamulcu postojowym oznacza zbyt niski poziom płynu hamulcowego w zbiorniku płynu.
Jeżeli poziom płynu hamulcowego w zbiorniku płynu jest zbyt niski:
1. Ostrożnie dojechać do najbliższego bezpiecznego miejsca i zatrzymać samochód.
2. Wyłączyć silnik, sprawdzić poziom płynu hamulcowego i w razie potrzeby dolać płynu (więcej informacji podano w podrozdziale „Płyn hamulcowy” w rozdziale 8). Po uzupełnieniu płynu sprawdzić, czy na żadnym elemencie układu hamulcowego nie widać wycieków płynu. Jeżeli występują wycieki płynu hamulcowego, lampka ostrzegawcza nadal się świeci lub hamulce nie działają prawidłowo, nie wolno rozpoczynać ani kontynuować jazdy. W takim przypadku pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.
Dwuobwodowy krzyżowy układ hamulcowy
Samochód jest wyposażony w dwuobwodowy krzyżowy układ hamulcowy. Oznacza to, że w przypadku usterki jednego z obwodów układu zachowana zostaje możliwość hamowania dwóch przeciwległych kół.
Jeżeli działa tylko jeden obwód układu, do zatrzymania samochodu konieczne jest głębsze wciśnięcie pedału hamulca i użycie większej siły nacisku na pedał.
Ponadto przy działającej jedynie części układu hamulcowego droga hamowania samochodu wydłuża się.
W przypadku usterki układu hamulcowego podczas jazdy należy zredukować bieg (aby uzyskać dodatkowe hamowanie silnikiem) i zatrzymać samochód w najbliższym bezpiecznym miejscu.
Lampka ostrzegawcza włączenia hamulca postojowego/niskiego poziomu płynu hamulcowego
Jazda przy włączonej którejkolwiek z lampek ostrzegawczych jest niebezpieczna. Świecenie się lampki ostrzegawczej włączenia hamulca postojowego/niskiego poziomu płynu hamulcowego przy wyłączonym hamulcu postojowym oznacza zbyt niski poziom płynu hamulcowego w zbiorniku płynu.
W takim przypadku pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.
Lampka ostrzegawcza układu zapobiegającego blokowaniu kół podczas hamowania (ABS)
Lampka ta świeci się:
• Po włączeniu stacyjki (stan ON).
– Świeci się przez około 3 s, a następnie gaśnie.
• W przypadku usterki układu zapobiegającego blokowaniu kół podczas hamowania (ABS). Podstawowy układ hamulcowy będzie działać nadal, ale bez układu ABS.
W takim przypadku pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.
Lampki ostrzegawcze elektronicznego układu rozdziału siły hamowania (EBD)
Te dwie lampki ostrzegawcze włączają się równocześnie podczas jazdy:
• W przypadku nieprawidłowości układu ABS i podstawowego układu hamulcowego.
W takim przypadku pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.
Lampki ostrzegawcze elektronicznego układu rozdziału siły hamowania (EBD)
Jeżeli lampka ostrzegawcza układu ABS i lampka ostrzegawcza włączenia hamulca postojowego/niskiego poziomu płynu hamulcowego świecą się jednocześnie, oznacza to nieprawidłowość w układzie hamulcowym, która może spowodować niebezpieczną sytuację podczas gwałtownego hamowania.
W takim przypadku należy unikać jazdy z wysoką prędkością i gwałtownego hamowania.
Pojazd jak najszybciej powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.
– Lampki ostrzegawcze elektronicznego układu rozdziału siły hamowania (EBD)
Jeżeli włączy się lampka ostrzegawcza układu ABS (również razem z lampką ostrzegawczą włączenia hamulca postojowego/niskiego poziomu płynu hamulcowego), wtedy prędkościomierz, licznik przebiegu lub licznik przebiegu dziennego mogą nie działać. Równocześnie może włączyć się lampka ostrzegawcza elektrycznego wspomagania układu kierowniczego, a siła konieczna do obracania kierownicą może zmieniać się.
W takim przypadku pojazd jak najszybciej powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.
Lampka ostrzegawcza elektrycznego wspomagania układu kierowniczego
Lampka ta świeci się:
• Po włączeniu stacyjki (stan ON).
– Świeci się przez około 3 s, a następnie gaśnie.
• W przypadku usterki elektrycznego wspomagania układu kierowniczego.
W takim przypadku pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.
Lampka sygnalizacji usterek (MIL)
Lampka ta świeci się:
• Po włączeniu stacyjki (stan ON).
– Świeci się przez około 3 s, a następnie gaśnie.
• W przypadku usterki układu kontroli emisji.
W takim przypadku pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.
Jazda z włączoną lampką sygnalizacji usterek (MIL) może spowodować uszkodzenie układów kontroli emisji, a w konsekwencji pogorszenie osiągów samochodu i/lub zwiększenie zużycia paliwa.
Włączenie się lampki sygnalizacji usterek (MIL) może wskazywać na usterkę katalizatora mogącą powodować spadek mocy silnika.
W takim przypadku pojazd jak najszybciej powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.
Lampka ostrzegawcza braku ładowania akumulatora
Lampka ta świeci się:
• W przypadku nieprawidłowego działania alternatora lub układu ładowania akumulatora.
W przypadku nieprawidłowego działania alternatora lub układu ładowania akumulatora:
1. Ostrożnie dojechać do najbliższego bezpiecznego miejsca i zatrzymać samochód.
2. Wyłączyć silnik i sprawdzić, czy pasek napędowy alternatora nie jest zbyt luźny ani urwany.
Jeżeli pasek jest prawidłowo napięty, usterka dotyczy któregoś z elementów obwodu elektrycznego układu ładowania akumulatora.
W takim przypadku pojazd jak najszybciej powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.
Lampka ostrzegawcza zbyt niskiego ciśnienia oleju silnikowego
Lampka ta świeci się:
• W przypadku wykrycia zbyt niskiego ciśnienia oleju silnikowego.
W przypadku wykrycia zbyt niskiego ciśnienia oleju silnikowego należy:
1. Ostrożnie dojechać do najbliższego bezpiecznego miejsca i zatrzymać samochód.
2. Niezwłocznie wyłączyć silnik i sprawdzić poziom oleju (patrz podrozdział „Olej silnikowy” w rozdziale 8). Jeżeli poziom jest zbyt niski, należy dolać odpowiednią ilość oleju.
Jeżeli po dolaniu oleju lampka ostrzegawcza świeci się nadal lub jeżeli nie ma możliwości dolania oleju, pojazd jak najszybciej powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.
• Niewyłączenie silnika natychmiast po zaświeceniu się lampki ostrzegawczej niskiego ciśnienia oleju może spowodować poważne uszkodzenie silnika.
• Jeżeli lampka ostrzegawcza niskiego ciśnienia oleju świeci się przy pracującym silniku, może to oznaczać poważną nieprawidłowość lub usterkę silnika. W takim przypadku:
1. Zachowując zasady bezpieczeństwa jak najszybciej zjechać z drogi i zatrzymać samochód.
2. Wyłączyć silnik i sprawdzić poziom oleju. Jeżeli poziom oleju jest zbyt niski, uzupełnić olej do prawidłowego poziomu.
3. Uruchomić silnik. Jeżeli po uruchomieniu silnika lampka świeci się nadal, natychmiast wyłączyć silnik. W takim przypadku pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.
Lampka ostrzegawcza niskiego poziomu oleju silnikowego (jeżeli występuje)
Lampka ta włącza się w przypadku konieczności sprawdzenia poziomu oleju silnikowego.
W przypadku włączenia się tej lampki należy możliwie jak najszybciej sprawdzić poziom i dolać oleju wg potrzeby.
Powoli wlać konieczną ilość oleju przez lejek (ilość wlewanego oleju: ok. 0,6 ÷ 1,0 l).
Stosować wyłącznie wymagane oleje silnikowe — patrz „Wymagane oleje i płyny eksploatacyjne” w rozdziale 2.
Nie przekraczać maksymalnego poziomu oleju. Sprawdzać, czy poziom oleju nie znajduje się powyżej oznaczenia F na wskaźniku.
• Lampka ostrzegawcza niskiego poziomu oleju gaśnie po dolaniu oleju po przejechaniu około 50 ÷ 100 km przy rozgrzanym silniku.
• Trzykrotne włączenie i wyłączenie stacyjki w ciągu 10 sekund powoduje zgaśnięcie lampki ostrzegawczej niskiego poziomu oleju. Jednakże w przypadku wyłączenia lampki ostrzegawczej w taki sposób (bez dolewania oleju) lampka włączy się ponownie po przejechaniu około 50 ÷ 100 km przy rozgrzanym silniku.
Jeżeli po dolaniu oleju i przejechaniu około 50 ÷ 100 km przy rozgrzanym silniku lampka włączy się ponownie, pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.
Należy regularnie sprawdzać poziom oleju silnikowego i w razie potrzeby dolewać oleju, nawet jeżeli lampka ostrzegawcza niskiego poziomu oleju nie włącza się po uruchomieniu silnika.
Lampka ostrzegawcza niskiego poziomu paliwa
Lampka ta świeci się:
• Jeżeli zbiornik paliwa jest prawie pusty, należy możliwie jak najszybciej uzupełnić paliwo.
Jazda przy włączonej lampce ostrzegawczej niskiego poziomu paliwa i/lub wskazówce wskaźnika poziomu paliwa w pobliżu położenia „0” może spowodować wypadanie zapłonów, a w konsekwencji uszkodzenie katalizatora.
Główna lampka ostrzegawcza usterek
Lampka ta świeci się:
• Podczas występowania następujących nieprawidłowości:
– Usterka układu wspomagającego unikanie kolizji czołowych (FCA) (jeżeli występuje).
– Zablokowanie radaru układu wspomagającego unikanie kolizji czołowych (FCA) (jeżeli występuje).
– Usterka oświetlenia (jeżeli funkcja występuje).
– Usterka układu asystenta świateł drogowych (HBA) (jeżeli występuje).
– Usterka układu monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS).
Aby zapoznać się ze szczegółami ostrzeżenia, należy odczytać komunikat na wyświetlaczu LCD.
Lampka ostrzegawcza niskiego ciśnienia w oponach
Lampka ta świeci się:
• Po włączeniu stacyjki (stan ON).
– Świeci się przez około 3 s, a następnie gaśnie.
• Jeżeli w jednej lub więcej oponach ciśnienie nadmiernie spadnie.
Więcej informacji podano w podrozdziale „Układ monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS)” w rozdziale 7.
Ta lampka ostrzegawcza miga przez około 60 sekund, a następnie włącza się na stałe lub miga co 3 sekundy:
• W przypadku usterki układu monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS).
W takim przypadku pojazd jak najszybciej powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.
Więcej informacji podano w podrozdziale „Układ monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS)” w rozdziale 7.
Zatrzymywanie się w bezpiecznym miejscu
• Układ TPMS nie ostrzega przed poważnymi i nagłymi uszkodzeniami opon, spowodowanymi czynnikami zewnętrznymi, takimi jak gwoździe, wyrwy w jezdni lub wysokie krawężniki.
• Jeżeli odczuwa się niestabilność pojazdu, należy natychmiast zdjąć stopę z pedału przyspieszenia, delikatnie nacisnąć pedał hamulca, wolno zjechać z jezdni i zatrzymać pojazd w bezpiecznym miejscu.
Lampka ostrzegawcza filtra cząstek stałych silnika benzynowego (GPF)
Lampka ta świeci się:
• Po nagromadzeniu się określonej ilości sadzy.
• Lampka ta może automatycznie zgasnąć po jeździe w poniższych warunkach:
– prędkość ponad 80 km/h przez ok. 30 minut (bieg wyższy niż 3. i prędkość obrotowa silnika 1500 ÷ 4000 obr./min).
Jeżeli pomimo spełnienia tych warunków lampka miga, a na wyświetlaczu LCD pojawia się komunikat ostrzegawczy, filtr GPF powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.
Kontynuowanie jazdy z migającą przez dłuższy czas lampką ostrzegawczą filtra GPF może spowodować zwiększenie zużycia paliwa i uszkodzenie filtra cząstek stałych.
Lampka ostrzegawcza układu stabilizacji toru jazdy (ESC)
Lampka ta świeci się:
• Po włączeniu stacyjki (stan ON).
– Świeci się przez około 3 s, a następnie gaśnie.
• W przypadku usterki układu stabilizacji toru jazdy (ESC).
W takim przypadku pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.
Lampka ta miga:
• Podczas ingerencji układu stabilizacji toru jazdy (ESC).
Więcej informacji podano w podrozdziale „Układ stabilizacji toru jazdy (ESC)” w rozdziale 6.
Lampka sygnalizacyjna wyłączenia układu stabilizacji toru jazdy (ESC)
Lampka ta świeci się:
• Po włączeniu stacyjki (stan ON).
– Świeci się przez około 3 s, a następnie gaśnie.
• Po wyłączeniu układu stabilizacji toru jazdy (ESC) za pomocą wyłącznika.
Więcej informacji podano w podrozdziale „Układ stabilizacji toru jazdy (ESC)” w rozdziale 6.
Lampka sygnalizacyjna automatycznego wyłączenia silnika (jeżeli występuje)
Lampka ta świeci się:
• Po automatycznym wyłączeniu silnika przez układ Start/Stop (ISG).
• Podczas automatycznego rozruchu — przez 5 sekund.
Więcej informacji podano w podrozdziale „Układ Start/Stop (ISG)” w rozdziale 6.
Podczas automatycznego uruchamiania silnika przez układ ISG niektóre lampki ostrzegawcze (układu ABS, układu ESC, wyłączenia układu ESC, elektrycznego wspomagania układu kierowniczego lub hamulca postojowego) mogą świecić się przez kilka sekund.
Jest to spowodowane niskim napięciem akumulatora i nie oznacza usterki tych układów.
Lampka sygnalizacyjna immobilizera — wersje bez inteligentnego kluczyka (jeżeli występuje)
Lampka ta świeci się:
• Po prawidłowym wykryciu immobilizera w kluczyku przy włączonej stacyjce (stan ON).
– Oznacza to możliwość uruchomienia silnika.
– Lampka sygnalizacyjna gaśnie po uruchomieniu silnika.
Lampka ta miga:
• W przypadku usterki immobilizera.
W takim przypadku pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.
Lampka sygnalizacyjna immobilizera – wersje z inteligentnym kluczykiem (jeżeli występuje)
Lampka ta świeci się przez około 30 sekund:
• Po prawidłowym wykryciu inteligentnego kluczyka wewnątrz samochodu przy przycisku Start/Stop w stanie ACC lub ON.
– Oznacza to możliwość uruchomienia silnika.
– Lampka sygnalizacyjna gaśnie po uruchomieniu silnika.
Lampka ta miga przez kilka sekund:
• Kiedy inteligentny kluczyk nie znajduje się wewnątrz samochodu.
– Oznacza to brak możliwości uruchomienia silnika.
Lampka ta świeci się przez 2 sekundy, a następnie gaśnie:
• W przypadku niemożności wykrycia inteligentnego kluczyka, przy przycisku Start/Stop w stanie ON.
W takim przypadku pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.
Lampka ta miga:
• W przypadku usterki immobilizera.
W takim przypadku pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.
Lampki sygnalizacyjne kierunkowskazów
Lampka ta miga:
• Kiedy kierunkowskaz jest włączony.
Wystąpienie jednego z poniższych objawów oznacza nieprawidłowe działanie kierunkowskazów:
– Lampka sygnalizacyjna kierunkowskazów nie miga, ale włącza się na stałe.
– Lampka sygnalizacyjna kierunkowskazów miga z dużo wyższą częstotliwością.
– Lampka sygnalizacyjna kierunkowskazów nie włącza się wcale.
W przypadku wystąpienia dowolnego z powyższych objawów pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.
Lampka sygnalizacyjna świateł mijania
Lampka ta świeci się:
• Po włączeniu świateł przednich.
Lampka sygnalizacyjna świateł drogowych
Lampka ta świeci się:
• Po włączeniu świateł drogowych.
• W momencie włączenia sygnału świetlnego (chwilowego włączenia świateł drogowych).
Lampka sygnalizacyjna asystenta świateł drogowych (HBA) (jeżeli występuje)
Lampka ta świeci się:
• Po włączeniu świateł drogowych, jeżeli przełącznik świateł znajduje się w położeniu AUTO.
• W przypadku wykrycia pojazdów nadjeżdżających z przeciwka lub poprzedzających, asystent świateł drogowych (HBA) automatycznie przełącza światła na światła mijania.
Więcej informacji podano w podrozdziale „Układ asystenta świateł drogowych (HBA)” w rozdziale 5.
Lampka sygnalizacyjna włączenia świateł
Lampka ta świeci się:
• Po włączeniu świateł pozycyjnych.
Lampka sygnalizacyjna świateł przeciwmgielnych przednich (jeżeli występują)
Lampka ta świeci się:
Po włączeniu świateł przeciwmgielnych przednich.
Lampka sygnalizacyjna świateł przeciwmgielnych tylnych (jeżeli występuje)
Lampka ta świeci się:
• Po włączeniu świateł przeciwmgielnych tylnych.
Lampka sygnalizacyjna konieczności naciśnięcia pedału hamulca (w przypadku zautomatyzowanej mechanicznej skrzyni biegów)
Lampka ta świeci się:
• W przypadku próby zmiany położenia selektora bez naciśnięcia pedału hamulca.
• W przypadku próby uruchomienia silnika bez naciśnięcia pedału hamulca.
Lampka sygnalizacyjna włączonego hamulca postojowego (w przypadku zautomatyzowanej mechanicznej skrzyni biegów)
Lampka ta świeci się:
• W przypadku wyłączenia silnika bez uprzedniego włączenia hamulca postojowego — świeci się przez ok. 5 sekund, a następnie gaśnie.
Lampka sygnalizacyjna włączenia tempomatu (jeżeli występuje)
Lampka ta świeci się:
• Po włączeniu tempomatu.
Więcej informacji podano w podrozdziale „Tempomat” w rozdziale 6.
Lampka sygnalizacyjna ogranicznika prędkości (jeżeli występuje)
Lampka ta świeci się:
• Po włączeniu ogranicznika prędkości.
Więcej informacji podano w podrozdziale „Ogranicznik prędkości” lub „Inteligentny układ ostrzegania o ograniczeniach prędkości (ISLW)” w rozdziale 6.
Lampka ostrzegawcza układu wspomagającego unikanie kolizji czołowych (FCA) (jeżeli występuje)
Lampka ta świeci się:
• Po włączeniu stacyjki (stan ON).
– Świeci się przez około 3 s, a następnie gaśnie.
• W przypadku usterki układu wspomagającego unikanie kolizji czołowych (FCA).
W takim przypadku pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.
Więcej informacji podano w podrozdziale „Układ wspomagający unikanie kolizji czołowych (FCA)” w rozdziale 6.
Lampka sygnalizacyjna układu utrzymywania na pasie ruchu (LKA) (jeżeli występuje)
Lampka ta świeci się:
• Kolor zielony — jeżeli spełnione są warunki działania układu.
• Kolor biały — jeżeli warunki działania układu nie są spełnione.
• Kolor żółty — w przypadku usterki układu LKA.
W takim przypadku pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.
Więcej informacji podano w podrozdziale „Układ utrzymywania na pasie ruchu (LKA)” w rozdziale 6.
Komunikaty na wyświetlaczu LCD
Key not in vehicle (kluczyk poza samochodem) — wersje z inteligentnym kluczykiem
Ten komunikat ostrzegawczy pojawia się, jeżeli otwarto lub zamknięto drzwi przy przycisku Start/Stop w stanie ACC lub ON, a inteligentny kluczyk znajduje się poza samochodem. Jeżeli inteligentny kluczyk znajduje się poza pojazdem i zamknięto drzwi, komunikatowi towarzyszy dźwiękowy sygnał ostrzegawczy.
Podczas próby uruchomienia pojazdu należy zawsze mieć przy sobie inteligentny kluczyk.
Key not detected (nie wykryto kluczyka) — wersje z inteligentnym kluczykiem
Ten komunikat ostrzegawczy pojawia się, jeżeli naciśnięto przycisk Start/Stop, a inteligentny kluczyk nie został wykryty.
Press START button with key (nacisnąć przycisk Start/Stop inteligentnym kluczykiem) — wersje z inteligentnym kluczykiem
Ten komunikat ostrzegawczy pojawia się po naciśnięciu przycisku Start/Stop przy komunikacie „Key not detected” (nie wykryto kluczyka).
Równocześnie miga lampka sygnalizacyjna immobilizera.
Low Key Battery (słaba bateria w kluczyku) — wersje z inteligentnym kluczykiem
Ten komunikat ostrzegawczy pojawia się, jeżeli podczas zmiany stanu przycisku Start/Stop na OFF wykrywane jest rozładowanie baterii w inteligentnym kluczyku.
Press brake pedal to start engine (aby uruchomić silnik, wcisnąć pedał hamulca) — wersje z inteligentnym kluczykiem i zautomatyzowaną mechaniczną skrzynią biegów
Ten komunikat ostrzegawczy pojawia się, jeżeli po dwukrotnym naciśnięciu przycisku Start/Stop bez wciśnięcia pedału hamulca stan przycisku zmienia się na ACC.
Pojazd można uruchomić, wciskając pedał hamulca.
Press clutch pedal to start engine (aby uruchomić silnik, wcisnąć pedał sprzęgła — wersje z inteligentnym kluczykiem i mechaniczną skrzynią biegów)
Ten komunikat ostrzegawczy pojawia się, jeżeli po dwukrotnym naciśnięciu przycisku Start/Stop bez wciśnięcia pedału sprzęgła stan przycisku zmienia się na ACC.
Aby uruchomić silnik, wcisnąć pedał sprzęgła.
Press START button again (ponownie nacisnąć przycisk Start/Stop) — wersje z inteligentnym kluczykiem
Ten komunikat pojawia się, jeżeli po naciśnięciu przycisku Start/Stop nie można uruchomić silnika.
W takim przypadku można uruchomić silnik, ponownie naciskając przycisk Start/Stop.
Jeżeli komunikat ten pojawia się przy każdym naciśnięciu przycisku Start/Stop, pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.
Shift to N to start engine (aby uruchomić silnik, ustawić selektor w położeniu N – wersje z inteligentnym kluczykiem i zautomatyzowaną mechaniczną skrzynią biegów)
Ten komunikat ostrzegawczy pojawia się w przypadku próby uruchomienia pojazdu przy selektorze w położeniu innym niż N.
Silnik można uruchomić, gdy selektor znajduje się w położeniu N.
Check BRAKE SWITCH fuse (sprawdzić bezpiecznik czujnika włączenia hamulców – wersje z inteligentnym kluczykiem i zautomatyzowaną mechaniczną skrzynią biegów)
Ten komunikat ostrzegawczy pojawia się w przypadku odłączenia bezpiecznika czujnika włączenia hamulców.
Należy wtedy wymienić bezpiecznik na nowy. Jeżeli nie ma możliwości wymiany bezpiecznika, silnik można uruchomić, naciskając przez 10 sekund przycisk Start/Stop przy stacyjce znajdującej się w stanie ACC.
Ostrzeżenie o otwarciu drzwi/maski silnika/klapy bagażnika
Pojawienie się tego ostrzeżenia wskazuje otwarty punkt dostępu do pojazdu.
Przed rozpoczęciem jazdy należy upewnić się, że drzwi, maska silnika i klapa bagażnika są całkowicie zamknięte. Należy również sprawdzić, czy w zestawie wskaźników nie świeci się lampka ostrzegawcza otwarcia drzwi/maski silnika/klapy bagażnika i czy nie jest wyświetlany żaden komunikat.
Turn on FUSE SWITCH (włączyć wyłącznik bezpieczników)
Ten komunikat ostrzegawczy pojawia się w przypadku wyłączenia wyłącznika bezpieczników, znajdującego się w skrzynce bezpieczników pod kierownicą.
Należy włączyć wyłącznik bezpieczników.
Więcej informacji podano w podrozdziale „Bezpieczniki” w rozdziale 8.
Low Tire Pressure (niskie ciśnienie w oponach) — jeżeli funkcja występuje
Ten komunikat ostrzegawczy pojawia się w przypadku niskiego ciśnienia w ogumieniu.
Więcej informacji podano w podrozdziale „Układ monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS)” w rozdziale 7.
Heated Steering Wheel turned off (podgrzewanie kierownicy wyłączone) — jeżeli występuje
Ten komunikat pojawia się po automatycznym wyłączeniu się podgrzewania kierownicy po upływie około 30 minut od jego włączenia.
Więcej informacji podano w podrozdziale „Podgrzewanie kierownicy” w rozdziale 5.
Low fuel (niski poziom paliwa)
Ten komunikat ostrzegawczy pojawia się w przypadku bardzo małej ilości paliwa w zbiorniku.
Wraz z tym komunikatem świeci się lampka ostrzegawcza niskiego poziomu paliwa w zestawie wskaźników.
Należy możliwie jak najszybciej uzupełnić paliwo.
Low engine oil (niski poziom oleju silnikowego) — jeżeli funkcja występuje
Ten komunikat ostrzegawczy pojawia się w przypadku konieczności sprawdzenia poziomu oleju silnikowego.
W przypadku pojawienia się tego komunikatu należy możliwie jak najszybciej sprawdzić poziom i dolać oleju wg potrzeby.
Powoli wlać konieczną ilość oleju przez lejek (ilość wlewanego oleju: ok. 0,6 ÷ 1,0 l).
Stosować wyłącznie wymagane oleje silnikowe — patrz „Wymagane oleje i płyny eksploatacyjne” w rozdziale 8.
Nie przekraczać maksymalnego poziomu oleju. Sprawdzać, czy poziom oleju nie znajduje się powyżej oznaczenia F na wskaźniku.
Jeżeli po dolaniu oleju i przejechaniu około 50 ÷ 100 km przy rozgrzanym silniku komunikat nie znika, pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.
Engine has overheated (przegrzanie silnika) — jeżeli funkcja występuje
Ten komunikat ostrzegawczy pojawia się, jeżeli temperatura płynu chłodzącego przekracza 120°C. Oznacza to przegrzanie silnika i niebezpieczeństwo jego uszkodzenia.
Jeżeli silnik uległ przegrzaniu, należy zapoznać się z informacjami zawartymi w części „Przegrzanie silnika” w rozdziale 7.
Check headlight (sprawdzić światła przednie) — jeżeli funkcja występuje
Ten komunikat ostrzegawczy pojawia się w przypadku nieprawidłowego działania świateł przednich.
Jeżeli nieprawidłowe działanie dotyczy określonego światła (np. kierunkowskazu), pojawia się dodatkowy komunikat określający to światło. Może to oznaczać konieczność wymiany określonej żarówki.
Podczas wymiany żarówki na nową należy upewnić się, że montowana jest żarówka o takiej samej mocy.
Check brake light (sprawdzić światła stopu) — jeżeli funkcja występuje
Ten komunikat ostrzegawczy pojawia się w przypadku nieprawidłowego działania świateł stopu. Może to oznaczać konieczność wymiany określonej żarówki.
Podczas wymiany żarówki na nową należy upewnić się, że montowana jest żarówka o takiej samej mocy.
Check HBA (High Beam Assist) system (sprawdzić układ asystenta świateł drogowych) — jeżeli występuje
Ten komunikat ostrzegawczy pojawia się w przypadku problemu z układem asystenta świateł drogowych (HBA). W takim przypadku pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.
Więcej informacji podano w podrozdziale „Układ asystenta świateł drogowych (HBA)” w rozdziale 5.
Check forward safety systems (sprawdzić układy wspomagające unikanie kolizji czołowych) — jeżeli występują
Ten komunikat ostrzegawczy pojawia się w przypadku problemu z układem wspomagającym unikanie kolizji czołowych (FCA). W takim przypadku pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.
Więcej informacji podano w podrozdziale „Układ wspomagający unikanie kolizji czołowych (FCA)” w rozdziale 6.
Check DAW (Driver Attention Warning) system (sprawdzić układ monitorowania zmęczenia kierowcy — DAW) — jeżeli występuje
Ten komunikat ostrzegawczy pojawia się w przypadku problemu z układem monitorowania zmęczenia kierowcy (DAW). W takim przypadku pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.
Więcej informacji podano w podrozdziale „Układ monitorowania zmęczenia kierowcy (DAW)” w rozdziale 6.
Check LKA (Lane Keeping Assist) system (sprawdzić układ utrzymywania na pasie ruchu — LKA) — jeżeli występuje
Ten komunikat ostrzegawczy pojawia się w przypadku problemu z układem utrzymywania na pasie ruchu (LKA). W takim przypadku pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.
Więcej informacji podano w podrozdziale „Układ utrzymywania na pasie ruchu (LKA)” w rozdziale 6.
Check exhaust system (sprawdzić układ wydechowy) — jeżeli funkcja występuje
Ten komunikat ostrzegawczy pojawia się w przypadku nieprawidłowego działania filtra cząstek stałych (GPF). Równocześnie miga lampka ostrzegawcza filtra GPF.
W takim przypadku pojazd powinna sprawdzić Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO) Hyundai.
Filtr GPF: filtr cząstek stałych silnika benzynowego
Więcej informacji podano w podrozdziale „Lampki ostrzegawcze” tego rozdziału.
Wyświetlacz LCD
Sterowanie wyświetlaczem LCD
Tryby wyświetlacza LCD
Menu |
||||
Komputer pokładowy |
Układy wspomagające kierowcę |
Ustawienia użytkownika |
Ostrzeżenie główne |
|
W górę/w dół |
Fuel Economy |
Lane Safety |
Driver Assistance (Układy wspomagające kierowcę) |
W trybie ostrzegania wyświetlacz podaje komunikaty ostrzegawcze w przypadku nieprawidłowego działania jednego lub kilku układów. |
Door (Drzwi) |
||||
Accumulated Info (Łączne informacje na temat jazdy) |
Driver Attention Warning (Układ monitorowania zmęczenia kierowcy — DAW) |
Lights (Światła) |
||
Convenience (Komfort) |
||||
Drive Info (Informacje |
Intelligent Speed Limit Warning (Inteligentny układ ostrzegania o ograniczeniach prędkości — ISLW) |
Service Interval (Informacje o przeglądach) |
||
Other Features (Inne funkcje) |
||||
Digital Speedometer (Prędkościomierz cyfrowy) |
Language (Język) |
|||
Reset (Kasowanie) |
||||
Transmission |
Wyświetlane informacje mogą różnić się w zależności od funkcji faktycznie występujących w danym pojeździe.
Tryb komputera pokładowego
W trybie komputera pokładowego wyświetlacz pokazuje dane dotyczące jazdy, takie jak zużycie paliwa, przebieg dzienny i prędkość pojazdu.
Więcej informacji podano w podrozdziale „Komputer pokładowy” tego rozdziału.
Tryb wspomagania kierowcy
Układ LKA/DAW/ISLW
W tym trybie podawane są informacje układu utrzymywania na pasie ruchu (LKA), układu monitorowania zmęczenia kierowcy (DAW) oraz inteligentnego układu ostrzegania o ograniczeniach prędkości (ISLW).
Więcej informacji podano w podrozdziałach dotyczących odpowiednich układów w rozdziale 6.
Główny tryb ostrzegania
Lampka ta świeci się w następujących sytuacjach:
– Usterka układu wspomagającego unikanie kolizji czołowych (FCA) (jeżeli występuje).
– Zablokowanie radaru układu wspomagającego unikanie kolizji czołowych (FCA) (jeżeli występuje).
– Usterka oświetlenia (jeżeli funkcja występuje).
– Usterka układu asystenta świateł drogowych (HBA) (jeżeli występuje).
– Usterka układu monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS).
Główna lampka ostrzegawcza usterek świeci się również w przypadku równoczesnego wystąpienia kilku powyższych sytuacji.
W takim przypadku na wyświetlaczu LCD obok symbolu ustawień użytkownika () włącza się główna lampka ostrzegawcza usterek ().
Po rozwiązaniu problemu główna lampka ostrzegawcza usterek gaśnie.
Tryb ustawień użytkownika
W tym trybie można zmieniać ustawienia zestawu wskaźników, sterowania zamkami drzwi, oświetleniem itp.
1. Driver Assistance (Układy wspomagające kierowcę)
2. Lights (Światła)
3. Door (Drzwi)
4. Convenience (Komfort)
5. Service interval (Informacje o przeglądach)
6. Other Features (Inne)
7. Language (Język)
8. Reset (Kasowanie)
Wyświetlane informacje mogą różnić się w zależności od funkcji faktycznie występujących w danym pojeździe.
Engage parking brake to edit settings (aby zmieniać ustawienia, włączyć hamulec postojowy)
Ten komunikat ostrzegawczy pojawia się przy próbie zmiany ustawień użytkownika w czasie jazdy.
Ze względów bezpieczeństwa zmiana ustawień użytkownika możliwa jest tylko po zaparkowaniu pojazdu, włączeniu hamulca postojowego.
Quick guide (Help) (Szybki przewodnik – pomoc)
Ten tryb służy jako krótki przewodnik po układach pojazdu, których ustawienia może zmieniać użytkownik.
Należy wybrać pozycję, a następnie nacisnąć i przytrzymać przycisk OK.
Więcej informacji dotyczących każdego z układów podano w odpowiednich rozdziałach Instrukcji obsługi.
1. Driver Assistance (Układy wspomagające kierowcę)
Pozycja |
Objaśnienie |
Driving assist (Wspomaganie kierowcy) |
• SLW (Speed Limit Warning) (Ostrzeganie o ograniczeniach prędkości — SLW). Ta pozycja menu umożliwia włączenie/wyłączenie inteligentnego układu ostrzegania o ograniczeniach prędkości (ISLW). Więcej informacji podano w podrozdziale „Inteligentny układ ostrzegania o ograniczeniach prędkości (ISLW)” w rozdziale 6. |
Warning Timing (Czas ostrzegania) |
• Normal/Late (normalne/późne). Ta pozycja menu umożliwia ustawianie czasu ostrzegania przez układy wspomagające kierowcę. |
DAW (Driver Attention Warning) (Układ monitorowania zmęczenia kierowcy — DAW) |
• Leading vehicle departure alert (Ostrzeżenie o ruszeniu pojazdu poprzedzającego). Ta pozycja menu umożliwia włączenie/wyłączenie ostrzegania o ruszeniu pojazdu poprzedzającego. • Swaying warning (Ostrzeganie o zbaczaniu z prostego toru jazdy). Ta pozycja menu umożliwia ustawienie charakterystyk układu monitorowania zmęczenia kierowcy (DAW). Więcej informacji podano w podrozdziale „Układ monitorowania zmęczenia kierowcy (DAW)” w rozdziale 6. |
Forward Safety (Bezpieczeństwo przed pojazdem) |
• Active Assist (Wspomaganie aktywne): wybór tej pozycji powoduje włączenie ingerencji przez układ w kierowanie pojazdem i emitowanie ostrzeżeń w przypadku wykrycia zagrożenia kolizją. • Warning only (Tylko ostrzeganie): wybór tej pozycji powoduje emitowanie ostrzeżeń przez układ w przypadku wykrycia zagrożenia kolizją. • Off (Wył.): wyłączenie układu. Więcej informacji podano w podrozdziale „Układ wspomagający unikanie kolizji czołowych (FCA)” w rozdziale 6. |
Lane Safety (Utrzymywanie na pasie ruchu) |
• LKA (Lane Keeping Assist) (Układ utrzymywania na pasie ruchu — LKA): wybór tej pozycji powoduje włączenie ingerencji przez układ w kierowanie pojazdem i emitowanie ostrzeżeń w przypadku wykrycia niezamierzonego opuszczania pasa ruchu przez pojazd. • LDW (Lane Departure Warning) (Ostrzeganie o opuszczaniu pasa ruchu — LDW): wybór tej pozycji powoduje emitowanie ostrzeżeń przez układ w przypadku wykrycia niezamierzonego opuszczania pasa ruchu przez pojazd. • Off (Wył.): wyłączenie układu LKA. Więcej informacji podano w podrozdziale „Układ utrzymywania na pasie ruchu (LKA)” w rozdziale 6. |
2. Lights (Światła)
Pozycja |
Objaśnienie |
One touch turn indicator (Sygnalizacja jednym dotknięciem dźwigni) |
• Off (Wył.): wyłączenie funkcji sygnalizacji zmiany pasa ruchu jednym dotknięciem dźwigni. • 3, 5, 7 Flashes (3, 5, 7 mignięć): przy nieznacznym przesunięciu dźwigni kierunkowskaz miga 3, 5 lub 7 razy. Więcej informacji podano w podrozdziale „Światła” w rozdziale 5. |
Head lamp delay (Opóźnione wyłączanie świateł przednich) |
Ta pozycja menu umożliwia włączenie/wyłączenie funkcji opóźnionego wyłączania świateł przednich. Więcej informacji podano w podrozdziale „Światła” w rozdziale 5. |
HBA (High Beam Assist) (Asystent świateł drogowych — HBA) |
Ta pozycja menu umożliwia włączanie/wyłączanie układu asystenta świateł drogowych (HBA). Więcej informacji podano w podrozdziale „Układ asystenta świateł drogowych (HBA)” w rozdziale 5. |
3. Door (Drzwi)
Pozycja |
Objaśnienie |
Auto Lock (Automatyczne blokowanie) |
• Enable on Speed (Wł. przy określonej prędkości): zamki wszystkich drzwi blokują się automatycznie po przekroczeniu prędkości 15 km/h. • Off (Wył.): wyłączenie automatycznego blokowania zamków drzwi. |
Auto Unlock (Automatyczne odblokowanie) |
• Vehicle Off/On key out (Wyłączenie pojazdu po wyjęciu kluczyka): zamki wszystkich drzwi odblokowują się automatycznie po wyjęciu kluczyka ze stacyjki lub po wyłączeniu stacyjki (stan OFF przycisku Start/Stop). • Off (Wył.): wyłączenie automatycznego odblokowywania zamków drzwi. |
Wyświetlane informacje mogą różnić się w zależności od funkcji faktycznie występujących w danym pojeździe.
4. Convenience (Komfort)
Pozycja |
Objaśnienie |
Wireless Charging System (Ładowarka bezprzewodowa) |
Ta pozycja menu umożliwia włączenie/wyłączenie ładowarki bezprzewodowej przed fotelami przednimi. Więcej informacji podano w podrozdziale „Ładowarka bezprzewodowa” w rozdziale 5. |
Gear Position Pop-up (Wskazanie wybranego przełożenia) |
Ta pozycja menu umożliwia włączenie/wyłączenie wskazania wybranego przełożenia skrzyni biegów. Po włączeniu wyświetlacz LCD pokazuje wybrane przełożenie. |
Icy road warning (Ostrzeganie o oblodzonej nawierzchni) |
Zaznaczenie tej pozycji powoduje włączenie funkcji ostrzegania o oblodzonej nawierzchni. |
5. Service Interval (Informacje o przeglądach)
Pozycja |
Objaśnienie |
Enable service interval (Włączanie informacji o najbliższym przeglądzie) |
Ta pozycja menu umożliwia włączenie/wyłączenie funkcji informacji o najbliższym przeglądzie. |
Adjust Interval (Ustawienie harmonogramu) |
Ta pozycja menu umożliwia zmianę harmonogramu przeglądów, wyrażonego przebiegiem (km) i czasem (dni). |
Wyświetlane informacje mogą różnić się w zależności od funkcji faktycznie występujących w danym pojeździe.
Przy włączonej funkcji informacji o przeglądach i ustawionym czasie oraz dystansie pomiędzy przeglądami, w następujących sytuacjach po każdym włączeniu pojazdu na kilka sekund pojawiają się komunikaty:
– Service in (Do przeglądu pozostało): podawany jest przebieg (km) lub czas (liczba dni), jakie pozostały do kolejnego planowego przeglądu.
– Service required (Przegląd wymagany): wyświetlany w przypadku przekroczenia przebiegu lub terminu przeglądu.
W przypadku wystąpienia jednej z poniższych sytuacji przebieg i/lub czas do kolejnego przeglądu mogą być nieprawidłowe:
– Odłączenie przewodu akumulatora.
– Wyłączenie wyłącznika bezpieczników.
– Rozładowanie akumulatora.
6. Other Features (Inne)
Pozycja |
Objaśnienie |
Fuel Economy Auto Reset (Automatyczne zerowanie licznika średniego zużycia paliwa) |
• Off (Wył.): wskazanie średniego zużycia paliwa nie zeruje się automatycznie podczas tankowania. – After vehicle On (Po włączeniu pojazdu): wskazanie średniego zużycia paliwa zeruje się automatycznie po upływie 4 godzin od momentu wyłączenia silnika. – After refueling (Po tankowaniu): wskazanie średniego zużycia paliwa zeruje się, kiedy prędkość pojazdu przekracza 1 km/h po dolaniu co najmniej 6 litrów paliwa. Więcej informacji podano w podrozdziale „Komputer pokładowy” tego rozdziału. |
Speedometer Unit (Jednostka prędkości i przebiegu) |
Ta pozycja menu umożliwia wybór jednostek wskazań prędkościomierza i licznika przebiegu. • km/h, MPH. |
Fuel Economy Unit (Jednostka zużycia paliwa) |
Ta pozycja menu umożliwia wybór jednostki zużycia paliwa. • km/l, l/100 km, US gallon (galony amerykańskie) UK gallon (galony brytyjskie). |
Temperature Unit (Jednostka temperatury) |
Ta pozycja menu umożliwia wybór jednostki temperatury. • °C/°F (stopnie Celsjusza/stopnie Fahrenheita). |
Wyświetlane informacje mogą różnić się w zależności od funkcji faktycznie występujących w danym pojeździe.
7. Language (Język)
Pozycja |
Objaśnienie |
Language (Język) |
Ta pozycja menu umożliwia wybór języka menu. |
8. Reset (Kasowanie)
Pozycja |
Objaśnienie |
Reset (Kasowanie) |
Ta pozycja menu umożliwia zresetowanie ustawień użytkownika. Powoduje to przywrócenie ustawień fabrycznych menu użytkownika, z wyjątkiem ustawień języka i harmonogramu przeglądów. |
Wyświetlane informacje mogą różnić się w zależności od funkcji faktycznie występujących w danym pojeździe.
Komputer pokładowy
Komputer pokładowy to sterowany mikroprocesorem system informacyjny, który podaje różne dane dotyczące jazdy.
Odłączenie akumulatora powoduje utracenie niektórych danych, zapisanych w pamięci komputera pokładowego (np. informacji o średniej prędkości).
Tryby komputera pokładowego
Aby zmienić tryb komputera pokładowego, należy użyć przełącznika „, ” na kierownicy.
Zużycie paliwa
Średnie zużycie paliwa (1)
• Średnie zużycie paliwa jest obliczane na podstawie przebiegu i zużycia paliwa od ostatniego zerowania licznika średniego zużycia paliwa.
• Wskazanie średniego zużycia paliwa można zerować automatycznie lub ręcznie.
Zerowanie ręczne
Aby wyzerować wskazanie średniego zużycia paliwa, należy przez ponad sekundę naciskać przycisk [OK] na kierownicy, kiedy wyświetlane jest średnie zużycie paliwa.
Zerowanie automatyczne
Aby wskazanie średniego zużycia paliwa zerowało się automatycznie przy każdym tankowaniu, w menu ustawień użytkownika należy wybrać tryb „Fuel Econ. Reset” (Automatyczne zerowanie wskazania zużycia paliwa).
– After vehicle On (Po włączeniu pojazdu): wskazanie średniego zużycia paliwa zeruje się automatycznie po upływie 4 godzin od momentu wyłączenia silnika.
– After refueling (Po tankowaniu): wskazanie średniego zużycia paliwa zeruje się, kiedy prędkość pojazdu przekracza 1 km/h po dolaniu co najmniej 6 litrów paliwa.
Wskazanie średniego zużycia paliwa może być niedokładne, jeżeli od momentu włączenia stacyjki (stan ON) pojazd przejechał mniej niż 300 metrów.
Chwilowe zużycie paliwa (2)
• W tym trybie wyświetlacz pokazuje średnie zużycie paliwa w ciągu ostatnich kilku sekund, przy prędkości pojazdu przekraczającej 10 km/h.
Wyświetlacz skumulowanych informacji na temat jazdy
Wyświetlacz podaje przebieg łączny (1), średnie zużycie paliwa (2) oraz całkowity czas jazdy (3).
Dane są obliczane od ostatniego wyzerowania wskazań.
Aby ręcznie wyzerować wskazania, należy nacisnąć i przytrzymać przycisk [OK], kiedy wyświetlacz pokazuje łączne informacje na temat jazdy. Przebieg dzienny, średnie zużycie paliwa i całkowity czas jazdy zerują się równocześnie.
Kiedy pojazd zatrzymuje się z pracującym silnikiem (na przykład w korku lub na czerwonym świetle), łączne informacje na temat jazdy są nadal obliczane.
Przed ponownym przeliczeniem średniego zużycia paliwa po wyłączeniu stacyjki pojazd musi pokonać dystans minimum 300 metrów.
Wyświetlacz informacji na temat jazdy
Wyświetlacz podaje przebieg dzienny (1), średnie zużycie paliwa (2) oraz całkowity czas jazdy (3).
Dane obliczane są dla każdego cyklu jazdy. Jednakże informacje na temat jazdy zerują się automatycznie po upływie 4 godzin od momentu wyłączenia silnika.
Aby ręcznie wyzerować wskazania, należy nacisnąć i przytrzymać przycisk [OK], kiedy wyświetlacz pokazuje informacje na temat jazdy. Przebieg dzienny, średnie zużycie paliwa i całkowity czas jazdy zerują się równocześnie.
Kiedy pojazd zatrzymuje się z pracującym silnikiem (na przykład w korku lub na czerwonym świetle), informacje na temat jazdy są nadal obliczane.
Przed ponownym przeliczeniem średniego zużycia paliwa po wyłączeniu stacyjki pojazd musi pokonać dystans minimum 300 metrów.
Prędkościomierz cyfrowy
Prędkościomierz podaje prędkość pojazdu w kilometrach na godzinę (km/h).
Temperatura skrzyni biegów (jeżeli funkcja występuje)
W tym trybie komputer podaje temperaturę zautomatyzowanej mechanicznej skrzyni biegów.
Więcej informacji podano w podrozdziale „Zautomatyzowana mechaniczna skrzynia biegów (AMT)” w rozdziale 6.